eitaa logo
عرفان نما
1.9هزار دنبال‌کننده
361 عکس
226 ویدیو
37 فایل
نقد شبه معنویت‌های نوپدید وابسته به مؤسسهٔ فرق و ادیان حق پژوهی مشهد 📩 ارتباط: @Haghpajohi_QZ @haqpajouhi 🔗 سایت: haghpajohi.ir/category/nozoho ⛓️‍💥 کانال تلگرام: t.me/erfan_nama 🔰 لینک گروه عرفان نما eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
مشاهده در ایتا
دانلود
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | رهگذر پرآشوب قسمت دوم ⁉️عرفان یا عرفان نما 👤استاد حمیدرضا مظاهری سیف 📥 نسخه با کیفیت صفحه آپارات موسسه حق پژوهی عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
| «معنویت در سبد مصرف»، دکتر بهزاد حمیدیه 🔸با بررسی تحلیلی دین‌ورزیِ عملی در جنبش‌های نوپدید دینی می‌توان سه ویژگی در دین‌ورزی گروه‌های مرجع در «عصر فرهنگ مصرفی» تشخیص داد: 1️⃣. پاپکورنیزاسیون دین: یا دین‌ورزی به مثابهٔ رفتاری صرفاً مسرت بخش، موجب شادکامی و حتی مایهٔ طنز و خنده؛ 2️⃣. کالایی‌شدن دین: یا دین‌ورزی به مثابهٔ رفتاری در بازار مصرف (معاملهٔ کالای مصرفی داشتن با دین)؛ 3️⃣. درمان‌گرانه‌شدن دین: یا دین‌ورزی به مثابهٔ رفتاری شفاجویانه و درمانی (معامله ابزار درمانی داشتن با دین). عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
65.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | رهگذر پرآشوب قسمت سوم ⚠️ جدایی از خدا 👤استاد حمیدرضا مظاهری سیف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
عرفان‌های نوظهور، خدای ذهنی را می‌خواهند، نه خدای واقعی 🔺این عرفان‌ها منکر خدای متشخص است اما مرتب درباره خدا حرف می‌زند. آن‌ها خدای ذهنی را می‌خواهد و نه خدای واقعی؛ چون به‌دنبال تعالی نیست و فقط درصدد کسب آرامش‌است. در این عرفان‌ها خدا ابزاری برای رسیدن انسان به انسان است. ✂️ برشی از نشست نقد و بررسی کتاب دست به گریبان عشق عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
▫️خرافاتی بنام تک چشم آبی 🔹متاسفانه گرایش اشخاص به هرزباوری، در همه کشورهای غربی و شرقی دیده می‌شه که یکی از اون‌ها چشم زخمه و مردم اونو تبدیل به خرافات کردن و جزئی از فرهنگشون می‌دونن. 🔸اصل چشم زخم در متون دینی اسلام مورد تاییده ولی قطعا راه درمانش خرافاتی مثل تخم مرغ شکستن و آویزون کردن تک چشم آبی نیست. 🔹متاسفانه در حالی نماد چشم نظر امروزه در بیشتر خونه‌های ایرانی، ماشین‌ها و جواهرات تزیینی برای رفع بلاها و بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته که تا الان هیچ دلیل و برهان محکمی بر رفع چشم خوردن از این شیء شیشه‌ای ارائه نشده. جالبه بدونید تاریخچه این نماد به قبل از میلاد مسیح در یونان باستان بر می‌گرده. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
✍️ پاسخ به پرسش مخاطبان گروه عرفان‌نما ❓پرسش: سلام و خدا قوت نظرتان دربارهٔ مطالبی که در تصاویر فوق آمده است، چیست؟ ✔️ سلام. تاکنون از مدیر محترم این کانال‌ که از مروجان قانون جذب نیز هستند، خواسته‌ایم تا منابع مطالبی را که در کانال‌هایشان می‌فرستند، برای مخاطبان خود ارائه کنند. ایشان در ظاهر استقبال کردند؛ ولی در عمل به کار خودشان ادامه می‌دهند. 🔸 ما منکر تأثیر آیات و سوره‌های قرآن با رعایت آداب و شرایط ویژهٔ خود نیستیم؛ ولی نکتهٔ مهم آن است که ضریب زیاد دادن به خواص و فضائل سوره‌ها و آیات مناسب با هدف نزول قرآن نیست. افراط در این موضوع گاهی به‌مثابهٔ استفادهٔ ابزاری و گزینشی از قرآن کریم است. قرآن کتاب هدایت است. 🔹نعوذبالله کتاب نجوم، ریاضی فیزیک، زیست، روانشناسی، طب، جادو و… نیست. اگر قرآن به برخی از موضوعات علمی اشاره می‌فرماید، در همان راستای هدایت انسان‌هاست. 🔸بخشی از روایات فضائل و خواص سوره‌ها و آیات سند محکمی ندارند، چه رسد به دستورالعمل‌های من‌درآوردی ایشان و همکارانشان. در بوستان قرآن کریم، خوشه‌چین معرفت باشیم. ﴿أَ فَلاٰ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلىٰ قُلُوبٍ أَقْفٰالُهٰا﴾ محمد-۲۴ پس چرا دربارۀ همۀ قرآن به‌صورت جامع فکر نمی‌کنند؟! نکند بر دل‌هایشان قفل خورده است؟! 🔹گروه علمی نقد معنویت‌های نوپدید مؤسسهٔ راهبردی حق‌پژوهی ✏️سیدابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
| آشنایی با غرفه عرفان زندگی ساز و عرفان زندگی سوز در نمایشگاه «آب و سراب» ▫️به همت گروه علمی نقد معنویت‌های نوپدید مؤسسهٔ راهبردی حق‌پژوهی و با ارائه حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم ظریف غرفه عرفان زندگی ساز و عرفان زندگی سوز در نمایشگاه «آب و سراب» شروع به فعالیت کرد. ▫️در این غرفه ابتدا مخاطبین با نمادهای مخصوص عرفان‌های نوظهور غربی و شرقی آشنا می‌شوند. ▫️در ادامه استاد در قالبی روایت گونه زمینه‌های گرایش به معنویت‌های نوپدید، ویژگی رهبران فرقه‌های معنوی و آسیب‌های این معنویت‌ها را بیان می‌کند. ▫️لازم به ذکر است این نمایشگاه تا پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه در مجتمع باقرالعلوم (ع) یزد دایر می‌باشد. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
از ولنگاری مجازی تا ترویج شبه معنویت‌های نوپدید 🔻استوری نعیمه نظام‌دوست بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران درباره خرافهِ جذب در اینستاگرام، که به ترویجِ موضوعِ معنویت بدون دین می‌پردازد. 🔻خرافه جذب، که بر این باور است، تصور ذهنی انسان خالقِ پدیده‌ها است، هیچگونه دلیل علمی و عقلی قابل توجه بر آن اقامه نشده است. 🔻این پست فقط نمونه‌ای از فضای فرهنگی رها شده در میان مخاطبان فارسی زبان است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
✍ پاسخ به پرسش مخاطبان گروه عرفان‌نما ❓چرا ادعاها درباره وجود چاکراهای انرژی علمی نیستند؟
✅ پاسخ: 🔹هیچ تأیید علمی برای وجود چاکرا پیدا نشده است. دانشمندان در هیچ بررسی‌ای نتوانسته‌اند وجود چنین نوع انرژی‌ها و مناطقی را در بدن انسان کشف کنند. اگر دانشمندی می‌توانست به چنین کشفی برسد، علم را دگرگون می‌کرد و دریچه جدیدی از انسان و جهان به چشم بشریت می‌گشود. 🔸نه‌تنها برای چاکراها هیچ‌گونه شواهد علمی وجود ندارد، بلکه حتی این موضوع علمی هم نیست.‌ توافق جامعه علمی این است که چاکراها و چاکرا درمانی کاملاً یک موضوع شبه‌علمی محسوب می‌شوند. در ادامه به دلایل این موضوع می‌پردازیم. 🔹شاید پیش خودتان بگویید که خب ایرادی ندارد که مردم به چاکرا باور داشته باشند. باور به آن که زیانی ندارد؛ اما آیا این‌چنین است؟ متأسفانه خیر. در حیطه سلامتی، باور به چاکرا و توجه و صرف هزینه (زمانی، انرژی و پولی) برای آن، باعث می‌شود که فرد توجه کمتری صرف درمان‌ها و راهکارهای علمی برای رفع بیماری‌ها و کسب سلامتی کند. 🔸فرض کنید شخصی به بیماری خطرناکی مبتلا شود و به جای صرف تمرکز بر روی تشخیص پزشکی و درمان‌های مؤثر، به دنبال متعادل کردن چاکراهای خودش برود. در چنین وضعیتی بیماری او پیشروی کرده و می‌تواند جان و سلامتی دائمی او را به خطر بیندازد. 🔹همچنین درباره موفقیت نیز باور و عمل به چاکراها می‌تواند انگیزه فرد را بکاهد و او دیگر زمان و تلاش کافی صرف روش‌های مؤثر نکند. در چنین حالتی می‌توانیم بگوییم او به دنبال نخود سیاه فرستاده شده است. 🔸در دهه ۹۰ میلادی پژوهشی جنجالی توسط یک دختر ۹ ساله به نام امیلی رزا (Emily Rosa) انجام شد. این آزمایش نشان داد که درمانگران لمس درمانی (نوعی انرژی درمانی) حتی قادر به تشخیص انرژی‌ای که ادعا می‌کنند از بدن انسان‌‌ها خارج می‌شود نیز نیستند. کارشناسان لمس درمانی (Therapeutic touch) ادعا می‌کردند با کمک گرفتن از انرژی، می‌توانند از مشکلاتی مثل استرس و اضطراب را بکاهند. 🔹در این آزمایش، یک دیوار چوبی نازک بر روی یک میز قرار گرفت. تنها در پایین دیوار دو سوراخ برای عبور دست درمانگران ساخته شده بود. به همین خاطر درمانگران نمی‌توانستند آن‌سوی میز را ببینند. درمانگران کف دست خود را به طرف بالا بر روی میز قرار می‌دادند و امیلی دست خود را به فاصله کمی بالای دست آن‌ها می‌گرفت. درمانگران می‌بایست می‌گفتند که دست امیلی بالای کدام دستشان قرار دارد. 🔸حتی به بعضی از درمانگران این فرصت نیز داده شد که پیش از شروع آزمایش، دست‌های امیلی رزا را بررسی کنند و از نظر خودشان ببینند که کدام یکی از دست‌های او انرژی بیشتری دارد. در این موارد، امیلی از همان دستی که آن‌ها به عنوان دست پرانرژی‌تر شناسایی کرده بودند، استفاده کرد. درمانگران می‌بایست با توجه به انرژی بدن امیلی و حس کردن آن جواب پرسش را می‌دادند. 🔹نتایج بسیار ناامیدکننده بود. از ۲۸۰ باری که این آزمایش روی ۲۱ درمانگر مختلف انجام شد، فقط ۱۲۲ بار (۴۴% موارد) درمانگران پاسخ درست دادند. نتیجه‌ای حتی کمتر از ۵۰% که نشان‌دهنده شانسی بودن کامل پاسخ‌هاست. این پژوهش توسط نشریه پزشکی American Medical Association منتشر شد. پس از آن نیز هیچ‌کدام از رهبران لمس درمانی حاضر نشدند تحت آزمایشی مشابه قرار بگیرند و یا خودشان آزمایشی علمی برای تأیید ادعاهایشان طراحی و اجرا کنند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی.pdf
690.1K
| سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی 🔻چکیده 🔸معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دین‌داری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگی‌ها، پیامدها، آسیب‌شناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاسته‌شدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری می‌شود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق ‌العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزه‌های کار، تعلیم و ‌تربیت و سلامت است. 🔹در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی ‌را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد می‌سازد. 🔸آن‌چنان که در این مقاله نشان داده‌ایم «معنویت اسلامی» را می‌توان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الی‌الله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی ‌و معنویت سکولار را می‌توان از جمله چنین برشمرد: باطن‌گرایی، نفی مادی‌گرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع... ✍️ بهزاد حمیدیه عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید؛ ایتا | تلگرام | سایت
| ورکشاپ طبیعت درمانی :) 🔹اسلام با شادی، تفریح و نشاطِ پیروانش موافقه و توصیه‌های متعددی در این زمینه داره. برای نمونه در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که پیاده‌روی، سوارکاری، شنا و دیدن سبزه‌زار از عوامل ایجاد نشاطه. (...المشی، والرکوب، والارتماس فی الماء، والنظر الى الخضرة...) 🔸ولی در معنویت مدرن (معنویت منهای دین) توصیه می‌شه که هرچی حالتون رو خوب می‌کنه و شما رو به آرامش می‌رسونه و زندگی رو براتون معنادار می‌کنه، استفاده کنید. از مصرف مواد مخدر و آزادی کامل و بدون چهارچوب در روابط جنسی بگیرید تا دوچرخه‌سواری در هوای پاک جنگل و کوهستان. 🔹متأسفانه در گوشه و کنار کشور افراد و مؤسساتی با همین تفکر و رویکرد، تورهای طبیعت‌گردی دارند و مشغول به فعالیتند؛ مراقب باشیم. 🔻گروه علمی نقد معنویت‌های نوپدید مؤسسهٔ راهبردی حق‌پژوهی ✍ سیدابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
| مدتی است که فعالیت فردی به نام «اعظم جبلی» رو بررسی می‌کنم. 🔻فعالیت ایشون چندین مشکل داره: ادامه مطلب👇👇👇
🔸از قانون اثبات‌نشدهٔ جذب کم نام می‌بره؛ ولی نوع فعالیتش تو همون فضاست. از تکنیک من‌درآوردی هواپونوپونو بدون اینکه نام ببره استفاده می‌کنه، کدکیهانی، چاکرا درمانی و... هم داستان خودش رو داره.و... . 🔹 از محتواهای دینی استفاده می‌کنه (البته باید گفت خواسته یا ناخواسته سوءاستفاده می‌کنه) و این باعث جذب مخاطب بیشتر می‌شه؛ ولی مشکل جدیش اینه که بسیاری از محتواهایی که به نام قرآن و... ارائه می‌کنه سند و مدرکی نداره و در بسیاری موارد اون‌ها رو با امور دیگری مخلوط می‌کنه و کار به ترویج خرافات محض می‌رسه! ازش خواستم که منبع و مدرک توصیه‌های قرآنی و... رو در کانالش برای مخاطبانش بگذاره؛ ولی فقط گفت چشم!!! صبح‌ها و شب‌ها در ایتا پخش زنده داره. 🔸 یه روز صبح اول دعای عهد رو پخش کرد و بعد صحبت‌هاش رو شروع کرد و کلی دربارهٔ امام زمان و فرج ایشون دعا کرد. یه فضای مذهبی با مخاطب مذهبی ولی در کانال‌هاش و محتواهایی که ارائه می‌کنه، مزخرفاتی بدون مدرک به مخاطب عرضه می‌کنه! 🔹 مدعی است که برای پذیرفتن حرف‌هاش باید منطقی بودن رو کنار گذاشت و تا شهودی نباشی نمی‌تونی با این حرف‌ها کنار بیایی! و این یعنی بستن در استدلال. البته اگر سؤالی داشته باشی باید بسته‌های ایشون رو بخری تا کاملاً به جوابت برسی! 🔸 این‌گونه افراد برای «امنیت اعتقادی» جامعه تهدید به‌شمار میان؛ البته نه اینکه معتقد باشم که باید اینا رو قلع و قمع کرد؛ بلکه اینا رو باید به صورت جدی مشاوره داد و آگاهشون کرد و از مسیر نادرستشون خارج کرد. ناگفته نمونه که مزهٔ منافع مادی فعالیتشون این‌قدر براشون شیرینه که خیلی سخت حاضر می‌شن از فعالیتشون دست بکشن. 🔹 مشکل هم فقط ایشون نیست؛ ولی ایشون در نوع خودش کم‌نظیره! به نظر می‌رسه باید نسبت به فعالیت این‌گونه افراد روشنگری کرد و مخاطبان رو آگاه کرد و کار رو به مطالبه‌گری رسوند. یعنی این‌قدر حجم پرسش و مطالبه‌گری از ایشون و امثال ایشون رو بالا ببریم که اینا خیال نکنند که هر چی می‌گن درسته و روز‌به‌روز افراد بیشتری گرفتار این‌طور افکار نادرست بشن و باعث بشه که با قوت قلب بیستری به فعالیتشون ادامه بدن. ✍ سیدابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.📽 | رهگذر پرآشوب قسمت چهارم ⁉️شکرگزاری یا خیال‌پردازی؟ 👤استاد حمیدرضا مظاهری سیف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| چکیده کلاس‌های موفقیت که این روزها خیلی طرفدار داره :) عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
⚠️ترویج خرافه‌گرایی در کانال و گروه‌های خانم اعظم جبلی از مدعیان قانون جذب در سایه غفلت مسئولان نظارت بر فضای مجازی 🔹همانطور که بر هیچ فرد صاحب خِردی پوشیده نیست هر ادعا یا در حیطه‌ی علمی یا در حیطه عقلانی و یا در حیطه وحیانی است. 🔸آنچه در حیطه علمی است باید بر اساس چارچوب‌ها و روش‌های علمی ثابت گردد و آنچه در حیطه عقلانی ادعا می‌شود باید بر اساس براهین عقلانی و منطقی ثابت گردد و آنچه در حیطه وحیانی ادعا می‌شود باید حدیث ادعا شده از نظر علم حدیث و رجال مورد بررسی قرار گیرد. 🔹ترویج آنچه خارج از این حیطه‌ها و اثبات نشده باشد باعث می‌شود جامعه به خرافه‌گرایی روی آورد و عدم نظارت بر این افراد که در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی مروج این خرافات هستند موجب رشد این جریانات خرافه گرا شده است. 🔸از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود تا مخصوصا در پیام رسان‌های ایرانی نظارت بیشتری بر این کانال‌ها داشته و از ترویج خرافات در جامعه توسط این افراد جلوگیری نمایند. 🔹ایجاد امید واهی به وسیله این تخیلات و خرافات، افسردگی، ناامیدی، بد بینی به ذکر و اعمال عبادی معتبری که از سوی دین وارد شده است را در پی دارد. ✍ مهدی قیاسی کارگرمقدم عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama