جنگ روانی و روایت از #پله_دوم
عبدالله گنجی
ماه رمضان1388- بعد از فتنه - در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبری، دانشجویی از وسط جمعیت بلند شد و با حرارت هرچه بیشتر گفت: آنچه در #کهریزک اتفاق افتاد، خیانت بود.
رهبری بلافاصله پاسخ دادند که بالاتر از خیانت، آن یک جنایت بود و من شخصا موضوع را دنبال میکنم ،
اما شمای جوان یادت نرود که مسئله کهریزک تابعی از مسئله اصلی است.
مسئله اصلی را فراموش نکنید ... و پرسید میدانید مسئله اصلی چه بود؟
و خود پاسخ دادند مسئله اصلی این بود که از فردای انتخابات کاری کردند که بهرغم مشارکت 85درصدی مردم، نظام جمهوری اسلامی نتوانست سرش را در مقابل چشم ملتهای اسلامی بالا بگیرد....
یعنی برای فهم داستان کهریزک باید از این نقطه شروع کنی نه اینکه شما را در وسط داستان ایزوله کنند.
در #جنگ_روانی، اصلی بهنام پله دوم وجود دارد؛ یعنی داستان / اتفاق از اول تعریف نمیشود.
به تعبیر بهتر کنش #سانسور میشود ، اما واکنش به نحو دلخواه روایت میشود.
فرض کنید کسی بهصورت شما سیلی زد و شما هم او را هل دادید و به زمین خورد و دستش شکست.
آنچه فردا منتشر میشود اینکه: فلانی دست فلانی را شکسته است ... ، و سیلی اول و اصل موضوع کلا پنهان میماند یا پنهان میشود.
روایتهای امروز دشمن و برخی دوستانی که نام آنان را باید «اصحاب تردید» گذاشت، همین است.
به این عبارت توجه کنید: «به دانشجویان دانشگاه شریف حمله شد!»
گویی دانشجو خواب بود یا سر کلاس بوده یا یک تجمع آرام و منطقی داشته و عدهای دیوانه یا مشروبخور و مست به آنان حمله کردهاند و تمام.
آیا روایت واقعی این است؟
در تیرماه 1378 تیتر روزنامههای آتشبیار معرکه این بود:
« #کوی_دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شد»، «اعلام عزای عمومی مراجع تقلید برای شهدای کوی دانشگاه» و...
حال آنکه در آن حوادث فقط یک افسر وظیفه نیروی انتظامی بهنام عزت ابراهیمنژاد کشته شد ! و تمام.
درباره حادثه #زاهدان میشنوید: «نمازگزاران زاهدانی به رگبار بسته شدند»!
خب چرا جمعههای قبل به رگبار بسته نمیشدند؟
از مظلومیتهای نظام جمهوری اسلامی همین موضوع است که داستان را از کمر آن روایت میکنند.
مثلا در سال98 حجم عجیبی از خبر کشتهشدن جوانی بهنام #پویا_بختیاری در کرج منتشر شد
اما کسی فیلمهای اقدامات این جوان در روزهای قبل و انتشار پیام تسلیت ربعپهلوی توسط پدرش را ندید.
در ماجرای اعدام #نوید_افکاری گفتند جوان ورزشکار اعدام شد !
و گویی در خیابان قدم میزده است و بهقید قرعه تصادفا اعدام شده !
اینجا قتل فردی صاحب زن و فرزند توسط او بهعنوان پله اول پنهان ماند.
خواص مورد اشاره سخنان دیروز رهبری که سراسیمه وارد میدان شدند و بیانیه و موضع اعلام کردند و مرگ خانم #امینی را قتل خواندند نیز روی پله دوم نشانده شدند.
عمده روایت دشمن اینگونه است و داستان از خط شروع گفته نمیشود و اینگونه چهرهای خشن، سرکوبگر و بیمنطق از نظام را معتبرسازی و #ادراکسازی میکنند.
طبیعی است که نظامی که به روش انقلابی به حکومت برسد، دشمنان باانگیزهای دارد.
اما دشمنی که به اخلاق پایبند باشد نیز بهنوبه خود ارزش و نعمتی است.
فاسدالاخلاقها هیچ چیزی برایشان مهم نیست و از هیچ چیز فروگذار نمیکنند.
حالا میتوان فهمید چرا مقام معظم رهبری برای مرحوم یدالله #سحابی و #بازرگان – بهعنوان کسانی که جمهوری اسلامی را قبول نداشتند– پیام تسلیم فرستادند.
چون اپوزیسیونی بودند که اخلاق را فدای دشمنی نکردند.
حالا از تجزیهطلب، منافق و قیشدگان ملت ایران در سال1357 تا صهیونیسم و غرب در یک جبهه آرایش گرفتند و اکنون که قیمتها تاحدودی تثبیت شده است و فسادگران نیز کمرنگ شدهاند #عرصه دیگری را گشودهاند که تصاویر مخابرهای آن «دروغ» و «سرکوب» باشد.
این هم بگذرد،
اما هم باید درس گرفت و هم عبرت.
*#وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نشان دادن دائمی پله اول است و این شدنی است.*
🔺 معجزه ضدانقلاب، دست مجروح رهبری را شفا داد!
🔥 ضد انقلاب دارد فیلمی را پخش میکند امام خامنهای با دست راستشان بلندگو میگیرند و میگویند که یا رهبری فوت کرده و این بدل رهبری است و یا اینکه رهبری از آغاز مردم را فریب داده و مجروجیتی نبوده است!
👈 دروغگوها فیلم سخنرانی را چپراست کردهاند تا بخش چپ فیلم، در سوی راست دیده شود. در تصویر بالا از بخشی از فیلم، نیرنگشان دیده میشود؛ زیرا نوشته درون حسینیه امام خمینی، وارونه شده است! و نیز بانوان که در بخش چپ حسینیه امام مینشینند، در این فیلم در سوی راست دیده میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تو نمیدونی داری با بیحجابیت چیکار میکنی؟
🔰 #استاد_پناهیان
✍ تخریبچی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدیوی زیرخاکی از نتانیاهو/ برنامه رسانهای دشمن برای تاثیرگذاری در جامعه ایرانی
🔹(۱۲ سپتامبر ۲۰۰۲ ، ۱۲ شهریور ۱۳۸۱) جلسه پرسش و پاسخ کنگره امریکا در مورد حمله به عراق؛ در بخشی از سوالهایی که پرسیده میشود در مورد اولویت حمله به عراق یا ایران
🔹نتانیاهو: ایران چیزهایی دارد که عراق ندارد، ایران ۲۵۰هزار بشقاب ماهواره دارد، اینترنت دارد، من به رییس سیا گفتم برای تغییر رژیم در ایران لازم نیست جاسوس بفرستید. برای ایران کافیه فرستنده های قوی بگذارید که سریالهای Beverly Hills و Melrose Place را ببینند و جوانها خانه های شیک را ببینند استخر ها را ببینند و پتانسیل داخلی آنجا را فعال کنید ایران یک جامعه باز دارد، اما عراق ندارد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت همسر شهید مدافع امنیت از سوختن همسرش
🔹راحله موسوی همسر شهید مدافع امنیت سروان پرویز کرمپور: اگر پلیس در تجمعات حضور دارد فقط برای این است که اعتراضات بهحق مردم به اغتشاش و ناامنی تبدیل نشود!
🔹حلما ۷ ساله دختر شهید: دوست دارم بههمراه بابام روز اول به مدرسه بروم.
پیام اعضا
سلام امروز همراه با یکی از دوستان طلبه و فعال در یک همایش شرکت کردیم
البته با وجود خستگی مثل همیشه نشستیم پای سخنرانی چندین نفر پشت هم
بسیج حقوقدان ها و وکلا در همایش امروز حضور داشتند
انتهای جلسه آقای منتظری دادستان هم که دقایق پایانی به مجلس پیوستند سخنرانی کردند
ایشون خیلی خوب اشاره کرد و رسید به بحث اغتشاشات و عدم فعل برخی مسئولین سابق در قضیه فضای مجازی و ... که حالا از موضع طلبکار درباره این قضایا اظهار موضع کردهاند و این در حالی است که خود مقصرین اصلی این وضع هستند
من هم خوشحال که خود ایشون به این عدم فعل و ... حتی مستندبه آیه قرآن اشاره کردند ولی کمی گذشت و بحث اصلی ایشون متمایل شد به موضوع جوانانی که حضرت آقا هم فرمودند هیجانات و یا تاثیر از فضای اینترنت باعث شده که بیایند کف خیابان و ... و بعد در ادامه مطالبی گفتند در مورد که چطور باید با جوانان صحبت کرد و ... و اینکه خانمهای مومن در مواجهه با این افراد هنجارشکن مراقب باشند درگیر نشوند و مطالبی در تکمیل همین موضوع (نقل به مضمون)
من و و دو دوست دیگر اما ناراحت و برآشفته از این همه روضه ها و حرف های بعضا تکراری سخنران های مختلف که بارها شنیدیم !
به همین دلیل بر آن شدم با توجه به اشاره خودشان به ترک فعل مسئولینِ مقصر، ضمن تشکر به صورت سوال از محضر ایشون صریح بپرسم در مورد محاکمه و پیگیری ترک فعل برخی مسئولین و پیگیری برای مجازات آنها ، آن هم با توجه به این اتفاقات و زنگ خطری که برای همه به صدا درآمد، قوه قضائیه چه برنامه ای دارد ؛تا این ترک فعل ها یک بار برای همیشه از سوی مدعی العموم مطرح و اعلام شود ؟
اما با وحود اینکه چند بار دست بلند کردم تا خود ایشون فرصتی بدهد ولی با کمال بی توجهی ادامه صحبت های خود را پِی گرفتند
بلند شدم و ایستادم و در یک مکث کوتاه و پایان چمله ایشان، با صدای بلند گفتم آقای دادستان سوالی داشتم از محضرتون با وجود تکرار دوبار و صدای رسا و بلند ایشون بدون توجه به صحبتش ادامه داد
دوستان گفتند بروید کمی جلوتر شاید نشنیده میدانستم شنیده چون مستقیم نگاه کرد و دید چند بار هم دست بلند کردم
ولی برای اتمام حجت رفتم جلوتر ،
و در حال آغاز طرح سوال یکی از خانم های مسئول هماهنگی جلسه آمد نزد من و گفت لطفا کتبی بدهید و دو مرد دیگر هم آمدند همین را جدی گفتند و ادامه دادند اصلا اجازه طرح سوال به صورت حضوری و رسانه ای را نمیدهیم به ما اجازه ندادند چون جلسه پرسش و پاسخ نیست
من موضوع سوال را به خانم توضیح دادم و جالب بود خود این خانم به آقای مسئول هماهنگی جلسه هم گفت البته این سوال همه ما است
من تاکید کردم آیا سوال من همین جا در جلسه بلند مطرح و پاسخ داده میشود ؟
گفتند بله بنابراین مکتوب نوشتم و اتفاقا دو سه نفر دیگر از خانم ها هم سریع برگه های سوال مکتوب خود را دادند ( اهمیت بخش پرسش و پاسخ بین مسئولین مدعو و مهمانان و حضار کاملا مشهود بود )
بعد صحبت های آقای منتظری تمام شد و مسئول سوال پس از بررسی سوال ها برگه ها را برد نزد آقای منتظری
ولی با کمال تعجب و شگفتی و تاسف آقای دادستان بهانه آورد که ان شاءلله در یک فرصت دیگر برای پرسش و پاسخ و این بار نمیشود و سریع برای ترک جلسه والسلام علیکم را گفت
من هم ناراحت بلند داد زدم آقای دادستان لطفا پاسخ سوالات کتبی ما را بدهید مهم است
ولی ایشون بی توجه و بی تفاوت و غیرمسئولانه خارج شد
برخی به من اعتراض و خیلی ها هم حمایت کردند
ما به اندازه کافی خودمان دردها و روضه ها را میدانیم
مساله این است مسئولین محترم برنامه های خود را شفاف اعلام نمیکنند
آنچه امروز انتظار داشتم جناب دادستان محترم به آن بپردازد ارائه یک گزارش به نخبگان حاضر درباره برنامه های جدی قوه قضائیه در برابر اغتشاشات اخیر و بخصوص پیگیری برای ترک فعل ها مرتبط با مسایل اخیر بود
آنچه دیدیم اما خلاف انتظارمان بود
در حین رفتن آقای منتظری بلند گفتم رهبر فرمودند مسئولین در برابر سوال جوانان انقلابی پاسخگو باشند و ارتباط درست برقرار کنند
ایشون که خودش در جلسه به چگونگی ارتباط و گفتگو با جوانان در فضاهای مناسب اشاره کردند در نحوه ارتباط خود با سوال کنندگان در یک جلسه و همایش ، به عکس رفتارکردند و حاضر نشدند در پاسخ به پرسش، حتی یک سوال آن هم فقط برای حفظ ظاهر و احترام به حضار از جمع وکلا و نخبگان و حقوقدان ها بپردازند
متاسفیم که پرچم مطالبه جوانان انقلابی را برخی مسئولین با عدم پاسخگویی به پایین میکشند
مسئولان اما بدانند 👇👇👇
عَلَم مطالبه از مسئولین و امر به معروف مسئولین را زمین نمیگذاریم
#برخورد_با_ترک_فعل_مسئولین
#مطالبه_از_قوه_قضائیه
#بانوی_تمدن_ساز
#بانوی_تمدن_ساز
@banooyetamadonsaz
🔴آخرین نبرد ما جنگ شناختی است
⬅️ غربیها، نه در جنگ نظامی، نه در جنگ سیاسی و نه در جنگ اقتصادی، توانِ مقابله با ما را ندارند!!
🔺آخرین نبرد آمریکا با ایرانیان، غلبه بر سبک زندگی اسلامی و تربیت نیروی آمریکایی در خاک ایران با استفاده از قدرت رسانه های نفوذی است؛ یعنی:
🔺استفادۀ دیروز و امروز ایرانیان از اینستاگرام و تلگرام… و فردا برخی پلتفرمهای داخلی مشابه اینستا و.… جنگافزارهای مشابه 💥
شاگردِ استاد ✍
#⃣ #از_تبیین_تا_قیام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 پرچم
اثر: فاطمه طیوب
#برای_ایران
@foriran1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من از هلند می آیم؛ کشور کوچکی در اروپا...
با ایشان در هلند آشنا شدم. هلندی الاصل. ایمان عمیق و عمل به دستورات دین از سوی ایشان خیلی مرا متحیر کرد.
این ویدئو ایشان است که از هلند به پیاده روی اربعین رفته است.
می گفت: «من واقعا باور نمی کردم که یک غیر مسلمان می تواند مسلمان شود!»
فرایند مسلمان شدنش را توضیح می دهد که خودتان ببینید. اما برایم قابل توجه بود که می گفت:
« مردم فکر می کنند اگر موهایتان را درست کنید و آرایش کنید یعنی خوشحالید و حالتان خوش است. اما آن موقع من اصلا احساس خوشی نداشتم. چون دائم نگران این بودم که ظاهرم چه طور است؟ مردم چه فکر می کنند؟
ولی الان که دارم حجاب می پوشم دیگر برایم اهمیت ندارد که مردم درباره ام چه فکری می کنند و فقط نظر خدای تعالی برایم مهم است. و اینگونه اعتماد به نفس من برگشت...»
💡 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی🇮🇷 در فرانسه، #هلند و ایران
@ninfrance
1سخنرانی دعای توسل.mp3
10.05M
🔴 شب گذشته مسجد جمکران
سخنرانی با موضوع فتنه های آخرالزمان
عزاداری شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام سه شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱
حجت الاسلام و المسلمین عالی
انتقاد شدید حاج آقا عالی از ترس مجلس انقلابی و عدم تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی
#آموزش_و_پرورش
#فضای_مجازی
#جنگ_روایت_ها
✉️ پیام مخاطب
سلام وقتتون بخیر
بنده معلمم و شاغل در اداره آموزش و پرورش.
همه مسائلی که [در گروه اتاق توییت] فرستاده بودن حقیقت داره، متاسفانه در آموزش و پرورش از همه جا معلم جذب میکنند و این جذب گروهی و بدون گزینشهای سخت و با تحقیقات ساده و الکی الان داره نتیجه خودش رو نشون میده.
در آموزش و پرورش یک راه برای تربیت معلم وجود دارد بنام دانشگاه فرهنگیان. ولی راه های فرعی هم برای استخدام وجود دارد: ماده ۲۸، خرید خدمات، حقالتدریسها، نهضت و طرحهای مختلف.
آموزش و پرورش بیشتر بنگاه اشتغالزایی است تا تربیت نسل.
مسئله دوم شکاف بین نسلی است بین معلمین و نسل جدید. معلمان فعلی اصلا حرف دهه هشتادی و نودی رو متوجه نمیشوند. دنیاشون متفاوته.
مسئله سوم سیاسی کاری شدید در آموزش و پرورش هست. الان در استان ما چندین اداره مناطق بزرگ با سرپرست اداره میشوند. یعنی هنوز ادارات مدیر ندارن، اداراتی هم که مدیر جدید براشون انتخاب شده، در حد کارشناس هستند تا رئیس اداره. چرا اینطور شده؟
[علت] دخالت شدید نهادها و افراد مختلف در انتصاب افراده. از استاندار و فرماندار تا امام جمعه و فرمانده سپاه و بهخصوص نمایندگان مجلس فعلی و حتی اونایی که سابقا در راس ادارات بودند. همه و همه در فکر وارد کردن افراد خودشون در پستهای مدیریت و معاونتهای ادارات آموزش و پرورش است.
از مدیر یا معاونی که با رانت و بدون کاربلدی بر سر کار اومده انتظار چی داریم؟
انتظار کار و تحول از این افراد انتظار غلطی است.
مسئله چهارم شکاف عمیق بین نسلهاست.
یک عده از کادر مدارس اصلا در فاز تربیت و... نیستند بلکه خودشون ضدتربیت هستند.
یک عده معلم و معاون و مدیر مدرسه دیگه که دغدغه فرهنگ و تربیت و ... دارند، نود درصدشون اصلا کار با کامپیوتر [رو بلد نیستند] ولی دانش آموز ما شب و روزش در شبکههای اجتماعی و تحولاتی است که در انها میگذرد.
خب این دو قشر اصلا حرف همدیگه رو متوجه نمیشوند که بخواهند روی هم تاثیر بگذارند.
مسئله پنجم حوزه پرورشی به عنوان خط مقدم مقابله با جنگ نرم و... اصلا در اندیشه کارهای تربیتی نیست.
حوزه پرورشی تبدیل به ستاد تشریفات مراسمات مختلف شده و معاونین و مربیان پرورشی از افرادی جذب شدهاند که فقط بهخاطر حقوق بیشتر معاونت پرورشی یا اعمال مدرک جدید و... به این سمت اومدن و مربیانی که در رشتههای درسی نتونستند استخدام بشوند در پرورشی بدلیل نیاز شدید جذب شدهاند.
امسال از ده نفر از جذب نیروهای جدید در منطقه شیعه نشین ما چهار نفر از اهل تسنن بودند!
خب این میخواد فردا چی به دانش آموز یاد بده؟ این مبانی اعتقادیش زمین تا اسمون فرق داره بعد قراره از نماز و ولایت و... در مدرسه به دانش آموز بگه؟
آموزش و پرورش هزار تا کلاف سر درگم داره که برای ساختنش باید بکوبن از نو بسازن.
عرفان حلقه، ابتذالات اخلاقی، بهاییت، سنیگری، بیاعتقادی در مدارس و بین دانشآموزان داره موج میزنه.
انقدر مسائل و مشکلات متعدد هست که اگر بگم تعجب میکنید ولی خب کارهای فرهنگی آموزش و پرورش فقط شعاری و من باب رد گزارش و ساختن رزومه است.
@GhadiriNetwork
فدوی: میانگین سنی اغلب بازداشتیها ۱۵ سال است
جانشین فرماندهی کل سپاه:
🔹میانگین سنی بسیاری از دستگیرشدگان اخیر ۱۵ سال است.
🔹غفلت از حوزههای تربیتی، معرفتی، تبیینی و تبلیغی باعث شد تا این عده در قربانگاه فضای مجازی و رسانهای،بهعنوان لقمههای چربی برای دشمن تبدیل شوند.
🔹برخی از این نوجوانها و جوانهای دستگیر شده در اعترافات خود از کلید واژههای مشترکی چون شبیهسازی اغتشاشات خیابانی به بازیهای رایانهای و همچنین اعتیاد و وابستگی شدید به فضای مجازی سخن میگویند؛ زمینه و بستری که شبکهها و رسانههای مجازی و ماهوارهای دشمن به خوبی از آن برای اغفال و گمراهسازی، بهره گرفت.
آیا مردان، چه زنان محجبه باشند و چه نباشند، یک جور فکر می کنند؟! ⁉️
پاسخ به پرسش یکی از مخاطبین محترم کانال👇
ببخشید اقای دکتر یک سوال: برای یک خانم بدحجاب داشتم از مضررات بدپوششی میگفتم ، گفت استاد دانشگاه ما میگفت مردها طورین که حتی با وجود پوشش زن هم انگار اونو لخت میبینن و با فکرشون به زنها نگاه میکنن و فرقی نداره من بپوشم یا نه!!
جواب شما به ایشون چیه؟
👈 پاسخ به این پرسش را در ارسال بعدی داده ام. لطفا توجه بفرمایید...
امّا، به دلیل محدودیت تعداد حروف هر ارسال، منابع و برخی جملات کامل تر مربوط به توضیحات ارسال بعدی را در این ارسال قرار می دهم:
بررسی رابطه میزان استفاده از لوازم آرایشی و مزاحمت های خیابانی برای زنان: مورد مطالعه استان کرمانشاه
https://jwsf.tabriz.iau.ir/article_666602.html
نظریه های یادگیری، اولسون و هرگنهان، ترجمه علی اکبر سیف، فصل مربوط به آلبرت بندورا. ایشان در توضیح نسبت دادن سرزنش (به عنوان یک مکانیسم خودتبرئه ساز می نویسند:
«بندورا مثال زیر را برای نسبت دادن سرزنش به دست داده است: تجاوزگران جنسی و مردانی که تمایل به کارهای خلاف عفّت دارند به افسانه های مربوط به تجاوز جنسی متوسّل می شوند که در آنها مکانیسم های مختلفی وجود دارند که از طریق آنها سرزنش شخصی از بین می رود... این باورها قربانیان تجاوز جنسی را مسئول می دانند زیرا گفته می شود که آنها با ظاهر و رفتار تحریک آمیز خود و با مقاومت کمی که در مقابل تجاوز از خود نشان می دهند تجاوزگر را به عمل تجاوز دعوت می نمایند» (هرگنهان و السون، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ۱۳۹۱، ص ۴۱۳).
چندین مطالعه تجربی نشان داده اند که در معرض پورنوگرافی (هرزه نگاری) قرار گرفتن (که اغلب زنان را به عنوان اهداف جنسی ترسیم می کند [جنسن و داینز، ۲۰۰۴]) منجر به این میشود که مردان شرکای زن خود را کمتر به صورت جذاب رتبه بندی نمایند (ویور، مزلند و زیلمن، ۱۹۸۴)، رضایت کمتری از جذابیت، عملکرد جنسی و میزان محبّت به شرکای صمیمی شان نشان دهند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸)، و تمایل بیشتری در جهت رابطۀ جنسی بدون درگیری عاطفی ابراز نمایند (زیلمن و براینت، ۱۹۸۸). حتی مشاهدۀ یک قسمت از برنامه تلویزیونی همچون Charlie’s Angels ممکن است منجر به این شود که مردان، زنان واقعی را به لحاظ جسمی کمتر جذّاب رتبه¬بندی نمایند (کنریک و گاتیرز، ۱۹۸۰). فریبل، جانسون و کلمن (۱۹۹۷) دریافتند دانشجویان دورۀ کارشناسی مرد که مرتّب و به صورت خودجوش پورنوگرافی را دنبال میکردند، اصطلاحات جنسی بیشتری را برای توصیف معنای واژه «زن» تولید میکردند تا کسانی که پورنوگرافی را به شکل منظم نمیدیدند! این دو گروه، در توصیفاتشان برای واژه «مرد» تفاوتی با یکدیگر نداشتند؛ این پیشنهاد میکند که مشاهده پورنوگرافی، به خصوص، با جنسی سازیِ زنان مرتبط است و تاثیرات تعمیم یافته یا به لحاظ جنسیتی خنثی در بر ندارد ... اگر دختران و زنان منحصرا به عنوان موجودات جنسی در نظر گرفته شوند تا به عنوان افرادی پیچیده با بسیاری علایق، استعدادها، و هویت های متنوع، آنگاه پسران و مردان احتمالا در برقراری ارتباط با آنها در سطوحی، به جز سطح جنسی، مشکل خواهند داشت» (انجمن روانشناسی امریکا، ۲۰۰۷، ص ۲۸).
Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls
پاسخ به سوال را در ارسال بعدی دنبال کنید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش بانوان و آزار جنسی خیابانی
یک نکته مهم: به دلیل تبلیغات #اسلام_هراسی در غرب، بانوان محجبه در کشورهای غربی، در مجموع، آزار خیابانی زیادی (نه آزار جنسی) را در آن کشورها متحمّل می شوند و این ارتباطی به موضوع حجاب ندارد، بلکه به خاطر هویت اسلامی بیانگر ایشان است.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا پوشش بانوان، در نگاه آقایان به ایشان، بی تأثیر است؟
پیش از هر بحثی باید بدانیم جبهه ای که زنان را برای شهوترانی مردان هرزه می پسندد، از هیچ اقدامی برای ترویج بی بند و باری فروگذار نخواهد کرد. بنابراین، زبان شما نباید صرفا زبان دفاعی باشد، بلکه شما باید به این نگاه غلط هجوم ببرید.
اینکه حجاب، چه آثار و فواید فردی و اجتماعی دارد در کانال در حال بحث شدن است.
اما، پاسخ به این استدلال جناب استاد دانشگاه!
۱. باید بدانیم که این یک توجیه و مکانیزم دفاعی برای خودتبرئه سازی است. آلبرت بندورا، یکی از روانشناسان پیشگام در زمینه توضیح چرایی انجام اعمال غیراخلاقی است. وی معتقد است افرادی که خود را چندان بد نمی پندارند، برای حفظ وجهه خودشان، و همزمان انجام دادن اعمال غیراخلاقی، از مکانیزم های خودتبرئه ساز استفاده می کنند. برای نمونه، متجاوزان جنسی، عمل ناپسند خود را اینگونه توجیه می کنند که «فردی که مورد تجاوز قرار گرفته، خودش هم علائمی نشان می داد که رابطه جنسی را می خواهد». خب،شما از بحث بندورا، می توانید در دو جهت استفاده کنید.
جهت اول، اینکه استاد شما برای توجیه کردن ترویج بی حجابی، متوسل به مکانیزم خودتبرئه ساز شده اند: «همه مردان، حتی اگر زنان محجبه باشند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود!». این به وضوح یک مکانیزم خودتبرئه ساز است. از جهتی، ترکیب فرافکنی و دلیل تراشی است. شنیده اید که می گویند: «کافر همه را به کیش خود پندارد»؟!
اما جهت دیگر استفاده شما از مثال بندورا، می تواند این باشد که به ایشان برسانید که «به چه دلیلی باید برای افراد متجاوز توجیه درست کنیم؟» اگر اینطور که ایشان می گویند، همه مردان، با هر پوششی که از بانوان ملاحظه کنند، ذهنشان درگیر مسائل جنسی می شود، طبیعتا عده ای از این جمعیت هم متجاوز خواهند بود. با این اوصاف، از ایشان بپرسید «اگر یک خانم محجبه باشد، راه توجیه برای متجاوز باز است یا اگر خانم غیرمحجبه باشد؟»
۲. ایشان، به فرض اینکه می توانستند این حرف را اثبات کنند (که نمی توانند)، حجاب بانوان را صرفا و صرفا در چارچوب نگاهی ارزیابی کرده اند که پوشش بانوان را فقط به عنوان جلوگیری کننده از نگاه هرزه مردان مورد تحلیل قرار می دهد، حال آنکه چنین نگاهی غلط است. حجاب، پیش از آنکه ثمراتش برای جامعه آشکار شود، برای خود بانوان مفید است. مدیریت غریزه نمایشگری، توجه به همه ابعاد وجودی، نیفتادن در بازی بی پایان رقابت برای زیبایی، تمرکز بر شخصیت به جای تمرکز بر جنسیت، نمایش دادن هویت و باورهای خود، آزادی از امیال و انگیزه هایی که در نهایت به ضرر فرد تمام می شوند، آزادی از معیارهای جامعه هرزه پسند از بانوان و ... .
۳. پوشش بیانگر یک هویت است. یک هویت اخلاقی-دینی. وقتی کسی پوشش دارد، معمولا همراه با آن به انتقال مفاهیم دیگری هم می پردازد. مثلا، اینکه با حجاب خود دارد می گوید مفاهیم ارزشی مانند حیا و عفاف و حریم خصوصی و نپذیرفتن نگاه هرزه دیگران از ارزشهای من است. ضمن اینکه این پیام مهم را انتقال می دهد که در زندگی من مردان باغیرتی حضور دارند و این یک پیام ترسناک برای متجاوز است. حمایت اجتماعی که از دیدن حجاب خانمها برداشت می شود، برای بسیاری مردان هرزه بازدارنده است.
۴. ایشان با دیدن یک خانم محجبه درگیر زنای ذهنی می شوند، طبیعی است که با دیدن یک خانم غیرمحجبه، ممکن است درگیر فرایندهای جدی تری شوند!
۵. به ایشان بگویید استدلال شما شبیه به این است که بگویید فرقی نمی کند، انسان روزه دار، بوی غذا را از بالای دیگ استشمام کند یا از فاصله ۳۰ متری! یا اینکه غذا را در دهان او بگذاریم! او در هر حال، گرسنه است! چه استدلال ضعیفی است!
۶. به ایشان اطلاع بدهید مطابق با پژوهشهای انجام شده، مردانی که فیلم های هرزه نگاری را می بینند، در تولید واژگان جنسی برای خانمها پیشرو هستند و چنین چیزی در سایرین دیده نمی شود یا بسیار کمتر است. این پژوهش می گوید: «هر چه جنبه های جنسی بانوان نمایش عمومی تری پیدا کنند، مردان هرزه جری تر می شوند و زنها را به عنوان موجودات جنسی تئوریزه می کنند و نه انسانهایی با شخصیت». آیا حجاب، مانع چنین نگاهی نیست؟
۷. به ایشان بگویید طبق پژوهشهای انجام گرفته، بانوانی که پوشش مناسب تری دارند، آزارهای کلامی، رفتاری و جنسی کمتری نسبت به سایرین می بینند.
در پایان، این نکته مهم را باید بگویم که خانمهایی که تصور می کنند اگر پوشش آزاد شود، همه چیز عادی می شود و حساسیت ها از بین می رود، باید بدانند که آزادی پوشش، علاوه بر مخاطرات فراوان برای امنیت روانی و اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی آنها، سبب می شود مردان، علاوه بر انجام اعمال غیراخلاقی، هر روز توجیهات جدید برای اعمال زشت خود تولید کنند.
منابع اشاره شده را در ارسال قبلی ببینید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
من از 17.5 سالگی تا 25 سالگی برای تحصیل پزشکی در تهران بودم. بعد سالها گذشت تا دوباره برای تحصیل. M. P. H به تهران برگشتم. در همان بدو ورود احساس کردم چهره شهر و پوشش زنان خیلی تغییر کرده. طوریکه هول برم داشت. شب خیلی در فکر بودم و احساس میکردم اسلام از دست رفته. ناگهان به خودم نهیب زدم که تو به عنوان یک فرد آکادمیک چه حق داری بدون اندازه گیری نتیجه بگیری؟ فردا به فامیلمان گفتم تو رانندگی کن من میشمارم. از جنوب شرق تهران تا شمال تهران را گز کردیم و هر چه خانم در خیابان دیدیم شمردیم. 65 درصد چادری!!!!! داشتم شاخ در میآوردم. فهمیدم در میدان بینایی مشاهده گر زنان چادری حذف میشوند. اصلا خاصیت چادر همین است دیگر! شما وقتی بدون شمارش نگاه میکنید پوشش های رنگ و وارنگ را بیشتر میبینید چون اصلا آنها برای جلب توجه اند دیگر!
بگذارید یک مثال دیگر بزنم:
فرض کنید شما از بالای یک برج به یک خیابان مملو از خودرو در حال تردد نگاه میکنید. فرض کنیم 300 ماشین در میدان بینایی شما جا بگیرند. اگر همه خودروها منظم و بین خطوط رانندگی کنند و فقط 10 خودرو ویراژ و زیگزاگ بروند شما کل خیابان را بی نظم میبینید در حالیکه اکثریت رانندگان منظم اند.
یک نکته ای میخواهم بگویم:
ما وقتی طبق کامن سنس قضاوت میکنیم به خطا دچار درماندگی آموخته شده و ناامیدی میشویم و برخی هامان تلاش را رها میکنیم.
به نظرم برخی مسئولین فرهنگی و اجرایی هم که باید کننده کار باشند دچار همین وضعیت شده اند.
یکی از کارهایی که ما روانشناسان اسلامی باید انجام دهیم درمان درماندگی خودمان و مسئولین و همرزمان جبهه اسلام است.
یا بنی اذهبوا فتحسسوا من یوسف و اخیه و لا تیاسوا من روح الله انه لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرون. ✌️✌️✌️
#دکترعلی_مرعشی