در نظر به وجه اصیل #انسانیِ_انسان_ها است که هرکس حتی آنهایی که به ظاهر شمّ و ذوق مذهبی هم ندارند احساس می کنند #قرآن با بنیادینترین ابعاد آنها با آنها گفتگو دارد و این است آن قدمی که میتوان و باید با نظر به #انسان_جدید در این تاریخ برداشت.
وقتی بپذیریم قرآن به عالم انسانی انسانها تعلّق دارد و جوابگوی پرسشهایی است که از اعماق جان انسانها سر برمیآورد که همان مقام تقوایی است که در وصف آن فرمود: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ»(بقره/2) یعنی انسانهایی که از تمام نسبتهای تَوهّمی و دروغین، خود را آزاد کردهاند تا در امری حقیقی حاضر شوند. در اینجا است که میفهمیم هر اندازه انسان به بودن اصیل خود بیشتر نزدیک شده باشد به همان اندازه قرآن با او بیشتر گفتگو دارد و این یعنی «حضور در اکنونِ بیکرانه جاودانه خود»....
مقدمه / کتاب تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشاره های قدسی
#استاد_طاهرزاده
#آخرین_انسان
#حضور_ایمانی
@esharat
اشارت
معنای انتظاری که شهید را در بر می گیرد در رثای شهید روحالله عجیمیان باید دوید و باز هم دوید و اگر
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باید دوید و باز هم دوید و اگر در این شرایط تاریخی کس دیگری را هم نیافتید و تنها ماندید، بدانید در این راه حتی از تنهایی خود هم لذت میبرید، زیرا در راهی هستید که رنگ توحید دارد. دویدنی شبیه دویدن حضرت یوسف.ع. در راهی که راه اطاعت از حضرت حق و دورشدن از معصیت الهی بود. دویدنی که تنها در مسیر دویدن، درهای بسته گشوده میشود. مثل آنکه برای شهید شهریاری گشوده شد و اورانیوم 20٪ را تهیه کرد. پس:
چونکه رخنه نیست در عالم پدید
خیره یوسفوار میباید دوید
دویدن در مسیر توحید، عشقی را به انسان عطا میکند که در جای دیگر نمیتوان آن را تجربه کرد. هیچ ماندنی ما را به این عشق نمیرساند. آیا در این حالت این ما نیستیم که با نظر به جهان مدرنیته با خود خواهیم گفت: آیا در جهان مدرنی که هماکنون روشن شده که ناقص است، ما در این جهان چه اندازه میتوانیم در آرامش بهسر بریم؟ در حالیکه با حضور در تاریخی که با انقلاب اسلامی به ظهور آمده، چون به خود آییم با خود خواهم گفت: روانمان چه اندازه بیدار شده، سبکبارتر از یک پَر. این جهان چه اندازه گشوده است و چرا شهدا اینچنین سبکبار به سوی چنین جهانی میدویدند؟ چه چیز موجب شد اینان همچنان دویدند و باز هم دویدند و خود را در آغوش شهادت یافتند، تا جایی که حضرت روح الله«ره» در وصف آنها فرمود:
«از شهدا که نمیشود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستاناند. شهدا در قهقهه مستانهشان در شادی وصولشان، عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»اند (آلعمران \ 169) اینجا صحبت عشق است و عشق، و قلم در ترسیمش بر خود میشکافد.» (صحيفه امام، ج21، ص 147)
#استاد_طاهرزاده
#حضور_ایمانی
@esharat
63.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سید ابراهیم!
تو گنگ خواب دیده و عالم تمام کر!
اما آنقدر رفتی تا لکنت زبانت را با کمال خلیفه اللهی جبران کنی و سخن خدا را به صحنهی غبار گرفتهی سیاست بیاوری. عرصهای که پر از قیل و قالها است و هنوز کسی درنیافته است که این راه نه با زبان سیاست روزمره و بیان طرحها و ایدهها که با سکوتی که پس از آن خدا سخن بگوید طی میشود...
#ببینید
🎥...سیّد ابراهیم...
لینک با کیفیت این #روایت در آپارات #سیمای_هنر_و_اندیشه
https://aparat.com/v/stc91du
#حضور_ایمانی
#شهادت_و_سیاست
#آیا_حکایت_باز_شهيد_رئيسی_از_او_به_گوش_نمی_رسد؟
@soha_sima
@esharat
اشارت
همین اندازه میدانم دلم در هوای عزمی است که نام آن را «آینده این تاریخ» میگذارم. و این راز دلدادگی
و ما ادراک ماالملاصدرا.pdf
459.7K
هر آنچه به #آینده بشر یعنی بشری که تنها میتواند در #اصیلترین_عقل، #عشق را تجربه کند؛ میاندیشم بزرگتر از اندیشهای که «#وجود» را آری! «وجود» را و نه مفهوم «وجود» را مدّ نظر دارد، نمییابم. میماند که چه کسی این موضوع را مدّ نظر داشته باشد و پس آنگه با این بشر آن را در میان گذارد و این یعنی حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» که با حیرت تمام متوجه جایگاه عظیم جناب صدرالمتألهین شد و نه آنکه آن را فهمید، به جان دوست، آن را چشید و در افق حضور تاریخی صدرا، خود را با خود آشنا کرد و پس آنگه با مردمان با روح صدرایی خود سخنانی آنچنان #نرم گفت. و این رازِ شخصیت حضرت روح الله است نسبت به #خود و نسبت #مردم. مگر میشود اگر بخواهیم با این مردم در این تاریخ سخن بگوییم و از روح صدرایی که این مردم سخت، بدان نیاز دارند، غافل باشیم؟
#نهایی_ترین_انسان
#حضور_ایمانی
@esharat
اشارت
هر آنچه به #آینده بشر یعنی بشری که تنها میتواند در #اصیلترین_عقل، #عشق را تجربه کند؛ میاندیشم بزر
شخصیت تاریخی صدرالمتألهین و نظر به نهایی ترین انسان.mp3
45.46M
شخصیت تاریخی صدرالمتألهین و نظر به نهایی ترین انسان
با حضور #استاد_طاهرزاده
در مکتب صدرا، اصالت وجودی مدّ نظر است که در راستای ایمانی زندهتر و در عین عقلانیت پیش آید، زیرا از یک طرف به «وجود» و «هستی» نظر دارد و از طرف دیگر به انسان میاندیشد. بدون هرگونه چگونگی که حجاب درک آن حضور است.
#نهایی_ترین_انسان
#حضور_ایمانی
@esharat
اشارت
اگر این #آخرین_انسان ، حضرت #مولا علی«علیهالسلام» را بیابد به جهت طلب بزرگی که در جان #خود احساس می
41.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت #علی «علیه السلام »؛
#نهایی_ترین_حضور_برای_انسان
آری! حقیقتاً آن نهاییترین حضور ذیل نبوت نبیّ، تنها و تنها با نظر به حضوری است که در نسبت با مولایمان علی«علیهالسلام» میتواند برای هر کس پیش آید؛ تا انسان هرچه بیشتر با نظر به آن حضرت خود را در ابعاد متعالیتری احساس کند.
و این است معنای نسبتی که ما با ولایت آن حضرت میتوانیم داشته باشیم.
عید سعید غدیر که بازخوانی و احیای آن «عهد» و «نسبت» است؛ بر عزیزان مبارک باد.
طاهرزاده
غدیر خم | 1403
#آخرین_انسان
#حضور_ایمانی
@esharat
اشارت
اگر ما در این زمانه #نیست_انگاری را به عنوان تقدیر تاریخی که در جهان مدرن در آن هستیم، نفهمیم و نسب
امروز فارغ از همه نظرسنجیها باید متوجه باشیم که به لطف خدا و تلاش جبهه انقلاب با همه اختلافها بار دیگر انقلاب به سخن آمد و توانست تذکری به آینده ایران و عظمت این کشور داشته باشد.
زبانی که تلاش میکند بجای آنکه وعدههای خیالی دهد دعوت به عهدی دوباره است تا در این عهد همت و عزم ساختن ایران پیش آید...
در این عهد بیش از هرچیز دیگر باید منتظر متفکران و هنرمندان و دانشمندان بود تا با عبور از مشهوراتِ قدرت و ثروت زمینه حضور و نقش آفرینی ملت ایران را فراهم آورند.
#در_تاریخ_انقلاب_اسلامی
@soha_sima
@esharat
حضور در مرحلـه دوم انتخـــابـــات و با نظر به میدانی که آقای دکتـر جلیــلی مد نظــر دارند و بــا توجـــه بـــه موقعیـت مقـــــابل ایشــــان ،انتخاب ایشان نظر به راهی است برای عبور از #نیست_انگاری و پوچــی تاریخ مدرن و حضور در شور و شعف #ایمان در بستر تاریخی که با انقلاب اسلامی آغاز شده.
#استاد_طاهرزاده
تیرماه 1403
#حضور_ایمانی
#آخرین_انسان
@esharat
اشارت
#عید_فطر_و_حضوری_دیگر متن پیاده شده شرح #استاد_طاهرزاده بر غزل 132 حافظ | فروردین ماه 1403 اعتکاف ر
چه مستی است ندانم که رو به ما آورد
که بود ساقی و این باده از کجا آورد
تو نیز باده به چنگ آر و راه صحرا گیر
که مرغ نغمه سرا ساز خوش نوا آورد
دلا چو غنچه شکایت ز کار بسته مکن
که باد صبح نسیم گره گشا آورد
رسیدن گل و نسرین به خیر و خوبی باد
بنفشه شاد و کش آمد سمن صفا آورد
صبا به خوش خبری هدهد سلیمان است
که مژده طرب از گلشن سبا آورد
علاج ضعف دل ما کرشمه ساقیست
بر آر سر که طبیب آمد و دوا آورد
مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد
به تنگ چشمی آن ترک لشکری نازم
که حمله بر من درویش یک قبا آورد
فلک غلامی حافظ کنون به طاء کند
که التجا به در دولت شما آورد
۱۵ تیرماه
#ما_و_تجربه_ایمانی_که_در_آن_هستیم.
#حضور_مردم
#حضور_ایمانی
@esharat
اشارت
چه مستی است ندانم که رو به ما آورد که بود ساقی و این باده از کجا آورد تو نیز باده به چنگ آر و راه ص
چه مستی است ندانم که رو به ما آورد
که بود ساقی و این باده از کجا آورد
چه سرور و مستی است که در این لحظات آن را می چشیم از حضور مردم ، ایمانی که با آن در فتح آینده ی تاریخ حاضریم.
#ما_و_تجربه_ایمانی_که_در_آن_هستیم
#انتخابات_ریاست_جمهوری
@esharat
هدایت شده از اشارت
ما و آغازی دیگر در محرم.pdf
108.2K
#نمیدانم برای جناب حافظ در مسیری که رو به سوی آن داشت و میتوان آن را افق حضور او نامید، با چه امری روبرو میشود که زبانش برای سرودن این غزل به گفت آمد؟ ولی بنده در این روزها و در این #آغازی_که_ماه_محرمِ_امسال_در_مقابل_بنده_گشوده_شده از این غزل چنین افقی را مقابل خود یافتهام که ذیلاً عرض میکنم. حال این شما و این غزل وآنچه در دل این کلمات در مقابل شما گشوده میشود....
#استاد_طاهرزاده
#زبان_اشارت
#غزل ۱۲۵ حافظ
@esharat
اشارت
#نمیدانم برای جناب حافظ در مسیری که رو به سوی آن داشت و میتوان آن را افق حضور او نامید، با چه امری
به یادِ چشم تو خود را خراب خواهم ساخت
بنایِ عهدِ قدیم استوار خواهم کرد
ای محبوب ازلی که شهیدان با نظر به نگاه تو خود را این چنین ویران کرده اند، من نیز
بنا دارم در این محرم با توجه به چنین حضوری خود را به میان آورم و بنای عهد قدیم که
همان نظر به ربوبیت تو در عهد الست بود را دوباره استوار کنند تا پریروزم به پس فردای
تاریخِ توحیدی برگردد، زیرا میدانم قرار تو با ما آن بود تا هنوز انانیت و خودخواهی و خودبینی در من باقی است و فنایی به میان نیامده، آن ایمان و شور ایمانی به ظهور نیاید و
باز تنهایی و احساس بیخودی...
#زبان_اشارت
#حضور_ایمانی
@esharat