مصوبه عفاف و حجاب؛ تبلور اراده مردم برای حفظ حریمها
دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
پس از فراز و نشیبهای فراوان در موضوع حجاب در یک سال اخیر کشور، بالاخره نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که نماینده جامعه و مردم در امر قانونگذاری هستند، مصوبهای را در حمایت از نهاد خانواده و ارزشهای اخلاقی روانه شورای نگهبان کردند. مصوبه اخیر مجلس گام بزرگی در راستای تحقق اراده مردم ایران مبنی بر داشتن یک جامعه سالم و زیست اخلاقی بود که دغدغه حفظ حریمهای جنسیتی میان زن و مرد را با خود همراه داشت. براساس گزارشهای پژوهشی معتبر در کشور، خانواده و حریم خصوصی در راس دغدغه اکثریت جامعه قرار دارد و در نظرسنجیهای مختلف بیش از 80 درصد مردم بر نسبت وثیق میان حجاب و عفاف در جامعه و تقویت و پایداری نهاد خانواده صحه میگذارند. همچنین در این نظرسنجیها اکثریت جامعه از ضرورت رعایت حجاب در فضای اجتماعی توسط بانوان حمایت میکنند. به عنوان مثال در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در اردیبهشت 1402 یعنی پس از التهابات اجتماعی اخیر در کشور، حدود 84 درصد پاسخگویان قائل به لزوم رعایت حجاب توسط بانوان در جامعه بودهاند.
واقعیت آن است که برخلاف القائات جریانهای ستیزهگر با جامعه ایرانی، هنوز برای اکثریت مردم ایران حجاب واجب الهی قلمداد شده(73 درصد) و رعایت آن را نشانه ایمان فرد تلقی میکنند(68 درصد) و منتقد برهنگی و بدننمایی و بیحجابی در جامعه هستند(74 درصد). اینها نشان میدهند که حجاب و زیست اخلاقی حاصل از آن برای اکثریت جامعه ایران انتخاب اول است. در این میان نیز تفاوتی میان اقشار مختلف مردم اعم از مذهبی و غیرمذهبی وجود ندارد. روابط سالم و به دور از حواشی اخلاقی زن و مرد در جامعه برای تمام طبقات اجتماعی مردم ایران کماکان یک ارزش مسلط محسوب میگردد. از این منظر، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده از رهگذر مقابله با بی حجابی و برهنگی در جامعه گام بلندی در راستای تحقق این ارزش مسلط و به معنای واقعی کلمه تبلور اراده ملت در داشتن یک زیست اخلاقی و امنیت اجتماعی بود.
مخالفان اما مانند همیشه یا درباره مصوبه حجاب دارای سوء تفاهم هستند و یا نسبت به مصالح دینی و اجتماعی کشور تردیدهای مغرضانه دارند. مصوبه حجاب و عفاف مجلس یک اقدام هوشمندانه در جهت افزایش هزینه رفتارهای خلاف عفت عمومی و ناهنجاریهای اخلاقیِ یک اقلیت مطلق و 5 درصد جامعه ایران است. براساس جدیدترین آمارها امروزه در کل کشور چیزی در حدود 15 درصد بانوان کشور کشف حجاب میکنند که براساس پایش انگیزههای آنان، بیش از 60 درصدشان با این ذهنیت که حجاب از اولویت حاکمیت خارج شده و دیگر الزام قانونی درباره آن وجود ندارد، اقدام به کشف حجاب کردهاند و اگر مجددا قانون یا اقدامی در جهت الزام به حجاب از سوی حاکمیت رقم بخورد به کشف حجاب خود ادامه نخواهند داد. معنای این سخن آن است که تنها 6 درصد بانوان جامعه هستند که با انگیزههای ایدئولوژیک و ستیزهجویانه با حاکمیت به کشف حجاب مباردت میورزند و این طیف محدود مخاطبان اصلی مصوبه عفاف و حجاب مجلس هستند نه سایر شهروندان. به عبارت دیگر مصوبه اخیر مجلس در میدان اجرا صرفا با یک اقلیت حدودا 5 درصدی بانوان جامعه برخورد خواهد نمود و اکثریت شهروندان جامعه که به نوبه خود به حریمهای اخلاقی جامعه پایبند هستند از دایره شمول این مصوبه خارج بوده و به نوعی اساسا مخاطب آن تلقی نمیگردند. از سوی دیگر براساس آخرین نظرسنجیها که در بحبوحه التهابات اجتماعی و سیاسی اخیر کشور یعنی در آبان 1401 صورت گرفته است، حدود 67 درصد مردم برخورد قاطع حاکمیت با برهنگی و کشف حجاب به این سبک فعلی و ناهنجار، حمایت کردهاند. این یعنی مصوبه اخیر مجلس مصداق تام و بارز خواست و اراده مردم مبنی بر حمایت از خانواده و حریمهای اخلاقی جامعه است.
@eqbali62
لینک این یادداشت در خبرگزاری مهر:
mehrnews.com/x336j4
جنسیت و دیپلماسی عمومی
درباره مصاحبه همسر رئیس جمهور با رسانه نیوزویک
دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
✳️ نسبت میان ما و غرب قبل از آنکه در قالب منازعات سیاسی و نظامی بروز و ظهور یابد، ریشههای عمیقتر از جنس فلسفه، الهیات و تاریخ دارد. به عبارتی مناقشات سیاسی و دیپلماتیک امروز میان جمهوری اسلامی و آمریکا و اروپا، امتداد عینیِ دو نگاه متفاوت به انسان و حیات اجتماعی اوست. لذا تقلیل چالش ما و غرب به تحریمها و تهدیدها و استراتژی مواجهه با آن، سطحینگری و عدم شناخت صحیح میدان است. ما در سطحی فراتر درگیر یک نزاع تمدنی و تاریخی با غرب هستیم که امروزه سطوح و لایههای مختلفی پیدا کرده است.
✳️ یکی از مهمترین سطوح درگیری تمدنی ما و غرب، عرصه جنسیت و زنان است که به دلیل ماهیت گفتمانی که دارد، در ساحت «تصویر» و «بازنمایی» ظهور جدی یافته است. امروزه غرب با یک نگاه عمیق و راهبردی به میدان منازعه تمدنی با اسلام و انقلاب اسلامی، به درستی و کاملا هوشمندانه صحنههای درگیری مختلفی را طراحی و مدیریت میکند که یکی از آن صحنهها، تصویر زن در اسلام و ایران است. او به درستی فهمیده که حذف اسلام و معنویت سیاسی در جهان امروز به تخریب چهره زن در اسلام و انقلاب اسلامی پیوند خورده است. لذا از هر تلاشی برای ارائه چهرهای خشن، ماقبل تمدن، ظالمانه و محدودکننده از اسلام و جمهوری اسلامی در نسبت با زنان دریغ نمیکند.
✳️ ابتکار ما در این صحنه نزاع گفتمان چیست؟ پرسش از غرب درباره زن! کارآمدترین و موثرترین راهبرد ما به عنوان نماینده گفتمان اسلام و معنویت سیاسی در جهان، نه پاسخ به شبههپراکنیهای غرب، بلکه هجوم به بنیانهای معرفتی و تاریخی غرب در نسبت با زن و خانواده است. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در ماجرای زن از غرب طلبکاریم. این یعنی برداشتن عَلَم دفاع از حقوق و شخصیت زنان و نفی و نقد رویکردهای غربی و فمینیستی به زن و جنسیت.
✳️ شاید بتوان ادعا کرد که این لایهی درگیری که من تعبیر «نزاع گفتمانی بر سر تصویر زن» برای آن به کار میبرم از تمام مناقشات سیاسی، اقتصادی و نظامی میان ما و کشورهای غربی مهمتر و استراتژیکتر است. زیرا مرکز ثقل این نزاع در سپهر عمومی و میان جامعه ما و غرب تعریف میشود و فراتر از درگیری میان دولتها و سیاستمداران است. امری که امروزه تحت عنوان دیپلماسی عمومی به ادبیات غالب در مطالعات و روابط بینالملل تبدیل شده است. ما برای غلبه و توفیق در این صحنه درگیری تاریخی و تمدنی، ناگزیر از تسخیر قلب و ذهن ملتها و مردم جهان هستیم نه مذاکره با سیاستمداران و حاکمان.
✳️ مصاحبه دکتر جمیله علمالهدی همسر محترم رئیس جمهور با هفتهنامه نیوزویک، کنشی هوشمندانه در راستای تحقق و پیگیری دیپلماسی عمومی با رویکرد جنسیتی است که خلاء جدیِ دستگاه سیاست خارجی کشور ما در طول این سالها بوده است. مصاحبه خانم علمالهدی و منطق مواجهه و ورود ایشان به بحث درباره خانواده و مناسبات زن و مرد در جامعه ایران، و همچنین نوع مواجهه ایشان با فمینیسم و تجربه غرب در عرصه حقوق زنان، اگر مهمتر از سخنرانی بسیار دقیق رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نباشد قطعا نتایج و تاثیرات کمتری ندارد. زیرا این رایزنیها و گفتگوها با بدنه اجتماعی غرب نزدیکترین مسیر برای غلبه گفتمانی و توفیق در این صحنه نزاع تمدنی است.
✳️ این مصاحبه و اقداماتی نظیر این از چند جهت برای ما اهمیت راهبردی دارد. اولا به ارائه منطق خدشهناپذیر ما در مساله زن، خانواده و جنسیت کمک اساسی میکند و زمینه شنیده شدن صدای حقیقت در فضای اجتماعی غرب را فراهم میکند. ثانیا نفس این مصاحبه برای ما یک برد اساسی و یک توفیق تام است. زیرا ویترین مواجهه منطقی و استدلالی ما با غرب یک زن است. زنی که اتفاقا برخلاف القائات رسانهای غرب، محجبه، تحصیلکرده، موثر و موفق است.
✳️ من به نوبه خودم به عنوان یک پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده، از این اقدامات هوشمندانه و داهیانه خانم دکتر علمالهدی در بازسازی تصویر حقیقی زن مسلمان ایرانی و به چالش کشیدن تمدن غرب در زمینه حقوق و شخصیت زن، حمایت و تشکر میکنم.
@eqbali62
مصوبه عفاف و حجاب، مختصات و پیامدها.pdf
7.05M
مصاحبه بنده با خبرگزاری مهر درباره ابعاد مختلف مصوبه عفاف و حجاب مجلس
لینک مصاحبه:
mehrnews.com/x3379Z
هدایت شده از اندیشکده زوج
اندیشکده زن و جامعه با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار میکند:
گام مهم پژوهشگران و اهالی رسانه جبهه انقلاب برای تمهید پیوست رسانهای مصوبه عفاف و حجاب مجلس
هماندیشی یک روزه نخبگان با محوریت:
مصوبه حجاب و چالش روایت
ماهیت و دلالتهای کشف حجاب در کشور
مصوبه حجاب و الزامات سیاستگذاری رسانهای
مصوبه حجاب و سناریوهای رسانهای دشمن
امکان و امتناع همافزایی رسانهای با محوریت حجاب
دوشنبه ۱۰ مهر خانه اندیشهورزان
@zoujtt
فیلم کامل مناظره من با کمیل حسینی منتشر شد. خواهشمندم با دقت به استدلالهای طرفین گوش بدید
لینک مناظره:
https://www.aparat.com/v/lXFgx?fbclid=PAAaZ3EFo38TRCFRIB7-Xbxx82vmgIotTX2hK2hVYxcZbzNLt2eE0IUKdHAwM
هدایت شده از اندیشکده زوج
فراخوان جذب همکار در اندیشکده زوج
مشخصات و توانمندیهای مورد انتظار:
۱. توانایی طراحی پوستر و صفحهبندی کتاب و مجله
۲. آشنایی با نرمافزارهای ویرایش و تدوین فیلم
۳. ساکن تهران
شرایط همکاری:
پارهوقت و حضوری
حقالزحمه توافقی
جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام دهید:
@ZOUJTTADMIN
*ابوالفضل اقبالی: «ما مردم را قانع نکردیم.»*
«پاشنه آشیل حکمرانی فرهنگی را در گفتوگو با مردم میدانم. ما مردم را قانع نکردیم و روایت دستاول نداشتیم. برای همین است که در مورد حجاب، خانواده و طلاق، جمعیت و... به مشکل خوردهایم. از نظر من وظیفه حکومت اسلامی نه تربیت است و نه عدالت، بلکه اقامه حدود الهی است. تکلیف شما در ظرفیتها و تواناییهای شما تعریف میشود. مثلا در حکم حجاب الان نمیتوانیم مساله وجه و کفین را اجرا کنیم، چرا؟ چون ۷۰ درصد جامعه شما از این مساله گذر کردهاند. حکم حجاب مشخص است که وجه و کفین است و در پاسخ به مساله این نوشته میشود اما در حکم اجرای آن در جامعه نمیتوان آن را اعمال کرد. اما در بحث کشف حجاب آمارها نشان میدهد حدود ۵ الی ۱۰ درصد مردم با این مساله مواجه هستند و خب طبیعتا میشود آن را با احکام مختلف کنترل کرد.
آنچه دل مردم را نسبت به حاکمیت سرد میکند بحث شرایط اقتصادی و رسانه است. اتفاقا رها شدن حجاب، یارگیری از قشر خاکستری برای حاکمیت نخواهد کرد بلکه هسته سخت نظام را متزلزل خواهد کرد.»
📎 @khatmedia
📎 www.khatmedia.ir