eitaa logo
عرفان و خودشناسی و آخرالزمان
103 دنبال‌کننده
771 عکس
67 ویدیو
93 فایل
172 ج کتاب و صدها مقاله(رایگان): خودشناسی،عرفان،تکامل، روح،آخرالزمان،انسان کامل،امام زمان ،اسمای الهی،مدرنیزم،اخلاق ،مردم شناسی،دجال،شیطان،ازدواج و طلاق و تربیت،عرفان درمانی،مسخ و تناسخ،زندگینامه استاد و عرفا،مرد و زن https://zil.ink/khodshenasivaerfan
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه دهم: جادوی عرف و شرع (انسان آخرالزمان) ۲۴۲ - آخر الزمان ، آخر زمان عمر سنت و عرف و اساطیر و شریعت و رسوم و ملیت و فرهنگ است زیرا همه اینها از تاریخ است و آخرالزمان یعنی پایان تاریخ . ۲۴۳- و این آستانه ظهور امام زمان است زیرا امام زمان انسان خارج از زمان است که بر زمان احاطه یافته و آنرا صاحب شده است ، صاحب زمان ! ۲۴۴- امام زمان انسان فوق تاریخ و ماورای سنت و شریعت و عرف و عادت و ملیت و فرهنگ و رسوم از هر نوعی است . ۲۴۵- انسان بدون تاریخ. اینست انسان آخرالزمان ! ۲۴۶- این انسان آخرالزمانی در خروج جبری اش از تاریخ و سنن و عرف و شرع و رسوم و آداب و فرهنگ یا نابود می شود و یا به امامش می پیوندد بواسطه عرفان . ۲۴۷- عرفان ، فرهنگ آخرالزمان است و بدون آن بی فرهنگی و سقوط و انحطاط اجتناب ناپذیر است . ۲۴۸- مجموعه آثار بنده مهیا کننده فرهنگ انسان آخرالزمان است. فرهنگی ورای تاریخ که امام زمان و انسان کامل را معرفی می کند و تنها راه نجات از سقوط در تکنولوژی ! زیرا تکنولوژی انسان را خلع تاریخ می کند و در این واقعه فقط انسان دارای امام و امام شناس است که نابود نمی شود. از کتاب نامه های عرفانی ص 41 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
حکمت چیست؟ در تاریخ اسلام می خوانیم که روزی عده ای از دانشمندان به نزد رسول اکرم (ص) آمده اند و از او در باره فلسفه و راز احکام دین سئوال کرده اند و ایشان پاسخ فرمودند که ما انبیاء آورندگان حکم هستیم نه حکمت هر که این احکام را صادقانه به عمل آورد خود به حکمتش می رسد. بنابر این واضح است که بر خلاف تصور بسیاری، حکمت اصلاً آن چیزی که امروزه فلسفه نامیده می شود نیست که بتوان با کتاب و مدرسه فرا گرفت زیرا حکمت طبق قول قرآن یک داده الهی و شناختی قلبی می باشد که به مخلصان در دین به درجات داده می شود. از کتاب علم، فلسفه، عرفان ، هرمنوتیک تألیف استاد علی اکبر خانجانی ======================
در باره صدق صدق در قلمرو اخلاق همانا انطباق ایده و عمل است و یا حداقل معنایش اینست که انسان به میزان توانائی و امکاناتش فاصله و تناقض بین ادعا و عمل خود را کاهش دهد و این در صورتی است که ادعای هر کسی دقیقاً بیانگر باورهای باطنی او باشد. ولی در این تعریف از صدق یا راستی چند معضله روانی و شناخت شناسی مطرح است که مستقیماً به قلمرو خودشناسی بازمی گردد. یکی از این مسائل آنست که آیا انسان تا چه حدی در باورهای خود یقین دارد و دارای ایمان است که قدرت تبدیل ایده به عمل را داشته باشد.... از کتاب کند و کاوی در اصول تألیف استاد علی اکبر خانجانی جلد چهارم
جادوی آبرو ۲۵۳ - البته ریاکاری ریشه در آبروپرستی دارد و آدمی برای جلب نظر دیگران و ایجاد شخصیتی محبوب در نزد دیگران دست بهرکاری میزند و چه بسا ایثار می کند تا دیگران او را آدم خوبی بدانند . ۲۵۴- در واقع دروغ و ریا اگر ام الفساد است ریشه در اراده به خوب بودن در چشم و قضاوت دیگران دارد یعنی پرستیده شدن در مردم و این عین کفر است. همانطور که اراده به پرستیده شدن در زن منشأ مفاسد اخلاقی و روسپی گری اوست. ۲۵۵- ریاکاری در عامه بشری کمابیش حضور دارد و اراده به پرستیده شدن که ذات کفر بشر است منشأ این ام الفساد است . ولی در همه افراد و جوامع بشری تا این حد نیست که فرد بخواهد حیات و هستی خودش را فدای این امر کند . ۲۵۶- هزینه پرستیده شدن و ریاکاری در نزد هر فرد و جامعه ای متفاوت است. بسیاری از مردم تا آنجا آبروداری و ریاکاری می کنند که منافع حیاتی شان را دچار ضرر و خطر نسازد . ولی اکثر ما ایرانیان برای آبروسازی تمام زندگیمان را سرمایه میکنیم و این تراژدی زندگی یک ایرانی است. از کتاب نامه های عرفانی ص 43 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
نامه دوزادهم : راز کتابخوانی و قلم ۲۶۶- ولی امروزه در سراسر جهان در اکثر خانه ها لااقل یک باسواد وجود دارد و در شهرها که همه باسوادند ولی در هر امری محتاج مشاوره هستند در حالیکه امروزه اکثر مردمان نسبت به ملایان عصر قدیم یک علامه محسوب می شوند و دریائی اطلاعات درباره امور زندگی دارا هستند و با اینحال محتاج تر از هر زمانی هستند و در تدبیر ابتدائی ترین امور زندگی عاجزند و درباره هر امری یک متخصص وجود دارد. ولی با اینهمه احساس امنیت و آسایش موجود در خانواده ها روز به روز کمتر می شود با اینکه روزانه بواسطه رسانه ها بر اطلاعات همه افراد جامعه افزوده می شود . این اطلاعات موجب قحطی عقل و اراده در بشر شده است. ۲۶۷- در عصر رسانه های عمومی مخصوصاً رادیو و تلویزیون و ماهواره و اینترنت نیاز به مطالعه کتاب روز به روز کمتر می شود الا برای درس و مدرسه و امتحان و مدرک . ۲۶۸- کتاب خوانی به چند انگیزه و چند نوع است. عده ای برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه می کنند . عده ای برای توجیه خود مطالعه می کنند، عده ای برای پر کردن اوقات بیکاری مطالعه می کنند. عده ای هم برای خوابیدن مطالعه می کنند . و اکثر اهل مطالعه از این چند گروه مذکورند . و عده بس اندکی هم برای رشد اندیشه و بیداری وجدان و کشف اسرار زندگی مطالعه می کنند. ۲۶۹- مطالعه به قصد رشد و تحول و دگرگونی مطالعه ای بس کمیاب است. زیرا بسیار اندکند کسانی که در عقل و شعور خود احساس نقص و عیبی کنند و خود را نیازمند دگرگونی بدانند. از کتاب نامه های عرفانی ص 45 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
س - بنظر می رسد تاکنون تعریفی مختصر و محسوس و واضح از شريعت عرضه نشده است آیا ممکن است تعریفش کنید؟ ج - شریعت در لغت بمعنای آبشخور است آبشخور وجود ، ذات ، جاودانگی و عالم غیب و دارای چند قلمرو است : عمل ، نظر ، عبودیت و قلب. شريعت عملی دارای این اصول و ارکان است : صداقت ، صبر ، صلح ، وفا ، خویشتن داری ، حيا ، عزت نفس ، پاکدامنی ، عدالت و گذشت و امثالهم . شریعت نظری عبارت است از: توحيد ، ثبوت ، معاد ، عدل و امامت . شریعت عبادی عبارت است از نماز ، روزه ، زكات ، امر بمعروف و نهی از منکر و حج و جهاد. شریعت قلبی همان مراحل سیر و سلوک عرفانی است که مراحل آن عبار تند از : ایمان ، طلب ، ولايت ، عشق ، فراق ، معرفت ، تفرد و وحدت وجود. شريعت عملی همان واجبات است و شریعت نظری و عبادی و قلبی محصول طبیعی رعایت این واجبات است . احکام شریعت عملی آبشخورهای وجودند که عقل و عرفان و قلب و روح را در انسان زنده و خلاق می سازند ، یعنی رعایت این احکام موجب اتصال انسان به ذات خویشتن می شود که قلمرو حضور خداوند است. کسی که اصول عملی شرع را در زندگی جاری سازد به اصول نظری و عبادی آن هم می رسد که فروع محسوب شده اند یعنی ثمرات. ولی شریعت قلبی مستلزم داشتن امام و پیر است که آنرا طریقت نامیده اند که باطن شرع است و آنگاه ممکن می شود که آدمی در شریعت عملی و عبادی تثبیت و محکم شده باشد. شریعت قلبی همان مرحله ای از دین است که تبدیل به ایمان می شود و عبادات تبدیل به صفات می گردند. استاد علی اکبر خانجانی - کتاب چه باید کرد ص 82
کانال همه کتابها (پی دی اف ) https://eitaa.com/khanjanybooks کانال همه سخنرانی https://eitaa.com/khanjanysokhanraniha کانال کتابهای صوتی https://eitaa.com/khanjanyaudiobooks کانال تلگرام : (کتابها و کتابهای صوتی و سخنرانی : https://t.me/khanjanyaudiobooks
عشق الهی 49- وقتی از عشق الهی سخن می گوئیم لزوماً منظور عشق به شخص خداوند نیست بلکه همان عشق و شوق انسان به حقیقت و حقایق انسانی و ارزشهای دینی و خدائی بشر است مثل عشق به معرفت، عشق به عدالت و صداقت و پاکی و وفا و معنویت و خاصه عشق به خودشناسی و شناخت حقایق عالم وجود. این عشق ها انگیزه و موتور محرکه سیر الی الله تا سرحد لقاءالله هستند. عشق به خداوند بعنوان یک فرد و هویت فقط پس از دیدار تجلی اوست. از کتاب مذهب اصالت عشق تألیف استاد علی اکبر خانجانی جلد دوم
نامه هفدهم: اخلاق آخرالزمان (1) ۳۴۱- آنچه را که یکی تقوا و حیا می نامد دیگری ریا می نامد. آنچه را که یکی قناعت می نامد دیگری گدا صفتی و تنبلی و بزدلی می نامد. آنچه را که یکی ایثار می نامد دیگری جاه طلبی و خودنمائی و شهرت و قهرمان بازی و کبر و برتری می نامد. آنچه را که یکی شجاعت می نامد دیگری حماقت و توحش میخواند و ... ۳۴۲- فقط آدمی می تواند بگوید که چون خدا برخی اعمال را نهی کرده است من هم نمی کنم زیرا از عذاب ابدی می ترسم. و این منطق هم بایستی به اثبات وجود خدا برسد که هرگز نرسیده است زیرا اگر مردم وجود خدا و آخرت را باور داشتند هرگز دروغ نمی گفتند و گناه نمی کردند در حالیکه همه دم از ایمان بخدا میزنند . ولی دروغ می گویند زیرا که دروغ می گویند. ۳۴۳- پس براستی میزان نیک و بد و باید و نباید چیست و دلیل حقانیت راستی بر کذب چیست؟ و اصلاً راستی و صدق به چه معنائی است؟ از کتاب نامه های عرفانی ص 56 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
ناجی موعود ۱۷۸. در هر دوران و به هر زمین و زمانی ناجی موعود وجود دارد ولی مردمان آماده نجات نیستند و هنوز به جهل و جنون و جهنم خود دلخوش هستند. تا از تمامیت خود و علم و عقل و دین و سعادت و طرز فکر خود مأيوس نشوند و از زمانه خود و هر آنچه که پیشرفت و سعادت و خوشی نامیده می شود دل نکنند هنوز آماده نجات نیستند . ناجی و امام زمان همواره حاضر است این مردمند که غایب هستند . ۱۷۹. با اینحال هر فردی در هر کجای عالم که به این استحقاق نجات رسیده باشد بواسطه یک ناجی زنده نجات خواهد یافت و هیچ تبعیضی در کار نیست و قرار نیست که کسی به آتش جهل و مفاسد دیگران بسوزد زیرا خداوند عادل و مهربان است . آنچه که از نجات دادن برتر و مقدم بر آن است بیدار کردن است از خواب جهل و جنونی که نامش پیشرفت و دیانت است . ۱۸۰. امروزه دو دجال جهانی داریم دجالی که در لباس علم و تکنولوژی و پیشرفت و رفاه پنهان است و دجالی که در لباس دین و عرفان و معنویت و آزادی و برابری و عشق پنهان است . و بنده این هر دو دجال را در سراسر جهان رسوا کرده ام. از کتاب نامه های عرفانی ص 30 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
دنیاپرستی در آخرالزمان ۱۷۲. فرق دنیاپرستی سنتی و مدرن در اینست که انسان دنیا پرست عصر تکنولوژی همچون انسان سنتی، حوصله و صبر و توان و تلاشی برای کسب آرزوهایش ندارد و می خواهد یک شبه و به آنی همچون یک ماشین میلیاردر شود زیرا وقت ندارد زمانش بسر آمده است یعنی فاقد صبر است چون در آخرالزمان زندگی میکند. اینست که همه پولدارهای مدرن تبهکاران حرفه ای هستند که یک شبه میلیاردر می شوند و یک شبه هم ورشکست و نابودند و لذا تخصصی جز خودفروشی و آدمفروشی و جنایت ندارند. دنیاپرستی در آخرالزمان بس پرهزینه و نابودگر است و انسان برای رسیدن به معنای وجودش بایستی از کل وجودش بگذرد و آنرا معامله کند و این معامله ای شیطانی است. از کتاب در جستجوی عقل، در جستجوی معنا مولف: استاد علی اکبر خانجانی
خطرات راه برای سالکان ۱۲- آنانکه بیعت و ارادت و اطاعتی از راه دور دارند کافیست که از معارفی که در می یابند به دقت پیروی كنند و هیهات از به بازار بردن احوالات و کرامات خویش که خطری مهلکتر از این نیست. ۱۳. بدان که اجنه و شیاطین به جستجوی دلهای زنده و نفوس روحانی هستند تا آنرا تصاحب کنند و به بازی خود گیرند. پس مؤمنان بسیار بیشتر از سایر مردم در خطر ابتلای به اجنه و شیاطین هستند و چه بسا کسانی که ابتلا به آنان را هم از کرامات و الهامات قدسی خود می پندارند ولی عاقبتي فجيع در انتظارشان است. از کتاب مبانی عرفان عملی ص 110 مولف: استاد علی اکبر خانجانی
اصول تربیتی 671- اکثراً بر این باورند که رحمت و محبت یعنی قربان صدقه رفتن و ناز و نوازش کردن و همه امیال طرف را برآورده نمودن و همه اعمالش را تصدیق کردن و او را پرستیدن! این درست در نقطه مقابل رحمت و محبت قرار دارد و عین فسق و فریب و تبهکاری و شیطنت است. تا بر این پنداری اسیر شیطانی! 672- رحمت آن کردار و گفتاری را گویند که باعث بیداری و عقلانیت است و محبت هم آن کردار و گفتاری را گویند که موجب هدایت بسوی خداست به هر روش که باشد. و این روش در باره دو نفر یکسان و مشابه نیست. از کتاب عقل الهی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
ایمان و ملاکهای تشخیص آن 11- ترس از مرگ، ترس از فقر، ترس از بی آبروئی، ترس از تنها شدن و ترس از نابودی ملاکهای اساسی در تشخیص ایمان خویش است. مومن کامل کسی است که همه این امتحانات را با سربلندی پشت سر نهاده است و در مقابل این نوع تهدیدها و مصائب ایمانش را از دست نداده است یعنی متوسل به غیر خدا نشده است و تن به خودفروشی ها و حرامی ها و گناه و فسق و دریوزگی نداده است و صبر و متانت و عزت نفس و پاکدامنی را حفظ کرده است. و هر که همه این مراحل و امتحانات را با سربلندی بگذراند به کمال ایمان که مقام عصمت و امامت وجودی است می رسد و این مقام انسان کامل است. 12- در فرهنگ اسلامی و خاصه شیعی، مومن کسی است که یا خود دارای امامت باطنی است و یا دارای امامی زنده در بیرون است. و در غیر اینصورت به مقام ایمان نرسیده است. انسان بی ایمان به لحاظ عقل و معرفت دینی هنوز بالغ نشده است. 13- در تعریف قرآنی مومن کسی است که دین و معارف و فضائل اخلاقی در او قلبی و خودجوش و طبیعی شده است در درجات. یعنی برای حفظ تقوایش جان نمی کند و مجبور به تظاهر یا ریا نیست. همانست که هست و طبعاً انسانی متقی و اهل فضیلت و اخلاق حسنه است در درجات. از کتاب بارانداز حکمت تألیف استاد علی اکبر خانجانی ============== من کیستم من؟ 164- این حدیث که اگر کوهها برکنده شوند مومنان تکان نمی خورند دال بر حضور منانیت خدا در انسان است و قدرت ایمنی من که همان ایمان است. 165- انسان بی خود همان انسان بی خداست. انسان بی من انسان بی منان است. این همان انسان کافر است که در محاق نیستی افتاده است و از وحشت به همه حمله ور می شود. 166- انسان بی خود موجودی بی حفاظ است. و اگر عصر جدید عصر ظهور انواع امراض مسری لاعلاج مثل آنفولانزاهای مرغی و خوکی و ایدز و ایبولار و غیره است ظهور بی خودی بشر مدرن است تا بی خودی اش را به وی خاطر نشان کند. از کتاب پدیده شناسی هویت انسانی تألیف استاد علی اکبر خانجانی ================= پاک شدن نفس آدمی 32- نفس آدمی را بیست و یک شرارت است : کبر، غرور، بخل، جهل، ترس، نسیان، حرص، انکار، ظلم، تجاوز، عداوت، عادت، ریا، نابودسازی، یأس، بازی، ضعف، مرض، تکاثر، مکر و شتاب. که این شرارتها جز بواسطه معرفت نفس و ارادت عرفانی و اطاعت بی چون و چرا از یک انسان عارف پاک نمی شوند و تبدیل نمی شوند به بیست و یک خیر که عبارتند از: تواضع، خودآگاهی، نوع دوستی، علم، شجاعت، هوشیاری، قناعت، صدق، عدل، خدمت، محبت، تقوی، تقیه، خلاقیت، امید، جدیت، قدرت، سلامت، وحدت، حسن نیت و صبر. 33- آدمی یا بواسطه اطاعت بی چون و چرا از امام و پیرش موفق به تأدیب و تزکیه و مهار نفس میشود و یا به یاری بلایائی همچون فقر، تنهائی، بیماری و مصائب و شکست و ناکامی. از کتاب خداشناسی ربوبی تألیف استاد علی اکبر خانجانی ص 41 ==============
نامه هیجدهم وجودیابی - عقل ۳۶۷- عقل یعنی مهار کردن . پس انسان عاقل کسی است که مرکب وجودش را مهار و رام نموده و بر آن سوار شده و آنرا هدایت میکند بسوى منشأ وجود ابدى. ۳۶۸- پس عاقل کسی است که صاحب و فرمانده قوای وجود خویش است. یعنی انسانی هستی مند است. ۳۶۹- ولی این مرکب وجود یعنی بدن بزودی از پای خواهد افتاد و خاک خواهد شد پس بایستی تا آنجا که می رود او را بسوی مقصد تاخت و به مقصد رسید تا لااقل قبل از خاک شدن یک استراحتی هم به او داد . ۳۷۰- عقل یعنی هنر و قدرت مسلط شدن بر تن و جان و دل و روان خویشتن . و بر این مرکب روان شدن بسوی کسی که تو را بخودش میخواند. از کتاب نامه های عرفانی ص 59 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
چند دستور العمل براي بهبود رابطه زناشوئی: چیزی خانمانسوز تر از دروغ مصلحتی در رابطه زناشوئی نیست. برای تحریک غیرت و انتقام از ھمدیگر ھرگز تظاھر به فسق و خیانت نکنید که از خود عمل فسق خانمانسوزتر است. ناز و بی رغبتی در رابطه جنسی منشا اصلی اکثر بدبینی ھاست. عمل جنسی را وجه المصالحه ھیچ امری نسازید. محبت تنھا امری است که تظاھر به آن منجر به محبت قلبی می شود. ھرگز از فرزندان به عنوان حربه و جبھه ای بر علیه طرف مقابل استفاده نکنید. ھرگز وظیفه نان آوری به خانه و وظیفه ھمخوابگی را منتی بر یکدیگر نسازید. ھرگز وظایف خود را تبدیل به ایثار نکنید. برای طلاق گرفتن ھرگز بھانه گیری و زمینه سازی نکنید، نفرت و زجر کفایت می کند. جز برای ھمسر خود زیبا و لطیف نباشید. محبت ھمسر را انکار نکنید که از دست می دھید. اطاعت مرد از احساس زن است و اطاعت زن از منطق مرد: اینست حق تفاھم متقابل. نظافت و نزاکت در خانه موجب آرامش و حرمت و محبت است. فرزندان آیینه خود شناسی رابطه زناشویی ھستند. آنکه با ھمسرش صادق نیست با ھیچ کس صادق نیست. دوستی با ھمسر از نشانه کمال است. زن و شوھری که یک دوست مشترک ندارند در واقع دوستی ای بایکدیگر ندارند. از کتاب " دائرة المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد اول ص 9
بیماری کودکان همه بیماری های کودکان نشانه های رشد او هستند مثل دل دردها، تب ها، دردهای مربوط به رویش دندان ها، سرخک، مخملک، آبله و امثالهم. پزشکی که این مسائل را با داروها پاسخ می گوید نه رشد را می شناسد و نه کودک را هر چند که متخصص اطفال باشد. فهم او از کودک و رشد او حتی بسیار نازل تر از یک فهم نباتی است. در نظر اوکودک یک گیاه گریان است که باید خفه شود. این کل فلسفه طب کودکان است. ... از این وجه که بگذریم به فلسفه امراض کودکان بعنوان «عذاب» می رسیم. آیا کودکان چه گناهی مرتکب شده اند که مستوجب عذاب هستند؟ آیا براستی کودک عذاب می کشد؟ اگر چنین می بود یاد این عذاب ها می بایستی در دوران بزرگسالی درک می شد. در واقع در اینجا سخن بر سر خود-آگاهی (وجدان) بعنوان قلمرو درک اجر و عذاب و خوشی و ناراحتی می باشد. در حالی که می دانیم یاد ایام کودکی برای هر بشری یک یاد تماماً بهشتی است هر چند که پدر و مادرش تماماً شاهد بیماری هایش بوده اند. پس در واقع امراض کودکان اگر هم عذاب باشد برای والدین آنهاست نه خود آنها. .... از کتاب مالیخولیای پزشکی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
کانال همه کتابها (پی دی اف ) https://eitaa.com/khanjanybooks کانال همه سخنرانی https://eitaa.com/khanjanysokhanraniha کانال کتابهای صوتی https://eitaa.com/khanjanyaudiobooks کانال تلگرام : (کتابها و کتابهای صوتی و سخنرانی : https://t.me/khanjanyaudiobooks
حق بدی بدیهای بشر نیز دارای ذاتی نیک است و برخاسته از نیک خواهی جاهلانه بشر است. انسان به میزانی که می خواهد نیک باشد مرتکب اعمال بد می شود. پس یا این نیکی باطنی هم بد است که مولد اعمال بد می شود و یا بدیهایی که ظاهر می شود دارای ذاتی نیک است . در حقیقت آدمی به دلیل روحی که دارد و امر خداست ذاتاً نیک و نیکخواه است ولی جاهل است و لذا نمی داند که چگونه این نیکی را به فعل آورد. در واقع فقط یک بدی وجود دارد و آن جهل است و این جهل جز از طریق معرفت درباره ذات نیکخواهی خویش برطرف نمی شود یعنی معرفت نفس . پس فقط یک چیز خوب وجود دارد و آن خودشناسی است و یک چیز بد وجود دارد و آن جهل درباره باطن خویش است . تجربه عملی - فنی بشر نشان داد که دانش فنی درباره خویشتن کمترین کمکی به نیک شدن انسان نکرد و بلکه او را مغرورتر و شرورتر نمود. دانش فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی و طبی درباره خویشتن هیچ ربطی به معرفت نفس ندارد در حالیکه عمده خودشناسی های مکاتب مدرن غرب تماماً اطلاعات عاریه ای درباره انسان است که انسان را فقط به عنوان یک موجود بیوشیمیایی مورد مطالعه قرار میدهد و یا حداکثر مکانیزم رفتار بشری را به لحاظ منافع مادی مدنظر دارد و در عالیترین حدش ایده ها را مورد تجزیه و تحلیل منطقی قرار میدهد که هیچکدام از اینها ربطی به شناخت روان انسان ندارد. روانشناسی ، عرفان نفس است. از کتاب دائرةالمعارف عرفانی جلد سوم ص 121 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
امام زمان و نجات 91- این امام زمان و نجات و جامعه عدل و سعادت و رستگاری که در اندیشه و باور اکثر مردمان است نه با معرفت قرآنی سازگاری دارد نه با روایات معتبر اسلامی و از همه مهمتر با عقل و وجدان بشری هم منافات دارد. قرار نیست کسی بیاید با فوتی و یا معجزه ای بشریت را خوشبخت و رستگار سازد. در کل قرآن نشانی از چنین نوع سعادتی نیست. ولی افسوس که قرآن مهجور است و بدرد زندگانی عامه مسلمانان نمی خورد و بلکه در چشم علمای آنهم بهتر از این نیست. از کتاب مذهب اصالت عشق تألیف استاد علی اکبر خانجانی جلد هشتم
چه خبر است و آخرالزمان یعنی چه و تکلیف چیست! 186 -امروزه ھمه پیروان مذاھب الهی و از جمله مسلمین در فروع دین مشکلی ندارند و بلکه اتفاقاً در اصول نظری دین و اصول عملی شریعت به بن بست رسیده اند یعنی در فهم حقیقت توحید و نبوت و معاد و عدل و امامت و نیز در اجرای مبانی اخلاقی ھمچون صدق و عفّت و محبت و دوری از ربا و ریا و زنا و مسکرات دچار سرگردانی و تردیدند و بلکه اصلاً از ربا و ریا و زنا و ابتلای به مخدرات و مسکرات قانونی و غیرقانونی رھائی ندارند. و کسی نیست که این مسائل بنیادی دین و اخلاق و فطرت و عقلانیت را در آخرالزمان تبیین و تعین بخشد و بگوید که اصلاً چه خبر است و آخرالزمان یعنی چه و تکلیف چیست! از کتاب کلمةالله تألیف استاد علی اکبر خانجانی