eitaa logo
پرسش و مشاوره دینی
917 دنبال‌کننده
1هزار عکس
529 ویدیو
85 فایل
پاسخ به شبهات، احکام و رسانه در کانال کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی زیر نظر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا درست هست که مي گويند با طلسم و سحر ميشود تقدير را عوض کرد؟ انسان موجود پيچيده‌ و ناشناخته اي است، مي‌تواند کارهاي خارق ‌العاده و غير طبيعي انجام دهد. اين قبيل کارها از ابعاد مادي و غير مادي وجود انسان سرچشمه مي‌گيرد. از جهت مادي انسان مي‌تواند با کمک ابزار مادي و با انجام برخي تمرينات، سرعت خود را در انجام برخي کارها افزايش دهد و يا نسبت به برخي پديده‌ها عادت کند که براي ديگران تعجب آور باشد. از جهت معنوي نيز انسان با به کارگيري نيروي‌هاي رواني و روحي کارهاي فوق العاده انجام مي دهد. يکي از اين امور خارق العاده طلسم است. مجمع البحرين در ذيل کلمه طلسم مي نويسد: «سه نظريه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معناي اثر و اسم ترکيب يافته است. 2. لفظي است يوناي به معناي گره غير قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». [1] نويسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» مي نويسد: «عبد العلي بيرجندي در شرح تذکره گويد: طلسم عبارت از خارقي است که مبدأ آن قواي فعٌاله (اثر گذار) آسماني آميخته با قوابل زميني منفعله (اثر پذير) است، تا بدان امور شگفت و غريب پديد آورند؛ زيرا براي حدوث کائنات عنصري که اسباب آنها قواي آسماني است، شرايط مخصوصي است و به اين شرايط استعداد قابل، کمال مي پذيرد و از اين رو کسي که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع ميان آنها قادر باشد، مي تواند به ظهور آثار عجيب و شگفتي پي برد». [2] پس اولاً؛ در طلسم از طريق برخي ابزار و وسايل مادي، نيروهاي ماورائي جهت انجام کارها به خدمت گرفته مي‌شوند. ثانيا؛ طلسم کار ساده و راحتي نيست و از دست هر کسي برنمي آيد. بايد توجه داشت که از هر کسي که ادعاي دانستن اين امور را دارد، نبايد به راحتي پذيرفت؛ چون بسياري از سودجويان از اين راه براي خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فريب مي دهند. ثالثاً؛ طلسم خرافه نيست و داراي اثر و واقعيت است. ابن سينا بر اين باور است که سبب سحر نفوس قوي هستند که بدون استفاده از ابزار مادي به وقوع مي پيوندد؛ ولي طلسم از ارتباط قواي آسماني و قواي زميني ناشي مي شود. وي مي گويد: «پديده هاي غير عادي در جهان طبيعت از سه منشأ سرچشمه مي گيرند: الف. هيئت نفساني، ب. خواص اجسام عنصري؛ مثل جذب آهن توسط مغناطيس، ج. قواي آسماني که در اثر ارتباط با قواي زميني آثار عجيب را در پي دارد. سحر از نوع اول است، ولي طلسم از نوع سوم است». [3] مرحوم شهيد اول بعد از بيان تعريفي نزديک به تعريف ياد شده از بيرجندي، مي نويسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از اين راه نيز حرام است». [4] طلسم علي‌رغم وجود و تأثيرات غير قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذير است. از آن جا که يگانه قدرت مؤثر در عالم خداي قادر متعال است. لذا بهتر است براي حل مشکلات به جاي روي آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بريم، «و من يتوکل علي الله و کفي بالله وکيلا». مسبب حقيقي و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثير و سببيتي نيز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. بنابراين؛ بهترين شيوه براي ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقيانوس بي‌کران رحمت او، قرآن کريم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستيم شفا و رحمت الاهي براي اهل ايمان است». [5] براي جلوگيري از تأثيرات سحر و طلسم قرائت قرآن کريم به خصوص سوره‌هاي کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسيار مؤثر است. دعاهايي نيز در برخي از کتب دعا؛ مانند مفاتيح الجنان ذکر شده است. در نتيجه سحر اثر دارد ولي بدون اذن الهي نمي تواندتقديرات را عوض کند. [1] . طريحي، فخر الدين، مجمع البحرين، تحقيق سيد احمد حسيني ج5، ص107، المکتبة المرتضوية. [2] . طهانوي، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج2، ص1138، مکتبة اللبنان، 1996م. [3] . صدر حاج سيد جوادي و ديگران، دائرة المعارف تشيع، ج 9، ص117، نشر شهيد سعيد محبي، تهران، 1381ش. [4] . قمي، شيخ عباس، سفينة البحار، ج 4، ص91، چاپ دوم، دارالاسوة، 1416 ق. به نقل از الدروس شهيد اول. [5] . اسراء، 82. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله بهجت(رحمه الله علیه): "از عبارتِ «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ.»١؛ (هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد). استفاده می‌شود که هر کدام از اهل ایمان در رابطه با آن چه می‌داند، اگر چه یک کلمه باشد، باید مُعلم دیگران باشد، یعنی به اهلش برساند و تبلیغ کند و از نا اهل احتراز و کتمان نماید، و نسبت به کلمه‌ای که نمی‌داند مُتَعَلم باشد." 2 1. بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۸؛ ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۸۴؛ جامع الاخبار، ص۱۱۹؛ مجموعه ورام، ج۱، ص۶؛ منیة المرید، ص۳۸۱. 2. در محضر بهجت، ج۲، ص۶۸ 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️ 💥«در عملیات "بیت‌المقدس" شهید مدافع حرم حاج حسین همدانی برای پی‌گیری آمبولانس و آوردن مهمات قصد حرکت به سوی قرارگاه را داشت. به او اصرار می‌کنند یک بسیجی مجروح داریم او را با خود ببر. سردار همدانی آن بسیجی مجروح را با خود می‌برد. در موقع حرکت رادیوی ماشین پس از قطع مارش نظامی صدای اذان را پخش می‌کند. سردار همدانی به محض حرکت از بسیجی سوال می‌کند: «نگفتی اسمت چیه؟ بچه کجایی؟» او جواب نمی‌دهد. سردار همدانی می‌گوید با گوشه چشم نگاه کردم دیدم زیر لب چیزهایی می‌گوید. فکر کردم لابد اولین باری است که به جبهه آمده مجروح شده و حتماً کُپ(حالتی از ترس) کرده است. این شد که دیگر او را سوال پیچ نکردم. یک مقدار که جلوتر رفتم دیدم رو کرد به من و خیلی مؤدب و شمرده خودش را معرفی کرد. فهمیدم اهل تهران و بچه نازی آباد است و سال آخر دبیرستان تحصیل می‌کند. 🙏گفتم: «برادر جان بگو ببینم چرا دفعه اول که اسم و رسم تو را پرسیدم چیزی نگفتی؟!» گفت: «وقت اذان بود نماز می‌خواندم.» نگاهی به سر و وضع او انداختم. از لای انگشتان لاغرش که روی محل زخم گذاشته بود خون بیرون می‌زد. این شد که به او گفتم:«نماز می‌خوانی؟ چه نمازی؟ مگر ما داریم رو به قبله حرکت می‌کنیم؟ در ثانی پسر جان بدن تو پاک نیست. لباس‌هایت هم که خونی و نجس است.» خیلی کوتاه جواب داد: «حالا همین نماز را می‌خوانیم تا ببینیم چه می‌شود.» 🤔دیدم باز ساکت شد. چند دقیقه بعد گفتم: «لابد نماز عصر را می‌خواندی.» گفت: «بله.» گفتم: «خب صبر می‌کردی می‌رسیدیم عقب در پست اورژانس هم زخم‌ات را می‌شستیم هم لباس عوض می‌کردی بعد با فراغ نماز می‌خواندی.» گفت: «معلوم نیست چقدر دیگر توی این دنیا باشم. فعلا همین نماز را خواندم قبول و ردش با خداست.» گفتم: «باباجان تو که چیزیت نشده یک جراحت مختصر است زود خوب می‌شوی و برمی‌گردی خط.» بالاخره او را رساندم به اورژانس تیپ ۲۷ و سفارش کردم حسابی به او برسند رفتم مقر قرار گاه موقع برگشت رفتم اورژانس تا هم پیگیر ماشین‌های آمبولانس برای اعزام به خط باشم و هم احوال آن بسیجی را بپرسم مسئول اورژانس گفت: «خون ریزی داخلی کرده بود ما به او آمپول ضد خون ریزی هم زدیم ولی دیر شده بود با یک آرامش عجیبی چشم‌هایش را روی هم گذاشت و شهید شد.»🕊 😭برگشتم به طرف مقر در حالی که رانندگی می‌کردم به پهنای صورت گریه می‌کردم صدایش توی گوشم زنگ می‌زد که می‌گفت: «معلوم نیست چقدر توی این دنیا باشم فعلاً همین نماز را خواندم و رد و قبول آن با خداست.» اینجاست که شهید دستغیب(ره) می‌گفت: «حاضر است ثواب ۸۰ سال تمام عبادات واجب و مستحب خودش را با دو رکعت از چنین نمازی از یک بسیجی عوض کند.»»(1) 📚1. بر گرفته از سایت نوید شاهد 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حتما برخورد کردین با کسانی که وقتی باهاشون بصورت حضوری برخورد میکنید و چهره در چهره تعامل دارید، خیلی از حریمها و حدود ادب و نزاکت و برخورد اجتماعی و اصول انتقاد و ... رو رعایت میکنند اما همین افراد در فضای مجازی اگر بخوان انتقادی از کسی بکنند یا عدم موافقتشون رو بیان کنند، گویا تیغی دو دم در زبان، عزمی جزم در از میان بردن مرزهای ادب در قلب، و تصوری از شما چونان دشمنی دژم دارند، که تا او را از پای در نیافکنند و پیروزمندانه بر جسد بی جانش قدم ننهند، آرام و قرار ندارند. بابا خدا شاهده آدم بعضی از برخوردها رو در گروههای دوستانه، همکاران و یا حتی اقوام میبینه بعد اون فرد رو در فضای حقیقی تصور میکنه میبینه رفتارش زمین تا آسمون فرق کرده، کلا گویا این، اون نیست. فضای مجازی تبدیل شده به بستری برای بروز رفتارهایی که برخی، در فضای حقیقی خودشون رو(حالا بزور و با سختی) ملزم به رعایتش میبینند اما با ورود به فضای مجازی کلا اون موانع برداشته میشه و فرد، خودِ واقعیش رو بروز میده، در فضای حقیقی با ادب و احترام برخورد میکنه، در فضای مجازی میخواد طرف رو بِدَره و با خاک یکسان کنه، در فضای حقیقی با حفظ حریم و حدود، در فضای مجازی با ایموجی قلب و .... در فضای حقیقی صمیمی و گرم، در فضای مجازی، سرد و بی اعتنا . حالا میگیم فضای مجازی، ولی با این اوصاف، حقیقت افراد داره در این فضا بروز و ظهور میکنه و اون برخوردها در فضای حقیقی گویا تصنعی و بعضا ظاهر سازی بوده. فضای مجازی تبدیل به صحنه ای برای بروز خودِ حقیقی افراد شده و شاید بشه گفت در این فضا، مرتبه ای از "یوم تبلی السرائر" رو شاهدیم. روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود. فاین تذهبون!!! 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
💥شب درسی - میای بریم بیرون؟ + بدم نمی یاد اما خب الان شب درسیه. باشه اخر هفته که وقت استراحتم هست. - ای بابا. چقدر درس می خونی. این همه ساعت سر کلاس بودی یادداشت برداشتی ، وقت استراحتش رو هم مرور کردی و بازم کلاس بعدی و همین بساط. بابا یک کمی استراحت بده . من به جای تو هنگ کردم + استراحت باشه اخر هفته. تازه مگه درس خوندن چه کار شاقی هست که نیاز به استراحت داشته باشه. خوبه که. خیلی کیف داره درس خوندن. - برو بابا تو ام. بچه زرنگی دیگه. 📝 برنامه اش را بالا و پایین می کند که بتواند ساعاتی که بچه ها در اتاق گعده می گیرند، او هم باشد و ساعاتی که وقت استراحت شان است وچراغ ها را خاموش می کنند، کارهایی را انجام دهد که نیاز به چراغ نداشته باشد. خیلی برنامه را به خاطر بچه ها تغییر می دهد چون بچه ها برنامه ثابتی ندارند اما خوشحال است که رویه اش را طوری انتخاب کرده و بچه ها هم پذیرفته اند که طول هفته اش را برای درس بگذارد. اگر به کارهای دیگر بپردازد، نمی تواند سربلند و موفق، به روستایشان برگردد و آنجا را آباد کند. 🌺امام صادق علیه السلام : المُتَعَلِّمُ يَحتاجُ إلى‏ رَغبَةٍ وإرادَةٍ وفَراغٍ ونُسُكٍ وخَشيَةٍ وحِفظٍ وحَزمٍ. 🍀مصباح الشريعة - در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است - : دانشجو به علاقه و اراده و فراغت و عبادت و بيم و حفظ و استوارانديشى نيازمند است . 📚مصباح الشريعة : ص 348 ، بحارالأنوار : ج 2 ص 32 ح 25 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی فرق آزمايش با جريمه يا عذاب خداوند در پيشامدهاي بوجود آمده براي ما را چگونه تشخيص بدهيم .انسان در دنيا دائم در حال تغيير و تبدل و امتحان شدن به واسطه اين درد و رنج ها و نعمت هاست. مهم اين است که انسان با يک نگاه توحيدي با خطا کار دانستن نفس خود همه اين ها را از طرف خدا بداند که در اين صورت همه اين ها موجب آمرزش گناهان و ترفيع درجه او مي شود. ابزار و وسيله ى آزمايش الهى خيرها و شرهاى واقعه مى باشد «و نبلوكم بالشرّ و الخير فتنه ؛ و شما را با بدى و خوبى مى آزماييم» و همين مضمون را در گفتارى كه از اميرمؤمنان نقل شده مى بينيم: اميرالمؤمنين بيمار شد و گروهى به عيادت آن حضرت رفتند و عرض كردند: چگونه صبح كرديد اى اميرالمؤمنين؟ فرمود: با بدى و شر. عرض كردند: سبحان الله! چنين سخنى از چون شمايى؟! فرمود: خداى تعالى مى فرمايد: «و شما را به بدى و خوبى مى آزماييم» خوبى همان تندرستى و توانگرى است و بدى همان بيمارى و نادارى است و اين هر دو براى آزمايش و امتحان است. اميرمؤمنان على(ع) مى فرمايد: سپاس و ستايش خدايى را كه رنج و گرفتارى پيروان ما را مايه ى زدوده شدن گناهان آنان در دنيا قرار داد تا بااين رنجها و بلاها طاعتشان سالم ماند و سزاوار پاداش آن شوند. پيامبر اكرم (ص) فرمود: «السقم يمحو الذنوب - بيماري گناهان را نابود مي كند؛( بحارالأنوار ج : 64 ص : 244)». در حديث ديگري از حضرت نقل شده .«لحظه ها و ساعت هايي كه انسان گرفتار همّ و غم ها است، ساعات كفارة گناهان است». امام صادق (ع) فرمود: «هنگامي كه «عبد خدا» گناهش زياد مي شود و اعمالي كه آن را جبران كند نداشته باشد، خداوند او را گرفتار حزن و اندوه مي كند تا كفارة گناهان او باشد». البته روايات همين بيماري هاي روزمره را نيز موجب آمرزش گناهان مي داند : «خداوند متعال مؤمن را به مصيبت و بلاء گرفتار مى‏كند و او را به بيمارى در بدن اجر مي دهد» (بحار الأنوار ، ج‏64، ص 237) رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله فرمودند:« لَا يَزَالُ الْبَلَاءُ فِي الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِي جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى يَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَيْهِ مِنْ خَطِيئَة ــــ مصيبت و گرفتارى همواره گريبان مرد و زن مؤمن را مى‏گيرد و آنها در مال و يا بدن خود نقصان مشاهده مى‏كنند و يا فرزندان خود را از دست مى‏دهند و اينها براى اين است كه هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند» (بحارالأنوار ، ج‏64 ،ص236) همه اتفاقات و سختي هايي که براي انسان به وجود مي آيد مي تواند داراي جنبه عذاب و يا کفاره گناهان و يا ترفيع درج ه و يا عقوبت عملکرد و يا .. باشد تشخيص اين که اين بلايي که انسان به آن مبتلا شده است کار اولياي الهي است و بازشناسي آنها براي انسان کار راحتي نيست پس انسان بايد طبق وظيفه ديني خود عمل کند و در برابر بلاهايي که براي او پيش مي آيد بايد صبر پيشه کند تا خدا نيز اجر اين صبر را به او عنايت فرمايد و کفاره گناهانش شود. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
🔹💠🔹💠🔹 💠 امام حسين عليه السلام:  إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ فتتحوّل إلی غیرکم... نياز مردم به شما از نعمتهاى خداوند بر شماست؛ از نعـ❤️ـمتها آزرده نباشید که به دیگران واگذار می‌شود... 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: لطفا در مورد معنای شرح صدر و عوامل آن و آثار شرح صدر توضیحاتی مطرح بفرمایید. پاسخ: الف:شرح به معنای گسترش و گشایش است و مفاهیمی چون ضیق و تنگنا در برابر این معنی هستند؛ شرح صدر به معنای باز کردن سینه و برطرف ساختن دل‌تنگی و کنایه از تحقق استعداد رسیدن به کمال و توان‌مندی روحی و معنوی می‌باشد. خداوند خطاب به پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (1) آيا براي تو سينه ات را نگشاديم» علامه طباطبايي مي گويد: «شرح صدر عبارت است از بسط سينه و جان آدمي با نور الهي و آرامشي كه از جانب خداوند، نصيب انسان مي شود. از مجموع آيات سوره انشراح و نحوه بيان و ترتيب آيات آن سوره، معلوم مي شود كه مراد از شرح صدر در آيه ياد شده، آن است که دل و جان رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) به گونه اي بسط و گسترش وجودي يافته بود، كه نه تنها همه معارف وحي به او القا مي شد، و او به طور كامل دريافت و تبليغ مي كرد، بلكه تمام رنج هايي كه از اين ناحيه بر آن حضرت پديد مي آمد، به آسانی تحمل می كرد؛ بدين معنا كه نفس مقدس آن حضرت، كاملاً مستعد دريافت همه فيض الهي و انجام وظيفه خطير رسالت شده بود»(2) ب:عوامل شرح صدر 1- درخواست و دعا دعا و نیایش و از خدا خواستن در کنار قرائت قرآن، و عمل به قرآن، و تداوم یاد خدا نقش مؤثر و تعیین کننده ای در پیدایش شرح صدر برای انسان دارد. 2-معرفت عامل دیگر برای شرح صدر و افزایش گنجایش روح و جان، شناخت خدا و معرفت به سنت ها و قانون های الهی است. 3-شناختن سنت خدا در گرفتاری ها وقتی مومنان بدانند که گرفتاری یک سنت عمومی است، و برای رسیدن به رحمت پایدار او راهی جز تحمل سختی ها ندارند، هر چه گرفتگی و دل تنگی در روح خویش احساس می کنند، یک باره از جان شان رخت برمی بندد، و جای خود را به شرح صدر می دهد. 4-اعتقاد به خدا و عدم استمرار سختی هنگامی که انسان با دل و جان ایمان بیاورد که خدا هیچ گاه تنهایش نمی گذارد، همه ناگواری ها از جانش زدوده می شود، از این رو است که وقتی موسی و هارون (علیهماالسلام) دلهره خویش را از روبه رو شدن با فرعون با خدا در میان گذاشتند، حق تعالی فرمودند: «لا تَخافا إِنَّني‏ مَعَكُما أَسْمَعُ‏ وَ أَرى‏ (3) نهراسید که من با شما هستم می شنوم و می بینم» و این گونه یادشان آورد که دست خدا به همراهشان است، و هر که خدا با او باشد نباید ترسی از تنهایی داشته باشد. 5-پیروزی حزب خدا از دیگر عوامل شرح صدر، آگاهی یافتن به این نکته است که درگیری حق و باطل با پیروزی حزب خدا و شکست حزب شیطان پایان می پذیرد. 6-ایمان به خدا همچنین از راه های شرح صدر این است که با یقین کامل به خدا ایمان داشته باشند ایمانی که دل هایشان به آن آرام گیرد خداوند به بندگان خویش وعده پیروزی داده و هرگز از وعده خویش سرپیچی نمی کند و مومنان حقیقی یقین دارند که خداوند راست گوست و به قول خود وفا می کند. 7-پرهیزکاری و اخلاص و توبه و انابه از عوامل شرح صدر تقوا و پرهیزکاری است، و همچنین یکی از راه های شرح صدر انابه و بازگشت به درگاه الاهی است، وقتی بنده ای از خدا روی گردان می شود، علم و شناخت هم از او روی برمی گرداند، اما هنگامی که به سوی خدا برگردد، و سر در آستان رحمتش فرود آورد، خداوند نیز چشمه های معرفت و روشنایی را در قلبش می جوشاند، و سینه اش را سرشار از نور می کند. ج:اما آثار شرح صدر 1-معرفت و شناخت وقتی مومن با نور شناخت خدای متعال نورانیت یافت، و معرفت در تار و پود وجودش ریشه دواند، نگاهش به جهان پیرامونش دگرگون می شود، و آشکارا دست تدبیر خدا و حکمت و خواست او در تک تک آفریده ها احساس می کند. 2- یقین و درک حقیقت و باطن جهان از دیگر آثار شرح صدر، یقین به این است که خداوند بر همه چیز و همه کس کاملا احاطه دارد، و هیچ چیز نمی تواند از او پنهان شود، و همه نزد خدا حاضرند، و او همه را می بیند. 3-بردباری وپابرجایی از آثار شرح صدر می‌توان به افزایش صبر و مقاومت در برابر دشمن، و عدم افتادن به سختی و مانند آن اشاره کرد؛ انسانی که دارای شرح صدر شد، همه کارهایش برای او آسان می‌شود، و از سختی بیرون می‌آید. این آسانی به دو شکل، تبدیل سختی به آسانی. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام..... کی میشه کرب وبلا رو با چشمام ببینم خیلی وقته دلم تنگ حسینه 😔😔😔 تو دلم داغ بین الحرمینه چطوری دلمو آروم کنم من 😭😭😭 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
‌✨ هذا یوم الجمعہ... کاش بر خیمۀ سبزت گذرم می‌افتاد کاش بر صورت ماهت نظرم می‌افتاد کاش هر جمعه که می‌شد فقط از عشق خودت فکر دنبال تو گشتن به سرم می‌افتاد لَنایومَ الظّهور 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 💠شاه، عبد، عظیم... این که ارادتمندان، عنوان شاه را بر آن عبد خالص و مخلص خداوند می‌خواندند، نشان از عظیم بودن شأن و شخصیت ایشان دارد که در عرفان و اخلاص زبانزد عام و خاص بودند، در جهاد و صلابت یکه تاز دوران و در علم‌ و بصیرت نیز شهره در جهان تشیع بودند. 🌷میلاد با سعادت سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام مبارک باد. 🔷🔸💠🔸🔷 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
⌛️لحظه ای که برنمی گردد 👈"حالا باشد سر فرصت، با تمرکز، انجام خواهم داد. الان تازه از سرکار آمده ام و خسته ام. " این جمله ای است که هر روز، چند بار به خودم می گویم برای انجام کارهای مختلف، برنامه ام را که نگاه می کنم و با صفحه سفید مواجه می شوم که تیک نخورده و این همه کارهای روزانه ام انجام نشده است، آن هم به علت همین سرفرصت و با تمرکز، شصتم را خبردار می کند که این روش درست نیست. ☘️امروز که از سر کار برگشته ام، لباس هایم را در آورده ام و آبی به سر و صورت زده ام، تا خانم زحمت می کشند و مقدمات ناهار را فراهم می کنند، لب تاب را روشن می کنم و می نویسم. کمی از آن دغدغه هایی که داشته ام.. چند خطی. ذخیره می کنم و لب تاب را می بندم. کمک خانم می روم و زیرسفره ای و بشقاب ها را سر سفره می گذارم.. خوشحالم که یکی از کارهایم تیک خورده است. به روزهای قبل فکر می کنم. روزهای قبل، این زمان را یا بین کانال ها می چرخیدم بی هیچ هدفی، یا روبروی تلویزیون لم می دادم. امروز بهتر عمل کرده ام. 🌸بچه ها خوابیده اند. خانم هم استراحت می کند. من از خواب بیدار شده ام. می توانم باز هم بخوابم اما ارزش ندارد. یک ربعی به اذان مغرب مانده. بهتر است بلند شوم. وضو می گیرم و کمی فکر می کنم. یادم به جای خالی برنامه ام می افتد. قرآن را برمی دارم و سوره واقعه هر روزم را تلاوت می کنم. هنوز چند دقیقه ای تا اذان مانده. خانم بیدار شده. از جا بلند می شوم. جانمازم را پهن می کنم و این چند دقیقه را به ذکر استغفاری که در برنامه داشتم مشغول می شوم. 😊خوشحالم. دو مورد دیگر از برنامه روزانه ام را ولو کم، انجام داده ام.. قبلا این ساعتی که بیدار می شدم را همان طور دراز می کشیدم و به اتفاقات روز و چیزهای الکی فکر می کردم یا باز هم کانال ها را بالاپایین می کردم. امروز بهتر عمل کرده ام. خدا را شکر 🌺 امام على عليه السلام : إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزْها ؛ فإنَّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصّةٌ . ☘️هرگاه فرصت دست داد، آن را شكار كن؛ زيرا تلف كردن فرصت مايه اندوه است. 📚غرر الحكم : 4124. 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: ادب چیست و چگونه بدست می آید!؟ نشانه های آن در چه اعمالی است!؟ پاسخ: ادب عبارتست از مراقبت کردنِ نفس از اعمال زشت و ناپسند، و همچنین پایبندی به محاسن و فضائل در اعمال، رفتار و گفتار. «ابن منظور» آن را راهنمای مردم به سوی کار پسندیده، و بازدارنده آن‌ها از کار زشت می‌داند. (۱) امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ»؛ برترين ادب آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود. (۲) علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) در تعریف ادب می‌فرمایند: «ادب، هیأت زیبا و پسندیده است که طبع و سلیقه چنین سزاوار می‌داند که هر عمل مشروعی چه دینی باشد مانند دعا و امثال آن و چه مشروع عقلی باشد مانند دیدار دوستان بر طبق آن هیأت واقع شود. به عبارت دیگر: ادب عبارتست از ظرافت‌ عمل.» (۳) امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: «العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّهِ و الأدَبُ كُلفَةٌ ، فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ ، و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً»؛ خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود. (۴) اما در نشانه های ادب،‌ امیرالمومنین علی (علیه السلام) به پرهیز از گناه اشاره کرده و فرموده اند: «أحسَنُ الآدابِ ما كَفَّكَ عنِ المَحارِمِ»؛ نيكوترين ادب آن است كه تو را از حرام ها باز دارد. (۵) و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرموده اند: «أحسَنُ الأَدَبِ أن لايَفخَرَ المَرءُ بِأَدَبِهِ»؛ نيكوترين ادب ، آن است كه آدمى به ادب خويش فخر نفروشد. (۶) همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «كَمالُ الأَدَبِ وَ المُروءَةِ سَبعُ خِصالٍ: العَقلُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ الرِّفقُ وَ الصَّمتُ و حُسنُ الخُلُقِ وَ المُداراةُ»؛ كمال ادب و مروّت در هفت چيز است: خردمندى، بردبارى، شكيبايى، ملايمت، خاموشى، نيك خويى و مدارا. (۷) در احادیث، ادب به معانی متعددی معنا شده است که همه ی آنها در نهایت به یک امر ختم می شوند و آن ادب بندگی و مراعات شریعت است. امیرالمومنین على (عليه‏ السلام) در دیوانی که منسوب به ایشان است فرموده اند: «أدَّبتُ نَفسي فَما وَجَدتُ لَها بِغَيرِ تَقوَى الإلهِ مِن أدَبِ في كُلِّ حالاتِها»؛ به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى آن ادبى بهتر از تقوای الهی نيافتم، در تمام حالاتش. (۸) و نیز فرمودند: «اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ»؛ بهترينِ ادب‏ها آن است كه تو را از حرام‏ها باز دارد. (۹) نتیجه ی ادب در برابر پروردگار بهره مندی از الطاف و فیض اوست. امام صادق (عليه ‏السلام) فرمودند: «فَبَشِّرِ الْمُطيعينَ المُتَأَدِّبينَ بِاَدَبِ اللّه‏ِ وَ الاْآخِذينَ عَنِ اللّه‏ِ اَنَّهُ حَقٌّ عَلَى اللّه‏ِ اَنْ يُنْجيَهُ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ»؛ پس فرمان‏بردارانِ ادب شده به ادب خدا و اطاعت‏ كنندگان دستورهاى او را بشارت ده كه بر خداست كه آنها را از فتنه ‏هاى گمراه ‏كننده برهاند. (۱۰) و نیز فرمود: «ما خَسِرَ وَ اللّه‏ِ مَنْ اَتى بِحَقيقَةِ السُّجودِ ... وَ لَا بَعُدَ أَبَداً عَنِ اللَّهِ مَنْ أَحْسَنَ تَقَرُّبَهُ فِي السُّجُودِ وَ لَا قَرُبَ إِلَيْهِ أَبَداً مَنْ أَسَاءَ أَدَبَهُ وَ ضَيَّعَ حُرْمَتَهُ بِتَعْلِيقِ قَلْبِهِ بِسِوَاه»؛ سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به‏ جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزديك شد، هرگز از خداوند دور نيست؛ و آن‏كه به ساحت مقدس او بى ‏ادبى كرد و حرمتش را زير پا گذاشت و به غير او دل بست، هرگز به او نزديك نشد. (۱۱) پی نوشت: ۱. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، انتشارات دار صادر، بیروت،‌ لبنان، ج ۱، ص ۲۰۶ ۲. محمدی ری شهری، محمد، دانشنامه قرآن و حديث، مترجم آژیر، حمید رضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۹۱، ج ۲، ص ۲۱۸ ۳. طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، سید محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، قم، ۱۳۸۹، ج ۶، ص ۲۵۶ ۴. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۷، ص ۵۱۸ ۵. همان؛ ج ۱، ص ۱۰۱ ۶. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین، ج ۲، ص ۲۲۰ ۷. همان؛ ص ۲۱۸ ۸. دانشنامه قرآن و حديث، پیشین ج ۲، ص ۲۱۶ ۹. میزان الحکمه، پیشین، ج ۱، ص ۱۰۱ ۱۰. همان، ص ۲۱۴ ۱۱. همان، ص ۲۳۰ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62394 🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋 https://eitaa.com/eporsesh ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir