eitaa logo
عرفان و خودشناسی و آخرالزمان
83 دنبال‌کننده
289 عکس
6 ویدیو
91 فایل
172 ج کتاب و صدها مقاله(رایگان): خودشناسی،عرفان،تکامل، روح،آخرالزمان،انسان کامل،امام زمان ،اسمای الهی،مدرنیزم،اخلاق ،مردم شناسی،دجال،شیطان،ازدواج و طلاق و تربیت،عرفان درمانی،مسخ و تناسخ،زندگینامه استاد و عرفا،مرد و زن https://zil.ink/khodshenasivaerfan
مشاهده در ایتا
دانلود
چند دستور العمل براي بهبود رابطه زناشوئی: چیزی خانمانسوز تر از دروغ مصلحتی در رابطه زناشوئی نیست. برای تحریک غیرت و انتقام از ھمدیگر ھرگز تظاھر به فسق و خیانت نکنید که از خود عمل فسق خانمانسوزتر است. ناز و بی رغبتی در رابطه جنسی منشا اصلی اکثر بدبینی ھاست. عمل جنسی را وجه المصالحه ھیچ امری نسازید. محبت تنھا امری است که تظاھر به آن منجر به محبت قلبی می شود. ھرگز از فرزندان به عنوان حربه و جبھه ای بر علیه طرف مقابل استفاده نکنید. ھرگز وظیفه نان آوری به خانه و وظیفه ھمخوابگی را منتی بر یکدیگر نسازید. ھرگز وظایف خود را تبدیل به ایثار نکنید. برای طلاق گرفتن ھرگز بھانه گیری و زمینه سازی نکنید، نفرت و زجر کفایت می کند. جز برای ھمسر خود زیبا و لطیف نباشید. محبت ھمسر را انکار نکنید که از دست می دھید. اطاعت مرد از احساس زن است و اطاعت زن از منطق مرد: اینست حق تفاھم متقابل. نظافت و نزاکت در خانه موجب آرامش و حرمت و محبت است. فرزندان آیینه خود شناسی رابطه زناشویی ھستند. آنکه با ھمسرش صادق نیست با ھیچ کس صادق نیست. دوستی با ھمسر از نشانه کمال است. زن و شوھری که یک دوست مشترک ندارند در واقع دوستی ای بایکدیگر ندارند. از کتاب " دائرة المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد اول ص 9
بیماری کودکان همه بیماری های کودکان نشانه های رشد او هستند مثل دل دردها، تب ها، دردهای مربوط به رویش دندان ها، سرخک، مخملک، آبله و امثالهم. پزشکی که این مسائل را با داروها پاسخ می گوید نه رشد را می شناسد و نه کودک را هر چند که متخصص اطفال باشد. فهم او از کودک و رشد او حتی بسیار نازل تر از یک فهم نباتی است. در نظر اوکودک یک گیاه گریان است که باید خفه شود. این کل فلسفه طب کودکان است. ... از این وجه که بگذریم به فلسفه امراض کودکان بعنوان «عذاب» می رسیم. آیا کودکان چه گناهی مرتکب شده اند که مستوجب عذاب هستند؟ آیا براستی کودک عذاب می کشد؟ اگر چنین می بود یاد این عذاب ها می بایستی در دوران بزرگسالی درک می شد. در واقع در اینجا سخن بر سر خود-آگاهی (وجدان) بعنوان قلمرو درک اجر و عذاب و خوشی و ناراحتی می باشد. در حالی که می دانیم یاد ایام کودکی برای هر بشری یک یاد تماماً بهشتی است هر چند که پدر و مادرش تماماً شاهد بیماری هایش بوده اند. پس در واقع امراض کودکان اگر هم عذاب باشد برای والدین آنهاست نه خود آنها. .... از کتاب مالیخولیای پزشکی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
کانال همه کتابها (پی دی اف ) https://eitaa.com/khanjanybooks کانال همه سخنرانی https://eitaa.com/khanjanysokhanraniha کانال کتابهای صوتی https://eitaa.com/khanjanyaudiobooks کانال تلگرام : (کتابها و کتابهای صوتی و سخنرانی : https://t.me/khanjanyaudiobooks
حق بدی بدیهای بشر نیز دارای ذاتی نیک است و برخاسته از نیک خواهی جاهلانه بشر است. انسان به میزانی که می خواهد نیک باشد مرتکب اعمال بد می شود. پس یا این نیکی باطنی هم بد است که مولد اعمال بد می شود و یا بدیهایی که ظاهر می شود دارای ذاتی نیک است . در حقیقت آدمی به دلیل روحی که دارد و امر خداست ذاتاً نیک و نیکخواه است ولی جاهل است و لذا نمی داند که چگونه این نیکی را به فعل آورد. در واقع فقط یک بدی وجود دارد و آن جهل است و این جهل جز از طریق معرفت درباره ذات نیکخواهی خویش برطرف نمی شود یعنی معرفت نفس . پس فقط یک چیز خوب وجود دارد و آن خودشناسی است و یک چیز بد وجود دارد و آن جهل درباره باطن خویش است . تجربه عملی - فنی بشر نشان داد که دانش فنی درباره خویشتن کمترین کمکی به نیک شدن انسان نکرد و بلکه او را مغرورتر و شرورتر نمود. دانش فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی و طبی درباره خویشتن هیچ ربطی به معرفت نفس ندارد در حالیکه عمده خودشناسی های مکاتب مدرن غرب تماماً اطلاعات عاریه ای درباره انسان است که انسان را فقط به عنوان یک موجود بیوشیمیایی مورد مطالعه قرار میدهد و یا حداکثر مکانیزم رفتار بشری را به لحاظ منافع مادی مدنظر دارد و در عالیترین حدش ایده ها را مورد تجزیه و تحلیل منطقی قرار میدهد که هیچکدام از اینها ربطی به شناخت روان انسان ندارد. روانشناسی ، عرفان نفس است. از کتاب دائرةالمعارف عرفانی جلد سوم ص 121 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
امام زمان و نجات 91- این امام زمان و نجات و جامعه عدل و سعادت و رستگاری که در اندیشه و باور اکثر مردمان است نه با معرفت قرآنی سازگاری دارد نه با روایات معتبر اسلامی و از همه مهمتر با عقل و وجدان بشری هم منافات دارد. قرار نیست کسی بیاید با فوتی و یا معجزه ای بشریت را خوشبخت و رستگار سازد. در کل قرآن نشانی از چنین نوع سعادتی نیست. ولی افسوس که قرآن مهجور است و بدرد زندگانی عامه مسلمانان نمی خورد و بلکه در چشم علمای آنهم بهتر از این نیست. از کتاب مذهب اصالت عشق تألیف استاد علی اکبر خانجانی جلد هشتم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه خبر است و آخرالزمان یعنی چه و تکلیف چیست! 186 -امروزه ھمه پیروان مذاھب الهی و از جمله مسلمین در فروع دین مشکلی ندارند و بلکه اتفاقاً در اصول نظری دین و اصول عملی شریعت به بن بست رسیده اند یعنی در فهم حقیقت توحید و نبوت و معاد و عدل و امامت و نیز در اجرای مبانی اخلاقی ھمچون صدق و عفّت و محبت و دوری از ربا و ریا و زنا و مسکرات دچار سرگردانی و تردیدند و بلکه اصلاً از ربا و ریا و زنا و ابتلای به مخدرات و مسکرات قانونی و غیرقانونی رھائی ندارند. و کسی نیست که این مسائل بنیادی دین و اخلاق و فطرت و عقلانیت را در آخرالزمان تبیین و تعین بخشد و بگوید که اصلاً چه خبر است و آخرالزمان یعنی چه و تکلیف چیست! از کتاب کلمةالله تألیف استاد علی اکبر خانجانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۸۷- براستی آزادی چیست؟ آزاد بودن یعنی چه ؟ ۳۸۸- آزادی برای عامه مردمان چیزی جز امکان فعالیت بی حد و حصر نیست ولی برای فرزانگان آزادی بمعنای رهائی روح از تن و اسارت ماده است. در حالیکه برای عوام آزادی بمعنای آزادی هر نوع فعالیت دلخواه در عالم ماده است جهت به تصرف درآوردن ماده. ۳۸۹- پس در اینجا شاهد دو معنای کاملاً متضاد درباره آزادی هستیم آزادی از ماده و آزادی در ماده . آزادی نوع اول منجر به معنویت و اخلاق و سیر و سلوک روحانی می شود . و آزادی نوع دوم منجر به سلطه گری و فساد و اشرافیت و دنیاپرستی می شود: آزادی معنوی و آزادی مادی ! ۳۹۰- انسان روحی اسیر ماده است. و این است علت العلل احساس اسارت انسان در جهان و اراده به آزادیخواهی . ۳۹۱- اکثر مردم می پندارند که از طریق فعالیت و جنب و جوش بیشتر در عالم ماده این اسارت کاهش می یابد و یا از بین می رود در حالیکه فعالیتهای مادی علت احساس اسارت است . مثل کسی که در غل و زنجیر است و هر چه که بیشتر دست و پا بزند و این غل و زنجیر را بجنباند بیشتر احساس اسارت و زجر می کند. ۳۹۲- در نقطه مقابل آزادیخواهی عملی و مادی که آزادیخواهی کافرانه است امر به تسلیم و رضاست که آزادیخواهی مؤمنانه و عارفانه است. یعنی جنبیدن و دست و پا زدن در غل و زنجیر و یا آرام و تسلیم ماندن . ۳۹۳- آزاد شدن در بیرون و آزاد شدن در درون: این دو اراده و بینش از آزادی منشأ دو راه و روش از زندگی انسان است که موسوم به کفر و ایمان است. از کتاب نامه های عرفانی ص 61 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی نامه های عرفانی گناه، محبت زنانه، محرم و نامحرم، اخلاق آخرالزمان، آزادی ضد آزادی، ایمان و خرافه، سرّ زندگانی عارفان تألیف استاد علی اکبر خانجانی
عرفان 1- عرفان در لغت از عرفه و معرفت است و معرفت، شناخت حضوری و قلبی و شهودی را گویند یعنی آن شناختی که در دل تبدیل به یقین شده و در خون و جان و روان آدمی جریان یابد و زندگی آدمی عین عقل و علم و باورهایش شود و این مقام صدق است. 2- به بیان دیگر عرفان، شناخت عقلی، علمی، قلبی، حضوری و شهودی و یقینی معارف دینی و الهی است. 3- پس عرفان حاصل درد دین و عشق به معرفت بنیادین زندگی انسان است و عطش خودشناسی و اندوه انسانیتی که باید باشد و نیست. 4- پس عرفان ربطی به کنجکاویها و ماجراجوئی های ماورای طبیعی ندارد. 5- همچنین عرفان هرگز حاصل نمی شود از برای کسانی که قصد استفاده دنیوی از معارف الهی را دارند. 6- همچنین عرفان ربطی به جن گیری و غیبگوئی و رمالی و جادو و کارهای خارق العاده و گنج گیری و درمانگری آنی و معجزه بازی ندارد. 7- همچنین هرگز کسی که می خواهد عارف شود نخواهد شد. از کتاب اخلاق عرفانی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
نامه بیست و سوم: دل و هوای نفس ۴۲۹- امروزه بسیاری از پیروان عرفانهای دجالی با توسل به این نوع معارف و احادیث که خداوند مقیم در دل انسان است پیروی از دل را عین پیروی از خدا تلقی می کنند غافل از اینکه فرق بین دل و هوای نفس را نمی دانند . و گوئی نفس پرستی و اعمال بولهوسانه عین دین و عرفان است و هر که هر چه می کند عین حق است و درست و اراده بشر همان اراده خداست . بدین ترتیب آدمی نیاز به هیچ تعلیم و تربیتی ندارد و خود مظهر حق است . و این توجیه افسارگسیختگی نفس و کفر و سلطه نفس اماره است که عین دین شده است آنهم عرفان ناب !! ۴۳۰- آری خداوند مقیم در دل انسان است و از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ولی انسانی که صاحب دلی زنده و مؤمن باشد نه دل مرده و یا دلی که به تسخیر اجنه و شیاطین درآمده است و بازیچه زمانه و تبلیغات است و از نزد خود هیچ اراده ای ندارد . ۴۳۱- به بیان دیگر آن دلی خانه خداست که همه اعمال صاحبش عین احکام الهی باشد و از حدود الهی تجاوز نکند و مظهر اخلاق الله باشد و چنین آدمی صاحب جاذبه و قدرت روحانی و کرامت وجودی است که به دیگران هم معنویت و فضیلت و تقوا و معرفت و آرامش و عزت نفس می بخشد . و این انسانی خالص است که از اولیای الهی است که محل فعل خداوند می باشد. از کتاب نامه های عرفانی ص 68 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
دروغ(ریا) ١۶ -اولین دروغ ، یک دروغ اختیاری است و مابقی دروغهای جبری است . ١٧ -ھمۀ دروغها مصلحتی ھستند . دروغهای غیرمصلحتی فقط در دیوانه خانه شنیده می شود یعنی از زبان کسانی که در دروغ خود دیوانه شده اند یعنی دروغ خود را باور کرده اند . ١٨ -دربارۀ اولین دروغی که به کسی گفته می شود مدتها فکر می شود ولی دروغهای بعدی اتوماتیک می آیند. ١٩ -ھر جرم و گناه و ستمی نوعی از دروغ است . دروغهائی که تبدیل به عرف و عادت و فرھنگ شده اند مثل دزدی ، زنا ، کلاه برداری ، ربا و غیره . ٢٠ -بسیاری از دروغها تبدیل به مجموعه ای از سازمان رفتاری و رسوم و صفات در بشر شده اند مثل ناز زن ، تعظیم و چاپلوسی ، عشق بازی ، بسیاری از تعارف ھا ، عبادات سهوی ، مراسم عروسی و عزائی ، آرایش ، بازیها. ٢١ -برخی از دروغها در طول تاریخ تبدیل به شغل و حرفه و تخصص شده اند مثل سیاست ، دلالی ، روسپی گری ، پزشکی ، رمالی ، نصیحت اخلاقی ، برخی روضه خوانی ھا ، قضاوت ، تبلیغات . ٢٢ -برخی از دروغها در طول تاریخ بشر علوم و فنونی را پدید آورده اند مثل نقطه ( . ) که موجودی دروغین و خلاف واقع است و اساس علم ھندسه و ریاضی و صدھا علم دیگر است . ٢٣ -برخی از دروغها راست از آب درمی آیند مثل عشق . ٢۴ -برخی از راست ھا دروغ از آب درمی آیند مثل عشق . ٢۵ -برخی از دروغها را ھمه می شناسند و با اینحال دوستش دارند و از آن پیروی می کنند مثل دموکراسی . کتاب پدیده شناسی گناه اثر استاد علی اکبر خانجانی
نظم و انضباط بعنوان اساس عدالت به زعم علی (ع) عدالت عبارت است از : هر چیزی را سر جای خودش قرار دادن . این تعریف از عدالت در نخستین مفهومش عین نظم و نزاکت و نظافت و آرام و قرار در زندگیست. مثلاً در خانه ای که برای پیدا کردن هر چیزی بایستی ساعتی جستجو نمود بدون شک روابط اهالی آن خانه نیز دچار اختلال و تشنج شده و چه بسا به زور و تهمت و ستم می انجامد . این قانون در کل جامعه کلان از هر حیث اقتصادی و قضایی و فرهنگی و شرعی نیز مصداق دارد . در خانه ای که تفاوتی چندان بین آشپزخانه و اطاق خواب و توالت و میهمان خانه وجود ندارد و هر شی ای می تواند هر جائی قرار گیرد هیچیک از افراد آن خانه نیز دارای هویت و وظایف مشخص نیستند و آن خانه دچار سوء مدیریت و هرج و مرج و تجاوز و ستم است و در آن عدالت و تعادلی موجود نیست. یا مثلاً در جامعه ای که هر کسی می توان هر کاره ای باشد و هیچکس سر جای خودش نیست نه قانونی اجرا می شود و نه عدالتی وجود دارد . ابتدایی ترین و اساسی ترین تمرین عدالت در خانه آغاز می شود و آن نظم و انضباط در اشیاء خانه و تقسیم کار واضح بین افراد می باشد . کسانی که دریک خانه بی نظم و کثیف و بی قانون زیست می کنند در جامعه نیز آدمهای ستمگر و ستم برند. هر شی ای باید کار خاص خودش را داشته باشد و هر فردی باید دارای وظیفه معین باشد. این اساس عدالت است . لا ابالیگری اساس ستمگری است . 📚منبع : دائرة المعارف عرفانی جلد اول صفحه 72 اثر استاد علی اکبر خانجانی
آخرالزمان کجاست؟ ۴۳۴- زمان برای هر انسانی از گذشته می آید و به آینده می رود. دو نوع انسان است که بی زمان است یعنی زمانش به آخر آمده است یعنی گذشته و آینده ای ندارد. یکی اولیای الهی و انسانهای کامل هستند که بقول قرآن از گذشته و آینده و از پس و پیش پاکند زیرا در حضور پروردگارند. و دیگر انسانهای تباه شده اند که گذشته خود را تباه کرده و هیچ آینده ای جز مرگ و نیستی پیش روی ندارند و دنیا و آخرت را باخته اند . و زمان در نفس آنان عقیم گشته و از کار ایستاده است نه مرده اند و نه زنده. و قلوبشان سنگ و بلکه سخت تر از سنگ است و این جماعت دوم در آخرالزمان و عصر حاکمیت مطلقه تکنولوژی اکثریت قریب به اتفاق بشریت را تشکیل میدهند . و اولیای الهی این جماعت آخرالزمانی را رهبری و هدایت می کنند یعنی این جماعت به استحقاق هدایت رسیده اند اگر طالب هدایت شوند . ۴۳۵- قلمرو درک زمان همان ذهن انسان است. اولیای الهی از عرصه ذهن که همان دنیاست خروج کرده اند و این امامت زمان است. ولی عامه مردمان با تمامیت ذهن و اندیشه خود به بن بست میرسند و ذهنشان از کار می ایستد و این آخرالزمان عوام است که در آخرالزمان دم از عشق و جنون میزنند و اگر امام هدایت را نیابند به هلاکت می رسند و موجب هلاکت کل جامعه بشری می شوند زیرا به غایت کفر رسیده و در کفر سقوط کرده اند و در درک اسفل السافلین مقیم هستند. ناجی موعود منجی این جماعت است . از کتاب نامه های عرفانی ص 69 تألیف استاد علی اکبر خانجانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی نامه های عرفانی عرفانهای دوزخی، دل و هوای نفس، آخرالزمان کجاست؟، آرام و قرار، عدالت و مساوات، پیشرفت، ابن عربی، شریعت و طریقت تألیف استاد علی اکبر خانجانی
وظايف واجب والدین در تعلیم و تربیت فرزندان الف - راستگوئی و بی ریائی پیشه نمودن با فرزندان و آنها را به طریقی وادار به دروغ ننمودن و همواره خطرات دروغ را به آنها یادآوری کردن . ب - آداب اخلاقی را در حریم خانه رعایت نمودن . ج - دعوت کردن فرزندان در سنین عقل و بلوغ به دین خدا و آداب اخلاقی بی هیچ تهدید و تطمیعی . د- به میزانی که فرزندان به آموزش میل نشان می دهند امکان آن را فراهم ساختن بی هیچ تهدید و تطمیعی . ه- فرزندان را دعوت به قناعت و ساده زیستی نمودن . و - در سر آغاز جوانی فرزندان را به ازدواج ترغیب کردن و آنها را تا حد امکان در این امر یاری نمودن و آنها را در انتخاب همسر آزاد گذاشتن و راهنمائی کردن . ز - تنبیه نمودن معقول فرزندان در سلسله مراتب آن تا حدود تشخيص عقلی فرزندان آن هم پس از تذكر و نصيحت لازم . ح - فرزندان را از پر خوری و بازیگری زیاده از حد باز داشتن . ط - فرزندان را به چشم اموال خصوصی خود نگاه نکردن و برای آینده آنها در نزد خود و برای خود سرمایه گذاری مادی یا معنوی نکردن . از کتاب چه باید کرد مؤلف: استاد علی اکبر خانجانی
ذکر 70- آنکه ذکرش شفا و اسمش دواست از زبان و دل مومنان و اهل معرفت است. همانطور که ذکر خدا فقط قلوب مومنان را آرام و قرار می بخشد ولی دلی که سنگ و کافر است با هزار رکعت نماز هم جهت آرام و قرار، هیچ اثری نمی پذیرد. نماز درمانی و ورد درمانی و دعا درمانی به عنوان ابزاری شفابخش خود نوعی شرک بزرگ است که عذاب و مرض را شدت می دهد زیرا بمعنای استفاده از کلام خدا جهت مبارزه با عذاب خداست. ... از کتاب مبانی عرفان عملی تألیف استاد علی اکبر خانجانی
راز غیبت امام زمان 96- انتظار ظهور اگر بر معرفت و محبت به امام نباشد جز فریب و فلاکت حاصلی ندارد. و معرفت و محبت به امام حاصل عمری تقوا و تلاش برای اصلاح نفس و احیای عدالت و سلامت در جامعه است. یعنی بمیزانی که فردی دارای تقوا و مردم دوستی و در عطش سعادت و رشد جامعه است امامت را درک نموده و در مسیر امامش قرار می گیرد و خلیفه امامش می شود و آئینه حضور و ظهور امام است. و اینست راز غیبت امام برای مذهب امامیه. تا همه شیعیان امامان عصر و جامعه بشری شوند و جامعه بشری را برای ظهور جهانی اش مهیا نمایند نه اینکه خودشان مفلوکترین افراد و گروههای بشری باشند. از کتاب مذهب اصالت عشق تألیف استاد علی اکبر خانجانی جلد هشتم
راز غیبت امام زمان یکی از مھمترین زمینه پیدایش خرافه در ھر مذھبی بعنوان بزرگترین دشمن حقیقت آن مذھب ھمانا آسمانی ساختن ھویت بشری انبیاء و اولیای آن مذھب در طول تاریخ بوده است یعنی فرافکنی زمین به آسمان و عالم متافیزیک . در حالیکه تلاش مردان حق درست به عکس این واقعه بوده است یعنی زمینی ساختن آسمان و عینی نمودن عوالم ماورای طبیعت که ھمان واقعه نزول وحی و کرامات الھی به زمین و بسوی عالم عین است. این تلاش پیروان در واقع تلاشی کافرانه و ضد دین است منتھی در لباس دین و قداست نمائی . کفر ھرگز دشمن دین نبوده است بلکه نفاق و خرافات دشمن خدا و دین اوست. کفر جھل است ولی نفاق، عداوت است. تشیع و مذھب امامیه که عرصه تعین الوھیت در انسانی بنام امام است و درست به ھمین دلیل دین کامل و آخرالزمان است دشمنی بزرگتر از فرافکنی امامان به عالم غیب ندارد. گوئی که این سخن رسولان به پیروان خود که « ماھم بشری مثل شما ھستیم » مطلقاً شنیده و باور نشده است. و بدینگونه مسیح، پسر خدا شد و امامان ھم خود خدا شدند و لذا از دسترس بشر خارج گشته و به عالم غیب پیوستند. و اینست راز غیبت امام زمان. پس این غیبت برخاسته از بخل و نفاق پیروان این مذاھب است و تا این نفاق و عداوت علاج نشود ظھور و نجاتی ھم در کار نخواھد بود الا اینکه باز ھم کشته خواھد شد بدست پیروانی که چشم دیدن نور خدا در بشر و بر روی زمین را ندارند و لذا خدا را فقط نادیده و نابوده می خواھند و ناجی را ھم در آسمان و یا درچاه غیبت دوست می دارند و این مذھب مرگ و نیستی پرستی است. از کتاب " دائرة المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد دوم ص 207
نامه بیست و هفتم: معمای پیشرفت ۴۵۲- تا حدود یکی دو قرن پیش بیش از نیمی از آدمهای روی زمین واقعاً گرسنه بودند یعنی چیزی نداشتند تا در شکمشان بریزند و شکمها تهی بود. ولی حالا شکم ها جمله ورم کرده و چاقی یکی از مسائل مسری انسان مدرن است و با اینحال اکثر مردم دچار سوء تغذیه و کمبود مواد حیاتی هستند و داروهای تقویت کننده مصرف می کنند . بنابراین مشکل قحطی زده گی بشر هنوز هم ادامه دارد در حالیکه تولیدات غذائی در عصر ما هزاران برابر بیشتر از دورانهای قبل است. و این نشان می دهد که انسان حتی در عصر فضا هم مشکل شکم و تغذیه حیوانی خودش را حل نکرده است و از حیوانات عاجزتر است در ارضای غرایز حیوانی خودش. همین مشکل و معما درباره غریزه جنسی هم دو صد چندان شدیدتر حاکم است. و این بدان معناست که انسانها براستی از حیوانات پست ترند حتی در امور حیوانی . ۴۵۳- انسان هر چه بیشتر مصرف میکند قحطی زده تر می گردد. چاقی و چربی و اوره و قند خون جمله بمعنای حل و جذب نشدن غذا در بدن انسان است. و این یعنی آنکه انسان غذا خوردن نمیداند و آنچه که علوم تغذیه و بهداشت و درمان و زیست شناسی نامیده می شود مقادیری هذیان و ادراک نامربوط و گمراه کننده است وگرنه انسان امروز بیمارترین و قحطی زده ترین انسان تاریخ نمی بود در حالیکه همه چیز را می بلعد . ۴۵۴- آنچه که پیشرفت نامیده می شود فقط پیشرفت در پیچیده سازی زندگی و بازیها و زرق و برق و تخریب و ویرانگری و پلیدی و شرارت و جنون و جنایت است و بس. ۴۵۵- بشر امروز ضعیفترین و شرورترین و پرمدعاترین بشر تاریخ است و حتی در معیشت و رفاه مادی اش هم اندک بهبودی حاصل نکرده است و در برخورداری از حیات جانوری اش ذلیل ترین حیوانات شده است . و در قبال امراض ناامن ترین بشر همه دورانهاست و در عقلانیت هم دیوانه ترین حیوانات است و در عاطفه هم شقی ترین آنهاست . بشر به علوم و فنون خویش کمترین احاطه و علمی ندارد و این فنون است که او را تحت فرمان خود دارد و بسوی نابودی می کشاند . بشر فقط در بدبختی و حماقت و شرارت و عجزش پیشرفت کرده است. پیشرفتهای علمی و فنی بشر چیزی جز طلسم شدگی او بواسطه یک نیروی شیطانی و ضد انسانی نیست که امر را بر او مشتبه کرده است . ۴۵۶- بشر دیروز لااقل بر بدبختیهای خود تا حدودی آگاهی داشت ولی بشر امروز در بدبختی اش دیوانه شده است و انواع عذابها موجب تباهی عقل و فطرت و غرایز او شده است. ۴۵۷- نگاه کنید که رهبران و حاکمان مردم چه کسانی هستند . پلیدترین و احمق ترین و شقی ترین مردمانند که بواسطه آنها انتخاب می شوند. شاهان قدیم بمراتب عاقلتر و با عاطفه تر بودند . ۴۵۸- تکنولوژی و پیشرفتهای علمی چون ظلمتی جلوی چشم بشر را گرفته است و او را دیوانه ساخته است تا چاههائی را که پیش پای او میکند نبیند. هر پیشرفت علمی - فنی یک دام جنون و جهنم است که دربهای باغ سبز را در مقابل و ذهن او مجسم میکند. تکنولوژی غل و زنجیرهائی است بر گردن بشر تا اعماق دوزخ . و فلسفه ها و دکترین های علمی هم جمله توجیه این دوزخ است. ۴۵۹- بشر به کجا می رود؟ به جهنم ! و در جهنم از کفران و کبر و جهلش پاک می شود و آماده دیدار با پروردگارش می شود . از کتاب نامه های عرفانی ص 72 تألیف استاد علی اکبر خانجانی