eitaa logo
پرسش و مشاوره دینی
917 دنبال‌کننده
1هزار عکس
529 ویدیو
85 فایل
پاسخ به شبهات، احکام و رسانه در کانال کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی زیر نظر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی فرق آزمايش با جريمه يا عذاب خداوند در پيشامدهاي بوجود آمده براي ما را چگونه تشخيص بدهيم .انسان در دنيا دائم در حال تغيير و تبدل و امتحان شدن به واسطه اين درد و رنج ها و نعمت هاست. مهم اين است که انسان با يک نگاه توحيدي با خطا کار دانستن نفس خود همه اين ها را از طرف خدا بداند که در اين صورت همه اين ها موجب آمرزش گناهان و ترفيع درجه او مي شود. ابزار و وسيله ى آزمايش الهى خيرها و شرهاى واقعه مى باشد «و نبلوكم بالشرّ و الخير فتنه ؛ و شما را با بدى و خوبى مى آزماييم» و همين مضمون را در گفتارى كه از اميرمؤمنان نقل شده مى بينيم: اميرالمؤمنين بيمار شد و گروهى به عيادت آن حضرت رفتند و عرض كردند: چگونه صبح كرديد اى اميرالمؤمنين؟ فرمود: با بدى و شر. عرض كردند: سبحان الله! چنين سخنى از چون شمايى؟! فرمود: خداى تعالى مى فرمايد: «و شما را به بدى و خوبى مى آزماييم» خوبى همان تندرستى و توانگرى است و بدى همان بيمارى و نادارى است و اين هر دو براى آزمايش و امتحان است. اميرمؤمنان على(ع) مى فرمايد: سپاس و ستايش خدايى را كه رنج و گرفتارى پيروان ما را مايه ى زدوده شدن گناهان آنان در دنيا قرار داد تا بااين رنجها و بلاها طاعتشان سالم ماند و سزاوار پاداش آن شوند. پيامبر اكرم (ص) فرمود: «السقم يمحو الذنوب - بيماري گناهان را نابود مي كند؛( بحارالأنوار ج : 64 ص : 244)». در حديث ديگري از حضرت نقل شده .«لحظه ها و ساعت هايي كه انسان گرفتار همّ و غم ها است، ساعات كفارة گناهان است». امام صادق (ع) فرمود: «هنگامي كه «عبد خدا» گناهش زياد مي شود و اعمالي كه آن را جبران كند نداشته باشد، خداوند او را گرفتار حزن و اندوه مي كند تا كفارة گناهان او باشد». البته روايات همين بيماري هاي روزمره را نيز موجب آمرزش گناهان مي داند : «خداوند متعال مؤمن را به مصيبت و بلاء گرفتار مى‏كند و او را به بيمارى در بدن اجر مي دهد» (بحار الأنوار ، ج‏64، ص 237) رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله فرمودند:« لَا يَزَالُ الْبَلَاءُ فِي الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِي جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى يَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَيْهِ مِنْ خَطِيئَة ــــ مصيبت و گرفتارى همواره گريبان مرد و زن مؤمن را مى‏گيرد و آنها در مال و يا بدن خود نقصان مشاهده مى‏كنند و يا فرزندان خود را از دست مى‏دهند و اينها براى اين است كه هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند» (بحارالأنوار ، ج‏64 ،ص236) همه اتفاقات و سختي هايي که براي انسان به وجود مي آيد مي تواند داراي جنبه عذاب و يا کفاره گناهان و يا ترفيع درج ه و يا عقوبت عملکرد و يا .. باشد تشخيص اين که اين بلايي که انسان به آن مبتلا شده است کار اولياي الهي است و بازشناسي آنها براي انسان کار راحتي نيست پس انسان بايد طبق وظيفه ديني خود عمل کند و در برابر بلاهايي که براي او پيش مي آيد بايد صبر پيشه کند تا خدا نيز اجر اين صبر را به او عنايت فرمايد و کفاره گناهانش شود. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
🔹💠🔹💠🔹 💠 امام حسين عليه السلام:  إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ فتتحوّل إلی غیرکم... نياز مردم به شما از نعمتهاى خداوند بر شماست؛ از نعـ❤️ـمتها آزرده نباشید که به دیگران واگذار می‌شود... 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: لطفا در مورد معنای شرح صدر و عوامل آن و آثار شرح صدر توضیحاتی مطرح بفرمایید. پاسخ: الف:شرح به معنای گسترش و گشایش است و مفاهیمی چون ضیق و تنگنا در برابر این معنی هستند؛ شرح صدر به معنای باز کردن سینه و برطرف ساختن دل‌تنگی و کنایه از تحقق استعداد رسیدن به کمال و توان‌مندی روحی و معنوی می‌باشد. خداوند خطاب به پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (1) آيا براي تو سينه ات را نگشاديم» علامه طباطبايي مي گويد: «شرح صدر عبارت است از بسط سينه و جان آدمي با نور الهي و آرامشي كه از جانب خداوند، نصيب انسان مي شود. از مجموع آيات سوره انشراح و نحوه بيان و ترتيب آيات آن سوره، معلوم مي شود كه مراد از شرح صدر در آيه ياد شده، آن است که دل و جان رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) به گونه اي بسط و گسترش وجودي يافته بود، كه نه تنها همه معارف وحي به او القا مي شد، و او به طور كامل دريافت و تبليغ مي كرد، بلكه تمام رنج هايي كه از اين ناحيه بر آن حضرت پديد مي آمد، به آسانی تحمل می كرد؛ بدين معنا كه نفس مقدس آن حضرت، كاملاً مستعد دريافت همه فيض الهي و انجام وظيفه خطير رسالت شده بود»(2) ب:عوامل شرح صدر 1- درخواست و دعا دعا و نیایش و از خدا خواستن در کنار قرائت قرآن، و عمل به قرآن، و تداوم یاد خدا نقش مؤثر و تعیین کننده ای در پیدایش شرح صدر برای انسان دارد. 2-معرفت عامل دیگر برای شرح صدر و افزایش گنجایش روح و جان، شناخت خدا و معرفت به سنت ها و قانون های الهی است. 3-شناختن سنت خدا در گرفتاری ها وقتی مومنان بدانند که گرفتاری یک سنت عمومی است، و برای رسیدن به رحمت پایدار او راهی جز تحمل سختی ها ندارند، هر چه گرفتگی و دل تنگی در روح خویش احساس می کنند، یک باره از جان شان رخت برمی بندد، و جای خود را به شرح صدر می دهد. 4-اعتقاد به خدا و عدم استمرار سختی هنگامی که انسان با دل و جان ایمان بیاورد که خدا هیچ گاه تنهایش نمی گذارد، همه ناگواری ها از جانش زدوده می شود، از این رو است که وقتی موسی و هارون (علیهماالسلام) دلهره خویش را از روبه رو شدن با فرعون با خدا در میان گذاشتند، حق تعالی فرمودند: «لا تَخافا إِنَّني‏ مَعَكُما أَسْمَعُ‏ وَ أَرى‏ (3) نهراسید که من با شما هستم می شنوم و می بینم» و این گونه یادشان آورد که دست خدا به همراهشان است، و هر که خدا با او باشد نباید ترسی از تنهایی داشته باشد. 5-پیروزی حزب خدا از دیگر عوامل شرح صدر، آگاهی یافتن به این نکته است که درگیری حق و باطل با پیروزی حزب خدا و شکست حزب شیطان پایان می پذیرد. 6-ایمان به خدا همچنین از راه های شرح صدر این است که با یقین کامل به خدا ایمان داشته باشند ایمانی که دل هایشان به آن آرام گیرد خداوند به بندگان خویش وعده پیروزی داده و هرگز از وعده خویش سرپیچی نمی کند و مومنان حقیقی یقین دارند که خداوند راست گوست و به قول خود وفا می کند. 7-پرهیزکاری و اخلاص و توبه و انابه از عوامل شرح صدر تقوا و پرهیزکاری است، و همچنین یکی از راه های شرح صدر انابه و بازگشت به درگاه الاهی است، وقتی بنده ای از خدا روی گردان می شود، علم و شناخت هم از او روی برمی گرداند، اما هنگامی که به سوی خدا برگردد، و سر در آستان رحمتش فرود آورد، خداوند نیز چشمه های معرفت و روشنایی را در قلبش می جوشاند، و سینه اش را سرشار از نور می کند. ج:اما آثار شرح صدر 1-معرفت و شناخت وقتی مومن با نور شناخت خدای متعال نورانیت یافت، و معرفت در تار و پود وجودش ریشه دواند، نگاهش به جهان پیرامونش دگرگون می شود، و آشکارا دست تدبیر خدا و حکمت و خواست او در تک تک آفریده ها احساس می کند. 2- یقین و درک حقیقت و باطن جهان از دیگر آثار شرح صدر، یقین به این است که خداوند بر همه چیز و همه کس کاملا احاطه دارد، و هیچ چیز نمی تواند از او پنهان شود، و همه نزد خدا حاضرند، و او همه را می بیند. 3-بردباری وپابرجایی از آثار شرح صدر می‌توان به افزایش صبر و مقاومت در برابر دشمن، و عدم افتادن به سختی و مانند آن اشاره کرد؛ انسانی که دارای شرح صدر شد، همه کارهایش برای او آسان می‌شود، و از سختی بیرون می‌آید. این آسانی به دو شکل، تبدیل سختی به آسانی. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام..... کی میشه کرب وبلا رو با چشمام ببینم خیلی وقته دلم تنگ حسینه 😔😔😔 تو دلم داغ بین الحرمینه چطوری دلمو آروم کنم من 😭😭😭 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
‌✨ هذا یوم الجمعہ... کاش بر خیمۀ سبزت گذرم می‌افتاد کاش بر صورت ماهت نظرم می‌افتاد کاش هر جمعه که می‌شد فقط از عشق خودت فکر دنبال تو گشتن به سرم می‌افتاد لَنایومَ الظّهور 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 💠شاه، عبد، عظیم... این که ارادتمندان، عنوان شاه را بر آن عبد خالص و مخلص خداوند می‌خواندند، نشان از عظیم بودن شأن و شخصیت ایشان دارد که در عرفان و اخلاص زبانزد عام و خاص بودند، در جهاد و صلابت یکه تاز دوران و در علم‌ و بصیرت نیز شهره در جهان تشیع بودند. 🌷میلاد با سعادت سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام مبارک باد. 🔷🔸💠🔸🔷 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
⌛️لحظه ای که برنمی گردد 👈"حالا باشد سر فرصت، با تمرکز، انجام خواهم داد. الان تازه از سرکار آمده ام و خسته ام. " این جمله ای است که هر روز، چند بار به خودم می گویم برای انجام کارهای مختلف، برنامه ام را که نگاه می کنم و با صفحه سفید مواجه می شوم که تیک نخورده و این همه کارهای روزانه ام انجام نشده است، آن هم به علت همین سرفرصت و با تمرکز، شصتم را خبردار می کند که این روش درست نیست. ☘️امروز که از سر کار برگشته ام، لباس هایم را در آورده ام و آبی به سر و صورت زده ام، تا خانم زحمت می کشند و مقدمات ناهار را فراهم می کنند، لب تاب را روشن می کنم و می نویسم. کمی از آن دغدغه هایی که داشته ام.. چند خطی. ذخیره می کنم و لب تاب را می بندم. کمک خانم می روم و زیرسفره ای و بشقاب ها را سر سفره می گذارم.. خوشحالم که یکی از کارهایم تیک خورده است. به روزهای قبل فکر می کنم. روزهای قبل، این زمان را یا بین کانال ها می چرخیدم بی هیچ هدفی، یا روبروی تلویزیون لم می دادم. امروز بهتر عمل کرده ام. 🌸بچه ها خوابیده اند. خانم هم استراحت می کند. من از خواب بیدار شده ام. می توانم باز هم بخوابم اما ارزش ندارد. یک ربعی به اذان مغرب مانده. بهتر است بلند شوم. وضو می گیرم و کمی فکر می کنم. یادم به جای خالی برنامه ام می افتد. قرآن را برمی دارم و سوره واقعه هر روزم را تلاوت می کنم. هنوز چند دقیقه ای تا اذان مانده. خانم بیدار شده. از جا بلند می شوم. جانمازم را پهن می کنم و این چند دقیقه را به ذکر استغفاری که در برنامه داشتم مشغول می شوم. 😊خوشحالم. دو مورد دیگر از برنامه روزانه ام را ولو کم، انجام داده ام.. قبلا این ساعتی که بیدار می شدم را همان طور دراز می کشیدم و به اتفاقات روز و چیزهای الکی فکر می کردم یا باز هم کانال ها را بالاپایین می کردم. امروز بهتر عمل کرده ام. خدا را شکر 🌺 امام على عليه السلام : إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزْها ؛ فإنَّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصّةٌ . ☘️هرگاه فرصت دست داد، آن را شكار كن؛ زيرا تلف كردن فرصت مايه اندوه است. 📚غرر الحكم : 4124. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: ادب چیست و چگونه بدست می آید!؟ نشانه های آن در چه اعمالی است!؟ پاسخ: ادب عبارتست از مراقبت کردنِ نفس از اعمال زشت و ناپسند، و همچنین پایبندی به محاسن و فضائل در اعمال، رفتار و گفتار. «ابن منظور» آن را راهنمای مردم به سوی کار پسندیده، و بازدارنده آن‌ها از کار زشت می‌داند. (۱) امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ»؛ برترين ادب آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود. (۲) علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) در تعریف ادب می‌فرمایند: «ادب، هیأت زیبا و پسندیده است که طبع و سلیقه چنین سزاوار می‌داند که هر عمل مشروعی چه دینی باشد مانند دعا و امثال آن و چه مشروع عقلی باشد مانند دیدار دوستان بر طبق آن هیأت واقع شود. به عبارت دیگر: ادب عبارتست از ظرافت‌ عمل.» (۳) امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: «العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّهِ و الأدَبُ كُلفَةٌ ، فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ ، و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً»؛ خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود. (۴) اما در نشانه های ادب،‌ امیرالمومنین علی (علیه السلام) به پرهیز از گناه اشاره کرده و فرموده اند: «أحسَنُ الآدابِ ما كَفَّكَ عنِ المَحارِمِ»؛ نيكوترين ادب آن است كه تو را از حرام ها باز دارد. (۵) و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرموده اند: «أحسَنُ الأَدَبِ أن لايَفخَرَ المَرءُ بِأَدَبِهِ»؛ نيكوترين ادب ، آن است كه آدمى به ادب خويش فخر نفروشد. (۶) همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «كَمالُ الأَدَبِ وَ المُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ: العَقلُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ الرِّفقُ وَ الصَّمتُ و حُسنُ الخُلُقِ وَ المُداراةُ»؛ كمال ادب و مروّت در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى و مدارا. (۷) در احادیث، ادب به معانی متعددی معنا شده است که همه ی آنها در نهایت به یک امر ختم می شوند و آن ادب بندگی و مراعات شریعت است. امیرالمومنین على (عليه‏ السلام) در دیوانی که منسوب به ایشان است فرموده اند: «أدَّبتُ نَفسي فَما وَجَدتُ لَها بِغَيرِ تَقوَى الإلهِ مِن أدَبِ في كُلِّ حالاتِها»؛ به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى آن ادبى بهتر از تقوای الهی نيافتم، در تمام حالاتش. (۸) و نیز فرمودند: «اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ»؛ بهترينِ ادب‏ها آن است كه تو را از حرام‏ها باز دارد. (۹) نتیجه ی ادب در برابر پروردگار بهره مندی از الطاف و فیض اوست. امام صادق (عليه ‏السلام) فرمودند: «فَبَشِّرِ الْمُطيعينَ المُتَأَدِّبينَ بِاَدَبِ اللّه‏ِ وَ الاْآخِذينَ عَنِ اللّه‏ِ اَنَّهُ حَقٌّ عَلَى اللّه‏ِ اَنْ يُنْجيَهُ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ»؛ پس فرمان‏بردارانِ ادب شده به ادب خدا و اطاعت‏ كنندگان دستورهاى او را بشارت ده كه بر خداست كه آنها را از فتنه ‏هاى گمراه ‏كننده برهاند. (۱۰) و نیز فرمود: «ما خَسِرَ وَ اللّه‏ِ مَنْ اَتى بِحَقيقَةِ السُّجودِ ... وَ لَا بَعُدَ أَبَداً عَنِ اللَّهِ مَنْ أَحْسَنَ تَقَرُّبَهُ فِي السُّجُودِ وَ لَا قَرُبَ إِلَيْهِ أَبَداً مَنْ أَسَاءَ أَدَبَهُ وَ ضَيَّعَ حُرْمَتَهُ بِتَعْلِيقِ قَلْبِهِ بِسِوَاه»؛ سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به‏ جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزديك شد، هرگز از خداوند دور نيست؛ و آن‏كه به ساحت مقدس او بى ‏ادبى كرد و حرمتش را زير پا گذاشت و به غير او دل بست، هرگز به او نزديك نشد. (۱۱) پی نوشت: ۱. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، انتشارات دار صادر، بیروت،‌ لبنان، ج ۱، ص ۲۰۶ ۲. محمدی ری شهری، محمد، دانشنامه قرآن و حديث، مترجم آژیر، حمید رضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۹۱، ج ۲، ص ۲۱۸ ۳. طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، سید محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، قم، ۱۳۸۹، ج ۶، ص ۲۵۶ ۴. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۷، ص ۵۱۸ ۵. همان؛ ج ۱، ص ۱۰۱ ۶. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین، ج ۲، ص ۲۲۰ ۷. همان؛ ص ۲۱۸ ۸. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین ج ۲، ص ۲۱۶ ۹. میزان الحکمه، پیشین، ج ۱، ص ۱۰۱ ۱۰. همان، ص ۲۱۴ ۱۱. همان، ص ۲۳۰ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62394 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مضرات کار زیاد با اینترنت 🔺اين كليپ را انتشار دهید تا به هموطنامون خدمتی كرده باشيم🔻 📚حکیم ضیایی 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
📌زیرکی با خود ☘️با خودش فکر می کند چند روز است حال و حوصله نماز خواندن ندارم چه رسد به اول وقت خواندنش.. - آخر این چه وضعی است؟! اگر من مثلا مذهبی حال نماز خواندن نداشته باشم پس بقیه مردم چه؟ + اصلا چه ربطی داشت به بقیه مردم. آن ها شاید از من خیلی بالاتر باشند. کی گفته که تو بالاتری مرد؟ - حالا اصلا این را ولش کن. چه کار باید بکنم؟ روز اول که بیخیال شدم و اخر وقت خواندم. روز دوم هم همین طور. دیگر روز سوم کم مانده بود نماز صبحم قضا شود. حالا قضا هم می شد شاید ناراحت نمی شدم. چقدر بد شده ام. اصلا حال و حوصله ندارم ها + مثل همین الان که اذان را گفته اند و اینجا نشسته ای آسمان ریسمان به هم می بافی. - دقیقا.. این چند روز هم از وقت اذان همین طور هی با خودم کلنجار رفتم تا آخر وقت دیگر خودم را به زور بلند کردم. + چقدر گرمت است. بلند شو آبی به سر و صورتت بزن. _ راست می گی ها. باشه. + حالا که تا اینجا آمده ای، یک باره یک وضو هم بگیر. - آره. وضو گرفتن که کاری ندارد.. بفرما این هم وضو.. قربه الی الله + آفرین. چطور است به جای اینکه اینجا بنشینی به نماز و این ها فکر کنی، یک سر بروی بیرون و یک دوری بزنی و چیزی بخری.. چرخی بزنی.. خریدی بکنی. چطور است؟ - باشه. خوبه. کی از خرید بدش می آید. شاید یک پیراشکی بخرم. نزدیک ناهار است و حسابی گرسنه ام. لباس هایش را می پوشد. از خانه بیرون می زند بلکه یک خریدی بکند. صدای الله اکبر از بلندگوی مسجد بلند است. مردم مشغول نماز اول وقت هستند. + تو که وضو داری. تا اینجا هم آمده ای. حالا یک نمازت را اینجا بخوان و بعد برو خرید که معطل هم نشوی. می دانی که نماز نخوانی به همان اندازه و بیشتر معطل می شوی - آره. باشه. بریم مسجد. 🌸نماز ظهر را می خواند و با خود می گوید: نماز عصر را هم بخوانم که بهتر است. عصر را هم می خواند. پیراشکی را می خرد و به خانه برمی گردد. خوشحال و شاداب است. اصلا برنامه مسجد و نماز جماعت نداشت اما حالا ببین چه شد. راهش همین است. 🌺الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ، فإنّهُ لا بُدَّ مِن قضائها و تَعاهُدِها عندَ مَحَلِّها . ☘️امام على عليه السلام : براى عبادت كردن نفْس خود را بفريب و با آن ملايمت كن و به زور [به عبادت ] وادارش مكن و در زمان فراغت و نشاطش او را به عبادت گير ، مگر در عباداتى كه بر تو واجب گشته است كه در اين صورت بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت كنى . 📚نهج البلاغة : الكتاب 69 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
بسیج یعنی این ... افتخار خود من این است که یک بسیجی باشم؛ سعی کرده‌ام این‌جوری عمل کنم. سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آن‌جا و مشغول خدمت میشوم! اگر این کار از من برمی‌آید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آن‌جا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آن‌جا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها ۱۳۸۶/۲/۳۱ 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir