eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.4هزار دنبال‌کننده
332 عکس
103 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 پای درس استاد سیدعلی خامنه‌ای دورۀ آموزشی «بینش ولایی» با رویکرد توانمندسازی فرهنگیان، طلاب و مبلغین و با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» 🔹با تدریس: حجة‌الاسلام و المسلمین فخریان 🕰 زمان ثبت‌نام: از یکم تا بیستم خرداد ۱۴۰۲ شروع دوره: سوم تیرماه پایان دوره: بیست و هفتم مردادماه 🔸توضیحات: ۱. اعطای گواهی از مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری ۲. برگزاری دوره بصورت مجازی و غیر برخط (آفلاین) ۳. ثبت‌نام در وبگاه مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری به آدرس: https://www.tabyinmanzome.ir/courses/binesh-velaei ⏪مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
هدایت شده از اسماعیل فخریان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم رب‌المهدی 🔖نه‌ امام، به ارباب و رعیتی بین‌المللی [۱]. پس از پیدایشِ انقلاب صنعتی در اروپا، غربی‌ها، به این نتیجه رسیدند که برای تأمین نیاز‌های حاصل از این انقلاب یا باید به دنبال تصرف سرزمین‌های سرشار از منابع طبیعی به ویژه در کشورهای آسیایی و شرقی باشند یا اراده و اختیار این کشورها را به هر شکلی به دست گیرند؛ تا بتوانند با دسترسی به معادن کشورهای شرقی از مواد خام آن‌ها در صنعت خود بهره ببرند و بازاری را برای فروش مصنوعات خود فراهم کنند. اولین اقدام آن‌ها درهم کوبیدن عقیده‌ای بود که به صورت حربه‌ای مؤثر علیه منافع آنان بکار می‌رفت. این نیروی معنوی مؤثر در کشورهای اسلامی شرقی، اسلام بود. گرفتنِ جنبه‌ی انقلابی دین و حفظ ظواهر و تشریفات پُر سر و صدای اسلام، هم احساسات دینی افراد را ارضاء می‌ساخت و هم مانع شوریدن آنان بر استعمارگران می‌شد.(سیّد قطب، ۱۳۷۷) [۲]. سال‌ها پس از پیدایش تمدن اسلامی که دین می‌توانست زلزله‌ای در دنیا ایجاد کند و انفجار آتشفشانش جهانی را تکان دهد با تدبیر مادی‌گرایانه‌ی اربابان غربی، به سردی و خاموشی گرایید. ظهور دوباره‌ی این زلزله و انفجار، با خروش رعد‌آسای امام خمینی (رحمة‌الله علیه) جانی دوباره گرفت و غرور از دست رفته‌ی ملّت‌های خوار‌شده، به آن‌ها برگردانده شد. امام خمینی(رحمة‌الله علیه) با احیای جنبه‌ی انقلابی اسلام، «قلم سرخ» بر چپاولگری‌ها و تجاوز‌ها کشیدند و انقلابی را رقم‌زدند که «حفظ اسلام» در رأس تمامِ واجبات است.«ما می‌دانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهان‌خواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات الهی پیروز گردید...بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه‌ی انقلاب‌ها جداست؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام.»(وصیت نامه امام خمینی. ۲۶ بهمن۱۳۶۱). [۳]. امام خمینی (رحمة‌الله علیه) بر توطئه‌ی دشمنان برای نابودی اسلام و ایجاد تفرقه در دنیای اسلام، واقف بودند و در وصیّت‌نامه‌ی خود نیز، به رهایی مسلمانان از محرومیّت‌هایی که «تؤطئه‌ی دشمنان» و نا‌آشنایی دوستان، از «احکام اسلام و قرآن»، بر اسلام و مسلمانان تحمیل کرده‌اند، تأکید کردند.امام خمینی (رحمة‌الله علیه) با سردادنِ شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بر اهداف خبیثانه‌ی اربابان غربی که درصدد بودند تا کشورهای اسلامی به ویژه ایران را تیول اربابان غربی قرار دهند، خط بطلان کشیدند. با شعار استقلال و آزادی و مطرح کردن مردم‌سالاری اسلامی به خواسته‌های غیر‌الهی اربابان غربی، نه گفتند و حکومتی تشکیل دادند بر پایه‌ی اسلام ناب که ادامه‌دهنده‌ی راه پیامبر اسلام است. [۴]. اربابان استعمارگر غربی می‌خواستند دین را به موجودی بی‌تأثیر و بی‌تفاوت نسبت به دشمن استعمارگر تبدیل کنند، امّا امام خمینی (رحمة‌الله علیه) که از «سرآمدان تاریخ» ماست، با ایمان به خدا، اعتماد به خدا و همان روحیه‌ی انقلابی‌ای که استثمارگران می‌خواستند از مسلمانان بگیرند، توانستند سه تحول بزرگ و تاریخی را به وجود آورند؛ تحول در سطح کشور ایران، تحول در سطح امت اسلامی و تحول در سطح جهان. «تحول در سطح کشور این بود که انقلاب اسلامی را در این کشور به وجود آورد...این انقلاب، یک نظام دست‌نشانده و ذلیل در مقابل قدرت‌ها را، از میدان خارج‌کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملّی را جایگزین آن کرد.»(آیت‌الله خامنه‌ای،۱۴خرداد۱۴۰۲) بنابراین استعمارگران که می‌خواستند روحیه‌ی انقلابی ‌ی دین را از مردم بگیرند، با انقلابی مواجه شدند که مردم را در مقابل استعمارگران غربی به مبارزه می‌طلبید.«در سطح امت، جریان بیداری اسلامی را امام به راه انداختند؛ دوره انفعال و بی‌تحرکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد...تحول سوم، تحول در جهان است امام فضای معنویّت و توجّه معنوی را در دنیا زنده‌کردند حتّی در کشور‌های غیر‌مسلمان معنویّت در زیر لگد‌کوبی سیاست‌های مادیگری و ضد معنوی از بین رفته بود...امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده‌کرد. البته این نکته آخری با واکنش شدید همان مراکز قدرت مواجه شد. »(آیت الله خامنه‌ای،۱۴خرداد۱۴۰۲). ✍ فاطمه مباشرامینی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت #جهاد_تبیین بسم رب‌المهدی 🔖نه‌ امام، به ارباب و رعیتی بین‌المللی [۱].
📝ادامه مطلب... [۵]. امام خمینی (رحمة‌الله علیه)، با زنده‌کردن اسلامِ ناب محمدی و روحیه انقلابی در میان مردم ایران و جهان، دست اربابان غربی به خصوص آمریکا را برای تیول قرار دادن کشورهای اسلامی به ویژه ایران برای نفوذ و بهره‌مندی بی‌چون و چرا از منابع سرشارِ آن، بستند و حرکت بیداری اسلامی را بر علیه آنان به راه انداختند. بنابراین بر ملّت ایران و امّت‌های اسلامی واجب است تا با حفظ استقلال، غیرت دینی و امید به آینده با حفظ اسلام ناب محمدی زمینه‌های چپاولگری دشمنان اسلام و ایران را ببندند و تبدیل‌شوند به ایرانی قوی برای تحققِ اهداف اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی. ✍ فاطمه مباشرامینی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نامِ خدا 🔖 راهِ میانه آن زمان بگذشت قشری حکم بر دنیا کند ما غرور حکمفرما را به آتش می‌کشیم در روزگاری زندگی می‌کنیم که همه‌ی امورمان با تلاش‌ها و تدابیر دشمن درهم‌تنیده‌است، به تعبیری دیگر دشمن سعی در مدیریت جامعه و امور زندگی ما دارد و هدفش از این پافراگذاشتن بیش از حد از گلیم پوسیده‌اش، چنگ‌زدن به گلوی جامعه‌ی رو به پیشرفت ماست، برای بقا. زهی خیال باطل که اگر قرار‌بود همچنانی که در ادوار پیش از انقلاب، خون مردم ما دویده می‌شد در رگ‌های استکبار تا جان‌بگیرد و سرپا بایستد؛ به دعوت خمینی کبیر لبیک نمی‌گفتیم و در رکاب امامین انقلاب سربازی نمی‌کردیم. دشمن در همه‌ی عرصه‌ها با لشکریانی زبده و آموخته، به پیکر نظام مقدسمان می‌تازد اما هربار با ضرباتی سنگین‌تر و مهلک‌تر از سوی مردم فهیم و همیشه‌ در‌ صحنه‌ که گوش جان به رهبری با‌درایتشان دارند مواجه می‌شود. رهبری که همیشه با کلام نغز و پرمغزشان، شاه‌راه‌های دست‌یابی به ظفر را طبق نقشه‌ی الهی، پیش روی امت ایران اسلامی قرار می‌دهند و این کشتی را با شکوه و جلال، در طی راه تا نیل به مقصد رهنمون می‌دارد. ایشان یک عبارتی کوتاه می‌فرمایند اما تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. برای مثال در سخنرانی اخیر با نمایندگان مجلس فرمودند«راه میانه»( ۵اسفند ۱۳۹۴، دیدار با مردم نجف‌آباد) در مقابله با دشمن. حال این ما هستیم که با توجه به دیگر توصیه‌ها و رهنمون‌هایشان، باید معنا و مصادیق راه میانه را دریابیم. ایشان راه میانه را در مقابل راه منحرف مطرح می‌نمایند. یعنی در طی مسیر باید دائم حواسمان به پیمایش بین خطوط و رو‌به‌جلو، با سرعت مناسب گذر از پیچ‌و‌خم‌ها و دست‌اندازهای جاده باشد. باید مسیرهای انحرافی را شناخت و مراقب فرعی‌هایی که منتهی به راه انحرافی شده و یا مسیر را دور می‌کنند بود. باید مدام به تابلوهای راهنما و اجرای قوانین توجه نمود و علاوه بر حفظ سلامت خود در طی مسیر، مراقب دیگران هم بود و حقوق آنان را نیز رعایت نمود. راه میانه، قطعا مسیری‌است مستقیم و روبه‌جلو و به طور طبیعی توأم با انواع خطرات و نیازمند درایت و پیروی از بلد‌ راه. آنچه مسلم است این است که مرکب انقلاب اسلامی ایران، با گذشت بیش از چهل سال، به مدد الهی همچنان در «راه میانه» می‌تازد و دشمن را به زانو درآورده است و باقی‌ماندن در این حال مساعد، ماحصل همت جمعی و خرد رهبر فرزانه‌ی آن نظام مقدس است. ✍ فاطمه مهدوی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📖 پای درس استاد سیدعلی خامنه‌ای دورۀ آموزشی «بینش ولایی» با رویکرد توانمندسازی فرهنگیان، طلاب و مبلغین و با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» 🔹با تدریس: حجة‌الاسلام و المسلمین فخریان 🕰 زمان ثبت‌نام: از یکم تا بیستم خرداد ۱۴۰۲ شروع دوره: سوم تیرماه پایان دوره: بیست و هفتم مردادماه 🔸توضیحات: ۱. اعطای گواهی از مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری ۲. برگزاری دوره بصورت مجازی و غیر برخط (آفلاین) ۳. ثبت‌نام در وبگاه مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری به آدرس: https://www.tabyinmanzome.ir/courses/binesh-velaei ✅ زمان ثبت‌نام تا ۳۱ خرداد ⏪مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#۱:۲۰ امشب میان گریه‌هایت در جمع شهدا نزد اباعبدالله الحسین از ما یاد کن🌹 @sh_qasemsoleimani قرارگاه‌جهادی‌شهیدحاج‌قاسم‌سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدای محمدِ امین 🔖«امینِ» بانوانِ ایران 📌. در سال ۱۲۷۴ خورشیدی بانویی چون مروارید در اعماق دریای عرفان و معرفت، در میان عرفا و علمای برجسته‌ی تاریخ اسلام درخشید و نخستین زن در تاریخ معاصر ایران بود که اجازه اجتهاد گرفت. سیده نصرت امین معروف به بانو امین (رحمة‌الله‌علیها) در اصفهان دیده به جهان گشود و بعد از سالها تحصیل علم و معرفت و کسب درجه اجتهاد در سال ۱۳۶۲ در اصفهان به دیار حق شتافت. به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، او در عصر خود آیتی از استعداد و استقامت و ظرفیت‌های بالای ذهنی زنان تحصیل کرده‌ی دینی ما می‌باشد که شایسته‌ی الگو شدن برای زن مسلمان معاصر می‌باشد. این شخصیت فرهیخته معاصر، با همت خود و ارتزاق از خوان معرفت الهی توانسته است کلیه تعاملات خود را براساس دستورات مکتب اسلام مدیریت نموده و سبکی برای زندگی سعادتمندانه زنان، ارایه دهد. این بانوی مستوره، نمونه‌ی حقیقیِ یک بانوی عفیف و کامل بود که در ۱۵ سالگی ازدواج کرد و همراه با همسرداری و تربیت فرزندان به تحصیل علوم اسلامی فقه و اصول و حدیث پرداخت و با وجود مشکلات فراوانی که در تحصیل بانوان در آن برهه‌ی تاریخی وجود داشت، در سن چهل سالگی به درجه اجتهاد رسید و تا پایان عمر همزمان با تالیف کتب متعدد و پاسخگویی به پرسش‌های دینی به تأسیس مؤسسات فرهنگی مشغول بود و شاگردان عالمه و برجسته‌ای همچون بانو همایونی و بانو غازی را تربیت کرد از جمله کتابی با عنوان (سرو ناز) هفتصد‌و‌پنجاه کلمه در اخلاق و سیر و سلوک الی الله که از ایشان به چاپ رسیده و در دسترس است. از آیت الله مرعشی در بیان مقامات ایشان نقل است که بانو امین در ذیل آیه تسبیح «یسبّح له ما فیِ سَماوات و الارض» آورده که وقتی تفسیر این آیه را می‌نوشته، ذکر موجودات را می‌شنیده است. همچنین یکی از جمله‌های معروف ایشان چنین است که «اگر کسی از خدا در همه حال راضی شد، بداند که خدا هم از او راضی است، در صورتی که بداند هرچه برایش واقع می‌شود صلاح او و حکمت خداوند است.» با وجود مقامات والای معرفتی و علمی، برجسته‌ترین ویژگی ایشان به عنوان الگوی بانوی مسلمان؛ توجه به مسائل خانواده، به خصوص احوالات همسر گرامیشان بود. بانو علویه همایونی از شاگردان برجسته‌ی ایشان در این مورد می‌گوید: «مردم دیدند که در عمر ۹۷ ساله‌اش تمام حرکات و رفتارش همه انسانی بود. او بانویی بود که به وظایف زنانگی‌اش بسیار اهمیت می‌داد و خانه‌داری و شوهرداری‌اش همه قرآنی بود و و طرز معاشرت با نامحرم را بسیار رعایت می‌کرد و تلاش داشت تا با نامحرمی روبه‌رو نشود.» همچنین استاد وی آيت‏الله حاج ميرسيدعلي نجف‏آبادی می‌گويد: «روزی كه شنيدم فرزند ايشان فوت کرده، فکر کردم خانم ديگر درس را تعطيل خواهد کرد ولی برعکس، دو روز بعد از من خواستند برای تدريس به منزل ايشان بروم و من از اين علاقه او به تحصيل سخت حيرت کردم و وقتی رفتم با کمال تعجب او را آماده‏تر از هميشه ديدم.» بانو امين به فرهنگ‌سازی در عرصه‌ی عمومی توجه خاصی داشت. برهمين‌اساس بود که به مقابله با موافقان بی‌حجابی در سال‌های پيش از انقلاب پرداخت و نوشته‌های او در باب دفاع از پوشش دينی با عنوان «يک بانوی ايرانی» منتشر می‌شد. علاوه بر حضور در صحنه فکری، او در سال ۱۳۴۴ با سرمايه‌ی شخصی‌اش دبيرستان مكتب فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را در اصفهان تاسيس كرد، تا زمينه‌ی تحصيل دختران در محيطی سالم را فراهم كند. توجه اين بانوی مجتهد ايرانی به حضور زنان در جامعه در محيطی عاری از فساد البته در بزنگاه‌های تاريخی مانند کشف حجاب نيز نمايان است. دغدغه فکری ایشان در اين زمينه موجب نگارش کتاب (روش خوشبختی) شد. در اين کتاب متذکر می‌شود: «همانگونه که اگر عضوی از اعضای بدن به بيماری مبتلا شود، ساير اعضا سالم نمی‌مانند، اگر زنان يک جامعه ـکه از ارکان آن هستند- فاسد شوند، جامعه‌ای را به فساد می‌کشند، به‌خصوص اگر فساد يا گناهشان علنی باشد.» در بحث امور زنان مشی او مشی اعتدال بود؛ نه الگوی زن غربی را می‌پسندید و نه زن شرقی، بلکه بر اساس اعتدال حرکت می‌کرد. بانو امین از الگوی زن غربی که زن را به منزله یک کالا می‌دید، پرهیز داشت و الگوی زن شرقی که مقام زن را در حد تولید نسل محدود می‌ساخت مخالف بود، بنابراین بر حضور فعال بانوان مسلمان در متن جامعه، در کنار رسالت اصلی بانوان در امر انسان‌پروری تاکید فراوان داشت و بر توحیدمحوری و تبعیت از وجود حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و بحث اخلاق‌مداری در خانواده و ارتباط خوب بانوان با همسر و فرزندان سفارش می‌کرد. 📝ادامه دارد... ✍ آمنه عسکری‌منفرد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت #جهاد_تبیین به نام خدای محمدِ امین 🔖«امینِ» بانوانِ ایران 📌. در سال ۱
📝ادامه‌ی مطلب... همچنین می‌توان چنین ادعا کرد که خط مشی و سلوک بانو امین مبتنی بر سه ضلع اندیشه و عقلانیت و ولایت مداری بود. ایشان از همان آغاز انقلاب ارادت خاصی به حضرت امام (رحمةالله‌علیه) داشت و نظراتی که امام مطرح می‌کردند با ایشان هم‌پوشانی داشت و همواره مسائل انقلاب را پیگیری می‌کرد. همچنین هنگامی که علمای اصفهان به محضر امام می‌رفتند، ایشان جویای حال بانو امین می‌شدند و علمای بزرگواری همچون شهید مطهری در محضر بانو حاضر می‌شدند و از ایشان راهبرد می‌گرفتند. از ديدگاه آيت‌الله جوادي آملي«اين بانو با حرکت جوهری عمر کرد، يعني کوشيد از درون متحول شود.» (کیهان فرهنگی، شماره۱۰۶). او در اين زمينه مورد توجه عالمانی چون علامه طباطبایی بود. مرحوم علامه جعفری نيز درباره بانو امين می‌گويد: «با توجه به آثار قلمی که از خانم امين در دسترس ما قرار گرفته است، به‌طورقطع می‌توان ايشان را يکي از علمای برجسته عالم تشيع معرفی نمود و روش علمی ايشان هم کاملا قابل مقايسه با ساير دانشمندان بوده، بلکه با نظر به مقامات عاليه روحی که ايشان به درک موفق شده‏اند، بايد ايشان را از گروه و نخبه‏ای از دانشمندان به شمار آورد.» وصايای اخلاقی متعددی از وی به جای مانده است: «اول چيزی كه بايستی متذكر شويم و در اطراف آن كنجكاوی نماييم اين است كه آيا ما كی هستيم و از كجا آمده‏ايم؟ خدا رحمت كند كسي را كه بداند از كجا آمده و در كجا نشو و نما می‌كند و به كجا بازگشت می‌نمايد. زيرا كسی كه خود را شناخت؛ البته مبدا و منتها و خط سير و نقطه‏ قرارگاه وجود خود را هم می‌شناسد و می‌داند كه در نردبان ترقی و تكامل حائز چه مقام و مرتبه‏اي گشته و در چه پله‏ای از درجات و مراتب صعود به سوی حق تعالی سير می‌نمايد.» رهبر معظم انقلاب درباره نکوداشت و تجلیل از بانوامین می‏فرمایند: «تجلیل از بانوی بزرگوار اصفهانی(خانم امین) و ارائه شخصیت عرفانی و فقهی و فلسفی برجسته یک زن در کشور ما، کاری سودمند و در جهت احیای ارزش‏های اسلامی در زنان به نظر می‏رسد.» بر این اساس باور نگارنده این است که در شرایط فعلی جامعه و در جنگ ترکیبی و شناختی دنیای غرب با دنیا و جامعه‌ی اسلامی خصوصا ایران با محوریت مسئله‌ی زن، معرفی ابعاد هویتی و زوایای شخصیتی چنین الگوهای تامه‌ای برای زنان و دختران امری ضروری‌ است که یادداشت فوق، قدم کوچکی در این زمینه است. ✍ آمنه عسکری‌منفرد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 بی‌تقواییِ مانع رشد اجتماعی [۱]. انقلاب اسلامی طلوع کرد و چون نوری بر قامت مسخّر و یخ‌زده دنیا تابید و آن را روشنی و گرما بخشید. سپس لباسی از عزّت، آبرو و قدرت را بر تن ایرانِ کهن پوشاند. از آن پس، تحوّلی عمیق و آگاهانه نه تنها در ایران، بلکه سراسر دنیا را فراگرفت. ایران از کشوری زیردست و فریب‌خورده، به کشوری مستقل و باابهّت تبدیل شد. هرچه قدم‌های روبه‌جلوی ایران تندتر می‌شد، بر تعداد «فتح‌الفتوح»ها و دستاوردهای آن افزوده می‌شد. تا اینکه امروز با تولد «فتّاح» در خانواده هایپرسونیک، جِلوت استکبار به رِخوت و ذِلّت تبدیل گشت. [۲]. ایران درخشید، بزرگ شد و قد کشید اما هنوز قواره‌ی اسلامی کامل و متناسب با آرمان‌های اسلامی و انقلابی بر تن جامعه میزان نشده است. هنوز ساختار مسئولیتیِ مسئولان و شهروندی مردم به‌خوبی تنظیم و تراز نشده است. برانداز کردن بالا و پایین جامعه نشان می‌دهد که ریشه‌ی مسائل مهّمی چون اعتیاد، محیط زیست، طلاق، حاشیه‌نشینی، تخریب روستاها و حتی آب را باید در «بی‌تقوایی اجتماعی» و «بی‌تقوایی در فرهنگ‌مداری» جست. تا زمانی‌که نیازِ به تقوا و ایمان در جامعه عادی‌سازی شود و تلاشی برای دستیافتن به آن صورت نگیرد، آن جامعه، اسلامی نخواهد شد. امروز مسئله مهم و اساسی ما نیاز به تقوا و فرهنگ است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «باید به مسائل مهم کشور فکر و مسئله‌محور کار کرد. کشور مسائل اساسی‌ای دارد که باید از طرق علمی و روش علمی حل شوند.»(در دیدار نخبگان؛ ۲۶آبان ۱۴۰۰). بنابراین، باید برای آموزش درست و بسطِ تقوای اجتماعی راهکار علمی و منطقی پیدا کرد. [۳]. برای شرح این مطلب می‌توان قضیه کرونا را مثال زد. کرونا پدیده‌ای پزشکی است اما همه‌گیری ویروس آن در سراسر جهان، مراکز اداری و اقتصادی را تعطیل و نیمه‌تعطیل کرد، در واقع به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل شد. بنابراین، کنترل آن در سطح جهانی و گسترده‌تر، رفتاری اجتماعی و فرهنگی تلقی شد، به‌طوری‌که برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌ها تنها در سایه‌ی افزایش مشارکت مردمی می‌توانست موفق شود. افزایش مبتلایان و غافلگیری کشورها سبب شد تا دولت‌ها اقدامات و سیاست‌های جدی، جامع و کارآمد را در دستور کار قرار دهند. تبلیغات گسترده و آموزش‌های همگانی با بهره‌کشی از ابزارهای رسانه‌ای به یاری دولت آمد. اضطراب و ترس از ناشناخته‌بودن کرونا و سرخوردگی اجتماعی و مشکلات روانی در مبتلایان سبب شد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی موفق عمل کند. مراکز بهداشتی و بیمارستانی مجهّز شدند و نگاه و نگرش مردم به عملکرد دولت تغییر و اعتماد آن‌ها به تصمیم دولت افزایش یافت. گرچه اعتماد مردم به عملکرد دولت از اعتماد آن‌ها به نظام سلامت سرچشمه می‌گرفت اما این تعامل و همکاری مردم و دولت در رعایت رفتارهای بهداشتیِ فردی و جمعی موجب شد تا حجم انتقادات از دولت کاسته و زمینه همکاری مردم افزایش یابد. [۴]. به لطف خداوند بر کرونا فائق آمدیم. ازاین‌رو، با استفاده از تجربه موفق مشارکتِ جمعی در کرونا می‌توان راهکارهایی درمانی برای «بی‌تقوایی اجتماعی» پیدا کرد. در کرونا همه‌ی دولت پای‌کار بود، بنابراین، گام نخست اینکه به مدیریتی کارآمد نیازمندیم که خود عامل به تقوا باشد. دوم؛ با افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در کرونا، مردم آسیب آن را به‌طور عینی و مجسّم به چشم دیدند و ترسیدند، پس نباید اجازه داد که مشاهده بی‌تقوایی در جامعه عادی شود. سوم؛ تبلیغات؛ باید برای مردم خوراک مناسب ارزشی و اعتقادی در جهت «مصرف رسانه‌ای» فراهم کرد. یک ایراد که در ایام کرونا وارد شد، این بود که دولت با تکیه و تمرکز بر آموزش و ترویج توصیه‌های بهداشتی، از گفتن عمقِ فاجعه خودداری کرد و این خود سبب «توهّمِ آگاهی» شد. توهّم آگاهی، بی‌خیالی، عادی‌سازی و عدم تلاش برای اصلاح را به همراه دارد، ازاین‌رو باید اثراتِ مخرّب «بی‌تقوایی اجتماعی» را برای مردم بارها و بارها بیان کرد. چهارم، سرخوردگی اجتماعی و ترس از دوری‌گزینی در مبتلایان کرونا موجب شد تا مردم بیشتر مراقبت و رعایت داشته باشند، براین اساس، اگر افراد مروّج بی‌تقوایی در جامعه، تنبیه، طرد و سرخورده شوند، مانعی طبیعی برای ارتکاب بی‌تقوایی ایجاد خواهد شد. پنجم، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان به رفتارهای پیشگیرانه مقیّد بودند، و این موید این است که زنان در همه زمینه‌های اجتماعی پیشرو و نقش سازنده دارند. ✍راضیه شعبان @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت #جهاد_تبیین بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 بی‌تقواییِ مانع رشد اجتماعی [۱].
📝ادامه مطلب... [۵]. باتوجه به مطالب گفته شده، در جهت افزایش دستاوردهای ایران اسلامی و حفظ قدرت و اقتدار آن تا تبدیل شدن به نمونه‌ای بی‌بدیل در سطح جهانی، باید تلاش شود تا تمامی امکانات و تجهیزات در راستای تقویت «تقوای اجتماعی» به‌کارگیری شود. در این صورت می‌توان در درون کشور به جامعه‌ای در قواره‌ی اسلامیِ آن دست یابیم و چهره و الگویی جهانی از ایران نمایش دهیم. ✍ راضیه شعبان @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
📖 پای درس استاد سیدعلی خامنه‌ای دورۀ آموزشی «بینش ولایی» با رویکرد توانمندسازی فرهنگیان، طلاب و مبلغین و با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» 🔹با تدریس: حجة‌الاسلام و المسلمین فخریان 🕰 زمان ثبت‌نام: از یکم تا بیستم خرداد ۱۴۰۲ شروع دوره: سوم تیرماه پایان دوره: بیست و هفتم مردادماه 🔸توضیحات: ۱. اعطای گواهی از مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری ۲. برگزاری دوره بصورت مجازی و غیر برخط (آفلاین) ۳. ثبت‌نام در وبگاه مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری به آدرس: https://www.tabyinmanzome.ir/courses/binesh-velaei ✅ زمان ثبت‌نام تا ۳۱ خرداد ⏪مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نامِ خداوند یکتا، خالقِ اصلیِ امکان‌ها 🔖 امام خمینی خالق امکان‌ها ۱. امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) با روحیه‌ی شجاعت و معنویت مثال‌زدنی، به‌وجود‌آورنده‌ی انقلاب اسلامی با پشتوانه‌ی مردم بود. امام انقلاب کرد و برای همیشه استقلال از دست‌رفته‌ی ملی را به ملت ایران بازگردانید. این امام بود که هویت انسانی و ملی را دوباره به ذهن‌های منجمد شده به دست استعمار را، زنده کرد. ۲. امام خمینی از ابتدا نگاهی فراتر از ایجاد یک نظام اسلامی داشت. افق نگاه امام ایجاد مقدمات ظهور برای گستراندن حکومت عدل جهانی به دست مهدی‌ موعود بود. ۳. امام خوب می‌دانست تحقق چنین آرمانی که آرزوی انبیا و اولیای الهی است، با هدف‌های کوتاه و تلاش‌های اندک به ثمر نمی‌رسد؛ باید به پهنای این آرمان تلاش می‌کرد، ذهن‌های مردم را به حقایق الهی وصل می‌کرد؛ و هر آنچه خودتحقیری و وابستگی وجود داشت باید از ذهن‌ها و دلها و مناسبات اجتماعی رخت برمی‌بست و جای خود را به امکان‌ها می‌داد. ۴. امام ثابت کرد که جمهوری اسلامی یک حقیقت همیشه زنده است. به پهنای هدفی که دارد، برنامه دارد؛ برنامه‌ای به وسعت آرمان بهشتی‌کردن دنیا و آخرت مردم. آری امام حریص بود بر بهشتی‌‌کردن مردم، و بی‌رغبت بود در برابر هر آنچه جهنمی شدن مردم را دربردارد. امام جمهوری اسلامی را مقدمه‌ی ظهور می‌دانست. به مناسبت همین منظور تمام فعالیت‌های خود را تحت لوای چنین آرزوی پیش می‌برد؛ تا آنجا که خطاب به مسئولین جمهوری اسلامی فرمودند «در نظام اسلامی، هر مسئولی که نگاه آخر الزمانی نداشته باشد، خائن است» (صحیفه نور، جلد۱۸) امام عظیم‌الشأن ما خود پیشاپیش همه به سوی قله‌ی تمدن‌سازی پیش‌‌رفت، و آنگاه هر لحظه دل‌های بیدار را نهیب می‌زد که برای تحقق این آرمان بزرگ جهاد کنند؛ خود در این مسیر پر فرازونشیب شروع به زمینه‌سازی کرد. ۵. امام، خالقِ امکان هاست، اگر امام نبود، هیچ‌گاه امکان تحقق این فراز از دعای عهد که می‌فرماید: (اَللّهُمَّ اجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ، وَالذَّابّينَ‏ عَنْهُ، وَالْمُسارِعينَ اِلَيهِ فى‏ قَضآءِ حَوآئِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقينَ اِلى‏ اِرادَتِهِ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَينَ يدَيهِ) محقق نمی‌شد. چراکه تحقق یاری در دوران ظهور تابع چیده‌شدن مقدمات ظهور است؛ و قطعا ایجاد حکومت اسلامی از شرایط محقق شدن ظهور است؛ که این امر را کسی جز امام خمینی با انقلاب، به پشتوانه‌ی مردم نیافرید. آری، به‌راستی‌که امام، خالقِ امکان‌هاست؛ و تمام امکان‌های بعد از انقلاب وام‌دارِ انقلاب اسلامی، که به رهبری امام امت بود محقق شد، و قطعا هر امکانی در هر جای جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا عصر کنونی واقع می‌شود، او خالق آن می باشد. ۶. بهترین امکانی که او در کنار همه‌ی آنها آفرید، فرصت رهبری آیت الله خامنه‌ای است. این هدیه‌ای از طرف آن یار سفرکرده به ما نسل سومی‌ها، که حسرت خمینی دیدن را داریم است. رهبری رهبر فرزانه که جهان اسلام امروز به اقتدارش ایمان دارند، زیباترین امکان قبل ظهور است. ۷. و اما امروز این مقتدای بصیر و راه‌شناس همه‌ی ما جوانان، و همه‌ی ایرانی‌دوستان را به دو امر دعوت می‌کند که رعایت این دو امر شاه‌راه و کلید حل مشکلات پیش‌روی دولت اسلامی است. آری، «ایمان و امید» دو بال پرنده‌ی پیشرفت و تمدنی‌شدن ایران تا رسیدن به مرحله‌ی ظهور است. «امید و ایمان روی هم اثرمی‌گذارند. ایمان امیدآفرین است. تحقّق امیدها ایمان را افزایش می‌دهد.» (۱۴ خرداد ۱۴۰۲) بدون شک حرکت در مسیر پیشرفت نظام اسلامی با ایمان و امید میسر می‌شود. ✍ راضی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 راهکارهای تحققِ تقوای اجتماعی با تجربه‌ی کرونا [۱]. در پی بحران دنیاگیری بیماری کرونا ویروس در نقاط مختلف جهان، بروز این بیماری در بهمن ماه ۱۳۹۸ در ایران نیز تایید شد. ناشناخته بودن بیماری و راه‌های انتقال آن، ترس مواجه‌‌شدن با بیماری را دو چندان می‌کرد. شنیدن اخبارِ مرگ و میر جهانی و عدم کنترل بیماری در کشورهای پیشرفته بر این وحشت می‌افزود. ترس نه فقط بدلیل مبتلا شدنِ خود، بلکه ترس از انتقال بیماری به عزیزان کهنسال و خردسال که به گفته‌ی پزشکان آسیب‌پذیرترند. باوجود تمام این ترس‌ها ودلهره‌ها، این بیماری بدلیل عوامل گوناگون در ایران کنترل شد که مهم‌ترین آن، رعایت «تقوای اجتماعی» یعنی تکلیف محوریِ مسئولین و مردم و اقدام بهنگام بود. [۲]. بدلیل اهمیت سلامت جسمانی برای عموم مردم، عینی و ملموس بودن بیماری و خطر جانی آن، دیدن یا شنیدن خبر مرگ افرادی از اعضای خانواده، فامیل یا دوستان، موجب اعتماد بیشتر مردم به دولت و افزایش میزان همکاری آنان با مسئولین گردید. اطلاع رسانی لحظه به لحظه از طریق رسانه‌ی ملی و دعوت مکرر از متخصصین پزشکی در تمامی شبکه‌ها، تبیین و توضیحِ مهم بودن رعایت نکات بهداشتی به اَشکال گوناگون برای سنین مختلف در ساعات بسیار زیاد، در ذهن مردم مهم بودنِ رعایت این آموز‌ش‌ها را تداعی می‌کرد. همچنین رهبر معظم انقلاب توصیه کردند: « تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجرا است.» ( ۲۵ اسفند ۱۳۹۸) و خود نیز کاملا این شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کردند. [۳]. اجرای طرح مواسات، بسیج همگانی و به صحنه آمدن نیروهای مردمی، بسیجی و جهادگر بدون هیچ چشم داشت مادی برای کمک رسانی به بیماران، ضدعفونی معابر، دوختن ماسک، توزیع مواد گندزدا در محلات مختلفِ شهرها و روستاها، تغسیل و تدفین جان‌باختگان و کمک در تزریق واکسن، از عوامل تأثیر گذار دیگر در مهار کرونا بود. از طرفی در جای‌جای شهر بنرهایی با عنوان توصیه‌های بهداشتی مشاهده می‌شد. برای دسترسی راحت‌تر مردم به ماسک، دوختن ماسک‌های پارچه‌ای در منزل، در شبکه‌های تلویزیونی و اجتماعی آموزش داده می‌شد، همچنین کارخانه‌ها و کارگاه‌ها با حمایت دولت به سرعت شروع به تولید مواد ضدعفونی و ماسک با قیمت مناسب نمودند تا قیمت بالای این مواد مانع رعایت نکات بهداشتی نشود. کار زیبایی که در ایام کرونا صورت گرفت قدردانی و ارج نهادن به خدمت‌کنندگان به بیماران کرونایی و «شهیدِ خدمت» خطاب کردن درگذشتگان آنها توسط رهبر انقلاب بود. [۴]. گروهی از مردم به‌دلیل اعتقاد به حق‌الناس و لزوم رعایت حقوق اجتماعی شیوه نامه‌های بهداشتی را موبه‌مو اجرا می‌کردند اما عده‌ای به‌دلیل ترسی که از طریق رسانه القا می‌شد، مانند پخش شدن تصویرِ کرونا ویروس، همراه با موسیقی ترسناک از شبکه شش(خبر) که از کشته شدن یک نفر در هر سه دقیقه خبر می‌داد، مقررات بهداشتی را با وسواس تمام انجام می‌دادند. بخشی دیگر هم که به اختیار، حاضر به گردن نهادن به قانون نبودند با اجبار ملزم به رعایت این مقررات بهداشتی می‌شدند. گاهی برای منفعتی بالاتر و متعالی‌تر اجبار کردن یا اقدامات سلبی نیز ضروری به نظر می‌رسید. [۵]. با شیوع کرونا کشور به تعطیلی کشیده شد. با تعطیلی ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تجاری، پاساژها، اماکن ورزشی، زیارتگاه‌ها، نماز جماعت و جمعه، پیاده‌روی اربعین، دسته عزاداری امام حسین(علیه‌السلام)، مراسم شب‌های قدر و سفرهای نوروزی، مردم بیش از پیش خطر را باور کردند. در کنار این تعطیلی‌ها رنگ‌بندی شهرها به قرمز و نارنجی و آبی، خود ابتکاری بود که علاوه بر «هوشیارسازی»، «هشدار» هم می‌داد. با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها امکان تحصیل و تدریس مجازی فراهم شده و برای کارمندان نیز «دورکاری» درنظر گرفته شد، قوانینی برای تسهیل کارهای مردم مانند تمدید دفترچه‌ی بیمه، تمدید کارت بانکی تصویب گردید. [۶]. بعد از کنترل نسبی بیماری و واردات تعدادِ محدودی واکسن و به میدان آمدن دانش بنیان‌ها برای تولید واکسن و کیت تشخیص بیماری توسط جوانان نخبه، آرام آرام بازگشایی‌ها آغاز شد، اما اجبار به زدن واکسن و خدمات ندادن به کسی که کارت واکسن نداشت همچنان وجود داشت. فروشندگان و اصناف باید آگهی «بدون ماسک وارد نشوید» را در محل کسب خود نصب می‌کردند. کسی‌که ماسک نزده بود اجازه تردد در اماکن عمومی مانند بانک و مترو و داروخانه و... را نداشت و در صورت ورود بدون ماسک علاوه بر خدمات ندادن به وی با تذکر اطرافیان و مسئول مربوطه نیز روبرو می‌شد؛ چون هنوز ترس از مبتلا شدن به بیماری کشنده‌ی کرونا با هزینه‌های درمانی بالا وجود داشت. قانون منع تردد شبانه و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز وضع گردید. ✍زهرا حاجی‌حسنی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت #جهاد_تبیین بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 راهکارهای تحققِ تقوای اجتماعی با
📝ادامه مطلب... [۷]. از تجربه‌ی مهار کرونا به‌عنوان «تقوای اجتماعی» می‌توان در دیگر مسائل الگوبرداری نمود. درک خطر و اهمیت پیامدهای ملموس بیماری، جدی‌گرفتن و عزم قوی مسئولین و مردم برای کنترل بیماری، اقدامات توأمانِ ایجابی و سلبی، فرهنگی و حاکمیتی، مهار بیماری را به‌همراه داشت. این اقدامات موجب به میدان آمدن یکچارچه‌ی مردم و همکاری آنان با مسئولین و «اتحاد ملی» گردید، به‌گونه‌ای که از تمامی امکانات موجود بهره گرفته شده و به توانمندی‌های خود و نخبگان اعتماد شد و عدم اتکاء به بیگانگان برای واردات واکسن و تجیهزات پزشکی نقطه قوت دیگر این موفقیت بود. عامل مهم دیگر، حرف شنوی همگانی از یک مرجع واحد و فصل‌الخطاب قرار داشتن مصوبات ستاد ملی کرونا بود. در تجربه کرونا مردم و مسئولین دست در دست هم با یکدلی به کمک هم آمده، خطر را باور کردند و متخصصین تمام جوانب فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، پزشکی و درمانی را در کنار هم در نظر گرفته و بی‌پرده و شفاف با مردم سخن گفته و به‌خوبی تبیین‌گری کردند. [۸]. اگر در مسائلی مانند بی‌حجابی و دیگر معضلات اجتماعی، خطر و پیامدهای آن به درستی درک شده و جدی گرفته شود و با تبیین درست، توان مردم به‌طور کامل به میدان آمده و از تمامی امکانات موجود، حولِ محوریت واحد، با در نظر گرفتن تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی، سیاسی و اقتصادی، استفاده شده و از اقدامات ایجابی و سلبی، فرهنگی و حاکمیتی(انتظامی/ امنیتی) در کنار هم بهره گرفته شود، بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی با «تکلیف‌مداریِ» مردم و مسئولین یا همان «تقوای اجتماعی» حل خواهد شد. تجربه نشان داد که گرچه توصیه و تبیین در دانایی‌بخشی بسیار ضروری است اما بازدارندگی قانون در مواردی موثرتر واقع می‌شود و هر وقت مردم و مسئولین با تمام قوا به میدان آمدند پیروز شدیم. ✍زهرا حاجی‌حسنی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نامِ پروردگار شایسته‌ی پرستش 🔖 شایسته‌ی رهبری برگ زرّینی دگر در کارنامه آیت‌الله خامنه‌ای گشوده شد. هنوز ساعاتی از رحلت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) نگذشته بود که مجلس خبرگان رهبری دست ‌به‌کار یک ماموریت سرنوشت‌ساز شد. انتخاب دومین رهبر جمهوری اسلامی و شصت‌ویکمین ولی فقیه. با توجّه به قانون اساسی معتبر تا آن زمان، الگوی "رهبری شورایی" نیز در دستور کار این نشست ویژه قرار داشت. اگر چه در نهایت این الگو با رأی اکثریت نمایندگان رد شد؛ امّا در همه ترکیب‌های سه‌نفره‌ای که پیشنهاد شده بود. آیت‌الله‌خامنه‌ای به عنوان رکن ثابت شورای رهبری حضور داشت. هنگامی که بررسی «رهبری فردی» در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم پرهیز شدید آیت‌الله خامنه‌ای از پذیرش این مسوولیت خطیر، رأی اکثریت خبرگان منتخب مردم به ایشان تعلّق گرفت. آنچه مهم بود اینکه؛ از نظر امام راحل، چه چیزی در مورد شایستگی آیت‌الله خامنه‌ای برای تصدّی مقام رهبری، به عنوان جدّی‌ترین گزینه در هر دو الگوی ممکن «رهبری فردی» یا «رهبری شورایی» در چشم خبرگان مردم برجسته می‌کرد؟ آیت الله‌خامنه‌ای گزینه بودند که ترکیب شرایط تصریح شده در قانون اساسی برای تصدّی مقام رهبری را داشتند. صلاحیت علمی(اجتهاد) و تقوای لازم را برای این منظور از نگاه مجتهدان حاضر در مجلس خبرگان را دارا بودند. همچنین تجربه‌ی مدیریتی و تدبیر سیاسی ایشان، تجربه کار با قوای مسلح کشور و نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را تجربه کرده بودند. در مقام امامت جمعه تهران به تبیین مفاهیم دینی و تحلیل مقولات سیاسی و مسائل روز پرداخته بودند. ایشان فردی خُبره در سازوکارهای تشکیلاتی و ساماندهی نیروهای انسانی به شمار می‌رفت. از زاویه دیگر آیت‌الله‌ خامنه‌ای شخصیتی محبوب در میان عامّه‌ی مردم بودند و توانستند دوبار اعتماد اکثریت مطلق رای‌دهندگان برای تصدّی مقام ریاست جمهوری را به دست آورند. سطح تماس گسترده با دانشجویان، دانشگاهیان، روشنفکران و نخبگان که از قبل از انقلاب هم جزو خصوصیات ایشان بود. آیت الله خامنه‌ای به عنوان «مجتهدی نواندیش»، در میان علما و فضلای حوزه‌های علمیه و نیز ائمه‌ی جمعه و جماعات، اعتبار ممتازی داشتند. با رفت و آمد مستمر به جبهه‌های جنگ و کار نزدیک با ارتش و سپاه، جایگاه ویژه‌ای در میان فرماندهان و بدنه‌ی نیروهای مسلح پیدا کرده بودند. از همه اینها فراتر، «انقلابی بودن» آیت‌الله خامنه‌ای خصوصیت تعیین‌کننده بود که ایشان را به عنوان جانشین شایسته امام در مقام رهبری انقلاب اسلامی در نگاه خبرگان برجسته کرده بود. بدین ترتیب مهر تایید امام بر شایستگی‌های آیت‌الله خامنه‌ای حسن ختام پرونده آمادگی این مجتهد مبارز ۵۰ساله برای به عهده گرفتن مسئولیت رهبری انقلاب اسلامی بود. پرونده‌ای که از آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و از آن هنگام تا رحلت امام خمینی(رحمةالله‌علیه)، یک روز خالی از مبارزه با طاغوت یا بدون مسئولیت در نظام اسلامی در آن دیده نمی‌شود. ایشان به عنوان مجتهدی مبارز و رهبری حکیم در صحنه‌ی انقلاب اسلامی با بیانات عالی در مناسبت‌های مختلف، سیاست‌های کلی نظام را اداره می‌کنند. ✍ چمن‌خواه @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌ نام پروردگارِ مادر 🔖 تمام مادریِ من... مادر که باشی بی‌خیال‌تر می‌شوی، بی‌خیال فرش تازه شسته شده‌ای می‌شوی که رنگ‌های بازی کودکانه، طرح افشانش را گلی تازه زده‌اند. بی‌خیال کابینت‌های ممهور شده به طرح دست و انگشتان کوچک می‌شوی که با رشته‌های ماکارونی نارنجی شده‌اند. بی‌خیال بی‌خوابی‌های شبانه می‌شوی و اصلا باور نمی‌کنی که این خود واقعی توست. همان کسی که اگر خواب شبانه‌اش به اندازه کسری از ساعت قضا می‌شد، این بی‌خوابی ریز قضاشده را، با استراحت ظهرگاهی ادامی‌کرد. باورنمی‌کنی به اندازه سن نوزاد دوماهه‌ات شب‌ها‌یی کمتر از ۲ ساعت خوابیده‌ای. مادر که باشی بی‌خیالی روال زندگی‌ات می‌شود، چون اگر بی‌خیال نباشی خیال دردانه‌هایت در کالبدت نمی‌گنجد. مگر انسان چقدر فرصت دارد که تمام ابعاد وجودی‌اش را در بوته آزمایش گذارد؟ ظرفیت‌های وجودی چون صبر، تحمل در اوج خستگی کنترل خشم و هزاران ویژگی دیگر. عمقِ وجودِ یک انسان چگونه باید به منصه‌ی ظهور برسد؟ جز مادری... مادر که باشی می‌توانی همزمان خشمت را کنترل کنی و اوج بگیری. مادر که باشی می‌توانی هم‌بازیِ کودکانت شوی و از تکاملِ روحت لذت ببری. مادر که باشی با کودکت خانه‌سازی می‌کنی و همزمان دلت را وسعت می‌دهی و خانه‌ای برای صبرت در اوج خستگی می‌سازی. شعر کودکانه می‌خوانی و روحت در پس قافیه‌های کودکانه تهلیل و استغفار می‌گوید. با یک پا توپ را به سمت کودکت روانه می‌کنی و با پایی دیگر از جنس دلت یک قدم به سوی یکرنگی با فطرت الهی‌ات برمی‌داری. قصه‌ی تکراریِ شبانه را برای بار دهم تعریف می‌کنی و غصه‌ی رنگ‌های گذرای دنیای پرنقش‌ونگار را، از دل می‌زدایی. تکه‌های جورچین میوه‌ها را با دست‌های کودکانه‌اش می‌چینید و از باغ اوصاف الهی، غفار بودن را ناخونک می‌زنی. مادر که باشی برای نزدیک شدن به فطرت الهی‌ات راه کوتاه‌تری داری... و حالا این‌جا من مادرم... مادرم؛ اگرچه سال‌هاست از تز دکترایم دفاع کرده‌ام... مادرم؛ اگر چه فرصت‌های شغلی زیادی در این چند سال داشتم و عطای همگی را به لقایشان بخشیده‌ام... مادرم گرچه مقاله می‌نویسم، کتاب می‌خوانم، تدریس می‌کنم و شعر می گویم... اما مادربودنم برتر از همه‌ی کارهایی است که از بدو تولدم انجام دادم... من عاشقِ بوییدن تنِ کودکِ نوزادم هستم و عاشقِ نوازش‌کردن‌ِ دست‌های نوجوانم. عاشقِ بوسه بر پیشانی کودک نوپایم... من! عاشقِ خیره‌شدن به دست‌های لطیفِ چون گلبرگ گل نوزادم بعد از خواب هستم... مقاله‌ها و نوشته‌ها برایم آنقدر عزیز نیستند که لالایی‌خواندن برای کودکم، حقوقِ مکفی آنقدر برایم وسوسه‌برانگیز نیست که بازی با کودکانم، من! عاشقِ دست‌های آغشته به مواد ماکارونی هستم؛ از آن بیشتر، جای این دست‌ها روی کابینت‌های تازه خانه‌تکانی شده‌ام، من! عاشق مادری‌کردنِ خودم هستم. عاشقِ لباس‌های ریز، لگوهای کوچک و خانه پر از خنده کودکانه. چون بین همه این شلوغی‌هاست که خودم را پیدا می‌کنم. من مادرم و یک مبارز... شاید هم یک مبارزم از نوع جهادگر. وقتی صبح لقمه مدرسه کودکم را خوب می‌پیچانم که اندکی نشتی نداشته باشد، مبارزه‌ی من شروع می‌شود. حریفِ من یک تمام چیزهایی است که سرگرم شدن به آن‌ها، مرا از توجه به فرزندانم غافل می‌کند. وقتی در وسعت ۸۰ متری خانه‌ام می‌دوم تا غذایم ته نگیرد و همزمان دیکته‌ی کودکم را سطربه‌سطر شعر می‌کنم برایش، به ساعت‌دیواریِ پذیرایی دهن‌کجی می‌کنم. وقتی خوشحال می‌شوم از اینکه لباس تاشده در کمد، همان که قدکشیدن‌های کودکِ بزرگم از کهنگی ناتوانش کرده بود، تنِ ظریفِ پسرِ کوچکم را خوب در آغوش می‌گیرد، پشت اسراف را به خاک می‌مالم و طعمِ شیرین چون خرمالوی رسیده قناعت را مزه می‌کنم و خوب می‌دانم مثل تفاوت خرمالوی گس و رسیده، مرزِ باریکی‌ست میان خِساست و قِناعت . من‌ جهادگرم در جبهه‌ی ۸۰ متری‌ام، خاکریزم از صبوری و مادری ساخته شده، که هرگز نباید این خاکریز را ببازم‌ و سلاحم، اندکی لبخند و ذره‌ای نشاط است و البته سپری به‌نام صبر که خدا در این مبارزه کوله‌بارم کرده‌است. می‌دانم مجاهدت بدون سلاح و کوله‌بار، مبارزه نیست و هر سربازی، در کارزارِ نبرد باید با سلاح و کوله‌بارش به خواب رود. ✍ نسا جعفری @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی