eitaa logo
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
257 دنبال‌کننده
738 عکس
163 ویدیو
165 فایل
🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش سوم) * ۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات یکی از اصول تربیت
📌 پرونده (بخش چهارم) * ۵. راهبردِ مروّجان سبک زندگی غربی خطرِ ترویجِ سبکِ زندگیِ غربی در توصیه‌ی هفتم از بیانیه‌ی گوشزد شد. آیت‌الله قبلاً تصریح کرده بودند که عده‌ای در داخلِ کشور درصدد ترویج اخلاق و سبک زندگی غربی با هدفِ به انحراف کشاندنِ انقلاب اسلامی هستند.[۳۰] مروّجان سبک زندگیِ غربی تحت عناوینی چون «تحولِ شخصیّت ایرانی»، به هدفِ خود تصریح کرده‌اند. آنها با هدفِ پیوستن به جهانی‌شدن به عنوان یک فرایندِ غربی ـ آمریکایی، درصدد اصلاحِ حاکمیت ایران و تغییر مسیرِ انقلاب هستند. معتقدند راهِ اصلاحِ حاکمیت از تغییر باورها و تغییر باورها از طریقِ تغییر سبکِ زندگی و مطابقتِ نظمِ رفتاریِ مردم با نظمِ غربی میگذرد. در این صورت خواستِ مردم با خواستِ انقلاب متفاوت میشود و در نتیجه انقلاب اسلامی تابع خواستِ جامعه تغییر مسیر خواهد داد. واقعیت این است که دشمن فهمیده که راهِ اثرگذاری بر باورهای مردم، تغییر نظمِ رفتاریِ ظاهری و به اصطلاح تغییر سبکِ زندگی است. تدوین أسناد بین‌المللی همچون سندِ آموزش ۲۰۳۰ و تولیدات و تبلیغاتِ بیشمار رسانه‌ای را میتوان در همین چهارچوب تحلیل کرد. ادامه دارد.. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
📌 پرونده (بخش پایانی) * ۶. راهبردِ جریان فرهنگیِ انقلاب اسلامی همچنانکه در سطور پیشین عرض شد، دشمن راهبردِ خود را بر تغییرِ سبکِ زندگی با هدفِ تغییر باورها متمرکز کرده است. این راهبرد البته از پشتوانه‌ی نظری برخوردار است و آن اینکه «واقعیّتهای زندگی، در فکر انسان اثر میگذارد؛ رفتار روزانه در دل و روح انسان اثر میگذارد ـ هم روح خود انسان، هم روح مخاطبان و معاشران انسان ـ اینها میخواهند این [سبک زندگی] را تغییر بدهند».[۳۱] راهِ مقابله با این نیز از ترویجِ سبکِ زندگیِ دینی و تعمیق و گسترش آن در متن جامعه میگذرد. علمای دینی در حوزه‌ی تربیت نیز بر همین شیوه تأکید دارند. انسان موجودی است که نیازمند تربیتِ عقل، نفس، قلب و آداب ظاهریِ خود است. در این میان انسان اگر بخواهد عقل و نفسِ خود را تربیت کند، ابتدا باید از ادب ظاهری شروع کند. ، اثرِ تربیتی خود را در نفس و قلبِ انسان خواهد گذاشت.[۳۲] همچنانکه رهبر انقلاب در توصیه‌ی هفتم بیانیه هم تأکید کردند و قبلاً در دیدار دانشجویان هم خطاب به جوانانِ دانشجو گفته بودند[۳۳]، مسئولیتِ اصلیِ این جهاد، برعهده‌ی جوانان است. جوانان به مثابه پیشرانِ حرکتِ انقلاب، اگر خود به رعایتِ سبکِ زندگیِ دینی ملتزم باشند، جامعه را هم دنبال خود حرکت خواهند داد. تأکید حضرت آیت‌الله بر در میانِ جوانان همچون ، رونق‌یافتن ، اردوهای ، صحنه‌های ، پیاده‌روی‌های زیارت و... اهمیت همین مطلب را میرساند. پی‌نوشت: [۱]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دو امام مجاهد، صص۲۶۹ تا ۲۷۲ [۲]. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای: ۲۹ دی ماه ۱۳۸۸ [۳]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۲۶ مهرماه ۱۳۶۸ [۴]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۳ آذر ۱۳۹۵ [۵]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶ [۶]. همان [۷]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۱۰۳ [۸]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶ [۹]. همان [۱۰]. همان [۱۱]. سوره أنفال، آیه ۴۲: «آنگاه که شما بر دامنه نزدیکتر [کوه‌] بودید و آنان در دامنه دورتر [کوه‌]، و سوارانِ [دشمن‌] پایین‌تر از شما [موضع گرفته‌] بودند، و اگر با یکدیگر وعده گذارده بودید، قطعاً در وعده‌گاه خود اختلاف مى‌کردید، ولى [چنین شد] تا خداوند کارى را که انجام شدنى بود به انجام رساند [و] تا کسى که [باید] هلاک شود، با دلیلى روشن هلاک گردد و کسى که [باید] زنده شود، با دلیلى واضح زنده بماند و خداست که در حقیقت شنواى داناست.» [۱۲]. محمدتقی مدرسی، من هدی القرآن، ج۴، ص۶۵ [۱۳]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۱۴ [۱۴]. سوره طه، آیه ۲۲ [۱۵]. سوره روم، آیه ۳۰ [۱۶]. غیرعادی یا غیرطبیعی متفاوت است؛ مراد از غیرعادی، یعنی کاری که با عادات ظاهری و محاسبات معمولی مادّی جور در نیاید و در عین حال خلاف طبیعت هم نباشد. [۱۷]. سوره أنفال، آیه ۴۲ [۱۸]. سوره أحزاب، آیه ۲۲ [۱۹]. طریحی، مجمع‌البحرین، ۱۳۷۵، ج۳، ص۳۴۰ و راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ۱۳۶۲، ص۲۴۷ [۲۰]. مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، ۱۳۸۹، صص۴۵و۴۶ [۲۱]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۱ [۲۲]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۵ مهرماه ۱۳۹۵ [۲۳]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۲۰ آبان ۱۳۸۳ [۲۴]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ [۲۵]. عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۳۹۶، ص۳۸۳ [۲۶]. امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ۱۳۹۱، صص۸۷ و ۸۸ و آیت‌الله خامنه‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ۱۳۹۳، ص۱۰۳ [۲۷]. سوره روم، آیه ۱۰: «آن گاه فرجام کسانى که بدى کردند [بسى‌] بدتر بود، [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند مى‌گرفتند». [۲۸]. سوره فاطر، بخشی از آیه ۱۰: «هر کس سربلندى مى‌خواهد، سربلندى یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوى او بالا مى‌رود، و کار شایسته به آن رفعت مى‌بخشد...» [۲۹]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ۱۴۱۷، ج۱۷، ص۲۳ [۳۰]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ [۳۱]. آیت‌الله خامنه‌ای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ [۳۲]. مجتبی تهرانی، ادب الهی(تربیّت مربی)، ص۷۷ [۳۳]. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر #بیانیه_گام_دوم_انقلاب: #خلاصه_جلسه_دوازدهم 💢حجت الاسلام راجی: 🔹سومین دس
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر : 💢حجت الاسلام راجی: ✅"کفه ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست..." 💢رهبر معظم انقلاب به صراحت میگویند جمهوری اسلامی به آنچه درزمینه مدنظرش بود نرسید. ما انتظار داشتیم عدالت بیشتر از این محقق شود اما به این معنا نیست که حرکت نداشتیم؛ به قله نرسیدیم اما در مسیریم... 🔶ما در 35 سال گذشته در زمینه تحقق عدالت خیلی کار کردیم اما 5سال اخیر بدترین دوران در زمینه تحقق عدالت بود. 🔷ضریب جینی معیار سنجش عدالت در دنیاست و اگر میزان ان افزایش یابد به معنای کاهش عدالت است. آمارهای بین المللی از افزایش ضریب جینی یعنی افزایش در دنیا خبر میدهند در حالی که ضریب جینی در دوران کاهش یافته یعنی توانستیم به تحقق عدالت نزدیک شویم. ♨️در دوران پهلوی 50 درصد مردم زیرخط فقر بودند اما این آمار بعد از انقلاب کاهش پیدا کرد؛ البته به جز 5سال اخیر. ✅"مردم بیشتر شهرها به ویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالبا محروم از نیازهای اولیه زیرساختی و خدمت رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفق ترین حاکمیت های جهان در جابجایی خدمت و ثروت از مرکز به همه کشور و از مناطق مرفه نشین شهرها به مناطق پایین دست آن بوده است..." 🔴ما موفق شدیم امکانات را به دورترین مناطق هم ببریم در حالی که پیش از انقلاب کشور وضعیت قابل قبولی نداشت که به عنوان نمونه در ص178 و 179 جلد1 کتاب خاطرات علم ذکر شده است... 💠مسجد امام رضا علیه السلام فردوسی مشهد پایگاه نشر آثار 🌐 @soada_ir 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
* * *بیانیه_گام_دوم_انقلاب* انقلاب اسلامی ایران، ...اینک وارد دوّمین مرحله‌ی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است.(1) ➖➖✨ *ضرورت توجه به خودسازی* ✨➖➖ 💢 انقلاب و نظام اسلامى، از همه پيشتر و بيشتر به استعدادهاى انسانى نگاه ميكند. جوانان! از خودسازى فكرى و معنوى غافل نشويد؛ اين مملكت متعلّق به شماست(2) *استحكام مانع انسانى در مقابل دشمن* ، با بالا رفتن بصيرت و ايمان و با امكانپذير است. (3) 💢 *سربازىِ امام زمان* ، كار آسانى نيست. سربازىِ منجى بزرگى كه مىخواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين المللى مبارزه كند، احتياج به و آگاهى و روشن بينى دارد(5). ⬅️⬅️عزيزان من! قبل از آنكه ديگران بخواهند ما را بسازند، *خودمان بايد خود را مستحكم كنيم و از درون بسازيم.* هر انسانى مسئول دل و فكر و احساسات و انگيزه هاى خود در مقابل خداست(3). ➖➖✨ *توانایی جوانان در خودسازی* ✨➖➖ جوانان بهتر از قشرهاى ديگر ميتوانند خودسازى كنند؛ چون نيرومندند. بعضى كسان خيال ميكنند جوانان در مقابل گناه بىتابند؛ ولى من ميگويم جوان همچنان كه از قدرت جسمانى برخوردار است، از قدرت اراده هم بهرهمند است. اراده، همان چيزى است كه انسان ميتواند با اتّكاى به آن، خود را به خدا نزديك و از شيطان دور كند(3). ➖➖✨ *لزوم دقت در تمام ابعاد خودسازی* ✨➖➖ شما جوانان عزيز،...بايد بدانيد كه امروز مسئوليت سنگينى بر دوش شماست و آن، مسئوليت خودسازى است؛ 📍خودسازى از لحاظ علمى و فكرى، 📍خودسازى از لحاظ نيروى جسمانى، 📍خودسازى از لحاظ صلاح اخلاقى، 📍خودسازى از لحاظ معرفت دينى و عمل دينى، 📍خودسازى از لحاظ كسب تجربه براى ساختن اين كشور.(7) ➖➖➖✨ *سخن آخر* ✨➖➖➖ آدمسازى، ، خودسازى فكرى و اشاعه ى فكر و فرهنگ- اينها *وظيفه همه ى كسانى است كه امام حسين عليه السّلام را الگو مىدانند.* خوشبختانه ملت ما همه نسبت به حسين بن على عليهالسّلام خاضعند و آن بزرگوار را بزرگ مىشمارند. حتى خيلى از غير مسلمانها اين گونه اند.(4) با اين چشم نگاه كنيم به *ماه شعبان*؛ ماه فرصت عبوديت خداوند و فرصت است.(6) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1) بیانیه ی گام دوم انقلاب 2) 6/6/1378 بیانات در جمع مردم بیرجند 3) 16/2/1380 بیانات در دیدار با بسیجیان 4)24/9/1375 بیانات به مناسبت روز پاسدار 5) 30/7/1381 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 6) 23/4/1389 دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولی امر 7) 11/10/1370 سخنرانی در اجتماع مردم بوشهر ⭕️ @shenakhte_rahbari 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
11472641_-211727.pdf
91.4K
✔️مسئولیت ما در برابر بیانیه گام دوم چله انقلاب؟ 🔆چه باید کرد؟ 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
💢فردی که سرفصل‌های گام دوم انقلاب را مسلک خود قرار ندهد از دایره انقلاب خارج است/ برای حمایت از رهبری تنها بیانیه ندهیم، عمل هم بکنیم 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج خود به تشریح بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت: 🔹بر ما حوزویان واجب و ضروری است که مطالبی را که رهبر معظم انقلاب در ضمن بیانیه گام دوم انقلاب به آن اهتمام ورزیده‌اند، علاوه بر محور قرار دادن آن‌ها در زندگی شخصی خود و پیشی گرفتن از دیگران در عمل به آن‌ها، این محورها را مستدل به آیات و روایات بیان کنیم؛ چرا که این‌ها چیزی جز ارزش‌های الهی انقلاب نیست. 🔹برخی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب فقط بیانیه می‌دهند و می‌گویند باید مقام معظم رهبری را تقویت کنیم، مطالب ایشان باید عملی شود و...؛ اما باید به آن ها یادآور شد که «بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفتار چون نیم کردار نیست». این گونه افراد، اول باید به زندگی خودشان نگاه کنند؛ مسئولین ما باید نگاه کنند که آیا عدالت اجتماعی مد نظر اسلام را مراعات کرده‌اند یا خیر؟! آیا سبک زندگی آن‌ها با عامه مردم تطبیق دارد یا نه؟ 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/B9zMkF 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
💠 به ؛ به و جهان نباید به و اروپا و آمریکا و نه وابسته به ، شوروی که انشاءالله،به و رسول خدا و امام زمان [باشند] 💥 و به طور و یقین، به این ، به و به - صلی الله علیه و آله و سلم - و ائمه هدی - علیهم السلام - است و نهایتاً و ملت ما و تمامی کشورهای اسلامی است. 📖 صحیفه امام؛جلد 20؛ صفحه 319 👈 پیام برائت امام خمینی(ره) به زائرین بیت الله الحرام 6 مرداد 1366 ✨✨✨ 💠بخشی از ✅ ترویج در ایران، _زیانهای_بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، و میطلبد که باز در آن به شما است. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع گام دوم انقلاب اسلامی؛ آغاز عصر جدید 🗓 ۱۹ فروردین ۹۸ 📍 ، دانشگاه قم 📑 📎 dr-abbasi.ir/17777 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
4_5863693071387985655.mp3
40.91M
|سخنرانی استاد حسن موضوع: گام دوم انقلاب اسلامی؛ آغاز عصر جدید زمان: ۱۹ فروردین ۹۸ مکان: دانشگاه قم 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر #بیانیه_گام_دوم_انقلاب: #خلاصه_جلسه_سیزدهم 💢حجت الاسلام راجی: ✅"کفه ی عد
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر : 💢حجت الاسلام راجی: ✅"عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به گونه ای چشمگیر افزایش داد. منش حضرت امام خمینی درطول دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، بیش از هرچیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه های مادی، در راس کشوری قرار گرفت که مایه های ایمان مردمش بسی ریشه دار و عمیق بود..." 🔶همه تلاش پهلوی برای بی دین شدن مردم بود مثل تعطیل کردن روضه امام حسین علیه السلام و مساجد و کشف حجاب و... 🔷اما بعد از انقلاب یک انسان متقی که نمازشبش ترک نمیشد روی کار امد و مشخصا دین به سمت مردم میرود 💢این بیانیه یک نقص دارد و آن نقص از سمت نویسنده است؛ یعنی عدم اشاره رهبر معظم انقلاب به تلاش ها و مجاهدت های خودشان در این سی سال... 🔆بحث مدافعان حرم و خانواده های شهدا هنوز هم ادامه دار است... ♨️اینجا دانشگاه است که متهم به بی دینی ست درحالی که درآن روزانه 50 نماز جماعت برگزار میشود ❇️الحمدلله به برکت انقلاب، نماز و حج و روزه داری و انفاقات و صدقات و واجبات و...به ویژه در میان جوانان رونق پیدا کرده است 🔵و این معجزه ی دیگری از انقلاب است 💠مسجد امام رضا علیه السلام فردوسی مشهد پایگاه نشر آثار 🌐 @soada_ir 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔻 نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔻 رهبرمعظم انقلاب 🔴 ‌روحیه انقلابی یعنی: 🔹اسیر حدود تحمیلی نشدن؛ 🔸قانع به گیرندگی قطره چکانی نشدن 🔹با امید دنبال هدف حرکت کردن 🔸و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به دست آوردن...این، انقلاب و حرکت انقلابی است. 🔴 = جامع ترین کانال تحلیلی @zamanehh 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
درآمدی بر بعد اقتصادی گام دوم.pdf
552.6K
🔸 | مباحث ارائه شده در جمع برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی استان با عنوان «درآمدی بر بُعد بیانیه » 🔹۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | زنجان 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
برنامه عملی یا شعار نظری! آیا برای سرریز سیل نیروهای انقلابی از سیل بندان ترک خورده مدیریتی کشور تدبیری شده است؟ ______________________________ 🔹بازار تحلیل و تبیین بیانیه انقلاب اسلامی این روزها داغ داغ است و هر فردی از دیدگاه خود اقدام به ارائه پاره ای از تحلیلات بر این بیانیه می نماید. اما به نظر نگارنده موضوعی که نباید از دقت نظرها و اقدامات دور داشت مجرا و محل اجرای منویات این بیانیه است. محور اصلی و روی سخن نگارنده خاصه مومن انقلابی هستند که در جای جای این بیانیه مورد خطاب حضرت آقا قرار گرفته اند. 🔸دغدغه نگارنده بر این است که جوان مومن انقلابی که دراین بیانیه وظایف سنگینی بر گردن وی گذاشته شده در کدام میدان و کارزار باید به ایفای نقش بپردازد. آیا به گفته سردار باید خود را به جمع ها و گروه های خود جوشی که این اواخر تعداد آنها رو به فزونی است، بسپارد و به قول ایشان با کار، جهاد و تربیت در این گروه ها خود را برای آینده آماده نماید؟ و یا همانند برخی از دوستان انقلابی و حزب اللهی که آستین ها را بالا زده اند، اقدام به طراحی و برنامه ریزی برای ورود به مناسب قدرت نظام همانند نمایندگی مجلس نمایند؟ و یا نه دوباره بِگردند بر سر جریان ها و با خون دل خوردن بنشانندشان دور میزی و جمعناها را پایه ریزی نمایند؟ 🔹طی مسیر این پیچ تاریخی، کدام یک از راه های بالاست؟ براستی چه باید کرد؟ آن جوان مومن انقلابی که دل در گروی انقلاب و مردم دارد و کافی است اشاره فرمانده را ببینید تا به سر در محل انجام خدمت حاضر شود – همانند نیروهای مردمی عازم به مناطق سیل زده که گوی سبقت را از نیروهای دولتی وساختارهای سیل برده فشل دولتی، ربوده اند و جانانه وارد میدان شده اند- کجا باید پاسخ دغدغه های درونی خود را به عمل نشان دهد که هم ظرفیت های خود را بالفعل کند و هم پیشبرنده انقلاب عزیز باشد؟ 🔹در تحلیل پاسخ هایی که در بالا بدان اشاره شد باید گفت حرف سردار در مقطع تربیت نیرو بسیار متین است و راهگشا منتهی بحث بر سر نیروهای متعهد تربیت یافته در دامن انقلاب است که اکنون رشید شده اند و آماده خدمت. برای ایشان چه راهکارهایی داریم؟ و اما در مورد پاسخ دوم که برای گرفتن صندلی های مجلس زمینه چینی کنیم هم باید اذعان کرد که بعد از راه یابی به مجلس با ساختارهای معیوب و گاها آفت زده نهادینه شده و ریشه دوانده پیشینیان چه می خواهد بکنند؟ و اما در مورد تحلیل سوم که جای حرف بسیار است و حواله به گذشته و خروجی آن جمع ها می دهیم. 🔸مسئله اصلی سرریز سیل نیروهای انقلابی از سیل بندان ترک خورده مدیریتی کشور است که آیا برای این سیل خروشان تدابیری اندیشیده شده است؟ آیا براستی نهادی که اکنون بتواند خیل عظیم نیروها،گروه ها و تشکل های مردمی و انقلابی و خودجوش را در دامن خود جای دهد و موتور پیشران حرکت عظیم انقلاب باشد وجود ندارد؟ آیا واقعا انقلاب اسلامی در این چهل سال نتوانسته نهادی را پی ریزی نماید که در عین دارا بودن پشتوانه مالی و معنوی و نیز پایگاه اجتماعی، یارای جذب و حرکت نیروها و تشکل های دل در گرو انقلاب داده را داشته باشد؟ 🔹پاسخ منفی به سوال بالا کمی دور از ذهن های پرورش یافته در فضای انقلاب است زیرا بعید به نظر می رسد انقلابی با رهبری آن بت شکن زمان، برهم زننده معادلات و بهتر بگوییم معاملات جهانی، مؤسس نهادهای انقلابی نظیر سپاه پاسدران، کمیته امداد و ... براستی برای این مساله تدابیری را نیندیشیده باشد. 🔺به نظر نگارنده باید نهادی در انقلاب اسلامی که بواقع برآمده از خود انقلاب باشد تا ظرفیت و کشش حرکت نیروهای جهادی انقلابی را داشته باشد وجود داشته باشد. نهادی که در عین وسعت نظری، ظرفیت به آغوش کشیدن نظریات، دیدگاه ها و تفکرات نیروها و گروه های متکثر جبهه انقلاب اسلامی را دارا باشد و نیز بتواند در مقام عمل یارای هم پا شدن و ایستادن در کارزار و جهاد را داشته باشد. 🔻به نظر نگارنده قطعا این نهادی که توان قیام و عمود نمودن خیمه انقلاب و توسعه آن را داشته باشد، در انقلاب اسلامی تعبیه گشته است. نظر مخاطبین عزیز را به تفکر در این زمینه که آن نهاد انقلابی که هم اکنون و مؤکدا هم اکنون تاب و توان پذیرش نیروهای متکثر متعهد، جوان، پرشور، جهادی و انقلابی را داشته باشد، جلب می نماید که انشاالله در نوشته بعدی به این نهاد و خصوصیات آن خواهیم پرداخت. 🔹 منبع 👈 کانال افسر جنگ 📥 ارسالی از: مخاطبان 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دوم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها 💠 به یاد م
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / سوم 🔰 🔰 ▫️چالش اصلی انقلابها 💠رهبر انقلاب در مقام برشمردن چالشهای انقلاب اسلامی جملۀ عزیزی فرمودند: «چالش اصلى همۀ تحولات بزرگ اجتماعى ـ از جمله انقلابها ـ صیانت از جهتگیرى هاى اصلى این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعى است كه هدفهائى دارد و به سمت آن هدفها حركت و دعوت مى كند. این جهتگیرى باید حفظ شود. اگر جهتگیرى به سمت هدفها در یک انقلاب، در یك حركت اجتماعى صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عكس اهداف خود عمل خواهد كرد.» (14/3/89) 💠شهید مطهری نیز عین همین بیان را دارند و پس از این که می‌فرمایند، «نهضتها مانند همه پدیده هاى دیگر ممكن است دچار آفت زدگى شوند. وظیفه رهبرى نهضت است كه پیشگیرى كند و اگر احیاناً آفت نفوذ كرد، با وسایلى كه در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد، آفت زدایى نماید. اگر رهبرى یك نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایى سهل انگارى نماید قطعاً آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معكوس خواهد بخشید.» 💠به شش آفت اشاره می‌کنند که در صدر آن «نفوذ اندیشه‌های بیگانه» است: «اندیشه هاى بیگانه از دو طریق نفوذ مى كنند. یكى از طریق دشمنان. ... نمونه اش را در قرون اولیه اسلام دیده ایم. ... دیگر از طریق دوستان و پیروان. گاهى پیروان خود مكتب به علت ناآشنایى درست با مكتب، مجذوب یك سلسله نظریات و اندیشه هاى بیگانه مى گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مكتب مى دهند و عرضه مى نمایند.» (مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج24، ص85) 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / چهارم 🔰 🔰 ▫️وظیفۀ اصلی رهبری 💠 یکی از بحثهای شیرین مقام معظم رهبری تأملات و تبیین‌های ایشان در باب ولایت فقیه است. ولایت فقیه را در یک بحث محدود فقهی محصور کردن باعث شده به عظمت این «ایدۀ مترقی» ـ به قول حضرت امام ـ پی نبریم. 💠 باید این رکود خسارتبار شکسته شود. باید جامعۀ انقلابی از حاشیه‌پیمایی و تبدیل شدن به ملعبۀ دست این و آن یا خودیهای سطحی و هیجانی دست بردارد و به صورتی تاریخی به این اندیشه و رهیافت رشدآفرین بپردازد. بحث ولایت فقیه به شدت بحث روز است، بحث فرداست، بحث سرنوشت است. جامعۀ انقلابی هم نشان داده که از این ناحیه ـ با صد افسوس ـ رخنه‌پذیر است و قابلیّت سطحی‌نگری و حتی «سفاهت» دارد. درک نکردن ولایت فقیه ـ به حمل اولی و حمل شایع ـ انسان پرشور را در این مقطع زیبای انقلاب اسلامی به صورت زجرآوری سرگردان می‌کند. 💠 البته وظیفۀ ما این است که به جای بحثهای سرد و تکراری در این باب، مهمترین بحث مربوط به حوزۀ «ادارۀ انقلاب» را از همۀ زوایای ممکن به بحث بگذاریم و متوجه شویم که زیر چتر این ابرتئوری راهنما باید چگونه عمل کرد. بخش قابل توجهی از بحثهای مربوط به «ولایت فقیه» و «مردمسالاری دینی» یکسان است. روح ماجرا یکی است و شأنها تفاوت می‌کند، البته تفاوت هم جدی است. 💠 «ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسیترین و محوریترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. بنابراین ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتیِ محض و احیاناً نصیحت کننده است ـ آن طوری که بعضی از اول انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند ـ نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور مسئولان اجرایی، قضائی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسئولیتِ خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسئولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعۀ پیچیده و درهم تنیدۀ تلاشهای گوناگون نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود. پاسداری و دیده بانیِ حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. 💠 دینی بودن این تئوری امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی در تمام ادوار، فقهای ما این را از دین فهمیدند و شناختند و به آن اذعان کردند. البته فقها برای تحقق آن فرصت پیدا نکردند، اما این را جزو مسلّمات فقه اسلام شناختند و دانستند؛ و همینطور هم هست. 💠 دشمنی با امام بدیهی است که دشمنان امام خمینی و دشمنان مکتب سیاسی او از این نقش خوششان نمی آید؛ لذا او را آماج حملات قرار می دهند. در رأس اینها کسانی هستند که به برکت امام بزرگوار ما و مکتب سیاسی او، دستشان از غارت منابع مادی و معنوی این کشور کوتاه شده است. آنها جلودارند، یک عده هم دنبالشان حرکت می کنند. بعضی می فهمند چه کار میکنند، بعضی هم نمی فهمند چه کار می کنند.» (14/3/83) 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / چهارم 🔰 🔰 ▫️وظیفۀ اصلی رهبری 💠 یکی از بحثهای شیرین مقام معظم رهبری تأملات و تبیین‌های ایشان در باب ولایت فقیه است. ولایت فقیه را در یک بحث محدود فقهی محصور کردن باعث شده به عظمت این «ایدۀ مترقی» ـ به قول حضرت امام ـ پی نبریم. 💠 باید این رکود خسارتبار شکسته شود. باید جامعۀ انقلابی از حاشیه‌پیمایی و تبدیل شدن به ملعبۀ دست این و آن یا خودیهای سطحی و هیجانی دست بردارد و به صورتی تاریخی به این اندیشه و رهیافت رشدآفرین بپردازد. بحث ولایت فقیه به شدت بحث روز است، بحث فرداست، بحث سرنوشت است. جامعۀ انقلابی هم نشان داده که از این ناحیه ـ با صد افسوس ـ رخنه‌پذیر است و قابلیّت سطحی‌نگری و حتی «سفاهت» دارد. درک نکردن ولایت فقیه ـ به حمل اولی و حمل شایع ـ انسان پرشور را در این مقطع زیبای انقلاب اسلامی به صورت زجرآوری سرگردان می‌کند. 💠 البته وظیفۀ ما این است که به جای بحثهای سرد و تکراری در این باب، مهمترین بحث مربوط به حوزۀ «ادارۀ انقلاب» را از همۀ زوایای ممکن به بحث بگذاریم و متوجه شویم که زیر چتر این ابرتئوری راهنما باید چگونه عمل کرد. بخش قابل توجهی از بحثهای مربوط به «ولایت فقیه» و «مردمسالاری دینی» یکسان است. روح ماجرا یکی است و شأنها تفاوت می‌کند، البته تفاوت هم جدی است. 💠 «ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسیترین و محوریترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. بنابراین ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتیِ محض و احیاناً نصیحت کننده است ـ آن طوری که بعضی از اول انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند ـ نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور مسئولان اجرایی، قضائی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسئولیتِ خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسئولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعۀ پیچیده و درهم تنیدۀ تلاشهای گوناگون نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود. پاسداری و دیده بانیِ حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. 💠 دینی بودن این تئوری امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی در تمام ادوار، فقهای ما این را از دین فهمیدند و شناختند و به آن اذعان کردند. البته فقها برای تحقق آن فرصت پیدا نکردند، اما این را جزو مسلّمات فقه اسلام شناختند و دانستند؛ و همینطور هم هست. 💠 دشمنی با امام بدیهی است که دشمنان امام خمینی و دشمنان مکتب سیاسی او از این نقش خوششان نمی آید؛ لذا او را آماج حملات قرار می دهند. در رأس اینها کسانی هستند که به برکت امام بزرگوار ما و مکتب سیاسی او، دستشان از غارت منابع مادی و معنوی این کشور کوتاه شده است. آنها جلودارند، یک عده هم دنبالشان حرکت می کنند. بعضی می فهمند چه کار میکنند، بعضی هم نمی فهمند چه کار می کنند.» (14/3/83) .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / پنجم 🔰 🔰 ▫️خطر تحریف 💠 چندی است رهبری خطر تحریف مکتب امام را از هر پنجره و روزنی فریاد می‌کنند و از همه تقاضای کمک کردند و طبق معمول ما خیلی به ایشان کمک رساندیم(؟!) و در ثواب این کار شریک شدیم(!) و بالاخره تا حدی نفس خطر گرفته شد و ما الآن خوشحالیم(!!). 💠 ایشان در سالهای سازندگی و اصلاحات و حتی پس از آن هم با این مشکل درگیر بودند. درگیری ایشان با یک راهبرد نیست، درگیری با یک «اسلام دیگر» است. اسلامی که اگر بر این کشور حاکم شود دمار از روزگار مکتب امام در می‌آورد ـ کاملاً آگاهانه ـ و کاخهای اموی را در وسط سینۀ این کشور انقلابی به آسمان بلند می‌کند و تنها با ریخته شدن خون‌های بسیار می‌توان جامعه را به مسیر اصلی خود برگرداند. 💠 «بعضيها با نام عقلانيت، با نام اعتدال، با نام پرهيز از جنجال و دردسر بين المللى، مى خواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب كم بگذارند! اين نمى شود؛ اين نمى شود. اين نشانۀ بى صبرى و نشانۀ خسته شدن است. گاهى اين خسته شدن را ـ كه خودشان خسته شده اند ـ به مردم نسبت مى دهند: مردم خسته شده اند! نه، نخير. مردم آن وقتى كه احساس كنند مسئولين كشور با سربلندى مسلمانى و عبوديت خودشان را اعلام مى كنند، خوشوقت مى شوند؛ خوشحال مى شوند. اين مردم، مسلمانند. حركت مردم هم به خاطر همين بود.» (19/6/1387) 💠 در تیرماه سال 94 پس از تذکرات مکرر خطر تحریف مکتب امام در یک جلسۀ دانشجویی فرمودند: 💠 «یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمان‌های انقلاب را به‌کلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. این‌جا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که می‌خواهند آرمان‌ها را به‌کل، کنار بگذارند. 💠 پنهان‌کاری البتّه حالا پخته‌تر شده‌اند، حالا نمی‌گویند، می‌خواهند بعضی‌ها آرمان‌ها را کنار بگذارند امّا صریح نمی‌گویند، به جای این‌که بگویند عمل می‌کنند. آن‌وقت، بی‌عقل‌ها قبل از این‌که عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمی‌زدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده. بی‌وقفه هم کار کردند. فقط هم در داخل کار نکردند؛ • هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند، • هم از عنصر فکری استفاده کردند، • هم از عنصر علمی استفاده کردند، • هم از عنصر هنری استفاده کردند، • هم از عنصر سیاسی استفاده کردند، برای این‌که آرمان‌ها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمان‌ها را به‌کلّ فراموش کند.» (دیدار با جمعی از دانشجویان، 20/4/94) 💠 در ادامه نیز فرمودند: «حالا شما نگاه كنيد، ببينيد كه نشاط و حيات آرمانها در كشور علىرغم آنها در چه حد است. قبل از غروب گفتم، بيشتر پيشرفتهاى علمى برجستۀ ما به وسيلۀ جوانان ارزشى به وجود آمده؛ بيشترين جلسات مذهبى و معنوى و دينى از جوانها تشكيل ميشود؛ بيشترين عناصر شركت كنندۀ در مظاهر مربوط به جمهورى اسلامى و انقلاب، جوانهايند؛ اين جوانهايى كه نه جنگ را ديدند، نه امام را ديدند، نه انقلاب را ديدند، نه درست برايشان تشريح شده.» (20/4/94) 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / ششم 🔰 🔰 💠 در بیانیۀ عزیز و شریف «گام دوم انقلاب» نیز همین مطلب مهم را گوشزد نمودند: 💠 «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است.» 💠 البته توضیح زیبا و به شدت عالمانه‌ای را نیز می‌افزایند: 💠 «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.» 💠 سخن ما در این نوشته این است که حادثۀ شکوهمند یاد شده را چه کسی باعث شده است یا بیشترین، اساسی‌ترین، آگاهانه‌ترین، پرکارترین و «هوشمندانه‌ترین» نقش را چه کسی داشته است؟ 💠 برخی واقعاً نمی‌توانند اهمیّت جامعه‌شناختی، تاریخی و تمدنی این مهم را در بیابند. نمی‌توانند وزن آن را روشن کنند. برخی ذائقه‌ها توان درک اهمیّت این موضوع را ندارد. به همین جهت سری به تأیید تکان می‌دهد و می‌گذرد. اگر رهبر انقلاب با ورود قاطع کسی را بردارد در نظر ایشان حادثه‌ای افسانه‌ای خواهد بود و در خاطرشان ماه‌ها باقی خواهد ماند، ولی این که کارشناسی داریم که می‌تواند جهت‌گیری کشور را بفهمد و جهت درست را هم بفهمد و برای جهت‌گیری درست یا حفظ جهت‌های درست تدبیر کند و می‌تواند برای آن اقدام مؤثر هم بنماید، چندان به چشمشان نمی‌آید. واقعاً نمی‌توانند ارزش این حادثه را حتی اگر بپذیرند اندازه بگیرند و در جشن و سرور این دست‌آورد بزرگ غوطه‌ور شوند و مستانه از خداوند متعال شکرگزار باشند. 💠 البته برخی این دست‌آورد را تأیید نمی‌کنند. با این توصیف همراه نیستند. تلقی بنده این است که این طائفه دربارۀ چیزی سخن می‌گویند که معنای جامعه‌شناختی و تمدنی آن برایشان خیلی روشن نیست. مشکل جامعۀ انقلابی نیز همین است. 💠 بیانیۀ گام دوم شاهد خوبی بر زنده بودن این آرمانها و ارزشهاست و بعد از طلوع این بیانیه وظیفۀ ما معلوم می‌شود، ولی ما بدون درک موقعیّت راهبردی این بیانیه و دسته‌ای امور شبیه به آن، به نق زدن و ناشکری و بی‌جا انتقاد کردن و اشتباهی هدف‌گیری کردن و ... می‌پردازیم. گمانمان هم این است که داریم برخورد هشیارانه‌ای به خرج می‌دهیم. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / هفتم 🔰 🔰 ▫️حفظ جهت‌گیریها 💠 چقدر متوجهیم که حفظ جهت‌گیریهای یک حرکت تمدن‌ساز یعنی چه؟ چقدر روی آن اندیشه کرده‌ایم؟ چقدر در افق تمدنی به حوادث نگاه کرده‌ایم؟ چقدر به این افق سر می‌زنیم؟ چقدر از این افق با بیانات رهبری ارتباط گرفته‌ایم؟ 💠 بنده مهمترین گزاره را در «طرح رهبری» همین «حفظ جهت‌گیریها» می‌دانم. اهمیّتی با فاصلۀ فراوان نسبت به امور دیگر. البته امور دیگری نیز هست که در «طرح رهبری» و «رهبری رهبری» باید نشان داد و بسیار شکوهمند و عزیز است ولی به نظرم شاید هیچکدام به پای این نکته نمی‌رسد. 💠 ما چقدر متوجه شده‌ایم که حفظ جهت‌گیری «دقیقاً» در کشور ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟ با چه امکاناتی مواجه است؟ چه مطالبات و اقتضائاتی دارد؟ 💠 وقتی رهبری جوهر اصلی در مکتب امام را «مهندسی دنیا توسط دین» می‌خوانند و کانون اصلی دشمنی با نظام سلطه و نظام سلطه با ما را این موضوع می‌دانند و در همین فضا بزرگترین دشمن انقلاب و جهت‌گیریهای را «علوم انسانی ذاتاً مسموم» می‌دانند و می‌گویند: 💠 «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به حوزه‌هاى علميه است، به خاطر اين است كه نظريه‌پردازى سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ى جريانهاى اداره‌ى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى به عهده‌ى علماى دين است. آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. 💠 اگر جاى اين نظريه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريه‌هاى غربى، نظريه‌هاى غيردينى، نظريه‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعه‌اى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداخته‌ى اذهان مادى است، مى‌آيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد. 💠 اينكه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانى‌اى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‌بينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مى‌آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند. 💠 حوزه‌هاى علميه و علماى دين پشتوانه‌هائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامه‌ريزى، براى زمينه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دين و علماى صاحب‌نظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزه‌هاى علميه است، چون تكيه‌گاه اوست.»(29/7/89) 💠 اگر ببینیم که در این کشور نمی‌شود علوم انسانی را حذف کرد و هیچ امیدی به حوزه نیست که جای آنها را پر کند و ... چه حالی بهمان دست می‌دهد و چه تدبیری می‌کنیم؟ رهبری در وسط این چالش بزرگ راهبردی است. راه‌هایی هم جسته است و یکی از آبشخورهای عظمت «بیانیۀ گام دوم انقلاب» نیز همین است. 💠 ما چقدر متوجهیم که وقتی رهبری با دولت سازندگی مواجه شد از این جهت چه وظائفی را متوجه خود دید؟ در دولت اصلاحات و دولتهای دیگر نیز؟ ایشان دربارۀ دولت احمدی‌نژاد فرمودند نظر بنده به نظر ایشان نزدیک‌تر است. فاصله‌ها چه میزان بوده است و ایشان با آن فاصله‌ها چه می‌کرده است؟ 💠 برخی از ما علاقه‌مندیم صحنۀ حیات انقلاب و حیات رهبری را به‌کلی از چنین پویشی خالی ببینیم و حتی ایشان را فریادگر صوری آرمانها و ارزشها بخوانیم یا ایشان را دچار توهم حفظ آرمانها و ارزشها بدانیم. 💠 تنها شمیم این برداشت و تحلیل هم کافی است تا قضاوت را دربارۀ توان تحلیل شخص یا جریان متفاوت نماید. 💠 کسانی که در این مدار تنفس نمی‌کنند وقتی با بیانیه مواجه می‌شوند آن را تکراری یا کلیات ابوالبقا می‌بینند و متوجه وزن راهبردی صدور این بیانیه نمی‌شوند. برخی هم هیچگاه نخواهند شد، شاید استعداد ذاتی‌شان این است. 💠 فعلاً بس است ولی باید آنقدر مقولۀ جهت گیری را باز کنیم که دیگر در جمع ما کسی نباشد که شامۀ نیرومندی در یافتن جهت‌گیری کشور نداشته باشد و در تشخیص وضع کشور خطا کند. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
سید مصطفی مدرس: 🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / هشتم 🔰 🔰 💠 گام دوم انقلاب همان انقلاب است ولی «انقلاب در انقلاب» نیست. «انقلاب در انقلاب» یک مفهوم غنی و توجه‌آفرین و جسورانه و دلسوزانه و جدّی و ژرفامند است، ولی جای و زمان مناسب خود را دارد. مثل جراحی، مثل شیمی‌درمانی مثل ... که اقدامی فعال برای حمله به یک بیماری و انحراف مزاج است. 💠 کار امام حسین علیه‌السلام انقلاب در انقلاب بوده است، ولی ایران اسلامی معاصر در عین گوش سپردن به نجوای انسان‌ساز و هویّت‌ساز این قیام، به صورت و قالب آن کار احتیاج ندارد. اگر با خود بگوییم «نه بگذارید همان کار را برای ایران بکنیم تا حسابی حالش خوب شود» مثل انتخاب درمان و داروی اشتباه برای یک بیماری است که نتیجه نخواهد داد یا نتیجه خود یک مصیبت بزرگ خواهد بود. 💠 به نظر میرسد رهبری معظم، انقلاب را یک روند کشدار و مستمر در طول همۀ این سالها می‌بیند، حتی بروز دوره‌های «سازش انقلابی(!) دولت موقت»، «لیبرالیسم سرگردان بنی صدر»، «چپ گرایی اسلامی میرحسین»، «تنش زدایی و سازندگی غربگرای هاشمی»، «بازنگری بنیادین و اصلاحات»، «عدالت، خدمت و بدبینی» و «اعتدال و تسلیم» را بخشی از رفتار طبیعی کشور انقلابی و آفت‌گرفته ایران اسلامی می‌شمارد. 💠 انقلابی امروز باید بتواند درست فکر کند. رهبر انقلابی ما به این دگرگونیهای انفجاری نمی‌اندیشد، بلکه رویش و پالایشی دیگر را می‌خواهد. طبعاً هر آرزوکننده‌ای به یک کشور پر از کمالات و نورانیت و ... می‌اندیشد ولی کسی که از طبیعت رشد و بالندگی آگاه است و آن را عمیقاً پذیرفته است ذهن خویش را به وسوسۀ تغییرات دفعی برای طی کردن فاصله‌ها دارند. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / نهم 🔰 🔰 رهبری اثبات کرده که طبیعی‌ترین روند رشد را برای کشور و ملت ما انتخاب کرده، به آن اعتماد کرده، به آن تن داده و بر اساس آن می‌کوشد. از نظر او حسن روحانی و دولت افتضاح اعتدال برای کشوری که کار فرهنگی خوبی رویش نشده و سالها اجازۀ تهاجم فرهنگی دشمن به آن داده شده و کسانی که بنا بوده نماد نجات فرهنگی و اجتماعی کشور باشند ـ جامعۀ حزب‌اللهی ـ طی قریب به یک دهه بالاترین بداخلاقی‌ها را از خود نشان داده‌اند و حتی مجدانه پیش چشم مردم به جان هم افتاده‌اند و حسابی از شرمندگی هم درآمده‌اند، یک اتفاق طبیعی است؛ یعنی باید آن را پذیرفت و «باید در دل این واقعیّت به سمت مقاصد بلند و درست انقلاب پیش رفت». به یک انسان طالب تعالی بنگرید، گاهی روزهای متعدد و بلکه هفته‌ها و ماه‌ها بیرون از خط سیر منتخب خود سیر می‌کند، ولی به خاطر مقاصد و نظام ارزشی برگزیده‌اش به تدریج از آنچه در آن است زده می‌شود و ساز بازگشت می‌نوازد. احوالات انسان متفاوت است و دربارۀ این احوالات نباید قضاوت سریع و کوته‌بینانه کرد. کسی که اول صبح از خواب برخاسته و خمار است حالی دارد که وسط روز ندارد. اگر خود آن شخص برای ما مهم است باید اجازه بدهیم از خماری بیرون بیاید تا بتوانیم کارهای جدی و مهمی که در حد لیاقت اوست به او بدهیم. انسان دلسوز و مدبر همۀ این حالات را مراعات می‌کند. مفاد واقعی «آیین مدارا» همین است. ایران نیز در طول این سالها احوال متفاوتی داشته که معلول رشدها و تغییرهای درونی و اقتضائات و پیش‌آمدهای بیرونی بوده است. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / دهم 🔰 🔰 🔰 ▫️اهمیّت قانون اساسی 💠 نکتۀ جالب دربارۀ طرز تفکر اصلاحی رهبری این است که وجود مبارک ایشان «قانون اساسی» را به عنوان نسخۀ تعالی جامعۀ عزیز و پرظرفیّت ایران دیده و پذیرفته است و معتقد است قانون اساسی، منطقه را فتح خواهد کرد. اعتماد به قانون تنها به هوشمندی بالای ایشان تکیه ندارد، این رفتار راهبردی، مترقی و متمدنانه از شخصیتی تربیت شده و ورزخورده و عمیق تغذیه می‌کند. رهبری از شخصیتی برخوردار است که به او اجازه می‌دهد راه‌گشایی قانون را ببیند و باور کند. 💠 «قانون اساسى را دست كم نگيريد؛ چيز كوچكى نگيريد؛ نگوييد حالا قانون اساسى به نان و آب و برق و اتوبوس و بقيۀ چيزهاى ما چه ارتباطى دارد، نه، همۀ اينها ناشى از قانون اساسى است. تمام امور مملكت، همۀ چيزهايى كه شما در زندگى شخصي‌تان و در زندگى اجتماعى و در كار اقتصادى و در كار سياسى و در كار نظامى، باهاش مواجه مي‌شويد، از خوب و بد و تلخ و شيرين، به نحوى به قانون اساسى ارتباط دارد؛ سرچشمه آنجاست.» (08/ 02/ 1368) 💠 علت گرایش امام و رهبری به «قانون»، برخورداری ایشان از ذهن، ذائقه و تربیت فقهی است. خیلی‌ها برایشان ساده نیست که ردّ این اخلاق و تربیت ـ تربیت فقهی ـ را در منش مدیریتی این دو رهبر بزرگ و معجزه‌ساز کشورمان نشان بدهند. توضیح «ذهن فقهی» در این سطور مختصر نمی‌گنجد ولی به اختصار می‌توان گفت که فقه شیعه تنها یک روش استنباط نیست یک عقلانیّت است و یک ذائقه و شخصیّت معرفتی است و دنیایی جذاب و غرورآفرین دارد. کسی که از ذائقۀ فقهی برخوردار است از قدرتهای تحلیلی کاملاً ویژه‌ای بهره‌مند است که با چند تجربه متوجه می‌شود این زاویه‌های نگاه در اختیار اطرافیان بی‌بهره از این ذهنیّت نیست. 💠 ذهن فقهی در کنار «انضباط» به سهولت آرام و قرار می‌گیرد، به انضباط اعتماد می‌کند و ... . اگر تربیت فقهی را به درستی بشناسیم ممکن است گمان ببریم که «فقیه انقلابی» متناقض‌نماست، ولی این هویّت تخصصی در واقع نسخۀ درست و متکامل دارد و نسخۀ درست آن باشکوه است. تربیت فقهی به منش تمدنی شباهت بیشتری دارد تا منش انقلابی، ولی انقلابی‌گری‌ای که از دل فقه بیرون زده باشد کبریت احمر است و کولاک می‌کند. برای این که چنین بشود به مقدماتی نیاز هست که بعدها خواهیم گفت و اتفاقاً جزء دارائیهای شکرآفرین این دو رهبر فرزانه بوده است و متأسفانه همین دارائی‌ها نیز درست و دقیق دیده نمی‌شود. کلاً در تحلیل دو شخصیّت علمی و حکیم و فرمانده و مربی و راهبر و «ولیّ» و معمار انقلاب از دستگاه‌های ساده‌ای استفاده می‌شود که نتیجۀ ساده‌ای به دست می‌دهد و منشأ محرومیّت‌های فراوانی شده و می‌شود. 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd