#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 ماجرای یک پرسش
🇮🇷سرود، آب و جارو، گل و ریسه، شیرینی و شکلات و مردمی که بدون توجه به دستور و تهدید به حکومت نظامی، برای استقبال از آیتالله خمینی به خیابانها آمدهبودند. آنها که میتوانستند خود را به فرودگاه رساندند تا اولین دیدار حضوری را در خاطراتشان جاودانه کنند.
🇮🇷اما اینجا در گوشهی دیگر در هواپیمایی که حامل آیتالله خمینی بود، همهی همراهان مضطرب بودند که چه خواهد شد؟ میدانستند که ستاد استقبال با وجود همهی تهدیدها و فشارهای حکومتی، تمام تلاش خود را کردهاست تا اولین حضور بین مردم در نهایت امنیت برگزار شود اما…
🇮🇷و اینجا خبرنگاری بود که خود را برای یک مصاحبهی جنجالی و مهم آماده میکرد. چند دقیقه گذشت تا بتواند خود را آرامکند. گلویش را صافکرد، میکروفونبهدست به سمت صندلی آقا روحاللهخمینی حرکتکرد. ابهت و قدرت در عین سادگی، نور، عظمت و هیبتی که جذبش کردهبود، اما نمیدانست آن را با شنیدههایش چطور جمع کند. سوالهای زیادی در ذهنش بالا و پایین میرفت اما آنچه میدید و با قلبش احساس میکرد، به او جرأت و جسارت داد.
🇮🇷بالاخره به هر زحمتی بود بر خود مسلط گشت و با خضوعی که نمیفهمید از کجا بر جانش مستولی شده، آرام کنار صندلیِ آیتالله نشست و شروع به صحبت کرد.
🇮🇷مترجمی که کنار آیتالله خمینی نشسته بود با نگاهش به او قوت قلب داد، نفس عمیقی کشید و اینطور شروع کرد: «سلام آیت الله خمینی. به ما بگویید از بازگشت به ایران چه احساسی دارید؟» ایشان ابتدا با لبخندی ملیح به خبرنگار نگاه کرد و در نهایت اقتدار، با آرامش، خیلی آرام و ساده پاسخ داد: «هیچ» مترجم با حیرت پرسید: «هیچ»؟ آیتالله با آرامش تکرار کردند: «هیچ»
🇮🇷اینبار نگاه متعجبِ مترجم با چشمانِ حیرتزدهی خبرنگار در صورت پرنور و جذبهی آیتاللهخمینی درهم آمیخت، «هیچ»… تعجب تنها عکس العمل اطرافیان بود که همگی لحظهای در بهت فرورفتهبودند. حتما هر کدام از آنها انتظار چند جملهی محکم و کوبنده در وصف پیروزی و یا حداقل اظهار شوق و شعف از بازگشت به ایران در جمع مردم مشتاق و یا حتی بیان جملاتی که نشان از برتری بر رضاخان و حکومت پهلوی باشد، از ایشان داشتند، اما…
🇮🇷حالا دیگر خبرنگار نمیدانست چه باید بپرسد، اما به گمانم علت آن همه خضوع در برابر عظمت و ابهت آیتالله را که بر جانش نشسته بود، فهمید و اکنون میاندیشید که با چه جملاتی پاسخِ تکاندهندهی این پرسش را به خوانندگان منتقل کند.
✍ آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از
اولین جلسۀ هیئت دختران سلیمانی در شیراز
🔸سخنران: حجةالاسلام و المسلمین فخریان
از قم
🔹مداح: آقای عبدالرحمن دانشجو
🔻زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن، از ساعت ۱۴:۳۰
🔺مکان: شیراز، خیابان زند، روبروی خیابان خیام، مجتمع فرهنگی شلمچه
📌هیئت دختران سلیمانی - شیراز
https://eitaa.com/dokhtarane_soleimani_shiraz
هدایت شده از اسماعیل فخریان
تبيين، يعنی تنظیم دستگاه محاسباتی مردم.mp3
2.67M
🔉#چند_بار_بشنوید
جهاد تبیین یعنی چه؟
چگونه در جهاد تبیین موفق شویم؟
#جهاد_تبیین
#تبیین
#جنگ_شناختی
#دستگاه_محاسباتی
@fakhrian_ir
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖انقلابِ بیبدیل
📌. در دنیا انقلابهای زیادی صورت گرفته است که هیچکدام از آنها قابل مقایسه با انقلاب اسلامی ایران نیست، چون این انقلاب ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر انقلابها متمایز ساخته است.با نگاهی گذرا به انقلابها، ویژ گیها وتمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها محرز میشود.
[۱]. انقلاب اسلامی ایران باسلاح توپ، تانک و مسلسل نبود، بلکه با «دست خالی و مشت گرهکرده»، با شعار «خون بر شمشیر پیروز است» و با «حضور میدانی مردم» در خیابانها بود؛ مردم با میل، اراده، احساس، عاطفه و عقلانیت در صحنه حاضر شدند. دو طرف میدان مبارزه قابل مقایسه نبود؛ چون رژیمِ تا بُن دندان مسلح پهلوی در مقابل مشت گرهکرده انقلابیون بود. مردم خطرها را تحمّل کردند و به خیابانها آمدند. استمرار این اراده مستحکم و پولادین، رژیم بیپایه، فاسد، پوسیده و وابسته پهلوی را ریشهکن کرد؛ یعنی «حضور جسمانی مردم، همراه با اراده، عزم، محبّت و پشتیبانی، در خیابانها و در صحنه؛ [اینها] نشانهی حضور است. این حضور را مردم در این ۳۷ سال حفظ کردهاند.»، (بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی، ۱۹بهمن ۹۴) و انشاالله تا ظهور حضرت مهدی (عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریف) حفظ خواهند کرد.
[۲]. انقلاب فرانسه، در نیمهی قرن هیجدهم، مقدمات انقلاب كبیر فرانسه كه زمینه اجتماعی تحقق یك انقلاب عظیم بود، در منطقهای كه از این انقلابها نداشت، فراهم شد. «انقلاب كبیر فرانسه به یك معنا یك انقلاب ناكام بود. حداكثر دوازده سال بعد از انقلاب، امپراتوری پرقدرت ناپلئون به وجود میآید؛ یعنی یك پادشاهیِ مطلق، كه پادشاهان قبل از لوئی شانزدهمِ (كشتهشده در انقلاب) هم اینجور پادشاهی نكرده بودند!»(بیانات در چهارمین نشست اندیشههای راهبردی، ۲۳ آبان ۹۱). عامل رشد این حرکت فکری در درجه اول رنسانس بود ولی در همین ده دوازده سال بین انقلاب تا ظهور ناپلئون و قدرت گرفتن او، سه گروه بر سر كار آمدند؛ كه هر گروه، گروه قبلیشان را كشتند و خودشان به جای آنها نشستند و مردم هم در نهایت بدبختی زندگی میكردند.
[۳]. انقلاب اكتبر شوروی، از جهات زیادی شبیه انقلاب كبیر فرانسه است. در شوروى هدفها، عقیدتى و ایدئولوژیک بود که تحقق نیافت، چون ادعا شده بود که حکومت شوروى یک حکومت مردمى، تودهاى و سوسیالیست است؛ حکومتِ تودهاىِ مردمى و متکى به حرکت مردم و متعهد به نیازهاى آنها که این از همان سالهاى اول نقض شد. بعد از ۱۹۱۷ که سال به وقوع پیوستن انقلاب شوروى است، پنج شش سال که گذشته بود، راه عوض شد، مردم از محاسبات دولت به معناى حقیقى کلمه حذف شدند، یک حزب کمونیست با چند میلیون عضو، حاکم شد و در حزب کمونیست هم، حاکم همان چند نفرى بودند که در هر دورهاى در رأس بودند، فشارها و محدودیتهای سختی به مردم وارد شد و محنتهای زیادی کشیدند. تا قبل از سقوط شوروى، خیلى از اتفاقات دشوار و تلخ، پنهان بود، ولی بعد از سقوط شوروی، معلوم شد که چه فشارها و محدودیتهایى بوده است، یعنى انقلاب به کلی از اول زاویه پیدا کرد و اصلاً به وعدههاى اولیه عمل نشد.
[۴]. انقلاب امریکا هم مانند انقلاب فرانسه بود؛ یعنى به اصطلاح برای آزادى آمریکا از دست دولت انگلیس بود. در سال ۱۷۸۲ یعنی پنج ، شش سال قبل از انقلاب فرانسه بود، البته آن زمان، آمریکا در حدود چهار پنج میلیون جمعیت داشته است. حرکتى از خود نشان دادند و یک دولتى تشکیل شد و شخصیتهایى سر کار آمدند، بعد از آن حرکت اولیهاى که انجام دادند، ملت آمریکا، سختیهای زیادی کشیدند و جنگهاى داخلىِ عجیب و غریبى را پشت سر گذاشتند، در طول چهار سال حدود یک میلیون نفر کشته شدند، تا بالاخره بتدریج بعد از گذشت تقریباً صد سال از استقلال آمریکا، دولت تقریباً یک استقرارى پیدا کرد و توانست حرکت خودش را در همان بسترهاى قبلى تا حدودی ادامه بدهد، اما به اهداف اولیه خود دست نیافت.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
[۵]. انقلاب الجزایر، تلاش مردم برای آزادی و رهایی کشور الجزایر بود. انقلابی كه به اهداف اعلام شده خود رسید اما پس از رهایی از چنگ استعمار، گرفتار تجربه تلخ كشمكشهای درونی و تصفیههای سیاسی شد. در سوم ژوئیه ۱۹۶۲ كشور الجزایر بعد از ۱۳۲ سال كه تحت سلطه فرانسه بود، به استقلال رسید و در هشت اكتبر همان سال به نام "جمهوری دموكراتیك مردمی الجزایر" به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. از سال ۱۹۵۴ تا روز استقلال یعنی مدت هشت سال، «جبهه آزادیبخش ملی»، مبارزه مسلحانه خود را علیه اشغالگران فرانسوی بهشدت ادامه داد.ملت الجزایر یك میلیون قربانی داد و در تاریخ كشورهای عرب و شمال آفریقا، الجزایر به عنوان «سرزمین یك میلیون شهید» معروف شد ولی کشمکشهای داخلی و تصفیههای سیاسی، باعث افول انقلابشان شد.
۶-در تحولاتى که در طول دو سه قرن اخیر، اتفاق افتاده، انقلابى مثل انقلاب اسلامى یافت نمیشود، تحولى که پدید آمد و در دورههاى بعد با همان شکل و هدفهای اولیه، به سوى همان آرمانها و جهتگیرىها ادامه پیدا کرد، ولی انقلابهای دیگر یا اصلاً ادامه پیدا نکردهاند، مثل انقلاب شوروى، یا اگر کمی ادامه پیدا کردهاند، قابل مقایسه با انقلاب اسلامی نبودهاند، و همراه با مرارتها، محنتها و سختىهاى فراوان بوده است، مثل انقلاب کبیر فرانسه و استقلال آمریکا. انقلاب اسلامى یک استثناء است و حرکتى بود که با اهداف مشخصى به وجود آمد. اهداف اسلامخواهى، استکبارستیزى، استقلال، کرامتبخشى به انسان، دفاع از مظلوم، پیشرفت علمى، فنى و اقتصادى کشور که همه این اهداف در متون اسلامى هم ریشه دارد. مردمى بودن، متکى به ایمان و عقاید مردم و انگیزهها و عواطف مردمى، جزو پایههاى اصلى انقلاب است. امروز بیش از چهار دهه از انقلاب میگذرد و این خط ادامه دارد ولی هیچ انحراف و زاویهای با اهدافش پیدا نکرده است و این یک ویژگی استثنایی است.
[۷]. «این ثبات انقلاب و استقرار انقلاب که ما میگوییم، یعنی ما یک حرفى را زدهایم: انّ الّذینَ قالوا رَبّنااللهُ ثُمّ استَقاموا. ملت ایران «ربّنا اللَّه» را گفت، پایش ایستاد. این ایستادن پاى این سخن، از نسلى به نسل دیگر منتقل شد.حرفها همان حرفهاست، البته امروز پختهتر است، سنجیدهتر است، کارشناسانهتر است.» (بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۹مرداد۹۰)، یعنی احساسات به همان اندازه وجود دارد، اما عقلانیت، بیشتر از آن زمان است واین خیلى باارزش است و ما باید این خط را در همان جهتگیری به سوی تکامل بیشتر حفظ کنیم. براى اولین بار در تاریخ انقلابها در دنیا، انقلابى به وجود آمده و خودش را به دنیا عرضه کرده است و اصول و ارزشهاى اولیه خودش را با همه وجود، بدون توقف، استمرار بخشیده و انشاءاللَّه به هدفهاى نهائى خودش خواهد رسید. ثبات و استقرار نظام جمهوری اسلامی، استمرار در آرمانها و جهتگیریها، وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها است که اینها مهمترین عواملى بوده است که ملتهاى منطقه و ملتهاى مسلمان را امیدوار کرده است و میتوان گفت نقش مؤثرى در ایجاد حرکت عظیم اسلامى منطقه و آزادى و بیدارى آنها ایفاء کرده است.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔖 بلوغ و شکوفایی انقلابی
[۱]. وقتی میخواهیم از دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت کنیم و بخواهیم تکتک دستاوردها را بیان کنیم، کتاب صعود چهلساله که بسیار زیبا دستاوردهای انقلاب اسلامی را در مقابل دستاوردهای زمان رژیم پهلوی بیان کرده و با همدیگر مقایسه کرده کتاب بسیار زیبایی است.
[۲]. بعد از انقلاب اسلامی زن جایگاه اجتماعی و فردی خود را به معنای واقعی پیدا نمود. در زمینهی تحصیل و فعالیت اجتماعی، متناسب با ویژگیهای زن بوجود آمد. زن عفت و حیای خود را رعایت مینمود و هم فعالیت اجتماعی چندینبرابر نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشت.
[۳]. دستاوردها برای زنان بعد از انقلاب اسلامی را میتوان به درصد اشتغال زنان، درصد تحصیل زنان، درصد اساتید زنان در دانشگاهها، درصد زنان پزشک، درصد زنان متخصص و فوق متخصص در زمینههای مختلف و معرفی زنان نخبه در داخل و خارج از کشور را بیان کرد.
[۴]. بعد از انقلاباسلامی برخلاف ارزشهای غربی، زن بهعنوان ستون خانواده نقش اصلی و محوری خود را ایفا نمود. نتیجهی آن تربیت فرزندان درجهت پیشرفت کشور در زمینههای مختلف بود.
[۵]. بعد از انقلاب اسلامی نقش مردان در سازندگی و پیشرفت کشور در همهی زمینهها پررنگ بوده است.(علمی، نظامی، جهادی، اجتماعی و...) که در بسیاری از این موارد زنان هم درآن مشارکت دارند.
[۶]. قبل از انقلاب اسلامی زن و مرد در درجهی اول بردهی استعمار بودند، سپس مشغول ساختن مردم به اموری مانند کابارهها و رقاصخانهها و فعالیتهای بیهوده بود. مردم را سرگرم نمایند و در آن طرف، استعمار کار خود را پیش ببرد. این یکی از سیاستهای اصلی دشمن میباشد.
[۷]. انقلاباسلامی یک تحول فکری در بین مردم ایران بود. (علیرغم تبلیغات دشمن در طول ۲۰۰ - ۳۰۰ سال گذشته که مردم ایران توانایی مدیریت کشور خود را در زمینههای مختلف ندارند) مردم ایران توانستند با رهبری امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، به این بلوغ فکری برسند که با اتحاد و همدلی میتوانند موانع پیشرو را کنار بگذارند و ابزار آن را در تقویت دین و فکر خود پیدا کردند. علیرغم تبلیغات این روزها که میگویند انقلاب ایران مانند اغتشاشات ۱۴۰۱، نوعی جنگ مسلحانه علیه رژیم ستمشاهی بود هرگز امام خمینی به این راضی نبود و انقلابیها را منع مینمود حضرت امام دنبال تغییر فکر مردم و تقویت خودباوری مردم بود.
[۸]. تقویت ایمان تنها ایمان فردی نیست، ایمان اجتماعی هم هست، به این معنی که ما برای مبارزه نیاز به وحدت داریم و این وحدت حول محور الله و ولایتفقیه میچرخد و ولایت فقیه همان اعتقاد اجتماعی به نقش دین در جامعه بود که در مقابل رژیم دیکتاتوری میایستاد.
[۹]. در این چند سال در کشورهای مصر و تونس دیدیم که انقلاب شد، ولی تحول فکری و ایمانی به معنای واقعی نبود و اعتقاد ضعیف به ولایت فقیه، نتوانست آنها را متحد نماید، و نتوانستند در مقابل کشورهای سلطهگر و عوامل داخلی آنها بایستند. ابتدا پیروز شدند ولی در ادامه موفق نبودند و شکست خوردند.
[۱۰]. تحول فکری و ایمانی در سطح اجتماعی کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی باعث شد در اکثر زمینههای فردی و اجتماعی بتوانیم آثار این تحول را ببینیم. رأی به جمهوری اسلامی در نوع خود بینظیر بود که اول انقلاب رخ داد، بعد از آن ایستادگی جمعی مردم ایران در مقابل تجاوز رژیم بعث عراق بود که استعمار غرب و شرق از آن حمایت میکردند.
[۱۱]. از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تحول اعتقادی و فکری، فردی و اجتماعی میباشد؛ اینکه ما میتوانیم پیروز شویم و پیشرفت کنیم و انقلاب را به اهداف خود نزدیک نماییم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی میباشد. (۵/ ۱۱ /۱۴۰۱)
✍ زهره جهانگرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 تکلیف عشق
هیچ چیز جز زیبایی در این قاب به چشم نمیآید. رهبر مملکتی، زانو زده در کنار نوگلان مشرف شده به تکلیف الهی. گویی همه ملائكند كه بر زمین نشستهاند تا ما از دیدنشان مستفیض گردیم.
اهل سیاست و دنیاداران این عاشقانهها را در قالب کدام مکتب میگنجانند؟ این همه شوق و شعف که هنگام استقبال و لحظهی ورود رهبر عزیزمان به شکل فریاد و جیغ کودکانه از این ریحانهها به هوا برخاست را کدام معادلهی مادی و درک سیاسی میتواند حل و فصل کند؟
فقط خودشان را خسته میکنند آنانی که دست و پا میزنند تا این مردم را از دامن ولی و مقتدایشان دورکنند، ولایتخواهی در فطرت این ملت تنیدهاست. جسم و جان این مردم با عشق به امامت و ولایت رشد یافته و عجیب نیست که نسلی پس از نسلی دیگر اینگونه عاشقانههایی به نمایش گذارند.
همه دشمنان و بدخواهان بدانند و بفهمند که در این دیار فقط و فقط عشق است که تکلیف آدمی را مشخص میکند.
✍ فاطمه مهدوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 جریان خونِ مصطفی در رگهای انقلاب
📌. سیدمصطفی خمینی در سال ۱۳۰۹ به دنیا آمد و در فضایی مذهبی و علمی رشد کرد و توانست تا سن ۲۷سالگی دورههای مقدماتی، سطوح عالی و دوره خارج فقه و اصول را طی کند و به درجه اجتهاد نایل شود. او در کنار پدرش به فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی علیه رژیم استبدادی روی آورد. پس از تبعیدِ پدر فعالیتهای خود را افزایش داد و تلاش می کرد پیام و مکتب امام خمینی(رحمةاللهعلیه) را ترویج و تبیین کند. از این رو مدتی نگذشت تا ایشان نیز مانند پدر تبعید شده و در کنار پدر فعالیتهای علمی و سیاسی خود را ادامه داد.
🔹ساواک که تصوّر میکرد با تبعید امام(رحمةاللهعلیه) و فرزند ارشد ایشان، تفکر و اندیشه انقلابی را از جامعه دور سازد، اما با توجه به اقبال مردم به امام، رژیم پهلوی، در زمان تبعیدِ امام نیز، هراسان بود از این رو طرح ترور امام و یا حاج مصطفی را در سر میپروراند. اول آبان سال ۱۳۵۹ این توطئه رنگ واقعیت به خود گرفت و حاج آقا مصطفی در خانه خود به طرز مشکوکی به شهادت رسید.
🔹پزشک در بیمارستان، پس از معاینه تشخیص داد که او بر اثر مسمومیت، دو ساعت پیش از معاینه از دنیا رفته است. با علایمی که روی پوست بدن حاج آقامصطفی وجود داشت، مشخص بود که مرگ طبیعی نبوده و ناشی از مسمومیت بوده است.
🔹امام خمینی(رحمةاللهعلیه) پس از شنیدن این خبر، بسیار متأثر شدند، اما در پیامی کوتاه، مقاومت یک رهبر انقلابی را به رخ دشمنان کشیدند. در این پیام آمده است: «انّا لله و انّا الیه راجعون _ در روز یکشنبه نهم ذی القعده الحرام ۱۳۹۷ مصطفی خمینی، نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد. اللهم ارحمه واغفر له واسکنه الجنه بحق اولیائک الطاهرین علیهم الصلوه والسلام.»
🔹تا اینجای کار رژیم پهلوی به نتیجه مطلوب خود دستیافتهبود و یکی از بازوان اصلی و مهرههای تأثیرگذار جریان انقلاب را از میان برداشته بود اما پس از انتشار این خبر، بار دیگر روحیه انقلابی مردم ایران به خروش آمد و روح تازهای در مبارزات دمیده شد؛ مساجد، حسینیهها و خیابان ها مملو از شعارهای انقلابی شد. در حالی که با سختگیریهای رژیم پهلوی نزدیک به ۱۳ سال سخن گفتن از امام خمینی(رحمةاللهعلیه) و سیره و سلوک انقلابی ایشان در محافل و مساجد ممنوع بود، اما رحلت حاج آقامصطفی فضا را برای سخن گفتن از ایشان و تبلیغ نهضتِ امام خمینی فراهم کرد.
🔹نماز را سید ابوالقاسم خویی بر پیکر پاک حاج آقامصطفی اقامه کرد و پس از تشییع، وی را در حرم امام علی(علیهالسلام) به خاک سپردند. در نجف حوزههای علمیه و بازار تعطیل شد و مراسم بزرگداشت حاج آقا مصطفی از سوی شخصیتهای برجسته عراق و همچنین گروههای مردمی برگزار شد. علمای نجف تصمیم گرفتند تا اربعین رحلت حاج آقا مصطفی مدارس را تعطیل کنند اما امام خمینی(رحمةاللهعلیه) مخالف این تصمیم بود.
✍پروین صادقیمنش
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
مردم از جای جای ایران خود را به قم رساندند و در بیت امام تجمع کردند. بیت امام و خیابانهای منتهی به بیت مملو از جمعیت بود و مردم شعارهای انقلابی سر میدادند و خواستار بازگشت امام و پایان تبعید بودند.بیشتر سخنرانان در آغاز سخن، این آیه قرآن را می خواندند: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا» (بقره/۱۲۴). آنان با تشبیه امام خمینی به حضرت ابراهیم(علیهالسلام) که در اثر پیروزی و سربلندی در همه آزمایشهای الهی و صبر در برابر قربانی کردن حضرت اسماعیل(علیهالسلام) به مقام امامت رسیده بود، به آیت الله خمینی عنوان «امام» دادند.
🔹 در مراسم شب هفتم شهادتِ این بزرگوار، همه گروهها، احزاب و سازمانهای سیاسی در کنار شخصیتهای مذهبی و روحانیون در مسجد ارگ تهران تجمع کردند و مجلس باشکوهی برای بزرگداشت این شخصیت برجسته برگزار شد. جمعیت به گونه ای بود که مأموران رژیم توان مقابله با آن را نداشتند.
این مراسم، به نوعی مجالس تبلیغ انقلاب اسلامی بود؛ که در شهرها و روستاهای مختلف ایران برگزار میشد و حکومت پهلوی که تصوّر چنین رفتاری را از مردم نداشت، نتوانست به طور کامل با تجمعّات مردم مقابله کند و بیشتر مجالس به تظاهرات خیابانی و درگیری منجر شد.
در آستانه چهلمین روز شهادت آقامصطفی، روحانیون مبارز حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیهای، از مردم، علما و مبارزین خواستند از این فرصت تاریخی کمال استفاده را ببرند. در این اعلامیه، علاوه بر تجلیل از مقام والای ایشان، به افشاگری در مورد جنایات شاه و رژیم او و مشکلات سیاسی ایران پرداخته شده بود.
از پیآمدهای دیگرِ شهادت این بزرگوار، میتوان به گسترش نفوذ و محبوبیت امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، تثبیت رهبری ایشان، آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی رژیم شاه، بیداری روزافزون مردم، زمینهسازی قیام نوزده دی مردم قم، سرعت یافتن جریان انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نیروهای مخالف رژیم شاه و... اشاره کرد.
🔹اما نکتهای که در این مورد باید بیان شود این است که این مردان بزرگ که چنین جایگاه رفیعی دارند در صورت شهادت، مرگشان نیز آثار بزرگی خواهد داشت و به همین دلیل جمله دیگری از امام خمینی در مورد ایشان مشهور شده است که شهادت ایشان را از الطاف خفیه الهی دانستند.
یک سالوسهماه بعد از شهادت آقا مصطفی، انقلاب اسلامی به پیروزی میرسد و واژه لطف خفی الهی که امام(رحمةاللهعلیه) فرموده بود تفسیر شد. دقیقاً مثل شهادت حاج قاسم سلیمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر مطهر او سوخت موشکهایی بود که به عینالاسد شلیک شد و هیمنه آمریکا را در منطقه شکست و انشاءالله به پیروزی کامل جبهه حق خواهد انجامید. آری شهادت این گونه میتواند آینده نهضت را تضمین کند.
✍ پروین صادقیمنش
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 مهمان ویژهی اعتکاف
🔹مادر در سجاده بود که با صدای دختر به خود آمد. «مامان زود بیایید! این دخترها را ببینید! رفتند پیش آقا جشن تکلیف گرفتند خوش به حالشون!... کاش من هم بین آنها بودم!... » مادر که اشک در چشمانش حلقه زده بود، وقتی شوق و حسرتِ آمیخته با اشک را در چشمان ریحانه دید، گفت: «انشاءالله تو جزء معتکفین میشوی. آنجا از خدا بخواه زیارت روی ماه آقا روزی ما هم بشود.»
🔹از روزی که خانم معلم در مورد اعتکاف در کلاس صحبت کرده بود، تقریبا نیمی از دوستان ریحانه مشتاق حضور در این مراسم شده بودند. ریحانه برای مادر تعریف کرد که خانم معلم برایشان اینطور توضیح داده که: «در مراسم اعتکاف در بهترین مکان یعنی خانهی خدا حاضر میشوید و سه شبانهروز در جمعی قرار میگیرید که دائم در حال عبادت و ذکر هستند، محیطی پاک و سرشار از انرژی مثبت که تا در این موقعیت قرار نگیرید شکوه و معنویت آن را حس نخواهید کرد. اعتکاف فرصتی ناب برای تولد دوباره و خودسازی برای همه گروههای سنی است، اما شما دختران نوجوانم به دلیل قلبهای پاک و آمادهای که دارید، بیشتر از ما بزرگترها استفاده میکنید. دخترهای گلم اگر توفیق حضور داشتید حتما برای من هم دعا کنید.»
🔹یک هفته بود که منتظر خبر بودند. قرار بود از طرف مسئول فرهنگیِ حوزه به آنها خبر دهند که آیا ریحانه، واجد شرایط حضور در این مراسم هست یا نه. مادرش نذر امام جواد کرده بود، حالا که دخترش این همه مشتاق حضور است، شرایط برای حضورش فراهم شود. بالاخره دو روز مانده به شروع مهمانی، مسئول حوزه برای آخرینبار تماسگرفت و اعلام کرد: «متاسفیم، دختر شما ۱۲ سال دارد و برنامههای فرهنگی اعتکاف ما برای دختران نوجوان و جوان ۱۴ تا ۲۰ سال برنامهریزی شده. دختران مشتاق ۱۲سالهی زیادی مراجعه کردند و ما همهی تلاش خودمان را کردیم اما متاسفانه...»
🔹مادر درحالیکه فکر میکرد چطور به ریحانه خبر دهد، در قلبش خدا را شکر میکرد که دختران همسنوسال ریحانه، اینقدر از اعتکاف امسال استقبال کردند. این نشانهی روشنی از پررنگ بودن حضور پروردگار در قلب نوجوانانی بود که به تازگی طعم بندگی را چشیدهبودند. اما در دلش هم ناراحت بود که این فرصت ناب نصیب ریحانه نشده. او دیدهبود که دختر نوجوانش چطور خودش را برای حضور در این برنامه آمادهکرده و به دنبال همسفری امین برای حضور در این سفر پربرکت بوده، اما حالا نمیتوانست در مهمانی خانهی خدا حاضر شود.
🔹 شب شد و ریحانه که طاقتش تمام شده بود، با هیجان و اضطراب از مادر پرسید:«چه شد؟ آیا می توانم در اعتکاف شرکت کنم؟» مادر دخترش را در آغوش کشید و با ناراحتی جواب داد:«دختر گلم انشالله سال آینده. ظاهرا ظرفیت خالی باقی نمانده تا بتوانند از دخترانه ۱۲ ساله هم پذیرایی کنند. چون قرار بود برای شما برنامه های ویژهای تدارک ببینند، اما ظاهرا شرایط مهیا نشده.» برای لحظهای هر دو سکوت کردند. مادر میدانست که چقدر فرشته کوچک خانه ناراحت شده اما کاری از دستش برنمیآمد.
🔹 برای شب میلاد امام علی (علیهالسلام) در خانه مهمان داشتند. همهی وسایل پذیرایی رو آماده کردهبودند، اما هر دو بدون اینکه با هم از اعتکاف صحبتی کنند، به فکر سعادتی بودند که از ریحانه سلب شدهبود. جمعه شب وقتی مهمانی تمام شد، ریحانه سراغ گوشی رفت. یکدفعه صدای شادیاش بلند شد:«مامان! مسجدالرضای محل خودمان، برای دختران ۱۲ تا ۱۸سال اعتکاف گذاشته. ای کاش اینجا ثبتنام کرده بودیم.» مادر بلافاصله با مسئول بسیج تماس گرفت و شرایط را توضیح داد اما جایی خالی در مسجد نمانده بود. مادر از عمق جان به امام رضا متوسل شد تا بهترین را برای دخترش بخواهد، انگار همین اعتماد قلب و جانش را آرام کرد.
🔹صبح روز ۱۳ رجب، مادر که فرشتهی پاک خانه را روزهدار دید، فکری به ذهنش رسید. از طرفی میدانست که اولین شرط از شرایط اعتکاف، حضور معتکف از شب سیزدهم ماه رجب در مسجد است. بلافاصله با معلم ریحانه تماس گرفت و ماجرا را تعریف کرد. خانم معلم از فکر مادر استقبال کرد و قرارشد بعد از اعتکاف در درسها به او کمک کند.
🔹وقتی ریحانه از فکر مادر مهربانش باخبر شد، هر دو شاد و امیدوار به سمت مسجد حرکت کردند. ماجرا را برای مسئول ثبتنام تعریف کردند واو سکوت کرد. مادر گفت:«من حاضرم غذایی را که شما برای افطار و سحری آماده میکنید برای دخترم حاضر کنم و بیاورم چون میدانم برنامهریزیهای شما برای پذیرایی معتکفین بسته شده است.» مسئول اعتکاف که شوق و اشتیاق را در چشمان مادر و دختر دید، گفت:«لطفاً کمی صبر کنید.»
✍ آمنه عسکریمنفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝ادامهی مطلب
🔹کمی آن طرفتر با یکی از مسئولین بسیج صحبت کرد، سپس هردو با رویِ باز به سمت آنها آمدند و گفتند:«ریحانه جان به جمع مهمانان خدا خوش آمدی عزیزم! اما شما از الان معتکف نیستی، شما مهمان ویژهی ما هستید.» ریحانه کمی در خود فرو رفت اما در همین هنگام مادر در گوشش گفت:«عزیزم خدا شرایط تو و تلاش و اشتیاقت را دیده و مطمئنم که جزء معتکفین به تو نگاه میکند. بسم الله بگو و وارد شو!» ریحانه که از شادی چون پرندهای سبکبال شدهبود، به یاد صحبتهای خانم معلم و فرصت نابی افتاد که مژدهاش را قبلا شنیدهبود. او که درهای رحمت خدا را بازمیدید، با شوق فراوان خود را به جمع مهمانان ویژهی مهمانی رساند.» مادر هم بهسرعت به منزل برگشت و وسایل لازم را مهیا کرد و موقع نماز مغرب به او رساند. دیگر شوق و اشتیاق وصف ناشدنی در وجود هر دو موج میزد. گویی درهای بهشت برین به رویشان باز شده باشد.
بالاخره روز ۱۵ رجب و آخرین روز اعتکاف فرا رسید و مادر برای اعمال امداوود راهی مسجد شد. بعد از مراسم، مسئول بسیج اعلامکرد که بعد از افطار بچهها با گواهی حضور در اعتکاف، راهی منزل میشوند. حالا ریحانه درحالیکه چون فرشتههای آسمانی، در هالهای از نور بود، از بوی شاخه گل نرگسی که به عنوان هدیه گرفتهبود، سرمست در آسمانها پرواز میکرد و در آغوش گرم و پرمهر مادر آرامگرفت. حالا او نیز همراه مادرش سجدهی شکر گذاشت و با سلامی از روی احترام و تشکر از میزبانی امام رئوف، امام رضا(علیهالسلام) مسجد را ترک کرد. اکنون مادر و دختر هردو به فکر شروعی دوباره سرشار از پاکی و معرفت بودند و آن را هدیهی باارزش امام رضا(علیهالسلام) میدانستند.
✍ آمنه عسکریمنفرد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 هست و نیستِ انقلاب
1⃣. انقلاب به معنی شورش و اغتشاش -که اقدامی است همراه با خشونت که همواره بینظمی و ناامنی را با خود به همراه دارد- نیست. انقلاب یعنی «دگرگونی بنیادی و همهجانبه» که در آن پایههای غلط برچیده شده و بهجای آن پایههای درستی گذاشته میشود. این دگرگونیِ عمیق و صیرورت «زمانبر» بوده و هرگز ایستایی نداشته و این حرکت عظیم روبهجلو، بهطور دائم پیشرونده است. مصداق آیهی شریفه: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» (ابراهیم: ۲۴-۲۵) در زمان ما انقلاب و نظام اسلامی است که درخت بالندهای است که ریشههای آن سالم است.
2⃣. انقلاب اسلامی دارای خصوصیّات استثنایى زیادی است مانند: مبناى این انقلاب که «ارزشهاى دینى، اخلاقى و معنوى» است؛ و اینکه انقلاب بر پایهی «اراده و خواست مردم» شکل گرفت و نقش مردم پس از پیروزى انقلاب از آنان سلب نشد. انقلاب ما ناشی از یك «عقلانیت» بود، حتی در استکبارستیزی که مقام معظم رهبری اینگونه میفرمایند: «مبارزهی با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانهی علمی، و یک حرکت خردمندانه است، برخلاف آنچه بعضی میخواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متّکی به منطق و عقلانیّت نیست، بهعکس، حرکت ملت ایران یک حرکت متّکی به عقلانیّت است.» (۱۲ آبان ۱۳۹۴، دیدار با دانشآموزان)
3⃣. انقلاب، موجود زنده و پویاست؛ و در اوج نشاط، جوانی، توانایی، فعالیت، زایندگی و تولیدکنندگی است. مقام معظم رهبری دربارهی دلیل آشکار زندهبودن انقلاب میفرمایند: «شهادت [شهید سلیمانی]، زندهبودن انقلاب در کشور ما را به رخ همهی دنیا کشید. عدّهای میخواستند وانمود کنند که انقلاب در ایران از بین رفته است، مرده است، تمام شده - البتّه عدّهای هم سعی میکنند که این اتّفاق بیفتد - [اما] شهادت او نشان داد که انقلاب زنده است.» (۱۸ دی ۱۳۹۸، بیانات در دیدار مردم قم) انقلاب یک جریان مستمر است که تمامشدنی نیست و در مسیر آن یک صیرورت دائمیای وجود دارد. این موجود زنده همانند دیگر موجودات رشد و نمو دارد و گاهی دچار آسیب میشود که باید آسیبشناسی نموده و دردهای آن را درمان کرد.
4⃣. این موجودِ زنده دارای اهدافی است. اهداف انقلاب در درجهی اول «حاکمیت اسلام» است. «آزادی»، «عدالت اجتماعی»، «رفاه عمومی»، «ریشهکنی فقر و جهل»، «مقاومت در مقابل سلطهی استکبار» و «مقاومت در برابر سیل بنیانکنِ فساد اخلاقی»ای که از غرب به همهی دنیا سرازیر شده است، از اهداف انقلاب اسلامی هستند. هدف انقلاب ساختن ایرانی مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین و بهرهمند از معنویت و اخلاق، پیشرو در مسابقهی جامعهی عظیم بشری در علم و انواع دستاوردهاست. پرداختن به مسائل دنیایی جامعه مانند: «رفاه عمومی»، «برخورداری از ثروت» و «امنیت» در کنار مسائل اخروی مانند: «تکامل معنوی انسان»، «رشد اخلاقی» و «تقوا» از خصوصیات مطلوب انقلاب اسلامی است.
5⃣. انقلاب در ذات خود یک حرکت پیشرونده و پرشتاب، به سمت اهداف ترسیم شده است. اهداف انقلاب، اولویتهای متفاوتی دارد. هدف غاییِ انقلاب، «تعالی و تکامل و قرب الهی» است. هدف پایینتر از آن، «انسانسازی» و هدف در رتبه بعدی «ایجاد جامعهی اسلامی» است؛ با همهی مشخصات و آثار آن مانند: استقرار عدالت، توحید و معنویت. اما وظیفهی ما در مقابل این انقلابِ عظیم چیست؟ برای پاسداری از انقلاب باید آنرا بشناسیم و بشناسانیم و خود را با شاخصِ انقلاب که «امام و خطِ امام» است بسنجیم و مراقب باشیم که این شاخصها غلط تبیین نشده و یا فراموش نشوند. شناخت درست انقلاب به ما کمک خواهد کرد تا نسبتِ خود را با آن مشخص نموده و نقش خویش را در نقشهی انقلاب اسلامی بیابیم.
✍زهرا حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 دخت علی را شناختم؟
[۱]. این «عالمة غیر معلمة» کیست؟ هر چند فهم بشری چون من به عظمت بانویی چون او نمیرسد و انگار از اقیانوسی به اندازهٔ قطرهای را فهم و تفسیر کنی، حتی کمتر؛ اما حقیر در زینب کبری (سلاماللهعلیها)، امیرمومنان(علیهالسلام) را پشت دَر شعلهور از آتش دیدم. گاهی با تحمل رنج عظیم باید در معرکه، تنها ناظر بود؛ مکان میتواند تل زینبیه و قتلگاه باشد یا خانهای که هر روز پیامبر با گذر از کنار آن، بر اهلش درود میفرستاد؛ اما اینکه چرا خواص و عوام جامعه کار را به اینجا میرسانند، سخن دیگری است.
[۲]. دختر فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) را در سایهٔ مادر، برتر از زنانِ نمونهٔ قرآنی یافتم؛ جایی که حضرت آسیه با تمام عظمتش که نمونهای فاخر برای زن و مرد مومن است، در برابر شکنجههای طاقتفرسای فرعون رو به خدا فریاد برمیآورد که «وَنَجِّني مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمين، مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش» (سورهٔ تحریم، آیه۱۱) اما حضرت زینب (سلاماللهعلیها) پس از آسیب و غم جسمی و روحی که همتا ندارد؛ به جای خدایا مرا نجات ده، میفرمایند: «از ما این قربانی را قبول کن».
[۳]. دختر امیرالمومنین را به عظمت روحش شناختم، آنجا که چون شیر غرّان همانند پدر در کوفه خطبهخوانی میکند؛ جایی که در مقام خواهر، مادر، عمه عزادار است. داغدار ظلمی است که بر امامِ دعوتشده و خاندان رسولالله رفته است. داغدار خون جگری است که در ماجرای کربلا بر پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) رفت؛ اما وسطِ نیزهداران، ساکتین مرعوب و خُلفوعدهکنندگان، بیلرزش، در اوج قدرت و استحکام، وضع جامعه اسلامی را آسیبشناسی میکند. از نابودشدن کارهای خوب کوفیان با تشخیصندادن حق و باطل از پنبهشدن رشتههای آنها میگوید. دلها را مرعوب و مقلوب میکند.
[۴]. عمه سادات را به قدرت تبیین تاریخی، شناختم. که «اگر زینب نبود؛ کربلا در کربلا میماند.» او که توانست روایت خود را «روایتِ غالب» عصر پس از عاشورای حسینی کند و عمر کوتاهٔ حکومت امویان را کوتاهتر. قدرتِ غاصبِ به ظاهر پیروز در جنگ را به منفورترین افراد تبدیل کند. یزید را که در بزم شهر شام به گذشتگان خود خطاب میکرد که «نیاکان من کجایید که به من افتخار کنید که انتقام شما را گرفتم»، به روزی بیاندازد که برای عوامفریبی، خود را فریبخورده ابن زیاد معرفی کند.
[۵]. «قهرمانِ جهاد تبیین» را با موقعیتشناسیهای عاشورایی، شناختم؛ آنجا که گوش به فرمان امر ولی، در آن داغ عظیم، بیتاب نمیشود. در میانِ مردم، شعلههای تبیین و تنبیه را روانهٔ ظلمتکدهٔ وجودی آنها میکند که «گریه میکنید؟ گریهٔ شما هرگز بند نیاید. این چه گریهای است که شما میکنید؟ میدانید چه کردید؟ زحمات گذشتهٔ خود را نابود کردید.»
[۶]. این بانوی نمونهٔ مکتب اسلام در مقابل دشمن مغرور از پیروزی، بر جایگاه اقتدار سوار است و خطاب به ابن زیاد که با این سوال قصد تحقیر کاروان را داشت که «كار خدا را نسبت به برادرت و خاندانت چگونه ديدى؟» با صلابت میگوید: «من جز زيبايى نديدم.» و صد البته که در برابر چشمان حقیقتبین، پروانهوار سوختن بر گِرد اطاعت از امر خدا برای هدایت انسانها، نجاتِ تاریخ و ازبینبردن بدعت در اسلام، جز زیبایی چیز دیگری نیست.
[۷]. و یاد گرفتم که خون بر شمشیر پیروز است اگر راوی زینب کبری (سلاماللهعلیها) باشد؛ در جنگ روایتها و جنگ ارادههای کنونی، بر ماست که روایتگر حقایق انقلاب باشیم، قبل از آنکه دشمن آن را روایت کند.
«در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه جا میماند اگر زینب نبود»(شاعر؛ قادر طهماسبی)
✍ نسا خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 در آغوش کعبه
📌. سلام بر فاطمه دختر اسد...
سلامی ناقابل، از کنیزی کمینه به بانویی که تاریخ را شرمندهی خود ساختهاست، زیرا در وصف بزرگی و مقام او دستان تاریخ هم خالی مانده و سر بهزیر افکندهاست. بانویی که مادر اسدالله است و والدهی فخر جهانیان. مادری که کعبه برای پوشاندن جلوات مادر شدنش، سینه شکافت و او را در آغوش گرفت.
📌. چه زیباست جملاتی که بیانگر حجم مهربانی بانو فاطمه بنت اسد با شخص پیامبر اعظم است و چه چیز بالاتر از این است که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرموده باشد«(پس از ابوطالب بهترین خلق خدا با من فاطمه بنت اسد بوده و پس از آمنه مادر دیگر من است.»(سید محمدمهدی سیدحسن، قم، منشوراتالرضی، ۱۴۲۰ق، ص۷۶) افتخاراتی چون اولین زن بیعتکننده با پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بعد از خدیجه (سلاماللهعلیها)و نخستین زنی که پیاده به مدینه هجرت نموده را در چه کسی میتوان یافت جز مادر امیرمؤمنان علی (علیهالسلام)
📌. چه زیبا ورقی بود این برش تاریخی که حضرت ابوطالب به خاطر محبت و علاقهای که به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) داشت و به سفارش پدر درباره آیندهی درخشان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، دمی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) جدا نشد و فاطمه بنت اسد نیز در این امر مهم؛ یعنی نگهداری و سرپرستی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، با ابوطالب همکاری میکرد و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را در مهر ورزیدن و نیکیکردن بر فرزندان خود مقدم میشمرد تا جایی که از طرف پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به تلافی و قدردانی به لقب «اماه» (مادر) مفتخر شد.
حضرت پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودهاند که به هنگام اطعام فرزندان و من، این زن همه سهمش را به من میداد و جبرئیل از سوی پروردگارم به من خبر داد که او اهل بهشت است و خدای عزوجل به هفتاد هزار فرشته فرمان داد تا بر او نماز بگذارند.
حضرت خطاب به فاطمه بنت اسد میفرمود: «رَحِمَک اللّه یا اُمّی بعد امّی».(تحقیق علیمحمد البجاوی، بیروت، دارالجیل، ۱۴۱۲ق، چاپ اول، ج ۴, ص ۱۸۹۱)
📌. و اما یک کلمه در بند زیر به دلم چنگ زد و آن هم کلمهی فواطم بود، یعنی جمع نام بانوی مکرمه، حضرت فاطمةالزهرا و فاطمه بنت اسد(سلاماللهعلیهن) كه قرب مقام این دو بزرگوار را خاطرنشان میسازد و نیز فاطمه دختر زبیر که از او هم به نیکی نقل شدهاست:«وقتی فرمان هجرت مسلمانان از مکه به سوی مدینه از طرف خدا بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ابلاغ شد، مسلمانان گروه گروه به مدینه مهاجرت کردند، از جمله آنان حضرت علی (علیهالسّلام) به همراه فواطم (فاطمه زهرا (سلاماللهعلیهم)، فاطمه بنت اسد و (فاطمه بنت زبیر) به همراه پسر امایمن بودند که از مکه به سوی مدینه هجرت کردند.»(حسین اعلمی، تهران، مکتبةالصدر، ۱۴۱۶ق،چاپ دوم،ج ۱، ص ۴۱۰) یکی والدهی ولی خدا و یکی همسر و کفو ولی خدا و چه خوشروزی است ولی خدای متعال.
📌. اما این زندگی پرنور و الهی به صفحات انتهایی خود رسید و نقل شده که فاطمه بنت اسد وقتی بیمار شد، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را وصی خود قرار داد و وصیتش را به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نمود و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قبول کردند.
روزی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نشسته بود که امیرالمؤمنین گریان نزدش آمد، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود، چه چیزی گریانت کرده است. عرض کرد: مادرم فاطمه درگذشت؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمودند: «و نیز مادر من به خدا سوگند!» و شتابان برخاست و به درون خانه آمد، سپس به او نگریست و گریست. امام علی (علیهالسّلام) فرمودند: «چون مادر ما فاطمه بنت اسد درگذشت، پیامبر خدا او را در پیراهن خود کفن کرد و بر او نماز گزارد و بر او هفتاد تکبیر گفت و در قبرش فرود آمد و به اطراف قبرش اشاره مینمود، گویی که آن را فراخ و بر او هموار میکرد و از قبرش بیرون آمد، در حالی که اشک از چشمانش روان بود و بر قبر او خاک میریخت.»(تحقیق علیاکبر غفاری، قم، دارالکتب الاسلامیه، ۱۲۸۸ق، ج ۱، ص ۴۵۳)
📌. سلام و درود بیکران الهی بر روح بلند بانو فاطمه بنت اسد و مادران مکرمه ی اهل بیت (علیهمالسلام). شاید بتوان گفت جفای مورخانی که از ایشان کم نقل کردهاند و ما شیعیانی که کم میگوییم و کم یاد میکنیم و کم معرفی میکنیم به دخترانمان و زنان سرزمینمان نابخشودنی است. ما شما بانوان مکرمه را فراموش کردیم که برخی دخترکانمان دل به الگوهای بیفرهنگ و اصالت غربی دادند و شیوهی زندگی برخی از مادران دیارمان از انوار قدسی و الهی فاصله گرفتهاست.
✍ فاطمه مهدوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب...
اما یقین دارم که شما مخدرات آلالله(علیهمالسلام) به رسم مادری هوادار و دعاگوی ما هستید. پس شما را سوگند به شیر پاکی که در کام ائمهی معصومین (علیهمالسلام) نوشاندید، از درگاه الهی بخواهید باقی غیبت فرزندتان را بر ما امت ناتوان ببخشاید و ظهورش را مقدر بفرماید.
آمین یا رب العالمین
✍ فاطمه مهدوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی