eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
866 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
ببینید آقایون یک مسلئه و قائده کلی توی علوم هست، یا حتی میشه توی زندگی، بعضی وقت ها ما به استدلال ها و براهینی بر میخوریم که هیچ خدشه ای توی اون استدلال نمیتونیم وارد کنیم ولی چون تصویر لوازم حرف برامون سخت هست، نمیتونیم به لازمه اون استدلال پایبند بشیم میایم به خود استدلال حمله میکنیم، البته که اینجا توضیح این بنده خدا از اصالت الوجود نشون میده اصلا در حد وی کی پدیا هم اصالت الوجود رو توضیح نمیتونه بده منتهی باز خیلی از کسانی که میان و به فلسفه اسلامی خدشه وارد میکنن یا با اصالت الوجود در می افتن دقیقا مشکلشون توی تصویر این کثرات هست، عزیز من اصالت الوجود کثرت رو نفی نمیکنه، کثرات رو از وجود بیرون نمی اندازه، ماهیت رو از فلسفه خارج نمیکنه، ماهیت رو تبدیل به وجود میکنه، استقلالش رو از بین میبره، ذاتش رو غیر مستقل میکنه، در عین اینکه کثرت رو حفظ میکنه استقلال رو نفی میکنه، نه اینکه اصالت الوجود کثرت رو نفی کنه... وقتی شما کثرت رو نفی کنی درواقع اطلاق وجود رو نفی کردی و این با خود برهان اصالت الوجود هم سازگاری نداره، یک پیچ سخت فلسفه اسلامی همین مسئله جمع کردن وجود با ماهیت هست که به بهترین نحو این رو علامه تونسته حل کنه، ولی خدایی شان ملاصدرا هم این حرفا نیست صدرا هم این رو حل کرده خلاصه کسی با سیب و پرتغال کاری نداره، بلکه وقتی وجود اصیل شده بعدش هست که سیب هست، و سیب بدون وجود موجود نیست، وجود هم خداست، وقتی میگیم وجود اصیل هست یعنی خدا اصیل هست، وقتی میگیم ماهیت استقلال نداره یعنی من تو و اهل بیت و پیغمبر اهل بیت هم وجودشون وابسته به خداست حالا شما از این کفر در میاری ؟
خدایی توی فلسفه راه میانبری در کار نیست،اینکه مدام حوصلتون سر میره، یه جا بند نیستید، دو سه سال بیشتر حوصله خوندن یه علم رو ندارید، دنبال مدرکید، اینکه ده دقیقه فکرتون یه جا جمع نمیشه، اینکه یه روز حال دارید یه روز حال ندارید، ده روز میشیند درس بخونید ده روز بعدش به حالتون از درس به هم میخوره نرید دنبال فلسفه دلتون به حال ملاصدرا بسوزه و سمتش نرید ... فلسفه فراغت، تمرکز، دل بریدن، استمرار، رنج، بی پولی و عشق میخواد.
توی یه گروهی یه بنده خدایی اومده میگه کاش ملاصدرا توی دوران مدرن به دنیا اومده بود و به جای این حرفای اسلامیزه شده یونان به اسم فلسفه اسلامی کمی علم مدرن یاد میگرفت خنده دارش این جاست این جماعت غرب زده و متحجر همیشه تهش به یه جا ختم میشن ( اینکه داعش فردای براندازی کراوات میزنه همینه) بعد میگم من سوادم نمیرسه خدایی بیا بگو بهم حرکت جوهری رو ملاصدرا از کجای فلسفه یونان فهمیده میگه نه مبنا یکی هست، میگم بابا مبنا یکی هست خیلی خوب بیا بگو کجاش یکی هست من بلد نیستم نمیفهمم از کجای فلسفه یونان میشه حرکت جوهری در آورد ولی کاش یه چندسال یه بار یه چندتا سوال و حرف جدید یاد بیگرن الان از اون روزی که ملاصدرا رفت اون دنیا تا الان سه چهار تا حرف پیدا کردن صبح تا شب میچسبونن به فلسفه و خوشن
📌 نظر ملاصدرا در باره رویکرد برخی از کلامیون ترجمه بخشی از اسفار: اما متکلمان چون به خانه از در وارد نمی شوند، توان رهایی از امثال این اشکالات را ندارند، لذا گاهی از آن اشکالات به جایز بودن خلأ پاسخ داده اند و دیگر گاه به اینکه: بهشت و دوزخ هنوز خلق نشده، و گاهی هم به فتق و شکافته شدن آسمانها- به مقداری که بینشان بهشت بگنجد-؛ کاش اینان به دین العجایز و عقیده پیرزنان قانع می شدند و بسنده به تقلید می کردند و از ندانم گفتن و اینکه: خدا و رسولش می دانند استنکاف نمی ورزیدند. شگفت آنکه بیشتر اینان را مشاهده می کنیم که سرگرم بحث در معقولاتند درحالی که محسوسات را نمی دانند، در الهیات سخن می گویند، در صورتی که از طبیعیات بی خبر اند، می بینی که به دلایل و قیاسات می پردازند ولی منطق و ریاضیات را درست نفهمیده اند، و از علوم دینی جز مسائل خلافیات را نمی دانند و هدفشان از علم، اصلاح نفس و تهذیب باطن و پاکی قلب از صفات پلید و ملکات نمی باشد، بلکه طلب ریاست و جاه و رجوع دادن مردمان به فتوا ها و حکمهاشان می باشد، از این روی نفاق و دوروئی را پنهان می دارند و با صاحبان حکمت و معرفت دشمنی می ورزند. از بزرگترین آشوبها و فتنه ها اینکه: آنها با این خرد های ناقص و آراء سستشان، ستیز و دشمنیشان با حکما و عرفا، بیشتر از دشمنی و ستیزشان با کافران یهود و نصاری است و این عمل را تقویت دین و حفظ عقاید مسلمین بر می شمارند، و نهایت تقویتشان مر دین را این است که گویند: حکمت گمراهی و گمراه کردن است و آموختنش بدعت و وبال، و اینکه: علم نجوم( اخترشناسی) در اصلش باطل است و ستارگان جمادات اند و افلاک نه حیاتی دارند و نه نطقی، و اینکه علم پزشکی را هیچ سود و بهره ای نیست و علم  هندسه دارای هیچ حقیقتی نمی باشد و بیشتر علوم طبیعیات کفر و زندقه و بی دینی است و صاحبانش ملحدان و کافرانند، و غیر اینها از سخنان و هوسهاشان که مملوّ از فریب و حقیقت پوشی می باشد، درحالی که بیشتر آنچه می پندارند مخالف چیزی است که در کتاب خدا و سنّت رسولش- از تعظیم و بزرگداشت حکمت و احترام صاحبان آن- آمده، و همین طور بزرگ شمردن علم ستارگان و آسمان و سوگند خوردن بدانها در بسیاری از آیات، و ستودن ناظران و اندیشمندان در آفرینش آنها، و نکوهش روی گردانان از آیات و نشانه های آنها در قرآن آمده است، چنانکه می فرماید: الذین... یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا، یعنی: کسانی که در خلقت آسمانها و زمین بیندیشند، و گویند: پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریده ای( 191- آل عمران) و فرموده: و کأین من آیة فی السماوات و الارض یمرون علیها و هم عنها معرضون، یعنی: بسا نشانه و آیات که در آسمانها و زمین هست که بر آن می گذرند و از آن روی گردانند( 105- یوسف) و چون دچار دفع چنین مشکلاتی از دین می شوند، در عجز و ناتوانی می افتند، مانند دراز گوشی که در منجلاب گِل و لای گیر افتاده باشد. 📎 ترجمه اسفار اربعه، سفر چهارم، ج2، ص212 و 213، محمد خواجوی https://eitaa.com/ensani_islami
❖ من در حرم حضرت معصومه همواره امام رضا را می‌دیدم! 📝 _ ... سفر اولی که به حج مشرف شدیم از نجف بود و از دریا سفر نمودیم خلاصه آن که چون به حرم رسول الله ﷺ وارد می شدم، علی را آن حا می دیدم، گویا حاضر است و هم چنین در شام چون به مزار حضرت زینب وارد می شدم، گویا سیدالشهدا را حاضر می دیدم علی را با رسول الله ﷺ قرب و نزدیکی و محبت و الفتی است که در آن جایی که رسول الله ﷺ است و ..‌. و حتی حرم حضرت معصومه انسان چون وارد می شود حضرت رضا را میبیند اینها مربوط به خصوصیت مکان است که انسان این گونه مشاهده مینماید.... . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من سرمه به مژگان زده دارم‌ تو نداری ...
• وقت هایی که تلاش میکنم چیزی بنویسم، حرفی برای گفتن پیدا نمیکنم. بهترین کلمات وقتی نوشته میشن که اراده ای برای نوشتن ندارم ...
الهی! به حرمت آن نام که تو خوانی و به حرمت آن صفت که تو چنانی، دریاب که میتوانی. الهی! عمر خود به باد کردم و بر تن خود بیداد کردم، گفتی و فرمان نکردم ، درماندم و درمان نکردم الهی! عاجز و سرگردانم. نه آنچه دارم ، دانم و نه آنچه دانم، دارم. خواجه عبدالله انصاری
توصیه امام به لزوم رعایت عرف حجاب هر منطقه در عراق امام به من گفت بهتر است به جای چادر از عبا استفاده کنید ‏امام خیلی مقید بودند که بچه ها تنها بیرون از خانه نروند، می گفتند این کار‏‎ ‎‏صلاح نیست. نسبت به دخترها که مکلف شده بودند؛ حساسیت بیشتری‏‎ ‎‏داشتند. خاطرم هست حدوداً دختر نه ساله ای بودم، اما یادم نیست مکلف بودم‏‎ ‎‏یا نبودم، آن موقع دخترها قبل از تکلیف نیز حجاب را رعایت می کردند و من دو ـ‏‎ ‎‏سه سال بود چادر سرم می کردم. اولین بار که به عراق رفتیم‏‎‎‏، ایرانی زیاد بود و ما‏‎ ‎‏با چادر بیرون می رفتیم. سفر سوم زمانی بود که سفرهای زیارتی انجام‏‎ ‎‏نمی گرفت، در نتیجه ایرانی آنجا خیلی کم شد و وقتی به عراق رسیدیم، امام‏‎ ‎‏فرمودند: از عبا استفاده کنید. عبا، حجاب خانمهای عراقی است. ایشان به جلب‏‎ ‎‏توجه نکردن در حجاب اهمیت می دادند، یعنی اینکه در هر جامعه ای باید نوع‏‎ ‎‏حجاب آن جامعه مبنا باشد نه اینکه بگویند حجاب عبا از چادر بهتر است یا‏‎ ‎‏بالعکس. منظور، جلب توجه نکردن بود.‏ فرشته اعرابی، نوه امام خمینی منبع: http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_53066/%D9%BE%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86/%D8%A7%D8%B2_%D8%B9%D8%A8%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87_%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF کانال زندگی برای علوم انسانی: https://eitaa.com/ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
توصیه امام به لزوم رعایت عرف حجاب هر منطقه در عراق امام به من گفت بهتر است به جای چادر از عبا استفا
نکته‌ای درباره‌ی حجاب و مدل‌های رایج عبای امروزی چیزی که در عراق به نام «عبا» یا حتی در برخی مناطق ایران به همین نام شناخته می‌شود، با آنچه امروزه به عنوان «حجاب کامل»» توسط حجاب استایل ها تبلیغ و فروخته می‌شود، تفاوت دارد. نکته‌ی مهم اینجاست که حجاب، طبق فرمایشات امام خمینی(ره)، نباید باعث جلب توجه شود؛ حتی اگر این جلب توجه ناشی از نوع خاصی از پوشیدگی باشد. به عنوان مثال، پیش‌تر فتوای مقام معظم رهبری را منتشر کردیم که اشاره داشت اگر پوشیدن پوشیه در یک جامعه‌ی خاص باعث جلب توجه شود، بهتر است فرد از آن اجتناب کند. این نشان می‌دهد که اصل در حجاب، پوشیدگی بدون جلب توجه است. اما یک نکته‌ی اساسی دیگر هم وجود دارد: حجاب علاوه بر اینکه نباید جلب توجه کند، نباید بدن‌نما هم باشد. متأسفانه بسیاری از عبایی‌هایی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، نه تنها بدن‌نما هستند، بلکه با عبایی که در فرهنگ عراق یا برخی مناطق ایران استفاده می‌شود، تفاوت فاحشی دارند. پس به یاد داشته باشیم: حجاب واقعی، هم ساده است و هم پوشیده؛ نه جلب توجه می‌کند و نه بدن‌نماست.