eitaa logo
عرفان و معنویت
232 دنبال‌کننده
319 عکس
147 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢السلام علیک یا مولانا یا أباعبدالله سردار سلیمانی
⚡️ما در دنیا نفهمیدیم حسین بن علی کیست 🔻 آیت‌الله معظم وحید خراسانی دام ظله 🔹 خواب حجیت شرعیه ندارد ولی گاهی خواب خواب یوسف است؛ و مصداق تأويل الاحادیث» است.مرحوم آخوند خراسانی دارای قدرت و سیطره فکری عمیقی است که حاشیه رسائل و حاشیه مکاسب ایشان در کمال ایجاز برای اهل نظر عبرت انگیز است، و بیانگر حدت و دقت نظر اوست. این مرد کار کشته در علم فقه و به قله فکر رسیده است و من خودم در نجف بودم که سالها پس از دفن او، هنگام دفن دخترش جنازه او در حالی که سالم بود و گویی تازه دفن شده کشف شد. 🔸این مرد با این مقام علمی و عملی بعد از مرگ خوابش را دیدند گفت: «ما تا در دنیا بودیم نفهمیدیم حسین بن علی کیست حالا که به این نشئه آمدیم خبردارشدیم چه خبر است.» 🔹 این بیان چنین مردی عمیق و دقیق النظر است. این جمله باز ماورائی دارد آخوند خودش متوجه است، ولی باید توجه داشت که تازه آخوند مقام برزخی را دیده آن روز که مقام اُخروی سیدالشهدا الله ظهور کند،آنجا است که عقول انبیا مبهوت خواهد شد! 📚 مصباح الهدی، ج۱، ص۱۷۵. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
سیدالشهداء (ع) از مصادیق بارز وجه الله 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: انسان كامل مانند سیدالشهداء (علیه ‌‌‌السلام) تمام كارهای خود را برای وجه الله انجام می‌‌‌ دهد و هیچ سپاس و ثنایی از كسی توقع ندارد؛ ﴿لانرید منكم جزاءً و لاشكوراً﴾. كسی كه تمام همّت او باشد، از مصادیق بارز وجه الله خواهد بود. زیرا وجیه نزد خداست، و هر انسان كاملی كه مصداق وجه الله شد، سهمی از بقا داشته، مظهر تام خدای سبحان است كه باقی مطلق است و همه چیز محكوم هلاكند، مگر وجه او؛ ﴿كل شی‌‌‌ءٍ هالك إلا وجهه﴾. 🔸 از این منظر انسان كامل را بقیة اللّه گویند. زیرا سند دوام او را خدای باقی امضا فرموده است و گروهی كه پیوندی با وجه خدا داشته، در راستای رضای او كوشش نموده و سعی می ‌‌‌كنند، اولو بقیة اند؛ یعنی صاحبان بقا و لائقان دوام. برای نیل به وجه اللهی جز گذر از وجاهت خلقی راه دیگر نیست، برای رسیدن به چشمهٴ بقا، جز عبور از دالان فنا مسیر دیگری نخواهد بود. 🔸 تنها راه هستی، نیستی است و راه مستقیم وجود، معدوم شدن است، آن چه در واژه عدم و لغت نیستی تعبیه شده، همانا ندیدن خود و نخواستن رضای خویش است، نه نبودن و از بین رفتن واقعی. زیرا هرگز عدم محض، كمال نبوده، نیستی صرف مسیر ارتقا نخواهد بود. اگر در ادبیات تازی و فارسی سخن از فنا برای بقا و نیستی برای هستی و عدم برای وجود مطرح می‌‌‌ شود، مقصود همین است كه اكنون به اشارت رفت. لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/1123533
﷽؛ ✅ ۲۰ عبارت از امام خامنه‌ای (روحی فداه) در رابطه با پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وسلم) 1⃣* پیامبر اعظم یک وجود کهکشان‌وار است و در او هزاران نقطه‌ی درخشنده‌ی فضیلت وجود دارد. ۱۳۸۵/۱/۱ 2⃣* پیامبر نمونه‌ی کاملی است که خداوند در عالم وجود، موجودی کامل‌تر از او نیافریده است. فراخواننده‌ی همه‌ی بشریت به سوی خدا و چراغ نورافشان راه انسانهاست. ۱۳۸۵/۱/۱ 3⃣* پیغمبر اسلام معلم همه‌ی نیکی‌ها و معلم عدالت، انسانیت، معرفت، برادری و رشد و تکامل و پیشرفت دائمی بشر تا انتهای تاریخ بود. ۱۳۸۳/۲/۱۸ 4⃣* در پیغمبر عبادت خدا همراه با خدمت به خلق هست. ۱۳۸۵/۱/۱ 5⃣* پیغمبر پاکدامن بود؛ در آن محیط فاسد اخلاقی عربستانِ قبل از اسلام، در دوره جوانی، آن بزرگوار، معروف به عفت و حیا بود. ۱۳۷۹/۲/۲۳ 6⃣* پیغمبر اکرم هرگز خُلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در استقرار عدالت در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد. ۱۳۷۰/۷/۵ 7⃣* پیامبر در جمع مردم، همیشه بَشّاش بود. تنها که می‌شد، آن وقت غم‌ها و حزنها و هُمومی که داشت، آن‌جا ظاهر می‌شد. ۱۳۷۹/۲/۲۳ 8⃣* سیره‌ی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمی‌داد. ۱۳۹۸/۱۰/۳ 9⃣* باید مسلمانان در جامعه‌ی اسلامی، از حالت بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر خارج بشوند. یکی از فصول زندگی رسول اکرم این بود که فضای بی‌تفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعه‌ی همکار با یکدیگر تبدیل کند. ۱۳۶۸/۷/۲۸ 🔟* پیامبر اسلام شجاع بود و هیچ جبهه عظیمی از دشمن، او را متزلزل و ترسان نمی‌کرد. ۱۳۷۹/۲/۲۳ 1⃣1⃣* پیامبر در صحنه‌ی دعوت و جهاد، یک لحظه دچار سستی نشد و با قدرت، جامعه‌ی اسلامی را پیش برد، تا به اوج عزت و قدرت رساند. ۱۳۷۰/۷/۵ 2⃣1⃣* در روز عزت، در روز ذلت، در روز سختی، در روز راحتی، در همه‌ی حالات خدا را به یاد داشتن، به خدا تکیه کردن، از خدا خواستن؛ این، آن درس بزرگ پیامبر به ماست. ۱۳۷۰/۷/۵ 3⃣1⃣* اخلاق حکومتی پیامبر چنین است: در مقابل وسوسه‌های دشمن، هوشیار؛ در مقابل مؤمنین، خاکسار. ۱۳۷۹/۲/۲۳ 4⃣1⃣* با استقامت پیامبر، در آن‌جایی که هیچ ذهنی گمان نمی‌برد، خیمه مدنیّت ماندگار بشری در وسط صحراهای بی‌آب و علف عربستان برافراشته شد؛ «فلذلک فادع و استقم کما امرت». ۱۳۷۹/۲/۲۳ 5⃣1⃣* پیامبر همه تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد و روی آن اثر گذاشت. ۱۳۸۰/۲/۲۸ 6⃣1⃣* در آیین و فرهنگ پیامبر اعظم توقف، وامانده شدن، تحجر و نومیدی وجود ندارد؛ پیامبر ما با نومیدی جنگید. ۱۳۸۵/۱/۱ 7⃣1⃣* نام، یاد، زندگی، سیره و تعالیم پیغمبر می‌تواند امت اسلامی را از رخوت خارج کند، به او نشاط بدهد. ۱۳۸۶/۱۲/۲۲ 8⃣1⃣* ما مسلمان‌ها بر روی شخصیت پیغمبر اکرم اگر تمرکز و دقت کنیم، بخواهیم درس بگیریم، برای دین و دنیای ما کافی است. ۱۳۹۰/۱۱/۲۱ 9⃣1⃣* زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظه‌ی این زندگی یک حادثه، درس و جلوه‌ی عظیم انسانی است. ۱۳۸۷/۵/۹ 0⃣2⃣* جامعه‌ی اسلامی ما آن وقتی به معنای واقعی کلمه جامعه‌ی اسلامیِ کامل است، که خود را بر رفتار پیامبر منطبق کند. ۱۳۷۰/۷/۵ اخلاق نبوی را در استعمال عطر توسط پیامبر اسلام خلاصه نکنیم! https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شکوه ایثار 🔸 . ما موظفیم در مسائل ، بالاتر از خود را ببینیم و در مسائل ، پایین ‌تر از خود را. شما عزیزان باید بالاتر از خود را ببینید؛ بالاتر از شما فرشتگان رحمت ‌اند... . https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
اصلاح جهان در گرو عمل به دستورات انبیای الهی است 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: «مالخاز سونگولاشویلی» اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیست های آمریکا و اروپا با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: آنچه لازمه مشترک جهان بشریت کنونی است انبیاء به اتفاق گفته اند،آنچه در جریان و امثال غزه می گذرد برخلاف همه ادیان الهی است. آنچه که بین ادیان هست تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است هیچ اختلافی بین انبیاء نیست، الآن اگر فرمایش عیسای مسیح (سلام الله علیه) درست اجرا بشود جهان اصلاح خواهد بود، منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام (علیهم الصلاة و علیهم السلام) عمل بشود روشن تر خواهد بود. 🔹 خداوند می فرماید اگر غیر از دنیا خبری نباشد و اگر جهان فقط دنیا باشد بدون حساب و کتاب، می شود باطل و لغو و بیهوده، چون هر کسی هر کاری بکند بی حساب و کتاب خواهد بود آنکه دنیا را با تمام نظم های علمی آفرید فرمود دنیای بی آخرت بازیچه است که هر کس هر کاری بکند بکند و حساب و کتاب نداشته باشد و ما بازیگر نیستیم ﴿ما بَینَهُما لاعِبین﴾؛ اگر غارتگران و خونریزان ، یک؛ با خدمتگزاران جامعه، دو؛ اینها همه بمیرند و هیچ خبری نباشد نه او کیفر ببیند و نه این پاداش، می شود بازیچه! خدا می فرماید ما بازیگر نیستیم. 🔹 در مورد مرگ و زندگی نیز درست است که مرگ و زندگی است ولی مرگ و زندگی به دست یک حکیم است، انسان تا زنده است برابر کارهای دقیق طبّی و علمی است، وقتی هم که مرگ رخ می دهد برابر قوانین دقیق طبی است، اینها گزاف و اتفاق و ریخته در بیابان نیست، این طبیعتی که شما می گویید خود این طبیعت یعنی آسمان و زمین مخلوق خداست. لذا فرمود فقط اینها روی حرف می زنند نه روی ، این خیالبافی های باطل هم مخالف با ره آورد آدم (سلام الله علیه) است هم مخالف با ره آورد خاتم (سلام الله علیه) است هم مخالف با انبیای دیگر. 🔹همه انبیاء آمدند گفتند جهان منظم آن قدر منظم است که «اَبروی تو گر راست بدی کج بودی»، این حرف همه انبیاء است، ما در مشترکات باهم هستیم، حرف های مسیح (علیه السلام) همین است، حرف های انبیای دیگر(علیهم اسلام) همین است، البته تفاوت درجات محفوظ است، اما این حرف ها جهان گلستان خواهد بود، لذا قرآن کریم بعضی از معجزات دین مسیح را جهانی می داند و نمی گوید معجزه عیسی(سلام الله علیه) برای مسیحی ها است بلکه می فرماید ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین‏﴾، یعنی عیسی و مریم دو تایی که یکی مادر بشود بدون همسر، یکی پسر بشود بدون پدر این است ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین‏﴾، نه «آیةً للمسیحی ها»! ما امیدواریم که این بیانات در روزی جهانی بشود چه اینکه علماً جهانی است عملاً جهانی بشود تا ما نه آن خاطره تلخ را ببینیم و نه مقطعی را. 🔹 اصرار رهبران الهی(علیهم السلام) این است که خود را بشناس تا جهان را بشناسی و جهان را بسازی، ای انسان، تو مثل یک درختی نیستی که بمیری و هیزم بشوی، بلکه یک پرنده ای هستی که تا کوه قاف به عنوان سیمرغ طلبی پرواز می کنی ... امیدواریم روزی جامعه بشریت از خواب بیدار بشود و بیدار زندگی کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد. 🔹 اسقف اعظم گرجستان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: من با قلب و روحم جملات شما را تأیید می کنم و این جملات شما را با عشق در قلب خودم نگه می دارم. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2361221
🌺میلاد با سعادت زین العابدین سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام را بر همه شیعیان تبریک عرض می‌کنیم 🌺 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️ 🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا (رضوان‌الله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان می‌دانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیل‌القدری است. 🔹️ ایشان یک وقتی به خانواده‌اش می‌گوید: من حس می‌کنم یک نحوه کدری و روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف می‌کنیم متنجس شده باشد؟! چون آن‌موقع‌ها آب لوله‌کشی نبود بلکه آب را از بیرون می‌آوردند و در خمره سفالی یا یک ظرف‌هایی می‌ریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری می‌کردند تا سقاها و ‌آب‌فروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانواده‌اش می‌گوید یک تاریکی‌ای در خودم احساس می‌کنم. 🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس می‌کند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس می‌کند؛ حوصله‌ی انس با خدا را دارد، حوصله‌ی مناجات دارد. یک‌وقت هم می‌بینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمی‌تواند دل به این چیزها بدهد. 🔹️ فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. 🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 📚حضرت استاد شب زنده‌دار(دام ظله) در درس خارج اصول (10/11/1401) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✴️| سجده‌های طولانی از روی محبت دوست 🎙حضرت امام 🔸از بعض اهل ذكر و معرفت منقول است كه در هر شب و روزى، يك مرتبه در سجده رفتن و بسيار گفتن: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» براى ترقيات روحى خوب است. 🔸و از بعضى سالكان راه آخرت نقل فرموده كه چون از حضرت استاد خود فايده اين عمل را شنيد، در هر شب و روزى، يك مرتبه سجده مى‏ رفت و هزار مرتبه، اين ذكر شريف را مى ‏گفت. و از بعض ديگر نقل نموده كه سه هزار مرتبه مى ‏گفت. 🔸و از حضرت زين العابدين و سيّد السّاجدين علىّ بن الحسين- سلام اللَّه عليهما- منقول است كه سنگ خشن زبرى را ملاحظه فرمود، سر مبارك را بر آن نهاد و سجده نمود و گريه كرد و هزار مرتبه گفت: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حَقَّاً حَقَّاً؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ تَعَبُّدَاً وَ رِقَّاً؛ لا إلهَ إلّا اللّهُ إيْماناً وَ تَصْدِيْقَاً». 🔸و سجده‌‏هاى طولانى حضرت مولاى ما، موسى بن جعفر [عليهما السلام‏]، معروف است. 🔸و جناب «ابن أبي عُمَيْر» ثقه جليل القدر، اقتداى به آن بزرگوار فرموده در طول سجده 🔸از «فضل بن شاذان» منقول است كه: وارد عراق شدم ديدم مردى به رفيق خود تعرض مى‏‌كند كه: تو مردى هستى داراى عيال و محتاج هستى كه براى آنها كسب كنى، و من ايمن نيستم از اين كه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده. آن شخص گفت: واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مى‌‏شد، چشم «ابن أبي عُمَيْر» باطل مى‌‏شد. چه گمان مى.‏برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس 🔸و وارد شده است كه طول سجده از دين ائمه- عليهم السّلام- و از سنن أوّابين است. 🔸آرى، آنان كه معرفت به حق دارند، و انس و محبت به آن ذات مقدّس پيدا كردند براى آنها اين نوع اعمال زحمت و مشقت ندارد. انس و عشرت با محبوب ملالت نياورد؛ خاصّه آن محبوبى كه همه محبتها و محبوبيّتها، رشحه‌‏اى از محبت او است. 🔸چه خوش گفته شده است از زبان آنان: 🔹آن كس كه تورا شناخت جان را چه كند 🔹فرزند و عيال و خانمان را چه كند 🔹ديوانه كنى هر دو جهانش بخشی 🔹ديوانه تو هر دو جهان را چه كند 🔸عارف شيراز- رحمه اللَّه- گويد: 🔹در ضمير ما نمى‌‏گنجد به غير از دوست، كس 🔹هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل ص۱۲۶ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💫 ماه پشت ابر نمی ماند 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا قائم ما اهل بیت علیه السلام ظهور یابد. 📗منتخبه الاثر، ص ۲۵۴
ممکن است درباره وضعیت مادی زندگی آقای قاضی توضیح بفرمایید؟ اولاً ایشان خیلی کثیرالعائله بودند، بار سنگینی از نظر فرزندان به دوششان بود. پدرم نقل می کرد که وقتی خدمتشان شرفیاب می شدیم، فرش اتاق یک حصیر خرمایی بود، و فقط در زمستان برای اینکه یک مقدار گرفتار زانو درد بودند، یک پوست گوسفندی کوچک زیر پایشان می انداختند. در طول تابستان گرم نجف میوه شان فقط دوغ بود. البته معمول دوغ فروشی های نجف، یک ظرف بزرگ دوغ رقیق تر می گذاشتند که به اصطلاح صلواتی بود و احتمالاً آقازاده ایشان می رفتند از آن دوغ ها می گرفتند. آقای قوچانی می فرمود: از لحاظ توکل احدی را مانند آقای قاضی ندیدم که آنچنان مانند کوه استوار بود که ابداً مسائل مختلف اجتماعی و زندگی خم به ابروی ایشان نمی آورد. شیخ محمود قوچانی https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
علت این فقر و مشکلات ایشان چه بود؟ آیا مقتضای سلوکشان بود که باید این ها را تحمل می کردند؟ قبل از مرجعیت آسید ابوالحسن این دو بزرگوار با هم خیلی دوست و رفیق بودند، منزل آقای قاضی شب های پنجشنبه روضه بود و پدر می فرمودند آسید ابوالحسن و آقای قاضی آنقدر با هم رفیق بودند که آسید ابوالحسن شب های پنجشنبه هر هفته به منزلشان می آمد. یکروز از روزها در بازار که با هم برخورد می کنند مرحوم آقای قاضی یک مطلبی را به آسید ابوالحسن می گویند که فلانی مرجعیت تام در آینده به شما می رسد. آقای قاضی می فرمودند: وضعیت و مشکلاتی که الان در زندگی من بوجود آمده همه بخاطر شوخی آن روز بود، می فرمودند من بعد از گفتن این قضیه به آسید ابوالحسن به شوخی به ایشان گفتم: آن زمانی که مرجعیت کلی به شما می رسد، ما را یادت نره ها! و الان این وضعیت که می بینید، چوب شوخی آن روز را می خورم! شیخ محمود قوچانی https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
آقای قوچانی می گفتند: این آقای بهجت عصمت دارد، معصوم است، چونکه از اول بلوغ موفق شده که خدمت آقای قاضی برسد و کسی که خدمت ایشان می رسید دیگر هیچ معصیت از او سر نمی زد. بعد هم رسیدند به مقاماتی که ... شیخ محمود قوچانی فرزند شیخ عباس قوچانیhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
سلام علیکم. طبق اعلام برخی دفاتر علماء مخصوصا علمای نجف اشرف ، امشب یعنی شب دوشنبه شب نیمه شعبان است. فرصتی دیگر برای عزیزان که طالب خیرات و برکات شب و روز نیمه شعبان هستند
بسیار بسیار مهم و فرصتی طلائی برای جبران کردن☝️☝️☝️🤲🤲🤲🤲🤲
🌺میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت قائم آل محمد صلوات الله علیه حضرت حجت بن الحسن عسگری علیه السلام بر تمام شیعیان مبارک باد.🌺 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
دستوراتی در خصوص شب نیمه شعبان غسل شب نیمه شعبان، احیای شب نیمه شعبان ، قرائت سوره های حوامیم، دعای کمیل ، دعای جوشن... شب نیمه شعبان را خیلی محترم بدارید. مرحوم آقا، بزرگان، اولیای خدا در شب نیمه شعبان احیا می‌گرفتند. من ندیدم با وجود اینكه در ایام سال شب‌های احیا مثل بیست و هفت رجب و امثال ذلك و بیست و هفت ماه رمضان و عید غدیر و هفده رمضان و اینها كه در روایات داریم و امیرالمؤمنین هم احیا می‌داشتند و اینها، اهتمام بزرگان را به احیاء شب نیمهٔ شعبان من مثل سایر ایام ندیدم. احیاء می گرفتند، حالا مجتمع باشند، باشند،در منزل خودشان باشند، باشند اشكال ندارد، حتماً لازم نیست به طور اجتماع باشد، دعای كمیل، دعای جوشن، سوره حوامیم۱ حتماً خوانده بشود و بدانیم كه خیلی شب شب مهمی است. اگر من از اسرار شب نیمه شعبان كه مجاز به گفتنش نیستم بخواهم برای رفقا بگویم از الان بیداری می‌كشند تا شب نیمه شعبان خودشان را آماده می‌كنند! این‌قدر مهم است. مرحوم آقا می‌فرمودند آنچه كه به ما دادند از شب نیمه شعبان دادند؛ آن فتح بابی كه برای ایشان شد و آن مسائلی كه پیدا شد و اینها همه به خاطر این مسئله بوده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱_هفت سوره كه با حم شروع مى‌شود: سوره المؤمن، سوره السّجدة، سوره الشُّورَى، سوره الزّخرف، سوره الدُّخان، سوره الجاثية، سوره الاحقاف. ۲_شرح حدیث عنوان بصری ،م122🕰79 🟥حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
امام مهدی موجود موعود همگان را به حیات طیب عقلانی دعوت می کند / وظیفه حوزه این است که انسانهای طیب و طاهر تریبت کند 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز ولادت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب به دست مبارک حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل دفتر معظم له برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، بیان داشتند: ، جهان اسلام و شیعیان روز منسوب به امام است. 🔸 هر چند شناخت حقیقت پیامبران و امامان برای همه میسور نیست، اما همگان باید متوجه شناخت امام زمان باشند چرا که طبق حدیث پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ هر کس امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است، چرا که اگر با امام زمان همراه باشید، نیک می میرید ولی اگر امام زمان را نشناسید، به خواهید مرد. 🔸 مرگ عصاره حیات و زندگی انسان است، یعنی زندگی وقتی خلاصه می شود، می شود مرگ؛ لذاست که اگر «بار خار است خود رشته ای و گر پرنیان است خود کشته ای» بعد از مرگ یا صدر و ساقه انسان را تیغ می زنند، چرا که در حیات خود مردم را تیغ زده و اختلاسی و نجومی بوده و یا با پرنیان هست چرا که آبروی و را حفظ کره و پاک زندگی کرده است. 🔸 وظیفه حوزه این است که انسان های طیب و طاهر تریبت کند، حیات قرآنی دارای دو اصل و است، حوزه و دانشگاه کارشان، اندیشه و علم و استدلال است ولی اندیشه به تنهایی کار جامعه را حل نمی کند، بلکه انگیزه می خواهد که انسان پاک باشد، ﴿فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا﴾ پس همگان و خصوصا شما طلاب، دو وظیفه دارید: 1️⃣ یکی اندیشه که به دنبال بحث و درس و علم بروید 2️⃣ و یکی هم انگیزه داشتن که پاک باشید و پاک زندگی کنید. 🔸 امام همه ما را به دعوت می کند و باید با ارتباط تنگاتنگ با آن امام معصوم ما نیز پاک و طیب و طاهر شویم تا جامعه نیز طیب و طاهر شود. ↙️ مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/2430021 📚 آیین عمامه گذاری – عید نیمه شعبان تاریخ: 1402/12/06
آیا آقای قاضی طی الارض داشتند؟ ایشان دهه آخر ماه رمضان غایب می شدند و هیچ کس هم نمی دانست کجا هستند. همین طور پدرم تعریف می کردند که آقای قاضی زیارت کربلا را خیلی ملتزم بودند. یکبار که من قصد داشتم به کربلا مشرف شوم وقتی آمدم گاراژـ قبلاً به ترمینال گاراژ می گفتند ـ که سوار ماشین بشوم دیدم آقای قاضی یک گوشه ای نشسته اند. و هر ماشینی که می آمد جمعیت برای سوار شدن فشار می آورد، چون شلوغ بود. من تأدباً پیش ایشان نشستم. بعد آقای قاضی فرمودند: شما جوانید، بلند شو، برو سوار شو. گفتم: پس شما؟! گفتند: شما برو. و با اینکه زیارت کربلا را خیلی ملتزم بودند اما هیچ وقت ایشان را کسی سوار این ماشین ها ندید و آخرش هم نفهمیدیم که چگونه به کربلا آمدند. شیخ محمود قوچانیhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💠 تکلیف شرعی شرکت در انتخابات 🔹مردم در موظفند، موظف شرعی هستند که از اختلافات دست بردارند و این یک تکلیفی است که متوجه همه هست، به من طلبه که اینجا نشسته‌‏ام و به همه بلاد و همه قشرهای ملت، همه روشنفکران، همه نویسندگان، گویندگان، به همه است که نگذارید مسئله مثل مسئله مشروطیت بشود. 🔸 همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند. اگر یک ظالم خلاف کرد، که نکرده است. پس باید کاری کنیم که ظلم نباشد و ظالم از بین برود. 🔹 اگر دیدیم در این دوره خلاف شده و به افرادی ظلم شده، باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم تا خلاف و ظلم را از بین ببریم؛ نه اینکه کنار رویم و از خارج شویم؛ زیرا اگر از صحنه خارج شویم ظلم بیشتر می‌شود. پس باید اجتماع‌مان را بیشتر کنیم و بیشتر در صحنه حاضر باشیم. خداوند به شما قدرت و سعادت عنایت فرماید. 📚 صحیفه نور، امام خمینی، ج18، ص 173 و 244.
آیت‌الله جوادی آملی: 🔹«تقریباً اوایل شهریور ۳۴ بود که رفتم خدمت استادمان مرحوم ؛ از اوتاد این روزگار بود. مرحوم آقا ضیا در تقریظ ایشان نوشته: «کهف المجتهدین العظام» هم مرحوم آقای نائینی در اجازه نامه ایشان نوشته: «صفوة المجتهدین العظام»، تقریرات ایشان در مکاسب را هم جامعه مدرسین چاپ کرده و ایشان آن روزها داشتند عروة الوثقی را شرح می‌کردند: مصباح الهدی فی شرح عروة الوثقی که آن را هم تدریس می‌کردند هم تألیف. 🔸اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس ایشان بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می‌دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی» الآن ما چیزی که می‌نویسیم همان اوّل یک «بسم الله» را می‌نویسیم؛ اما در تمام صفحات بالایش نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی». این دأب علمای نجف بود. 🔹مرحوم سعید العلماء که با شیخ انصاری، درس شریف العلماء می‌رفتند. شریف العلماء همین است که مرحوم شیخ در رسائل چند جا دارد: «استادی الشّریف» مرحوم شیخ انصاری از صاحب جواهر به عنوان معاصر یاد می‌کند، ولی از شریف العلماء به عنوان استاد: «استادی الشّریف»، دو تایی باهم می‌رفتند درس مرحوم شریف العلماء. آن آثاری که از حالا یا خودشان نوشتند یا تقریرات درسی ایشان بود مانده، این است که در بسیاری از صفحات در حاشیه‌اش نوشته «یا اباالفضل ادرکنی». اینها باور کردند این مسائل را.» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat