eitaa logo
اشارت
219 دنبال‌کننده
133 عکس
35 ویدیو
97 فایل
گوش بسپار، به ندای بی صدایِ انقلاب اسلامی .... ارتباط با اشارت؛ @alijazini
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 ۱ 📂 🔹 ما در تاریخی که قرار داریم کجا می توانیم باشیم؟ اینکه رهبری تأکید می کنند قصه ی شهدا و اسرا را مطالعه کنید به این منظور است ، اسرا بخواهند و نخواهند در مقاومت در دست خدا هستند، این مقاومت از شهادت بسیار سخت تر است، اگر بگویم اینها دهها بار شهید می شدند باز کم گفته ام. اینکه اینها می توانستند خود را نبازند یک اراده ی خاص و اخص است، اینها در قبضه ی این اراده هستند. ما چه می خواهیم از این صحنه؟ اگر راه را درست برویم برای ما یک آگاهی و خودآگاهی می آورد. 🔸 وقت باقی تاریخی ما شروع شده است. رسول خدا (ص) فرمودند:"لی مع الله وقت"، من در یک وقتی بودم که فقط خدا در منظرم بود، این حالت یگانگی بین انسان و خداست. روایت داریم که امیرالمومنین(ع) این وقت را برای پیامبر منحصر نمی کنند، انسان ها می توانند در حالتی قرار بگیرند که بین خودشان و خدا هیچی نباشد. به قول مولوی تمام وجودشان شهود باشد نه شاهدی که شهود می کند،فقط رؤیت است و حتی خدا به او نوری می دهد که به نور خدا رؤیت می کند و این احساسی که به نور خدا رؤیت می کند برایش هست نه اینکه می داند رؤیت می کند. اگر ما بخواهیم با خدایی که در این تاریخ طبق آیه ی "کل یوم هو فی شأن" با انقلاب اسلامی ظهور کرده است رابطه برقرار کنیم بدون ملک مقرب و نبی مرسلی، این وقت تاریخی انقلاب اسلامی است و اصلا هیچ راه دیگری برای ارتباط با خدا به این شکل نیست. @esharat
🖌 ۲ 📂 🔹 تاریخ محمد (ص) و تاریخ انبیاء تاریخ من و او نیست. بحث خدا را بفهمید و ثابت کنید و خود رابشناس تا خدا رابشناسی و... چیست؟ اوست که اوست. تاریخ انییاء تاریخ اثبات خدا نبوده است، اصلا مؤمنین فقط در جمال پیامبر خدا را می دیدند. نهیلیسم یعنی اینکه ما در وقت نباشیم، در وقت خودمان با حضرت حق نباشیم. شما همه ی عباداتتان برای این است که به شما خبر دادند وقت دارید. آخر کتاب "آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود" همین بحث است که چرا عبادت می کنید؟ چرا نماز می خوانید و روزه میگیرید؟ برای اینکه وقتمان را می خواهیم پیدا کنیم. 🔸 حالا که نهیلیسم ما را دچار دوگانگی می کند و انقلاب اسلامی ما را به وقت خودمان می آورد، وظیفه ی متفکر چیست؟ متفکر باید حواسش باشد که قصه ی ما توسعه نیافتگی نیست. ما بناست از غرب عقب نباشیم یا اصلا ما با همه چیز جور دیگری زندگی می کنیم؟ این خانه های قدیمی در اصفهان که شیخ بهایی مدیریت کردند، دقیقا آدم را در وقت خودش نگه می دارد ولی در خانه های الان انسان اصلا هیچ جا نیست، در خلأ زندگی می کند. البته خانه نمونه است. 🔹 ما اگر بخواهیم دین داشته باشیم باید عالم دینی داشته باشیم . در عالم بی دینی می بینید بچه ها شبهه می کنند و ما هم باید جواب بدهیم و اشکالی هم ندارد، اما بدانید ما باید جای دیگری برویم. ممکن است بگویید که ما چند نفر نشستیم اینجا چکار می کنیم! من این را قبول ندارم ، من این را قبول ندارم، من معتقدم اگر اشاره های ما درست باشد بقیه نمی توانند فکر نکنند. @esharat
🖌 ۳ 📂 🔸 ما در این تاریخ ناظر چه میدانی هستیم ؟ ما می خواهیم شهدا را نگاه کنیم، بعضی شان گزارشی از خودشان ندادند و رفتند، اما آنها که خودشان را لو دادند و میتوانیم بفهمیمشان، می بینیم عجیب به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی جز شهادت جلوشان نیست. قضیه ی اینها در نسبت با حقیقت دوران یعنی انقلاب اسلامی حق الیقین شده است، حق الیقین یعنی در وقت بودن، در وقت بودن یعنی دوگانگی بین خودشان و غیر وسط نبوده است. 🔹 انقلاب اسلامی همان ادامه ی امیرالمؤمنین است، امویان و عباسیان رفتند(زمان فانی)، مابودیم و امیرالمؤمنین( زمان باقی) این بزرگانی که ما می شناسیم هر کدام در زمانه ی خودشان مناسب زمانه شان زندگی کردند. مدرنیته همیشه یک پیشرفتی جلوی ما می گذارد که هیچ وقت نیست، خدا چیزی جلوی ما می گذارد که همیشه هست، در عین این که هست می گوید بیایید جلو، ما را از خودش منقطع نمی کند، این معنای عبور از نهیلیسم است. وقتی حق همیشه پیش شماست، گذشته و حال و آینده هم پیش شماست،پس در وقت هستید. چون انقلاب اسلامی وقت باقی تاریخ ماست، شما با آن می توانید در وقت باقی قرار بگیرید و می بینید که پوچی می رود و قرار، استقرار، بقا به صحنه می آید. 🔸 همه این ندا را نمی شنوند، اما اگر از آن صحبت کنی تصدیق می کنند،چه بپذیرند و چه به جهت روزمرگی هاشان قبول نکنند باز هم می بینند این حرف ها معنا دارد، اما در عین حال می بینند که اگر قبول کنند باید زندگی شان را عوض کنند، نمی توانند. ما اول باید به این برسیم که انسان ها همه می فهمند که این ندای انقلاب اسلامی به کجا اشاره دارد، می خواهد مستکبر باشد یا نباشد. گاهی هرمونیتیکی به ترامپ نگاه کنید، یعنی به سخن،معنی سخن و آن چه که فکر می کند توجه نکنید، به آن چه او را در برگرفته است توجه کنید. جان همه را انقلاب اسلامی در برگرفته است اما متوجه آن نیستند. @esharat
🖌 ۱ 📂 🔸 ما در دهه ی چهارم انقلاب کجا ایستادیم؟ ما در مقام اذ رمیت هستیم یا در مقام رمیت؟ اگر در مقام رمیت نباشید نمی توانید انقلاب را ادامه دهید. عقل و ادب ادامه ی انقلاب اسلامی در این تاریخ مقام اذ رمیت است. امیرالمومنین (ع) می خواهند تاریخی که اسلام آورده است را به صحنه بیاورد. این باقی ماندن بر حقیقت است هرچند خانه نشین شود،چه فرقی می کند. امروز می بینید که امیرالمومنین (ع) تاریخ را تغذیه می کنند.آل سعود همه ی تلاش خود را می کند که بماند و ما هیچ کاری نمی کنیم و می مانیم. بنی امیه امام حسین (ع ) را شهید می کند که بماند، امام حسین (ع) شهید می شوند و می مانند. 🔹 در زیر سایه ی حضور تاریخی قرار گرفتن چیز دیگری است. اگر فهمیدید که انقلاب اسلامی از این جنس است دیگر در جایگاه خاصی قرار می گیرید. خداوند در این تاریخ نسبت خاصی با ما برقرار کرده است. 🔸 تشییع کنندگان شهدا دو دسته اند، عده ای جانشان شعله ور است نسبت به این تاریخی که شهدا متذکر شدند،می آیند و می شوند یکی از متفکران تاریخ. ولی عده ای هستند که اصلا بیرون از این تاریخ اند. کسی که در تاریخی که تاریخ فتح انقلاب اسلامی است بیرون تاریخ است بیچاره می شود، این نمی داند که مثل پدرش نمی تواند زندگی کند، می گوید من نماز و روزه ام را انجام می دهم کاری هم به آقای خمینی و آقای خامنه ای و حججی ندارم، این حواسش نیست که تاریخش چیز دیگری است و او را چیزی در برگرفته که پدرش را در برنگرفته بود. بیرون تاریخ بودن خیلی سخت است و نتیجه اش خیلی چیزها می شود،ببینید تمام قاتلان امام حسین(ع) در تاریخی که باید حضرت به صحنه می آوردند به چه روزی افتادند. @tashakole_esharat
🖌 ۲ 📂 🔹 نظر کردن به حقیقت و فکر کردن به آن خیلی فرق می کند. اگر نظر بیندازید به خدا با کوچکترین خطا رابطه تان کدر می شود. 🔸حقیقت یعنی حق در جلوه ی خاص. مرحوم آیت الله قاضی حقیقت دوران خودش است، یعنی حق در سبک و سلوک قاضی (ره). امیرالمومنین (ع) به حقیقتی که مقابلمان هست اشاره می کنند،اینگونه است که شما می توانید برسید به اینکه همه ی عالم را خدا گرفته است. 🔹 باید افراد در خودشان انقلاب اسلامی را بیابند، بعد از آن با اشاره ها اجمالشان به تفصیل می رسد. اجمال به تفصیل فقط با اشاره ممکن است. اجمال جایی است که حقیقتی هست اما سوسو می زند. انقلاب اسلامی یک حقیقت است و ما باید بدانیم که حقیقت را باید با زبان اشاره فهمید. 🔸 تقوا با صبر ممکن است، صبر در قرآن خیلی واژه ی عجیبی است. یعنی حالا که آمد و رفت، بر عهد آن وقت که آمد بمان. اینکه حضرت امام (ره) فرمودند انقلابی ماندن مهم است قواعد توحیدی دارد. @tashakole_esharat
🖌 ۳ 📂 🔹 اینکه می گویید یافتم، تمام شد، می بینید رفت، یا اینکه می گویید رفت و فایده ندارد می بینید آمد ( می بینید بین آشکاری و پنهانی حقیقت حقیقت قرار دارید ) باید تحمل کنید، بسیار سخت است. 🔸 زبان امروز زبان موضوعی نیست که شما بخواهید با انتزاعیات و مفاهیم مسیله را حل کنید. دوران اثبات خدا گذشته است. 🔹 اگر خواستیم با حقیقت مرتبط شویم آداب خاصی می خواهد. نمی شود در زهد و تفکر متافیزیکی و انتزاعی باشیم و با مفاهیم زندگی کنیم و بخواهیم حقیقت بر ما رخ بنماید. 🔸 ما چاره ای نداریم تا در این تاریخ زبانی را بگشاییم تا با آن زبان بتوانیم انقلاب اسلامی را درک کنیم. تا ما گنگ نشویم آن زبانی که درون ماست سخن نمی گوید. ما در امام و رهبری می بینیم که گفت شان گفت خداست در بستر انقلاب اسلامی، یعنی امام و رهبری می خواهند سخن انقلاب اسلامی را برسانند. @tashakole_esharat
🖌 ۱ 📂 🔹ما الان گرفتار یک خطر شدیم، اگر انقلاب اسلامی نبود، خطری برای اینکه این مولود را تبیین کنیم هم نبود. حالا که انقلاب اسلامی ظهور کرده است، اگر کسی به آن بی تفاوت باشد و بگوید من می خواهم مثل قبل زندگی کنم حتما گنه کار است و شیاطین او را بسیار اذیت می کنند، برای اینکه افقی گشوده شده است و او نسبت به این افق بی تفاوت است، مثل این است که شما بر دین عیسی (ع) باشید و دین محمد (ص) بیاید، خب کافر می شوید، برای اینکه یک افقی از توحید گشوده شده که نادیده گرفتن آن یعنی نفی قبلی، چون بلوغ توحید عیسی (ع) توحید محمد (ص) است. 🔸شما در این تاریخ نمی توانید هیچ نگویید، حرف های معمولی گذشته را هم نمی توانید بزنید، شما در این دو حال در ظلمات هستید. @tashakole_esharat
🖌 ۲ 📂 🔹اگر انقلاب اسلامی افق گشوده ی خداوند در این تاریخ است، اگر زبان ما زبان متافیزیک شد انقلاب اسلامی به حجاب رفته است. 🔸 حقیقت چیزی است که انسان را جذب می کند. حقیقت یعنی همین که انسان در رابطه با او می خواهد با ولع به سویش برود. هیچ وقت از مفهوم حقیقت کاری بر نمی آید ( مفهوم آب که تر نیست ) مفهوم حقیقت، حقیقت نیست. 🔹 برای انقلاب اسلامی که حقیقت مطلق است به زبانی نیازاست که به اواشاره کند، یکی از راه هایش راه شهداست. شهدا بیشتر سلوکشان، سلوک سکوت و عمل بود. 🔸 در حضور انقلاب اسلامی یکی از راه هایی سلوک در آن، گوش دادن به ندایی است که او با ما سخن بگوید. 🔹 درباره ی حقیقت می شود تفکر کرد. اگر ما زبان مناسب پیدا کنیم، می توانیم راجع به انقلاب اسلامی تفکر کنیم. ما الان نمی توانیم راجع به انقلاب اسلامی تفکر کنیم. لازمه ی تفکر نسبت به یک حقیقت، زبان آن حقیقت است. اساسا زبان خود حقیقت می شود. 🔸 خداوند که حقیقت الحقایق است در یوم ها ظاهر می شود. کل یوم هو فی شأن. خدا حقیقت است پس باید در تاریخ دنبال حقیقت بود. باید به حقیقت اشاره کرد که زبان خاص خودش را می خواهد. وقتی به حقیقت اشاره کنی این می شود تفکر. تفکر این است که بتوانیم حقیقت را در منظر خودمان بیابیم. 🔹 اگر ما سال ها بر روی چیزی تفکر کنیم ( به حقیقت آن رجوع کنیم ) آرام آرام زبانمان گشوده می شود. اگر کسی به حقیقت برسد دیگر نمی تواند حرف بزند، آن وقت یکی دیگر است که حرف می زند. @tashakole_esharat
🖌 ۳ 📂 🔸انقلاب اسلامی کلام خداست درتکوین، اگر کسی بخواهد در تشریع این را توصیف کند، باید منتظر بماند تا خدا سخن بگوید. من آوینی را مثال خوبی می دانم اما نه اینکه در آوینی متوقف شوید.یقینا این مرد الهی صبر کرد و آماده شد تا خداوند به نوری که می خواهد انقلاب اسلامی را بنمایاند در ایشان سخن بگوید. سخن او سخن خداست. 🔹 ابتدا باید یک چیزی ما را در بر بگیرد تا وقتی می خواهیم سخن بگوییم آن چیزی را که قلب کشف کرده است بگوییم. قلب را افق خود قرار دهیم و منتظر باشیم او بگوید، البته نظارت عقل هم باید باشد. 🔸 انسان در زبانش مأوا می گزیند. در وصف انقلاب من می گویم اگر انقلاب اسلامی به گویش در بیاید خیلی مأوای خوبی است. 🔹 اگر دیدید می توانید مدت ها خاموش باشید، خوشحال شوید. نشان می دهد روح انتظار در شما هست. آوینی در آن مقطع گزارشگر خوبی بود. عرفا گزارشگر شهودشان هستند و عموما هم موفق اند، چون زبانشان را از خود (منیت) آزاد می کنند. @tashakole_esharat