✍ آزادیِ بیان بله، آزادیِ توطئه خیر.
امام خمینی(قدسسره):
«ما آزادی بیان برای گُفتن، برای نوشتن میدهیم لکن برای توطئه اجازه نخواهیم داد و توطئههای شما را، شما را اگر توطئه کنید دفن خواهیم کرد.»
📚صحیفه نور، جلد ۶، صفحه ١٢١
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
#ملتِ_بیدار
#برای_ایران
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 عرصهی سیمرغ
📌. میگویند از ابتدای خلقتِ بشر اینگونه بوده و تا ابد چُنین خواهد بود. آنگاه که برای هدایت خلق از ظلمت به نور مبعوث میشوی، ردایِ «صبر» بر قامتت میکنند؛ چرا که زمانهی بدکردار، معاندان و بدخواهان را بر سر راه هدایت امت چون سنگریزههایی رها کرده است. آنها که از هیچ اهانتی فروگذار نمیکنند؛ گاه به قلمی، گاه قدمی و گاه به کلامی. آنان که وجودشان سراسر نخوت و کینه است، در خلوت و جلوت به دنبال کارشکنی و اهانت بوده و هستند، اگر چه هر بار کمتر از هیچ نصیبشان شده است.
📌. آری، پیامبران در روز اَلَست عهد بستهاند با رب خویش، بر صبوری در هدایت خلق و رساندن کشتی هدایت به ساحل نجات، اگر چه گاهی صبر ایوب(علیهالسلام) هم تابِِ مشکلاتِ پیشرو را نداشت و روزی یونس(علیهالسلام) نفرین کرد امت ناسپاس را، امّا «محمّد»(صلیاللهعلیه) که آمد، گویی پروردگار فصل الخطاب آورد بر «صبرِِ» انبیا. او که روزها و شبها برای امتش طلب مغفرت میکرد و بر گمراهیشان میگریست تا آیه نازل شد...(فَذَکِّر اِنَّما اَنتَ مُذَکر. لَستَ علیهم بِمُصَیطِر...ای رسول تو خلق را متذکر ساز که وظیفه تو غیر از این نیست. تو توانا ومسلط بر آنها نیستی) (سوره غاشیه، آیه ۲۱ ).«محمّد»(صلی الله علیه) حتی بر جاهلی که شکمبهی گوسفند بر سر مبارکش میریخت مهربان بود و دعاگو، چنانکه وقتی بیمار شد و بر سر قرار نیامد، اینبار حضرت نور به عیادت ظلمت رفت.
📌. و این نور، چون امانتِ رسالت به مقامِ امامت واگذار شد، تا علی و اولاد پاکش آن را چون ودیعهای نسل به نسل منتقل کنند، تا برسد خدمت «حضرت ماه». اینک امّا حضرت ماه، پشت ابرهای غیبت است و این امانت بر دوش نایبان بر حق امام نهاده شده. امروز گویی این «صبر و بصیرتِ» زینب(سلام الله علیها) است که در وجود نائب المهدی درخشیدن گرفته تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
📌. در روزگاری که ابرههی دوران با سپاهیان پیل قصد جسارت به «حریمِ حَرم» کرد و به ارادهی الهی با هوشیاری لشکر ابابیل ناکام ماند، چگونه ممکن است نیش آلودهی مگسی کارگر افتد؟ که او بر حقارت خود آگاه است اما اینک افسارِ خود به دست خونآشام داده. او که اکنون ارتزاقش از منبع ناپاکی است، به خیال خام خود اینگونه عرض اندام میکند تا رشتهی حیاتش پاره نگردد، اما خود آگاه است که محکوم است به عدم. آری تا نور هست، ظلمت، حیات ندارد. این است رسم تاریخ!
🇮🇷ای مگس عرصهی سیمرغ نه جولانگه توست
عِرض خود میبری و زحمت ما میداری
✍ آمنه عسکریمنفرد
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از سهشنبههای «امید و پیشرفت»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امروز جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیع است. امروز قرارگاه حسینبنعلی (علیهالسلام) ایران است.
#مکتب_حاج_قاسم
#امید_و_پیشرفت
┅─═ 🇮🇷 ═─┅
کانال سهشنبههای امید و پیشرفت🔻
https://eitaa.com/omid_pishraft
📎 به بهانه پنجاه و هشتمین سالگرد انتشار نشریه «انتقام»، دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان منتشر کرد.
🔖 نشریهای که هویّت سردبیرش ۳۵ سال پنهان ماند.
دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان در دوران سیاه و خفقان بار پس از تبعید امامخمینی که بسیاری از مبارزان و انقلابیون پیرو امام در تبعید و زندان به سر میبردند و در شرایطی که کوچکترین سخن از رهبر تبعیدی نهضت، حبس و ضرب و جرح به همراه داشت، روز یکشنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۴۳ یعنی حدود یک ماه و نیم پس از تبعید حضرت امام که مصادف با سالگرد میلاد حضرت ولیعصر(عجلاللهتعالی فرجهالشریف) بود، نشریهای مخفی در میان دوستداران نهضت و انقلاب پخش گردید که عنوان «انتقام» را بر خود داشت. نشریهای که از همان شماره نخست، نشان میداد مواجههای قاطع و انقلابی با دیکتاتوری وابسته شاه و اربابان آمریکاییاش دارد. این در حالی بود که نشریه دیگری از حوزه علمیه قم با نام «بعثت» با شیوه و روش آرام و معتدل، از حدود یک سال قبل یعنی ۲۳ آذرماه ۱۳۴۲ توسط برخی از روحانیون مبارز مانند دکتر باهنر، آقای هاشمی رفسنجانی و علی حجتی کرمانی و... چاپ و منتشر میگردید. اما در بالای صفحه اول نشریه «انتقام»، بخشی از آیه ۲۲ سوره سجده، «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» (ما از جنایتکاران جدا انتقام میگیریم) نقش بسته و در گوشه سمت چپ آن نوشته شده بود: «...ای تودههای رنجدیده و استعمار زده، روشنفکران، دانشجویان، آزادیخواهان، کارگران، دهقانان، رنجبران.... گمشده خود را تنها در پرتو تعالیم نورانی اسلام بجویید و به منظور برقراری حکومت اسلامی آزاد، همه با هم در راه یک جهاد مقدس و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد متحد شویم...»(۱)
📌. سرمقاله نشریه با عنوان «آغاز انتقام» به ضرورت چاپ و انتشارچنین نشریه و اهداف آن پرداخته بود که در بخشی از آن چنین آمده بود: «... هدف ما، روشن کردن افکار تخدیر شده- بیدار نمودن عواطف مذهبی خفته – زنده کردن احساسات سرکوب شده – بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام –تحکیم پیوندهای مبارزین– تقویت همبستگی تودههای مجاهد و رزمنده – ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگانی با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگیناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیاتبخش اسلام است...»(۲)
📌. بقیه مطالب نشریه به مقالاتی از جمله تبیین مبانی و مفاهیم انتظار حضرت صاحب الزمان در مبارزه علیه طاغوت و استعمار و همچنین تحلیل برخی از مسائل سیاسی روز مانند روشنگری درباره کابینه وابسته حسنعلی منصور و لایحه خفت بار کاپیتولاسیون، مطلب کنایهآمیز و افشاگرانهای درباره فریبکاریهای رژیم شاه به نام «فرهنگ اصطلاحات انقلاب سفید» و مقاله مفصلی براساس آیات قرآن مجید و روایات که مردم را به پایداری و مقاومت در مبارزه با شاه و آمریکا در زمان تبعید رهبری نهضت فرامی خواند که در بخشی از آن مطلب نوشته بود: «... خوشبختانه رهبر دینی ما حضرت آیتاللهخمینی مبارزه با دستگاه جبار حاکمه را واجب و تقیه را حرام و سکوت را از گناهان کبیره شمردهاند. به علاوه، وجوب دفاع از اساس اسلام یک حکم اجتماعی است...» در بخشی دیگر از مطلب یاد شده که شبهات برخی افراد ظاهرالصلاح نسبت به ادامه مبارزه در غیبت حضرت ولی عصر(عجلاللهتعالی فرجهالشریف) را پاسخ میداد، ذکر شده بود: «... اعتقاد به پر شدن زمین از ظلم و ستم در آخرالزمان و همچنین پر شدن آن از عدل و داد بعد از ظهور امام دوازدهم(عجلاللهتعالی فرجهالشریف) هیچگاه وظیفه شرعی را تغییر نمیدهد و این که بعضی از کوته نظران میگویند در فکر اصلاح نباشید که ظهور حضرت به تاخیر میافتد، یک منطق احمقانهای است که مورد سوءاستفاده استعمارگران واقع شده و خدا میداند که ترویجکنندگان این منطقهای غلط استعماری چه خیانت عظیمی را مرتکب میشوند و چه ضربت بزرگی بر پیکر اسلام و مسلمین وارد میکنند....»(۳)
📌. در شمارههای بعدی نشریه «انتقام» که تقریبا هر ماه انتشار مییافت مطالبی مانند «نظری به نهضت روحانیت»، ادامه «تبیین ایدئولوژی اسلامی» برای هدایت و اعتلای مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری، سالگرد فاجعه خونین فیضیه، ترور منصور و انعکاس آن در ایران و جهان، عید غدیر روز پایهگذاری خلافت اسلامی، در دنیای اسلام چه میگذرد، پانزدهم خرداد روز تجلی روح مذهب، درسی از جنگ هند و پاکستان، گزارش کایلر بانک برای سمینار مشکلات معاصر ایران در دانشگاه هاروارد ۱۷ آوریل ۱۹۶۵ و حتی چاپ اشعار انقلابی از جمله بخشهای متنوع و گوناگون نشریه «انتقام» بود. یکی از اشعار یاد شده که در آن زمان به دلیل مخفی کاری بدون نام شاعر چاپ شد ولی سرایندهاش، شاعر انقلاب، حجتالاسلام محمدحسین بهجتییزدی(شفق) بود، «خونهای جوشان» نام داشت که با هنرمندی شرایط سیاه جامعه پس از تبعید امام را توصیف میکرد.
در بخشی از آن آمده بود: « ...راستی این بر و این بوم سیه ایران است؟... پس چرا ویران است؟... این همان کشور آباد کهنسال بُوَد؟... این عدالت نَبُوَد؟...کاین همه مردم بیاسلحه را در یک روز... به مسلسل بندند... این تمدن نَبُوَد!...که هزاران نفر از دست ستم بیتقصیر... همه در خون غلطند... افق امروز ملالانگیز است... میخراشد رخ و خون میریزد... در غم پانزده خرداد است... تا ابد ننگ از این حادثه برمی خیزد...نرود هیچ ز یاد...(۴)
📌. نشریه «انتقام» با انتشار ۸ شماره ماهانه و تا ۵ مهرماه ۱۳۴۴ به کار خود ادامه داد و تاثیر بهسزایی در تداوم مبارزه انقلابیون پیرو امام خمینی و زنده نگاه داشتن راه و یاد امام در تبعید و همچنین افشای جنایات رژیم شاه داشت. اما طی همه آن سالها، نقش بنیادین یکی از روحانیون و علمای انقلابی پیرو امام در انتشار نشریه فوق پنهان ماند بهطوری که نه تنها ساواک بلکه حتی مبارزانی همچون سیدهادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و اسدالله بادامچیان و... که در چاپ و توزیع نشریه فوق فعالیت داشتند هم از نقش محوری آن عالم جلیلالقدر در تهیه و چاپ «انتقام» بیاطلاع ماندند و بعضا ایشان را در حدی میدیدند که حداکثر همکاری مختصری دارد! شگفت آنکه پس از پیروزی انقلاب نیز تا سالها، از نقش آن روحانی فرهیخته و انقلابی مطلع نشدند. چنان که مرحوم سیدهادی خسروشاهی در کتابی که به سال ۱۳۶۸ درباره نشریه «بعثت» انتشار داد هم هنوز از نقش منحصر به فرد آن روحانی با تقوای انقلاب در انتشار «انتقام» مطلع نبود. اسدالله بادامچیان در کتاب «هیئتهای موتلفه اسلامی»، اگرچه نشانههایی از آن استاد حوزه بیان داشته ولی توزیع نشریه «انتقام» را به هیئتهای موتلفه نسبت داده است. ایشان نوشته است: «... توسط یکی از برادران به نام آقای الهی با آقای شیخ محمدتقی مصباحیزدی آشنا شدم و به وسیله ایشان هربار مقادیر زیادی نشریه دریافت و توزیع مینمودم. این نشریه خیلی طرفدار داشت ولی به علت مشکلات چاپ، ما در مقابل ۲۰ تقاضا به افراد ۲ عدد میدادیم تا به ترتیب خوانده به یکدیگر بدهند در مورد چاپ و تکثیر، کاغذ آن را باوجود جو شدید خفقان تهیه میکردیم و برادر عزیز آقای مصباح شبهای جمعه از قم به منزلشان در تهران میآمد و مطالب تهیه شده را با کمک برادران دیگر ماشیننویسی کرده و با دستگاه تکثیر که در زیرزمین خانه داشت، تکثیر میکرد. بعد دستهبندی کرده و دوخت میزد و مقداری را برای قم و پخش توسط طلاب میبرد و مقداری هم برای دانشگاه و مقداری هم برای بازار و کسبه میگذاشت...»(۵)
📌. بادامچیان ادامه داده است: «نشریه انتقام پس از اعدام منصور چند ماهی منتشر گردید و با اینکه چند بار مورد تعقیب قرار گرفتیم و حتی یک بار با حدود ۵۰ عدد آن دستگیر شدیم ولی باز نشریه منتشر گردید تا دچار مشکلات زیادی در مورد تهیه کاغذ شدیم و آقای مصباح هم فراری شد و دیگر چاپ نشد..»(۶)
📌. اما مرحوم سیدهادی خسرو شاهی واقعیت را پس از تحقیقات و بررسیهای مختلف در مقدمه کتابی که درباره نشریه «انتقام» که در سال ۱۳۷۹ به چاپ رساند، شرح داد که چگونه با مرحوم مصباح یزدی تماس گرفته و از ایشان درباره چگونگی انتشار نشریه و چاپ کتابی درباره آن و همچنین افشای نام همکارانشان در آن نشریه سؤال نمود. خسروشاهی نتایج آن مکالمه را چنین شرح داد: «... آقای مصباح در پاسخ تلفنی چنین گفتند: جنابعالی مجاز هستید که مجموعه شمارههای انتقام را یکجا منتشر سازید. بالاخره نشریه به تاریخ انقلاب مربوط است و انحصاری من نیست. اما در مورد همکاران باید عرض کنم که در آمادهسازی این نشریه از نوشتن مقالات تا تهیه مقدمات و تکثیر و حتی سیم زنی و بستهبندی، تنها بودم و همکار رسمی در این رابطه نداشتم و به همین دلیل نشریه انتقام ارگان هیچ سازمان و تشکیلاتی نبود بلکه در واقع نشریه حوزه علمیه قم بود و البته برخی از دوستان در توزیع آن شرکت داشتند که اجرهم علیالله...»(۷)
📌. در سال ۱۳۷۹ مرحوم خسروشاهی در ادامه انتشار اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، با اجازهای که از مرحوم آیتالله مصباح یزدی دریافت داشته بود، به چاپ همه شمارههای نشریه «انتقام» در یک کتاب اقدام کرد.(۸)
📌. مرحوم خسرو شاهی درباره این که حتی به عنوان یک مورخ و مبارز دوران نهضت و همکار مرحوم مصباح در نشریه «انتقام» اما پس از ۳۵ سال متوجه نقش اصلی ایشان در آن نشریه شد، نوشت: «... روش استاد مصباح از همان دوران، مخفیکاری و رازداری و عدم تظاهر بود، بهویژه که ایشان در هیچ زمینهای (زمینههای علمی، فلسفی، سیاسی و...) مایل نبود که خودی نشان بدهد و همواره طبق معتقدات و باورهای خود به کار مبارزه ادامه میداد...»(۹)
📌. متاسفانه پس از پیروزی انقلاب، عدهای با سوءاستفاده از تقوای آیتالله مصباح و پرهیز ایشان از خودنمایی و بازگویی مبارزاتش سعی کردند با تحریف تاریخ، ایشان را کنار مانده از مبارزه نشان دهند، در حالی که آنچه آمد، تنها بخش بسیار کوچکی از مجموعه فعالیتهای و مبارزات مرحوم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی بود.
🔻 متن منتشر شده را در پیوند پایگاه خبریِ روزنامه کیهان میتوانید ملاحظه بفرمایید.
https://kayhan.ir/fa/news/256189
______________
۱. انتقام – شماره اول- یکشنبه ۱۵ شعبان ۱۳۸۴- ۲۹ آذر ۱۳۴۳- ۲۰ دسامبر ۱۹۶۴
۲. همان
۳. همان
۴. نشریه انتقام – شماره ششم- شنبه پنجم صفر ۱۴۸۵ هجری قمری- پانزدهم خرداد ۱۳۴۴ هجری شمسی
۵. هیئتهای موتلفه اسلامی – اسدالله بادامچیان- علی نباتی – تهران – تیرماه ۱۳۶۲- انتشارات اوج – صفحههای ۲ تا ۴
۶. همان
۷. انتقام، نشریه داخلی حوزه علمیه قم در سالهای ۱۳۴۳-۱۳۴۴ - مجموعه اسناد انقلاب اسلامی ایران (۲)- محمدتقی مصباح – به کوشش سیدهادی خسرو شاهی- نشر کلبه شروق– تهران – چاپ اول – ۱۳۷۹ صفحات ۴ تا ۸
۸. همان- صفحات ۱ تا ۷
۹. همان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
🔖 رمز پیروزی، استحکام درونی
📌. در زندگی باید همیشه حواسمان به خودیها و غیر خودیها باشد، باید متوجه طراحی حملات دشمن باشیم، باید حواسمان به نوع آرایش خودیها در مقابل دشمن باشد؛ درواقع باید نقشه دشمن را بدانیم و متناسب با آن رفتار و حرکاتمان را طرحریزی کنیم. اگر چنانچه دشمن را نبینیم و از حضور دشمن غفلت کنیم شکست خواهیم خورد، اگر خودیها را غیرخودی ببینیم و یا اتحاد و همبستگی در بین خودیها نباشد و در مقابل دشمن سست و بیاراده ظاهر شویم، نیز شکست خواهیم خورد. شکست همیشه دلیل بر قدرت جبهه مقابل نیست؛ بلکه گاهی به دلیل غفلت از توانمندی خود و غفلت از قدرت جمع، همدلی و همبستگی در بین خودیها ناشی میشود.
📌. در این روزها حواسمان به توطئههای دشمن و توانمندیهای ایران، بیشتر باشد تا بتوانیم نقشههای دشمن را نقش برآب کنیم. توانمندیهایی که فقط در طی این سه ماه اخیر ایران به آنها دست یافته است عبارتند از: دستیابی دانشمندان ایرانی به روشی جدید برای درمان سرطان خون، بومیسازی یک دستگاه کلیدی برای چاههای نفت و گاز، افتتاح خط آهن شمال به جنوب در بلوچستان، افتتاح اولین پالایشگاه فراسرزمینیِ ایران، بهرهبرداری از شش نیروگاه برق جدید، رونمایی از یکی از بزرگترین تلسکوپهای جهان در ایران، رونمایی از موشک هایپرسونیک ساخت ایران، رونمایی از یک موشک ماهوارهبر و...
📌. حواسمان باشد که «امید، مهمترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی آن متمرکز شده است؛ دشمن از تمام توان استفاده میکند برای القای ناامیدی و القای بنبست. جوانی که با مسائل دنیا آشنا نیست، گاهی میبینید تحت تأثیر قرار میگیرد، او هم مأیوس میشود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمیکند. پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امیدِ ملّتِ ایران متمرکز است. دشمن با امکانات گسترده، رسانهها، ماهوارهها، فضای مجازی، تلویزیونهای مزدور، به میدان آمده است برای اینکه این امید را در مردم بکُشد.» (۲۸ آبان ۱۴۰۱، بیانات در دیدار مردم اصفهان) امیدمان را از دست ندهیم و از توطئه دشمن غافل نشویم.
✍ سیده فائزه جعفری
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔖 غیرت عامل نجات
[۱]. غیرت، واکنش طبیعی است که آدمی نسبت به دخالتهای نابجا و ناروای دیگران در آنچه دوست میدارند از خود نشان میدهند. غیرت، از لوازم محبت است. غیرتمند کسی است که نگاهدارِ عصمت و آبرو و شرف و عزّت است و از قبول اهانت بر خود و خانواده و جامعهی خود ابا دارد. در نظام آفرینش غیرت جایگاه ویژهای دارد. در بسیاری از حیوانات این حسّ دفاع به چشم میخورد و در تمامی انسانها نیز این احساس وجوددارد که در برابر هجوم به آنچه دوست میدارند مانند فرزند، ناموس، مال، دین، کشور و آبرو آرام نمینشیند و با یورشگران درگیر میشوند و به دفاع از جان و ناموس و... خود برمیخیزند. وجود این حالت یک ارزش انسانی است که از ارادهی اخلاقی او سر چشمه میگیرد، به هر نسبت که آدمی در گرداب خواستههای شهوانی و حیوانی فرورود و از تقوا و طهارت دور شود، این حالت رنگ میبازد و به جایی میرسد که این احساس در او میمیرد و بیتفاوت و بیغیرت میگردد. پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید:«الغیره من الایمان»(سفینه البحار، ۶/۷۱۱) یعنی غیرت جزئی از ایمان است. و نیز از رسولالله نقل شده است که فرمود:«هیچ کس از خدا باغیرتتر نیست، از این روی خداوند تمام کارهای زشت را حرام کرده و برای آنها مرزهایی معیّن کردهاست».(بحار الانوار، ۳۶۱/ ۷۲) در نگاه دین، غیرت ارزش و پسندیده است که بالاترین و شریفترین مرحله ی آن از آن پروردگارعالم است؛ و نیز از چشمانداز عالمان دینی، حساسّیت مثبت و احساس مسئولیت در برابر آنچه که مورد علاقه و عشق آدمی است، نه تنها ناپسند نیست بلکه نوعی تکلیف و وظیفه به شمار میرود.
[۲]. خاستگاه غیرت، حمیّت مثبت و سازنده است. حمیّت مثبت و سازنده در جایی بهکار میرود که نگاهداشت آن بر او لازم و ضروری است و آن عبارت است از؛ دین، خانواده و وطن. این نوع از حمیّت، سازنده و مثبت است و در ردیف مکارمالاخلاق به شمار میرود. نقطه مقابل انسان غیور، انسان بیتفاوت سازشکار و مسامحهگر است که بیش از هر چیز به راحتی و رفاه خود میاندیشد و با انگیزههای مختلف نفسانی، سعی در شانه خالیکردن از دستورات دینی و زندگیکردن عافیتطلبانه دارد. علی(علیهالسلام) پس از بیان درجات و مراتب مختلف حساسیت انسانها در برابر منکرات به نکوهش از افراد بیتفاوت در برابر منکر پرداخته و از آنان به مردگانی که در میان انسانها زندگی میکنند یاد میکنند: «فذلک میّت الاحیاء»(نهجالبلاغه، خ/ ۷۸)
[۳]. تاریخ اسلام شاهد جلوه صحنههای بیشماری از حساسیّت مذهبی پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) افتخار پیامبر به شرکت در پیمان حلفالفضول، و به عبارت دیگر پیمان دفاع از مظلومان که آن را با بهترین نعمتهای دنیوی معاوضه نمیکند، نشاندهنده غیرت و حساسیّت آن بزرگوار در برابر منکر و حفظ ارزشهای انسانی است. و امام علی(علیهالسلام) عین حالیکه به مخالفان شخصی و فکری خود میدان میداد، امّا در آن جا که کیان اسلام و عزّت مسلمانان در خطر بود و یا حدّی از حدود اسلام به خطر میافتاد برمیآشفتند و از خود حساسیّت فوقالعاده نشان میدادند. فرزندان آن بزرگوار نیز غیرتمندانه و مدافع اسلام بودند و تمامی آنان تا پای جان در حفظ و حراست ارزشهای اسلامی ایستادگی کردند و اسوه غیور مردان تاریخ اسلام شدند.
[۴]. سرتاسر زندگی امام خمینی(قدس سره)از بهترین شاگردان مکتب اسلام و صدیقترین پیرو پیامبر و ائمه معصومین(علیهم السلام)، جلوهگاه حساسیّتهای دینی است. غیرت دینی آن بزرگوار در میان همه خصال از برجستگی خاصی برخوردار بود؛ آنجا که امری از امور دینی به خطر میافتاد به خروش میآمد و برای جلوگیری از آن قدمبرمیداشت. سخن میگفت، مینوشت، فریاد میکشید و مسلمانان را به یاری میطلبید. این حساسیّت برخاسته از عمق آگاهی و عشق به دین و ارزشهای دینی او بود. زندگی امام خمینی(قدس سره) راز نمونههایی است که بیانگر غیرت دینی ایشان میباشد. به ذکر یکی از آنها بسنده میکنیم. امام در جریان سلمان رشدی که توهین به ساحت مقدس پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) کرده بود، تا مرز رودرویی با استکبار غرب پیش رفتند و در ضمن فتوای تاریخی خود از همه مسلمانان غیور دعوت به قیام علیه این توطئه استکباری نمودند.
✍ ربابه ناظمی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝در ادامه مطلب...
[۵]. رهبر انقلاب، امام خمینی(قدسسره) مظهر کامل غیرت دینی همراه با عقلانیت و خردمندی میدانند و نیز شاگرد شایسته امام، آیتالله مصباح را نیز، در اوج غیرت دینی و عقلانیت میدانستند. یکی از مهمترین تذکرات رهبر انقلاب، «حفظ غیرت دینی» است. ایشان غیرت دینی را عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف و تبدیلکننده تهدیدها به فرصت عنوان میکنند و نیز در این رابطه گفتند:«برخی تلاش و تبلیغ میکنند که غیرت دینی را بیمنطقی و خشونت، بنامند.» امّا حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است. ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرتدینی با عقلانیت همراه بوده است. رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم در ۱۹دی، ۱۵مرتبه از لفظ غیرت دینی سخن به میان آوردهاند؛ زیرا اهمیّت این مفهوم دلیل تأکید ایشان است از جمله ارزشهای دینی، غیرت نسبت به ناموس و وطن است که متأسفانه غیرت دینی، ناموسی و ملّی به صورت همزمان و به نام عقلانیت و مبارزه با خشونت، مورد هجمه سنگین دشمن است.
[۶]. پس ما برای این که بهشت خلق شده انقلاب را حفظ کنیم، چارهای نداریم جز اینکه هرگاه اتفاقی افتاد و دیدیم که دیگران شاخ نشان میدهند و میخواهند ضربه بزنند و ارزشها را مخدوش و مخفی کنند در مقابل آن بایستیم و به عبارتی هر جا دیدیم ارزشهای دینی مخدوش میشود و برخی تلاش دارند که این ارزشها را واژگونه مطرح کنند و در قلمرو ارزشها تحریف صورتگیرد و به قول رهبر انقلاب:«جای جلاد و شهید میخواهد تغییرکند» اینجا باید غیرت دینی داشته باشیم و عکسالعمل نشاندهیم. اگر کسی که غیرت دینی نداشته باشد، به قول امام حسین(علیهالسلام):«جهنمی و جهنم آفرین است واگر کسی حاضر به پذیرفتن بخشی از بدی و منکرات شود باید به تمام آن بدی تن بدهد».
✍ ربابه ناظمی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ زن کیست؟
«مرد، از دامنش به معراج رفته.»
شعر زیبایی که حاج مهدی رسولی این مداح بصیر در دانشگاه زنجان خواند.
#فاطمیه
#حیاوعفت
#ملتِ_بیدار
#برای_ایران
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
🏷 بازخوانی پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامهی سردار سلیمانی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سردار پر افتخار اسلام و مجاهد فی سبیلالله آقای سرلشکر حاج قاسم سلیمانی (دام توفیقه)
خدای بزرگ را با همهی وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانهی شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجرهی خبیثهای را که به دست طواغیت جهان غرس شده بود، به دست شما بندگان صالح، در کشور سوریه و عراق ریشهکن کرد.
این تنها ضربه به گروه ستمگر و روسیاه داعش نبود؛ ضربهی سختتر به سیاست خباثتآلودی بود که ایجاد جنگ داخلی در منطقه و نابودی مقاومت ضدّ صهیونیستی و تضعیف دولتهای مستقل را به وسیلهی رؤسای شقیّ این گروه گمراه هدف گرفته بود؛ ضربه بود به دولتهای قبلی و کنونی آمریکا و رژیمهای وابسته به آن در این منطقه که این گروه را به وجود آوردند و همهگونه پشتیبانی کردند تا سلطهی نحس خود را در منطقهی غرب آسیا بگسترانند و رژیم غاصب صهیونیست را بر آن مسلّط سازند.
شما با متلاشی ساختن این تودهی سرطانی و مهلک، نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همهی ملّتها و به بشریّت خدمتی بزرگ کردید. این نصرتی الهی و مصداق «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَ لٰکِنَّ اللهَ رَمیٰ» بود که بهخاطر مجاهدت شبانهروزی شما و همرزمانتان به شما پاداش داده شد.
اینجانب صمیمانه به شما تبریک میگویم و با این حال تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود. آنهایی که با سرمایهگذاری سنگین، این توطئهی شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست، سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند. حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرتافزا و خلاصه، آمادگیهای همهجانبه نباید فراموش شود. شما را و همهی برادران مجاهد از کشورهای عراق و سوریه و دیگران را به خدای بزرگ میسپارم و به همهی شما سلام و دعا میکنم.
والسّلام علیکم و رحمةالله.
۳۰ آبانماه ۱۳۹۶
سیّدعلی خامنهای
#مکتب_شهید_سلیمانی
#جانفدا
#ملتِ_بیدار
#برای_ایران
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
🔖 چرا فریاد بر آمریکا؟
📌. ما حدود چهل سال است که با مردم آمریکا حرف نزدیم، خیلی دوست داریم برای شماها بگوییم که چرا ما بر آمریکا فریاد میکشیم.
[۱]. می دانید من به تنهایی از زمانی که خود را شناختهام تا الان ظلم و جور و ستمگریهای حکومت آمریکا را دیدهام و لمس کردهام. از زمانی که مدرسه بودهام تا الان، وقتی از طریق صدام حسین جنگ بر ما تحمیل شد و آمریکا پشت صدام حسین بود، و تمام تجهیزات و ادوات جنگی را در اختیار او قرار داد. من از قبل از این اتفاقات نمیگویم حتما به تاریخ رجوع کنید تا بدانید، زیرا آمریکای امروز همان آمریکای دیروز و آمریکای ۲۸/مرداد/۱۳۳۲ است، فقط شیوهی دشمنی او پیچیدهتر شده است(از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشآموزان)
[۲]. البته در اول انقلاب میتوانستیم با افکار عمومی جهان غرب بخصوص آمریکا در گرفتن لانه جاسوسی در ایران ارتباط برقرار کنیم، اما متاسفانه از این فرصت استفاده نشد. در آمریکا خیلی از مردم، اصلا نمیدانند ایران کجاست و شاید مردم ایران را آنطور که برایشان معرفی شده میشناسند و حتی فرق ایران با کشورهای دیگر را نمیدانند.(سخنرانی آقای علیرضا پناهیان سال ۹۸) شاید هم بگویید مگر ما مرگ بر ایران سرمیدهیم که شما مرتب مرگ بر آمریکا سرمیدهید. یا شاید بگویید این شعار مرگ بر آمریکا از سر تعصب و غرور است. یعنی بدون منطق میخواهند این شعار را ترویج کنند. ولی نه اشتباه نکنید، اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی از اول فرمودند: هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید، پشت آن یک منطق محکم وجود دارد. آن منطق این است که، اساس سیاست آمریکا بر افزونطلبی و دستاندازی است. سیاست کلی آمریکا این است که امنیت داخلیاش به وسیلهی دستاندازی به کشورهای جهان و تصرف مناطق نفوذ فراوان تامین کند، در منطقه ی غرب آسیا، در ایران در دوران طاغوت و در کشورهای همسایهی ما اعمال کردند، و این فریاد به معنای دفاع از ارزش هاست آن هم از ارزشهای انسانی.
[۳]. امروز به اعتراف خود آمریکاییها، دولت و نظام آمریکا از ارزشهای انسانی فرسنگها دور افتاده البته این افشاگری بوسیلهی دو نامزد ریاست جمهوری به نام دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بود، که همه دیدند و شنیدند.(برگرفته از کتاب جهاد تبیین در اندیشه رهبری صفحه ۱۱۳) ممکن است گفته شود حالا سازش کنید شاید مشکلات حل شود. میتوان با دلایل مختلف ثابت کرد که این فکر غلط است، زیرا سازش با آمریکا نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد، بلکه بدتر هم خواهد کرد. زیرا ما شرارتها، بدقولیها، دروغها و قانونشکنیهای او را تجربه کردهایم. از جمله قانون استعماری کاپیتولاسیون و تحقیر کردن مردم شریف ایران، حمله نظامی به طبس، جنگ تحمیلی، فشار های اقتصادی و تحریم علیه نظام، جنگ روانی، تهاجم فرهنگی و قضیهی برجام، توطئههایی است که به خوبی عمق کینهتوزی آمریکا را نسبت به کشور ما ایران نشان خواهد داد. بنابراین ما بدعهدی آمریکا را شناختهایم، پای حرفشان نمیایستند و محکم تر بگویم دروغگویند. به قول رهبر عزیزمان «آیا کشوری که دچار بحران است مشکلات دیگر کشورها را میتواند حل کند ؟» خلاصه اینکه تمام شرارتها از آمریکاست و سیزده آبان روز تجسم شرارتهای آمریکاست. آنها از این روز مهم و وحدت بخش عصبانی و خشمگین میشوند.(سخنان رهبری در ۱۳/آبان/۱۴۰۱)
[۴]. بنابراین شعار مبارزه با استکبار یک شعار زنده است، برخلاف آنچه که خود مستکبران تبلیغ کردهاند. شما جوانان و روشنفکران و شما افراد هوشمند، باید روشهای گوناگون این مبارزه را پیدا کنید.(جهاد تبیین صفحه ۲۱۲)
پس برای شناخت بهتر باید تاریخ ملت ایران را بخوانیم، تاریخ انقلاب اسلامی را بدانیم و باید تمام اسناد لانهی جاسوسی در کتب درسی دانشآموزان گنجانده شود تا با آمریکا و خبائث او آشنا شوند. خلاصه این که دشمنی ما با حکومتهاست.
*به امید روشن شدن حقایق بر همه ملتهای مسلمان*
✍ نصرت مهذب
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
29.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ مدیر، خادم است...
▫️سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی:
«مدیر، اثرش یک اثر جمعی است. مدیر، رهبرِ یک جامعه است. استاندار، شخص عادی نیست، امام جمعه محترم، شخص عادی نیست. فرماندار، شخص عادی نیست. فرمانده سپاه، شخص عادی نیست. هر مسئولیتی، فرمانده نیروی انتظامی شخص عادی نیست، اینها بر جامعه اثر دارند...»
#مکتب_شهید_سلیمانی
#جمهوری_اسلامی_حرم_است
#جان_فدا
#ملتِ_بیدار
#برای_ایران
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
4_6026136701687040110.pdf
3.05M
📜 متن و ترجمه Pdf
🕌 خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها)
#فدک
#حضرت_فاطمه(سلاماللهعلیها)
#ملتِ_بیدار
#ایران_قوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از ویدیوهای رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت عظیم حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) بعد از رحلت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
۱۳۹۵/۱۲/۲۹
#امام_خامنهای
#شهادت_حضرت_فاطمه_زهرا_سلاماللهعلیها
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@video_khamenei
@t_manzome_f_r
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🖋پدیدهشناسیِ جریانهای گوناگونِ جهانی
🔖 (۱)جمهوری اسلامی یک پدیدهی اجتماعیِ زنده
📌. کسی که زمانه را میشناسد، یعنی وقتی اوضاع و احوال محیط خود و محیط جهان را میداند، میفهمد «جریان»های گوناگون جهانی چه کسانی هستند، کجایند، اهدافشان چیست و چگونه با هم مواجه میشوند، دچار اشتباه نمیشود. در قضایای گوناگون قضاوتِ اشتباه نمیکند و دچار اشتباه نمیشود. وقتی انسان جریانهای گوناگون را میشناسد، میتواند پدیدهها را استنتاج کند که این پدیده چیست، چه شد که این اتفاق افتاد، در تحلیل دچار خطا و اشتباه نمیشود. بنابراین مسأله مهم اینجاست که در هر پدیدهای اگر بخواهیم اهمیت و موفقیت آن پدیده را تشخیص دهیم، باید نگاه کنیم ببینیم این پدیده اجتماعی چقدر توانسته است الگوسازی کند و سرمشقِ واقع بشود و چقدر «استقامت و مقاومت» به خرج داده و پای حرفِ خود ایستاده است؟!
[۱]. پدیده اجتماعی عاشورا از آن پدیدههایی است که الگوست و الگوسازی میکند. این پدیدۀ زنده، یک مکتبِ «استکبارستیز» و «جریانساز» و الگوساز» است. یک پدیده اجتماعیِ که برای گرویدگانِ خیلِ عاشورایی هویتسازی میکند. بله، وقتی از هویت انسانی و اجتماعی صحبت به میان میآید کاملا دریافت میشود که استقلال هویتی یک پدیدهی نوزاد از واقعهی تاریخیِ عاشوراست که درسآموزِ عاشورا به آن مبتلا میشود و در هر زمان و مکانی با شعار «هل من ناصر ینصرنی» و «کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا»، خود را مبتلا به هویتِ عاشورا میداند و مسیرِ زندگی خویش را به آن جهت میچرخاند.
[۲]. با این اوصاف از هویت زنده و اجتماعیِ پدیدهی عاشورا، باید دید جایگاه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک پدیدهی اجتماعی چگونه بوده است؟ در «نظم جدید جهانی» چگونه است و چگونه خواهد بود؟ آیا هویتِ انقلابی و عاشورایی خود را حفظ کرده است؟ برای پرداختن به این امرِ حیاتی باید بیان کرد که «جمهوری اسلامی پدیدهی اجتماعی کوچکی نبوده، و تا به امروز پدیدهای با عظمتتر و عمیقتر و ماندگارتر از تشکیل نظام جمهوری اسلامی به وجود نیامده است.» نظامی که با تأسی از مکتبِ عاشورایی سال ۶۱(ه.ق) بر سر کار آمدهاست و با حفظ هویتِ انقلابیِ خود ۴۳ سال در مقابل دشمنان قسمخوردۀ مکتبِ عاشورا استقامت ورزیده است. آری، عاشورا مکتب ایستادگی است؛ مکتبِ ایستادگی در برابر هر عاملی است که بخواهد استقلال هویتی را تحتالشعاع قرار دهد. جمهوری اسلامی که ماندگارترین و اصیلترین اصل در سطح تعامل جهانی و روابط بینالمللی و حیاتِ انسانی در سطح جهان است، برای حفظ این جمهوری اسلامی کار بزرگی انجام شده که مفت هم انجام نگرفته و برای آن مجاهدت و کار شدهاست. شهید و خون داده شده است. بارها عواطف و احساسات و «منطقِ انقلاب»یِ یک ملت که ملت امام حسین(علیه السلام) است را پشت سر این حرکت، همیشه مشاهده کردهایم.
[۳]. حال باید از اهل فن و بیان و اندیشه پرسید که دشمنی که در سال ۶۱(ه.ق) با تمام قوا در برابر آن پدیدهی اجتماعی ایستاد -که متعلق و متصف به امام زمانش بود- آیا ابرقدرتهای زمان با ما که درپی حفظ هویت انقلابی و اسلامی و ملی خود هستیم دشمنی نخواهد داشت و با ما کنار خواهند آمد؟! دشمنیِ ابرقدرتهای زمان متعلق به امروز و دیروز است؟! قدر مسلم، خیر! از اول شروعِ این پدیده که هویتش را از عاشورا گرفته بود، دشمنی بوده و خواهد بود. دلیل این دشمنی هم معلوم است که چون این پدیده خارج از نظام و قوارهای است که قدرتهای سلطهگر تعیین کردهاند. نظام سلطه در دنیا با جمهوری اسلامی یک ساعت کنار نیامدهاست. با «ملت»ی که ملت حسین به رهبری حسین(علیه السلام) است؛ با ملتی که همیشه بیدار و دفاع جزیی از هویتش بوده است -بهویژه در بزنگاهها که همیشه در میدان حضور داشتهاست و دارد،- یک ذره هم کنار نیامده است.
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖پدیدهی ارزشدهیِ متقابل؛ فخرالاسلامها
1⃣قسمتِ اول؛
ارزشدهی متقابل پدیدههای اجتماعیِ انسان و مکتب اسلام
اسلام فرهنگِ «ارزشدهی متقابل» را با خود به همراه دارد. «این فرهنگ عبارت است از خدمت بیتظاهر و بیتوقع به اجتماع و به کشور.»(۱۴۰۱/۰۹/۰۵)
اسلام برای هر مسلمانی مایۀ افتخار است، اما مسلمانهایی هم هستند که به معنی واقعی کلمه مایۀ فخر اسلاماند. مکتب اسلام، مسلکی اجتماعی است؛ ظرفیتی دارد که نبوغِ انسان را میشکافد و او را در دامنِ امنِ خود پرورش میدهد و در ادامه، مسلمانِ مسئولی را به جامعه تحویل میدهد. اسلام، چنین خاصیت و ظرفیتی دارد مانند پدری «اصلاحگر» و «نخبهپرور» و «هدایتگر»، فرزندانی تربیت میکند که دنیا روی آنها حساب باز میکند. فرزندانی که مایه افتخار پدر میشوند و با ایمان و اعتماد به پدرِ دلسوزِ خویش و با مسئولیتپذیری متعهدانه خود، در «ساختنِ فرهنگ دنیا» نقش مؤثری دارند. اینجاست که این فرزندان، بر قلبِ اسلام این پدرِ دلسوزِ متعهد، مدال افتخار میشوند.
2⃣قسمتِ دوم؛
ارزشدهیِ متقابلِ پدیدههای اجتماعیِ خلافت و حضرت امیرالمومنین(علیهالسلام)
نمونههای زیادی از این «فخرالاسلام»ها در تاریخ بشریت هستند که با شکرگزاری از این ارزشدهیِ متقابلِ اسلام، در تاریخ بشریت افتخار آفریدند و ماندگار شدند. جناب صعصعه بن صوحان عبدی از آن تربیتشدگانِ صحابیِ خاص حضرت علی(علیهالسلام) است که اتفاقا مرد خطیب سخنوری هم بود. شخصی که مولا علی گاهی به او میگفت بلند شو چند کلمه سخنرانی کن. این شخص در هنگامۀ خلافت حضرت امیرالمومنین سهچهار جمله جالب -که ارزش ورقِ مقاله را دارد- گفت:«زَیَّنْتَالخِلافَةَ و ما زانَتْکَ، رَفَعْتَها و ما رَفَعَتْکَ، و هی إلَیکَ أحْوَجُ مِنْکَ إلیها». گفت:«علی! تو که خلیفه شدی، خلافت به تو زینت نداد، تو به خلافت زینت بخشیدی؛ خلافت تو را بالا نبرد، تو که خلیفه شدی مقام خلافت را بالا بردی؛ علی! خلافت به تو بیشتر احتیاج داشت تا تو به خلافت؛ یعنی علی! من به خلافت تبریک میگویم که امروز نامش روی تو گذاشته شده، به تو تبریک نمیگویم که خلیفه شدی، به خلافت تبریک میگویم که تو خلیفه شدی، نه به تو که خلیفه شدی، بهتر از این نمیشود گفت.» بله، با این «منطقِ جذابِ» صعصعه، حضرت علی(علیهالسلام) است که شأن و منزلت خلافت را ساختهاست و تاجِ فخرِ خلافت بر مسلمانها گردید و در نهایت فخرالاسلام شد.
3⃣قسمتِ سوم؛
ارزشدهیِ متقابل پدیدهای اجتماعی «امر به معروف و نهی از منکر» و «نهضت حسینی»
در نهضتها هر عاملی درجۀ معینی از ارزش را داراست. حتی بسیاری از عوامل با خوب اجراشدن به درجهای از ارزش میرسند که بالاترین ارزشدهی را به یک نهضت میرسانند. در مورد انسانها هم اینچنین است. کسی در تعهد به انجام تکلیف خود به جایی میرسد که افتخارِ این رسالت میشود و «فخرالاسلام» نام میگیرد. امر به معروف و نهی از منکر اصلی است که «آبروی مسلمانها» است و به مسلمانها ارزش میدهد.
«کنتم خیر أمّة اخرجت الناس تأمرون بالمعروف و تنهون عنالمنکر...»(آلعمران/۱۱۰). اصلی که اگر امت و ملتی آن را داشته باشد با ارزشترین امت و ملت زمان خویش میشود. اگر این عنصر در میان یک ملت جریان نداشته باشد، یک ملت، ملتِ بیارزش میشود. اما چه کسی به این اصل ارزش داد و در میان یک امت احیا کرد؟ حسین(علیهالسلام) این اصل را در جایی که فراموش شده بود به نحوی اجرا کرد که شأن این اصل بالا رفت؛ تاجِ افتخاری بر سرِ این اصلی که آبروی مسلمانان است، نهاد و این ارزشدهی متقابل شامل نهضت حسینی هم شد و این نهضت، ارزش چندینبرابری در طول تاریخ پیدا کرد.
4⃣قسمتِ چهارم؛
پدیدۀ اجتماعی نخبه بهعنوان یک توصیف ارزشی
حال جای سوال است که چه «رکن»ی و «توصیف ارزشی» باعث میشود که اینها به یک «نهضت» یا «عامل» ارزش بدهند و آن نهضت و عامل در تاریخ بشریت ماندگار باشد؟ اینجا مسألهای که مطرح میشود مساله نخبه بودن یک شخص است. «نخبه بهعنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحبِ استعدادِ پرکارِ پرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد.»(۱۴۰۱/۰۷/۲۷)
📝 ادامه دارد...
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامهی مطلب...
نخبه، یکی از مهمترین ثروتهای عظیم انسانی یک کشور بلکه تمام بشریت است. از او بهعنوان یک رکن مهم از مجموعۀ قدرت ملی در جهت تحول رو به پیشرفت نام برده میشود. «استعداد و فکر خدادادی» و «همت و تلاش» و «هدایت و توفیق الهی» از عناصر ایجاد نخبگی است که یک انسان آزاده، همهی این عناصر، و تمام فکر و وجودش را در حل مسأله برای مشکلات کشور قرار میدهد. پس وظیفهی نخبه مشخص شد، که در مورد مشکلات کشور با تحقیق و پژوهش حل مسأله میکند. آن چیزی که نخبه را نخبه میکند، علاوهی بر استعداد و ظرفیت ذهنی، قدرشناسی از این حقیقت و نعمتی است که خدا به او ارزانی داشته است و باید براساس آن «توصیفِ ارزشیِ» نخبه، کار و تلاش انجام بگیرد.
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 منطقِ نخبگی
5⃣قسمتِ پنجم؛
در ارزشدهی متقابلِ پدیدههای اجتماعیِ «شهید» و «نخبه»، منطقِ شهید، منطقِ نخبگی است.
📌. سوال مهمی که مطرح میشود این است که چه کسانی در صدرِ مدالآفرینانِ قهرمانیِ میدانِ پرافتخارِ نخبگی، قرار میگیرند؟
[۱]. شهدا در صدر مدالآوران و مدالآفرینانِ قهرمانیِ این میدانِ خدمت و افتخار قرار دارند؛ چراکه «منطق شهید»، منطق «مهاجم» و «انقلابی» است و با منطق مدافع و تعاون فرق میکند. منطق مدافع، منطق آدمی است که یک شیء گرانبها دارد و دزد میخواهد آن را از او بگیرد. کاری ندارد که حالا زورش کمتر است یا بیشتر. حساب این است که میخواهد آن را از دزد نگه دارد. اما یک آدم مبارز و مهاجم نمیخواهد فقط خودش را حفظ کند، بلکه میخواهد او را از بین ببرد ولو به قیمت شهادتش باشد. حال بپردازیم به شهید مبارز و انقلابی شهید فخریزاده که منطقی دارد که میخواهد آن «علم سودده» به بشریت را نگه دارد، حتی شده به قیمت شهادتش. منطق شهید اینچنین منطقی است که برای جامعۀ خودش پیامی دارد و این پیام را جز با خون با چیز دیگری نمیخواهد بفرستد.
[۲]. «إنّی لاأرَیالموت الّا سعادةً و لاالحیوة معالظالمین الاّ بَرَماً». آری، آنجا که انسان میخواهد با حالت ننگین با ظالم زندگی کند و زندگی فقط برایش نانخوردن، آبنوشیدن و خوابیدن و زیر بار ذلتها رفتن باشد، مرگ هزاران بار برایش براین زندگی ترجیح دارد. منطقِ خیررساندن به بشریت و منطقِ نهی از بزرگترین منکَر یعنی استکبار، منطقِ محسن فخریزاده را منطق شهید کرد. همچنانکه پیامِ شهید فخریزاده در گفتگو با همسرش به آزادگان دنیا اینچنین است:«هرچه من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خوابِ راحت به چشمش میآید. پس اجازه بده بیشتر کار کنم...». آری، معنای این حرف شهید زمانی فهمیده شد که « ...نتانیاهو بعد از شهادتش توئیت زد و برای یهودیها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت، از شنبه بعد از فخریزاده... .».[گزیدهای از خاطرات همسر شهید محسن فخریزاده]. زمانیکه او «فخرِ اسلام» شد.
[۴]. منطق این شهید، منطقِ هجومِ به «تفکرِ منفورِ استکبار و اسرائیلی» و گسترشِ «منطقِ انقلاب» و حفظِ «نظام جمهوری اسلامی» است.(جمهوری اسلامی حرم است/شهید سلیمانی). هرچه این منطق شهید و موجِ نخبهپروری گسترش پیدا کند، استکبار و قدرتش تضعیف میشود. منطقِ نخبۀ شهید، منطق ثائر و انقلابی است؛ منطقِ «هماوردطلبیِ رسولانه» است؛ میخواهد پیام خودش را با خون بنویسد، اینکه «من»ی که «اسلام، فخرِ من است» و «من»ی که «فخرِ اسلام» هستم، در راهِ رسیدن به «حقیقت الهی»، از هیچ دشمنِ مستکبری ترس و ابایی ندارم.
[۵]. شهید فخریزاده با انتقال این پیام خستگیناپذیر که؛ هرچه بیشتر تلاش کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت دارد. دامنۀ قضیۀ بیخوابی و کابوس و ناامنیِ هرچه بیشترِ نتانیاهو را گسترش داد. همین خطبۀ غرّارِ شهید است که، کاخِ یزیدِ زمان و لانۀ جاسوسی منافقان را بهلزرهدرمیآورد. بنابراین با این تفکرِ زنده شهید است که منشِ اسرائیل کودککُش و شیطان بزرگ و آبشخورانِ جنایاتش این میشود که همیشه به واسطۀ «پدیدههای شومِ» اجتماعی به نام اغتشاش و ترور، نخبهکُشی میکنند. «نخبه» یکی از مهمترین ثروتهای عظیم انسانی یک کشور بلکه تمام بشریت است. از او بهعنوان یک رکن مهم از مجموعۀ قدرت ملی در جهت تحول رو به پیشرفت نام برده میشود. استعداد و فکر خدادادی، همت و تلاش و هدایت و توفیق الهی از عناصر ایجاد نخبگی است که یک انسان آزاده همهی این عناصر را کسب میکند و تمام فکر و وجودش را در حل مسأله برای مشکلات کشور قرار میدهد. «نخبه بهعنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعداد پرکارِ پرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد.»(۱۴۰۱/۰۷/۲۷)
[۶]. خدمتِ اسلام برای پرورشِ یک نخبه و خدمتِ نخبه به اسلام، یک «ارزشدهیِ متقابل» به اصلِ «کرامتِ انسان»ی است. بله، عنصرِ «خدمت به بشریت»، ماهیت ثائر و انقلابی و هجومی دارد که یک نخبه با هویتِ اسلامی و انقلابی و ملی آن را بهعنوان یک «نهضتِ همگانی» به حرکت درمیآورد تا شبانهروز برای آرمانش که آرمانِ مردم و رهبرش است -اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید- مبارزه و تلاش کند.
📌. آری، ماهیتِ هجومی و انقلابی، «نهضتایجادکن» است. شهید فخریزاده این شهیدِ فخر و افتخار، با کُنشگریِ «آگاهانه» و «ارادی» و «هدفدارِ» خود پدیدهی اجتماعیِ نهضتآفرینِ تولید ملیِ واکسن کرونا را به جریان انداخت و خواب از چشمِ اسرائیل و مستکبرانِ عالَم زدود و در کنارِ این نهضت، به صنعت هستهای کشور «روحِ مقاومت» بخشید.
پ.ن:
*مهاجم: کسی که در مقابل حمله ترکیبیِ و تهاجمی دشمن، حرکت تهاجمی و ترکیبی در نیازِ لحظه دارد.
✍ زهرا پاکنفس
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 ایران برای اسلام یا اسلام برای ایران
📌. برخی از افراد به اشتباه یا مغرضانه، دوگانه «امت و ملت» را بیان کرده و خیال میکنند که ایران و اسلام دو مقوله از هم جدا هستند چرا که وجود برخی از مشکلات به این دلیل است که دین اسلام یا دین «ناکارآمد» و «متحجر» است و «مبانی ضعیف» دارد زیرا داعیهداران آن خطاکارند یا از آنجایی که اولین بار در سرزمین «عربستان» ظهور یافته پس مطابق با «فرهنگ» و «نژاد عرب» است و این دین نمیتواند پاسخگوی نیاز ایرانی باشد پس آن را کنار گذاشته و مکتب ایرانی(به معنای ملیگرایی مطلق در جهت به حاشیهراندن دین) را جایگزین مکتب اسلامی کنیم.
[۱].با اینکه نمیتوان وجود اشتباهاتی را در میان برخی از دینداران انکار نمود، اما خارج از انصاف است که جامعه دیندار را جامعهای آکنده از ریا و اشتباه تصور نماییم؛ آیا فقط این دیندارانند که در زندگی خود دچار اشتباه و خطا میگردند و تمام افراد بیدین، رفتاری انسانی و مطابق با فطرت بشری دارند؟! حقیقت این است که تمام آدمیان در معرض خطا و اشتباه هستند، ولی خطای افراد دیندار به دلیل وجاهتی که دارند، بیشتر به نظر میآید؛ بنابراین به هیچ وجه نمیتوانیم تخلف دینداران و حتی برخی عالمان دینی از موازین شرعی را مستندی برای گریز خود از دین و حذف آن از زندگی قرار دهیم و عدم رعایت چنین موازینی را از جانب اشخاصی که داعیه دینداری دارند، دلیلی بر «ضعف مبانی دینی» بدانیم اگر این دلیلی قابل توجیه بود میبایست بیماری برخی پزشکان را دلیلی بر ناکارآمدی علم پزشکی به حساب بیاوریم و یا فروریختن و سستبودن یک ساختمان را دلیل ناکارآمدی علم معماری بشماریم، چنانچه این مسئله در نظر عوام غیرقابل قبول است. از آنجاییکه، دین اسلام در قرآن کاملترین دین معرفی شده است (آل عمران، ۱۹) خطای برخی دینداران را نمیتوان به پای ناکارآمدی دین نوشت. امام علی(علیهالسلام) میفرماید: دین خدا به شخصیّت و موقعیّت افراد شناخته نمیشود، بلکه باید به دنبال نشانی از «حق» بود تا بتوان درک درستی از دین داشت. معیار حق، دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه و تفکر دارد؛ لذا شخصیتها و اندیشههایشان را باید با معیار و ملاک حق و حقیقت سنجید؛ بنابراین هیچ شخصیت، اندیشه، جمعیت و جامعهای مساوی با حق، و یا معیار و ملاک حق نیستند. (شیخ صدوق، امالی، ص ۳-۵، بیروت، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق).
[۲]. شاخص و خطکش ما را قرآن تعیین کرده و در نقطهای از آن کوچکپترین اشارهای نشده که پیامبران عرب هستند یا ایرانی یا شهدا کدام نژاد را دارند بلکه تصریح شده که انسانها به نسبت مرتبه ایمان و تقوا برتری یافتهاند نه بر اساس نژاد و قومیت. (حجرات، ۱۳) پس «مسلمان بودن» محور است. اسلام راه و روش فرستاده شده از سوی خداست و ملیت در برابر آن ارزش ندارد. در واقع «ملیت» در برابر دستورات خداوند که مالک هستی است، در درجه دومِ اهمیت قراردارد زیرا مرزهای سیاسی امری قراردادی هستند. ایرانِ بدون اسلام هویت مستقلی برای ایرانیان ایجاد نمیکند، بلکه ایرانیبودن، نژاد ما در دنیای مادی است و اسلام «روح بخش»، «هویتدهنده» و «جهتدهنده» به زندگی دنیا و سعادت آخرت است.
[۳]. دین اسلام از آنجایی که دین تعقل، خرد و آگاهی است به طور مطلق ملیگرایی را نفی نکرده است بلکه در مواقعی که ملیگرایی اثرات مثبت و سودمندی در جهت پیشرفت و اتحاد ملی را دارا باشد مورد تایید اسلام است وآنجا که شکل نژادپرستانه به خود میگیرد اسلام مخالفت کرده است. امام خمینی(رحمهاللهعلیه) با ملیگرایی که موجب تبعیض نژادی، برتری قومی، زبانی و ... است به صراحت مخالفت خود را ابراز نموده است؛ زیرا این نوع تفکر با تعالیم دینی در تضاد است. ایشان تا هنگامی به «قومیت»، «حب وطن» و «احساساتِ پاکِ ملیگرایانه» ارج مینهد که در قالب یک «ایدئولوژی» در برابر اسلام قرار نگرفته باشد. امام خمینی(رحمةاللهعلیه) ملیت را در صورتی میپذیرد که در سایه تعالیم اسلام باشد؛ بر همین اساس ایشان دفاع از میهن را از واجبات دانسته و همواره بر حفظ و یکپارچگی آن تأکید میکردند. همچنین ایشان فرمودهاند:« آنها که میگویند ما ملیت را میخواهیم احیا بکنیم، آنها مقابل اسلام ایستادهاند. اسلام آمده است که این حرفهای نامربوط را از بین ببرد. افراد ملی به درد ما نمیخورند، افراد مسلم به درد ما میخورند.»(صحیفه امام خمینی، ج۱۳، ص۷۸)
📝ادامه دارد...
✍ زینب هاشمزاده
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی