eitaa logo
إرجاعات کانال
42 دنبال‌کننده
109 عکس
19 ویدیو
45 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 کانالهایی که در آنها به این کانال ارجاع داده میشوید : @AmirGrali @soalvajavab @mahezeyafat
📝 مطلب پانزدهم قد مدحه الله تعالى في كتابه العزيز بمدائح: منها - انه النفس المطمئنة، فكما هو متعارف عند الروايات انها نزلت في امامنا الحسين عليه السلام وانه من أبرز مصاديقها كما انها سورة امامنا الحسين عليه السلام (يا أيتها النفس المطمئنة). ومنها: انه كفل من رحمته (اتقوا الله وآمنوا برسوله يؤتكم كفلين من رحمته). ومنها: انه من أعلى أفراد الوالد الذي قضى ربك بالإحسان إليه (وقضى ربك ألا تعبدوا إلا إياه وبالوالدين إحسانا)، فهل أحسنت إلى هذا الوالد يوما؟.. ومنها: انه قتل مظلوما غريبا) ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا). ومنها: انه ذبح عظيم) وفديناه بذبح عظيم) ومنها: (كهيعص). وقد سماه بأسماء: الأول: الفجر، (والفجر) الثاني: الزيتون، (والتين والزيتون) الثالث: المرجان، (يخرج منهما اللؤلؤ والمرجان) وقد كتُب مدحه عن يمين العرش: " إن الحسين مصباح الهدى وسفينـة النجـاة ".. وقد مدحه في الأحاديث القدسية بمدائح: منها: ما في حديث وضع اليدين قال تعالى: " بورك من مولود عليه صلواتي ورحمتي وبركاتي " وقد وصفه بأنه: " نور أوليائي وحجتي على خلقي والذخيرة للعصاة ".. كما سيجيء تفصيله في عنوان الألطاف الخاصة.
داستان درخت بادام در خانه ميزبان مرحوم شيخ صدوق رضوان اللّه عليه ، به نقل از محمّد بن احمد نيشابورى از قول جدّه اش خديجه ، دختر حمدان حكايت كند: در آن هنگامى كه امام رضا عليه السلام در مسير راه خراسان وارد شهر نيشابور گرديد، به منزل ما تشريف فرما شد. امام عليه السلام پس از آن كه اندكى استراحت نمود، در گوشه اى از حيات خانه ما يك بادام كشت نمود، كه رشد كرد و بزرگ شد و يك ساله به ثمر رسيد؛ و هر سال ثمره بسيارى مى داد. و چون مردم متوجّه شدند، كه امام رضا عليه السلام آن درخت را با دست مبارك خود كشت نموده است ، هر روز به منزل ما مى آمدند و از بادام هاى آن جهت شفا و درمان امراض خود استفاده مى كردند و هركس هر نوع مرضى كه داشت ، به عنوان تبرّك از آن بادام كه تناول مى كرد، عافيت و سلامتى خود را باز مى يافت . و حتّى نابينايان شفا مى گرفتند و زن هاى آبستن - كه درد زايمان برايشان سخت و غيرقابل تحمّل بود - از آن بادام استفاده مى كردند و به آسانى وضع حمل مى نمودند. و همچنين حيوانات مختلف مى آمدند و خود را به وسيله آن درخت متبرّك مى ساختند. پس ا آن كه مدّت زمانى از اين جريان گذشت ، درخت بادام خشك شد و جدّم ، حمدان چند شاخه اى از آن درخت را قطع كرد كه در نتيجه چشم هايش كور و نابينا گرديد. و فرزند او - كه عَمرو نام داشت و يكى از ثروتمندان مهمّ شهر نيشابور بود - آن درخت را از ريشه قطع و نابود كرد و او نيز به جهت اين كار، تمام اموال و زندگيش متلاشى شد و بيچاره گرديد، كه ديگر به هيچ عنوان توان امرار معاش نداشت . و راوى در نهايت گويد: قبل از آن كه درخت خشك شود، كرامات بسيارى به بركت امام رضا عليه السلام از آن ظاهر مى گرديد و مردم ؛ بلكه حيوانات از آن بهره مى بردند. (1) 1-عيون اءخبارالرّضا عليه السلام : ج 2، ص 132، ح 1، إ ثبات الهداة : ج 3، ص 258، ح 33، مدينة المعاجز: ج 7، ص 130، ح 135
📝 مطلب شانزدهم وقد مدحه رسول الله المصطفى (ص) بمدائح عجيبة: منها: انه صلوات الله تعالى عليه وآله قال له يوما: مرحبا بك يا زين السموات والأرض، وقال أبي بن كعيب: وهل غيرك زين السموات والارض؟ قال (ص): يا اُبي والذي بعثني بالحق نبيا إن الحسين بن علي (ع) في السموات أعظم مما في الأرض، وقد كتب الله في يمين العرش:" إن الحسين مصباح الهدى وسفينة النجاة " ثم اخذ بيده وقال: أيها الناس هذا الحسين بن علي فاعرفوه وفضّلوه كما فضّله الله تعالى "،، إلى غير ذلك من الأحاديث والروايات الكثيرة المستفيضة.
📝 مطلب هفدهم وقد مدحه جميع الأنبياء والملائكة، وعباد الله الصالحين، لكن خصوصيته في الممدوحية انه ممدوح الأولياء، والأعداء. فقد اختص بمدح أعدائه له، فقد مدحه معاوية في وصيته ليزيد، ومدحه بن سعد في بعض أبياته، ومدحه قتلته حين وقفوا لمبارزته وأشهدهم، ومدحه شمر قاتله حين قال له: كفء كريم ليس القتل بيده عارا، ومدحه سنان حين اشتغل بقتله فقال: أقتلك اليوم ونفسي تعلم علما يقينا ليس فيه مكتم ولا مجال لا ولا تكتم إن أباك خير من تكلم ومدحه رافع رأسه حين جاء به إلى ابن زياد فقال: املأ ركابي فضة أو ذهبا إني قتلت السيد المحجبا قتلت خير الناس أما وأبا وخيرهم إذ ينسبون نسبا وقد مدحه يزيد في مجلسه حين دخلت عليه هند زوجته في مجلس عام حاسرة، فغطاها فقال لعنه الله تعالى: اذهبي وابكي واعولي على الحسين صريخة قريش، فقد عجل عليه ابن زياد، * المصدر: مقتل الخوارزمي 2:74 فإذا كان قول عدوه الفاسق الفاجر يزيد: اعولي عليه فما بالكم ساكتون عن البكاء، أما تنادون بالعويل على سيد شباب الجنان!
📝 متن اشعار : کنار قتلگه زهرا نشسته بسان مرغ بال و پر شکسته گلی گم کرده‌ام می‌جویم او را به هر گل می‌رسم می‌بویم او را گلم را تازه برد دستش جدا کرد عجب ظلمی به آل مجتبی کرد ز جنت آمده غم‌دیده‌ی تو که تا دید از قفا مادر سر تو زدند آتش به راه خیمه‌هایت شود زهرا فدای خیمه‌هایت چرا مادر به پیکر سر نداری؟ بمیرم من برایت که مادر نداری  
📝 مطلب هجدهم انه (ع): موجب للحزن والسرور، وانه سبب الأسف وسبب الفرح، بيان ذلك: انه حيث كان سبب الحزن لكل مؤمن بالله تعالى، ومن أول خلقه إلى يوم البعث لأسباب كثيرة قد اشرنا إلى بعضها، وسنذكرها بل وقد صار سببا للحزن لأهل تلك النشأة التي هي ليست بدار حزن، فجعله الله تعالى سبب الفرح والسرور لكل مؤمن جبرا له وفطرة، وذلك بأن الله تعالى خلق الجنة والحور من نوره حين الاشتقاق من الأنوار
📝 مطلب نوزدهم العنوان الثالث في خصائص صفاته واخلاقه وعباداته يوم عاشوراء لهذه الخصائص خصوصية ظهرت في صفاته وعباداته يوم عاشوراء بالخصوص، وهي منشأ جميع الخصائص، ألا وهي امتثاله لخطاب خاص به من الله تعالى قد امتثل بعبادة خاصة به في يوم واحد، وتحققت بالنسبة اليه ألطاف خاصة في مقابل اجزاء تلك العبادة او لنقل العبودية للرب. وهي عبادة ما تحققت من احد قبله، ولا تحصل لاحد بعده، وهي عبادة جامعة لما يتصور من العبادات البدنية الواجبة والمندوبة، ظواهرها وبواطنها، روحها وصورتها، واتى بأكمل افراد كل واحد منها. فعَبَد الله تعالى بجميع مفردات تلك الكلمة وتراكيبها، وبهيئة اجتماعها في ظرف يوم واحد، واظهر مع ذلك فيه جميع مكارم الاخلاق والصفات الحسنة، متلائمها ومتضادها، بأكمل افرادها، واضاف الى ذلك تحمل اعظم الشدائد والابتلاء الحاصل لكل مبتلى، والصبر عليها بأكمل انواعه، بل الشكر عليها بأكمل وجوهه، وحازت هذه العبادات من كل مزية وخصوصية موجبة للفضيلة ازكاها واسناها، وزادت على ذلك كل خصوصية للعبادة في الشدة التي هي من خصوصيات بعض الانبياء (ع (والذين باهى الله تعالى بهم ملائكته. لذلك حصلت له من جميع ذلك خصوصية عبادة لم يكن له شريك فيها، وبسببها اختص بنداء خاص بقوله عز وجل: " يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك راضية مرضية"، واختص برضاه عن ربه تعالى ورضاه عنه "راضية مرضية "، واختص بعبودية خاصة وجنة خاصة منسوبة الى الله تعالى (فادخلي في عبادي وادخلي جنتي)
📝 مطلب بیستم اعلم ان الله جل جلاله كلّف عباده بحسب مراتبهم، ودرجاتهم، ومصالحهم، فجعل لكل نبي شرعة ومنهاجا له، ولأمته، ولكل منهم خصائص بالنسبة الى اوصيائهم، كما جعل الله تعالى الملة الحنيفية السمحة السهلة لنبينا محمدا المصطفى صلوات الله عليه وآله، ولكن جعل له خصائص كثيرة تبلغ احدى وعشرين او ازّيد، وجعل لاوصيائه (ع) بالنسبة الى ما يتعلق بامامته ودعوته الى الدين احكاما خاصة مثبتة، (في صحف مكرمة. مرفوعة مطهرة. بايدي سفرة. كرام بررة) فجعل لكل واحد في ذلك تكليفا خاصا بيّنه لهم في صحيفة مختومة باثنتي عشرة خاتما من ذهب لم تمسه النار جاء بالصحف جبرئيل (ع) الى النبي (ص) قبل وفاته. وقال: يا محمـد! هذه وصيتك الى النخبة من اهل بيتك، قال (ص): ومن النخبة؟ قال (ع): علي بن ابي طالب ووُلده، فدفعها النبي (ص) الى سيد الوصيين عليا (ع) وامره ان يفك خاتما منها، ويعمل بما فيه، ثم دفعها الى ابنه الحسن (ع) ففك خاتما فعمل بما فيه، ثم دفعها الى اخيه الحسين (ع) ففك خاتما، فوجد فيه: ان اخرج بقوم للشهادة، لا شهادة لهم الا معك، واشرِ نفسك لله تعالى. اي بمعنى: بع نفسك لله، ثم دفعها الى علي بن الحسين صلوات الله عليهما ففك خاتما فوجد فيه: اطرق واصمت والزم منزلك واعبد ربك حتى يأتيك اليقين. ولما كان من التكليف المختص بالحسين (ع) " بع نفسك" والمراد به في خصوص يوم القتال، فلا بد ان يجمع في ذلك اليوم بين كل عبادة بدنية وقلبية وفعلية وتركية، واجبة ومستحبة بانواعها واقسامها واصنافها، واشخاصها، المشتركة بين وبين غيره، والمختصة به (ع)، فاستحق المعاملة الكلية مع الله تعالى، وان يعطيه كل ما يمكن ان يعطيه المخلوق، وقد فعل ذلك. وحصلت له بإزاء ذلك الطاف خاصة جليلة، وخفية، وتفصيل هذه المعاملة، وبيان هذه العبادة، إنما يتحقق بأن نعنون للعبادات والأخلاق على نحو ما في كتب الفقه، ثم نذكر كيفية تاديته لها، ثم بعض خصوصيات جمعها وتركيبها.
📝 مطلب بیست و یکم الأول: باب الطهارة الظاهرية العامة: فقد اغتسل ليلة شهادته بماء اتى به ولده علي مع علمه بانهم يضطرون اليه، وهذا من خصائصه فاختص بالجمع بين اقسام الطهارات، ثم تطّهر بطهور خاص: هو دم قلبه فتوضأ منه بغسل الوجه، ثم اغتسل غسل ترتيب بدمائه، فغسل بها رأسه ثم بدنه ثم ثم غسل بها غسل ارتماس تارة اخرى. واما الباطنية الخاصة: فقد توضأ في يوم العاشر بوضوء خاص، فملأ كفه من بعض دمائه وغسل بها وجهه وخضبه، ثم تيمم صعيدا طيبا مباركا فمسح به وجهه واضعا عليه جبهته حينما تهيأ لتسليم ما باعه لله تعالى.
📖 برخی آیات مهدویت در جزء اول 1️⃣ بقره: 3 ؛ ایمان به امام غایب و حتمی بودن ظهور 2️⃣ بقره: 56و73 ؛ رجعت در اقوام و ملل گذشته 3️⃣ بقره: 114 ؛ خواری و ذلت دشمنان خدا با قیام امام مهدی (عج) 4️⃣ بقره: 115 ؛ وجه‌الله بودن امام مهدی (عج)؛ پر شدن دنیا از عدالت در عصر ظهور @ayatemahdaveyat
📖 برخی آیات مهدویت در جزء دوم 1️⃣ بقره: 148 ؛ یاران خاص امام مهدی 2️⃣ بقره: 157 الی 155 ؛ امتحانات و ابتلائات پیش از ظهور در آخرالزمان 3️⃣ بقره: 210 ؛ امدادهای غیبی هنگام ظهور 4️⃣ بقره: 243 ؛ رجعت در اقوام و ملل گذشته 5️⃣ بقره: 249 ؛ غربال یاران امام مهدی @ayatemahdaveyat
📖 برخی آیات مهدویت در جزء سوم 1️⃣ بقره: 259 ؛ رجعت در اقوام و ملل گذشته 2️⃣ بقره: 269 ؛ ارزش شناخت امام 3️⃣ آل‌عمران : 46 و 55 ؛ نزول حضرت عیسی مسیح (ع) 4️⃣ آل‌عمران : 81 ؛ دوران رجعت 5️⃣ آل‌عمران : 83 ؛ جهانی شدن اسلام در عصر ظهور @ayatemahdaveyat
📖 برخی آیات مهدویت در جزء چهارم 1️⃣ آل‌عمران : 125 ؛ فرشتگان، بخشی از سپاهیان امام مهدی (عج) 2️⃣ آل‌عمران : 142 ؛ آزمون و ابتلاء در دوران غیبت 3️⃣ آل‌عمران : 200 ؛ مرزبانی از حق (امامت و مهدویت) @ayatemahdaveyat
📖 برخی آیات مهدویت در جزء پنجم 1️⃣ نساء : 47 ؛ فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقه بیداء 2️⃣ نساء : 59 ؛ زمامداران معصوم در طول تاریخ 3️⃣ نساء : 69 ؛ همراهی با امام مهدی (عج) @ayatemahdaveyat
📖 برخی آیات مهدویت در جزء ششم 1️⃣ نساء : 159 ؛ نزول حضرت عیسی و همراهی با امام مهدی (عج) 2️⃣ مائده : 3 ؛ ناامیدی تمامی کفار جهان با ظهور امام مهدی (عج) 3️⃣ مائده : 54 ؛ یاران امام مهدی (عج) @ayatemahdaveyat
📖 بعضی آیات مهدویت در جزء هفتم 1️⃣ انعام : 2 : خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور است 2️⃣ انعام : 37و65 : نشانه‌های آخرالزمان 3️⃣ انعام : 44و45 : از بین رفتن ظلم و ستم در دوران ظهور امام مهدی (عج) 4️⃣ انعام : 89 : یاران امام مهدی (عج) @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت درجزء هشتم 1️⃣ انعام : 158 ؛ قیام امام مهدی (عج)، آخرین فرصت مستکبران 2️⃣ اعراف : 46 ؛ امام مهدی (عج) از اعراف است 3️⃣ اعراف : 53 ؛ روز ظهور امام مهدی (عج) روز تأویل قرآن است 4️⃣ اعراف : 71 ؛ انتظار فرج @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت در جزء نهم 1️⃣ اعراف : 96 : فراوانی نعمت در عصر ظهور 2️⃣ اعراف : 128 : وارثان جهان 3️⃣ اعراف : 159 : رجعت کنندگان 4️⃣ اعراف : 187 : نامشخص بودن زمان ظهور 5️⃣ انفال : ۷و۸ : احقاق حق و ابطال باطل به دست امام عصر عجل‌ الله ‌تعالی‌ فرجه الشریف 6⃣ انفال : 39 : پاک شدن جهان از فتنه‌ها در دوران ظهور @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت در جزء دهم 1️⃣ توبه : 3 : دعوت امام مهدی (عج) به قبول امامت خویش 2️⃣ توبه :16 : ابتلائات قبل از ظهور 3️⃣ توبه : 32و33 :ناکامی دشمنان در جلوگیری از تحقق ظهور و جهانی شدن اسلام، پیروزی بر ادیان 4️⃣ توبه : 34 : ممنوعيت ثروت‌اندوزی در دوران ظهور 5️⃣ توبه : 36 : از بین رفتن شرک در عصر ظهور، امامان 12 نفر هستند 6️⃣ توبه : 52 ؛ عذاب دشمنان خدا به دست یاران امام مهدی (عج) @ayatemahdaveyat
📖 بعضی آیات مهدویت جزء یازدهم 1️⃣ توبه: 111 : رجعت مؤمنان 2️⃣ توبه: 119 : با امام مهدی علیه السلام باشید. 3️⃣ یونس: 20 : فضیلت صبر و انتظار فرج 4️⃣ یونس: 50 : نزول عذاب بر مردم آخرالزمان 5️⃣ یونس: 64 : بشارت ظهور به مؤمنان، قبل از مرگ آنان 6️⃣ یونس: 98 : مسخ شدن بعضی از دشمنان حق، قبل از ظهور 7⃣ یونس : 24 : امر پروردگار @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت جزء دوازدهم 1️⃣ هود: 80 ؛ اصحاب خاص امام زمان علیه السلام 2️⃣ هود: 86 : بقیة‌الله، آخرین ذخیره الهی @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت جزء سیزدهم 1️⃣ یوسف: 88 :آیه جهت توسل به امام زمان علیه السلام 2⃣یوسف:110:ظهور بعداز ناامیدی 3⃣ رعد: 7 : هادی زمان 4⃣ رعد: 13 : تغییرات سریع در مردم در نزدیکی ظهور 5⃣ رعد: 29 : فضیلت منتظران 6⃣ ابراهیم: 5 : ایام‌الله: یوم‌الظهور، یوم‌الکره، یوم‌القیامه - اعتقاد به مهدی (ع) مصداق ایمان به غیب 7⃣ ابراهیم:28 : پیامبر (ص) و ائمه (ع) نعمت‌های خداوند هستند 8⃣ ابراهیم : 46 :شدّت مکر و حیلهٔ بنی عبّاس به امام زمان عجل‌ الله تعالی فرجه الشریف @ayatemahdaveyat
📖بعضی آیات مهدویت جزءچهاردهم 1️⃣ حجر: 36-38 : ظهور، پایان مهلت ابلیس 2️⃣ نحل: 1 : ظهور، امری الهی 3️⃣ نحل: 33و34 : ظهور و رجعت 4️⃣ نحل: 38 : رجعت 5⃣ حجر :87 :امام زمان علیه السلام قرآن عظیم @ayatemahdaveyat
📖 بعضی آیات مهدویت جزء پانزدهم 1️⃣ اسراء: کل سوره : یاوران امام مهدی(عج) 2️⃣ اسراء: 4-6 : زمینه‌سازان ظهور 3️⃣ اسراء :81: آمدن حق و نابودی باطل 4⃣کهف: 65تا آخر سوره : غیبت و آثار وجودی حجت غایب از نظر 5⃣ اسرا : ۳۳ @ayatemahdaveyat