1_6987883108.pdf
72.8K
🔖 مسجد، بستریِ برای تربیتِ نسلِ تمدنساز
🖋 نویسنده: خانم صغری راضی
از دانشآموختگانِ مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری در سطح ۲ رشتۀ «فرهنگ در اندیشهی رهبر انقلاب»
#مسجدِ_تمدنساز
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 مسجد، بستری برای تربیتِ نسلِ تمدنساز
۱. مسجد در اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است. اولین اقدام پیامبر پس از هجرت از مکه به مدینه، ساخت مسجد بود؛ این اقدام پیامبر خود گویای این مطلب است که، مسجد بستری تمدنساز و انسانساز است. بستری که قرار است تجمع و تجلیگاه قدرت مسلمانان باشد. پیامبر با این اقدام خود، فرهنگ مسجدمحوری را پایهگذاری کردند؛ مسجد به عنوان کانون و محلی قرار داشت که همهٔ ابعاد زندگی مسلمانان در شرایط های مختلف، اعم از جنگ و صلح، پیمان بستن، گردهماییها پیرامون این مکان مقدس جریان داشت. مسجد تنها محلی برای به پاداشتن نماز نبوده؛ بلکه از آنجاکه فعالیتهای بسیاری در آن متمرکز میشد، نقشی به غایت مهم داشت. مسجد محل گردهمایی مردم، استقبال از فرستادگان دیگر بلاد، دیدار اصحاب، محل برگزاری حلقه های عبادت و علم آموزی و به طور کلی کانونی برای انجام امور بسیار مهم بوده است.
۲. از دیرباز ائمه نسبت به ارزش این مکان اهمیت بهسزایی قائل بودند؛ تا آنجا که به ذهن این گمان میرود که مسجد همواره محل قدرت گرفتن تشیع بوده؛ البته در واقعیت هم همین است. چراکه خود ائمه مهمترین نشستهای خود را در این مکان قرار میدادند. امام صادق(علیهالسلام) و امام باقر(علیهالسلام) جلسههای علمی و عقیدتی خود را در مسجد و نیز امام رضا (علیهالسلام) مناظرات علمی خود را در آنجا انجام میدادند. فعل امام معصوم حکایتگر این مطلب است که، مکانها در تربیت چند بعدی انسانها نقش مهمی دارند. البته روایات در فضیلت و اهمیت مسجد بسیار است مانند این روایت از پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِاللّهِ، فَلَهُ بِكُلِ خُطْوَةٍ خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ.» «هركس به سوی مسجد گام بردارد در برابر هر گامی ده حسنه برایش ثبت و ده گناهش پاك و ده درجه و منزلت او (در بهشت) بالا میرود». (وسائل، ج ٣، ص ٤٨٣). و امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:«لَا یَرْجِعُ صَاحِبُالْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُاللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُاللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَالدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِیاللَّهِ». «کسیکه اهل مسجد باشد حداقل یکی از این سه بهره نصیب او میشود: دعائی که خدا او را سزاوار بهشت کرده، بلائی که از او دفع شده یا یک برادر دینی قسمت او شده که برای رضای خدا از او بهرهمند میشود». (وسائل الشیعه، ج ۳، ص۴۷۷)
۳. طبق روایات امامان معصوم (علیهالسلام) پایان دوران ظلم و کفر از مسجد و آغاز دوران ظهور تمدن عظیم الهی از کنار مسجد خواهد بود، به اینصورتکه پایان حیات ابلیس از کنار قبةالصخره واقع در مسجدالاقصی و اعلام ظهور منجی عالم، امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) از کنار بیتالحرام خواهد بود. در صفحه ۳۳۱ کتاب کمالالدین و اتمامالنعة شیخ صدوق از امام باقر(علیهالسلام) روایت شده است:«فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَىالْکَعْبَةِ وَ اجْتَمَعَ إِلَیْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا وَ أَوَّلُ مَا یَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ الْآیَةُ بَقِیَّتُاللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ(هود:۸۸) ثُمَّ یَقُولُ أَنَا بَقِیَّةُاللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیْکُم؛ «هنگامی که (قائم ما) خروج کند، پشت به دیوار کعبه میزنند در حالی که ۳۱۳ تن از مردان دورشان را میگیرند و اول چیزی که میگوید این آیه است: بَقِیَّتُاللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ. سپس میگوید من بقیتالله در زمین خداوند و خلیفه و حجت او بر شما هستم». پس به عبارتی، ابتدای اعلام ظهور امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) در کنار مسجدالحرام، به عنوان پرفضلیتترین مسجد رقم خواهد خورد.
✍ صغری راضی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت #جهاد_تبیین بسماللهالرحمنالرحیم 🔖 مسجد، بستری برای تربیتِ نسلِ تمدن
📝 ادامه مطلب...
۴. اما چه شد که این مکان از آن منزلت الهی، به عبارتی با عملکرد ناقص انسانهای عصر حاضر قوس نزولی رو در پیش گرفته؛ و از مسجد به نمازخانه تغییر ماهیت دادهاست؟ در اکثر مساجد برنامهای برای تربیت نسلی که قرار است تمدن اسلامی با پرورش آنان صورت بگیرد، وجود ندارد.چرا کودکان مظلومترین افراد در مساجد هستند؟ معمولاً در برنامه ریزیهای کلان مساجد از سوی روحانیت و هیئت امنا، برنامهٔ ویژهای برای این قشر وجود ندارد؛ و بالعکس شاهد رفتارهای ناملایم از سوی برخی نمازگزاران نسبت به فعالیت و حضور کودکان در مسجد هستیم. در بحث تربیت دینی که بخش مهمی از حوزهٔ تربیت است، محیط غنی یکی از راهگشاترین راهبردهای تربیتی است. در محیط غنی اصطلاحاً افراد نیاز به آموزش مستقیم ندارند؛ و خود محیط غنی سرشار از آموزههای تربیتی است. در این محیط افراد و کودکان که [عقبهٔ] مسجد هستند از طریق بصری و تجربی، بخش مهمی از ارزشهای دینی به آنان منتقل میشود. تک تک افراد هستهٔ حزبالله جامعهٔ اسلامی در رونق دادن مسجد و برگرداندن آن به عنوان اجتماعیترین لایهٔ حضور اقشار مختلف با سنهای متفاوت، نقش پررنگی دارند؛ علیالخصوص روحانیت. سبکانگاری نقش تربیتی مسجد، از سوی روحانیت که از افراد اثرگذار در مسجد است؛ باعث گسستگی اهداف عالیهٔ آن که شامل زمینهسازی تربیت انسان در همهٔ ابعاد دینی و تربیت نسل اثرگذار برای تمدنسازی است، میشود. چراکه «مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است؛ نهفقط پایگاه برای فلان مسئلهی اجتماعی، [بلکه] مسجد میتواند پایگاه همهی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسانسازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابلهی با دشمن و زمینهسازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرتافزاییِ افراد»(۳۱/مرداد/۱۳۹۵). «پیامبر عظیمالشأن اسلام محور اساسیترین فعالیتهای آن زمان را مسجد قرار دادند. در مسجد، پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش میآمد و مهم بود، صدا میزدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات.»(۳۱/مرداد/۱۳۹۵)
۵. آیتالله خامنهای هم نسبت به حضور پر رنگ جوانان در مسجد تعابیر زیبایی دارند، ایشان میفرمایند:«بایستی برای جوانها جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامهریزی کرد. اینکه جوان مسجد را خانهی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفتوآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد».(۳۱/مرداد/۱۳۹۵)
حضور جوانان در مسجد بهعنوان نیروی پیشران انقلاب ملزم به مقدماتی است، که این مقدمات شامل حضور او به طور مستمر در مسجد، و داشتن خاطرهٔ خوب از دوران کودکی او در این محیط است. دائما فریاد بر سر جوانان میکشیم که چرا در مساجد حضور ندارند، اما خود برای عدم حضور آنان از یکدیگر سبقت گرفتهایم. اجتماع نقیضین هستیم. از طرفی مانع حضور کودکان در مسجد هستیم و هیچ برنامهای برای حضور آنان نداریم و از طرفی نالهٔ هجرت نسل جوان از مسجد سر میدهیم. واضح است کودک امروز، جوان فرداست؛ و جوان امروز همان کودک دیروز است که مدام برای عدم حضور او در مسجد به دنبال توجیهات دینی بودهایم. زمانی که کودک بود و نهال ایمان او آماده آبیاری بود مسبب انزجار او از مسجد شدهایم، اما امروز طلبکار عدم حضور او در مسجد هستیم.
✍ صغری راضی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب... ۴. اما چه شد که این مکان از آن منزلت الهی، به عبارتی با عملکرد ناقص انسانهای عصر ح
📝 ادامه مطلب...
۶. اکنون باید به این باور برسیم که عدم حضور شادیآفرین این مخلوقات معصوم در مساجد برای تربیت جوان انقلابی در آینده خطرناک است. به عبارتی مسجدی که در آن کودک نباشد، آن مسجد عقبه ندارد. راهکارهایی برای آشتی دادن و ایجاد پیوند بین نسلهای جدید و مسجد وجود دارد و میتوان تدابیری اندیشید. به عنوان مثال میتوان مسجد در هستهٔ مرکزی هیئت امنای خود افرادی را داشته باشد که دارای نظریه در جهت آشتی بین نسل کودک و نسل جوان، با مسجد باشند. از بهترین کارها در راستای این هدف میتوان به برگزاری برنامههای مستمر اردویی، زیارتی اهتمام ویژهای داشت. اثرگذاری روی این نسل از طریق اردوهای زیارتی و سیاحتی که مسجد بنیانگذار آن است، بسیار تاثیرات مثبتی در جهت ایجاد خاطره نسبت به این مکان دارد. بهتر است بخش اعظم برنامههای فرهنگی و معنوی مساجد در راستای پرورش نسل انقلابی و مومن و با بصیرت برای آینده انقلاب باشد. بسیار خوب است که مسجد برای ارتقا کیفیت برنامههای خود در جهت ایجاد فضای مناسب تربیتی از متخصصان و روانشناسان در این حوزه کمک بگیرد؛ و جلسات ماهانه با این افراد داشته باشد. به راحتی دو واژهٔ ایجاد محل آرامش برای نمازگزار در جهت حضور قلب و ذهن در نماز؛ و حضور کودکان در این محل قابل جمع است و هیچ دوگانگی بین این دو عبارت وجود ندارد. برای این کار بهتر است مساجد دارای اتاقبازی کودک باشند. این اقدام از بزرگترین اقدامها در جهت جذب کودکان به مساجد است. از دیگر برنامههایی که برای تربیت جوان بصیر و انقلابی میتوان پیشنهاد داد، این است که جلسات رفع شبهه و جلسات آزاد گفتگو را مهیا کرد. و بهترین زمان اجرای این برنامهها، مراسمات مخصوص اهل بیت است. چراکه این مراسمات است که به خاطر متصل به اهلبیت دارای ظرفیتهای عظیم است.
✍ صغری راضی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 خانوادهی محمدی
من یک زنِ مسلمانِ شیعهی علیبنابیطالب(علیهالسلام) هستم و این نشان افتخار را مدیون مهربانی بیاندازهی رسولی مهربانتر از پدرم، یعنی نبی مکرم اسلام میباشم.
آری از نگاه پرمهر رحمةللعالمین است که من، بانوی محترم خانهام گشتهام و بهشت برین، زیر پایم مهیای تفرّجم شدهاست. در خانهای سادهوگرم، در کنار همسر و فرزندان، روزیِ خدای متعال را میخورم و غرق در لذت خانهداریام، در حالیکه همین نعمات بیشمار را، ایزد مهربان برایم حسنه برمیشمارد.
در کدام آیین و مذهب اینهمه رحمت و شفقت سراغ دارید جز در دین مبین اسلام که رسولش خاتماست بر خط مهربانی؟ در کدام مسلک اینقدر ارزش و احترام و تقدس برای زن دیدهاید؟ من با افتخار از اسلام ناب محمدی میگویم زیرا که رسولش، اینگونه فرمودهاست:«هنگامیکه زن باردار میشود، در تمام طول مدت حمل به منزلهی روزهدار و شبزندهدار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است و هنگامیکه وضع حملمیکند آنقدر خدا به او پاداش میدهد که هیچکس حد آن را از عظمت نمیداند و هنگامی که فرزندش را شیرمیدهد، در برابر هر مکیدنی از سوی کودک، خداوند پاداش آزادکردن بردهای از فرزندان اسماعیل را به او میدهد و هنگامیکه دوران شیرخوارگی کودک تمام شد، یکی از فرشتگان بزرگوار، بر پهلوی او میزند و میگوید: برنامهی اعمال خود را از نو آغازکن، چراکه خداوند همه گناهان تو را بخشید.»(الأمالی/للصدوق، ص: ۴۱۱)
از کودکی به ما آموختهاند که بالاترین افتخار برای آدمی ایناست که خدمتگزار اهلبیت (علیهمالسلام) باشد و این خدمت و ارادت از او پذیرفتهگردد و همه مردان، خواهان دریافت مُهر نوکری و زنان، آرزومند کسب نشان کنیزی خاندان عصمت و طهارت هستند.
یا رسولالله! بنابراین من با تمام عشق به شما پیامبر نور و رحمت، زینپس خودم را در همه حال و لحظات کنیزتان میدانم و تمام کارهای سادهی روزمرهام را به عشق شما و به نیت کنیزی شما انجام میدهم و مامور شمایم در رسیدگی به امور بچهشیعههای امیرالمومنین در خانهام که همان عطیههای الهی هستند به دعای شما که بر من منت نهادهاید. امیدوارم که پذیرفتهی درگاهتان قرارگیرد و سپاسگزار لطف و مرحمت دائم شما هستم.
دنیا فقط اینگونه زیباست.
✍ فاطمه مهدوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 آیا حکومت متصدیِ امر حجاب است یا تنها بسترسازِ آن
🔹عدهای میگویند اجبار به حجاب وظیفهی حکومت نیست. در پاسخ به چنین ادعایی ابتدا باید مسئله را روشن کرد به این ترتیب که اول بدانیم دقیقاً از چه واژگانی و به منظور انتقال چه مفاهیمی استفاده میکنیم. اینکه واژه اجبار در نسبت به امر حکومتی به کار میرود خطایی است که اگر اصلاح شود بسیاری از مباحث روشن میشود. از سوی دیگر با واژهی حجاب مواجهایم که نیازمند تعریف آن در نگاه نگارندهایم.
📌بهطورقطع حکومت اسلامی دارای وجههای است که غایتش هدایت و تربیت جامعهی مسلمین است. از این رو میتوان اذعان داشت همانطور که یک فرد ابعاد گوناگون تربیت را رعایت میکند تا تزکیه شود و رشد نماید یک جامعه نیز برای رشد و تعالی نیازمند رعایت همان مراتب تربیتی است. بهعبارتی جامعه محل ظهور و بروز رفتارهای تک تک افراد است. پس نیازمند تربیت هستیم اما با چه روشهایی؟ در تمامی برنامههای تربیتی، یکی از موارد، اجرای یکسری اعمال و از سوی دیگر انجام ندادن اعمالی دیگر است که البته واجب هستند نه دلبخواهی.
🔹در یک مثال کوچک فردی که تحت تربیت پدر و مادر به انجام اموری مجبور میشود آیا هدف از تربیت او تأمین میشود؟
📌به نظر میرسد یا فرد، این اجبار را برنمیتابد یا اگر قبول کند؛ شأن اختیاری او که مهمترین بعد انسانیت است، خدشهدار میشود که البته این خود خلاف تربیت است. اما اگر همین پدر و مادر برای تأمین هدف تربیتی، یکسری قوانین الزامآور در خانه تصویب کنند نه تنها به اختیار فرزند خدشه وارد نمیشود بلکه او خود به اختیار در مسیر مشخص شده حرکت میکند و باعث رشد او میشود ضمن اینکه هر عقل سلیمی وجود قوانین پیشبرنده را برای تأمین اهداف تربیتی تأیید میکند. بدینترتیب این را قطعاً اجبار نمیگوییم بلکه میتوان از آن به «الزام» تعبیر نمود.
📌بنابراین وقتی نگاهمان به انجام امور واجب، الزامی باشد نه اجباری نهتنها آن را سلب اختیار و انتخاب نمیدانیم بلکه با کمال میل برای رسیدن به غایتِ هدایت، به آن مبادرت میورزیم. حال با همین نگاه به امر حکومتی بنگریم.
🔹آیا حکومتی که با هدف عمل به دین اسلام شکل گرفته است و تربیت آحاد جامعه غایت اوست نیازمند قوانین الزامآور نیست؟
📌ضمن اینکه هر کشوری برای تأمین نظم و امنیت و جلوگیری از هرج و مرج نیازمند قوانین است و حکومت دینی اولی به این روش. پس اجباری در کار نیست و تنها مقید شدن به الزامات است پس باید دانست به کارگیری واژهی اجبار خلط آشکاریست که میتواند انگشت اتهام را به سوی هر حکومتی که دارای قوانین است دراز کند.
🔹واژه دوم که نیازمند تعریف است واژه حجاب میباشد منظور از حجاب که در حکومت اسلامی الزامی شده به چه معناست؟ در نگاه اول آنچه در ذهن شکل میگیرد همان حجاب فقهی یا بهعبارتی وجه و کفین است. حال سؤال اینجاست که آیا حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دقیقاً همان زمانی که مسئله حجاب از سوی امام مطرح شد این محدوده از حجاب مد نظر بود؟
📌مسلماً بهترین حجاب، کاملترین آن است اما آیا جمهوری اسلامی از همان ابتدا هم عزمی برای الزامیکردن چنین حجابی داشته و یا تعریف او یک نوع پوشش عرفی عفیفانه است که با مانتو و روسری، با انواع و اقسام آن و رنگها و طرحهای گوناگون هم تأمين میشده و دقیقاً آنجایی برخورد شکل گرفته که ناهنجاری آشکاری مانند بد پوششیها همچون مانتوهای باز با آستینهای کوتاه و یا شلوارهای کوتاه، نیمهبرهنگیها، کشف سر و پوششهایی که غیرعفیفانه است، دیده شده. پس ادعای برخورد با بانوان به دلیل نداشتن حجاب به معنای فقهی آن ادعای کذبیست که فقط دستمایهی رسانههای معاند قرار گرفته و با تکرار آن از سوی برخی جاهلان و مزدوران نیز بر طبل آن کوبیده میشود.
تا اینجا نه اجباری بودن حجاب مسئله بود و نه خود تعریف حجاب به معنای فقهی آن مطرح بوده است.
✍ زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت #جهاد_تبیین بسماللهالرحمنالرحیم 🔖 آیا حکومت متصدیِ امر حجاب است یا ت
📝 ادامه مطلب...
🔹حال بازگردیم به بحث اصلی که آیا حکومت میتواند متصدی امر پوشش و حجاب باشد یا تنها در بحث بسترسازی باید نقش آفرینی کند؟
📌در یک نگاه کلی میتوان سه دیدگاه را دربارهی حکومت مطرح کرد. یک نگاه، نگاه کسانی چون هابز است که هدف و وظیفه حکومت را تنها در برقراری نظم و امنیت میداند. برخی دیگر عدالت را هم به نظر هابز اضافه کردهاند که در پی بحث عدالت بحثهای زیادی دربارهی رابطه بین آزادی، قانون و عدالت در میان جامعهشناسان سیاسی شروع شده است. دیدگاه سوم دیدگاه اسلام است که علاوه بر تأمین نظم و امنیت و عدالت و در کل، تأمین نیازهای مادی بر تأمین نیازهای معنوی و روحانی نیز تأکید دارد. مثلا وظیفهی یک مسلمان تنها رعایت عدل نیست بلکه بالاتر از آن احسان است. این در حالیست که مثلا در حکومتهای مارکسیستی مانند شوروی سابق افرادِ نیازمندِ احسان همچون معلولین هیچ حقی در جامعه نداشتند. بنابراین حکومت اسلامی بر خلاف حکومتهای دیگر موظف به توجه به ابعاد دیگر انسان است.
📌دولتهای لیبرال نیز مسلماً جز تأمین نیاز مادی وظیفهی دیگری ندارند اما دولت اسلامی علاوه بر نیازهای مادی باید نیازهای معنوی، روحانی و اخروی انسانها را نیز فراهم کند. و از همین جاست که قوانینی باید در دولت اسلامی به وضع و اجرا گذاشته شوند که بتوانند همهی مصالح فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، دنیوی و اخروی انسانها را تأمين کنند. نه اینکه فقط از منافع مادی افراد فعال جامعه حمایت کنند.
📌با توجه به اینکه سبک پوشش انسانها و محدوده آن در اجتماع بر میزان ناهنجاریهای اخلاقی و جنسی و فضای عفیفانه جامعه مؤثر است و این موارد بر ابعاد روحی، روانی، اخلاقی، معنوی و حتی امنیتی در معنای وسیعتر، اثر مستقیم دارد؛ بلاشک ورود به این مسئله اجتماعی از وظایف دولت اسلامی است.
🔹حال که اثبات شد حتماً باید حکومت اسلامی در امر حجاب نقش داشته باشد باید روشن شود که تنها بسترساز باشد، از دخالت مستقیم بپرهیزد و به کار فرهنگی و التزامی اکتفا نماید یا باید متصدی به معنای سرپرست و مسئول امر حجاب باشد؟
📌اینکه حکومت اسلامی در ایجاد بسترها و سیاستهای تربیتی حجاب مهمترین، بارزترین و واجبترین نقشها را دارد حرفی نیست اما حکومت نمیتواند صرفا در مقام یک پیشنهاددهنده حاضر شود و یا موضعی بیطرفانه اتخاذ کند و تکلیف خود را در قبال فرهنگ جامعه از جایگاه سرپرست و مدیر به جایگاه مجری تقلیل دهد بلکه باید هدایت و مهار فرهنگ از جمله فرهنگ پوشش را در دست گیرد و با مهندسی فرهنگی یعنی تجویزها و بایدها و نبایدهایی که جامعه را از هست و نیستِ موجود به هست و نیستِ مطلوب حرکت میدهد، هدایت کند و وقتی شاهد وجود ناهنجاریهای متعدد و آشکار در جامعه میشود نمیتواند تا ایجاد کامل زمینههای فرهنگی و ارادهی التزامآور در مردم، دست روی دست گذارد بلکه موظف است با روشهای قانونی و حقوقی جلوی شیوع فساد و ناهنجاریها را بگیرد مانند آنجا که بدن دچار حمله ویروسی میشود.
📌 آری، باید به گونهای بود که بدن مبتلا نشود اما حال که به دلیل غفلت و آلوده شدن مبتلا به بیماری شده آیا پیگیری همان روشهای پیشگیری قبل از مبتلا شدن کفایت میکند یا اینکه داروها با هدف مبارزه با ویروس انتخاب میشوند؟ پس حکومت اسلامی نیز باید اهم قوای خود را در جهت سیاستگذاریهای شایسته تربیتی بگذارد اما اگر با چالشی جدی مواجه شد موظف به رسیدگی حقوقي است. امر حجاب در حکومت اسلامی که از آشکارترین قوانین اسلام است باید به عنوان یک امر واجب و شرعی رعایت شود و حکومت با تمام قوای فرهنگی و انتظامی خود باید آن را در جامعه مسلمین محقق نماید.
قوای فرهنگی در حیطه بسترسازی و قوای انتظامی در بخش مبارزه با ناهنجاریها.
✍زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
◆ فلسطین
🇵🇸 ما هیچ شبی نمیخوابیم مگر اینکه به نابودی دشمنان فکر میکنیم. ما به تلاش برای پیروزی مقاومت فلسطين شبانه روز ادامه خواهیم داد تا اینکه زمین و آسمان و دریا برای صهیونیستها تبدیل به جهنم شود.
#طوفان_الاقصی
#مکتب_حاج_قاسم
@t_manzome_f_r
▫️مجموعهٔ تبیین منظومهٔ فکری رهبری
نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 طوفانی به نام ألاقصیٰ
خمینی کبیر آمد تا فاتحهی اسلامِ سازش را بخواند و _از همان لحظهی انقلاب اسلامی، آن معجزه تاریخ_ این فاتحه خوانده شد. او هماره نماد اسلامِ ضد ظلم و استکبار بودهاست. از همان زمان که فریاد مبارزه با اسرائیل را سرداد، خواست که همهی مسلمانان بدانند که مسألهی اولِ اسلام، فلسطین است! همه مات و مبهوت شدند که او چه میگوید؟ مگر میشود با چنین رژیم سفاکی جنگید؟ و کلام او در جهانِ پر از تاریکی و ظلمت، نور پاشید و ذرهذرهی آن انوار طلایی به جگرِ داغدیدهی مادران و همسران و دختران شهید و همهی مردم با غیرت تابیدن گرفت و مژدهی رهایی به همهی مظلومان داد. او فلسطین و آرمانهای انبیاء و اولیاء را با قلبی مطمئن و ضمیری آرام به دست کسی سپرد که بیبدیل در عالم هستی، نیابت آن ذخیرهی عالم، بقیةاللهالاعظم (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را به عهده گرفت. آری سید علی، خامنهای عزیز، آوازِ خوشِ توحید را با نیرویی مضاعف در منطقه دمید و آن غیرتِ روحالهی را در رگ و جان جوانها به خروش درآورد و سرود آزادگی و کرامت انسانی را به آنان آموخت. اینچنین، دَم مسیحایی و صولت حیدری خامنهای عزیز در نفوس مردم مظلوم و جوانان منطقه به حرکت درآمد. سالها مردم مظلوم فلسطین در پی حملاتِ جنونآمیز این خونخوارانِ عالم فقط از خود، خانواده و سرزمینشان دفاع میکردند. اما حالا ببینید؛ این جوانان مقاومت در منطقه هستند که ترس را در چشمان این حرامیان فرو کردهاند و کفر را به بنبست کشاندهاند. دیگر این جوانان فلسطینی هستند که با بینشی کفرستیز به دستگاه ابلیس ضرب شست نشان میدهند. امروز دیگر روز هجوم به کفار است، هجومی طوفانآسا. فلسطینیان با شجاعت حسینی با تأسی به سربازِ خامنهای، حاج قاسمِ شهید، در طوفانی به نام الاقصی، به ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی هجوم آورده و او را پست و ذلیل و بیآبرو کردهاند. چه درخت تنومندی شدهاست این اسلام عزیز که استکبار جهانی در مقابلش به زانو در آمدهاست.
✍ خالقی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسم الله قاصمالجبارین
🔖 دفننشدنیها در طوفانِ ألأقصیٰ
آتشی که رژیم کودککُش و غاصب صهیونیستی دهها سال است بر سر ملت مظلوم فلسطین باریده و خانه و سرزمین آنها را سوزانده؛ اکنون با طوفان محورِ مقاومت اسلامی رو به خفگی و خاموشیست. چشمهای اشکبار مادران داغدار و قلبهای غصهدار پدران دردمند فلسطین، به دیدن این روزهای ظفرمند روشن شده و بیشتر نیز روشنی مییابد.
هرچند داغها بر سینهها باقیست تا در قیامت به جبران الهی التیام یابد؛ اما این انتقامها، بذر امید به زندگی عادلانه را در دل مستضعفان جهان ریشهدارتر خواهدنمود.
میخواستند این ملت مظلوم را در زیر سلطهی استکباریِ خود دفن کنند؛ غافل از اینکه آنها بذر بودند؛ جوانه زده و سر از خاک سرزمین خود برآوردند و اکنون به درختانی تنومند با ریشههایی مقاوم و ماندگار تبدیل گشتهاند.
بهراستی این بغضهای فروخوردهی دنیای اسلام است که در سایهی استقامتِ مجاهدانه به طوفان خشمی مقدس تبدیل گشته و بهزودی دودمان دشمنان خدا را هرچند با دادن خونهای بیشتر، به باد فنا خواهد داد.
✍ مریم عفتیمطلق
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسمالله قاصمالجبارین
🔖تحققِ فرمانِ خمینیِ عظیم
آن روز که خمینی عظیم با کلام پیامبرگونه فرمود: «اسرائیل باید از صحنهی روزگار محو شود.»(صحیفه امام، ج ۱۶، ص۴۹۰). به یقین به علم الهی میدانست که اتحاد و یکپارچگی امت اسلام در سراسر دنیا، تنها راه مقابله با غدهی سرطانی اسرائیل است؛ زیرا آرزوی این رژیم منحوس، رسیدن از نیل تا فرات و ضربه به اساس اسلام بوده و است. بنابراین تنها تکیهگاه اصلی مقاومت، باید ایمان و اتحاد اسلامی بین ملتها باشد تا اسرائیل غاصب، آرزویش را بهگورببرد. از همین رو امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، بازگشت به اسلام ناب محمدی و متحد شدن را تنها شرط نجات فلسطین و جلوگیری از امیال توسعهطلبانهی صهیونیزم معرفی و به آن توصیه فرمود.
امروز هم که دشمنی با اسلام از همیشهی تاریخ آشکارتر است و دشمنان اسلام بهطور مستقیم، با اهانت به کتاب آسمانی، نمونهای جاهلانه از دشمنی با اسلام را به نمایش میگذارند، هدفشان تنها اهانت به قرآن نبوده و نیست. هدف آنها و در رأسشان هدف رژیم صهیونیستی؛ سیطره بر فرهنگ، تمدن و تاریخ امت اسلام است و با غصب سرزمین فلسطین و اعمال جنایتکارانه، به دنبال توسعهی اهداف شوم خویش هستند. اما فلسطین زنده است، چون دلهای مردم غیور و همیشه در صحنهی آن، با وجود تمام فشارها و هجمههای داخلی و خارجی رژیم غاصب، سرشار از غیرت و حمیت اسلامی است و حیات آن وابسته به استمرارِ مقاومت است و «پایبندی به اندیشهی ایستادگی در برابر دشمن و مقاومت در همهی ابعاد آن، ضامن استمرار کمک به فلسطین است.»( بیانات رهبر انقلاب، ۲۳فروردین ۱۴۰۱).
در سالهای اخیر و با شروع جریانات فروپاشی از درون اسرائیل در سرزمینهای اشغالی، همهی دنیا با چشم خود دید که عامل اصلی وضع فلاکتبار رژیم غاصب اسرائیل به برکت مقاومت درونی مردم فلسطین و خطرپذیری و جانبرکفی جوانان فلسطین است؛ چراکه امروز فلسطین زندهتر و پویاتر از همیشه است و به حول و قوه الهی، قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی نیز رو به پایان است. بنابراین به فرمان ولی امر مسلمین جهان، امروز کمک به نیروهای فلسطین بهعنوان راهبرد ضروری جهان اسلام به شمار میرود و همهی این پیروزیها در نتیجهی اتحاد کشورهای اسلامی و بیداری در منطقه و جهان اسلام است و به برکت خون شهدای مقاومت و سرداران رشید اسلام، همچون سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بهثمرخواهدنشست.
این بار در حملات غافلگیرکنندهی جبههی حماس به اسرائیل تحت عنوان عملیات «طوفانٱلأقصیٰ»، اقدامی استراتژیک و مهم از سوی جریانهای مقاومت در پاسخ به تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی انجام گرفته که نشان میدهد جریان این مقاومت، طی سالهای اخیر پیشروی قابلتوجهی داشته و در پی این تحولات، قطعاً آیندهی منطقه تغییر خواهد کرد. در این عملیات کوبنده، شاخهی نظامی حماس در شروع حملات خود، با انجام عملیات بیسابقهی ترکیبی؛ شامل موشکباران اراضی اشغالی و عملیات نظامی بیسابقه، به همراه هلیبرن با پاراگلایدر که در نوع خود بینظیر بود، رعبآورترین عملیات علیه اشغالگران در اراضی ۱۹۴۸ را انجام داد و جهان را در حیرت فرو برد. این نبرد آغازی برای بازپسگیریِ خاک فلسطین اشغالی بود و تا آزادسازی قدس شریف ادامه خواهد داشت. امروز عملیات «طوفانٱلأقصیٰ» به کشورهایی که بهدنبال عادیسازیِ روابط با رژیم منحوس صهیونیستی هستند، ثابت کرد که این رژیم حتی قادر به دفاع از مردم و نظامِ خودساختهی خود نیست و به تعبیر رهبر انقلاب «این قمارِ عادیسازیِ روابط، باعثِ باخت و ضرر هر دولتی است که روی این غدهی سرطانی حساب باز کند، چراکه رژیم غاصب رفتنی است و حتماً این سرطان، به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کل منطقه، ریشهکن خواهد شد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۱ مهر ۱۴۰۲). آری! تا تحقق فرمانِ الهی خمینی عظیم، راهی نمانده و پیروزی از آنِ امت اسلام است.
✍ آمنه عسکریمنفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 بازارِ گرمِ شرافتفروشی!
🔻روزنامهی هممیهن، یکشنبه ۱۶ مهر تیتر زدهاست:«ناگهان جنگ»؛ از نظر هممیهن، همهچیز آرام و خوش بوده که «ناگهان»، گروهی جنگافروز، پردهی صلح را دریدند و جنگی تنفرآمیز را آغاز کردند؛ گویا این عملیات فلسطینیان در خلاء اتفاق افتاده و هیچ زمینه و مقدمهای نداشته است. چشم بر ۷۰ سال اشغالگری و تجاوز و جنایت بستن و شروع جنگ را به مظلومان فلسطینی نسبت دادن، خباثتی میخواهد که در کمتر کسی یافت میشود؛ البته از کارگزارانیها انتظارِ داشتن روحیهی «غیرت» و «مقاومت»، انتظاری بیهوده است؛ چرا که پدر معنویشان هم سالها پیش در تقبیح تقویت قدرت دفاعی کشور گفته بود:«دنیای فردا، دنیای گفتگوهاست، نه موشکها!». آنها به دنیایی میاندیشند که در آن، سیاست سازش و تسلیم در برابر ظلم و ستم ابرقدرتها حرف اول و آخر را میزند.
🔻در سویی دیگر، صفحهی اول روزنامه مردمسالاری را بنگرید: صفحهای سیاه و زیرتیتری با این عنوان:«سکوت واشنگتن دربارهی نقش تهران» گویا اصلاحطلبان نیز مثل رسانههای فارسی زبان بیگانه که در رثای مصائب این روزهای کارفرمایشان -اسرائیل- رختِ عزا بر تن کردهاند، در ماتمی بزرگ فرو رفتهاند. وحشیگری و اشغالگری صهیونیستها را ندیدن و جمهوری اسلامی را مقصر این قضیه جلوهدادن و با انتقاد از سکوت آمریکا، بهطور ضمنی از او بیشترکردنِ فشارها بر تهران را خواستن، فقط و فقط از کسانی برمیآید که وطنفروشی و رذالت را پیشهی خویش ساختهاند.
🔻اینروزها در بازار پررونق حراج شرافتها، نهیب سیدالشهدا (علیهالسلام) که در هنگامهی جنگ فریاد برآورد: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید»؛ بیش از گذشته همگان را به واکاوی درونِ خویش فرامیخواند؛ تا باشد گوشِ شنوا.
✍ طاهره سیدی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی