eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.4هزار دنبال‌کننده
334 عکس
103 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رسانه انقلاب اسلامی
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ اسلام خطری برای استکبار مسلمین باید بیدار بشوند، بدانند که این‌ها چه دارند می‌کنند و می‌خواهند چه بکنند. تکلیف است برای مسلمین که حفظ کنند اسلام را، و ننشینند تا دیگران برایشان حفظ کنند، دیگران حفظ نمی‌کنند. ابرقدرت‌ها بر ضد اسلام الآن کمر بسته‌اند و قدرت‌های پوشالی دیگری هم همین طور. اینکه دولت مصر دعوت می‌کند اعراب را به اینکه مجتمع بشوید و بر خلاف ایران، ایران را مقصودش هست؟ ایران خطر است؟ ایران برای آن‌ها خطر است یا اسلام؟ اینکه دعوت می‌کند اعراب را که مجتمع بشوید یعنی دعوت می‌کند که همه اجتماع کنید برخلاف اسلام. برای اینکه اسلام را آن‌ها بر ضد منافع خودشان می‌دانند. ۱۳۶۳/۲/۲۳ (رحمة‌الله‌علیه) کانال رسانه انقلاب اسلامی🔻 @rasaneh_enqelab •┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈• @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نوشته‌های انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم ✨ن وَالْقَلَم و ما یَسْطُرُون✨ 🌷⚠فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير⚠🌷 سورة هود، الآية ١١٢ «پس تو چنان که مأموری استقامت و پایداری کن و کسی که با همراهی تو به خدا رجوع کند نیز پایدار باشد، و (هیچ از حدود الهی) تجاوز نکنید که خدا به هر چه شما می‌کنید بصیر و داناست.» به کانال نوشته‌های انقلابی بپیوندید🔻 https://eitaa.com/enqelabi_nevesht
بنده دلم می‌خواهد این جوانان و دانشجویان ما؛ چه دختر، چه پسر، و حتی دانش‌آموزان مدارس، روی این ریزترین پدیده‌های سیاسیِ دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند. گیرم که تحلیلی هم بدهند که خلاف واقع باشد؛ باشد. خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. 🔻 کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، 🔻 اصلاً در باغ مسائل سیاسی نیستند، 🔻 مسائل سیاسی دنیا را نمی‌فهمند، 🔻 جریان‌های سیاسی دنیا را نمی‌فهمند و تحلیل درست ندارند، ⁉️ مگر چنین کشوری می‌تواند بر دوش مردم، و و و کند؟! بله، اگر حکومت استبدادی باشد، می‌شود. حکومت‌های مستبد دنیا، صرفه‌شان به این است که مردم، سیاسی نباشند، مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند. ⁉️ اما حکومتی که می‌خواهد به دست مردم، کارهای بزرگ را انجام دهد، نظام را می‌خواهد با قدرت بی‌پایان مردم، به سرمنزل مقصود برساند و مردم را همه‌چیزِ نظام می‌داند، مگر مردمش، به‌خصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش، می‌توانند غیر سیاسی باشند، مگر می‌شود؟! عالِم‌ترین عالِم‌ها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات‌تُرش می‌تواند به آن‌طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نکات ریز را، باید جوانان ما درک کنند. ۱۳۷۲/۸/۱۲ @sh_qasemsoleimani قرارگاه‌جهادی‌شهیدحاج‌قاسم‌سلیمانی وابسته‌به‌مجموعه‌تبیین‌منظومه‌فکری‌رهبری
نوشته‌های انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 یک روایت خاص مامون، امام رضا (علیه السلام) را به ولایت‌عهدی منصوب کرد و با ایجاد شبهه، مبارزان علوی را که علیه او قیام کرده بودند به شک انداخت تا آنجا که اکثر علویون به خاک تردید افتادند، زمین گیر شده و در کار امام ماندند. در این زمان تنها حضرت فاطمه معصومه« سلام الله علیها» بود که قیام کرد تا به اشباه‌الرجال ثابت کند راهی که امام می‌رود، همان راه توحید و خداپرستی است. او رفت تا ثابت کند اقامه‌ی کلمه حق، تنها با دستان رضای اوست که جاری می شود. برای بانوی نجیبی که خانه پیامبر از او نور می‌گرفت، با وجود ماموران امنیتی‌ که در پی دستگیری خاندان امام بودند، همراه برادران و محارم خود، سختی راه مدینه تا قم را بر خود هموار کرد، تا آنجا که به شهادت محارم او ختم شد و با جسم و جانی داغ‌دیده از دیدن مبارزه و مقتل برادران و اهالی راه حق اما مصمم به مسیر خود ادامه داد و در قم رحل اقامت افکند و در راه ولایت به ملکوت اعلی پیوست. آری، حقیقت وجود او این است که وقتی مسئله، نصرت و یاری امام باشد «معصومه‌ی موسی بن جعفر» همان کاری را می‌کند که «فاطمه‌ی حیدر »انجام داد. حال ‌می‌توان حدس زد که چرا از بین همه امامزاده‌ها،که واجب التعظیم هم هستند، این بانو را هم‌سنگ عباس‌بن‌علی قرار داده که در اوج غربت، امام را رها نکردند و فقط برای ملیکه قم است که آن «روایت خاص» نقل شده که سعد ابن سعد اشعری قمی می‌گوید از حضرت رضا درباره خواهرش سوال کردم، فرمودند: «من زارها عارفا بحقها فله الجنه» هر کس او را زیارت کند......بهشت خدا برای او خواهد شد. یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه. ✍ کبرا خالقی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖مظلومیتی به بلندای اقتدار [۱]. ما می‌رفتیم، گفتند بمانید، کجا می‌روید که هرجا روید آسمان همین رنگ است. روزگار عجیبی است، اینکه همه می‌خواهند تو را به رنگی درآورند که خود می‌پسندند و تو اگر بخواهی«صبغهٔ خدایی» داشته باشی، باید تاوان سنگینی را بپردازی. و اما جان سخن اینجاست که گر چه فتنه‌ها و دسیسه‌ها در این ایام تلخ و عذاب دهنده هستند اما در بطن خود برکاتی را دارند که با کمی دقت و توجه می‌توان آن را دریافت. شرارتهای این روزها به نوعی اتفاقات اوایل انقلاب را تداعی می‌کند. رهبر معظم انقلاب در رابطه با فتنه‌های اول انقلاب و ایستادگی در برابر دشمن و تحقق سنتهای الهی فرمودند:«خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است.خدای دورانهای سختی و دورانهای گوناگون یکی است و همهٔ سنتهای الهی هم سر جایش است.» (۷تیرماه ۱۴۰۱به مناسبت سالروز شهادت دکتر بهشتی) [۲]. کسانی که سالهای اول انقلاب را درک نکرده‌اند و یا به خاطر ندارند، می‌توانند جلوه‌ای از آن را در این روزهایی که پشت سر گذاشتیم به خوبی مشاهده کنند. هر چند انصافاً باید گفت، دههٔ ۶۰ انقلاب، یکی از سخت‌ترین و پر تنش‌ترین سالهای انقلاب است. رهبر معظم انقلاب در مبحث دشمن شناسی فرمودند: انقلاب اسلامی مانند مولایش امیرالمومنین(علیه السلام)، مظلوم است، آری براستی اینچنین است اما در بطن این مظلومیت، اقتدار و استقامتی نهفته است که هماره در مقابل سردمداران کفر و استبداد سر فرازی می‌کند.. حملهٔ گستردهٔ شیاطین عالم به جمهوری اسلامی در این ایام، به خوبی نمایانگر و یاد آور هشت سال دفاع مقدس می‌باشد، دورانی که تمام دنیا به حمایت از صدام و بر علیه کشورمان بسیج شدند و ما را در میدان جنگ با «۷۲ ملت» قرار دادند. در مظلومیت نظام جمهوری اسلامی ایران همین بس که تمام قدرتهای استکباری جهان متحد شده‌اند تا او را به زانو درآورند، اما آنکه پیروز میدان بود، ایران عزیز بود. [۳]. ما امروز با یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران روبرو هستیم. ما امروز با ترورهای بی‌رحمانه در میدان اغتشاشات و سلطهٔ گسترده‌ای بر افکار برخی از جوانانی روبرو هستیم که گوششان تنها به یاوه‌گوئی‌های بیگانگان و وطن فروشان بهایی، صهیونیست می‌باشد. ما امروز با فریب بخش کوچکی از افراد جامعه و متأسفانه برخی از خواص ناکار‌آمدی روبرو هستیم که حب مقام و ریاست مذاقشان را نسبت به اهداف و مبانی انقلاب تغییر داده است. ما در این دوران با خیانت عده‌ای مواجهیم که بیشترین استفاده را از سفرهٔ انقلاب برده‌اند و با فراز و نشیب‌های انقلاب، در مسیر ریزش‌ها قرار گرفته‌اند. ما در این ایام شاهد نفاق پراکنی عده‌ای از سلبریتی‌های جیره خواری هستیم که بر این آتش دامن زده و مزدورانه در آن می‌دمند. امروز سلطهٔ خبری «غربی، عبری، عربی » چنان با دروغ و فرافکنی پیش می‌تازد که مجال فکر و تحلیل را به مخطبانش نمی‌دهد و با جملهٔ«کار خودشان است» سَم مهلکی را به این جریان تزریق می‌کند. امروز ما به اصطلاح با«نخبگانی» روبرو هستیم که حتی الفبای سخن گفتن را نمی‌دانند و از قدرت تشخیص بی‌بهره‌اند. امروز جامعهٔ ما با نیروی مظلوم انتظامی و بسیج رو بروست که هر روز شهید می‌دهد، اما تعرضی بر هموطن خود روا نمی‌دارد، در حالیکه اینها همان کسانی هستند که شجاعانه داعش و مزدوران استکبار را در صحنه‌های نبرد به زانو درآوردند. اگر امروز شاهد چرخش ۱۸۰ درجه‌ای بعضی از خواص انقلاب هستیم، بدانیم که به قول شهید دیالمه، انقلاب هر زمان یک موج می‌زند و یک مشت زباله را بیرون می‌ریزد. امروز جریان تحریف یکی از مؤثرترین حربه‌های دشمن برای نفوذ در اذهان عمومی و ایجاد تفرقه و تردید در اقشار جامعه است. [۴]. ما امروز با دشمن قسم خورده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم که هرگز سخن حق به مزاقش خوش نمی‌آید. و اما جان کلام؛ امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار تمام در مسیر صعود به قلهٔ فتح و ظفر در برابر همه این تهاجمها و شیطنتها قرار دارد و ما از ورای تمام این شرارتها و سختیها، شاهد ایرانی قوی ومقتدر هستیم که دوست و دشمن با نگاهی تحیرآمیز به آن می‌نگرد و بزرگترین قدرت در منطقه به حساب می‌آید. امروز نورانیت و سعهٔ صدر ولی فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی، خاری است در چشم دشمنان ایران که سالهاست بغض این مرد پاک الهی را در سینه‌هایشان می‌پرورانند، مردی که فراتر از زمان خود را می‌بیند و موقعیتها را می‌شناسد و نبوغ دشمن شناسی در ایشان بسیار قوی و قابل ملاحظه است. جمهوری اسلامی شجرهٔ طوبایی است که ریشه در ولایت نبوی دارد و با عنایت و هدایت زعیم عالیقدر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسیر ظهور و حکومت عدل مهدوی پبش می‌رود و این انقلاب را به سر منزل خود خواهد رساند. ✍ فاطمه بختیاری @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 برای حفظِ انقلاب برای حفظ و نگهداری این انقلاب به عنوان یک فرد مسلمان، چه وظایفی بر عهده ماست؟! ۱. یکی از مهمترین و اولین وظیفه ما در هر موقعیتی که هستیم ، اگر مسئولیت داریم باید اقدام و عمل کنیم و اگر مسئولیت اجرایی نداریم، مطالبه‌گر باشیم. پالایش نظام انقلابی از فساد و هر آنچه ضد اسلام هست، بلید پاکسازی شود و یک حجامت اساسی انجام گیرد. تا زمانی گند‌زدایی و آفت‌زدایی نگردد نمی‌توان کار اساسی انجام داد. تا دست‌های ویژه خوارها از سفره انقلاب قطع نشود، نمی‌توان عدالت را به معنای حقیقی در کشور گستراند. بنابراین یکی از کارهای اساسی شناخت آفت‌ها و عوامل نارضایتی مردم شناسایی شده و به سرعت در صدد آن باشیم ، که این عوامل رفع شود. یکی از برنامه‌های دشمن تطهیرسازی تدریجی است. مثلا به مرور زمان سگ رو تطهیر کرده و وارد خانه‌ها و هم‌نشین جامعه ما کرده ، بی‌حجابی ابتداء از شل حجابی شروع شده تا جای روسری‌ها از سر بیفتد..‌. همان‌طوری که بی‌عدالتی، اقتصاد ضعیف باعث نارضایتی مردم می‌شود عدم اجرای حدود الهی در جامعه در صداو‌سیما برای عده‌ای درد است، خواستار رفع آن می‌باشند. ۲. یکی از وظایف کسانی که مسئولیت دارند، شناخت ضعف نظام در مقابله با دشمن در فضای مجازی است. امام خامنه‌ای در این‌باره تاکید کردند.«در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر ، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت این جنگی است بین اینها ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم»(۱۴۰۰/۱۱/۳). یکی از عوامل اصلی ولنگاری و بی‌قیدوبند بودن این فضا می‌باشد. مهمترین مسئله‌، که امام‌خامنه‌ای بر آن تاکید داشتند، صیانت از فضای‌ مجازی و رفع کمبودها و بستر‌سازی اساسی که دستی بالاتر از دشمن داشته باشیم. وظیفه ما بخصوص جوانان فرهیخته و نخبگان به عنوان یک مسلمان به جای وادادگی فرهنگی و مرعوب شدن در مقابل دشمن با توجه به فرهنگ غنی‌اسلامی ایرانی باید بر دشمن بتازیم و فضا را برایشان ناامن کرده و قدرت نمای کنیم. و ما در پی حمله به فرهنگ بی‌اساس و از هم گسیخته فرهنگ غرب باشیم. همان‌طوری که در مسائل نظامی و دفاعی پیشرفت‌های خوبی داشتیم باید به‌طور جد‌ی فکری برای فضای مجازی چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری داشته باشیم. ۳. و یکی از کارهای اساسی دیگر تبیین و روشنگری است. البته این هم یکی از وظایف مسئولین و آحاد افراد جامعه است‌. همانطور که رهبر انقلاب بیان نمودند:«جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی می‌تواند[باید اقدام کند.]».(۱۴۰۰/۱۱/۱۹) به شیوه‌های مختلف باید روشنگری درباره دستاورد انقلاب و اهداف عظیم آن بیان شود. یکی از شیوه‌های روشنگری به طور نفر به نفر افراد رو توجیح و تبیین نماییم. و دراین مسیر با حوصله و بیان لین پای حرف مردم بنشینیم و با دلیل و برهان متقن پاسخ‌گو باشیم. این شیوه بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(سلام الله علیها) زمانی که دیدند ولایت تنهاست و انقلاب اسلامی پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) به خطر افتاده درب تک‌تک انصار و مهاجر رفتند و از آنها طلب یاری کردند و حجت را تمام نمودند. ۴. ایجاد بستر مناسب برای شنیدن صدای مردم بستری قدرتمند و کارآمد که بتواند در کمترین زمان پاسخ‌گو باشد. البته این یکی از وظایف مسئولین کشوری و محلی است. که باید به‌طور عینی در جمع مردم حضور داشته تا مردم بتوانند مشکلات خود را بیان کنند. دشمنان این سرزمین از هر فرصتی استفاده می‌کنند، تا افکار جوانان ما را دچار شبهه شود، اگر این گره‌های ذهنی باز نشود و حل نشود ما هربار شاهد اعتراض و اغتشاشاتی هستیم. که باید آنها را از کف خیابان جمع کنیم‌، و اگر در فکر حل مسئله نباشیم، بستری برای پاسخگویی ایجاد نکنیم، همواره درگیر همین مسئله و مخالفت عده‌ای هستیم. ✍ قربانپور @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسماعیل فخریان
تعداد زیادی از دوستان در مورد مطالبه‌گری از مسئولین پرسیدند، چند نکته را عرض می‌کنم: ۱. مطالبه از دولتمردان، هم حق ماست و هم وظیفۀ ما. حق ماست که مسئولین‌مان به ما پاسخگو باشند و وظیفه‌مان است که مسئولین را پاسخگو کنیم. مسئولین باید پاسخگوی عملکردشان باشند، البته ما هم به‌عنوان مردم باید پاسخگوی عملکردمان باشیم. ما هم وظایف متعددی در عرصه‌های مختلف داریم. جهت اطلاع بیشتر از حقوق و وظایف مردم و حاکمان در حکومت اسلامی به خطبۀ ۲۱۶ نهج‌البلاغه مراجعه بفرمایید. ۲. نکتۀ دوم اینکه برای مطالبه‌گری باید ضعف‌ها و نقص‌ها را دقیق دانست. یعنی باید بدانیم دقیقا مشکل چیست و کجاست. در مرحلۀ بعد باید هم مطالبۀ اصلاح ضعف‌ها رو داشته باشیم و هم راهکار ارائه بدیم. گاهی مشکلی باید رفع شود، گاهی مسئولی باید عوض شود، گاهی باید در انجام کارها شتاب شود، گاهی یک رفتار باید اصلاح شود، گاهی یک قانون باید تصویب شود، گاهی یک قانون باید نسخ شود، گاهی باید نظارت انجام شود، گاهی باید نظارت تشدید شود، گاهی باید نیروی انسانی اضافه شود، گاهی باید کاغذبازی برداشته شود و... ۳. مطالبه‌گری به‌جهت اصلاح انجام می‌شود و نه مچ‌گیری. در حقیقت مطالبه‌گری می‌بایست حرکت قطار تحول و پیشرفت را سرعت بخشد، نه اینکه مانع از حرکت شود. پس نوع اقدام و ادبیات مطالبه‌گری باید مسیر اصلاح را هموار کند نه اینکه خود معضلی جدید باشد. ۴. مدل مطالبه‌گری‌ها باید ارتقا یابد. بهترین نوع مطالبه‌گری، حضور حداکثری مردم در صحنۀ دخالت در امورات کشور است. دخالت یعنی چه؟ یعنی مشارکت. یعنی ورود برای کمک دادن. یعنی نظارت کردن. یعنی حضور داشتن. یعنی بی‌تفاوت نبودن. یعنی به معنای واقعی «مردم‌سالاری». بهترین کار برای اصلاح عملکرد مسئولین وارد کردن مردم به بدنۀ دولت (به معنای عام) است. باید به نظام «امامت همگانی» نزدیک شویم. ان‌شاءالله بزودی در این مورد بیشتر خواهم نوشت. برای فهم بهتر نقش مردم‌سالاری در اصلاح ساختارها و رفتارها، به قسمت پایانی بیانات رهبر انقلاب در تاریخ ۱۲ آذر ۷۹ مراجعه فرمایید: https://khl.ink/f/3039 @fakhrian_ir
🔖دنباله‌ی «کاغذ باد» نباشیم [۱]. یکی از مواهب خدادادی، آزاداندیشی است. در وصف آزاداندیشی گاهی تلقی می‌شود که در تحقق آن، بنیان‌های اصیل در هم می‌شکند؛ بدین ترتیب عده‌ای برای نجات بنیان‌ها شیوه‌ی مقابله و عده‌ای دیگر به عشق آزادی روش نابودی اصول را اتخاذ می‌کنند. به‌طورقطع هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است اجحاف می‌کنند و این‌چنین است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:«آزاداندیشی در جامعه‌ی ما یک شعار مظلوم است».(۸ بهمن ۱۳۸۱ در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم) [۲]. ما برای تحقق آزاداندیشی باید تلاش کنیم در فضای فکر زیست کنیم؛ یعنی؛ اگر بخواهیم در هر زمینه‌ای چه علمی چه فرهنگی روند صعودی و روبه‌پیشرفت داشته باشیم باید بتوانیم از ابزار تفکر و تعقل استفاده کنیم و نه از ترس فروپاشی بنیان‌ها به جمود و تهجد پناه ببریم و نه به زندگی «ترجمه‌»ای دل ببندیم. زندگی ترجمه‌ای فقط ترجمه‌ی برخی آثار را در برنمی‌گیرد؛ گاهی، فردی اعتقادی را مطرح می‌کند و عده‌ای دیگر نیز آن را بدون خدشه می‌پندارند. حال چه از جامعه‌ی خودِ آن‌ها باشد چه از جامعه‌ی بیگانه. همین‌که آن را «غیرقابل دست زدن» می‌داند از حیطه‌ی آزاداندیشی خارج‌شده و «کاغذ باد»،(بادبادک) می‌شود بدین گونه تصورش، پرواز در هوای آزاد است بی‌خبر از آنکه سرِنخِ تفکر او به دست دیگری است. [۳]. بعد از پی بردن به‌ضرورت آزاداندیشی و حرکت در فضای تفکر، باید بدانیم از مهم‌ترین آسیب‌هایِ نبودِ کرسی آزاداندیشی این خواهد بود که عده‌ای به‌نام آزاداندیشی، مرزهای «فضیلت و حقیقت» را می‌درند و «اصول مقدس» و «حقیقی» را تحقیر می‌کنند و عده‌ای دیگر ناگزیر به «مقابله» با آن‌ها و «محکوم» کردن و «طرد» کردن آن‌ها می‌شوند؛ غافل از این‌که خود آن‌ها، فقط به‌جای چسبیدن به اصول، باید بر روی آن پایه‌ها «نوآوری» می‌کردند. بدین ترتیب «تفریط» در مقابل «افراط» و «دیکتاتوری» در مقابل «هرج‌و‌مرج» قد علم می‌کند و در این صورت دو راه وجود ندارد یا کفرگویی و اهانت را برتابیم یا به ذهن‌های بسته دل‌خوش کنیم. [۴]. دراین‌بین رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «ما باید آن حدّ وسط، همان «امر بین الامرین» و تعادل را پیدا کنیم. البته این هم از راه گفتگوی محترمانه، عاقلانه، منصفانه و با استدلال، عملی است...صاحبان فکر باید بتوانند اندیشه‌ی خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح کنند و آن نقّادی شود؛ یک‌وقت به‌طور کامل رد خواهد شد، یک‌وقت به‌طور کامل قبول خواهد شد، یک‌وقت هم در نقادی اصلاح خواهد شد و شکل صحیح خود را به دست خواهد آورد. این اتّفاق باید بیفتد. ما آلان این را نداریم».(۸ بهمن ۱۳۸۱ در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم) [۵]. حال سؤال این است که چه کسانی در این مسئله مسئول‌اند؟ یکی از وظایف نظام جمهوری اسلامی حمایت صریح از برخورد افکار به شکل سالم است و مجرای این کار به‌طورقطع دانشگاه و حوزه هست. این دو نهاد اساسی باید به تولید علم و فرهنگ توأمان بپردازند؛ اما امروز با غفلت از این وظیفه اساسی شاهد آنیم که در چنین جامعه‌ای اسلامی «بدعت» و «سنت‌شکنی» به اسم نظریهی نو بر سر چوب رفته و صدا می‌کند و می‌تواند به‌راحتی عوام‌فریبی کند و عده‌ای را دور خود جمع نماید و از سوی دیگر افرادی به‌ناچار تنها راه چاره را طرد و لعن این گروه می‌پندارند. البته اصل محکوم کردن شایسته است اما اغلب با شیوهی غلط صورت می‌گیرد. [۶]. بنابراین سخن نو و نظریه‌ی جدید باید در محفل تخصصی با «هیئت منصفه‌ی موردقبول علمی» مطرح شود و ارزش علمی آن سنجیده و مورد نقادی قرار گیرد. این فرمول در همه‌ی زمینه‌ها اعم از «علوم محض»، «علوم پایه»، «علوم طبیعی»، «علوم انسانی» و البته در زمینه‌های «فرهنگی»، «اعتقادی» و «معارف» و «علوم حوزوی» باید جاری شود. ✍زینب نجیب @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی