#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 جنگِ روایتها
💠رهبر انقلاب در دیدار با پرستاران، همه را به روایتگری درست از وقایعی خواندند که با هویت ملی و انقلابی ما گره خوردهاست؛ از جمله دفاع مقدس، انقلاب، جهاد ارزشمند پرستاران در مقابله با کرونا و نمونههایی را متذکر شدند که از آن غفلت شده؛ تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا و...
⚫️رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶، کلیدواژه جدیدی را در ادبیاتِ گفتمانیِ انقلاب وارد کردند که عبارت بود از جنگ ارادهها، و در آن سخنرانیِ بهطور واضح، به تغییرِ شیوهی دشمن در جنگ انقلاب اسلامی از توپ و تانک به اراده و عزم و سیاست و تدبیر اشاره کردند.
⚪️استفاده از این کلیدواژهها از سال ۱۳۹۵ رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت؛ جریان تحریف، تحریف حقایق، تصویرسازی غلط برای منحرف کردن افکار ملت، توپخانه دروغپردازی، شبهات متراکم و تئوریزهسازیهای غلط...
🔴از این سخنان پرواضح است که، ایران درگیر یک جنگ هیبریدی نامتقارن شدهاست. جنگ هیبریدی یا ترکیبی بهطور خلاصه، همان است که «سان تزو» در کتاب هنرِ جنگ آوردهاست؛ یعنی «حمله به استراتژیِ دشمن»
✔️اکنون نظام سلطه، تمام امکانات خارجی و داخلی خود را بسیج کردهاست تا گذر از پیچ تاریخی را به تاخیر اندازد. اندیشکده آمریکایی رند در کتابی به نام جنگهای شبکهای مینویسد: «در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد». جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نظامی را به همراه خود میآورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایدهها یا روایتها است که در سند استراتژی پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شدهاست.
⚫️عرصه، عرصهی نبرد ارادههاست و جنگ روایتها، با ابزار راهبردی جریان تحریف پیش میرود.
🔵حال برای مقابله چه باید کرد؟!🔻
تنظیم نگاه با زاویه دید رهبر انقلاب و توجه به راهکارهایی که ایشان ارائه کردند؛ از جمله جهاد تبیین، جهاد امیدآفرینی، تواصی به صبر و استقامت و ارائه روایت درست و به موقع از موضوع و...
📌 باید دقت داشت که در روایتگری چند نکتهی حائز اهمیت وجود دارد که عبارتند از تکمیل نکردنِ پازلِ اطلاعاتِ دشمن با دادن اطلاعات، با استفاده از اطلاعات متقن و درست سخن گفتن، چندوجهی دیدن موضوعات و ورود به موقع به موضوع و...
🔴این کار برعهده کیست؟🔻
درست است که جنگ روایتها در میدان رسانه است؛ اما بروز و ظهور آن در کفِ میدانِ زندگیِ روزمره رخ مینماید، به همین دلیل است که در این جنگ، همهی ما مسئول به مقابله هستیم، به چه صورت؟ با جهاد تبیین و روشنگری، رفع شبهات.
⚫️با چه ابزاری؟🔻
با سخن گفتن، با روشنگری، با ایجاد امید یا با تولید محتوا در قالب عکس، فیلم، داستان کوتاه و موشنگرافی و...
⚪️ همهی ما به خصوص نیروهای انقلابی، سربازان این میدان هستیم و در قبالِ فراخوانِ رهبری برای روایتگری مسئولیم.
نباید بار دیگر رهبر انقلاب برای نداشتن همچون آوینی افسوس بخورد و بگویند
« کاش کسانی مثل آوینی... ».
🔵ما در این راه میتوانیم از حدیث نفسِ شهید آوینی نیز بهره ببریم که «سعی کردم، خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار ماندهام. البته آنچه که انسان مینویسد همیشه تراوشات درونی خود او است -همهی هنرها اینچنیناند کسی هم که فیلم میسازد اثر تراوشات درونی خود اوست- اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آنگاه این خداست که در آثار ما جلوهگر میشود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعیام بر این بوده است.»
تو خود حجاب خودی حافظ
از میان برخیز.
✍ خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 ولایتمداری ذهنی! (۱)
🔷 یکی از ابعاد مهم و خاص جهاد تبیین، آگاه نمودن و مطالبهی واضحاتِ بر زمین مانده از دوستداران ولایت و ولایتمداری است.
☑️ یکی از آسیبهای جدی جامعه توحیدی، ایمانِ ذهنی انسانها بوده، هست و خواهد بود. درطول تاریخ، بشر به هر دلیلی چه نافهمی و یا سختیِ راه، عمدا یا سهواً از قدم نهادن در این راه پربهجت ناتوان گشتهاست؛ یا نه! خود را در حد و اندازهی حرکت در مسیرِ تحققِ حیاتِ طیبه ندانسته و باور ندارد.
پرواضح است که پس از طی طریق الهی و بوجود آمدن جبهه حق با رهبری ولی فقیه جامعالشرایط، بخشی از جامعهی ولایی و آنهایی که خود را حامی سلسلهی ولایت و هماکنون ولایت فقیه میدانند نیز بهمراتب اولی، گرفتار این مهم گردیدهاند و بر این دردِ مزمن، باید فریادهایی رسا و دمبهدم کشید.
📌 اگرچه انسانهایی که، مقید و متعهد به داشتن ایمان ذهنیاند قطعا نمیتوانند بفهمند که ولایتمداریِ ذهنی نیز، نه ارزشی داشته و در محاسبه مأجورند! و
نه در پرتوِ این نوع ولایتمداریِ جامعه، ترقی و پیشرفت خواهد کرد و نه انسانها به آن غایتِ بهشتیِ نزدیکتر خواهند شد.
🔷 بهوضوح میبینیم در امت اسلامی عدهای از مشتاقانِ ولایت فقیه گرفتار ولایتمداری ذهنیاند! یعنی آنجاکه ذوالفقارِ کلامِ ولایت، طومارِ مستکبرینِ عالم را درهم میپیچد و برنامهی حرکتی و راهبردیِ متعالیِ قرآنی خود را در حوزههای داخلی و خارجی بر سیل مشتاقان توحید تقدیم میدارد، اکثر محبین آنقدر که به قربانصدقهی چشم و ابرو و جمال و زیبائی و انگشتری و چفیه و تنِ صدا و هر آنچه که در ظاهر جذاب است میاندیشند و چشم دوختهاند و مهم است، امر ولایت در اکثر حوزهها، در حال خاک خوردن بوده و برزمین ماندهاست.
💠 این مسئله یعنی همان دردِ مزمنی که به نوعی در جان یاران امامت و ولایت از ابتدا و قدیم الایام بودهاست و تاکنون نیز ادامه دارد. یعنی دوست داشتنیِ که فقط در جمالِ امام است و فقط در زبانِ ماموم است، جاریست!
این درد مزمن را باید دمبهدم فریاد کشید تا لحظهبهلحظه جبههی حق، شاهد حرکت رو به جلو اصحاب خود باشد.
📝 ادامه دارد...
✍ قیومی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 مکتب قاسم سلیمانی
📌 قاسم سلیمانی به همهی ما نشان داد که ولایتمداری به شعار و بحث و جدل نیست؛ ولایتمداری یعنی اینکه نگذاری امر ولی روی زمین بماند، هر چند موانع زیاد باشد و مسیر ناهموار و کار طاقتفرسا و دشمنان بسیار...
و این رمزِ
"تعز من تشا"ی او بود...
✍ مقدم
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 زینب کبری، یك نمونهی كامل از زن مسلمان
💠 زینب کبری نواده پیامبر و خدیجه کبری و مولود علی و زهرا و خواهر حسن و حسین و عباس و شاگرد بیواسطه و بلامنازعِ مکتبِ معصومین و نهضت عاشورا است.
✅ عظمت شخصيت 🔻
مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای در مورد عظمت شخصیت حضرت زینب(سلام الله علیها) میفرمایند:
« زينب كبرى از اولياءالله است.»
و نیز میفرمایند:
« زينب به جايى رسيد كه فقط والاترين انسانهای تاريخ بشريت، يعنى پيامبران، مىتوانند به آنجا برسند.»
📌 معظمله دليل عظمت شخصيت حضرت زينب را چنین تبیین مینمایند:
« ارزش و عظمت زينب كبرى، بهخاطر موضع و حركت عظيم انسانى و اسلامى او بر اساس تكليف الهى است. كار او، تصميم او، نوع حركت او، به او اينطور عظمت بخشيد. هر كس چنين كارى بكند، ولو دختر اميرالمؤمنين(عليهالسّلام) هم نباشد، عظمت پيدا مىكند. بخش عمدهى اين عظمت از اينجاست كه اولاً موقعيت را شناخت؛ هم موقعيت قبل از رفتن امام حسين(عليهالسّلام) به كربلا، هم موقعيت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعيت حوادث كشندهى بعد از شهادت امام حسين را؛ و ثانياً طبق هر موقعيت، يك انتخاب كرد. اين انتخابها زينب را ساخت.»
🔲 قهرمان اسلام و قرآن
و مکتب عاشورا🔻
آثار و نتایج و برکات خدمات و فداکاریهای حضرت زینب کبری که رهبری در سخنرانیهای مختلف تشریح نمودهاند:
- جاودانه کردنِ اسلام و حفظ دین
- حراست و پرستاری از روح كلّى اسلام
- نگهبانی از حماسهی عاشورا
- عزیز کردنِ اسلام و قرآن
🔳 همهجانبه بودنِ شخصیت🔻
رهبر فرزانهمان بارها بر همهجانبه بودنِ شخصیت زینب کبری تأکید و بارها شخصيت چند بُعدى این بانوی قهرمان را ستایش نمودهاند:
« زينب كبرى داراى شخصيت چند بُعدى است؛ دانا و خبير و داراى معرفت والا و يك انسان برجستهاست كه هر كس با آن بزرگوار مواجه مىشود، در مقابل عظمت دانايى و روحى و معرفت او احساس خضوع مىكند. شايد مهمترين بُعدى كه شخصيت زن اسلامى مىتواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد -تأثيرى كه از اسلام پذيرفته- اين بُعد است. شخصيت زن اسلامى به بركت ايمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهى، آنچنان سعه و عظمتى پيدا مىكند كه حوادث بزرگ در مقابل او، حقير و ناچيز مىشود. در زندگى زينب كبرى، اين بُعد از همه بارزتر و برجستهتر است.»
✅الگویی کامل و عظیم🔻
آری!
زینب کبری الگویی کامل و عظیم است.
به فرموده امام خامنهای:
« شخصيت زينب كبرى منحصر در بُعد غمگسارى و پرستارى آن بزرگوار نيست. زينب كبرى(سلاماللَّهعليها) يك نمونهى كامل از زن مسلمان است؛ يعنى الگويى كه اسلام براى تربيت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنيا قرار داده است.»
☀️السلام علیک یا زینب کبری☀️
✍ پورعباس
@enqelabi_nevesht
📌 نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴
حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:
حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید در قم ماند و تاکید داشت تا حوزهای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد.
قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است. حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند.
http://etemadonline.com/fa/tiny/news-527715
#یادداشت۱
#نهضت_روایتگری
🔖 خطر کار فرهنگی سطحی و ویترینی
🔷 کارهای فرهنگیای که مبتنی بر منظومه فکری اسلام ناب نباشد و طبق جهتدهیِ امام جامعه تنظیم نشده باشد؛ در نهایت جزئی از نقشهی دشمن خواهد شد.
📌 رهبر معظم انقلاب، خطاب به دولت احمدینژاد فرمودند: «در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید.» ۸۹/۶/۸
🔶 یکی از کارهای فرهنگی سطحی و ویترینی آقای احمدینژاد، برپایی جشن نوروز سال ۹۰ بود. وی با دعوت سران ۱۲ کشور جهان به تخت جمشید شیراز، نوروز را جشن گرفت و با تمجید از کوروش، مدیریت وی را به عنوان «نمونهی مدیریت ایرانی در جهان»، معرفی نمود. این کار سطحی و ویترینی، هیچکدام از ملاکهای کار فرهنگی صحیح را نداشت.
📌 از دیدگاه رهبر انقلاب، در کارهای فرهنگی باید سه شاخص مهم؛
🔹 اولویتهای فرهنگی
🔹 جهتگیریهای ارزشی
🔹 هدفگذاریهای فرهنگی
ملاحظه شود.
💠 متأسفانه این کار به ظاهر فرهنگی آقای احمدینژاد، هیچیک یک از شاخصهای فوق را نداشت.
🔸اولا؛ در مقابل تهاجم فرهنگی غرب به کشورمان که میخواست روح انقلاب و استقلال و دین را از ما بگیرد، «بزرگداشت نوروز»، از اولویتهای کار فرهنگی نبود.
🔸ثانیا؛ کار ایشان، شاخص دوم یعنی «جهت گیری ارزشی» را نداشت؛ زیرا با ملاحظهی اسلام و انقلاب طراحی نشده بود.
🔸ثالثا؛ سومین ملاک کار فرهنگی یعنی هدفگذاری فرهنگی نیز در این کار مشهود نبود؛ زیرا جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را تداعی میکرد؛ ایرانیان را از هویت ملی-دینیشان تهی کرده؛ به سوی هویت توهمی قبل از اسلام، سوق میداد.
📌 رهبر انقلاب در اینباره فرمودند:
«یک وقت هست که یک دستگاهی، اعتنا و اهتمام به امور فرهنگی دارد؛ لیکن هدفگذاریهای فرهنگیاش، دچار اختلال یا دچار خدشه است.»
🔘 آقای احمدینژاد با کارهای به ظاهر فرهنگی خود، دانسته یا نادانسته به فرهنگ مهاجم غرب که هدفش نابودی اسلام و بیهویت کردن ملت ایران بود، کمک کرد.
⚠️ هشدار رهبر انقلاب به دولت احمدینژاد، چنین بود:
«در باب فرهنگ باید به شدت مراقبت شود که ما به فرهنگ مهاجم کمک نکنیم؛ فرهنگ مهاجم خطرناک است.» ۹۱/۶/۲
♨️ حال، با توجه به تجربهی تلخی که از دولت آقای احمدینژاد داریم و همگی نتیجهی کارهای فرهنگیای که طبق جهتدهی امام جامعه انجام نمیگیرد و امثال احمدینژادها را تحویل جامعه میدهد، آشنا شدیم. شایسته است اندکی تأمل کنیم تا پاسخ این سوال مهم را دریابیم که چگونه عدهای جرأت پیدا کردهاند در «صد سالگی تأسیس حوزه» که مهد کارهای فرهنگی است، فریاد جدایی دین از سیاست سردهند، در عین حال با واکنشی از طرف بزرگان حوزه، مواجه نشوند؟!
✨ در حالیکه خداوند، در آیه ۲۵ سورهی حدید، بزرگترین رسالت انبیا را برپایی قسط در جامعه، معرفی میکند و امام خمینی نیز مبتنی بر آیات قرآن و فعالیت حاد سیاسی معصومین «علیهمالسلام» میفرماید: « به والله دین همهاش سیاست است.»
❓ با این اوصاف، این سؤال پیش میآید که آیا فعالیتهای فرهنگی حوزههای علمیه، با رعایت شاخصهای سهگانهای که امام جامعه برای کارهای فرهنگی ضروری دانستهاند، شاخصگذاری و انجام شده است؟؟؟
✍ پ. حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌 نوشتههای انقلابی
#یادداشت۲
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه علمیه و عالم سیاست
❇️ حوزه علمیه به عنوان یک نهاد اجتماعی برآمده از فرهنگ اسلامی، همواره یک ارتباط عمیق و دوسویه با مردم داشته و براساس اقتضائات زمانه، در مسائل سیاسی و اجتماعی نقش پررنگ ایفا نمودهاست.
به عنوان نمونه🔻
🔹 صدور فتوای میرزای شیرازی در رابطه با تحریم تنباکو، برای اعطای امتیاز تنباکو به انگلستان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفت.
🔹 نقش برجسته آیتالله کاشانی در ملی شدن نفت که با روشنگریهای خویش ملت را بیدار نمود و همین امر باعث گردید که حتی خواص جامعه مانند دکتر مصدق وارد میدان شوند و با این پشتوانه محکم برابر دربار و انگلیسیها بایستند و صنعت نفت را ملی نمایند.
🔹 مهمترین نمونهی آن، نقشآفرینی حوزه علمیه و جامعهی روحانیت، در ساقط کردن رژیم پهلوی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی است.
💠 اگر روحانیون، نقش رهبری و هدایت مردم در نهضت انقلاب اسلامی را نداشتند و اگر در مبارزات سیاسی نبودند، قطعا الآن حکومت اسلامی بر سرکار نبود.
نقش حوزه علمیه در سیاست برای حمایت و هدایت و اصلاح، امری مهم و الزامی است.
📌 امام خمینی در این زمینه فرمودند:
«حرف ما این است که نه تنها روحانی، همه قشرها باید در سیاست دخالت بکنند. سیاست یک ارثی نیست که مال دولت باشد، یا مال مجلس باشد، یا مال افراد خاصی باشد. سیاست معنایش همین وضع، آن چیزهایی [است] که در یک کشوری میگذرد از حیث اداره آن کشور. همه اهالی این کشور در این معنا حق دارند. خانمها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان است. روحانیون هم حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف آنهاست. دین اسلام یک دین سیاسی است. یک دینی است که همه چیزش سیاست است، حتی عبادتش.»صحیفه امام خمینی، ج۱۰، ص ۱۵
✅ همواره دشمن از نقش برجسته حوزههای علمیه و روحانیون در بیداری مردم و تحولات سیاسی در طول سالیان گذشته بیم داشتهاست، اگر چنانچه حوزه بخواهد از سیاست فاصله بگیرد، قطعا به ضرر نظام اسلامی خواهد بود.
اگر حوزه علمیه و روحانیون در سیاست دخالت نکنند، امور به دست روشنفکرانی میافتد که نگرش و تفکرشان به سمت غرب است نه اسلام. آنوقت قطعا نظام اسلامی از ریل اصلی منحرف شود و از آرمانهایش که مهمترین آن جامعهپردازی و تمدنسازی است، دور گردد.
✍ صالح
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت۳
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه های علمیه و...
⁉️ آیا سکولایزم در غالب جنگ نرم یا فرایند نفوذ در حوزههای علمیه هم درحال رخ دادن است؟!
🔻 امروز کسانی را میبینیم و بعضا در لباس روحانیت که دین را از سیاست، روحانیت را از جامعه و ولایت را از حکومت جدا میکنند! عدهای دلایل اخلاقی میتراشند، برخی به بهانه عقلی متمسک میشوند و بعضی به استدلال فقهی! یا للعجب!!
📌 خاستگاه انقلاب و موتور محرکهی اندیشه انقلاب اسلامی، حوزههای علوم دینی است؛ و شاهد واضح آن، انبعاث امامین انقلاب _که مغز متفکر و راهبر جریان انقلاب اسلامی هستند_ از حوزه علمیه است؛ از اینرو، زدن این پایگاه برای دشمن اولویت دارد!
🔷 نقل قولهایی از امام راحل( رضوان الله علیه ) که شاهدی لطیف بر این مدعاست:
« اگر مرحوم حاج شیخ [عبدالکریم حائری] در حال حاضر زنده بودند، کاری را انجام میدادند که من انجام دادهام.»
(برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی، ج۵، ص۳)
📝 آیتالله محمد یزدی و آیتالله احمد آذری قمی میگویند در سال ۱۳۳۴، امام فرمودند: «اگر الان آقای بروجردی به من اجازه بدهند، من یکروز تمام ایران را علیه شاه میشورانم»
(برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی، ج۵، ص۲۶-۲۷)
📝 آیتالله جعفر سبحانی میگوید، امام فرمودند: «من هر روز آقا[آقای بروجردی] را آماده میکنم برای بیرون راندن بهائیان از دستگاه دولت، اما فردا که میروم میبینم آقا دوباره سرد شدهاند.»
(پابهپای آفتاب، ج۳، ص۲۰۶)
📝 حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فاکر یزدی میگوید در جریان اعدام نواب صفوی، امام به منزل آیتالله بروجردی تشریف برده بودند تا ایشان در مقابل اعدام، عکسالعمل نشان بدهد. امام آنقدر ناراحت شده بودند که عمامهشان را بر زمین زده و گفته بودند که آقا از این سیّد حمایت کنید(برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی، ج۵، ص۲۹)
📝 حجت الاسلام و المسلمین فضلالله محلاتی میگوید بعدها ارتباط امام با آیتالله بروجردی قطع شد و امام دیگر در کارهای آیتالله بروجردی دخالت نمیکردند و در هیچ کاری، اظهارنظر رسمی نمیکردند و میگفتند فایده ندارد و خودم، مورد اتهام قرار میگیرم؛ تا آنجا که حتی نماز جماعت را قبول نکردند (برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی، ج۵، ص۳۰-۳۱)
💠 غایت کلام اینکه دین، همه کیان امت اسلامی است و حکومت، در قالب دینیِ تعریف میشود که در راسش ولایت الهی باشد؛ طبق فرمایش امام راحل( رضوان الله علیه )؛ «حکومت ما، عین دیانت ماست و دیانت ما، عین حکومت ماست»
چگونه ممکن است کسی در لباس روحانیت، حکومت را منفک از دین بداند یا ارتباط حکومت را با دین ضعیف بداند؟! به قول رهبر انقلاب در هزاران سال قبل، امام باقر با هشام، حاکم عباسی بر سر اعاده حکومت به خاندان اهل بیت دعوا میکند، ولی امروز عدهای نمیتوانند این حقیقت را فهم کنند!
🔶 امروز ضرورت دارد حوزههای علمیه، رسالت خود را که «احیای کلمه توحید در بستر حاکمیت دینی» است، به انجام برسانند؛ هرچند این مطالبه از همه مراکز علمی و ارزشی همانند دانشگاهها وجود دارد؛ لکن از آنجا که حوزه علوم دینی اصل و خاستگاه این اندیشه است، انتظار میرود پیشگام در اجرای این وظیفه، حوزه باشد! نه اینکه عدهای در این پناهگاه شیعه با عناوین مختلف، به استحاله این اصل مهم دینی اهتمام بورزند!
✍ نبوی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت۴
#نهضت_روایتگری
بسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم
🔖 اسلامِ دیانت و سیاست
▪️اسلام بدون سیاست یعنی اسلام آمریکایی، اسلام بیخاصیت، اسلام غفلت، اسلام بیبندوباری و اسلامی که هیچگونه عدالتی در جامعه برقرار نمیکند.
▪️لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ «حدید آیه۲۵»
کسانی که میگویند اسلام از سیاست جداست، چگونه این آیه را تفسیر میکنند!! چطور میتوان بین مردم عدالت برقرار کرد، جوری که حکومت در اختیار نباشد!! جز این نیست که نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ و َنَكْفُرُ بِبَعْضٍ هستند؛ به آیاتی که مربوط به عبادت است ایمان دارند؛ ولی آیاتی که مربوط به سیاست میشود را انکار و تفسیر بهرأی میکنند. هدف انبیاء برپایی قسط و عدالت در جامعه بودهاست که با در دست گرفتن قدرت سیاسی امکانپذیر است؛ پس جداکردن دین و سیاست چیزی جز اسلام متحجر و خرافی نیست.
▪️از بیانات حضرت علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه نیز به موارد متعددی از قبیل عدالت اجتماعی، اقتصادی، مساوات و... پیمیبریم، که این نشاندهنده آمیختگی دین و سیاست است و حضرت از سیاست بهعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف دین اسلام بهره گرفتند.
▪️ «(شما حوزویان) فكر وحدت دين و سياست را، هم در تفقه و هم در عمل دنبال بكنيد. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱»
اگر تحول در حوزههای علمیه رخ ندهد، خودمان به حذف دین از زندگی بشر کمک کردهایم.
✍ بلوکی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت۵
#نهضت_روایتگری
🔖 سیاستِ ما، عینِ دیانتِ ما است
♦️آیا حوزه علمیه، وظیفهای جز دیندار کردن مردم دارد؟ و آیا دین، غیر از صراط زندگی و برنامهای برای اداره زندگی مردم است؟
انسان موجودی است اجتماعی؛ تمام نیازهایش به زندگی فردی و شخصی محدود نمیگردد. بخش وسیعی از فعالیتهای انسانی، فعالیتهایی است که در صحنه جامعه با تلاش جمعی صورت میگیرد، که به آن سیاست میگویند.
♦️ سیاست از ماده ساس است به معنای تدبیر، اصلاح و تربیت.
سیاست به تدبیر امور کشور گفته میشود، به گونهای که امور زندگی ملت به صلاح آید.
سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که به کدام طرف میرود؛ در جهت رسیدن به اهداف حرکت میکند یا خیر.
سیاست یعنی اداره درست جامعه و این جز دین است و جدای از دین نیست.
♦️اسلام، دنیا را هم جزء آخرت میداند و میگوید الدنیا مزرعه الاخره، مگر میشود محصول را از غیر مزرعه برداشت کرد؟
حال بر اساس مبانی ناب اسلامی، آیا میشود گفت دیانت از سیاست جداست؟
♦️شعار جدایی دین از سیاست، تهمت ناروایی است که دشمنان و استعمارگران بیان کردند و آنگاه ناآشنایان به دین، از روی مقدسمآبی عبایشان را جمع کردند، در سنگر دشمن پناه گرفتند و گفتند: ما به سیاست کاری نداریم.
♦️پیامبر اسلام، در آغاز هجرت اولین کاری که کرد سیاست نبود؟
پایهریزی جامعه اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، نامه نوشتن به سیاستمداران بزرگ عالم؛ سیاست نیست؟! پیامبر اسلام در بین مسلمانان محبوب نبودند و نیستند؟!
♦️چطور میشود اسلام را از سیاست جدا کرد!؟ اسلام برنامه سعادت بشر است مگر میشود دنیا را آباد نکرده، برای آخرت آباد، برنامهریزی کرد؟!
میشود قران را پاره کرد
« الذین جعلوا القرآن عضین»، به عبادت قرآن ایمان بیاوریم، اما به سیاست _برنامه زندگی_ آن ایمان نیاوریم «نؤمن ببعض و نکفر ببعض»
♦️« اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛ نه مثل دو چیز که به هم وصل شده باشند. دین و دولت، یک چیز است.»(بیانات رهبر انقلاب ۸۹/۵/۳۱)
✍ سلطانینژاد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت۶
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه ی دینی یا سکولاریستی!!!
📌 جناب آقای محقق داماد، با مطالعه نقطه نظرات شما در نشست صدسالگیِ حوزه علمیه و جامعه ایران در قم، به یاد این سخن رهبر معظم انقلاب میافتیم که فرمودند: همانطور که تز انقلاب از قم برآمدهاست، دشمنان سعی دارند آنتیتز انقلاب را هم از قم درست کنند؛ و این به عقل دشمنان نمیرسید بلکه کارشناسهای ایرانی این راه را در جلوی دشمنان باز کردند. چون فقط آنها میدانستند که هر رخدادی در قم به وسعت ایران امتداد پیدا میکند. پس ثواب است که جامعه قم و روحانیون و حوزههای علمیه در کشور همیشه نسبت به این هدف دشمنان هوشمندانه عمل کنند، هوشمندانه بیان کنند و هوشمندانه قلم بزنند.
🔷 در سخنانتان صحبت از جایگاه و تحبیب روحانیون به میان آمدهاست؛ شکی نیست که طبیعتاً بین محبوب بودن اسلام و علمای آن رابطه برقرار است؛ اما آیا در سیره اولیای الهی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)گرفته تا آخرین امام، احدی از آنها به دنبال جایگاه و محبوبیت خودشان بودهاند یا اینکه همیشه برای محبوبیت اسلام قدم برداشتند و جان و مال و آبرویشان را همیشه فدای اهداف نظام اسلامی کردند؟! قطعاً آنچه باید در قلب مردم جامعه جایی گیرد، روحانیون نیستند؛ بلکه باید اسلام، محبوبِ قلبِ مردم جامعه اسلامی باشد تا مردمِ آن جامعه، از فتنهها در امان بمانند. کم در تاریخِ اسلام نداریم علمای بزرگ و به نامی که عاقبتبخیر نشدند و به دنبالِ خودشان عده عظیمی را از خط اسلام منحرف کردند. از زبیرِ هزاروچهارصد سال پیش گرفته تا زبیرهای امروز. بهتر است جامعه روحانی برای اینکه محبوبِ قلب مردم قرار گیرد، به دنبال تطبیق رفتار و گفتارِ خود بر اساسِ اسلام ناب محمدی باشد، نه آن که علتِ تاسیس حوزهی علمیه را محبوبیتِ قشر روحانی اعلام کند، یا برای راحتطلبیها یا محافظهکاریهای غیرمعقول نظریهی جدایی اسلام از سیاست را بیان کند که اجرای این نظریه، آرزویِ دشمنان اسلام بوده و هست و خواهد بود. این کائنان معابد و راهبان مسیحی بودند که هر کاری میکردند(از تحریف کتب الهی گرفته تا خرید و فروش بهشت و... ) تا محبوب مردم باشند؛ چون قدرت و نفوذ خود را اصل میدانستند نه تبیین و اجرایِ دین خدا را.
✍ درفکی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت۷
#نهضت_روایتگری
🔖 اسلام ناب محمدی یا اسلام التقاطی
♨️ فرمایشات جناب محقق داماد، دین حداقلی را بیان میکند. دینی که فقط برای احکام فردی برنامه دارد و از راهکار در برنامههای اجتماعی عاجز است!
✅ موضوع مهم و قابل بررسی در مورد اسلام در همهی ادوار توجه به همین نکتهی جدایی دین از سیاست است. حقیقت مطلب این است که حذف این آیین الهی که ریشه در عقل و فطرت انسان دارد، امکانپذیر نیست.
⚠️ متاسفانه در هر برههای از سوی دشمنان دانا یا دوستان نادان، تحریف یا التقاط در اسلام ناب محمدی دیده شده و میشود.
وقتی خوب بررسی میکنیم در دوران همهی پیامبران و ائمه، اختلاف بین آنها و حکام ظالم بر سر این مسئله است. حاکمان کاری به عبادات فردی افراد نداشتند ولی وقتی احکام دین، تسری پیدا میکرد به سطح اجتماع، برایشان دردسرساز میشد. تمام ائمهی ما به مبارزهی حاد سیاسی مشغول بودند. داشتن حاکمیت اسلامی مبنای تلاش همهی انقلابیون بود.
این موضوع مورد توجه رسول اکرم (صلیاللهعلیه و آله وسلم) هم بود. بهمحض اینکه توان اینکار برایشان مهیا شد، بلافاصله بنای جامعهی اسلامی و تشکیل حکومت دادند.
زیرا هدف غایی مورد نظر اسلام ایجاد قسط است و این امر ممکن نمیشود مگر، با ایجاد حکومت اسلامی. مگر میشود هدفهای میانی و نهایی اسلام که با امری سیاسی همراه است را از آن جدا دانست!
❇️ از دیدگاه حضرت امام خمینى(رحمت الله)، سیاست عبارتست از هدایت جامعه، در جهت مصالح دنیوى و اخروى. ایشان معتقدند كه این امر مختص به انبیاء و علماى آگاه است. (صحیفه نور/ ج ۱۳). از منظر ایشان، سیاست ـ در اصطلاح عامش ـ بر سه نوع است:
۱. «سیاست شیطانى» كه در آن خدعه، نیرنگ، دروغ و استفاده از هر وسیله ممكن در جهت دستیابى به هدف، مجاز شمرده مىشود.
۲. «سیاست حیوانى» كه طى آن، حاكم صرفاً در جهت تحقق نیازهاى مادى جامعه و البتّه به دور از ابزار شیطانى، تلاش مىكند.
۳. «سیاست اسلامى» كه در آن به دو بعد مادى و معنوى انسان توجه شده، تلاش مىشود هر دو بعد انسان شكوفا گردد( صحیفه نور/ ج ۱۳).
💠بنابراین «سیاست در تفكر دینى» عبارت است از امامت و رهبرى جامعه، بر اساس مصالح مادى و معنوى که همان حیات طیبه است.
📌 علت بیان جدایی دین از سیاست، بر سر امامت و رهبری جامعه است.
📖 در قرآن کریم اشارات زیادی به این مطلب است که《 اطیعواالله و اطیعوالرسول لعلکم ترحمون》
در واقع اطاعت واقعی خدا، بدون اطاعت ولی امر ممکن نیست.
ولیِامر چه به نام و چه به نشان مشخص شده و واجب الاطاعه است.
در واقع حذف حکومت و سیاست دینی، حذف ولی جامعه است و از برنامههای استعمار است.
🔷 طبق فرمایش آیتاللهخامنهای؛《یکی از توصیههای اساسیای که هیئتهای اندیشهورز آمریکایی و انگلیسی دُور هم مینشینند، فکر و طرّاحی میکنند، دارند ارائه میدهند و به فعّالان مطبوعاتی و رسانهای و اینترنتی و سیاسی و غیره تعلیم میدهند، این است که میگویند با دینِ سیاسی باید مخالفت کرد؛ یعنی تبلیغِ جدایی دین از سیاست و زندگی.》۱۳۹۵/۱۰/۱۹
📌 مخلَص کلام اینکه باید مراقب باشیم، آب به آسیاب دشمن نریزیم و جهتگیریمان با دشمنان اسلام یکی نشود.
✍جعفرینژاد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی