eitaa logo
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
1.3هزار دنبال‌کننده
121 عکس
35 ویدیو
13 فایل
ایدی ادمین کانال : @montazar113113 ⛔️کپی بدون ذکر منبع ، مطالب کانال ، تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف ،حرام است.
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥اگر او مرا دوست دارد، پس چرا من او را دوست ندارم؟ 🕯مهمترین مطلب در پذیرش یک سالک صداقت او است. کسی با یک بار آمدن وارد حلقه اصلی شیخ میشود ولی دیگری بعد از هزار بار، باز هم رد میشود. 🕯شیخ برای کسی که صادق باشد می‌جوشد. 🕯بیان داستانی آموزنده از مطرودی که بازگشت 📀 برشی از شرح نکته ۱۶۵ کتاب شریف گفتارها و گفتمان ها جلد اول ، تالیف دکتر اریانفر منبع : t.me/noor_bi_esm_369 @erfanvaakhlagh
🔹طرق و سیرهٔ اساتید تمام راه‌ها استاد می‌خواهد و بدون استاد نمی‌شود راه را طی کرد. 🔻انواع مکاتب عرفانی : یک عده از اساتید، راه فکر را در پیش می‌گیرند مثل آقای بهاءالدینی که می‌گفت: ۴ سال فکر کردم تا دری به روی ما باز شد بعضی اساتید رشته‌شان فقط ذکر است. بعضی اساتید رشته‌شان محبت است و فقط از عشق خدا و محبت ائمه و امام زمان دم می‌زنند و در فکر و ذکر تخصصی ندارند. بعضی اساتید راهشان معرفت است و دنبال معرفت نفس و معرفت خداوند متعال هستند و در دیگر مسائل وارد نمی‌شوند. بعضی دیگر اهل صلح و صفا و مسائل اخلاقی می‌باشند. آقای رضوی هندی شاگرد آقای قاضی سیره‌ای خاص داشت، مثلاً برای سلامتی امام زمان گوسفند قربانی می‌کرد و حالت خاص خودش را داشت و در ذکر و فکر و پرورش شاگرد نبود. آقای کشمیری خیلی‌ها را دیده بود حتی مرتاضین هند. ایشان ۷۰۰۰ توحید، ۴۰ هزار الله و … را خوانده و خیلی زحمت می‌کشید. در معاصرین کسی را که همانند آقای کشمیری ذکر بگوید، ندیدم. آدم‌شناسی ایشان خیلی قوی بود و نسبت به نقل‌ها و خواب‌ها خیلی دیرباور بود. بعضی اساتید، شاگرد خاصی نداشته و قبل از درس فقط صحبت می‌کردند و همه نوع سخن از هر وادی که می‌شد نقل می‌کردند. سیره آقای کشمیری بر این بود که: «هر چه استاد طریق گفت به همان اندازه ذکر گفت و از پیش خود و با خواندن از کتابی، نباید اذکار را گفت… و می‌فرمودند نباید از دستور استاد، بیشتر (ذکر) گفت و تجاوز کرد.» 📚استاد طریق ✍️ فاطمه زین العابدین پور ( تحت اشراف استاد سید علی اکبر صداقت از شاگردان ایت الله کشمیری ) @erfanvaakhlagh
💠نظر مرحوم ایت الله کشمیری در مورد لزوم داشتن استاد عرفان 🔻 استاد نظر ايشان ( ایت الله کشمیری ) اين بود كه بدون استاد و راهنما نمى ‏توان در اين مسير قدم برداشت و هر وقت در اين زمينه سؤال مى‏ شد، حركت را بدون فردى آگاه و بصير، درمان بى ‏اثر مى ‏دانستند. حقير بارها از جنابش شنيدم كه استاد جزء لوازم اوليه تهذيب و جهاد اكبر است و بدون آن بسيار مشكل است، چه آن كه آفات و عوارض و شهوات نفس را كسى مى‏ تواند مداوا كند كه خود اين راه را رفته باشد و حاذق باشد. مشهور است كه مرحوم آقاى قاضى‏ قدس سره فرموده بودند: اگر انسان نصف عمر خود را در پيدا كردن انسان كامل و استاد صرف كند، جا دارد. عرض كردم: براى ورود اين وادى استاد لازم است؟ فرمود: بدون استاد نمى‏ شود. گفتم: حضرت استاد از كجا باید شروع كرد ؟ فرمودند: همين نقطه شروع است. استاد چه طور مى ‏تواند دخالت داشته باشد يعنى لازم است ؟ ج: بى استاد نمى ‏شود. تمام امور استاد می‏خواهد؛ الحمدللّه ربّ العالمين، ربّ العالمين. 📚 (مژده دلدار : ص 98) استاد سید علی اکبر صداقت @erfanvaakhlagh
💠اصرار بی مورد است 🔻 چون اسرار را به هر کسی نمی شود، آموخت و گفت، عارفان الهی وقتی روح کسی را لایق نبینند به آنان نمی آموزند زیرا هر پیرو و جوینده، دارای استعداد کافی برای یافتن سرّ نیست. برای همین، اولیاء سالکین مبتدی را گاهی امتحان می کنند و به آنها با اشاره و کنایه می گویند: « ظرف وجودیتان کوچک است. جویندگی دلیل بر کمال و تمامیت نیست.» لذا اصرار سالکین بر اینکه استاد چیزی به آنها بدهد تقاضای بی موردی است. 🔻طالب ربّ باید خودش ربّانی شود، اگر طالب زر باشد نمی تواند ربّانی شود. بعضی از آدم ها، اعمی درونی هستند و طالب حق می شوند، در حالی که پرده و حائل نمی گذارد او به طرف حق برود، مانند طالب علم، که اگر جوینده دنیاشود علمش دنیایی می شود و به درد آخرت نمی خورد. 🔻به هر تقدیر، اول و آخر و وسطِ حالِ جوینده به خاطر ورود بعضی مسائل و ملکات درونی و شهوات، فرق می کند. اگر صادق است واقعاً به صدّیق برمی خورد و اگر در طلب خود به مطلوب، دارای حَدَث و نیت مجاز است به کاذب برمی خورد. 📚مقامات معنوی؛ مقام طالبین ✍️استاد سید علی اکبر صداقت @erfanvaakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦صحبت های عبد صالح خدا مرحوم حاج کریم محمود حقیقی در مورد دیدار با عارف کامل ایت الله انصاری همدانی و درخواست راهنمایی از ایشان و دستورالعمل قرانی و انسان ساز ایت الله انصاری به ایشان... @erfanvaakhlagh
🔹نیت ذاکر از آن­جایی که هر ذکری دارای آثار گوناگونی است، لذا آثار تابع نیّت ذاکر می­باشد. مثلاً یکی « یا ودود » به قصد محبت خداوند می­خواند، یکی به قصد محبوب شدن نزد خلق، اگر چه « ودود » دارای آثار دیگری هم هست. پس آثار به نیّت ذاکر مربوط است. اگر آثار دیده نشود این عدم استجابت مربوط به معطی حکیم است که صلاح بنده را نمی­بیند یا وقتش نرسیده با اصلاً استعداد ندارد. مرحوم حاج مستور شیرازی استاد ذکر آیت الحق سید عبدالکریم کشمیری به کسی که نزدش برای ذکر آمده بود فرمود:« بگو یا ماست یا چغندر » یعنی تو به درد این کار نمی­خوری. اگر هم بگویی، برای تو ثمرة ناچیز خواهد داشت. 📚مقامات معنوی؛ مقام ذاکرین ✍️ حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری @erfanvaakhlagh
🔹توصیه های ایت الله کشمیری در مورد علوم غریبه ؛ و مضرات اذکار و اورادی که بدون اذن استاد استفاده می شوند... 🔻 حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری : آن طور كه ما از گذشته سلوكى استاد ( ایت الله کشمیری ) باخبر شديم ، بعضى راه‏ها را رفته بودند و آثار آنها را مى ‏دانستند و چشيده بودند، و آنچه متضرّر شده و يا منفعت خاص و عام برده بودند را در كيسه تجربياتشان داشتند. از چيزى كه ما را نهى مى ‏كردند از تسخيرات و طلسمات كه در علوم غريبه مسطور است و قضيه‏ اى هم در اين‏باره داشتند كه لزومى به نوشتن آن نيست و ايشان امر به تهذيب و سلوك معرفتى و مجاهدت مى ‏كردند. استاد از كارهايى كه جنبه تسخيرات داشت، نهى نموده و تجربه خويش را بازگو مى ‏كرد و اعتقاد داشت كه اذكار و اوراد بايد با اجازه استاد باشد. دستورى از يكى از اساتيد (سيّد افضل حسين هندى، يا حاج مستور آقا شيرازى) گرفت و انجام داد؛ لكن شرط آخرش حضور استاد بود. جناب آقاى كشميرى در زمانى كه استادش (سفرى رفته بود يا مانع ديگرى داشت كه) نبود، به جهت شجاعت و جوانی در زيرزمين خانه مشغول به آن دستور مى ‏شود، وليكن حالتى غير عادى بر او مستولى مى ‏شود. انگار ضربه‏ اى مى‏ خورد و بيهوش مى ‏شود و دو يا سه روز حالشان خوب نبوده است. استادشان اين قضيه را متوجه مى‏ شود و كارهايى انجام مى‏ دهد كه حالشان خوب شود. حضرت استاد ( ایت الله کشمیری ) فرمود: «اثرات آن فشار و ضربه گاهى اوقات در سرم پديدار مى ‏شود». از ایت الله کشمیری سوال کردم : افرادى كه تمام عمر در علوم غريبه مانند رمل و آفاق و سحر و زُبر و بيّنات و امثال اينها كار مى‏ كنند، آيا فوق ‏العادگى معنوى هم دارند؟ پاسخ : تقوا مؤثر در فوق ‏العادگى است، و آنهايى كه هَمّ‏شان صرف اين علوم مى‏ شود، معمولاً در زندگى به گرفتارى ‏هائى مبتلا مى‏ شوند . منبع : t.me/erfan_keshmiri @erfanvaakhlagh
🔹لزوم استاد و سالکان اویسی 🔻سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی آیت الله کشمیری : در اصطلاح بعضی سالکان را اویسی خوانند که اینان با جذبه بدون توسط کسی مالک شوند و مراحل و منازلی را با حالت مجذوبی طیّ کنند و مثال به اویس قرن زنند که او را با پیامبر و امام ملاقات نبوده امّا به مقاماتی رسیده است. از این مقوله عدّه ­ای از عرفا را اویسی گویند که به مقامات توحیدی رسید بدون تربیت استادی راه رفته. حقیر شرح احوال بعضی از آنان را خواند و بعضی را دیده و گروهی را به توسط شاگردان و مربوطین استماع کرده ولی به تجربه یافته و با دقّت و تأمّل نظری که در شرح احوال اینان کرده که، در مراتب سلوک اینان به مقام کسانی که اساتید را سالها به تلمذّش نشسته و به نسخه آنان طیّ طریق کرده نمی­رسند چون نفس را صدها حیله و مکر و دام است و کسی می­تواند از مکر آن در امان باشد که دانه و دام و صیّاد را خوب بداند و ریاضت نفس کشیده باشد و صرف محبّتی و کششی دلیل بر وصول به مقامات توحیدی نیست . بیشترین نقل از کرامات اینان توسط مریدان صورت می­گیرد که در تبیین و تشخیص بین اولیای طیّ طریق کرده و مجذوبین نتوانند فرق نهند و بعضی مطالب را که از آنان نقل کنند می­خواهند با چسب همه چیز را به آنان بچسبانند تا دلیل بر بزرگی آنان شود. در حالی که بعضی احوالات بعضی مجذوبین و نقل بعضی کلمات آنان دلیل بر پختگی نیست!!! 📚مقامات معنوی؛ مقام مجذوبین @erfanvaakhlagh
📚لزوم استاد و تأثیر پیر بر نفس و روان 🔻حاج سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی ایت الله کشمیری : قدرت تصرف ولی خدا به قدری است که می‌تواند اثر کلمات و سخنان را از لوح ضمیر مریدان ناپدید سازد. ولی خدا می‌تواند با تصرفات روحی خود وساوس شیطانی را از جان مریدان بزداید. چون به تذکیر و به نسیان قادرند **** بر همه دل‌های خلقان قاهرند (۱/۱۶۷۵) از آن رو که اولیاءالله قادرند که هم مطالب را به یاد مرید آورند و هم آن را از لوح نفس آنان بزدایند پس بر همه دل‌ها چیره و مسلط‌اند (ظاهراً منظور مولانا این است که پیر، قدرت تصرف در باطن مرید را دارد. بدین‌سان می‌تواند آثار افعال و اقوال را از ضمیر مرید بگیرد و صورت ذهنی او را دگرگون سازد). انسان وارسته و پیامبر و مرشد است که می‌تواند اژدهای نفس را بکشد و الا هر مدعی و فرومایه‌ای شایستگی این کار را ندارد. استاد ما (آیت الله کشمیری ) مکرراً اجازه و نَفَس استاد و پیر راه‌رفته را در تربیت و رشد نفوس مستعده لازم می‌دانستند و می‌فرمودند: استاد جزء لوازم اولیه تهذیب بوده و بدون آن سلوک بسیار مشکل است چه آن‌که آفات و عوارض و شهوات نفس بسیار است. اجازه صاحب‌نَفَس و مرد حق در خواندن ادعیه و اوراد و اذکار آیا تأثیر دارد یا نه؟ حضرت استاد کشمیری می‌فرمودند: تأثیر دارد و سالک به همّت و نَفَس مرد خدا راه می‌رود تا به مقصد برسد. استاد (آیت الله کشمیری ) فرمودند: در نجف اشرف نزدیک مدرسهٔ جد ما آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی با بچه‌های کوچه بازی می‌کردم. ناگهان شیخی مرا دید و اشاره کرد نزدم بیا. به نزدش رفتم فرمود: در سرت نور است با بچه‌ها بازی نکن، تو به درد بازی نمی‌خوری. او کسی غیر از آیت حق شیخ مرتضی طالقانی نبود و این واقعه در سنین طفولیت تقریباً ۸-۷ سالگی (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ ق) آن هم از استادی در سن قریب هفتادسالگی اتفاق افتاد. بیش از ۱۰ سال (تا سن ۲۱ سالگی) حضرت استاد به ایشان متصل بود و فرمودند: سال‌ها حجرهٔ من کنار حجرهٔ ایشان بوده است. مرحوم عارف کامل ملّا حسینقلی همدانی درباره اتصال به استاد اخلاق و عرفان سید علی شوشتری فرمودند: استاد فقه ام شیخ مرتضی انصاری روزهای چهارشنبه به منزل سید علی شوشتری می‌رفت این مسئله توجه مرا جلب کرد، به بهانه استخاره درب خانهٔ سید علی شوشتری را زدم و گفتم: استخاره می‌خواهم. آقا سید علی فرمود: بگویید بیاید داخل. داخل خانه شدم دیدم آقا سید علی به هیئت استاد و شیخ انصاری به هیئت شاگرد نشسته و سید مطالبی را به او در اخلاقیات و وعظ می‌فرمود! جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد. بنده مجذوب آن صحبت‌ها شدم. در دلم گذشت از او بخواهم اجازه بدهد من هم بیایم. آقا سید علی فرمود: شما هر وقت بیایید مانعی نیست. از آن روز به خدمت آقا سید علی می‌رفتم، دیدم اصحاب خاصی هم دارد. (تاریخ حکماء و عرفاء ص ۱۳۳- چلچراغ سالکان ص ۲۶) آری! ملّا حسینقلی از نَفَس روحانی استاد به مقامات عالیه عرفان می‌رسد و جانشین مکتب اخلاقی و عرفانی وی می‌گردد و به تربیت شاگردان برجسته‌ای می‌پردازد تا جایی که به نقلی ۷۰ مجتهد در درس اخلاق او شرکت می‌کردند و کمتر کسی در قرن اخیر همانند او توانسته مردان بزرگ را از خود تا به امروز به یادگار بگذارد. 📚استاد طریق ✍️ فاطمه زین العابدین پور ( تحت اشراف استاد سید علی اکبر صداقت ) @erfanvaakhlagh
🔹 دستور العملی برا پیدا کردن استاد سیر و سلوک لطفاً علاقه مندان به عرفان را برای دست یابی به استاد در سیر و سلوک راهنمایی کنید؟ آیت الله مبشرکاشانی : انسان اگرخالصانه و واقعاًمشتاق لقای حضرت حق باشدو باطناً لیاقت حرکت در راه سیر و سلوک را در خود ایجاد کند؛ مسلماً از او دستگیری خواهد شد. و اما اگر بخواهم راهکاری برای این موضوع داشته باشم به چند راهکار اشاره می‌کنم: 1️⃣توسل به ائمه معصومین: مخصوصاً امام زمان(ع) برای دستگیری از او که اگر صلاح ببینند استادی را به شخص متوسل معرفی کنند؛ 2️⃣ توسل به حضرت خضر(ع) با اربعین گرفتن ذکر یَا خِضْرُ یَا إلْیَاس یَا خَالِصُ یَا خَلَّاص پیدا کند که ان شاء الله به خدمت آن حضرت(ع) برسیم و ایشان ما را در این راه هدایت کنند و به مقصد برسانند؛ 3️⃣با انجام ذکری که در خلاصة الاذکار مرحوم فیض کاشانی آمده است و ما آن را در جواب یکی از سؤالات بیان کردیم. به انبیاء یا ائمه معصومین: متوسل شویم تا آنها را در خواب ببینیم؛ سپس سؤال و درخواست خود را برای آنها بیان کنیم و جواب بگیریم. 📚 این شرح بی نهایت @erfanvaakhlagh