eitaa logo
پلی به سوی عرفان💫
35 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مبانی و مباحث فلسفی وعرفانی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تابلویی هشدار دهنده استاد بزرگوارمان، عارف کامل، مرحوم آیه الله پهلوانی در اطاق خود، مقابل محل جلوسشان تابلویی را نصب کرده بودند که این جمله بر آن نقش بسته بود که : «ای هیچ، بهر هیچ، بر هیچ مپیچ» و این تابلو هشدار و مذکری بود برای هر کسی که در محضر ایشان حاضر می شد و چشمش به آن می افتاد که باید باد موهوم را از سرت بیرون کنی و به دام مباهات و خود ستایی و خود بر تربینی نیفتی. استاد عزیزمان، مرحوم عارف واصل آیت الله آقا سید عبدالله جعفری تهرانی می فرمودند: در شبهای قدر، مرحوم آیه الله حاج اقا حسین فاطمی که از تلامذه برجسته عارف کامل، مرحوم آیه الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بود، زار زار می گریست و خدای سبحان را مورد خطاب قرار می داد و می گفت: «ای همه چیز! چه خواهی کرد با هیچ؟!» ساحل بقا ص 395
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۳} #امام_خمینی لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۲] پس بر انسان سالک راه
{۴} ادامه مطالب گذشته لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۳] ای عزیز! تا این نعمت بزرگ الهی و این نقد عمر خداداد، موجود است، برای روزهای گرفتاری و بیچارگی، همتی کن و خود را از آن سختیها و بدبختیها که در پیش رو داری نجات ده که امروز، در دار تغیر و تبدل و دار الزرعی، این نتیجه را خوب می توانی حاصل کنی. اگر خدای نخواسته حزب شیطانی در تو غالب باشد و با همین حال، روزگارت سرآید و دستت از این عالم کوتاه شود، دیگر جبران شدنی نیست، آن روز حسرتها و ندامتها فایده ندارد ، {و انذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر و هم فی غفلة و هم لا یؤمنون} خدا می داند که این روز حسرت و ندامت چه روزی است. امروز ما از حسرتهای آن روز جز خبری نمی شنویم. از قیامت خبری می شنوی ، دستی از دور بر آتش داری حسرتهایی است که آخر ندارد، ندامتهایی است که منتها از برای او نیست. نقل از کتاب: شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینی،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باطن تو در این دنیا، عین ظاهر تو در آن دنیاست . ′ره′✨
فاطمیه دوم ۱۴۰۰ شب دوم.mp3
20.82M
✨ ۲ 🏴🕯🏴🕯🏴🕯🏴 🔸 آنچه در این جلسه خواهیم شنید: - تفسیر حدیث: فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فمَن أغْضَبَها أغْضَبَنِي - حضرت زهرا سلام الله علیها توحید محض و دشمنان ایشان شرک محض هستند. - رزق بی‌حساب - تبیین فیض اقدس و فیض مقدس مقام فاطمی - بیان سرّ حدیث قدسی: «يا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما» - محبوب‌ترین حقیقت نزد ذات حق متعال، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. - احسن صور حق متعال چیست؟ - محبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها لسانی نیست بلکه باید محبت حقیقی و عملی باشد؛ عمل کردن به دستورات دین، کمک به خلق خدا و... لوازم این محبت است. 🙏
غم صیقل خداست؛ خدایا ز ما مگیر این جوهر جلی که جلا می‌دهد به دل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بلا می طلبی؟! 👌
مرحوم علامه محمدتقی جعفری(ره): در روایات آمده "هر کس عالمی را در چهل روز زیارت نکند، قلبش می میرد" و همچنین "زیارت علماء در نزد خدا محبوبتر از هفتاد بار طواف نمودن در گرد می باشد" مصداق بارز "علما" آیت الله بهجت هستند. صرف دیدن و ملاقات کردن ایشان خود سر تا پا است. من هر وقت ایشان را می بینم تا چند روز اثر این ملاقات در من باقی است، و در واقع هشدار دهنده برای ما می باشد. 🙏
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۴} #امام_خمینی ادامه مطالب گذشته لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۳] ای
{۵} شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱] قال سماعة: فقلت: جعلت فداک لا نعرف الا ما عرفتنا سماعه گفت: فدایت شویم، ما نشناسیم مگر آنچه تو به ما معرفی فرمایی. بدان که معرفت عقل و جهل و جنود آنها، از مختصات علوم غیبیّه الهیّه و معارف حقّیه باطنیّه است که معرفت آنها به جمیع شؤون و تمام مدارج و مراتب و همه اسرار و حقایق، میسور و میسّر نشود، مگر از برای اصحاب ولایت و ایقان و او حدّی از ارباب معارف و ایمان، که به نور معرفت و قدم سلوک از جلباب بشریت خارج و حجب عوالم مُلک و ملکوت را خرق نموده، به مبادی وجود و مصادر غیب و شهود رسیده، و به مشاهده حضوریّه، عوالم غیب را دریافته باشند، و این جز برای کُمَّل رخ ندهد. بالجمله، چون احاطه به عوالم غیبیّه ملکوتیّه، چه ملکوت اعلیٰ - که عوالم عقول کلیّه نیز از جمله آنها است - و چه ملکوت سُفلیٰ - که ابلیس و جنود او از جمله آنها است و عقول جُزئیه نیز از آن عالم است - جز برای کمّل اولیاء، که علوم آنها از سرچشمه وحی الهی و سرمنزل افاضه سبحانی است، حاصل نشود. سماعة بن مهران گفت: ما معرفت به عقل و جهل و جنود آن نداریم، بجز آنچه تو به ما معرفی فرمایی. نقل از کتاب: شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی، ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراتب تقوا از دیدگاه امام خمینی ره : امام خمینی در چهل حدیث خود درباره مراتب ورع می نویسد: ۱. ورع عامه، اجتناب از کبائر است؛ ۲. و ورع خاصه، اجتناب از مشتبهات است برای خوف وقوع در محرمات؛ ۳. ورع اهل زهد، اجتناب از مباحات است، برای احتراز از وزر(سنگینی بار گناه) آن، ۴. و ورع اهل سلوک، ترک نظر به دنیاست برای وصول به مقامات، ۵. و ورع مجذوبین، ترک مقامات است برای وصول به باب الله وشهود جمال الله؛ ۶. و ورع اولیا، اجتناب از توجه به غایت است. نگاه اهل ورع و متقین در مقامات عالی اینگونه است که امام سجاد(ع) می فرماید: پروردگارا! هنگامى که ما به دو موضوع میل کردیم که یکى از آن مورد خشنودى تو و دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى سخط تو است، تو دل ما را بگردان از آنچه ناخشنودى تو در آن است به آنچه خشنودى تو در اوست‏. (صحیفه سجادیه، دعاى نهم: ص۵۹ – ۶۰) چهل حدیث
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵} #امام_خمینی شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱] قال سماعة: فقلت: ج
{۶} شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۲] قوله - علیه السلام -: « فَقالَ الْجَهْلُ: یا رَبِّ! هَذا خَلْقٌ مِثْلِی ». دعوی مماثلت جهل با عقل ، چون دعوی اشرفیت ابلیس از آدم - علیه السلام - است که گفت: {خلقتنی من نار و خلقته من طین} به واسطه احتجاب آن از مقام عقل و خودبینی و خودپرستی و خودخواهی او است و معلوم است حجاب خودخواهی و خودبینی، از حجب غلیظه ای است که هر کس را که مبتلای به آن است از همه حقایق و درک تمام محسنات و کمالات غیر و مقبحات و نقایص خود باز می دارد. و این حجاب ، ارث ابلیس است ، و در هر کس قوت گیرد منسلک در ذریه ابلیس خواهد شد، گرچه به صورت و ولادت ملکیه، ولیده و ذریه آدم باشد، زیرا که میزان در عالم انسانیت و ملکوت، که شیئیت اشیاء به آن است، ولادت ملکوتیه است، چنانچه زاده ملکوتی، عیسی مسیح، فرموده است: {لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرتین} و این ولادت ثانویه که مبدا ولوج ملکوت اعلی است - که به ملکوت سماء از آن تعبیر شده - متوقف بر آن است که از این حجب که ارث ابلیس است، خارج و به حقایق اسماء که ارث آدم - علیه السلام - است، متحقق شود. و تحقق به حقایق جنود عقلیه از مقدمات تحقق به حقایق اسماء است. نقل از کتاب: شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴چشم؛ دروازه غفلت از خداوند ✍️امام علی علیه السلام می‌فرمایند: در بدن عضوی کم سپاس‌تر از چشم نیست، پس خواهش آن را بر آورده نسازید که شما را از یاد خدای بزرگ و بلند مرتبه باز می‌دارد. 📚غرر الحكم، ص 395
🔰 از خدا بخواهیم چشم آخرتی ما را باز کند... ✨ امام سجاد علیه السلام فرمودند: ✨ أَلاَ إِنَّ لِلْعَبْدِ أَرْبَعَ أَعْيُنٍ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ وَ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ آخِرَتِهِ ✨ فَإِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ لَهُ اَلْعَيْنَيْنِ اَللَّتَيْنِ فِي قَلْبِهِ فَأَبْصَرَ بِهِمَا اَلْغَيْبَ فِي أَمْرِ آخِرَتِهِ وَ إِذَا أَرَادَ بِهِ غَيْرَ ذَلِكَ تَرَكَ اَلْقَلْبَ بِمَا فِيهِ. 🔸بدان که بنده دارای چهار چشم است: دو چشم ظاهر که به وسیله آنها امور دینی ودنیوی را می‌بیند و دو چشم دیگر که امر آخرت خود را به وسیله آنها درک می‌کند. 🔸 چون بنده ای در اثر سعی و کوشش شایسته فیض بیشتر الهی شد و خدا خیری را در حق او اراده کرد، چشم‌های دل او را باز می‌کند. در نتیجه امور غیبی و اخروی را درک می‌کند، ولی اگر چنین لیاقتی پیدا نکرد و خداوند در حق او اراده دیگری کرد، قلب او را به همان حالت خودش رها می‌کند. 📚 خصال ج۱ ص۲۴۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت اول : غرض ما در این فصل این است که مطلب اهم در دعا ادب مع الله است و آن به هفت قلم آراسته می شود : الف _ در ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجه به حق باید و گرنه با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق سبحانه محض سوء ادب است، و این دعا قرب نیاورده بعد می آورد. بر آن باش تا مقام عندیت را حائز شوی فی مقام صدق عند ملیک مقتدر، که عبدالله عندالله است. ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️اميــرالمـومـنين علی علیه السلام فرمـودند: «هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جايش بنشيند و سوره توحيد را يازده مرتبه قبل از طلوع خورشيد قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی‌شود، هر چند شيطان به سوی او طمع کند». (ثواب الاعمال، صفحه ۳۴۱) ▪️قرائت مراتبی دارد؛ زبان، اعضا و جوارح، خیال، عقل، قلب و دیگر مراتب آدمی، هریک قرائتی مناسب خود دارند. ۱۱ عدد هو است و اعداد در علم جفر، بمنزله روح حروف هستند. پس ۱۱ مرتبه قرائت سوره توحید، یعنی تمام مراتب آدمی دارای روح توحیدی شوند. در این صورت، تلاش شیطان برای انحراف آدمی بیهوده خواهد بود؛ زیرا چنین آدمی، جزء مخلَصین است؛ «لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین». ❤️
منظور از لفظ جلاله «اللّه» پرسش :لفظ جلاله «الّله» به چه معنى است؟ پاسخ :«اللّه» اسم خاص براى خداوند است و در همین یک کلمه، به تمام صفات جلال و جمال او اشاره شده است و به همین جهت، آن اسم اعظم الهى نامیده شده. این نام جز بر خدا اطلاق نمى شود، در حالى که نام هاى دیگر خداوند معمولاً اشاره به یکى از صفات جمال و جلال او است، مانند: عالم و خالق و رازق... و غالباً به غیر او نیز اطلاق مى شود (مانند رحیم و کریم و عالم و قادر و...). با این حال ریشه آن معنى وصفى دارد و در اصل، مشتق از «وَلَهْ» به معنى «تحیر» است؛ چرا که عقل ها در ذات پاک او حیران است، چنان که در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است: «اللّهُ مَعْناهُ الْمَعْبُودُ الَّذِی یَأْلَهُ فِیهِ الْخَلْقُ، وَ یُؤْلَهُ إِلَیْهِ، وَ اللّهُ هُوَ الْمَسْتُورُ عَنْ دَرْکِ الأَبْصَارِ، الْمَحْجُوبُ عَنِ الأَوْهَامِ وَ الْخَطَراتِ»(۱)؛ (اللّه مفهومش معبودى است که خلق در او حیرانند و به او عشق مى ورزند، اللّه همان کسى است که از درک چشم ها مستور است و از افکار و عقول خلق محجوب». گاه نیز آن را از ریشه «اِلاهَة» (بر وزن و به معنى عبادة) دانسته اند، و در اصل «اَلإله» است، به معنى «تنها معبود به حق». ولى همان گونه که گفتیم: ریشه آن هر چه باشد بعداً به صورت «اسم خاص» درآمده و به آن ذات جامع جمیع اوصاف کمالیه و خالى از هر گونه عیب و نقص اشاره مى کند. این نام مقدس، قریب «هزار بار» در قرآن مجید تکرار شده و هیچ اسمى از اسماء مقدس او این اندازه در قرآن نیامده است، نامى است که قلب را روشن مى کند، به انسان نیرو و آرامش مى بخشد و او را در جهانى از نور و صفا مستغرق مى سازد.(۲) پی نوشت : (۱). «بحار الانوار»، جلد ۳، صفحه ۲۲۲. (۲). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج ۲۷، ص ۴۶۷.
عبرت های اذان و اقامه صاحب حقايق گفته است: هرگاه نداى مؤذن را شنيدى نداى روز قيامت را به خاطر آور و در ظاهر وباطن، خود را براى اجابت اين ندا آماده ساز؛ چون كسانى كه براى پاسخ به اين ندا بشتابند همان‏ها هستند كه در روز قيامت به لطف الهى ندا داده مى‏شوند. پس اين ندا را بر دلت عرضه كن؛ اگر ديدى كه با شنيدن اذان دلت سرشار از شادى و سرور مى‏شود و با ميل و رغبت تو را به پاسخ فرا مى‏خواند، بدان كه در قيامت نيز به بشارت و رستگارى ندا داده خواهى شد. به همين دليل پيامبر (صلى‏الله عليه‏وآله) مى‏فرمود: أرحنا يا بلال بها و بالنداء اليها؛ اى بلال! ما را با نماز و نداى دعوت به آن (اذان) راحت ساز؛ زيرا روشنى چشم آن حضرت در نماز بود. اذان، دعوت براى ملاقات است و همان گونه كه روز قيامت، مردم براى عرضه بر خداوند فرا خوانده مى‏شوند در دنيا نيز گويندگان اذان مؤمنان را به مجلس حضور و معراج و زيارت پروردگار فرا مى‏خوانند. اگر معرفت انسان در اين دنيا به حدى باشد كه از اين ندا لذت ببرد، در آخرت نيز از ملاقات حضرت بى بهره نخواهد بود؛ زيرا معرفت در اين دنیا به منزله بذر مشاهده در آخرت است. و اگر بر اثر جهل، حال انسان به گونه‏اى باشد كه اين ندا او را خوش نيايد، اين امر سبب خواهد شد كه نداى روز قيامت نيز خوشايند او نباشد و اگر در اين دنيا هنگام شنيدن اذان در زمره غافلان باشد، حالش در قيامت مناسب اين غفلت خواهد بود و در ساير مقامات دين و نواميس شرع، امر بر همين منوال است، زيرا اين انسان بر همان چيزى مى‏ميرد كه بر آن زندگى كرده و بر همان چيزى محشور مى‏شود كه بر آن مرده و جز آنچه در زمين دل كاشته، چيز ديگرى درو نخواهد كرد.  بنابراين كسى كه هنگام نماز از وظيفه خود در برابر پروردگار آگاه باشد و بداند كه اين امر، لطف عظيم از ناحيه حضرت حق نسبت به اوست، مسلما روشنى چشمش در نماز خواهد بود و همان گونه كه مشتاق و منتظر مجالس انس با دوستان خويش است، نسبه به نماز و گفتگوى با پروردگارش نيز چنين خواهد بود و همان گونه كه دعوت دوستانش را براى حضور در چنين مجالسى مى‏پذيرد، اذان را نيز كه به منزله منادى ذات اقدس حق است به گوش جان مى‏پذيرد و پاسخ مى‏گويد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا