eitaa logo
ادیان و فرق
102 دنبال‌کننده
94 عکس
77 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ بهائیت و صهیونیسم 💥بخش اول/ 💠 شروع رابطه علنی بهائیان و اسرائیل غاصب 1⃣ رابطه علنی و رسمی و غاصب به بعد از جنگ جهانی اول بر می‌گردد كه افرادی مانند در جنگ جهانی اول، در عکا به برای انگلیس پرداختند. مأموران دولت انگلستان در خاک عثمانی به افرادی جاسوس و هماهنگ با نقشه های آنان مبنی بر تحقق زمینه‌ی نفوذ و احیاناً ایجاد آشوب بسیار نیاز داشتند. 2⃣ می‌گوید: ✍ کلنل سرآرنولد باروز کمبل (Kemble colonel sir Arnold barrows) که در آن اوان، سمت جنرال قونسولی دولت انگلستان را در بغداد حائز بود، چون علوّ مقامات حضرت بهاء الله را احساس نمود، شرحی دوستانه به ساحت انور، تقدیم و به طوری که هیکل اطهر، بنفسه الاقدس شهادت داده، قبول حمایت و تبعیت دولت متبوعه خویش را به محضر مبارک پیشنهاد نمود، و در تشرّف حضوری نیز متعهد گردید که هرگاه وجود اقدس، مایل به ارسال پیامی به “ملکه ویکتوریا” باشند، در مخابره‌ی آن، به دربار انگلستان اقدام نماید. حتی معروض داشت حاضر است ترتیباتی فراهم سازد که محل استقرار وجه اقدم، به هندوستان یا هر نقطه‌ی دیگر- که مورد نظر مبارک باشد- تبدیل یابد… 3⃣ اواخر جنگ جهانی اول -در شرایطی که عثمانی ها درگیر جنگ با انگلیس بودند- در صفر 1336ق (نوامبر 1917م)، اعلامیه مشهور خود، درباره‌ی تشکیل در فلسطین را صادر کرد. جمال پاشا (فرمانده کل قوای عثمانی)، برای اعدام و نابودی مراکز در عکا و حیفا، تصمیم قطعی گرفته بود. منشأ این تصمیم، روابط پنهانی عبدالبهاء با انگلستان بود. 4⃣ این مطلب را شوقی افندی با صراحت بیان می کند: ✍ جمال پاشا (فرمانده کل قوای عثمانی)، تصمیم گرفت عباس افندی را به جرم جاسوسی اعدام کند. ولی دولت انگلستان به حمایت جدی عباس افندی برخاست و وزارت امور خارجه وقت، جناب لرد بالفور دستور تلگرافی به جنرال آلنبّی در فلسطین صادر و تأکید نمود که جمیع قوا در حفظ و صیانت عبدالبهاء و عائله و دوستان آن حضرت بکوشند. 5⃣ پس از آن خدمات و جاسوسی ها، عبدالبهاء از سوی ژنرال آلّنبی (فاتح انگلیسی قدس، در جنگ اول جهانی) به لقب “سِر” (Sir) مفتخر شد و مدال قهرمانی “نایت هود” (Knighthood) را دریافت کرد. 6⃣ عباس افندی هم به شکرانه‌ی این حمایت در تاریخ 17 دسامبر 1918م دست به دعا برداشته و با چاپلوسی تمام، گفت: ✍ اللهم ان سرادق العدل قد ضربت اطنابها علی هذه الارض المقدسه… و نشکرک و نحمدک… اللهم ایّد الامبراطور الاعظم جورج الخامس عامل انکلیزا بتوفیقاتک الرحمانیه و ادم ظلها الظلیل علی هذا الاقلیم الجلیل …؛ بارالها! سراپرده‌ی عدالت، در این سرزمین برپا شده است… و تو را شکر و سپاس می‌گوییم… پروردگارا! امپراطور بزرگ، ژرژ پنجم، پادشاه انگلستان را به توفیقات رحمانیات مؤید بدار و سایه بلندپایه او را بر این اقلیم جلیل [فلسطین]، پایدار ساز. 7⃣ عبدالبهاء در برنامه ها و لوح های دیگر، از تسلط انگلستان بر خاک فلسطین ستایش کرده بود. لرد بالفور به تأکید کرد با تمام قوا در حفظ و صیانت عبدالبهاء و عائله و دوستان او بکوشد. تمام این حمایت‌ها به این سبب بود که بهائیان مهره‌ی خوبی برای کمک به در استقرار آنها در فلسطین بودند و می توانستند با هم همکاری نزدیکی داشته باشند. 8⃣ با مرگ عباس افندی و دفن وی در (1340 ق)، این شهر نزد بهائیان مقدس شده و مرکز تجمع آنان گشت. تشکیلات مرکزی در حیفا هیأت نه نفره در مقری بنام رهبری تمام مؤسسات و تشکیلات بهائیان را با توجه به عهده گرفته و پشتیبانی و هدایت کردند. ✍ محمدرضا نصوری
✡ بهائیت و صهیونیسم 💥بخش دوم/ 💠 فلسطین مرکز بهاییت و صهیونیسم 1⃣ سرزمین فلسطین را به عنوان مرکز اصلی جامعه‌ی پذیرفتند. 2⃣ دولت نیز اولین دولتی بود که بهائیت را به عنوان یک دین رسمی به رسمیت شناخت. 3⃣ برای اولین بار نام و (که منظور، اسرائیل است) از زبان شنیده شد. 4⃣ او در کلامی به دوستان خود می‌گوید: 🔸«دوستان من! شما نیز مانند من به این اراضی مسافرت کنید و در این ارض مقدس (اسرائیل) از روائح طیبه بهره‌ور گردید». 💥بخش سوم/ 💠 بهائیان و جنگ اعراب و اسرائیل 1⃣ ایران گستاخی را به حدی رساندند که مبالغ هنگفتی، برای کمک به غاصب جمع‌آوری کردند. 2⃣ پول جمع‌آوری شده، حدود 120 میلیون تومان بود که در ظاهر، برای حیفا فرستاده می‌شد؛ ولی منظور اصلی، کمک به ارتش اسرائیل بود. 3⃣ مقدار قابل ملاحظه‌ای از این پول، به وسیله‌ی سرمایه‌دار بهائی مشهور به پرداخت شده بود. 4⃣ درگزارش مأموران (9/9/46) آمده است: 🔸شنیده شده است چندی قبل، بهائیان ایران مبلغ هنگفتی -که چندین میلیون تومان بوده- به اسرائیل کمک کرده‌اند. البته تصور می‌رود کمک بهائیان، از طریق آقای غفوری (نمایندگی سیاسی اسرائیل در ایران) و به وسیله حبیب القانیان، که تماس مستقیم با حبیت ثابت -که قبلاً یهودی و اهل کاشان بوده است- انجام گردیده؛ زیرا از قرار معلوم، سرمایه محفل و وجوه جمع‌آوری شده بهائیان، ماهیانه به نام خیرالله در صندوقی نزد حبیب ثابت می‌باشد و مشارالیه، این پول‌ها را به ربح می‌دهد؛ لکن مبلغ جمع‌آوری شده فعلاً نامعلوم است. ✍ محمدرضا نصوری
✡ پروتستانتیزم، عهد عتیق و مارتین لوتر 1⃣ حرکتی بود که نظام اروپایی ایجاد شده تحت اقتدار کلیسای کاتولیک را ویران ساخت. همراه با پروتستانتیزم دین از مفهوم حقیقی خود جدا شده، به کاتالیزوری اجتماعی تبدیل شد که اهداف نظام فکری را تقدیس نمود و بدین‌ترتیب پیشاهنگ حرکتی گردید که حیات دنیوی را به اساسی‌ترین هدف انسان بدل ساخت. 2⃣ باید پرسید آن چیزی که معماران پروتستانتیزم را ضمن جدا نمودن از کلیسای کاتولیک دچار چنین گمراهی بنیادی نمود چه بود؟ چگونه و از چه طریقی به سمت آرمان متمایل شده بودند؟ 3⃣ هنگامی که چگونگی پیوستن به عنوان مهم‌ترین رهبر و پیشوای پروتستانتیزم به این باور را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، با تمایلات شدید و فوق‌العاده او به دین عبرانی و منابع این دین روبه‌رو می‌شویم. 4⃣ تأثیر‌پذیری مارتین لوتر از موجب بروز تغییرات در فهم دینی کلیسای کاتولیک گردید. تغییرات بزرگی که پیش از این در آن وجود نداشت. در عهد عتیق وجود ندارد. باور به بهشت و جهنم وجود ندارد. «هر چه هست» در همین دنیاست. بهشت در دنیا – و همواره با آمدن مسیح – بر پا خواهد گردید. 5⃣ رویکرد به عهد عتیق دستاورد مهم دیگری هم داشت. کلیسای کاتولیک بر اساس تفسیر آیه 35 از بخش ششم انجیل لوقا سود و را «حرام» شمرده و آن را ممنوع نموده بود، در حالی‌که در عهد عتیق (تورات) سود و ربا ممنوع نگردیده و بر عکس مورد تشویق قرار می‌گیرد. به همین علت نیز در عصر میانه غیر از کمتر مسیحی وجود داشت که به اقدام نماید. معماران پروتستانتیزم تحت تأثیر عهد عتیق و با «اجتهاد»، ممنوعیت ربا و سود را لغو نمودند. 6⃣ بدین ترتیب رباخواری و که در طول قرن‌ها، حرفه‌ای محسوب می‌شد، در تمامی منطقه شمال اروپا که تحت تأثیر و نفوذ پروتستانتیزم بود با سرعت گسترش یافت. 7⃣ مارتین لوتر و همفکران او با سرلوحه قرار دادن عهد عتیق و مطرح نمودن چنین نظریه‌ای به طور طبیعی حکم قابل توجه دیگری را نیز پذیرا شده بودند: بنابر عهد عتیق، یهودیان خداوند بوده، از دیگر ادیان و ملت‌ها برترند. سرزمین‌های مقدس از سوی خداوند به آنها هدیه شده است و «متعلق» به آنهاست. 8⃣ مارتین لوتر در کتابی که در سال 1523 م تحت عنوان «عیسی مسیح یک یهودی زاده شده» به رشته تحریر در آورده بود، به تفصیل به طرح نظریات خود در این‌باره پرداخت. وی به عنوان پیشوای بزرگ پروتستانتیزم اعلام داشت: 📝 «یهودیان خویشاوندان خداوند ما (عیسی مسیح) هستند، برادران و پسرعموهای اویند، روی سخنم با کاتولیک‌هاست، اگر از این‌که مرا کافر بنامند خسته شده‌اند، بهتر است مرا یهودی بخوانند.» ✍ نصیر صاحب‌خلق
✡ معرفی مارتین لوتر یهودی مخفی در دانشنامه یهود 1⃣ مارتین لوتر ضمن طرح این‌که یهودیان جهت رسانیدن پیام خداوند به تمامی جهانیان انتخاب شده‌اند، آنها را مورد ستایش قرار می‌دهد. او می‌گوید که یهودیان حامل برترین خون‌ها در رگ‌های خود هستند. روح‌القدس به واسطه آنها کتاب مقدس را به اقصی نقاط دنیا برد. آنها فرزندان خدایند. ما در مقایسه با آنها بیگانه‌ایم. همان‌طور که در داستان «زن کنعانی» آورده شده است ما همچون سگانی هستیم که از خرده نان‌های بر زمین ریخته اربابان خود ارتزاق می‌کنیم. 2⃣ ضربه ویرانگری را که لوتر بر کلیسای کاتولیک وارد کرد در وهله اول از طرف یهودیان مورد حمایت قرار گرفت. 3⃣ بعضی از شخصیت‌های دانشمند از یهودیان سفاردی پراکنده در دنیا مثل جوزف ها کوهن از جریان اصلاحات، هواداری قابل توجهی به عمل می‌آورند. 4⃣ آبراهام ب. الیزر هالوی خاخام کابالیست گفته که لوتر در پنهان یهودی بود و تلاش می‌کرد تا مسیحیان را آرام آرام به (سمت) یهودیت متمایل کند. 5⃣ مارتین لوتر از طرف کلیسا فردی «نیمه یهودی» نامیده می‌شود. بعضی از یهودیان مثل آبراهام فاری‌سول، لوتر را یهودی پنهان‌کار متجدد می‌دانند که تلاش نمود تا حققت دینی و عدالت را استوار سازد، نوآوری‌های او را اقدامی در راستای بازگشت به یهودیت اعلام می‌دارند. 6⃣ یهودیان مارتین لوتر را به عنوان فردی دیدند که ضمن ایجاد انعطاف در مسیحیان برای روی‌گردانیدن از اندیشه‌های نادرست خویش، آنها را نجات داده و در راستای آمدن مسیح راه را پیراست.
✡ استراتژی تسلیم محض ؛ از پولس تا مارتین لوتر 1⃣ یکی از انحرافات مهمی که توسط در مسیحیت ایجاد گردید و به وسیله نهادینه گردید، روانشناسی بود. 2⃣ پولس پیش از این اعلام داشته بود که ایستادگی ولو در مقابل حکام جور هم که باشد نادرست است. 3⃣ روژه گارودی در آخرین کتاب خود که تحت عنوان Avons – nous besoin de Dieu انتشار یافته است این سخنان پولس را عامل نهادینه شدن عنوان می‌کند. 4⃣ گارودی می‌نویسد که پولس با این سخن مردم مسیحی را در خدمت حکام ظالم قرار می‌دهد. 5⃣ علاوه بر این وی نهادینه نمودن این روانشناسی توسط لوتر را نیز یاد‌آور می‌شود. 6⃣ زیرا لوتر با گفتن این‌که «تمامی قوانین از جانب خداوند صادر می‌شود»، هرگونه مخالفت با هرگونه نظامی را هر قدر هم که انحرافی باشد عصیان و شورش علیه خداوند عنوان می‌نمود. 7⃣ تهی کردن مسیحیت از واکنش و مقابله‌جویی، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی دین حق نیز این‌چنین تحت القائات و نفوذ عبرانی‌گری صورت پذیرفت.
🔴 و مختلف 🕯🕯🕯🕯 🔆👈حقيقت اصلي ظهور منجي در مذاهب يكي است. در همه اديان منجي و مصلح كسي است كه با ظهورش، مردم خسته از ظلم و بي عدالتي را از چنگال ظالمان مي‌دهد و آرامش و امنيت را با یک دين واحد و قانون زيبا، براي مردم به ارمغان مي‌آورد. بنابر اين ظهور منجي حادثه‌اي بزرگ مربوط به عالم دنيا مي‌باشد. 👈 در كتاب‌هاي مربوط به مذاهب به نام‌ها و القاب مختلفي بر مي‌خوريم مثلاً: ـ در مذهب يهود: سرور ميكائيلي، عزير، منحاس، ماشيع؛ ـ در مذهب مسيحيت: مهميد آخر، مسيح، پسر انسان؛ ـ در مكتب زرتشت: سوشيانس؛ ـ در مكتب هندوها: ويشنو، منصور، فرخنده؛ ـ در مكتب بودا: مايتريا، بوداي پنجم؛ ـ در مذهب اسلام: مهدي، قائم؛ 👈امام مهدي(ع) منجي عالم بشريت است. بايد توجه داشت منجي در همه مذاهب منجي بشريت است. او مي‌آيد تا عدالت را در همه‌ي جهان پياده كند و مردمان را تحت دين واحد گرد آورد. و چون هر مذهب و مكتب خود را بر حق مي‌داند لذا منجي جهان را از خود برمي‌شمارد. ما مسلمانان كه دين اسلام را آخرين دين الهي مي‌دانيم معتقديم امام مهدي(ع) از فرزندان پيامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) مي‌باشد. 1- «صاحب» در صحف ابراهیم(ع) 2 - «قائم» در زبور سیزدهم; 3 - «قیدمو» در تورات به لغت ترکوم; 4 - «ماشیع» (مهدى بزرگ) در تورات عبرانی; 5 - «مهمید آخر» در انجیل; 6 - «سروش ایزد» در زمزم زرتشت; 7 - «بهرام» در ابستاق زند و پازند; 8 - «بنده یزدان» هم در زند و پازند; 9 - «لند بطاوا» در هزار نامه هندیان; 10 - «شماخیل» در ارماطس; - «خوراند» در جاویدان; 12 - «خجسته» (احمد) در کند رال فرنگیان; 13 - «خسرو» در کتاب مجوس; 14 - «میزان الحق» در کتاب اثرى پیغمبر; 15 - «پرویز» در کتاب برزین آذر فارسیان; 16 - «فردوس اکبر» در کتاب قبروس رومیان; 17 - «کلمه الحق» در صحیفه آسمانی; 18 - «لسان صدق» هم در صحیفه آسمانی; 19 - «صمصام الاکبر» در کتاب کند رال; 20 - «بقیه الله» در کتاب دوهر; 21 - «قاطع» در کتاب قنطره; 22 - «منصور» در کتاب دید براهمه; 23 - «ایستاده» (قائم) در کتاب شاکمونی; 24 - «ویشنو» در کتاب ریگ ودا; 25 - «فرخنده» (محمد) در کتاب وشن جوک; 26 - «راهنما» (هادى و مهدی) در کتاب پاتیکل; 27 - «پسر انسان» در عهد جدید (اناجیل و ملحقات آن 28 - «سوشیانس» در کتاب زند و هومو من یسن، از کتب زردتشیان; 29 - در کتاب «شابوهرگان» کتاب مقدس «مانویه» ترجمه «مولر» نام «خود شهر ایزد» آمده که باید در آخر الزمان ظهور کند، و عدالت را در جهان آشکار سازد; 30 - «فیروز» (منصور) در کتاب شعیاى پیامبر. 👈برخی از اسامی های دیگر: اسامى مقدسى چون: «صاحب، قائم، قاطع، منصور و بقیه الله» که در کتب مذهبى ملل مختلف آمده است، از القاب خاص وجود مقدس حضرت حجت بن الحسن العسکرى - عجل الله تعالى فرجه الشریف - است که در بیشتر روایات اسلامی، به آنها تصریح شده و ائمه معصومین(علیهم السلام) در اکثر روایات، از آن حضرت به عنوان «صاحب»، «قائم» و «بقیه الله» یاد کرده اند. و این خود بیانگر این واقعیت است که موعود همه امتها و ملتها همان وجود مقدس منتظر غایب، حضرت حجت بن الحسن العسکرى (علیه السلام) است.
جالب است بدانید کشور "واتیکان" مرکز مسیحیت جهان بالاترین درصد استفاده از مشروب را دارد! هر شهروند واتیکانی در یک سال 74 لیتر مشروب می‌نوشد.😐
💠 کوروش در تورات! (تورات یهودیان) : 🔸الیشع نبی = نفرین‌گرِ کودکان است. [1] 🔸هارون نبی = دعوت‌کننده مردم به بت‌پرستی است. [2] 🔸یعقوب نبی = دزد نبوت است. [3] 🔸سلیمان نبی = بت‌پرست است. [4] 🔸نوح نبی = شراب‌خوار و بی‌حیا است. [5] 🔸ابراهیم نبی = بی‌غیرت است. [6] 🔸لوط نبی = شراب می‌نوشد و با دخترانش جماع می‌كند. [7] 🔸و حتی حضرت موسی = دستور به خیانت در امانت و قتل‌عام زنان و كودكان می‌دهد! [8] 😡 نعوذ بالله از اين‌ همه جسارت! ✡ اما جالب این‌که در همین تورات: 🔹 مطلقاً‌ به نیکی یاد شده و حتی برگزیده‌ی خدا، و کسی است که خدا بر او برکت نازل کرده. [9] ⁉️ انصافاً قضیه مشکوک نیست؟! 📚 منابع: [1] تورات، دوم پادشاهان 2 : 23-24 [2] تورات، سِفر خروج 32 : 1-6 [3] تورات، پيدايش 27 : 1-40 [4] تورات، اول پادشاهان 11 : 1-11 [5] تورات، سِفر پیدایش 9 : 20-23 [6] تورات، سفر پیدایش 12 : 11-20 [7] تورات، سفر پیدایش 19 : 30-38 [8] تورات، سِفر خروج 11 و 12 و سفر اعداد 31 [9] تورات، کتاب دوم تواريخ 36 : 22-23 و کتاب اشعيا 44 : 28
✡ تورات و ذوالقرنین 💥بخش اول/ 1⃣ کتاب مقدس یهودیان بخش‌های مختلفی دارد که یکی از این بخش‌ها، مکتوبه‌ی دانیال (یا کتاب دانیال) خوانده می‌شود. ادعا می‌شود که این کتاب را دانیال نبی نوشته است. 2⃣ برخی مدعی هستند که در این کتاب، همان خوانده شده است. ما در این نوشتار این ادعا را بررسی می‌کنیم. ✍ خلاصه‌ی ماجرا 1⃣ در کتاب دانیال، آمده است که در سال سوم سلطنت بِلشَصَّر (پادشاه بابِل) دانیال در خواب می‌بیند که یک قوچ با دو شاخ بلند کنار رودخانه ایستاده بود. پس این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می‌زد و هیچ جان‌داری از چنگش جان سالم به در نبرد. ناگهان یک بز نر از غرب ظاهر شد. این بز که یک شاخ بلند در وسط چشمانش داشت، به طرف قوچ حمله کرد و دو شاخش را شکست و او را به زمین کوبید. 2⃣ در ادامه آمده است که: آن قوچ دو شاخ، پادشاهی ماد و پارس بود و آن بز نر، پادشاهی یونان است. [کتاب دانیال 8 : 1-21] 3⃣ این ، در متن عبرانی تورات، به صورت קְרָנָיִם نوشته شده که این‌گونه تلفظ می‌شود: lô q’ränäyim (لوکراناییم) یعنی دو شاخ… و بر همین اساس، برخی مدعی شده‌اند که کوروش همان ذوالقرنین است. چون یکی از معانی ذوالقرنین در زبان عربی «صاحب دو شاخ» است. 💥بخش ددوم/ ✍ نقدها و بررسی‌ها 1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که ، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) می‌رسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمی‌توان پذیرفت. 📚 بنگرید به: 👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448 👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123. 👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138
✡ تورات و ذوالقرنین 💥بخش سوم/ ✍ نقدها و بررسی‌ها 2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی می‌خواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، می‌گوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ می‌شود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت درباره‌ی نیست، بلکه اولاً: درباره‌ی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: درباره‌ی (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تک‌شاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد! 📚[*] بنگرید به: 👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20 💥بخش چهارم/ ✍ نقدها و بررسی‌ها 3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، می‌بینیم که این ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهره‌ای وحشی و بی‌منطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می‌زد و هیچ جان‌داری نمی‌توانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور می‌خواست عمل می‌کرد». 📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4.