#گزيده_يادداشت
▫️شماره ١و٢ فصلنامه اقليما
از «اشک هم از چشمش دارد میریزد» تا «اهل دیناند، اهل تضرّعاند»
🔷فهم عارضۀ بدحجابی در ظرف «جامعۀ ولایی»
🔸علیرضا ملااحمدی
▪️طلبۀ سطح 4 حوزه
▪️دانشجوی دکترى فلسفۀ تطبیقی
🔳 مسائل اجتماعی در بستر جامعهای معنا میشوند که در آن تکوّن پیدا میکنند. پیششرطِ فهم درست و واقعیِ یک مسئله اجتماعی، شناخت هویتِ آن جامعهای است که مسئله در بسترش تکوّن پیدا کرده است. پس برای اینکه تحلیل درستی از مسئله بیحجابی در جامعه ایران داشته باشیم، ابتدا باید هویت این جامعه را بشناسیم.
🔳 مهمترین مؤلفه هویت تاریخیِ جامعه ایران، در «زیست دینی» آن یافت میشود. جامعه ایران در بنیادیترین لایههای هویتیاش همواره جامعهای دینی بوده و این دو (ایرانی و اسلامی بودن) در روَند تحولات تاریخی چنان با هم تنیده شدهاند که از زمانی به بعد، دیگر تفکیکشان از یکدیگر امکانپذیر نبود و موجودیت خویش را بهمثابه یک «واحدِ مرکّب» به منصه ظهور رساند. جلوههای این امتناع در بیثمربودنِ چند دهه تلاشِ جریان منورالفکری برای حذف نشانههای زیست دینی به کمک چکمههای پهلوی مشاهده میشود که در نهایت منجر به یک «انقلابِ تمامعیار» شد.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
#گزيده_يادداشت
▪️نقد کتاب
🔶بررسی و نقد اثر جدید «حجاب و تکامل اجتماعی»
▪️مهدی تکلو
🔶پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه
💠نقد کتاب «حجاب و تکامل اجتماعی» نشان میدهد که نقش زنان در توسعه و تکامل اجتماعی بهدرستی تبیین نشده است. تأکید بر عفاف و حجاب بدون توضیح نقش فعال زنان در این فرایند، و نادیده گرفتن مشارکت آنها در راهبردها، موجب شده تا زنان بیشتر بهعنوان مفعول و نه عامل در پیشرفت دینی دیده شوند. همچنین، کتاب بهطور کلی نتوانسته به مرحله راهبردنگاری واقعی برسد و در نهایت، نقش گفتمان شرقی و تأثیر آن بر جامعه نیز مورد بررسی قرار نگرفته است.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
#گزيده_يادداشت
فصلنامه اقلیما شماره ۱ و ۲
▪️اصحاب تئوریک ایدۀ «بدیم، بره»
بررسی انتقادی مواضع آکادمی علوم اجتماعی در خصوص حجاب
🔷مصاحبه با دکتر میثم مهدیار
▪️ معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
💠اغلب جامعهشناسان ایرانی حجاب را مسئله اجتماعی نمیدانند، بلکه بیشتر دغدغه حاکمیت درباره حجاب را مسئله میدانند و بلوای 1401 را مشکلی میدانند که در واکنش به حاکمیت بهوجود آمده است. برای فهم این مسئله باید بدانیم که گفتمان غالب جامعهشناسی یا علوم اجتماعی در ایران مسئله حجاب را ذیل یک نظریه فرهنگی خاص درک میکند. این نظریه فرهنگی گفتمان غالب جامعهشناسی چند شاخصه مهم دارد: اول نگاه «جبرگرایانۀ تکنولوژیکی» به تغییرات فرهنگی دارد؛ به این معنا که معتقد است یک سری تغییر و تحولات فناورانه و اقتصادی اتفاق میافتد که بر حوزههای مختلف ازجمله سبک زندگی اثر میگذارد و جوامع را از دنیای قدیمی وارد دنیای جدید و پرسرعت میکند.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
#گزيده_يادداشت
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲
▪️حقیقت و مجازِ حجاب در عصر نبوی
بازخوانی نحوۀ مواجهۀ حاکمیت اسلام با پوشش در زمان رسول اکرم
💠گفتوگو با خانم دکتر ناهید طیبی
▪️ استاد حوزه و دانشگاه
🔷ما معتقدیم در عصر نبوی حجاب مسئله بوده است. این مسئلهبودگی را از گزارشهای تاریخی بهخوبی دریافت میکنیم. مثلاً روایتی صحیحالسند در منابع اهل سنت و شیعه نقل شده که البته در منابع روایی اهل سنت بیشتر آمده است. میگوید پیامبر وارد منزلشان شدند. برادرزاده عایشه که تازه به بلوغ رسیده بود، آنجا بود و سرش باز بود. دقیقاً ذکر میکند که سر او و موهای او پیدا بود. پیامبر وارد شدند و دیدند که آن دختر سرش کاملاً باز است.
🔷پیامبر عمامهشان را به چند تکه تقسیم کردند. یک تکهاش را دادند و گفتند این را روی سر این دختر بینداز. یکی از آن را گفتند ببر برای دختر امّسلمه و آنیکی را برای یک دختر دیگر. ایشان سه دختر را اسم میبرند که گویا در بازه زمانی نزدیک به هم به تکلیف رسیدند. پیامبر برای پوشاندن سر یک دختر تازهبالغ، عمامه به این مهمی را که برای یک رهبر جامعه، آنهم در آن زمان جامعه عرب خیلی اهمیت داشت، پارهپاره میکند. معنایش این است که برای من رسولِ خدا پوشش «سر» زنان مسئله است.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag