0008.mp3
8.87M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۸) مبانی معنویت سکولار ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار برخلاف معنویت دینی، بُعد نامرئی وجود انسان را بدون پیوند با روحانیت و قدسیت میپذیرد.
🔺 در این نوع معنویت، جهان تنها در چارچوب مادی درک میشود و حتی اگر به ابعاد فرامادی اشاره شود، آنها بیشتر به عنوان رمز و رازهای حیرتانگیز در نظر گرفته میشوند، نه حقایقی قدسی و متعالی.
🔺 خداوند یا انکار میشود، یا صرفاً به عنوان یک انرژی غیرفردی و غیرشخصوار تصور میگردد. بنابراین، مفاهیمی مانند تعبد و خداپرستی که در معنویت دینی اهمیت دارند، در معنویت سکولار معنای خود را از دست میدهند.
🔗قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | مدعیان عرفان و معنویت نوپدید سوار بر موجِ جنگ ترکیبی!
🔺 جریانهای مدعی عرفان و معنویت نوپدید که از حمایت معاندین نظام و انتشار دروغها و تهمتها علیه جمهوری اسلامی سوء استفاده میکنند، به دنبال تخریب وحدت و امنیت کشور هستند.
🔺 آنها با ادعای بیطرفی و عدم دخالت در سیاست، پشت پرده اغتشاشات و ناآرامیها فعالیت دارند و از حامیان خود برای تحریک به خشونت، تخریب اموال عمومی و حمله به مدافعان امنیت استفاده میکنند.
🔺 این جریانها در پوشش معنویتگرایی، به بستر فتنهانگیزی و حمایت از آشوبگران بدل شدهاند و بقای خود را در دامنزدن به ناآرامی و جنگ ترکیبی میبینند.
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ حجت الاسلام مهدی قیاسی کارگرمقدم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0009.mp3
9.24M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۹) مبانی معنویت سکولار ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویتهای سکولار با دو رویکرد معرفتشناختی به جهان نگاه میکنند:
▪️برخی واقعگرا هستند و معتقدند گزارههای معنوی و تجارب دینی به واقعیتهایی در عالم خارج اشاره دارند؛
▪️ اما بیشتر این جریانها غیرواقعگرا بوده و باور دارند که گزارههای معنوی صرفاً برساختههای ذهن انساناند و حقیقتی در جهان خارج ندارند.
🔺در این دیدگاه، انسان خالق معنویت است و به ندای درونی خود بهعنوان تنها منبع معتبر برای شناخت خوبی و بدی اتکا میکند.
🔺این رویکرد بر نسبیگرایی افراطی استوار است و جایگاهی برای حقیقت مطلق قائل نیست.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
مـروری برشکلگیری گروههای تخدیری با تکیه برگروه شیطانپرستان.docx
62.4K
#معرفی_مقاله | مـروری بر شکلگیری گروههای تخدیری باتکیهبر گروه شیطانپرستان
✍️ وجیهه السادات سید محمد، کارشناس ارشد ادیان و عرفان
🔹 «معنویت تخدیری» عنوانی مناسب برای فرقهها و جریانهای نوین معنویتگراست. این نوع از معنویتها مستقیماً ارزشهای اخلاقی و انسانی را نشانه گرفته و امنیت اجتماعی را خدشهدار میسازند.
🔺 شیطانپرستان از جمله گروههایی هستند که تقریباً از درون این فرقهها و گروههای جدید سر برآوردهاند.
🔺 اگرچه فعالیت افـراد ایـن گروه در اغلب نقاط جهان مورد پذیرش مردم نیست و حتی در مواردی آنان را میتوان مطرود جامعه خود دانست، بااینوجود به دلیل شرایط اجتماعی این کشورها و به مدد بهرهگیری از فضای مجازی، روزبهروز بر دامنه انتشار و اشاعه افکار و عقاید گروههایی ازایندست افزوده میشود.
🔺 در کشور ما نیز فعالیت پیروان گروههای تخدیری و از جمله شیطانپرستان بهصورت بسیار محدود وجود دارد؛ اما فضای مجازی، این فعالیتهای کماثر را تـبلیغ و آن را گسترده ساخته و لذا پیروانی را در مـیان جـوانان بـرای خود پیدا کرده است.
🔺 پیروان این گروه بهتدریج هنجارهایی را در میان خود بسط میدهند که به دلیل تضاد شدید باارزشها و هنجارهای دیـنی و مـلی کـشورمان، آثار مخربی را در ابعاد اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0010.mp3
6.88M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۰) مبانی معنویت سکولار ۳
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در معنویتهای سکولار، انسانشناسی یکی از ارکان اساسی است. این جریانها با تکیه بر دیدگاه اومانیستی، انسان را مرکز تمامی شناختها و ارزشها قرار میدهند و به ندای درون به عنوان منبعی مطلق و معتبر توجه میکنند.
🔺 در این نگرش، انسان خود تعیینکننده هدفها و ارزشهای زندگیاش است و به ساحتهای معنوی تنها به عنوان ابزاری برای رهایی از مشکلات و بهبود کیفیت زندگی نگاه میشود.
🔺 برخلاف معنویتهای دینی که ساحت روحانی را هسته اصلی انسانیت و اصالت وجودی میدانند، معنویتهای سکولار آن را به ابزاری برای راحتی و شادی فردی تقلیل میدهند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چگونه خرافات مدرن در ذهن ما ریشه میدوانند؟
🔺 این ویدیو را دیدید؟ خیلی علمی بود؛نه؟!
🔺خرافات مدرن اغلب در قالب باورهای شبهعلمی ظاهر میشوند. استفاده از اصطلاحات علمی مانند «فرکانسهای ذهنی» یا «نیروی کوانتومی» باعث میشود این باورها به ظاهر علمی و معتبر به نظر برسند؛ ولی زمانی که این اصطلاحات بدون هیچ پشتوانه علمی معتبر بهطور مکرر تکرار میشوند، افراد بهتدریج آنها را به عنوان یک واقعیت علمی میپذیرند.
🔺یکی از دلایل اصلی گسترش خرافات در جوامع مدرن، تکرار مداوم این باورها در رسانههای اجتماعی و فرهنگ عامه است. بلاگرهای فضای مجازی با استفاده از تکنیکهای بصری و نمایشی، باورهای خرافی را در قالب مفاهیم جذاب و پرزرقوبرق به مخاطبان عرضه میکنند. این تکنیکها باعث میشوند که باورهای نادرست بهتدریج در ذهن مردم بهعنوان حقیقت جای گیرند.
🔺بارها گفته میشود که «تمرکز بر فرکانسهای ذهنی باعث جذب ثروت میشود». این باور که هیچ پایه علمی ندارد، با تکرار مکرر در رسانهها و پلتفرمهای اجتماعی، بهعنوان یک حقیقت در ذهن افراد جا میگیرد.
✍️ سیدابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
May 11
📢 شروع فصلی جدید در گروه عرفاننما
🟢 گروه «عرفاننما» با هدف روشنگری دربارهی انحرافات و آسیبهای «معنویتهای نوپدید» و افزایش سطح آگاهی عمومی تشکیل شده است. اینجا محلی است برای گفتمانسازی و تحلیل جدی در این زمینه، همراه با استادان و متخصصان.
🟢 گفتوگوی عمومی دربارهٔ موضوعاتی چون: بازاریابی شبکهای و قانون جذب، شکرگزاری، نتایج مثبت و آسیبهای قانون جذب، فایلهای سابلیمینال، قانون جذب اسلامی، فنگشویی، کد کیهانی ثروت، یوگا، سایچی، برونفکنی، شیفیتینگ، جهانهای موازی، بررسی آثار هالیوودی و بازیهای رایانهای، موج کرهای، انیمههای ژاپنی، کابالا و شیطانگرایی، سحر و جادو، جن و دعانویسی و…
🟢 برنامه هفتگی گروه:
هر هفته یک موضوع داغ و چالشی درباره معنویتهای نوپدید مطرح میشود که یا توسط استادان تعیین شده و یا از نتیجه نظرسنجی اعضای گروه انتخاب میگردد.
پس از معرفی موضوع، اعضا فرصت دارند تا نظرات و تحلیلهای خود را به اشتراک بگذارند و بحث کنند.
در نهایت، جمعبندی نهایی توسط استاد محترم ارائه میشود؛ در قالب متن، صوت، فیلم یا یک گفتگوی زنده.
📢 به گروه عرفاننما بپیوندید!
اگر به دنبال درک عمیقتری از معنویتهای نوپدید هستید و میخواهید در بحثهای جذاب و پربار شرکت کنید، همین حالا به جمع ما بپیوندید.
این فرصت را از دست ندهید؛ نظرات شما در شکلگیری مباحث و تصمیمگیریهای گروه تأثیرگذار خواهد بود!
💠 گروه علمی نقد شبه معنویتهای نوپدید مؤسسه فرق و ادیان حقپژوهی
https://eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
0011.mp3
12.17M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۱) مبانی معنویت دینی ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت دینی برخلاف معنویتهای سکولار، بر پایه واقعگرایی و باور به مراتب عالم استوار است.
🔺 انسان معنوی دینی معتقد است که جهان تنها به ظواهر محدود نمیشود و دارای باطن و حقیقتی عمیقتر است که به سوی خداوند، بهعنوان مبدأ و منتهای هستی، بازمیگردد.
🔺 او بر اساس عقل استدلالی و شهود قلبی، به حقیقتهای عالم پی میبرد و زندگی خود را بر مبنای این شناختها تنظیم میکند.
🔺 در این نگاه، هدایت الهی، جاودانگی و هدفمندی هستی از اصول اساسی است که مسیر معنوی انسان را تعیین میکند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | ظرفیتهای رسانهایِ داخلی در خدمت موج ضد فرهنگی کره جنوبی!
📌 ترویج کی درام در صدا و سیما با پخش سریالهایی همچون جومونگ و گروههای کی پاپ همچون بی تی اس، در فیلمو نشان میدهد ظرفیتهای رسانهای در ایران غافل یا ناغافل از تاثیرات منفی این جریان ضد فرهنگی، در حال خدمت به آن و ترویج این موج هستند.
📌 سوغاتی موج کرهای برای نوجوانان ایرانی بهای سنگینی دارد. از تغییر فرهنگ، سبک زندگی، تمایلات جنسی تا خودکشی و میل به مهاجرت را برای نوجوان ایرانی در پی خواهد داشت...
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ حجت الاسلام مهدی قیاسی کارگرمقدم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
بررسی استراتژی رسانه ای یهودیت (فرقه کابالا) در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن ناین).pdf
521.5K
#معرفی_مقاله | بررسی استراتژی رسانهای یهودیت (فرقه کابالا) در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن ناین)
✍️ مریم حسنپور ارباستان
🔹 فیلمهای سینمایی با در اختیار داشتن رمزگانهای نشانهای (نمایهای، شمایلی و نمادین) در کنار خطمشی هنری خود، بهشدت از فضای سیاسی اقتصادی جوامع متأثر است .
🔸 سیاست گزاران غرب با کمک سینمای هالیوود تأثیر به سزایی در شکلدهی افکار دارند نفوذ یهودیان در سینمای هالیوود و استفاده از بازیگران و کارگردانان خوب و مطرح سعی در ترویج عقاید و افکار خود هم در بزرگسالان و هم در کودکان با کمک فیلم، سریال و انیمیشن دارند آنها با استراتژی رسانهای خاصی افکار و عقاید خود را به مردم جهان نشان میدهند و سعی میکنند آنها را تحت تأثیر خود قرار دهند.
🔹 در این پژوهش با روش نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، بعضی از صحنههای انیمیشن ۹ و بهکارگیری آموزهها و نمادهای کابالا در آن بررسی میشود.
📌 پ.ن:
۱. در آموزههای کابالا، نهمین سفیره در درخت زندگی، «یِسود» به معنای قوه و بنیان است و نماد همه قوای خلاقهٔ خداوند است. در این انیمیشن نیز عروسک شماره ۹ همین سفیره را نمایندگی میکند.
۲. جالبتوجه است که این انیمیشن برای نخستینبار در تاریخ ۲۰۰۹/۹/۹ اکران شده است.
#نقد_فیلم
#کابالا
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0012.mp3
9.96M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۲) مبانی معنویت دینی ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 عقلانیت در معنویت دینی نقشی محوری و بنیادین دارد.
🔺 برخلاف معنویتهای سکولار که عقلانیت را به شکلی محدود و ابزاری میبینند، در معنویت دینی، عقلانیت استدلالی جایگاه ویژهای دارد و به کمک آن میتوان حقایق اساسی مانند وجود خدا، صفات الهی و جهان آخرت را اثبات کرد.
🔺 همچنین، معنویت دینی علاوه بر منابع درونی معرفت مانند عقل و شهود، منبعی برونزا به نام وحی را به رسمیت میشناسد که هدایت و کمال نهایی انسان، یعنی تقرب به خدا، از طریق آن امکانپذیر است.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|