🔰 چرا آشنایی با اندیشههای رهبر انقلاب برای جامعهی ایران ضرورت دارد؟
✍ علی رضا ملا احمدی، طلبه سطح ۴ حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
کمی به عقب برگردیم. سقیفه و ۲۵ سال انزوای جریان امامت، نبرد صفّین و انشعاب خوارج از درون سپاه امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، تنهاماندنِ امام مجتبی (علیهالسلام) در جبههی حق و انتخاب گزینهی صلح با معاویه توسّط رزمندگان، قیام اباعبدالله (علیهالسلام) و فاجعهی عاشورا، دوران محنتبارِ جریان امامت پس از قیام عاشورا و نهایتاً غیبت امام دوازدهم؛ همین مسیر را بیاییم جلو تا برسیم به انقلاب اسلامی.
یعنی تصمیمهای متعددی که امام(ره) و آیتالله خامنهای طی این چهلسال برخلاف صلاحدیدِ شخصیشان گرفتند که آخرینش همین ماجرای برجام باشد. حتی باز به تاریخ برگردیم و مشکلات انبیاء الهی با امّت خودشان را ریشهیابی کنیم.
همهی این اتفاقات و مشکلات ریشه در یک مشکل اساسی دارد:
وقتی ارزشها و اولویّتهای فکری و فرهنگی غالب مردم دور از ارزشها و اولویّتهای ولیّ جامعه باشد، منجر به این میشود که امام جامعه مجبور شود از موضع و تصمیم اصلی و اوّلیهی خودش عقبنشینی کند و تصمیمی همگام و همسطحِ جامعه بگیرد تا بلکه در آینده بتواند سطح فکری و فرهنگی امّت را ارتقاء بدهد.
و اصلاً اگر غیر از این بود، چرا حضرت روحالله (ره) مجبور شود #جام_زهر را بنوشد و چرا رهبری مجبور شود ایدهی #نرمش_قهرمانانه را مطرح کند که در ادامه، این استراتژی هم زیر پای سیاستخارجهی منفعلمان ذبح شود و به چنین روزی بیفتیم؟
این فاصلهی ذهنی میان امت و امامت چگونه میتواند پُر شود جز اینکه ما مدّعیان انقلابیگری و ولایتمداری کمر همّت ببندیم و با اندیشههای ولیّمان آشنا شویم و پس از فهم #دستگاه_محاسباتی رهبر، سعی کنیم اطرافیان خود را با این #منطق_گفتمانی آشنا کنیم؟
#یادداشت
🆔@manaar_ir
🌺به کانال تبیینی و تحلیلی مَنار خوش آمدید🌺
هشتگ های موجود تاکنون برای دسترسی آسان به محتوای کانال:
#بیانیه_مأموریت_مَنار
#درباره_مَنار
#سخن_سردبیر
#یادداشت
#پادکست
#دعای_پایانی
#عکس_نوشته
#معرفی_کتاب
#محفل_سراج
#گزارش_تصویری
#پیام_مخاطبان
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
🔰 موانع تحقق حکومت عدل محور
📋 بازخوانی بیانات آیت الله خامنه ای در باب عدالت (۸ شهریور ۸۴ در دیدار با هیئت دولت)
✍️ مجتبی میرزایی،طلبه درس خارج حوزه علمیه قم و معاون پژوهشی مدرسه علمیه انصار المهدی
آیت الله سید علی خامنه ای معتقدند که برای تحقق واقعی عدالت باید حکومتی عدل محور تشکیل شود و در این طریق موانعی جدی وجود دارد که منجر به عدم تحقق حکومت های عدل محور در زمان اکثر انبیاء و اوصیاء شده است.
برخی از این موانع عبارتند از:
🔷 یکم : موافق نبودن عمل با حرف(استقامت در نیت)
رهبر فرزانه انقلاب با تأکید بر نقش برجسته کارگزاران نظام در مسئله عدالت می گویند: "اگر دولت ما اسلامی شد، آن وقت کشورمان اسلامی خواهد شد. اگر من و شما در معاشرتمان، در رفتارمان، در طلب مالمان، در مجاهدتمان، نتوانستیم خود را به حد نصاب برسانیم، از آن دانشجو، از آن جوان بازاری، از آن عنصر در ردههای پایین دولتی، از آن کارگر، از آن روستایی، از آن شهری چه توقعی میتوانیم داشته باشیم که اسلامی عمل کنند؟ چرا مردم را بیخود ملامت میکنیم؟ نباید ملامت کنیم. اگر کمبودی هست، خودمان را باید ملامت کنیم؛ «لوموا انفسکم»."
در واقع امری که انبیاء و اوصیاء را رنج می داد، خیانت ها و عدم ثبات نیت اطرافیان و اصحاب ایشان بود، که نهضت و انقلاب ایشان را موفق به تشکیل حکومت نمی گرداند.
🔷 دوم: کمرنگ شدن ارزش عدالت در جامعه
وقتی در جامعه ای عدالت کم ارزش شود و مسائل اقتصادی و دنیایی جزو دغدغه های اصلی بحساب بیاید، کمتر ملّتی دست به انقلاب و تغییر می زنند.
آیت الله خامنه ای در بخشی از بیانات خود می گویند: "نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجهی دو کمکم در مقابل ارزشهای دیگر به فراموشی سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است".
به عبارتی در جامعه ای که نبی خدا در آن می زیسته است مردم تمایلی به شنیدن درباره عدالت نداشته اند و اغلب از اجرای عدالت که لازمه آن برخورد با ظالمان و جباران زمان بوده است، دوری می گزیده اند.
🔷 سوم: جدایی عقلانیت و معنویت از عدالت
عدالت بدین معنا که همه چیز بصورت مساوی بین افراد تقسیم شود و یا فقط به یک قشر خاص ضعیف توجه نماییم، بدون آنکه عقلانیت و حسابگری و آینده نگری در آن رعایت شود، با عدالت مورد تأیید اسلام همخوانی ندارد.
در قسمت دیگری از سخن ایشان آمده است: "من میخواهم این نکته را هم عرض کنم که اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقىِ خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود."
🔷 چهارم: از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی، کوتاهی بخش های فرهنگی در کارزار فکری نیز با عدم تحقق عدالت ارتباط دارد: "اشکالی که ما همواره به بخشهای فرهنگی داشتهایم، این بوده که به نقشِ خودشان به عنوان یک دولت اسلامی در صحنهی کارزار فکری درست علم نمیکنند."
در جامعه ای که علما و اندیشمندان و فرهیختگان آن جامعه به فساد مبتلا شوند و پیرو هوی و هوس و مال اندوزی شوند، با تطمیع و یا تهدید مستکبران و ظالمان دست از حمایت از انبیاء و اوصیاء و بطور کل حمایت خویش را از حقّ برداشته و منجر به عدم تحقق حکومت عدل محور می گردند.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
انقلابِ قَلم
📝 متن کامل بیانات در #سخنرانی_تلویزیونی رهبر انقلاب بهمناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(صلی الله علی
🎙در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضیها همین طور [حرف میزنند] راجع به اینکه چه کسی بیاید، چه کسی نیاید، اگر این بیاید چه میشود، اگر آن بیاید چه میشود. خب بله، ممکن است حوادثی اتّفاق بیفتد، [امّا] به ما ارتباطی نخواهد داشت؛ یعنی در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد؛ سیاست ما حسابشده است، مشخّص است و رفت و آمد اشخاص در آن تأثیر ندارد.
#عکس_نوشته
🆔@manaar_ir
✍️ تأثیر قیام لله
🎙 سخنان پیاده شده مرحوم آیتالله محیی الدین حائری شیرازی رضوان الله علیه
🔰هر جا اختلافی دیدید بدانید که قیام برای نفس است. قیام برای نفس هست که انسان را به غیبت میکشد، به تهمت میکشد، به فساد اخلاق میکشد. قیام برای نفس است که جمعها را متفرق میکند و افراد متحد را متفرق میکند. قیام برای خدا هست که افراد متفرق را متحد میکند. دعوت امام امت برای قیام لله بود در کلامش اثر، خاصیت [بود].
🔰 امام که در حیات ما زندگی او برای ما قابل لمس بود، میبینیم یک طلبه بوده است، بعد شده یک فاضل؛ در دوره فضل و اجتهاد و علمیتش به انگیزه قیام لله، امر به معروف و نهی از منکر کرده است. تنها بود، یکی بود، خدا یکی او را کثیر کرد. بی یار و یاور بود، خدا برایش یار و یاور قرار داد. گمنام بود، خدا او را معروف و مشهور کرد. سلاح و ساز و برگ جنگی هیچ نداشت، حتی یک چاقو قلم تراش برای [اینکه] دفاع از خود بکند نداشت. خدا به او هواپیماهای شکاری و فانتوم و اینها داد، اینها را خدا به او داد. او از کسی نگرفت، با کسی پیوند نکرد، با کسی قرار داد نبست، با خدا قرار داد بست و هر قراری با هر کسی داشت پاره کرد. تنها، یکه، بدون تکیه به وعده کسی، نوید کسی، کمک کسی، مادیات کسی حرکت کرد. خدا به او نصرت داد. همه پیشرفت او نتیجه قیام او لله بود، همه پیشرفت مردم هم بخاطر قیام للهشان است.
🔰 بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، قیامهای للنفس بوجود آمد، نتیجهاش جنگهای داخلی بین مسلمانها شد، نتیجهاش تفرقه شد، نتیجهاش ضعفها شد، سستیها شد، زبونیها شد. همین مردمی که وقتی قیام لله کرده بودند، بر بزرگترهای عالم آن روز حاکم شدند، وقتی که از قیام لله به قیام للنفس روی آوردند و هر کس برای گرم کردن تنور خودش کار کرد و هر کسی به فکر خودش افتاد. اینها که عددشان به یک میلیارد، هزار میلیون نفر رسیده بود، در دوره هزار میلیونی، چاره سه میلیون یهودی را نکردند.
🔰 آن روزی که قیامشان لله بود، سه میلیون نفر نشده بودند در مقابل میلیونها مردم عالم ایستادند و پیروز شدند. امروز که مسلمانهای عالم قیامشان للنفس است، جمعیتشان به میلیارد رسیده است، از عهده سه میلیون، آن هم یهودی، بر نمیآیند.
🔰 اینها عبرتی است برای اهل عبرت که ضعف خودشان را از قیام للنفس بدانند و قدرتشان را از قیام لله بدانند و ما تا اینجا به هر چه رسیدهایم و هر پیروزی که حاصل شده است، از لطف خدا، محبت خدا و تاییدات الهی، نتیجه قیام لله امام و قیام لله امت است و اگر امت درجات، محرومیت کشید، پیشرفت نکرد، متوقف شد، بخاطر این بوده است که آن قیام للهش کامل نبوده یا قیام للنفس داخل قیام لله شده است و قیام او مخلوط شده است.
🔰 هر گاه که امت مثل امام شد، همانطوری که او در قیام للهش دیگر قیام للنفس نیست، فرد هم اجازه ندهد که در قیام للهش قیام للنفس دخالت بکند، آن هم مثل امام موفق میشود، موانعش بر طرف میشود، مشکلاتش حل میشود. هر مسئولی در هر جا که هست، هر کسی در هر حدودی که دارد کار میکند، سعی کند قیام برای نفس وارد قیام للهش، وارد شغلش نشود، وارد کارش نشود، وارد حرفش نشود، وارد نگاهش نشود.
🔰 اگر اینطور شد خدا عمل انسان را قبول میکند، وقتی خدا قبول کرد انسان موفق میشود اما اگر قیام للنفس داخل کار شد، این مثل بشقاب پلویی میشود که داخلش یک فضله موش باشد. شما خودت میخوری که تعارف خدا بکنی؟! عمل را وقتی آلوده شد نمیپذیری؛ خدا هم وقتی عمل آلوده شد نمیپذیرد. چیزی که به خود نمیپسندی به دیگران نپسند. اگر آشپز به شما یک دیگ برنج داد با یک فضله موش در آن، نمیپذیری.
#متن_سخنرانی
🆔@manaar_ir
🆔@sharh_hal
🔰بایست مردم بفهمند
✍️ حمیدرضا باقری،طلبه حوزه علمیه قم و پژوهشگر در زمینه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی
در زمان بنیصدر خیلیها از خیانتهای پیاپی او خسته شده بودند و گله میکردند که چرا حضرت امام (ره) به او اختیارات گسترده و فرصت میدهند_ تا جایی که حتی فرماندهی کل قوا را نیز در آن شرایط بحرانی به او داده بودند._ اختیاراتی که هزینههای بسیار زیادی بر مردم و کشور داشت و نیروهای زیادی بهواسطه کارهای او به شهادت رسیدند و سرمایههای بسیاری تلف شد.
در همین باره مرحوم آیتالله سید محمدمهدی دستغیب برادر کوچکتر شهید دستغیب نقل میکنند:
بنیصدر طغیان کرده بود و سروصدا هم بلند کرده بود که به داد برسید. در آن هنگام آقای خلخالی در مجلس بود که فریاد زد: آقای دستغیب! آقای صدوقی! آقای مدنی! آقای اشرفی! آقای طاهری و... به فریاد برسید. لذا مجلسی از آقایان در حضور امام تشکیل شد. بنده هم همراه اخوی رفتم. همه صحبت کردند و از امام خواستند که بنیصدر را رد کند. امام فرمود:
زود است، عجله نکنید، بگذارید رسوا شود، مردم بفهمند، آنوقت بیرون کردنش آسان است و قصه هم همینطور شد و طولی نکشید که بنیصدر رسوا شد و مردم فهمیدند که راهش غلط است و معزولش کردند. [۱]
معنای این رفتار آن است که گاهی بایست به یک فرد و بالاتر از آنیک اندیشه فرصت داد تا خود را نشان دهد و معلوم شود که مسیرش خطا است زیرا میان حاکمیت الله و طاغوت چند فرق اساسی است:
1- "ولیّ خدا " قدرت را برای مردم میخواهد، برخلاف طاغوت که مردم را برای قدرت میخواهد، "ولیّ خدا " با مردم همراه میشود و به آنها فرصت رشد میدهد تا مردم باعقل خود و آزادی خودشان، قیام به قسط کنند و همراهی با او را آزادانه انتخاب کنند.
بنابراین همراهی با "ولیّ خدا" نیز نیازمند صبر و استقامت و البته مساوی با باعزت و سربلندی است.
2- اما طاغوت بر مردم مسلط میشود [۲] و آزادی و فرصت اندیشیدن را از آنها میگیرد، طاغوت میخواهد مردم کوچک باشند و با شکم و شهوت مشغول باشند، پس همراهی با طاغوت اگرچه معمولاً راحت اما همیشه با کوچکی و حقارت است. [۳]
اگر بنا بود با اجبار مردم را کنترل و بر آنها حکومت کرد، اهلبیت (علیهمالسلام) بسیار زیرکتر از آن بودند که در بازی قدرت جا بمانند و منتظر باشند تا بیش از هزار و اندی سال اینهمه خسارت بر مردم وارد شود.
پی نوشت:
[۱] منبع خاطره: حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی، زندگی و مبارزات آیتالله شهید سید عبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات، تهران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۲ ش، ص: ۱۰۲.
[۲] در زمانه ما که عصر استعمار فرانو است، طاغوت باقدرت نرم و ابزار رسانه و شبکههای مختلف خبری و سرگرم کردن مردم به مسائل جنسی، سینما، ورزش حرفهای و... مردم را به بند خود درآورده است، برخلاف دورههای گذشته که با کودتا و مثل آن و با استفاده از قدرت سخت بر مردم حکومت میکرد.
[۳] ممکن است برخی بگویند: پس اگر چنین است چرا جمهوری اسلامی برای انتخابات، شورای نگهبان گذاشته است و فرصت خطا کردن مطلق را به مردم نمیدهد؟
باید گفت در حکومت بناشده بر پایه اسلام اگرچه مردم بهزور به سمت سعادت برده نمیشوند اما جلو جریانی که بخواهد مردم را بهزور به سمت شقاوت ببرد نیز گرفته میشود و حاکم تلاش میکند آزمون و تجربه مردم را بهگونهای پیش ببرد که مردم کمترین هزینه ممکن در مسیر رشدشان را متحمل شوند و سعی میکند از شمار گزینههای هزینهساز برای مردم بکاهد اما نه تا جایی که رشد آزادانه و انتخاب و اختیار مردم بیمعنا شود.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
۱۱ مرداد ۱۳۶۰ سخنرانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی (نصیحت به مسئولان).mp3
5.38M
🎵 حتما گوش کنید و برای مسئولان هم بفرستید:
«این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم.»
(یازده مرداد ۱۳۶۰،سخنرانی امام خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی،صحیفه امام ج 15 ص 76)
#پادکست
🆔@manaar_ir
🔰 از زمین به آسمان میبارد؟ (بخش اول)
✍️حمید شخم گر، طلبه حوزه علمیه و محصل در رشته فقه اقتصاد مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان فرانسه را میتوان بهعنوان تبیین یک راهبرد دقیق اسلامی برشمرد. این نامه در یک جمله خلاصه میشود که اگر کسانی باید مورد سؤال قرار بگیرند یا حتی مورد تمسخر واقع شوند آنها زمامداران شما هستند نه نبی مکرم اسلام. آنطور که از تعالیم اسلامی برداشت میشود، دین مبین اسلام درباره بخشش معتقد است که باید از موضع قدرت باشد و ترس از دشمن را جایز نمیداند زیرا دشمنان اسلام باید از عاقبت کارشان بترسند. (1). همچنین اسلام تمسخر کردن را بهعنوان امر ابتدایی قبول ندارد اما اگر بدون دلیل مورد تمسخر واقع شود مقابلهبهمثل را جایز میشمارد. (2)
اهمیت این راهبرد وقتی روشن میشود که فرهنگ استکبار را خوب بشناسید. استکبار خود را برتر از دیگران میبیند و مبنای تمامی کارها را خواسته خویش قرار میدهد و حتی در نامگذاری نقاط مختلف دنیا نیز رد پای آن وجود دارد (3). استکبار حق را زیر پا میگذارد و جنایات مختلف را با توجیهات واهی مجاز میشمارد. (4)
بنابراین در اتفاق اخیر_توهین به نبی مکرم اسلام و حمایت رئیس دولت فرانسه از آن_همانطور که دشمن به خود جرئت اهانت به نبی مکرم اسلام را داد و به اسم آزادی بیان از این حرکت دفاع کرد، حق طبیعی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان است که از ایشان بپرسند چه چیز باعث شده که اینگونه متکبرانه نهتنها به مهمترین مظهر اسلام _که باوجود او باقی مظاهر رنگی ندارند_ بلکه به یکی از مهمترین مظاهر تمدن بشری _چراکه بسیاری از پیشرفتهای دنیا مدرن مدیون تعالیم نبی مکرم اسلام است_ اهانت کند؟ آیا سابقه تاریخ ایشان این جرئت را به آنها داده است؟ تاریخی که نمادش خروس است چگونه میتواند به آنها چنین جرئتی بدهد؟(5) آیا تعالیم نبی اکرم ارزش بیشتری دارد یا تعالیم فرهنگی که برای باقی ماندن رابطه عاشقانه بین عشاق توصیه به بستن قفل بر یک پُل میکند؟(6) آیا تاریخی که در آن نشانههای قتل و غارت بهصورت فراوان به چشم میخورد میتواند درکی از تعالیم انسانی نبی مکرم اسلام داشته باشد؟(7) آیا از زمین به آسمان میبارد؟
پینوشت:
(1) کیف أخافُ ما أشرَکتُم و لا تخافون أنکم أشرکتم بالله/انعام،81.
(2) إن تَسخَروا منّا فانّا نَسخَرُ منکم/هود،38.
(3) همانطور که در نامگذاری خاورمیانه مشاهده میشود.
(4) برگرفته از بیانات رهبری در دیدار پنجاههزار فرمانده بسیج سراسر کشور/29 آبان 1392.
(5) رومیها در هنگام فتح فرانسه مردم فرانسه را به تمسخر خروس مینامیدند.
(6) در سال 2008 میلادی یک حرکت خودجوش در پاریس به راه افتاد که در آن عُشاق بر روی یکی از پُلهای رود سِن به نام پل هنر، قفل نصب میکردند.
(7) نمونه آن قتل مردم مسلمان الجزایر و عکس گرفتن با سرهای بریدهشده آنان است.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
🔰کرونا و معنویت
✍️ زهرا نجاتی، طلبه و مبلغه حوزه علمیه
بشر اندکاندک دارد میفهمد که به قدرتی ماورایی نیازمند دارد تا بتواند کرونا را مهار کند.
تأکید رهبر انقلاب اسلامی در مورد خواندن مداوم دعای هفتم صحیفه سجادیه، اشاره به این دارد که جدای از ارتباط باقدرت لایزال هستی و احساس نیکوی پشتگرمی به این قدرت؛ معنویت، باورهای دینی و اعتقادات مذهبی در شرایط سخت کنونی میتواند بحرانهای روحی فردی و اجتماعی جامعه را مهار کرده و بهبود بخشد.
شاهد آنکه در چند سال اخیر یکی از موضوعاتی که در حوزه روانشناسی دین بهعنوان یک دیدگاه قابلقبول به میان آمد، هوش معنوی (SQ) است.
به عبارتی پژوهشهای علمی نشان دادهاند عوامل روانشناختی گوناگونی در مبتلا شدن و آمادگی به اعتیاد افراد نقش بسزایی دارند و عنصر معنویت ازجمله موارد بازدارنده محسوب میشود.
در همین باره سال 2008 شماری از اندیشمندان غربی در مقالهای ادعا کردند که مذهب موجب احساس بهزیستی میشود و میتواند بر رفتار انسان مؤثر باشد و هوش معنوی نیز که یکی از آوردههای نو در حوزه روانشناسی دین است، یکی از عوامل مثبت و محافظتکننده در ارتباط با مصرف مواد و دیگر آسیبهای روانی است. (1)
پینوشت:
(1) فصلنامه علمی پژوهی سوءمصرف مواد، اعتیاد پژوهی، شماره ۴۷. پاییز ۹۷.
#یادداشت_کوتاه
🆔@manaar_ir
هدایت شده از انقلابِ قَلم
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد.
✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب
✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری
✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای
با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید.
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f