#برشی_از_کتاب | «عرفانهای کاذب؛ راههای نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفیدوست، ص۱۷۰.
🔹 برخی درباره کوئلیو میگویند: «او حرفهای خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمیبینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا میکنند؟!»
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#برشی_از_کتاب | «عرفانهای کاذب؛ راههای نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفیدوست، ص۱۷۰.
🔹 برخی درباره کوئلیو میگویند: «او حرفهای خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمیبینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا میکنند؟!»
🔺 در پاسخ باید گفت: اگر نویسندهای مانند کوئلیو از ابتدا تا انتهای کتابش صرفاً به طرح مطالب و ایدههای سست و بیاساس میپرداخت، هیچکس جذب او و کتابهایش نمیشد.
🔺 مشکل این است که او حرفهای خوبی دارد، اما آسیبهای اندیشهاش چنان برجستهاند که قابل اغماض نیستند. از قضا این آسیبها در حوزههایی هستند که تمام محاسن کلام او را مخدوش و بیاثر میکنند.
🔺 محاسن آثارش بیشتر به قالبی مربوط است که برای ارائه پیام به کار گرفته است (قالب رمان و ادبیات)، اما نقص کار او در حوزه معنویت و عرفان است که تمام دارایی یک انسان خداجو محسوب میشود. هرچند قالب جذاب باشد، اشکالات نظام معرفتی را جبران نمیکند و نمیتواند نگرش غلطی را که در باب دین، اعتقادات و عرفان بر نوشتارش حاکم شده است، تصحیح نماید.
🔺برای نمونه، یکی از محاسن آثار کوئلیو این است که درک خوبی از درد بشر امروز دارد و متوجه شده است که اصلیترین بحران موجود در جوامع غربی، دوری از خداست.
🔺اما اگر کسی درد را تشخیص داد، آیا حتماً میتواند درمانگر خوبی هم باشد؟ آنچه کوئلیو تشخیص داده، پیش از او دیگران نیز دیده و فهمیده بودند و اکنون این زخم چنان عمیق شده است که با نیمنگاهی میتوان به عمق فاجعه پی برد.
🔺 بماند که نسخه کوئلیو نه تنها فاصله بین بشر بحراندیده و خدای او را کم نمیکند، بلکه میل خداجویی انسانها را به بیراهه کشانده و فطرت خداطلب آنها را مدفون میکند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0007.mp3
8.31M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۷) خاستگاه معنویت سکولار ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار، زاییده تلاش انسان مدرن برای کاهش رنج و دستیابی به آرامش است. انسانها در طول تاریخ به دنبال آرامش، شادی و امید بودهاند؛ ولی با گسترش زندگی مادی و فناورانه، به این نتیجه رسیدند که نیازهای درونیشان فراتر از مادیات است.
🔺 همین امر باعث شد تا به معنویتی روی آورند که به جای پاسخهای دینی، بیشتر به جنبههای روانشناختی و بهداشت باطنی توجه میکند.
🔺 ولی آیا این معنویت جدید توانسته آرامش واقعی را برای انسانها به ارمغان بیاورد؟ پاسخ روشن است: هرگز.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معجزه آب و قانون جذب: حقایق پشت پرده یک ادعای غیرعلمی
🎙 استاد حسین عرب
🔹 ادعای اثبات علمی قانون جذب، به ویژه از طریق پدیدههایی مانند «معجزه آب»، نمونهای از ترویج شبهعلم است. گفته میشود افکار مثبت و منفی میتوانند بر شکل کریستالهای آب تأثیر بگذارند؛ ولی بررسیهای علمی این ادعاها را تأیید نمیکنند.
🔸 آزمایشهای معروف «ایموتو» که به این موضوع نسبت داده میشود، فاقد اعتبار علمی هستند. با این حال، همچنان از چنین ادعاهایی برای پشتیبانی از قانون جذب استفاده میشود، در حالی که در محافل علمی معتبر، به عنوان خرافه رد شدهاند.
#قانون_جذب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0008.mp3
8.87M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۸) مبانی معنویت سکولار ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار برخلاف معنویت دینی، بُعد نامرئی وجود انسان را بدون پیوند با روحانیت و قدسیت میپذیرد.
🔺 در این نوع معنویت، جهان تنها در چارچوب مادی درک میشود و حتی اگر به ابعاد فرامادی اشاره شود، آنها بیشتر به عنوان رمز و رازهای حیرتانگیز در نظر گرفته میشوند، نه حقایقی قدسی و متعالی.
🔺 خداوند یا انکار میشود، یا صرفاً به عنوان یک انرژی غیرفردی و غیرشخصوار تصور میگردد. بنابراین، مفاهیمی مانند تعبد و خداپرستی که در معنویت دینی اهمیت دارند، در معنویت سکولار معنای خود را از دست میدهند.
🔗قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | مدعیان عرفان و معنویت نوپدید سوار بر موجِ جنگ ترکیبی!
🔺 جریانهای مدعی عرفان و معنویت نوپدید که از حمایت معاندین نظام و انتشار دروغها و تهمتها علیه جمهوری اسلامی سوء استفاده میکنند، به دنبال تخریب وحدت و امنیت کشور هستند.
🔺 آنها با ادعای بیطرفی و عدم دخالت در سیاست، پشت پرده اغتشاشات و ناآرامیها فعالیت دارند و از حامیان خود برای تحریک به خشونت، تخریب اموال عمومی و حمله به مدافعان امنیت استفاده میکنند.
🔺 این جریانها در پوشش معنویتگرایی، به بستر فتنهانگیزی و حمایت از آشوبگران بدل شدهاند و بقای خود را در دامنزدن به ناآرامی و جنگ ترکیبی میبینند.
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ حجت الاسلام مهدی قیاسی کارگرمقدم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0009.mp3
9.24M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۹) مبانی معنویت سکولار ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویتهای سکولار با دو رویکرد معرفتشناختی به جهان نگاه میکنند:
▪️برخی واقعگرا هستند و معتقدند گزارههای معنوی و تجارب دینی به واقعیتهایی در عالم خارج اشاره دارند؛
▪️ اما بیشتر این جریانها غیرواقعگرا بوده و باور دارند که گزارههای معنوی صرفاً برساختههای ذهن انساناند و حقیقتی در جهان خارج ندارند.
🔺در این دیدگاه، انسان خالق معنویت است و به ندای درونی خود بهعنوان تنها منبع معتبر برای شناخت خوبی و بدی اتکا میکند.
🔺این رویکرد بر نسبیگرایی افراطی استوار است و جایگاهی برای حقیقت مطلق قائل نیست.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
مـروری برشکلگیری گروههای تخدیری با تکیه برگروه شیطانپرستان.docx
62.4K
#معرفی_مقاله | مـروری بر شکلگیری گروههای تخدیری باتکیهبر گروه شیطانپرستان
✍️ وجیهه السادات سید محمد، کارشناس ارشد ادیان و عرفان
🔹 «معنویت تخدیری» عنوانی مناسب برای فرقهها و جریانهای نوین معنویتگراست. این نوع از معنویتها مستقیماً ارزشهای اخلاقی و انسانی را نشانه گرفته و امنیت اجتماعی را خدشهدار میسازند.
🔺 شیطانپرستان از جمله گروههایی هستند که تقریباً از درون این فرقهها و گروههای جدید سر برآوردهاند.
🔺 اگرچه فعالیت افـراد ایـن گروه در اغلب نقاط جهان مورد پذیرش مردم نیست و حتی در مواردی آنان را میتوان مطرود جامعه خود دانست، بااینوجود به دلیل شرایط اجتماعی این کشورها و به مدد بهرهگیری از فضای مجازی، روزبهروز بر دامنه انتشار و اشاعه افکار و عقاید گروههایی ازایندست افزوده میشود.
🔺 در کشور ما نیز فعالیت پیروان گروههای تخدیری و از جمله شیطانپرستان بهصورت بسیار محدود وجود دارد؛ اما فضای مجازی، این فعالیتهای کماثر را تـبلیغ و آن را گسترده ساخته و لذا پیروانی را در مـیان جـوانان بـرای خود پیدا کرده است.
🔺 پیروان این گروه بهتدریج هنجارهایی را در میان خود بسط میدهند که به دلیل تضاد شدید باارزشها و هنجارهای دیـنی و مـلی کـشورمان، آثار مخربی را در ابعاد اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0010.mp3
6.88M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۰) مبانی معنویت سکولار ۳
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در معنویتهای سکولار، انسانشناسی یکی از ارکان اساسی است. این جریانها با تکیه بر دیدگاه اومانیستی، انسان را مرکز تمامی شناختها و ارزشها قرار میدهند و به ندای درون به عنوان منبعی مطلق و معتبر توجه میکنند.
🔺 در این نگرش، انسان خود تعیینکننده هدفها و ارزشهای زندگیاش است و به ساحتهای معنوی تنها به عنوان ابزاری برای رهایی از مشکلات و بهبود کیفیت زندگی نگاه میشود.
🔺 برخلاف معنویتهای دینی که ساحت روحانی را هسته اصلی انسانیت و اصالت وجودی میدانند، معنویتهای سکولار آن را به ابزاری برای راحتی و شادی فردی تقلیل میدهند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چگونه خرافات مدرن در ذهن ما ریشه میدوانند؟
🔺 این ویدیو را دیدید؟ خیلی علمی بود؛نه؟!
🔺خرافات مدرن اغلب در قالب باورهای شبهعلمی ظاهر میشوند. استفاده از اصطلاحات علمی مانند «فرکانسهای ذهنی» یا «نیروی کوانتومی» باعث میشود این باورها به ظاهر علمی و معتبر به نظر برسند؛ ولی زمانی که این اصطلاحات بدون هیچ پشتوانه علمی معتبر بهطور مکرر تکرار میشوند، افراد بهتدریج آنها را به عنوان یک واقعیت علمی میپذیرند.
🔺یکی از دلایل اصلی گسترش خرافات در جوامع مدرن، تکرار مداوم این باورها در رسانههای اجتماعی و فرهنگ عامه است. بلاگرهای فضای مجازی با استفاده از تکنیکهای بصری و نمایشی، باورهای خرافی را در قالب مفاهیم جذاب و پرزرقوبرق به مخاطبان عرضه میکنند. این تکنیکها باعث میشوند که باورهای نادرست بهتدریج در ذهن مردم بهعنوان حقیقت جای گیرند.
🔺بارها گفته میشود که «تمرکز بر فرکانسهای ذهنی باعث جذب ثروت میشود». این باور که هیچ پایه علمی ندارد، با تکرار مکرر در رسانهها و پلتفرمهای اجتماعی، بهعنوان یک حقیقت در ذهن افراد جا میگیرد.
✍️ سیدابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
May 11
📢 شروع فصلی جدید در گروه عرفاننما
🟢 گروه «عرفاننما» با هدف روشنگری دربارهی انحرافات و آسیبهای «معنویتهای نوپدید» و افزایش سطح آگاهی عمومی تشکیل شده است. اینجا محلی است برای گفتمانسازی و تحلیل جدی در این زمینه، همراه با استادان و متخصصان.
🟢 گفتوگوی عمومی دربارهٔ موضوعاتی چون: بازاریابی شبکهای و قانون جذب، شکرگزاری، نتایج مثبت و آسیبهای قانون جذب، فایلهای سابلیمینال، قانون جذب اسلامی، فنگشویی، کد کیهانی ثروت، یوگا، سایچی، برونفکنی، شیفیتینگ، جهانهای موازی، بررسی آثار هالیوودی و بازیهای رایانهای، موج کرهای، انیمههای ژاپنی، کابالا و شیطانگرایی، سحر و جادو، جن و دعانویسی و…
🟢 برنامه هفتگی گروه:
هر هفته یک موضوع داغ و چالشی درباره معنویتهای نوپدید مطرح میشود که یا توسط استادان تعیین شده و یا از نتیجه نظرسنجی اعضای گروه انتخاب میگردد.
پس از معرفی موضوع، اعضا فرصت دارند تا نظرات و تحلیلهای خود را به اشتراک بگذارند و بحث کنند.
در نهایت، جمعبندی نهایی توسط استاد محترم ارائه میشود؛ در قالب متن، صوت، فیلم یا یک گفتگوی زنده.
📢 به گروه عرفاننما بپیوندید!
اگر به دنبال درک عمیقتری از معنویتهای نوپدید هستید و میخواهید در بحثهای جذاب و پربار شرکت کنید، همین حالا به جمع ما بپیوندید.
این فرصت را از دست ندهید؛ نظرات شما در شکلگیری مباحث و تصمیمگیریهای گروه تأثیرگذار خواهد بود!
💠 گروه علمی نقد شبه معنویتهای نوپدید مؤسسه فرق و ادیان حقپژوهی
https://eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
0011.mp3
12.17M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۱) مبانی معنویت دینی ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت دینی برخلاف معنویتهای سکولار، بر پایه واقعگرایی و باور به مراتب عالم استوار است.
🔺 انسان معنوی دینی معتقد است که جهان تنها به ظواهر محدود نمیشود و دارای باطن و حقیقتی عمیقتر است که به سوی خداوند، بهعنوان مبدأ و منتهای هستی، بازمیگردد.
🔺 او بر اساس عقل استدلالی و شهود قلبی، به حقیقتهای عالم پی میبرد و زندگی خود را بر مبنای این شناختها تنظیم میکند.
🔺 در این نگاه، هدایت الهی، جاودانگی و هدفمندی هستی از اصول اساسی است که مسیر معنوی انسان را تعیین میکند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | ظرفیتهای رسانهایِ داخلی در خدمت موج ضد فرهنگی کره جنوبی!
📌 ترویج کی درام در صدا و سیما با پخش سریالهایی همچون جومونگ و گروههای کی پاپ همچون بی تی اس، در فیلمو نشان میدهد ظرفیتهای رسانهای در ایران غافل یا ناغافل از تاثیرات منفی این جریان ضد فرهنگی، در حال خدمت به آن و ترویج این موج هستند.
📌 سوغاتی موج کرهای برای نوجوانان ایرانی بهای سنگینی دارد. از تغییر فرهنگ، سبک زندگی، تمایلات جنسی تا خودکشی و میل به مهاجرت را برای نوجوان ایرانی در پی خواهد داشت...
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ حجت الاسلام مهدی قیاسی کارگرمقدم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
بررسی استراتژی رسانه ای یهودیت (فرقه کابالا) در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن ناین).pdf
521.5K
#معرفی_مقاله | بررسی استراتژی رسانهای یهودیت (فرقه کابالا) در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن ناین)
✍️ مریم حسنپور ارباستان
🔹 فیلمهای سینمایی با در اختیار داشتن رمزگانهای نشانهای (نمایهای، شمایلی و نمادین) در کنار خطمشی هنری خود، بهشدت از فضای سیاسی اقتصادی جوامع متأثر است .
🔸 سیاست گزاران غرب با کمک سینمای هالیوود تأثیر به سزایی در شکلدهی افکار دارند نفوذ یهودیان در سینمای هالیوود و استفاده از بازیگران و کارگردانان خوب و مطرح سعی در ترویج عقاید و افکار خود هم در بزرگسالان و هم در کودکان با کمک فیلم، سریال و انیمیشن دارند آنها با استراتژی رسانهای خاصی افکار و عقاید خود را به مردم جهان نشان میدهند و سعی میکنند آنها را تحت تأثیر خود قرار دهند.
🔹 در این پژوهش با روش نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، بعضی از صحنههای انیمیشن ۹ و بهکارگیری آموزهها و نمادهای کابالا در آن بررسی میشود.
📌 پ.ن:
۱. در آموزههای کابالا، نهمین سفیره در درخت زندگی، «یِسود» به معنای قوه و بنیان است و نماد همه قوای خلاقهٔ خداوند است. در این انیمیشن نیز عروسک شماره ۹ همین سفیره را نمایندگی میکند.
۲. جالبتوجه است که این انیمیشن برای نخستینبار در تاریخ ۲۰۰۹/۹/۹ اکران شده است.
#نقد_فیلم
#کابالا
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0012.mp3
9.96M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۲) مبانی معنویت دینی ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 عقلانیت در معنویت دینی نقشی محوری و بنیادین دارد.
🔺 برخلاف معنویتهای سکولار که عقلانیت را به شکلی محدود و ابزاری میبینند، در معنویت دینی، عقلانیت استدلالی جایگاه ویژهای دارد و به کمک آن میتوان حقایق اساسی مانند وجود خدا، صفات الهی و جهان آخرت را اثبات کرد.
🔺 همچنین، معنویت دینی علاوه بر منابع درونی معرفت مانند عقل و شهود، منبعی برونزا به نام وحی را به رسمیت میشناسد که هدایت و کمال نهایی انسان، یعنی تقرب به خدا، از طریق آن امکانپذیر است.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0013.mp3
9.18M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۳) معنویت و آرامش ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در معنویت دینی، آرامش واقعی از شناخت و پذیرش حقایق جهان و التزام به اصول اخلاقی ناشی میشود.
🔺برخلاف معنویتهای سکولار که ارزشهای اخلاقی را نسبی و سلیقهای میدانند، معنویت دینی بر ارزشهای عینی و پایدار تکیه دارد.
🔺این اصول همانند گاردریلهای یک جاده امن، انسان را در مسیر درست نگه میدارند و از انحرافات محافظت میکنند.
🔺بنابراین، شریعت نه تنها آرامش را سلب نمیکند، بلکه با ارائه چارچوبهای مشخص، به فرد کمک میکند تا زندگیاش را با اطمینان و آرامش پیش ببرد.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از عرفان نما
📢 شروع فصلی جدید در گروه عرفاننما
🟢 گروه «عرفاننما» با هدف روشنگری دربارهی انحرافات و آسیبهای «معنویتهای نوپدید» و افزایش سطح آگاهی عمومی تشکیل شده است. اینجا محلی است برای گفتمانسازی و تحلیل جدی در این زمینه، همراه با استادان و متخصصان.
🟢 گفتوگوی عمومی دربارهٔ موضوعاتی چون: بازاریابی شبکهای و قانون جذب، شکرگزاری، نتایج مثبت و آسیبهای قانون جذب، فایلهای سابلیمینال، قانون جذب اسلامی، فنگشویی، کد کیهانی ثروت، یوگا، سایچی، برونفکنی، شیفیتینگ، جهانهای موازی، بررسی آثار هالیوودی و بازیهای رایانهای، موج کرهای، انیمههای ژاپنی، کابالا و شیطانگرایی، سحر و جادو، جن و دعانویسی و…
🟢 برنامه هفتگی گروه:
هر هفته یک موضوع داغ و چالشی درباره معنویتهای نوپدید مطرح میشود که یا توسط استادان تعیین شده و یا از نتیجه نظرسنجی اعضای گروه انتخاب میگردد.
پس از معرفی موضوع، اعضا فرصت دارند تا نظرات و تحلیلهای خود را به اشتراک بگذارند و بحث کنند.
در نهایت، جمعبندی نهایی توسط استاد محترم ارائه میشود؛ در قالب متن، صوت، فیلم یا یک گفتگوی زنده.
📢 به گروه عرفاننما بپیوندید!
اگر به دنبال درک عمیقتری از معنویتهای نوپدید هستید و میخواهید در بحثهای جذاب و پربار شرکت کنید، همین حالا به جمع ما بپیوندید.
این فرصت را از دست ندهید؛ نظرات شما در شکلگیری مباحث و تصمیمگیریهای گروه تأثیرگذار خواهد بود!
💠 گروه علمی نقد شبه معنویتهای نوپدید مؤسسه فرق و ادیان حقپژوهی
https://eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
May 11
0014.mp3
8.32M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۴) معنویت و آرامش ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 آرامش در زندگی امری اساسی است، اما تفاوت مهمی بین آرامش در معنویت دینی و معنویتهای سکولار وجود دارد.
🔺 در معنویت دینی، انسان با تکیه بر حضور خداوند به عنوان ناظر و حامی، آرامش واقعی و پایدار را تجربه میکند. این ارتباط عمیق با خداوند است که احساس امنیت و رضایت درونی را به ارمغان میآورد.
🔺 در مقابل، آرامشهای ناشی از معنویتهای سکولار یا تمرینات ذهنی، اغلب سطحی و مقطعی هستند و نمیتوانند آرامش بنیادین و ماندگاری را فراهم کنند.
🔺 آرامش واقعی از ارتباط با منبع حقیقی هستی یعنی خداوند حاصل میشود.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
تمجید و تعریف یکی از مربیان عرفان حلقه از کرج مرداد ۱۴۰۳.mp3
5.23M
🎙 #یادداشت | تعریف و تمجید عجیب و مبالغهآمیز یکی از مربیان عرفان حلقه از محمدعلی طاهری در وبیناری با حضور وی در مرداد ۱۴۰۳
📌 یکی از مربیان عرفان حلقه در وبیناری در مرداد ۱۴۰۳، محمدعلی طاهری را با اوصافی غلوآمیز، همچون «خورشید عشق» و «پیغامآور ملکوت» توصیف کرده است.
📌 جالب آنجاست که طاهری نیز پس از شنیدن این چاپلوسیها، صرفاً تقدیر و تشکر میکند و شاگردان خود را از بهکاربردن چنین ادبیاتی منع نمیکند.
📌 این نوع توصیفها نشانهای آشکار از فرقهگرایی و شخصیتپرستی است. چنین کاریزما و شیفتگی، پیروان را از تفکر انتقادی و آزادی فکری دور کرده و زمینهساز سوءاستفادههای گوناگون میشود.
📌 در یک ویدیویی که در فضای مجازی موجود است مرحوم آیتالله مشکینی برخی تعابیر خاص را برای امام خمینی به کار میبرند و امام در همان جلسه پیش از شروع سخنرانی خود خیلی صریح و جدی از مرحوم مشکینی انتقاد میکنند. در معنویت اصیل و واقعی برای اینگونه اغراقها جایی نیست!
✍️ سید ابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0015.mp3
8.24M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۵) معنویت و معنای زندگی
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در مقایسه میان معنویت دینی و سکولار، یک تفاوت اساسی در نحوه درک معنای زندگی وجود دارد.
🔺 انسان دینی بر اساس باور به حکمت و علم الهی، معنای زندگی خود را کشف میکند و آن را از نظم و هدفی که خداوند برای جهان قرار داده، استخراج مینماید.
🔺 اما در معنویت سکولار، به دلیل انکار یا بیتوجهی به نقش خدا، انسان مجبور است برای زندگی خود جعل معنا کند؛ که اغلب به اهداف سطحی و مادی مانند لذتجویی یا منفعتطلبی محدود میشود.
🔺 این تفاوت بین کشف معنا و جعل آن، عمق زیادی دارد و به مسیرهای متفاوتی برای انسان منتهی میشود.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#موضوع یکم گروه عرفاننما نگاهی عمیقتر به رابطهٔ بازاریابی شبکهای و قانون جذب است.
🟢 وقتی دور و برمون رو نگاه میکنیم، متوجه میشیم که افراد زیادی به ویژه جوونها توی این نوع از فعالیتها درگیرن و حتی با وجود آسیبدیدگی از بازاریابی شبکهای و بروز مشکلات مالی و خانوادگی، باز هم از این کار دست نمیکشن. خیلی از این افراد حتی سالهاست که درگیر این شرکتها هستن و شرایط زندگیشون اصلاً بهبود پیدا نکرده.
🟢 به نظر میرسه یکی از دلایل مهم این وابستگی شدید، پیوند قوی بازاریابی شبکهای با کتابهای انگیزشی، جلسات متعدد و بهخصوص قانون جذبه. این شرکتها از همون روز اول، ذهن افراد رو با این مفاهیم درگیر میکنن، طوری که فرد دیگه نمیتونه به راههای دیگهای برای کسب درآمد فکر کنه. افراد زیادی هستن که با وجود اینکه اوضاع اقتصادیشون خیلی بده، همچنان در ظاهر خودشون رو موفق جلوه میدن؛ ولی در عمق قضیه، این افراد درگیر یک چرخه ناکارآمد هستن.
🟢 میخواهیم این بحث رو اینجا مطرح کنیم و طی یک هفته با هم دربارهاش صحبت کنیم. ازتون دعوت میکنیم تا تجربیات خودتون یا اطرافیانتون رو درباره تأثیر قانون جذب در بازاریابی شبکهای به اشتراک بزارید و کمک کنید تا این مسئله رو از زوایای مختلف بررسی کنیم.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|