eitaa logo
انتظار منجی عالم313
4هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
545 ویدیو
51 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
⇲ غــــــربال در آخــــرالزمان ⇱ ---------------------------------------- ---------------------------------------- 🔍غربال شدن (اَلَک شدن) شیعیان در زمان غیبت ☀️امام صادق (علیه السلام) درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرمایند : 🔸 «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛ 🔸 وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ 🔸 وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ 🔸 حَتَّى لَایَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر» 🔹 به خدا سوگند شما خالص می شوید؛ 🔹 به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ 🔹 به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛ 🔹 تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر. ☀️در این روایت امام صادق (علیه السلام) هشدار می‌دهد که خداوند شیعیان را در زمان غیبت دچار آزمایش بسیار سختی خواهد کرد و بسیاری از اشخاصی که منتسب به شیعه هستند غربال می‌شوند و خالص می‌شوند و از این میان گروه بسیار اندکی از شیعیان باقی می‌مانند. 👈در این میان کسانی نجات خواهند یافت که: 1⃣خود را در زمان غیبت به امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) نزدیک و نزدیکتر کنند؛ 2⃣خود را از رذایل اخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند (تزکیه نفس کنند). 3⃣شناخت امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است. 📚📗📙منبع: بحار الانوار، ج5، ص216#ا لّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج @entezar_ma313
زبانِ حال... ▫️ ام‌البنين خطاب بِه مولايش حسن گفت: «اگر مادرت بی‌خانه است بگذار سقفی بر سر ما نيز نباشد» اينگونه معلمی بود كه مواسات را به ابالفضلش آموخت. ▪️ سجادجانم سجده طولانی كن كه فرزند منتقمت خواهد امد عزيز دلم باقر گوشه‌ای از علومت را بشكاف كه خلق‌الله ببينند هر چه هست نزد شماست. ▫️ حضرت صادق بِه شيعيانت بشارت حضور منجی را بده كه زمين راستگوتر از تو بِه خود نديده خواهی آمد و دوباره خواهيم ساخت سرايی زيباتر از لولو و مرجان... ▪️ ویژه 📖 @entezar_ma313
‌💠۴- همان گونه که شنا در استخر نیاز به مربّی و ناجی دارد و گذر از دریا نیاز به کشتی و ناخدا، دنیا نیز چنانکه امام فرمود: دریای عمیق و پر تلاطم است، «الدنیا بحر عمیق» که به کشتی و کشتی بان نیاز دارد.این با کدام منطق و حکمت سازگار است که خداوند، شناوران ناتوان و ناآشنا را در دریای پرخطر به حال خود رها کند! 💠 ۵ - همان گونه که خداوند در کشور تن فرمانروایی به نام عقل قرار داده تا به وسیله آن چشم و گوش و تمام اعضا از انحراف و خطا حفظ شوند، لازم است برای جامعه نیز امام و فرمانروایی قرار دهد تا دچار تحیر و انحراف و هرج و مرج نشده و به مقصد برسد.آیا قرآن کافی نیست؟ ❓ سؤال: با وجود قرآن وکتاب آسمانی، دیگر چه نیازی به امام پاسخ: قرآن، کتاب قانون است و قانون به مفسّر و مجری نیاز دارد. در نظام امروز جهان نیز در کنار قوّه مقنّنه، قوّه مجریه و قضائیه وجود دارد، زیرا قانون به مجری و ضمانت اجرا نیاز دارد.این نیاز در زمان پیامبر به دست او و پس از پیامبر توسط امامان به انجام می‌رسد. 💠 علاوه بر آنکه جزئیّات همه چیز مثلاً تعداد رکعات نماز یا تعداد شوطهای طواف در قرآن ذکر نشده است و بسیاری از مطالب جزیی و مقطعی در قرآن وجود ندارد و پیامبر در زمان خود و امامان هر کدام در زمان خود، آنها را برای مردم بیان می‌کنند. 💠 خود قرآن می‌فرماید: به سراغ پیامبر بروید و دستورات خود را از او بگیرید. «ما آتاکم الرّسول فخُذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» [۱]آنچه را پیامبر بیان می‌کند، بگیرید و آن چه را نهی می‌کند، رها کنید. این آیه دلیل آن است که پیروی از سنّت نبوی واجب است. زیرا پیروی از سنت پیامبر، پیروی از خداست. «مَن یطع الرسول فقد اطاع اللّه» [۲] ---------- [۱]: ۱۵) سوره حشر، آیه ۷ [۲]: ۱۶) سوره نساء، آیه ۸۰ 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
دنیا به اهل‌بیت رو می‌کند ▪️ «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا...» 🔸 امام علی در ابتدای حکمت ۲۰۹ نهج‌البلاغه از آینده‌ای مسرّت‌بخش خبر می‌دهند و می‌فرمایند: «دنیا پس از سرکشى، به ما روى مى‌کند، چونان شتر مادّهٔ بد خو که به بچهٔ خود مهربان گردد» 🔹 امیرالمؤمنین در این فراز خاطر نشان می‌کنند که دنیا پس از رو گردانیدن از اهل‌بیت، دیر یا زود انعطاف نشان داده و به آن ها رو می‌کند و حکومت به صاحبان اصلی آن خواهد رسید. 🔸 مسئله‌‌ای که با توجه به تاریخ زندگانی اهل‌بیت و ظلم‌هایی که در حقّ این خاندان شکل گرفت، تنها مصداق تحقق آن را با ظهور امام مهدی می‌توان تصور کرد. یعنی زمانی که حکومت حق و عدالت شکل بگیرد و در سرتاسر عالم استقرار پیدا کند. و در این زمان است که حکومت به صاحبان اصلی خود بازگشته است. @entezar_ma313
💠 تسبیح و تقدیس خداوند توسط اهل بیت علیهم السلام قبل از خلق آسمان و زمین و فرشتگان 🔹 حسن بن سلیمان حلی قدس سره روایت کرده است: ✍ ١١١- وروى عن المفضل قال : قلت لمولانا الصادق عليه السلام : ما كنتم قبل أن يخلق الله السماوات والارض : قال : كنا أنوارا نسبح الله تعالى ونقدسه حتى خلق الله الملائكة فقال لهم الله عزوجل : سبحوا فقالت : أي ربنا لا علم لنا ، فقال لنا : سبحوا فسبحنا فسبحت الملائكة بتسبيحنا. 🔸 مفضل بن عمر قدس سره گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: شما قبل از خلق آسمان‌ها و زمین کجا بودید؟! آن حضرت علیه السلام فرمودند: ما نورهایی بودیم که خداوند را تسبیح و تقدیس می‌کردیم تا زمانی که خداوند فرشتگان را خلق کرد، پس خداوند عز و جل به آن‌ها فرمود: تسبیح بگویید. فرشتگان گفتند: ما تسبیح را نمی‌دانیم. پس خداوند به ما گفت: تسبیح بگویید. پس ما تسبیح خداوند گفتیم و فرشتگان به تسبیح ما تسبیح گفتند. 📚 تفضیل الائمة علیهم السلام علی الانبیاء و الملائکة، تالیف حسن بن سلیمان حلی، صفحه ۲۵۸، چاپ انتشارات مکتبة العلامة المجلسی 📃 اسکن کتاب: 🌐 https://bit.ly/3ysHSXy 📃 پوستر: 🌐 https://bit.ly/3N0X8Pi وجود اهل بیت علیهم السلام به هیچ وجه وابسته به جسم کالبدی و عنصری نیست و فعالیتشان نیز محدود به بعد تولد نیست، بلکه هزاران هزار سال قبل تولد و هزاران هزار سال قبل سایر مخلوقات به شکل ارواح نورانی آفریده شده و به ملائکه و انبیاء الهی علیهم السلام امداد و کمک رسانده و ایشان را یاری کرده و تعلیم می‌دادند. @entezar_ma313
‌❓❓چرا امام عصر(عجل الله فرجه) علی‌رغم جشن گرفتن‌ها و بیعت‌ها تاکنون ظهور نکرده‌اند؟ ◀️ امام زمان(عجل الله فرجه) هم اکنون در حال امامت کردن هستند اما دلیل آن که تاکنون ظهور نکرده اند برای آن است که زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم نبوده است. ◀️ زیرا ظهور به معنای تشکیل حکومت اسلامی است و غیبت یعنی از بین رفتن این حکومت. ◀️امام زمان (عج) غیبت کردند زیرا زمینه برای حکومت ایشان فراهم نبود و غیبت ایشان به این دلیل طولانی شده است که شیعیان هنوز با امام زمان(عج) بیعت واقعی نکرده‌اند. @entezar_ma313
امام صادق علیه السلام مرده بخاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او میشود ، شادمان میگردد ، همانگونه که زنده با هدیه خوشحال می گردد. 📚الفقیه، ج1،ص117 @entezar_ma313
‌🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۲🌷 🍀الگو بودن امام انسان برای رسیدن به کمال نیاز به الگو دارد و یکی از اصول تربیت، الگوسازی و استفاده از الگو می‌باشد. در واقع انسان اگر نمونه و مدلی نداشته باشد، سرگردان می‌شود. 💠 امام، الگوی کاملی است که باید همه انسان‌ها سعی کنند مثل او شوند. امام، مدل، نمونه و میزان است. 💠 اگر الگوهای کامل و واقعی را پیش چشم خود مجسم نکنیم و به آنان عشق نورزیم، الگوهای کاذب و باطل با تبلیغات نابجا فراروی ما قرار خواهند گرفت و به آنان گرایش پیدا خواهیم نمود و ما را به سوی خود خواهند کشید. 💠 قرآن، تنها آن قسمتی از داستان پیامبران را که می‌تواند برای دیگران الگو باشد بیان می‌کند. به نام همسر و تعداد فرزند و تاریخ تولد و وفات آنان کاری ندارد. یعنی هرگز قرآن قصد داستان سرایی ندارد بلکه هدفش الگو سازی است. 💠 امام تنها راهنما نیست، بلکه امام است، تنها سرپرست نیست، بلکه امام است، یعنی کار و عبادت و خوردن و جنگیدن و سکوت و فریادش برای ما الگو و درس است. 💠 امام به گفته‌ها و تئوری ها، عینیّت می‌بخشد. 💠 امام طرح ذهنی اسلام را به حقیقت خارجی، تصوّر را به واقعیّت و خیال را به حقیقت تبدیل می‌کند و بیان می‌کند که اسلام تنها اسم بی مسمی نیست. 💠 امام با آن صفات و افکار و اعمال همه جا و در همه وقت و برای همه افراد امام است، چنانکه ابراهیم علیه السلام اکنون نیز امام است.چه جالب تعبیری است و چه نیکو مقامی است و چه زیبا لفظی است کلمه امام. این کلمه به قدری بار و محتوا دارد که هرگز لغات دیگر از قبیل معلم، مرشد، هادی، مبلغ، واعظ این همه معنا ندارد، زیرا همه لغات دلالت بر آموزش و ارشاد می‌کند نه حرکت و پیشوایی، ولی امام یعنی کسی که خود می‌رود و عملاً پیشواست و دیگران از او پیروی می‌کنند. 💠 از بزرگ ترین راه‌های نفوذ استعمارگران ارائه الگوهای بد و دور کردن جوانان از امامان و الگوهای حقیقی است و شاید یکی از فلسفه‌های زیارت امامان نیز همین است که انسان هر گونه که هست، در برابر انسانی که باید باشد بایستد و فاصله‌ها و کمبودها را دریابد. 💠شاید یکی از فلسفه‌های عزاداری امام حسین علیه السلام نیز همین باشد که انسان بنشیند و صبر و پشتکار رهبران خود را در احیای مکتب و ایثار آنان را بشنود و با خود مقایسه کند و بداند که چگونه باید زندگی کند و بمیرد و چه راهی را باید انتخاب نماید. 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
❣ 📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا جادَّةَ الله‏... 🌱سلام بر تو ای راه روشن خدا. ای که هر چه غیر توست بیراهه است. سلام بر تو و بر روزگاری که همه خلق در مسیر تو، شیرینی بندگی را خواهند چشید. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها @entezar_ma313
‌معرفت مهدوی ⛅️خورشيد پنهان 🔷«قَالَ سُلَیمَانُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ علیه السلام فَكَیفَ‏ ینْتَفِعُ‏ النَّاسُ‏ بِالْحُجَّةِ الْغَائِبِ الْمَسْتُورِ قَالَ كَمَا ینْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذَا سَتَرَهَا السَّحَابُ» 📘 بحارالانوار، ج ٢٣، ص ٦ 🔷 «سلیمان بن مهران از امام صادق علیه‌السلام سؤال كرد، مردم چطور از امام غایب سود می‌برند؟ امام صادق علیه‌السلام در پاسخ فرمودند: همانگونه كه از خورشید بهره می‌برند، زمانی كه با ابرها پوشيده شده است» 🔷 زمانى كه ابر چهره ی خورشید را می‌پوشاند، هرگز موجب تاريكى زمين نمى‌شود، و مردم همچنان از آثار خورشيد بهره‌مند مى‌گردند. 🔷پرده غیبت نیز فقط انسان‌ها را از دیدار مستقیم حضرت محروم می‌کند و هرگز مانعی بر نور افشانی و افاضه‌ى فيض امام بر خلق نخواهد بود. 🔷حضرت ولى عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه پشت ابر غيبت پنهان گشته، اما وجود مقدس او واسطه نزول بركت، هدایت، رحمت و اراده خاص خدای سبحان است و اهل زمين از آثار وجودی او بهره‌مند می‌شوند. پيداست پشت ابر غيبت روى خورشيد پس مى‌شود روشن دو چشم ما به زودى @entezar_ma313
إنَّ مَعَ العُسرِ يُسرا به گمانم "يُـسـر" ؛ همان بهارِ قدم هایِ توست که از دلِ هزار لایه‌ی سختِ زمین خواهد رویید...
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۳🌷 🍀 نقش الگوها در جامعه 💠 قرآن زنان پیامبر را مخاطب قرار داده و می‌فرماید: «یا نساء النبیّ من یأت منکنّ بفاحشة مبیّنة یضاعف لها العذاب ضعفین» هر کدام از شما مرتکب خلافی آشکارا شوید، دو برابر سایر زنان عذاب می‌شوید. 💠 این به خاطر آن است که زن پیامبر عملاً الگو و مدل سایر مردم است و نقش رهبری را ایفا می‌کند. 💠 در حدیث می‌خوانیم: «یُغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل أن یغفر للعالم ذنب واحد» هفتاد گناه از جاهل بخشیده می‌شود قبل از آنکه یک گناه از عالم بخشیده شود. 💠 آری انسان عالِم و دانشمند، در جامعه سرآمد و الگوی مردم است، لذا خطای او هم بزرگ به حساب می‌آید. 💠 بزرگان گفته اند: گناه صغیره عالم و دانشمند، گناه کبیره به حساب می‌آید، زیرا عمل او در دیگران بیشتر اثرگذار است. اینکه می‌بینیم گناه بدعت گذار و کسانی که در جامعه پیشگام و برنامه ریز و پایه گذار انحراف هستند چند برابر سایرین است، به خاطر آن است که آنها نقش الگو و رهبری را دارند. 🌿 برگی از تاریخ 💠 از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چرا حضرت علی علیه السلام در جنگ جمل هر که را زخمی می‌شد رها می‌کرد، ولی در جنگ صفین فرمان داد زخمی‌ها را هم بکشند؟ 💠 امام هادی علیه السلام در پاسخ فرمود: در جنگ صفین رهبر مخالفان زنده بود و زخمی‌های فراری را دوباره جمع و کمبودها را جبران و ضعف‌ها را تقویت و بیماران را عیادت و دلجوئی می‌نمود و ریشه فساد در آب بود، (تا ریشه در آب است امید ثمری هست) و لذا برای خشکاندن ریشه فساد و پایان دادن به توطئه باید اثری باقی نگذارد، امّا در ماجرای جنگ جمل، پس از کشته شدن بزرگان دشمن مثل طلحه و زبیر و از هم پاشیده شدن فرماندهی سپاه دشمن، امید و پناهگاهی برای فریب خوردگان فراری و زخمی‌ها نبود، لذا هر کدام زخمی می‌شدند یا پا به فرار می‌گذاشتند، مورد تعقیب قرار نمی گرفتند. 💠 از این ماجرا به خوبی می‌توان نقش رهبر را در جبهه باطل و تفاوت عکس العمل‌ها را در جبهه حق دریافت. ☀️ انعکاس امامت در قیامت 💠 در قرآن می‌خوانیم: «یوم نَدعوا کلّ اُناس بامامهم» روز قیامت هر گروه را در کنار رهبرشان فرا می‌خوانیم. 💠 این آیه نقش امام را در هدایت یا گمراهی پیروان به خوبی روشن می‌کند. نقشی که بهشت وجهنم را برای پیروان رقم می‌زند. 💠 در قیامت مستضعفان به رهبران فاسد خود می‌گویند: «لو لا أنتم لکنّا مؤمنین» 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🌤در وقت ظهور حضرتش، هیچ مؤمن از دنیا رفته باقی نمی‌ماند مگر آن که سرور و شادمانی قبر او را فرا می‌گیرد. @entezar_ma313
» و رابطه آن با «» : 📌قسمت اول: ✔️سالها این پرسش مطرح است: «امام خمینی فرمود حفظ این نظام، از حفظ جان امام زمان واجب‌تر است». شهید سلیمانی نیز این دیدگاه، را بیان کرد. چه سنخیتی بین این سخن با جان‌فشانی برای ظهور حضرت حجت وجود دارد؟ با اینکه انقلاب مردم ایران در بهمن57 به هدف تسهیل در امر فرایند ظهور تشکیل شد. سالها شایع شده است «»در ایران قبل ظهور، متعلق به«» است که سرانجام با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و حکومت ایران، فرو می‌پاشد. شایسته است به جای نزاع سیاسی، به تراث مهدوی -که به صورت مستند، علمی و اجتهادی- «آغاز و پایان» آخرین حکومت در ایران قبل ظهور را ترسیم کرده است، مراجعه نماییم: ❓آیا «آخرین حکومت» در ایران متعلق به «بنی‌عباس قبل ظهور» است؟  در باورداشت مهدویت،ظهور امری دفعی و تصادفی تلقی نمی‌شود بلکه واقعه‌ای است که با زمینه‌سازی و تمهیدات ممهدون شکل می‌گیرد[1]  از این‌رو در منابع فریقین، قیام‏‌های حق قبل از ظهور(رجل من اهل قم،خراسانی و یمانی) معرفی شده و اوصاف "ممهدون و زمینه‏ سازان" ظهور در احادیث فریقین شیعه و اهل سنت نیز ذکر شده است.[2]  🔅از جمله: انقلاب ایران به رهبری مردی از قم (رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ)، پرچم هدایت وی و مشروعیت قیام (يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ) خصوصیات یاران وی و صلابت و استواری آنان در پیشبرد اهداف انقلاب(يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ)، ایستادگی در برابر فتنه‌ها و طوفان‌های سخت(لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ)تحمیل جنگ بر آنان(وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ) و سرنوشت انقلاب ایران (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ)به روشنی سخن به میان آمده است.[3]  💠انقلاب ایران قبل از ظهور بنابراین قبل از ظهور،انقلاب و حکومت در ایران تشکیل خواهد شد که هدف اصلی خویش را زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر می‏داند و در مواجهه با دشمن، دو مرحله حق خویش را از دشمنان طلب می‌کنند(يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَايُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَايُعْطَوْنَهُ)  اما وقتی خواسته آنان برآورده نمی‌شود (فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ)این‌بار از راه قدرت‌ نظامی، حق خویش را از دشمن طلب می‌کنند(وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ)آنگاه دشمن مجبور به پذیرش مطالبات حق ایرانیان خواهد شد(فَيُعْطَوْنَ مَاسَأَلُوهُ)لکن ایرانیان به دلیل تغییر معادلات جهانی ازجمله وقوع واقعه هرج الروم از پذیرش حق خویش -علیرغم اصرار بر اخذ حق در دو مرحله قبلی- سرباز خواهند زد(فَلَايَقْبَلُونَه)و در مقابل آماده جنگ نهایی و سرنوشت ساز با دشمن در فلسطین در آستانه ظهور خواهند شد.  (يَقُومُوا...قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء) و سرانجام انقلاب ایران به طلوع فجر حکومت جهانی مهدوی متصل خواهد شد (وَلا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ)[4] که عبارۀ اخری تعبیر قرآنی "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين" در سرنوشت انقلاب "قیام مردی از قم" است که ذکر گردید. ❗️بنابراین آخرین حکومت در ایران، نه تنها متعلق به بنی‌‌عباس نیست بلکه زمینه‌ساز ظهور است.[5] ❓حفظ نظام یا حفظ جان امام زمان؟ ولیکن آنچه سالیان طولانی به‌عنوان «شبهه» مطرح است که امام خمینی گفتند: «نظام را حفظ کنیم ولو به قیمت کشته شدن امام زمان». در حالیکه در اندیشه فکری «امامین انقلاب»،حفظ اسلام بر حفظ نظام مقدم است و «نظام» بدون مبانی «انقلاب» یک چیز سطحی و صوری است. و نباید به هر قیمتی نظام را حفظ کنیم. ملاک حفظ اسلام است و نه حفظ نظام. و اما شبهه و پاسخ به آن: 🌱امام خمینی: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ـ ولو امام عصر(عج) باشد ـ اهمیتش بیشتر است».[6] ادامه دارد.... 📚پی نوشت: [1] . پورسیدآقایی،زمینه‌سازی ظهور، فصلنامه مشرق موعود، ش10، ص20-21. [2] .فتلاوی، رایات الهدی و الضلال فی عصر الظهور،ص63-126. [3] .مجلسی،بحارالأنوار، ج57،ص216. [4] .نعمانی،الغیبۀ،ص273. [5] .ایران قبل ظهور،مشرق نیوز [6] .امام خمینی،صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۵. ‍ ‍ ‍ ‍ @entezar_ma313
🔸‌روزگار «غیبت» است و تو از دیده‌ها پنهان هستی. تو «غائب» هستی. دوستان تو به مشکلات و گرفتاری‌های زیادی مبتلا می‌شوند و همواره دعا می‌کنند این روزگار غیبت به پایان رسد و تو ظهور کنی. 🔸به راستی منظور ما از روزگار غیبت چیست؟ آیا تو همیشه از دیده‌ها پنهان هستی و مردم اصلاً نمی توانند تو را ببینند؟ 🔸در اینجا ماجرای یوسف علیه السلام و برادارانش را بیان می‌کنم: یوسف علیه السلام، پسر یعقوب علیه السلام بود. یعقوب دوازده پسر داشت، او یوسف را بیش از همه دوست داشت زیرا می‌دانست او به مقام پیامبری می‌رسد. برادران یوسف به او حسادت ورزیدند و او را داخل چاهی انداختند. 🔸خدا می‌خواست یوسف را بزرگ و عزیز کند، کاروانی به سر چاه آمد، یوسف را از چاه بیرون آورد و او را به مصر برد، عزیز مصر یوسف را خریداری کرد. یوسف از خود لیاقت‌های زیادی نشان داد تا آنجا که خزانه دار مصر شد و بعد از مدّتی «عزیر مصر» شد. 🔸قحطی همه جا را فرا گرفت، یعقوب و پسران دیگرش در کنعان (منطقه ای در فلسطین) زندگی می‌کردند، آنان در فقر و سختی بودند، برادران یوسف به سوی مصر حرکت کردند تا گندم تهیه کنند. آنان نزد «عزیز مصر» آمدند ولی نمی دانستند که او، همان یوسف است، آنان یوسف را نشناختند، آنان باور نمی کردند که یوسف زنده باشد و به این مقام و شکوه رسیده باشد. 🔸آنان به یوسف گفتند: «ای عزیز مصر! بر ما صدقه بده که خداوند صدقه دهندگان را دوست دارد». 🔸یوسف هم در حق آنان مهربانی کرد، به آنان گندم زیادی داد. آنان به کنعان بازگشتند و ماجرا را به پدر گفتند. بعد از مدّتی بار دیگر آنان به مصر آمدند و گندم گرفتند ولی باز هم یوسف را نشناختند. وقتی برای بار سوم آنان به مصر آمدند، یوسف تصمیم گرفت خود را به آنان معرفی کند. 🔸یوسف به آنان گفت: «آیا به یاد دارید زمانی که جاهل بودید با یوسف چه کردید؟ ». آنان گفتند: «یوسف را از کجا می‌شناسید؟ »، یوسف گفت: «من یوسف هستم». 🔸اینجا بود که آنان سرهای خود را از شرمساری پایین انداختند، یوسف به آنان گفت: «امروز خجل و شرمنده نباشید، من شما را بخشیدم، امیدوارم خدا هم گناه شما را ببخشد که او مهربان ترین مهربانان است». 🔸قرآن، این گفتگوها را که در اینجا نوشتم در سوره یوسف بیان کرده است، پسران یعقوب، یوسف را می‌دیدند ولی او را نمی شناختند، همان گونه که ما تو را می‌بینیم ولی نمی شناسیم! * * * 🔺 روزی از روزها امام صادق علیه السلام به یاران خود رو کرد و چنین گفت: "مهدی علیه السلام شباهتی به یوسف دارد، برادران یوسف وقتی نزد یوسف آمدند، با او داد و ستد کردند ولی او را نشناختند، وقتی یوسف خود را معرفی کرد، او را شناختند. 🔺وقتی خدا مصلحت در این ببیند که کسی حجّت او را نشناسد، این کار را می‌کند و روزگار غیبت آغاز می‌شود. 🔺یوسف پیامبر خدا بود، یعقوب هم پیامبر خدا بود، یعقوب سال‌های سال، در فراق یوسف اشک ریخت، اگر خدا می‌خواست جایگاه یوسف را به یعقوب نشان می‌داد، ولی خدا در آن مدّت، مصلحت در آن دید که خبری از یوسف به پدرش یعقوب نرسد. 🔺خدا همان شیوه ای را که در غیبت یوسف داشت، در غیبت مهدی علیه السلام دارد، پس چرا عدّه ای این موضوع را انکار می‌کنند؟ مهدی علیه السلام همان مظلومی است که حقش غصب شده است. 🔺سپس امام صادق علیه السلام این گونه سخن خود را ادامه داد: صَاحِبُ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ یَتَرَدَّدُ بَیْنَهُمْ. وَ یَمْشِی فِی أَسْوَاقِهِمْ. وَ یَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ. مهدی علیه السلام در میان مردم رفت و آمد می‌کند، در بازارهای آنان راه می‌رود، بر فرش‌های آنان قدم می‌گذارد، ولی مردم او را نمی شناسند. هر زمان خدا بخواهد و به او اجازه بدهد او خود را معرفی خواهد کرد (و روزگار غیبت تمام خواهد شد)، همان گونه که خدا به یوسف اجازه داد تا خود را به برادرانش معرفی کند. * * * ◀️مناسب است به این جمله بیشتر فکر کنم: «مهدی علیه السلام بر فرش‌های مردم قدم می‌گذارد». ◀️این یک کنایه است، منظور این است که تو مهمان خانه‌های شیعیانت می‌شوی، در مهمانی‌ها و مجالس آنان شرکت می‌کنی، ولی آنان تو را نمی شناسند. ‌📚 ✍مهدی خدامیان ارانی @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۴🌷 🍀نقش الگویی حاکمان 💠 خداوند در سوره توبه به مسلمانان فرمان می‌دهد که در میدان مبارزه و جهاد، رهبران و فرماندهان کفر و ریشه‌های آنان را هدف قرار دهید: «فقاتلوا ائمّة الکفر» پس با پیشوایان کفر نبرد کنید. 💠 در سخنان پیشوایان معصوم نیز به این مهم توجّه شده است. حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «الناس بامرائهم أشبَه منهم بآبائهم» شباهت مردم به رهبرانشان، از تأثیر پذیری آنها از پدران و مادرانشان بیشتر است. 💠 در روایتی دیگر می‌خوانیم: «الناس علی دین ملوکهم» اگر شما نبودید و ما را به حال خود واگذار می‌کردید، ما طبق فطرت خود از مؤمنان بودیم. دین مردم بر طبق دین رهبران و حاکمان آنان است. 💠 پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمودند: «صِنفان من امّتی اذا صلحا صلحت امّتی و اذا فسدا فسدت امّتی» هر گاه دو دسته از امت من فاسد شوند همه فاسد می‌شوند و اگر صالح شوند در همه اثر گذاشته و همه صالح می‌شوند. سؤال کردند آن دو دسته کیانند؟ پیامبر فرمودند: «الفقهاء و الاُمراء» دانشمندان و حاکمان. ✨✨ حدیثی مهم 💠 امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «قال اللّه تبارک و تعالی: لاعذّبنّ کلّ رعیّة فی الاسلام دانت بولایة کلّ امام جائر لیس من اللّه و اِن کانت الرعیة فی اعمالها بَرَّة تقیّة و لاعفونّ عن کلّ رعیّة فی الاسلام دانت بولایة کلّ امام عادل من اللّه و اِن کانت الرعیّة فی انفسها ظالمةً مسیئة» خداوند می‌فرماید: هر جمعیّتی که رهبریِ فردی ستمگر را بپذیرند، مورد عذاب و غضب من هستند گرچه آنان خود باتقوا و نیکوکار باشند و هرگاه مردمی رهبری امام عادلی را بپذیرند مورد عفو و لطف من هستند گرچه آنان به خود ظلم کرده و دارای رفتار بدی باشند. 💠 از این حدیث بسیار عالی، استفاده می‌شود که آنچه مهم تر از عمل است، پذیرش ولایت پیشوای عادل است. همان گونه که هرگاه راننده اتوبوس، فردی عاقل و با تجربه و سالم باشد این اتوبوس به منزل می‌رسد گرچه بعضی مسافران، پوست پرتقال و ته سیگار در ماشین ریخته و یا با لباس کثیف و کفش پاره در آن نشسته باشند. 💠 اما هرگاه راننده و هدایت کننده اتوبوس، شخصی ناسالم یا مست یا کور باشد، سرنوشت مسافران نابودی است گرچه تمام مسافران بهترین لباس و کفش را پوشیده باشند. 💠 آری، آنچه در حرکت اصالت دارد رهبری و مسیر حرکت است نه قیافه و ژست و اعمال جزئی. 💠 در قرآن آمده است: «و مَن اضلّ ممّن اتّبع هواه بغیر هُدیً من اللّه» کیست گمراه تر از کسی که پیرو هوس خود باشد و هدایتی از طرف خدا او را هدایت نکند. 💠در حدیث ذیل آیه می‌خوانیم: هر که مکتب و دین خود را بر طبق سلیقه و رأی خود قرار دهد و از امام حقیقی اطاعت نکند، مشمول این آیه شده و گمراه ترین افراد است. 💠 در حدیث دیگر می‌خوانیم: کسی که زیاد عبادت کند، ولی امام و رهبر حقی نداشته باشد، سعی و تلاش او مردود و در حقیقت گمراه است و خدا نیز دشمن عبادت و اعمال اوست. «واللّه شانی ء لاعماله» 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: ظهور اتفاق نمی‌افتد قبل از آنکه همه‌ اقشار (ایدئولوژی‌های مختلف) مردم بر دیگر مردم حکومت کنند تا هیچ‌کس نگوید: اگر ما متولی‌ امور مردم می‌شدیم، به عدالت حکمرانی می‌کردیم. پس از آن، قائم به حق‌ و عادلانه قیام می‌کند. غیبت نعمانی: باب۱۴، حدیث۵۳ 👤 استاد حکیمی @entezar_ma313
مقدمه 🔅 سخن گفتن از حضرت مهدی همیشه دلنشین است، اما قطعاً توصیف حضرت و دوران ظهورشان از زبان پدر بزرگوارشان امام علی حلاوت و شیرینی دو چندان و نکته‌های لطیفِ بسیاری دارد. از این رو به دنبال نشان آن یار غائب در کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه بر آمدیم. 📗 بحث مهدویت در نهج‌البلاغه را می‌توان از یک نگاه به دو بخش تقسیم کرد: ❶ پیشگویی‌های امام علی در مورد آینده بشریت. ❷ اشاره به امامت و پیشوایی اهل بیت و مخصوصاً رهبری حضرت مهدی. 🔎 در سلسله پیام‌های مهدویت در نهج‌البلاغه سعی داریم تعدادی از خطبه‌های امیرالمومنین پیرامون این دو بخش را بررسی نماییم. به امید آن که بتوانیم قدمی هرچند کوچک در راستای تبیین بیشتر معارف اهل‌بیت برداریم و برسد روزی که چشمانمان لیاقت دیدار اماممان را داشته باشند. ۱ @entezar_ma313
اهميت‌و‌چرايی‌دعا‌برای‌ظهور : ✍امام عصر (عجل‌الله‌فرجه) از طريق محمد بن عثمان دومين وکيل خويش در زمان غيبت صغری، خطاب به همه ى شيعيان فرمودند: "براي تعجيل در فرج بسيار دعا کنيد که همانا فرج و گشايش شما در آن است." 🔹 در اين سخن دو نکته مهم وجود دارد: 1- کثرت دعا يعنى به دعاى کم و در زمان محدود اکتفا نشود. آرى منتظران واقعى حضرتش از چشم انتظاری خسته نمى شوند و هرگز از تمنّای فرج ملول نمی گردند. 2- فرج و گشايش در همه‌ی امور ما (اُخروی و دنيوی) تنها و تنها به فرج و ظهور امام وابسته است. 📚برگرفته از کتاب آشتی با امام زمان @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۵🌷 🔶‌هدف امامت و رهبری 💠 از نظر اسلام، دنیا و مال و مقام و قدرت و حکومت، همه وسیله اند نه هدف و لذا اولیای خدا هر گاه به قدرت و حکومت می‌رسند، هرگز از زندگی ساده خود دست برنمی دارند و در فکر بزرگ منشی و فخر فروشی و استکبار و فساد نیستند و تنها به تکلیف الهی فکر می‌کنند. 💠 خداوند می‌فرماید: «تلک الدار الآخرة نجعلها للّذین لایریدون علوّاً فی الارض و لا فساداً» سرای آخرت، با آن همه نعمت‌های بی پایان را مخصوص کسانی قرار می‌دهیم که در فکر بزرگی و فساد در زمین نباشند. این عباس می‌گوید: خدمت حضرت علی علیه السلام رسیدم و امام مشغول وصله زدن کفش خود بود، در حالی که او امیرمؤمنان و حاکم بر جان و مال مسلمانان بود. 💠 امام پرسید: قیمت این کفش چقدر است؟ گفتم: (این کفش پاره و وصله وصله) ارزشی ندارد. امام فرمود: «و اللّه لهی أحبّ الیّ من اِمرتکم الاّ أن اُقیمَ حقّاً او أدفَعَ باطلاً» به خدا سوگند همین لنگ کفش نزد من بیش از حکومت بر شما ارزش دارد مگر آنکه حقی را به پا دارم یا باطلی را از بین ببرم. 💠 آری امامت و رهبری برای اجرای دستورات الهی و رساندن مردم به کمال و نجات مردم از شرک و ظلم و جهل و تفرقه است، نه برای کسب قدرت و رسیدن به ثروت. بنابراین امامت در اسلام پست نیست بلکه مسئولیّت است، رفاه نیست که بار است و لذا شخص امام دارای زندگی عادّی است و با لباس و غذای بسیار ساده به سر می‌برد. همچون دیگران کار می‌کند و هیچ گونه مزایای فوق العاده ای برای خود نمی خواهد. 💠 حضرت علی علیه السلام در نامه ای به ابن عباس چنین نوشتند: «امّا بعد، فلا یکن حظّک فی ولایتک مالا تستفیده و لا غیظا تشتفیه ولکن اماتة باطل و احیاء حقّ» در حکومت داری، نباید ثروت اندوزی کنی و حق نداری از قدرت خود سوء استفاده کنی و غیظ خود را نسبت به رقیب و مخالف اعمال نمائی بلکه هدف تو باید نابود کردن باطل و زنده کردن حق باشد. 💠 حضرت علی علیه السلام پس از پذیرش حکومت، خطاب به مردم فرمود: «دخلتُ بلادکم بأشمالی هذه و رحلتی و راحلتی‌ها هی فاِن أنا خرجتُ من بلادکم بغیر ما دخلتُ فانّنی من الخائنین» وارد شهر شما شدم با همین لباس‌های کهنه و با همین اثاثیه ساده و با همین مرکب و اگر دیدید پس از مدتی بغیر از وضع موجودم از شهر بیرون رفتم بدانید که در بیت المال خیانتی کرده ام. 💠 در جای دیگر می‌فرماید: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ اللّه علی العلماء ألاّ یُقارّوا علی کِظّةِ ظالم و لا سَغَبِ مظلوم لألقَیتُ حَبلَها علی غارِبها و لسقیتُ آخرها بکأس اوّلها و لألفیتُم دنیاکم هذه أزهَدَ عندی من عَفطَةِ عَنْز» اگر اجتماع مردم به دور من و نیاز آنان به رهبری نبود و اگر به خاطر اعلام یاری مردم، حجّت بر من تمام نمی شد و اگر خداوند از علما پیمان نگرفته بود که بر پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده آرام نگیرند، من ریسمان و افسار حکومت را بر کوهان آن می‌انداختم و با همان ظرفی که درخت خلافت را اولین بار آب دادم (و در خانه نشستم) اکنون هم آب می‌دادم و خود به خوبی درک می‌کردید که این دنیای شما با مال و مقام وحکومتش نزد من بی اعتبارتر از آبی است که به هنگام عطسه کردن از بینی بزغاله بیرون می‌آید. 💠 آن حضرت در خطبه ۲۱۴ نیز می‌فرماید: خداوند بر گردن هر یک از من و شما حقی متقابل قرار داده و چنین نیست که تنها حاکم حق امر و نهی داشته باشد و از مقام و موقعیّت خود لذّت ببرد و فرمان بدهد. 💠 بنابراین در اسلام، هدف از حکومت، کامیابی و لذّت جویی و رفاه طلبی حاکم نیست وگرنه نباید حضرت علی علیه السلام در زمان فرمانروایی اش، کفش وصله دار بپوشد و در سختی زندگی کند به شکلی که برای تأمین زندگی روزانه خود مجبور شود شمشیرش را بفروشد و بگوید: «واللّه لو کان عندی ثمن اِزار ما بِعتُه» به خدا سوگند اگر به اندازه خرید لباسی پول می‌داشتم، هرگز شمشیرم را نمی فروختم. 💠حضرت امام رضا علیه السلام در همان زمانی که ولایتعهدی به او تحمیل شد روی حصیر زندگی می‌کرد و با بردگان غذا میل می‌فرمود. حضرت سلیمان علیه السلام نیز با آن همه عظمت، همواره در کنار مستضعفان و با آنها مأنوس بود. 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: 🌤مهدی(ع) از فرزندان من است، زمانی که قیام می‌کند عیسی بن مریم(ع) جهت نصرت و یاری او (از آسمان) فرود می‌آید و حضرتش را برای نماز مقدّم می‌دارد و به او اقتدا می‌نماید. 📚امالی صدوق، ص181. @entezar_ma313
امت واحد 🔸 امیرالمومنین در خطبهٔ ۱۰۰ نهج‌البلاغه بعد از ستایش خداوند، از رسالت پیامبر اکرم و ویژگی‌های خودشان (یا تمام ائمه) سخن می‌گویند و سپس می‌فرمایند: «بعد از او، مدتى در انتظار خواهيد بود، تا خداوند شخصى را ظاهر کند که شما را جمع نمايد و پراکندگى‌تان را به جمعيّت مبدّل سازد.» 🔹 ابن ابی الحدید مانند بسیاری دیگر از شارحان نهج‌البلاغه، هدف از ایراد این خطبه را توصیف و پیشگویی دربارهٔ حضرت مهدی دانسته و می‌گوید: «شخصی را که خدا بر می‌انگیزد از اهل بیت است؛ و این سخن اشاره به مهدی آخرالزمان است و در نزد ما(اهل تسنن) غیر موجود است و از این پس وجود پیدا خواهد کرد؛ و به عقیدهٔ امامیه(شیعیان) اکنون موجود می‌باشد.»*۱ 🔺 طبق نظر و شرح آیت‌اللّه مکارم شیرازی نیز مراد از این جملات حضرت مهدی است که به وسیله آن حضرت تفرقه‌ها به وحدت تبدیل خواهد شد و تمام مردم دنیا تحت امامت حضرت مهدی در صلح زندگی خواهند کرد. 📚 ۱- شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص ۹۴ - ۹۵ ۲ @entezar_ma313
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ 🔘 آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا استاد برجسته اخلاق و مورخ اسلامی، بامداد امروز به ملکوت اعلی پیوست. ▪️ قرار نیست بمانند، این رسم روزگار است چند روزی می‌آیند تا کوله بارشان را پر کنند و راهی سفر شوند، مردان خدا بعد مرگشان تازه آرام می‌گیرند تمام عمر بی‌قرار یارند و برای رضایتش خواب و خور ندارند. ▫️ ندای هل من ناصر امام غریبشان ، حسین زمان را لبیک گفته اند و لحظه ای غافل از یاری اش نیستند. خداپرستان ولی شناس  می‌روند ، یادشان اما  از یادها نمی‌رود. می‌روند تا شاید با آن غایب همیشه حاضر، مهدی فاطمه، بازگردند و نماز عشق را به ایشان اقتدا کنند. ▪️عاشقانی که مدام از فرجت میگفتند عکسشان قاب شد و از تو نیامد خبری... 📣 🏴 @entezar_ma313
امبرالمومنین علی علیه السلام : «هرکہ‌بداخلاق‌باشد، روزی‌اش‌تنگ‌مے‌شود.» @entezar_ma313