هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#یک_ماه_بعد
🔸ارزیابی اثربخشی طرح اخیر عفاف و حجاب و بررسی لایحه پیشنهادی قوه قضائیه
⏰سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲
ساعت ۱۷ الی ۱۹
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از 🇵🇸 ابنسبیل|محسن آقایی 🇮🇷
23.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ایران، بهشت برهنه گرایان!
🔻 بنظر شما با تصویب لایحه جدید عفاف وحجاب، در بدترین حالت، چه اتفاقی برای فردی که با وضعیتی زننده مثلا با لباس شنا، در خیابان حاضر شود خواهد افتاد؟!
🔹کمی با ابعاد عجیب و غریب لایحه جدید عفاف و حجاب آشنا بشید و در نهایت به این پرسش پاسخ بدید:
آبی از این قوه و دولت و مجلس برای خانواده و زن گرم میشه؟ یا اصلا اراده موثری در اینها برای جلوگیری از غرق شدن مملکت در منجلاب اباحه گری جنسی هست؟؟
https://eitaa.com/aghaeimohsen
@aghaeimohsen
مطالعات جنسیت؛ شهود یا تخصص؟
آیا مباحث جنسیتی انحصاری هستند؟
ابوالفضل اقبالی
✅ در یکی دو سال اخیر یکی از تجریبات زیسته ثابت من این بوده است که هرگاه یک پوستری از یک میزگرد یا مناظره در حوزه مباحث زن، حجاب، جمعیت، خانواده و... استوری میکنم و مدعوین جلسه آقایان هستند، عدهای بلافاصله در دایرکت اعتراض میکنند که چرا یک خانم در میان کارشناسان یا مناظرهکنندگان نیست! گویی که بدون حضور زنان در یک نشست مثلا مربوط به حجاب، آن جلسه رسمیت ندارد.
✅ چند فرض در رابطه با این اعتراضها قابل تصور است و به نظر میرسد کسانی که اعتراض میکنند احتمالا یکی از این پیشفرضها را دارند. اولین فرض این است که عرصه زنان و موضوعات مربوط به آنها قلمرو فعالیت خانمهاست و آقایان نباید به این عرصه وارد بشوند. زیرا مسائل زنان به خود زنان مربوط است و اظهارنظر اقایان در این حوزه نوعی دخالت و فضولی محسوب میشود. این فرض از اساس نادرست و دچار سوءتفاهم است. زیرا:
✅ اولا ما در عرصه اجتماعی موضوعات ایزوله و انحصاری نداریم. هیچ موضوعی در فضای اجتماعی وجود ندارد که مربوط به یک صنف یا قشر خاص باشد و فقط همان صنف و قشر خاص حق اظهارنظر درباره آن داشته باشند. به بیان دیگر، موضوعات اجتماعی، امر فردی یا صنفی نیستند بلکه امر عمومی هستند. مثلا موضوعاتی چون فقر، اعتیاد، طلاق و... مسائل انحصاری فقرا، معتادان، مطلقهها و... نیست بلکه مسائل جامعه است.
✅ ثانیا مسائلی چون حجاب، اشتغال زنان، سقط جنین، اذن خروج، تحصیل و... امور اختصاصی زنان نیستند که فقط منحصر در نظریهپردازی آنان باشد بلکه در سطوح مختلفی با مسائل مردان در جامعه پیوند میخورند. لذا اینگونه نیست که بگوییم چون حجاب را زنان باید رعایت کنند پس موضوعی مختص به زنان است و مردان حق اظهارنظر در این باره ندارند. پس این فرض از بنیان غلط است.
✅ فرض دیگری که احتمالا در ذهن معترضین وجود دارد این است که خانمها به واسطه جنسیتشان صلاحیت بیشتری در اظهارنظر پیرامون مسائل زنان دارند چون تجربه زیسته مرتبط با آن موضوع را دارند که آقایان فاقد آن هستند. این فرض هم کاملا مردود و ماقبل نقد است. اظهارنظر کارشناسی مبتنی بر تخصص است نه شهود! مثل این است که بگوییم درباره سقط جنین، کارشناسی که تجربه سقط جنین داشته بیشتر از کارشناسی که تجربه سقط نداشته، صلاحیت اظهارنظر دارد!
✅ اما فرض دیگری که نسبتا فراگیرتر است، لزوم ایجاد فرصت برابر آقایان و خانمها برای گفتگو و اظهارنظر درباره مسائل زنان است. این فرض کاملا درست و ضروری است. اما مبتنی بر یک تصور اشتباه و غیرواقعی از میدان صورت میگیرد. تصور اشتباه این است که گمان میکنند آقایان این فرصت را از خانمها سلب کردهاند. حالا یا به صورت تبانی مردانه یا در یک فرآیند گفتمانیِ مردساخته!!(از این گزارههای بدون کنتور که برخی به خورد دختران دانشجوی لیسانس میدهند!)
✅ در حالی که واقعیت میدان چیز دیگریست. بهویژه در یکی دو سال اخیر که این اعتراضات در فضاهای اجتماعی مجازی گسترش یافته، غالبا متولیان نشستهای تخصصی در حوزه زنان با وسواس بیشتری درصدد دعوت از کارشناسان خانم در نشستهای خود هستند. انبوه نشستهای تخصصی که با حضور بانوان متخصص و کارشناس برگزار میگردد، گواه این واقعیت میدان است.
✅ بگذریم که کسانی که براین اساس به پوسترهای با حضور آقایان اعتراض میکنند، هیچوقت به پوسترهایی که فقط خانمها حضور دارند و موضوع هم مثلا «تحولات خانواده» است، اعتراض نمیکنند! اما واقعیت این است که اغلب برگزارکنندگان اینگونه نشستها، با چند مشکل واقعی در این مسیر مواجه هستند. یا متخصص خانم در آن موضوع مدنظر پیدا نمیکنند، یا اگر پیدا میکنند آن خانم به قدری سرش شلوغ است که دعوت را نمیپذیرد. این را از افرادی که تجربههای متعدد در برگزاری نشستهای تخصصی دارند بپرسید.
✅ واقعیت این است که در حال حاضر، یکی از بزرگترین چالشهای موجود در حوزه مطالعات جنسیت، وجود نگرشهای صنفی و سیاسی به مباحث و موضوعات است. مسائل زنان در جامعه ما بیش از هر حیطه و قلمرو دیگری با سیاست و «رایزنی» پیوند خورده است و سایه سیاسیبازی و صنفگرایی برسر مطالعات تخصصی و کارشناسی حوزه زنان و جنسیت سنگینی میکند.
https://eitaa.com/eqbali62
هدایت شده از سعید کریم داداشی
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
💢 موضوع:
▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی
⭕️ با حضور
▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی
⭕️ محور های دوره
▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی
▫️فلسفه و الهیات فمینیسم
▫️معرفت شناسی فمینیسم
▫️فلسفه اخلاق فمینیسم
▫️علوم اجتماعی فمینیسم
▫️فلسفه سیاسی فمینیسم
⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال
⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
yun.ir/z1m9b3
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔷 نشست مشترک بسیج نه دانشگاه تهران پیرامون نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب
با حضور
👤زینب اختری
▫️مدیر کل زنان و خانواده وزارت کشور
👤مرتضی حاجی علی خمسه
▫️دکترای حقوق عمومی، رئیس امور تنظیم لوایح و تصویبنامه های دولت
👤ابوالفضل اقبالی
▫️پژوهشگر حوزه زن و خانواده
🗓 دوشنبه ۸ خرداد / ساعت ۱۷:۳۰
📍 [خانه اندیشه ورزان ایران](https://balad.ir/p/2ubnf1Gp05fsQF)
@basijut_ir
یکی از سوالات و درخواستهای رایج از من در طول این سالها، درخواست راهنمایی، مشاوره و معرفی موضوع برای پایاننامه و پژوهش در حوزه زنان از سوی دانشجویان ارشد و دکتری بوده است. که متاسفانه غالبا هم فرصت اجابت ندارم. اما به دلیل قولی که به دانشجویان دورههای قبلیام دادهام تصمیم گرفتم این دوره را برای کسانی که علاقمند پژوهش یا در معرض نگارش پایاننامه ارشد و دکتری در این حوزه هستند برگزار کنم تا شاید به سهم خودم کمکی به جریان تولید دانش در حوزه مطالعات جنسیت داشته باشم.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به شماره 09397767279 پیامک دهید یا به این آیدی در ایتا پیام بفرستید:
@abolfazleqbali
جامعه و امتناع «خودبودن»
نقدی بر سخنان اخیر دکتر خدایاری درباره حجاب
دکتر ابوالفضل اقبالی
اخیرا دکتر خدایاریفرد استاد روانشناسی در شیراز اظهاراتی را علیه حجاب مطرح کردهاند که کلیپ آن در فضای مجازی منتشر گردید. یکی از نکاتی که ایشان مطرح کردهاند این است که افراد اعم از محجبه و بیحجاب با پوشش اختیاری دارند هویت حقیقی و اصیل خود را نشان میدهند و این به نفع سلامت روان جامعه است. اما الزام به حجاب باعث اختلال در سلامت جامعه میگردد زیرا مانع «خودبودن» افراد میگردد. این یادداشت پاسخی به این سخن ایشان است.
بحثی که ایشان مطرح نمودند گرتهبرداری ناقصی از نظریهی «تفرّد»(Individuation) کارل یونگ روانشناس معروف است که ناظر به تبیین مراحل رشد و کسب استقلال هویتی افراد است که از رهگذر ایجاد تعادل میان ویژگیهای مثبت و منفی و نیروهای متضاد وجود خود فرد محقق میگردد. نظریه تفرد یونگ به بیان ساده این است که فرد وقتی به استقلال هویتی دست مییابد که «خودبودن» خود را با تمام نیروهای و ویژگیهای متعارض وجود خودش بپذیرد. حال این نظریه را با سخن دکتر خدایاری فرد مقایسه کنید!
دکتر خدایاری میگویند جامعه باید تفرّد و خودبودن افراد را به رسمیت بشناسد! در حالی که یک اصل بدیهی در زندگی اجتماعی وجود دارد و آن هم لزوم سازگاری افراد با قوانین و هنجارهای اجتماعی است. حتی اگر لازمه این سازگاری، عدول از برخی ترجیحات، خواستهها و انتخابهای فردی باشد. زیرا اساسا زندگی اجتماعی از رهگذر پذیرش واقعیتهای فرافردی همچون قانون، هنجار، اخلاق و... بهعنوان میانجی میان هویتهای فردی افراد قابل تحقق است.
جامعه تا جایی که ممکن است تفرّد و استقلال هویتی افراد را به رسمیت شناخته و تکثر وضعیت افراد را میپذیرد. اما قرار نیست دامنه این پذیرش به وجود تعارض میان فرد و دیگر افراد جامعه یا تزاحم میان وضعیت فرد و ساختارهای اجتماعی منجر گردد. اساسا تمدن و فرهنگ یعنی لجام زدن بر برخی تمنیّاتِ فردگرایانه! در حالیکه دکتر خدایاری برخلاف این اصل بدیهی دارد به جامعه و قانون توصیه به تمکین در مقابل خواهشهای فردی میکند!
اقتضاء این سخن، رواداریِ منفعلانهی جامعه در برابر تفرّدهای متکثر جامعه است که نتیجهای جز بیهنجاری و آنومی اجتماعی در بر نخواهد داشت. اگر بنا بر تمکین جامعه در برابر وضعیتهای حقیقی افراد باشد، برای یک عدهای مقررات اداری، برای عدهای دیگر قوانین راهنمایی و رانندگی و برای برخی دیگر آییننامههای آموزشی مانع تحقق فردیّت و خودبونشان است. در چنین وضعیتی که آقای دکتر خدایاری تجویز میکنند، آیا اساسا امکان زندگی اجتماعی وجود دارد؟
این پرسش از دکتر خدایاری وقتی پیچیدهتر میشود که متوجه تسلط رسانهها و نفوذ آنها در انعطافبخشی به وضعیتهای متکثر انسانی در عصر امروز باشیم. ما امروز بیش از هر زمانی با پدیده «تفرّد سیّال» مواجه هستیم. هویتهای فردی در عصر مدرن و پست مدرن تحولات پرشتابی را تجربه میکنند و سیّالیت بیسابقهای را نسبت به جوامع پیشین دارند. تمکین جامعه در برابر چنین وضعیتِ متکثر و منعطفی یک نتیجه بیشتر ندارد و آن هم زوال جامعه و فرهنگ است.
https://eitaa.com/eqbali62
با سلام و احترام
در این دوره درباره محورهای زیر بحث خواهیم کرد:
حوزه مفهومی و نظری مطالعات جنسیت چیست؟
مقدمات پژوهش در مطالعات جنسیت کدامند؟
مساله در پژوهش چیست و تفاوت آن با موضوع، محور و... چیست؟
سازوکارهای مسالهشناسی و پرداخت مساله در مطالعات جنسیت کدامند؟
لطفا جهت ثبتنام مبلغ 150 هزار تومان به شماره کارت 6219861050466365 به نام ابوالفضل اقبالی واریز نموده و فیش واریزی به همراه نام، رشته و مقطع تحصیلی و شماره تماس خود را برای بنده ارسال کنید.
*مهلت نهایی ثبتنام تا ۲۰ خرداد است*
کسانی هم که الان امکان پرداخت وجه رو ندارن میتونن ثبتنام کنن و سر برج مبلغ رو واریز کنند.
حل مسئله حجاب و عرضه و تقاضا.pdf
1.63M
حل مسئله حجاب و عرضه و تقاضا.pdf
🔴 *دبیرخانه علمی جشنواره ملی گوهرشاد برگزار می کند:*
🔶نشست تخصصی پيامدهاي اجتماعی_ سیاسی لایحه
با حضور
◾️دکتر فیروز اصلانی
◾️حجت الاسلام مجتبی عرب
◾️دکتر زینب اعلمی
◾️دبیر نشست: دکتر ابوالفضل اقبالی
⏰یکشنبه ۱۱ تیرماه، ساعت ۱۷
خانه اندیشهورزان
📌 Goharshad.org
🖇 @Goharshadnews