eitaa logo
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
254 دنبال‌کننده
738 عکس
163 ویدیو
165 فایل
🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
مشاهده در ایتا
دانلود
| 💪 توانا بود هر که دانا بود! 🔬 آشکارترین وسیله و یک کشور است... ♨️ از ماندگی_شرم‌آور به رسیدیم و امروز نوبت است... 🌐 http://nojavan.khamenei.ir 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔰 بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب 💥 ،‌ آشکارترین وسیله‌ی و یک کشور است. روی دیگر ، است. دنیای به برکت خود بود که توانست برای خود و و دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در و اعتقادی، با به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، و اقتصاد آنها را به دست گیرد. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر #بیانیه_گام_دوم_انقلاب: #خلاصه #جلسه_شانزدهم 💢حجت الاسلام راجی: ✅"محصول
📜سلسله جلسات شرح و تفسیر : 💢حجت الاسلام راجی: ✅چهل سال پیش دعوای آمریکا با ما بر سرگرفتن سفارت آمریکا بود اما حالا دعوای اصلی آمریکا با ما بر مسائل مهم تری است چون ما روز به روز قوی تر شدیم. 🔶قبلا میگفتند نباید هسته ای داشته باشید ولی امروزه بر سر درصد آن دعواست. 🔷امروز بزرگترین مشکل امریکا این است که گفتمان جمهوری اسلامی دارد جهان را فتح میکند. مثل کودتای مخملی در ونزوئلا تا دست ما کوتاه شود. ♨️ایران روز به روز مقتدر تر و بلوک شرق و غرب هر روز ضعیف تر میشود 🔆راه طی شده در این 40 سال فقط قطعه ای از آرمان های جمهوری اسلامی است؛ دوران سخت تمام شد و از این به بعد مسیر آسانی در پیش است که باید با همت و هوشیاری و ابتکار عمل شما جوانان طی شود. 💠زمانی که دولت مان اسلامی شود و بعد از آن به نظام اسلامی برسیم و مسیر اسان تر تا تمدن اسلامی در پیش است. ❇️مسئولیت مهم نیازمند خوش فکری و اخلاص است؛ و بهترین تجربه ما تجربه هشت سال دفاع مقدس است. 💠مسجد امام رضا علیه السلام فردوسی مشهد پایگاه نشر آثار 🌐 @soada_ir 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |انقلاب چارچوب‌های خودش را حفظ کرده ولی در درون دچار مشکلاتی شده ✔️خیلی از انقلابی هایی که به قدرت رسیدند از مسیر خارج شدند 💢برنامه با حضور حجت الاسلام 🔸معنویت و اخلاق در بستر ، بررسی نقش روحانیت و نخبگان در تحقق آن 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
⭕️گام دوم انقلاب یعنی میدان دادن به جوانانی مثل شهید حسن باقری/ روحیه ریسک پذیری مسئولان کم شده است 🔸محمد صادق باطنی کارگردان، مجری و نویسنده جوان سینما و تلویزیون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹در مورد بیانیه گام دوم انقلاب باید موضوع را عمیق تر نگاه کنیم. در دوران دفاع مقدس جریان پویای نیروی انسانی همیشه وجود داشت. 🔹ما جوانانی را در میانه جنگ در مناصب رده بالای نظامی داشتیم که به آن ها لقب فرمانده اطلاق می شد. 🔹آنها در سن و سالی بودند که شاید هیچ کس انتظار حضور آنها را در این پست ها نمی کشید. 🔹شهید باقری در جوانی به دلیل تعهد و میدانی که به او داده شد، توانست بسیاری از گره های نظامی را در جنگ باز کند. 🔹ما در این سال ها در هر موضوع و چالشی لطمه خوردیم یکی از مهمترین دلایلش عدم استفاده از نیروی جوان کشور و بی اعتمادی به آن ها بود. 🔹خیلی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور مشاهده می کنیم، به دلیل کم شدن انگیزه ها است. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
panahiyan 98-1-26 .mp3
13.8M
🔉 |تحلیلی بر بیانیه (۴) حجت الاسلام 📅 جلسه چهارم | ۹۸/۰۱/۲۶ حرم حضرت معصومه(س) 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️ از این مکانیزم «انتخابات»، بیرون نمی‌آید! 📌انتقادات صریح و شنیدنی مسعود در برنامه تلویزیونی شبکه افق: 💬از این مکانیزم «انتخابات»، بیرون نمی‌آید بلکه بیرون می‌آید 💬یک کسی جرات داشته باشد این شیوه رای‌گیری، انتخابات و حتی نظارت استصوابی را نقد کند 💬چرا مردم را بین بد و بدتر مخیر می‌کنید؟ وقتی یک دولت است، چرا باید هزینه ناکارامدی یک شخص را بدهند؟ 💬اگر قرار بود از «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، انقلاب فرهنگی رخ دهد، تاکنون اتفاق افتاده بود. چگونه است که از این شورا چیزی در نمی‌آید؟ 💬در صورت نیاز، قانون اساسی را اصلاح و ساختارها را تغییر دهیم وگرنه اگر این شجاعت تحول نباشد، قربانی مرور زمان خواهد شد. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
51566_949.ppt
12.71M
|جلسه جمعه 24 اسفند مسجد فاطمه الزهرا سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر روانبخش موضوع: مروری بر بیانیه گام دوم 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در 🔺امام جماعت، باید در همه شئون زندگی امام جماعت باشد، از جمله در 🔺برشی از بیانات حجت الاسلام در تبیین بیانیه 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
🔰 |سخنی با جوانان در گام دوم 💥اینک در آغاز فصل از ، این بنده‌ی ناچیز مایلم با عزیزم، نسلی که پا به میگذارد تا بخش دیگری از برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ی است. ✨ عزیزان! را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. 🍂 دهه‌های شما است و شمایید که باید و از انقلاب خود کنید و آن را هرچه بیشتر به که ایجاد و برای (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
عزيزم! از جواني به اندازه اي که باقي است، استفاده کن؛ که در پيري همه چيز از دست ميرود، حتي توجه به آخرت و خداي تعالي! امام خميني(ره) 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انقلاب، و لزوم ورود نیروهای به ساختارهای رسمی کشور 📝 جوشان مثل چشمه 💢 اگر مخاطب اصلی رهبر انقلاب در بیانیه‌ی انقلاب، جوانان بودند بنابراین «جوانها باید شانه‌شان را زیر بار مسئولیتهای دشوارِ کوچک و بزرگ بدهند؛ علاج مشکلات کشور این است. ما در انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش جوانها قرار بدهیم همچنان که در گام اوّل در دوره‌ی انقلاب هم هدایت را امام می‌کرد امّا حرکت را و را جوانان روشن می‌کردند، حرکت را آنها به وجود می‌آوردند...» 1/1/98 ♨️ انتقال مسئولیتها به جوانان، از جمله کارهایی است که خود رهبر انقلاب در دو سه سال اخیر بر آن تأکید داشته‌اند بدانگونه که یکی از اقدام‌های مستمر رهبر انقلاب، تسریع روند «» و تزریق «» به ساختارهای حکومتی بوده است. این اقدام، گاهی با انتصاب مسئولی جوانتر از گذشته در نهادهای مختلف مانند سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه و... بوده است و گاهی، با مطالبه از همین افراد منتصب جدید. مثلا ایشان در پیام انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضائیه، در یکی از بندهای مطالبه‌ی خود خطاب به ایشان صراحتاً فرمودند «از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.» 16/12/97 در سال گذشته نیز رهبر انقلاب به همین روند اشاره کرده و فرمودند: «کار اساسی‌ای که باید انجام بگیرد... این است که باید عناصر جوان و مؤمن و پُرانگیزه و انقلابی در بدنه‌ی این دستگاه‌ها تزریق بشوند.» 7/3/97 ✅ تجربه‌ی شهیدان صیاد و بابایی در ارتش، و باقری و همت و باکری در سپاه، کاظمی آشتیانی در رویان، احمدی روشن و رضایی‌نژاد در هسته‌ای و... تجربه‌ی گرانبهایی برای سالهای پیشروی انقلاب است. تجربه‌ای که نشان می‌دهد «هرجایى که ما به ابتکار و استعداد جوانانمان تکیه کردیم، آنجا ناگهان مثل چشمه‌اى جوشید، شکوفا شد... هرجایى ما سرمایه‌گذارى [کردیم] و به این نیروى جوان و علاقه‌مند و مؤمن و بااخلاص داخلى تکیه کردیم و به او ارج نهادیم، کارمان پیش رفت.» 23/2/93 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
✅ جایگاه مهدویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی/ آرمان‌های انقلاب در جامعه مهدوی به اوج خود می‌رسد حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، با اشاره به فرارسیدن نیمه شعبان به بررسی تأثیر فرهنگ مهدویت در انقلاب اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: در تحلیل تأثیر فرهنگ مهدویت بر انقلاب اسلامی باید مبانی نظری به شکل جدیدی مورد نظر قرار گیرد. وی افزود: انقلاب اسلامی براساس نظام امامت شیعه شکل گرفته و تالی تلو حکومت معصوم(ع) است. یعنی امورات توسط نائب و جانشین عام امام زمان(عج) اداره می شود. مدیریت انقلاب اسلامی با محوریت اعتقاد به منجی موعود و امام عصر عج است. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انقلاب اسلامی در قبال فرهنگ مهدویت دارای چهار وظیفه اساسی است، عنوان داشت: نخستین وظیفه انقلاب اسلامی احیای نام امام(عج) و دعوت جهانیان به آرمان های اساسی اسلام، سنت، قرآن و اهل بیت(ع) است. امام رضا (ع) در روایتی می فرماید «خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده نگاه دارد.» وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی ولی فقیه که مردم را به خود دعوت نمی کند بلکه به اسلام، سنت، قرآن و اهل بیت(ع) و امام زمان عج دعوت می کند. این کار در حقیقت احیای نام امام (عج) و معرفی ایشان به مردم جهان است. حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک، دومین وظیفه حکومت اسلامی در قبال امام(عج) را تصدی امور توسط جانشینان عام ایشان در زمان غیبت بیان کرد و یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی نیز جانشینان عام امام زمان(عج) اجمالاً وظایفی مانند مقام فتوا و قضا را به خوبی انجام می دادند، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر این دو وظیفه، وظیفه اجرایی کردن و مدیریت امور توسط جانشینان عام حضرت(عج) نیز محقق شد. وی سومین وظیفه حکومت اسلامی نسبت به صاحب الزمان(عج) را الگوگیری از آرمان شهر مهدوی برای ادامه راه انقلاب و حکومت اسلامی برشمرد و تأکید کرد: هر چند دو وظیفه نخست یعنی احیای نام امام(عج) و تصدی امور اجرایی به خوبی انجام گرفته ولی درباره وظیفه سوم متأسفانه نقص های فراوانی دیده می شود. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: متأسفانه زیاد نتوانستیم به سمت الگوگیری از آرمان شهر مهدوی حرکت کنیم. چون نگاه الگویی به آرمان شهر مهدوی یا وجود نداشته و یا اگر وجود داشته بسیار کم رنگ و حداکثر در حد فردی بوده است. در حالی که ما علاوه بر وظیفه انتظار ظهور، باید تشبه و مشابهت اجتماعی، سیاسی و… به جامعه موعود پیدا کنیم که برای رسیدن به این هدف می توان از آرمانشهر مهدوی در تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت بهره جست. وی با تأکید بر این که چهارمین وظیفه حکومت اسلامی در برابر امام زمان(عج) زمینه سازی عام ظهور به معنای معرفی و ترویج نام و آرمانشهر مهدوی در جهان است، گفت: متأسفانه در معرفی امام(عج) و مرام و آرمان شهر مهدوی به جهانیان خوب عمل نکردیم در حالی که این وظیفه حکومت اسلامی در عصر غیبت است. البته حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری این مباحث را فرموده اند ولی این تنها کافی نیست بلکه باید بدنه حکومت اسلامی نیز به این امر اعتقاد داشته و برای آن تلاش کند. حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در تشریح تأثیر بیانیه گام دوم انقلاب بر مبحث ظهور عنوان کرد: در این باره دو موضوع مطرح می شود. نخست، تأثیر مهدویت بر بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟ دوم، بیانیه گام دوم انقلاب چه تأثیری در تحقق جامعه منتظر و آرمان شهر مهدوی ایجاد می کند؟ وی خاطرنشان کرد: درباره موضوع نخست باید گفت حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب به سرگذشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی اشاره کردند که به عقیده بنده مهم ترین و بزرگترین ویژگی ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی، تحقق حکومت اسلامی و جانشینی نائبان عام امام زمان(عج) بود. این ویژگی با تأثیر از مهدویت ایجاد شده است. این استاد اذعان داشت: درباره موضوع دوم نیز حضرت آقا به چالش های دیروز و امروز انقلاب اسلامی اشاره کردند. ایشان فرمودند که سیاست های استکباری مهم ترین مشکل و چالش انقلاب اسلامی است. درباره مهدویت و آرمان شهر مهدوی نیز مستکبران و مشرکان در آیه اظهار که می فرماید «لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» مهم ترین مشکل معرفی شده و تأکید می شود که آرمان شهر مهدوی به دنبال جایگزین سازی مهدویت با استکبار مشرکان است. این نشانگر پیوند میان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با آرمان شهر مهدوی است. 👇👇👇👇👇👇👇
وی با یادآوری این موضوع که انقلاب اسلامی سبب شد مردم به مهدویت نسبت به گذشته باورمندی بیشتری پیدا کنند، اضافه کرد: انقلاب اسلامی شرایطی را فراهم کرد که مردم باور بیشتری به مقوله ظهور، تشکیل حکومت اسلامی، جامعه آرمانی و شهر مهدوی پیدا کنند. چرا که دیدند ولی فقیه به عنوان تالی تلو امام(عج) نیز در پی تحقق این اهداف است. حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به این که مهم ترین بخش تجلی مهدویت در تمدن سازی نوین اسلامی است، تصریح کرد: در تمدن سازی نوین اسلامی مسائلی مانند علم، دانش، عدالت محوری و… مطرح می شود که تمام این ویژگی های آرمانی در مهدویت به اوج می رسد. وی ادامه داد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم فرمودند «شعارهای انقلاب اسلامی کهنه شدنی نیست.» چرا که تجلی و تحقق این شعارها در آرمان شهر مهدوی خواهد بود. برای نمونه عدالت یکی از شاخص های برجسته جامعه موعود خواهد بود که ما نیز باید از آن الگوگیری کنیم. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، درباره تأثیر مهدویت در پیشرفت انقلاب نیز گفت: انتظار به دو صورت منفعل یا پویا صورت می گیرد. در انتظار منفعل آینده نگری، الگوگیری و عمل راسخ جدی گرفته نمی شود. ولی در انتظار پویا زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و… برای تحقق آرمان های شهر مهدوی صورت می گیرد. وی افزود: تلاش ما باید حفظ انتظار پویا باشد. چون باورمندی به فرهنگ مهدویت بسیار گسترده شده و اکنون آمادگی جهانی برای آن وجود دارد. ما باید الگوگیری از آرمان شهر مهدوی را در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و… خود برجسته کنیم. باید به دنبال امیدبخشی و هدایت بخشی باشیم. این استاد حوزه در پایان سخنان خود، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را امیدبخش و هدایت بخش توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در شرایط تحریم با صدور این بیانیه روزنه جدیدی برای جامعه ما گشودند. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
💎 |پیشران 👌 «در گام دوم انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش جوانان قرار بدهیم» 💥 موتوری که شما باید روشن کنید ✨ مهم‌ترین کشور، و با عمیق و اصیل و دینی است. انبوه که با رشد کرده و آماده‌ی تلاش برای کشورند. 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
مبارزه نهایی.mp3
1.72M
🎧 بشنویم | امام زمان (عج) برای چه هدفی ظهور خواهند کرد؟ 🌼در گام دوم انقلاب باید بر تارک نظام جمهوری اسلامی بدرخشد🌼 🌸 راه استقرار عدالت مهدوی🌸 💥 دیگری که اعتقاد به مهدویت و باید به ما بدهد، این است: ✨ که ما در آن هستیم -عدالت حضرت مهدی (علی علیه السّلام) که مربوط به سطح است - با موعظه و نصیحت به دست نمی آید؛ یعنی مهدی موعود ملتها نمی آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکند. با ، عدالت در هیچ نقطه‌ی عالم مستقر نمی شود. استقرار عدالت، چه در سطح جهان – آن طور که آن وارث انبیاء انجام خواهد داد – و چه در همه‌ی بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهای صالح و عدالت طلب، را در دست داشته باشند و با زبان با حرف بزنند. با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با صحبت کرد. آغاز دعوت پیغمبران الهی با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن که توانستند طرفداران خود را گرد بیاورند و تجهیز کنند، آنگاه با و ، با زبان حرف می زدند. ۸۱/۰۷/۳۰ 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
💠 بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب ✅ نارضایتی این حقیر از کارکرد در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته . ✨✨✨ 🔻آیا صِرف به ستوه آمدنِ مردم از ظلم، برای تحقق فرج کافی است؟ 💠یک تصور عامیانه از ظهور، آن است که فکر کنیم صِرف به مردم از یا به اوج رسیدن جور، برای کافی است و دیگر نیازی به برای «پذیرش عدالت» نیست. 💠در حالی که در میان مردمی که صرفاً از شده‌اند، ولی را هم ندارند، تشکیل یک حکومت عادلانه اصلاً حکومت ماندگاری نخواهد بود. 💠زمانی که مردم برای خلافت، به امیرالمومنین اصرار می‌کردند، حضرت امتناع می ورزیدند. علت اساسی امتناع حضرت این بود که هرچند مردم از ظلم خسته شده بودند، اما خواهان عدالت هم نبودند. آنها اساساً نه و آن را درست و نه می‌توانستند آن را کنند. خیلی بین این دو فرق است. 👈بخشی از کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ؛ اثر علیرضا پناهیان 💠شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/enghelabyazd 🔶کانال ما در بله https://ble.im/enghelabyazd
، گام عدالت خواهی ✍ آقای محمدصابر 👈 قسمت اول 🔹عدالت و مراقبه؛ در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و با پشت سر نهادن چهل سال پیروزی‌ها و شکست‌ها، اینک بر فراز قله چهل سالگی به دنبال تکامل «خویشتن» خویش با چشمانی ناقدانه و بصیر، بر اندوخته‌های خویش می‌نگریم و باز میابیم مدرکات و تجربیات را و عزم می‌کنیم بر مراقبه در چله دوم؛ بی‌شک سرآغاز این مراقبه، تخلیه است، تخلیه از هرچه که ناپسند است و ناجور، تخلیه از غیر و آنچه و آنکه سرآشتی ندارد با عقلانیت چهل سالگی، تخلیه از سَر پختگی و نه از سَر شور و حرارتِ جوانی و خامی؛ اینک این مائیم و این وجدان بیدار، که قضاوتگر داوری ماست با «خویشتن» خویش. اینک در مرز تصمیم‌ها هستیم، تصمیم بگیریم که چه نمی‌خواهیم و چه می‌خواهیم! تصمیم بگیریم که چه تجربه‌هایی را به کناری نهیم و چه تجربه‌های نویی را باید مزه کنیم! تصمیم و تصمیم. 🔸 اینجا نقطه شروع است در ابتدای چله دوم. اینجاست مرز پختگی و خامی، اینجاست مرز غلبه عقل بر قوای شهوت و غضب و خیال، اینجاست که قلبِ محکم و سلیم انقلاب، خودی نشان خواهد داد، اینجاست وادی مراقبهِ مردمانی در یک سرزمین به نام ، و اینک چشم جهانی نگران من و توست. 🔹عدالت‌خواهی دیربازی است که در این سرزمین کهن جاری و ساری بوده است و مردان و زنانی رشید، غرق در خون از آن دَم زده‌اند و بهایش پرداخت کرده‌اند. اما اینک در آستانه چله دوم، این گفتمان پر نشاط‌تر و پویا‌تر از گذشته مانند رود خروشان به جلو می‌رود و ناهمواری‌ها را در می‌نوردد، اگرچه گاه فریب بخورد یا اشتباه کند، مهم زنده ماندن و رونق داشتن این گفتمان است که به پالایش و عقلانیت انقلاب‌مان خواهد افزود. ادامه دارد...
، گام عدالت خواهی ✍ آقای محمدصابر 👈 قسمت دوم 🔹عدالت و انقلاب اسلامی؛ انقلاب پنجاه و هفت یک عدالت‌خواه تمام عیار بود که با مرور زمان پوست انداخت، بارور شد، بالید و به یک گفتمان عمومی به عنوان تنها راه‌حل برای رسیدن به آرمان خود تبدیل شد؛ تاریخ قابل تغییر نیست، بعضی اوقات گفتمان‌های جایگزین، عدالت‌خواهی را به پایین کشیدند و به کناری زدند و گاه خیال‌های ما مردمِ این سرزمین را ربودند و با گفتمان رقابت کردند؛ 🔸عدالت و دوران گذار؛ ما مردمِ این سرزمین، منتظر عدالت‌ورزی توسط دیگران بودیم و «خویشتن» خویش را تماشاچی کردیم! و از آرمان پنجاه و هفت دور شدیم؛ این بود که عدالت را دور دسترس‌تر از قبل پنداشتیم، تا هنگامه «عصر نو عدالت‌خواهی» به مثابه مطالبه عمومی تبلور یافت و نضج گرفت و خویشتن‌مان را به صحنه آوردیم؛ باید چله دوم انقلاب را « » نامید و از تمام کسانی که عمری در این وادی پرمشقت بی‌نام و نشان جان به لب رسانده‌اند متشکر بود و چشم به راه فضل و رحم رب‌العالمین بود. 🔹عدالت و نظریه‌های جایگزین؛ طیف عدالت‌خواهان طیف وسیعی دارند؛ عدالت‌خواهی که با ارکان یک نظام سر جنگ دارد و روزی نیست که بد و بیراه نصیب‌شان نکند و به دنبال تغییر از درون و اصلاح است و یا طیفی که خود را مرکز و مروج و مجری عدالت‌خواهی می‌دانند و بس، یا طیف مهربانی که با غیر، سر ستیز عدالت‌خواهی دارد یا آن دیگری که مورد به مورد تفتیش می‌کند و حساب می‌کشد، همه این طیف‌ها و غیر آنها همه خود را عدالت‌خواه می‌دانند و این یعنی همه ما فهمیده‌ایم که جز با عدالت نمی‌شود در این سرزمین به تعالی رسید مگر از راه تحقق عدالت. ♦️این پدیده را باید ارج نهاد و تعظیم کرد تا به تئوری‌های جایگزین نرسیم! و این هشداری است برای همه، عدالت‌خواهان و مخاطبان آنها. اگر تئوری عدالت‌طلبی از رونق بیافتد قطعا تئوری جایگزین بر ناگواری‌ها و ناهمواری‌ها خواهد افزود و بدتر آنکه محل اعتراضی نیز نخواهد بود! عدالت‌خواهی را ارج نهیم، به عدالت‌خواهی از هر طیفی و هر سلیقه‌ای توجه نشان دهیم و در ردّ آن باز از عدالت بگوییم تا این گوهر بی‌همتا از رونق نیافتد؛ 🔸عدالت و یقظه؛ امروز دوای درد این جوانمرد چهل ساله یقظه‌ای است که به مراقبه بی‌انجامد و الحمدلله چنین شد و ان شاالله چنین بادا. امروز هر دلسوزی می‌فهمد که ، همین است؛ پس تا می‌توانیم در ستایش این امر زیبا بسُراییم و بنویسیم و بگوییم و بشنویم که این هنوز از نتایج سحر است. یقظه روح مراقبه است و باید در سرتاسر مسیر پر مشقت عدالت‌طلبی و اجرای عدالت، حالت یقظه را حفظ کرد تا غفلت پیشین گریبان‌گیرمان نشود. ادامه دارد...
، گام عدالت خواهی ✍ آقای محمدصابر 👈 قسمت سوم 🔹عدالت و قواعد عدالت‌ورزی؛ اما چه کنیم تا به نتیجه برسیم و از تضاد طیف‌های متنوع به نتیجه مطلوب برسیم؟ نگارنده بر این باور است که بعضی از چارچوب‌های درون باید تحت عنوان ابزار عدالت‌طلبی به برسد. مثلا آنکه اگر کسی نقد مورد به مورد کرد او را تخطئه نکنیم، چرا که مصداق و سطحی از عدالت را مطالبه کرده است و راه را بر دزدان آسوده از نظارت همگانی می‌بندد و یکی از مصادیق عمل به روایت « » می‌باشد، یا اگر عدالت را مسئله‌محور و یا کلان پیگیری کرد، او را هم تکریم و ارج نهیم چرا که با اصلاح یک روند و یا قانون کلان، می‌توان به مصادیق بسیار زیاد عدالت دست یافت و این دو مکمل هم هستند، هرچند اگر با هم مناظره کنند و همدیگر را در ربودن گوی عدالت‌طلبی به کم‌کاری متهم سازند، نفس رقابت در اجرای عدالت و تمنای آن به نفع عدالت تمام خواهد شد. 🔸از دیگر چارچوب‌های عدالت‌طلبی؛ احترام به نظام اجتماعی و احترام به مراجع قانونی است و در مسیر عدالت‌طلبی می‌شود با همین راه‌کار، مراجع قانونی و نظام اجتماعی را هم به عدالت نزدیک کرد و اصلاح نمود و در مسیر اصلاح و تعدیل ساختارها به ابزارهای غیرعادلانه متوسل نشد؛ و را هم باید به جریان ضد عدالت‌طلبی تلقی کنیم و همچنین یأس‌آفرینی و ترویج نامیدی را؛ در این بین یادمان باشد که با فریب‌ها سَر عدالت‌خواهی بریده نشود و خود در این بین صاحب منفعت نباشیم؛ مردم با عدالت‌خواهی پویا و خواهند بود تا با توجیه‌ها و لاپوشانی‌ها. عدالت‌خواهی باید به یک فرهنگ نرم‌خو اما با پشتوانه محکم تبدیل بشود. عدالت‌خواهی باید در همه ساحات اجتماع پیگیری شود و نه یک بعدی و جناحی. البته واضح است که اگر کسی بخواهد قوانین اصلی و ارکان قانون اساسی و «عقلانیت‌های پایه» این سرزمین را رد کند دیگر او عدالت‌خواه درون یک نظام نیست، بلکه عدالت‌خواهی‌ است که با براندازی به دنبال مطلوب خویش است. 🔹عدالت و تقابل‌گرایی؛ یکی از عدالت‌گرایان و البته منتقدان آنهاست؛ ترسیم دوگانه‌های تقابلی، عدالت را به محاق می‌برد و آن را بی‌اثر می‌کند، عدالت در مواجهه با دوگانه‌های غیرواقعی، خود تبدیل به بی‌عدالتی می‌شود و برخلاف هویت خود عمل می‌کند؛ از دو گانه‌های غلط و رهزن، دوگانه عدالت و ولایت می‌باشد، اینکه کدام تقدم دارد و یا کدام اصالت دارد؟ این دو گانه به این دلیل غلط است که اگر در عدالت، ولایت نباشد، خود خروج از حق و عدل است و از طرفی تصور ولایت بدون عدالت هم یک تصویر خیالی و از اساس ناقص و باطل است؛ باید توجه داشت که پذیرش ولایت حق و حق‌مداران خود یک حق و عدل است و اجرا و تنفیذ عدالت در جامعه به قدر وسع در ذیل ولایت نیز عدلی دیگر؛ عدالت بر گرد حق می‌چرخد و ولایت از اهم حق‌هاست. برپایی در جامعه، رویکرد عدالت‌طلبانه و اساسی‌ترین عدل متصور است. ادامه دارد...