eitaa logo
عـشـق سـیـسـتـو
1.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
14 فایل
اینجا هم از سیستان می گوییم، از سرزمین اولین ها و تمدن هفت هزار ساله 🆔 @ESHGHE30STO کانال عشق سیستو دارای مجوز رسمی و کد شامد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط با ما @ESHGHESISTO
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ظریف در پاسخ به سوال دهمرده در صحن مجلس: توقع ما از افغانستان انجام تعهداتش در حقابه هیرمند است 🌹 @ESHGHE30STO 🔹وزیر امور خارجه با بیان اینکه انتظار ما از دولت افغانستان انجام تعهداتش در زمینه حقابه هیرمند است، گفت:: اجلاس کمیساریای عالی تهران و افغانستان به زودی در تهران برگزار خواهد شد. 🔹محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (یکشنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دکتر دهمرده نماینده سیستان که درباره علت عدم اقدام جدی در رابطه با  حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان بود، اظهارداشت::موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و هریرود دو موضوعی است که سالها مسئله دولت ایران و افغانستان بوده است، قرارداد ١٣۵١بعد از ده‌ها سال مذاکره و گفتگو  به نتیجه رسیده و این از موضوعات است که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی آن را مورد پیگیری قرار داده و تاکنون ١۶ بار جلسه ویژه حق‌آبه هیرمند را برگزار کرده است. 🔸در سفرهای رؤسای جمهور ایران و افغانستان موضوع حق‌آبه هیرمند همواره مورد بحث جدی با دولت افغانستان بوده است هرچند مشکل آب کشور و استان سیستان و بلوچستان تنها از طریق حق‌آبه حل شدنی نیست بلکه این موضوع نیازمند برنامه جامع است البته وزارت امور خارجه به وظایفش در این زمینه عمل کرده و می‌کند. 🔹وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با اشرف‌غنی رئیس جمهور این کشور دیدار کردم که در نهایت توافق شد کمیته‌های ۵ گانه‌ای برای بررسی موضوعات مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تشکیل شود. روابط دو کشور در یک مجموعه و بسته دیده شده که حق‌آبه هم یکی از موضوعات آن است. 🔸وی با بیان اینکه کمیته ویژه‌ای برای بحث آب داشتیم، گفت: از ۵ کمیته، ٣ کمیته به نتیجه رسیده و منتظر تعیین تکلیف ٢ کمیته دیگر هستیم تا به نتیجه برسد، مجموعه توافقات جامع راهبردی بین ایران و افغانستان در این ۵ کمیته در نظر گرفته شده است. 🔸یکی از این ٣ کمیته، کمیته آب است که از طرف جمهوری اسلامی ایران آقای عراقچی معاون حقوقی وقت، ریاست آن را بر عهده داشته است. 🔹 اجلاس کمیساران عالی تهران-افغانستان به زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه ما باید با هم فعالیت کنیم و وزارت امور خارجه نیز در حد توان خودش و در حد حوزه‌هایی که می‌تواند فعال باشد کار را پیگیری کرده و می‌کند. 🔸 با توجه به ٢ یادداشت اعتراضی که دادیم باید اجلاس اضطراری کمیساران عالی آب برگزار شود درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹پس از ارایه پاسخ ظریف در خصوص پیگیری حقابه رودخانه هیرمند؛ دهمرده از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد 🌹 @ESHGHE30STO 🔹سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ١۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش سوال دکتر حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، زهک ، هیرمند و هامون از وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است، گفت: در اجرای ماده ٢٠٩ آیین‌نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه 22341/83 مورخ 24/7/96 هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛ سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، زهک، هیرمند و هامون از وزیر امور خارجه جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده  و طی دو نوبت در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفت. 🔹گفتنی است بعد از ارایه پاسخ از سوی وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، حبیب الله دهمرده نماینده سوال کننده از پاسخ وی قانع شد درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹دکتر دهمرده: منطقه آزاد سیستان تسهیل کننده ارتباط کشورهای آسیای میانه تا چابهار 🌹 @ESHGHE30STO 🔹ایجاد منطقه آزاد در سیستان به دلیل ظرفیت‌های مطلوب این منطقه و حاکم شدن شرایط خاص تجاری در آن، سبب جلب توجه تجار و بازرگانان به این منطقه می‌شود. 🔹نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه آزاد سیستان ظرفیتی منحصر به فرد برای تحول شرق کشور و توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان است که امیدواریم با همت نمایندگان به تصویب برسد. 🔸منطقه آزاد یک ظرفیت منحصر به فرد برای سیستان است که علاوه بر تغییر چهره اقتصادی منطقه و رونق محور ترانزیتی چابهار - میلک سبب تحول شرق کشور می‌شود. 🔹تمام دنیا بر این باورند که «چابهار - میلک» با هم می‌توانند نقش موثر خود در برقراری روابط اقتصادی شرق و غرب دنیا را ایفا کنند و هیچ کدام به تنهایی معنی پیدا نمی کند. 🔹ابتدا ظرفیت چابهار باید ارتقا پیدا کند و در قسمت بعد حمل و نقل که راه آهن و جاده مناسب است باید در این محور شکل گیرد تا بتوانیم از ظرفیت چابهار- میلک به بهترین شکل استفاده کنیم. 🔸به موازات منطقه آزاد سیستان، منطقه آزاد تجاری نیمروز افغانستان نیز باید شکل گیرد تا بیشتر کشورهای دنیا از کریدور سه منطقه آزاد «چابهار، سیستان، نیمروز» نهایت استفاده را ببرند. 🔹 مرز یک فرصت است و فقط باید ساماندهی شود. 🔸 وقتی مرزهای استان به ویژه میلک و چابهار می‌تواند در جهت توسعه شرق کشور نقش ایفا کند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. 🔹 منطقه آزاد سیستان مکمل منطقه آزاد چابهار است و این 2 با هم می‌توانند، نقش جاده‌ی ابریشم را ایفا کنند و به تنهایی یک منطقه نمی‌تواند سودمند باشد. 🔸مناطق آزاد ساز و کار خودش را می‌خواهد چون سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش ورود پیدا می‌کنند بنابراین توجیه اقتصادی برای این منطقه وجود دارد. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹دکتر احمدعلی کیخا در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص استراتژِی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم مشترک گفت: سوال مذکور از وزیر بعد از دو سال توسط کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه شده است که بیانگر اهمیت بررسی این موضوع تلقی می شود. 🔹نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی رسانه‌ها طی سال‌های گذشته به موضوع خشکسالی دریاچه ارومیه توجه می‌کردند نسبت به از بین رفتن هامون توجه نکرده است، افزود: بر این اساس باید اذعان کرد که امسال ۳ میلیون مترمکعب آب وارد کشورمان شده است. 🔹وی تأکید کرد: آب موجود در چاه‌های زابل فقط کفاف آب آشامیدنی منطقه سیستان تا پایان سال را می‌دهد از این رو روستاهای منطقه در حال تخلیه شدن است، مردم در بی‌آبی هلاک شده و دام‌های آنها از بین رفته است. 🔹این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: منافع دیپلماسی کشورمان در مقابل افغانستان طی ۴۰ سال گذشته چه بوده است؛ به عنوان مثال فقط در یکی از بیمارستان‌های زابل حدود ۱۰ میلیارد برای مهاجرین افغان هزینه شده است. 🔹کیخا با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای ثبت جهانی هامون در نهادهای بین‌المللی استفاده نشده است، ادامه داد: متأسفانه با کج فهمی‌های کارشناسی و مدیریت غیراصولی آب‌های مرزی نسل‌های آینده منطقه را دچار مشکل کرده‌ایم. 🔹وی با اشاره به اینکه آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، تصریح کرد: باید به افغانستان تأکید شود یا همه چیز با هم یا هیچ چیز. 🔹نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد اقدامات دولت‌ها طی سال‌های گذشته در مقابل افغانستان بر اساس وادادگی بوده است. 🔹هرگونه همکاری با افغانستان در حوزه آب باید از طریق وزارت نیرو انجام شود 🔹دکتر کیخا با بیان اینکه هرگونه همکاری با افغانستان در حوزه آب باید از طریق وزارت نیرو انجام شود، افزود: هرگونه بده و بستان در حوزه آب باید از طریق وزیر نیرو و این وزارتخانه انجام شود. 🔹 کیخا ادامه داد: از رئیس جمهور که شخصیتی حقوقدان بوده و سمت‌های مهمی در طی ۴۰ سال انقلاب داشته انتظار می‌رفت که بهتر با مسئله آب شرق کشور برخورد می‌کرد. 🔹نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در فصل تابستان ممکن است با مشکل آب شرب مواجه شوند، اظهار داشت: اگر نتوانید آب شرب زابل، زهک و زاهدان را در شهریورماه تأمین کنید می‌خواهید چه اقدامی انجام دهید. 🔹وی با بیان اینکه دولت باید در زمینه حقابه هیرمند و شرق کشور با افغانستان چانه‌زنی کند، افزود: افغان‌ها بدانند اگر با ایران همکاری نکنند همه ایران از هیرمند و هامون و سیستان و بلوچستان حمایت می‌کنند. 🔹نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس هشتم به دفتر مقام معظم رهبری و مسئولان نظام نامه‌ای ارسال کرده است، تصریح کرد: در آن نامه تأکید کردم که با ایجاد تقاضای جدید و بردن آب سیستان به شهرهای دیگر دست نسل‌های آینده بسته می‌شود. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🎼 کـنـجـه زابــل 🎤باصدای غزاله بزی ✍شعر🔹محمدمیر 🎧میکس🔹احمدکریمی 🔹کاری ازگروه هنری عشق سیستو 🌹 @ESHGHE30STO
کنجه زابل.mp3
2.44M
🎼 کـنـجـه زابــل 🎤باصدای غزاله بزی ✍شعر🔹محمدمیر 🎧میکس🔹احمدکریمی 🔹کاری ازگروه هنری عشق سیستو درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔻🔺مراسم عروسی در سیستان 🌹 @ESHGHE30STO 🔹🔺درود بَردَه Drud bardā 🔹گفتنی است که در مرحلۀ «خواستگاری» جز از به توافق رسیدن برای ازدواج دختر و پسر وتعیین شرایط، کار دیگری انجام نمی پذیرد، الّا این که معیّن کنند در چه زمانی، رسماً برای رسمی شدن نامزدی آن دختر و پسر«نشانی» یا«کوش دُنَک ĸoWš donaĸ »(کفش دانک) ببرند. 🔺گاه هم این زمان را در روز های پس از مراسم خواستگاری معیّن می کنند.به هر حال برای رسمیّت دادن به نامزدی دختر و پسر مورد نظر، در یکی از روزها، گروهی از خانوادۀ داماد، (بیشتر بانوان)، طیّ مراسم ویژه ای هدایایی را به خانۀ دختر برده، تقدیم می کنند و از این روز به بعد، دختر وپسر مورد نظر نامزد هم می شوند. این مراسم بردن هدایای نامزدی را به خانۀ دختر«درود برده» می گویند که اغلب باشادی و هلهله هم همراه است وآنگاه که برای رفتن به خانۀ دختر باید از دهی به دهی دیگرروند،«درود» می بردند، بیشتر مسیر راه را ، با نواختن دایره وخواندن ترانه و گاه با نواختن دهل وسرنا طی می کردند. 🔻مجموع هدایایی را که در این مراسم تقدیم عروس آینده می کردند « کوش دُنَک» می گفتند، به معنای هدیه ای موقّتی به کفش عروس، یا دراندازۀ بهای کفش عروس. این هدیه ها بسته به وسع خانواده ها می توانست شامل یک یا چند دست لباس و یک انگشتر به عروس باشد و ممکن بود شامل جواهرات گرانبها هم بشود (در بارۀ اصطلاح «کوش دُنَک» بد نیست به این روایت پیرنیا هم توجّه شود، به آنجا که پیر نیا در صفحۀ516 ایران باستان، به نقل از هرودوت می نویسد:« از زمان تسلّط پارسی ها بر مصر، هرکدام از شاهان پارس، این شهر[آنتیلا] رابه زن خود برای پول کفش می دهد») مراسم «درود برده» با صرف شام خانوادۀ پسر در خانوادۀ دختر به پایان می رسید با تشکر از استاد جواد محمدی خمک در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عروسی در سیستان 🔹اجرای نمادین مراسم سرتراشک در عروسی های سیستانی ها درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹ارگ قدیم قلعه نو اثر استاد علی پیران 🔻تکنیک آبرنگ درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔻🔺مراسم عروسی در سیستان 🌹 @ESHGHE30STO 🔹🔺اغد بستۀ āýd bast ā (عقد کنان) عقد کنان، در سیستان هم طبق مراسم دینی انجام می پذیرفت ومی پذیرد و در سیستان مراسم ویژۀ خود را نداشت. هدیۀ سر سفرۀ عقد هم درقدیم مرسوم نبود. زمانش هم اغلب همزمان با مراسم عروسی است و یا در همان اندکی پس توافق برای امر ازدواج دختر و پسر. 🔻🔺مدّت نامزدی، چه نامزد ها در عقد باشند و یا نامزد عرفی، تقریباً طولانی بود و هست. یک دلیلش هم این بود که می گفتند بگذارید که دختر و پسر از روز های خوش نامزدی بیشتر بهره ببرند. 🔹کادو یا هدیۀ سر سفرۀ عقد به عروس وداماد، از سوی خویشاوندان و دوستان بسیار صمیمی که به مراسم عقد بندان دعوت شده باشند، از چیزهاییست که اخیراً در عروسی های امروزی تر وبه تقلید از مراسم جاهای دیگر برآیین های عروسی سیستانی افزوده شده است 🔹🔺زه خونی Zā xōni 🔺🔻پس از مراسم «درود برده» و«کوش دُنَک» کردن، خانواده هایی که احتیاط مذهبی بیشتری داشتند، دختر و پسر نامزد شده را به عقد هم در می آوردند و کسانی هم همان نامزدی عرفی را کافی می دانستند تا زمانی که هنگام عروسی فرا رسد و عقد وعروسی یک جا صورت پذیرد. در تمام دوران نامزدی دختر و پسر که عمدتاً کوتاه مدّت هم نبود، وظیفۀ شرافتی و عاطفی پسر و خانوادۀ او بود که همزمان با اعیاد مذهبی و جشن های ملّی هدایایی به خانوادۀ عروس بفرستد. 🔻وامّا مراسم عروسی، عملاً با مرحلۀ دعوت از مدعوّین آغاز می شد. 🔺دعوت از مدعوّین که اصولاً دعوت خانوادگی بود ونه دعوت فرد فرد، به عهدۀ بانوان بود و به همین دلیل هم مراسم دعوت را«زه خونی» یعنی فراخوانی توّسط بانوان می گفتند. 🔹در اجرای این مرحله بانو یا بانوانی، عموماً محترم، از خانوادۀ داماد، به همراه یک یا چند دختر جوان، به خانۀ تک تک کسانی که باید دعوت شوند می رفتند وشفاهاً مجموع افراد آن خانواده را به عروسی دعوت می کردند. خانوادۀ مدعوّ هم در پایان دعوت وهنگام رفتن دعوت کنندگان از خانه اش، چیزی از قبیل قند یا چای و یا دیگر ملزومات مراسم پذیرایی در عروسی را با احترام تقدیم دعوت کنندگان می کرد و آنان، آن هدایارا به خانوادۀ داماد می رساندند و این نخستین همیاری در برگزاری عروسی سیستانی هاست، از سوی اقوام و دوستان وآشنایان، با خانوادۀ عروس وداماد صورت می پذیرفت. با تشکر از استاد جواد محمدی خمک،سکایی سیستانی در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔻🔺مراسم عروسی در سیستان 🌹 @ESHGHE30STO 🔹🔺سرشویی 🔻🔺شب پیش از شب عروسی را که در آن شب حنابندان هم انجام داده می شود، شب سرشویی می گویند، چرا که در غروب این شب، تعدادی از بانوان خانوادۀ عروس به همراه زنان جوانتر، عروس خانم را به حمّام می برند وبرای مراسم حنا بندان آماده می کنند.درقدیم که هنوز خانه ها حمّام نداشت، برای این کار پیشاپیش حمّام محل را غرق می کردند که ویژۀ عروس و همراهانش باشد. مراسم سر شویی وحنابندان در منزل عروس برپا می شد و شام این شب را خانوادۀ داماد تدارک دیده، به خانۀ عروس می آوردند وپس از مراسم سرشویی و «در واکنه» و حنابندان آن را مشترکاً با خانوادۀ عروس و میهمانان به خیری و خوشی مصرف می کردند. 🔹🔺در واکنی dar vâ konē( در بگشایید) 🔹🔻در شب حنابندان، پیش از آن که خانوادۀ داماد به منزل خانوادۀ عروس برسند، جوانان خانوادۀ عروس در خانه را می بندند وهمزمان با رسیدن خانوادۀ داماد پشت در را محکم می گیرند به این مفهوم ناز و افاده ای که یعنی ما به شما زن نمی دهیم یا که به این سهلی وسستی زن نمی دهیم. خانوادۀ داماد هم پشت در شروع می کنندب خواندن ترانه های ویژۀ مراسم«در واکنی» واز خانوادۀ عروس استدعا می کنند که در را بگشایند. در ترانۀ معروف این مراسم، مثلاً می گویند: خانوادۀ داماد:در بگشاید در بگشایید که فلان هدیه را برای شما آورده ایم. وخانوادۀ عروس پاسخ می دهند: هدیۀ شما(هرچه را نام برده اند)مال خود شما، ما زن نداریم برای شما. و به همین ترتیب هدایای گوناگونی را نام می برند و خانوادۀ عروس هم متقابلاً آن هدایا را رد کرده، همان پاسخ اوّلیّه را، به طور دسته جمعی، به خانوادۀ داماد می دهند. در پایان، خانوادۀ داماد می گوید که در بگشایید که داماد آورده ایم برای تان، یا قرآن آورده ایم برای تان و آنگاه به احترام مورد یاد شده، خانوادۀ عروس در را باز می کنند ودو خانواده با شادی وهلهله به جایی در منزل می روند که بایست حنا بندان در آن جا اجرا شود. گاه هم به جای این که در پایان بگویند در بگشایید که داماد یا قرآن آورده ایم، فرد محترمی که برای هردو خانواده گرامی است، پشت در می آید وخواهش می کند که در را بگشایند وخانوادۀ عروس هم چنین می کند. از ترانه های کهن تر مراسم«در واکنی» این بود که خانوادۀ داماد، در پشت در بسته می خواند: 🔵وپشت شیر و شیر پلنگ از شما وزور از ما وجنگ می بری اه رُسه خوا (عروس خوا) به پشت شیر و شیر پلنگ از شما با زور، از ما با جنگ می بریم عروس مان را 🔹و خانوادۀ عروس پاسخ می داد: 🔴ما نمده دختر خوا ما نمی دهیم دختر مان را» الی آخر باتشکر از استاد جواد محمدی خمک درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
dar va kone dar vakone((sistankadeh.blogfa.com)).mp3
4.5M
🎼سیتک کهن و قدیمی،در وا کنی🎼 🎤خواننده🔹بهروز شبستری درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹مجسمه نبرد رستم و اژدها 🔹ساخته دست جوان برومند سیستانی محمد سالاری فارغ‌التحصیل هنر و مجسمه، که این مجسمه بعلت عدم توجه و استقبال مسئولین سالهاست که خاک می خورد ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹جوانان سیستان را حمایت کنید 🌹 @ESHGHE30STO 🔹از ساخته های نخبگان خود، از المان ها و مجسمه هایشان برای زیبایی شهرمان استفاده کنیم 🔹سیستان سرزمین رستم و شاهنامه، خواستگاه افسانه وافتخار و عشق و غیرت و زابل شهری که تمام افتخار شاهنامه وپهلوانش از او برمیخیزد ، گذشته پر افتخاری که فردوسی پاکنهاد اوج شور و عشق و زیبایی آهنگ زبان پارسی را از قلب او مینوازد امروز تنگ و تاریک و غریب در بینامی و بدحالی بیتاب است. 🔹 شهر و شهروندی که هویت پر افتخار خود را در زیر خاکستر خشکسالی و بی مهری مهتران گم کرده است امروز بیش از هر چیز تشنه بیداری است. 🔹فرزندان سیستان بزرگ باید بدانند ،که بوده اند؟ و که هستند 🔸تاریخ پر افتخار سیستان نباید تنها در چند همایش به نام سیستان و به کام مرکز نشینان خلاصه شود. 🔹هویتهای فرهنگی ما نباید تنها چند عکس وفایل در آرشیو فلان اداره ویا کتابچه ای در کنج گنجه باشد. 🔸فرزندان سیستان نیاز به دیدن افتخارات خود در سرزمین خود ،خیابان و شهر خود دارند ،سیستان نیاز به هویت بصری دارد .آنچه امروز در فرهنگ یک شهر تاریخی و پرافتخار نقش اساسی ایفا میکند برجسته کردن نمادهای فرهنگی و هنری و علمی و بومی آن شهر در قالب آثار میدانی و قابل لمس است . 🔹در این روزگار سیستان باید خود افتخارات خود را به خود و دیگران یاد آور شود. دل دور نشینان از چندین فرسخی برای روح و شعور فرزندان ما نخواهد تپید 🔹از این رو هنرمند جوان سیستانی آقای محمد سالاری در سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد هویت بصری و اجرای طرح هفتخوان شاهنامه در هفت میدان شهر زابل و منطقه سیستان اقدام به ساخت خوان اول یعنی نبرد رستم و اژدها نموده است. 🔸این مجسمه که حدود۶ متر ارتفاع دارد و پس از پیشرفت ۳۰ درصدبدلیل عدم توجه و استقبال مسئولین گذشته حدود۱۰ سال است که در کنج انباری خاک میخورد. 🔹امید است که شهروندان و مسئولین عزیز سیستانی با نگاهی ویژه به طرح وایده این جوان موفق سیستانی و با عنایت به هدف و شعار ایشان، یعنی احیای هویت های فرهنگی در قالب آثار باخلق هویت بصری از اثر و ایده فاخر این هنرمند حمایت کنند. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹عروسی در سیستان شب حنا بندان درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» ✅ @ESHGHE30STO
🔹عروسی در سیستان 🔹تر کردن حنا برای اجرای مراسم حنابندان درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔺🔻مراسم عروسی در سیستان 🌹 @ESHGHE30STO 🔹🔻شب حنابندان که در اصطلاح محلی به آن «سرشویی» گفته می شود، مقدار زیادی حنا خیسانده و آماده می شود و برای اطلاع اقوام و همسایگان مقداری از آن به در خانه آنها برده و توزیع می شود. افراد در خانه داماد جمع می شوند و سینی حنا رابا هدایایی که از قبل خریداری شده را در سینی ها گذاشته و روی سر چندنفر از افراد قرار می دهند و به سوی خانه عروس حرکت می کنند و با زدن دایره ، کف و شادی ابیات زیر را می خوانند:👇 🌹 @ESHGHE30STO 🔵امشب حنا می بنده / به دست و پا می بنده / اگر حنا نباشه آب طلا می بنده / حنا حنا می بنده به دست و پا می بنده / حنای زابل جانه فامیل شاه (داماد) می بنده/ حنا حنایه، حنا چه خوش نمایه / دست عروس نبندین، تا مادرش بیایه. 🌹 @ESHGHE30STO 🔺🔻سپس طبق یک سنت قدیمی در خانه عروس را می بندند و اقوام عروس پشت در می ایستند و ابیاتی را در دو طرف در هر دو خانواده می خوانند که سمبلیک است و بیانگر نزاعی ظاهری بین داماد و مادر زن است که نمی خواهد دخترش را از خود دور کند و به خانه شوهر بفرستد: 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه حنا میاره ور شما 🔹اقوام عروس: حنای شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه ساعت می آره ور شما 🔹اقوام عروس: ساعت شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه دستمال میاره ور شما 🔹اقوام عروس: دستمال شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO تا این که می رسه به… 🔹در واکنه در واکنه داماد میاره ور شما… 🔺🔻که به احترام نام داماد و نه به جهت هدایا در را باز می کنند و اقوام داماد با حالت هجوم و تصرف خانه عروس که حالت سمبلیک و شادی آفرین دارد وارد خانه عروس می شوند 🔹🔺مرسوم است که با گفتن قرآن میاره ور شما به احترام قرآن خانواده عروس درب منزل یا خانه را باز می کنند ،و با گفتن قرآن میاره ور شما درب خانه باز می شود.همه وارد خانه شده و طی مراسمی با شکوه و زدن دایره و خواندن مجدد ابیات شعر کهن حنا حنا،دست و پای عروس را حنا می بستند و هم اکنون هم به شیوه ای با شکوه و شادی آفرین و بسیار زیبا به این طریق که در آغاز شب،عروس و داماد را،در جمع مدعوین خویشاوند و نزدیک تر به دو خانواده ی عروس و داماد ، بر تخت یا مبلی می نشانند و شخصی که مَحْرم هردو یعنی عروس و داماد است،به ترتیب کف دوپا و کف دو دست عروس و داماد را حنا می بندد ، یا اینکه مرد جوانی دست و پای داماد را حنا می زند و بانویی هم دست و پای عروس را ،و همزمان،حاضران با شادی و هلهله،در حالی که ترانه های سنتی و با توان و اراده خویش ، پول یا جواهری در بساط حنا بندان می ریزد و این دومین هم یاری دوستان و اقوام است، 🔺🔻در این شب طی برگزاری مجلس عروسی عروس وداماد. 🔹از ترانه های سنّتی ای که در مراسم حنا بندان در سیستان خوانده می شود، ترانۀ«امشو انا می بنده (امشب حنا می بندند، یا می بندیم) است وترانۀ « ای آغا میرزابیک» که همزمان با حنا بستن به دست و پای عروس و داماد، به وسیلۀ خوانندۀ دایره زنی که صداهای جمعیّت هم صدایش را همراهی می کند، خوانده می شود. از ابیات معروف ترانۀ«امشوانا می بنده»این است که می خوانند: 🔵امشو انا می بنده در دست وپا می بنده انای خوب زابله(حنای خوب زابل را) ور دست شا(داماد) می بنده(به دست داماد می بندند، یا می بندیم) اگه انا نباشه(اگر حنا نباشد) خشک از تلا می بنده(با طلا ی خالص می بندند، یا می بندیم) یعنی اگر حنا پیدا نشود، دست وپای عروس وداماد مان را با طلا آذین می بندیم. 🔻ودر ترانه ای که« واگفتش»(ترجیعش)، «ای آغا میرزا بیک» است، از جمله می خوانند: 🔺امشو چه شووه؟ شو وه انا بندونه+ ای آغا میرزابیک (امشب چه شب است؟ شب حنا بندان است+ ای آغامیرزا بیک) 🔻دوماد ما مثلِ شیره در میدونه+ ای آغا میرزا بیک (داماد ما مثل شیری در میدان است+ای آغامیرزابیک) 🔹در مجالس امروزی تر، از حنای بی رنگ در حنابستن استفاده می کنند. مراسم حنا بندان که در آن از مدعّوین با شام وشیرینی هم پذیرایی می شود، اغلب از مراسم اصلی عروسی هم گرم ترو شادتر برگزار می شود وتا پاسی از شب واغلب تا نیمه های شب وبرای میهمانان خودی ترتا صبح هم ادامه می یابد. 🔻🔺اخیراً این مراسم به ضرورت زمانی و گنجایش محدود خانه ها، بسته به تعداد میهمانان، در باغ وباغات اجرا می شود. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
06 Emshab Hana Mibandam.mp3
1.98M
🎼 امشب حـنـا می بنده 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عروسی در سیستان 🔻اجرای نمادین مراسم حنابندان در عروسی های سیستانی ها درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔹🔻مراسم عروسی در سیستان 🔹🔻رسم سرتراشک در مراسم عروسی سیستانی ها این رسم امروزه کامل فراموش شده،و کمتر اجرا می شود 🔺🔺این رسم کهن و دیرینه و بسیار زیبا در غروب روزی که شبش مراسم عروسی است، داماد را بر صندلی یا تختی می نشاندند و با مراسم ویژه ای سر وصورتش رااصلاح می کردند. 🔻مراسم«سر تراشک» هم این بود که همزمان با اصلاح سر وصورت شاه داماد، دهل و سرنا نواز، یا دایره زن، ابیات ترانۀ«سرتراشک» را می خواند و می خوانَند و حاضران در مراسم هم ، آن ترانه را با او دم می گرفتند و می گیرند. ضمن این که در این مورد هم حاضران در مراسم، فراخورتوان مادّی خویش، مبلغی پول در بساط استاد سلمانی یا آرایشگر می انداختند. این پول که اندک هم نبود، دستمزد آرایشگر بود. 🔻🔺 تا ده هشتاد و بیشتر در مراسم شهری، مراسم«سرتراشک» نمادین اجرا می شود و اگر پولی هم انداخته شود، گاه که مبلغ زیادی باشد، به عروس وداماد هدیه می شود و، این سومین مورد از همیاری خویشاوندان در مراسم عروسی می باشد وکم وبیش، هست. در همین جا بگوییم که همزمان با همۀ کارهایی که برای داماد اجرا می شد ومی شود، کارهای تزیینی و آرایشی عروس خانم هم، در خلوت، به وسیلۀ بانوان به تفصیل پی گرفته می شد و می شود. 🔹وامّا برای مراسم«سر تراشک» هم ترانه های ویژه ای می خوانند که در گونۀ قدیمی ترش، خواننده رباعیآتی را می خواند که حاضران در همکاری با او، پس از خواندن هر مصراع آن رباعی، دسته جمعی 🔻می خوانند:«سرتراشک، مبارک باشه»(سر تراشون، مبارک باشد). از ابیات معروف ترانۀ قدیمی «سرتراشک» این هاست که می گوید: 🔺خوانند:بالا نروی که با گلزار منه(آن بالا بالا ها نروی که آنجا گلزار من است). 🔻هم خوانان: سرتراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: اُ پوته سفی که می بینی یار منه(آن شال سفیدی که می بینی، یار من است) 🔻هم خوانان: سر تراشک مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: اُ پوته سفی که سد وسی ساله شی یه(آن شال سفید که صد وسی ساله شود) 🔻هم خوانان: سر تراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: شاید که نسیب مِه نِه بیچاره شی یه( شاید نصیب و بهرۀ منِ بی چاره شود) 🔻هم خوانان: سر تراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔵🔵 این ابیات را نیزدر مراسم سرتراشک می خوانند،که سیتک آن را در پایان این مطلب در کانال قرار می دهم، 🔵اونجه که سر متراشیده پرنه خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده شلوار خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده چادر خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده نقل و نبات مپاشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده سائت خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده چوری (النگو)خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده دسمال خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده باسکت خوب می بخشیده و الی آخر و ابیات قدیمی تر نیز در سیتک سرتراشک خوانده می شود در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
کانال عشق سیستو(2)(1).mp3
2.46M
🎼ای آقا میرزا بیک 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
سرتراشك.mp3
2.1M
🎼 سرتراشک 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر 🎻نوازنده غیچک🔹حبیب الله قادر آتشگر در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عروسی در سیستان 🔹اجرای نمادین 🔹 مراسم سرتراشک برگرفته از سریال پوست پیاز ابروی باز درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
@ESHGHE30STO،(1).mp3
5.86M
🎼 موکه مه کنجکه تونو 🎤خواننده🔹 بانو ثمین قربانی 🎧تنظیم کننده🔹صادق سرحدی بانوثمین قربانی ایرانی ترک زبان میباشندکه این اثر را اجرا،ولی به نام شکیلا معروف شده بود ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔻مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان 🔺🔹 🌹 @ESHGHE30STO 🔹آیین زِند 🔹🔻مراسم عروسی در سیستان 🔻🔺 «شا ره رو او برده» 🔹🔻در پایان مراسم«سر تراشک»، داماد را به حمام می برند و آن هم مراسم و ترانه های ویژۀ خود را داشت. به حمام بردن داماد و استحمام او را«شا ره رو او برده» می گفتند. 🔻رواَوبردۀ ru ow bardā (روی آب بردن) 🔺یا شا ره رو اَو برده šâ ra ru ow bardā (شاه(داماد) را روی آب بردن) 🔻🔺پس از اصلاح سر وصورت شاه داماد، در مراسم«سرتراشک»، داماد را بر اسبی می نشاندند و به حمّام می برند. در طول این مسیر هم دهل وسرنا آهنگ های ویژه ای می نواخت که ازآن جمله بود آهنگ «شا بالای کو اسپ می تازه، شا پایین کو اجله می سازه šâ bâΙâ e kō āsp mē tâza .šâ pain e kō ejΙa mē sâza» 🔻(شاه(داماد) زمانی درکوه اسب می تازد. شاه(داماد)زمانی هم پایین کوه حجله می بندد) 🔺از این ترانه فقط آهنگش و همین دو بند سخن منظومی که آورده شد، باقی مانده است. هنگامی که داماد را سوار بر اسب به حمّام می بردند و هنگامی هم که از حمّام بر می گرداندند، پسر بچّه ای را جلوی او بر زین اسب سوار می کردند، به این نیّت که فرزند اوّل او پسرباشد یا این که بیشترین فرزندان او پسر باشند. 🔹🔻پس از استحمام هم لباس های نویی تن داماد می کردند وهمزمان با پوشاندن هر قطعه از لباس، پوشانندۀ لباس بلند می گفت که مثلاً:«پیرن نو رسیده»(پیراهن نو رسیده است) و حاضران با شادی وهلهله، دسته جمعی، دست می زدند. پس از این مراسم، داماد را به خانۀ عروس یا محل برگزاری مراسم عروسی می برند. 🔹🔺ارُسی arose (عروسی) (مراسم جشن عروسی) 🔹🔻مراسم عروسی در مجلس بانوان همراه بود وهست با شادی و رقص ونقل وشیرینی و دیدار از نزدیک از عروس خانم، امّا همزمان در جمع مردان شیرینی صرف می شد و دهل وسرنا هم در محوطۀ بازی، بیرون از منزل مردانه نواخته می شد و می شود و شرکت کنندگان در بزم دهل و سرنا، همۀ اهالی شهر یا آبادی بودند وهستند. این شرکت کنندگان، به میل وارادۀ خویش، تا پایان مراسم به رقص های دسته جمعی سیستانی، از جمله رقص چوب یا «چوبازی čow bâzi»می پرداختند و می پردازند. 🔹🔻همچنین در عروسی ها جوانان کشتی محلّی سیستانی می گرفتند وتفنگ میزدند. نسل پیش ازمن نقل می کنند که درعروسی ها اسب می تازانده اند وبوده اند سوارکارانی که هنگامی که اسب به سرعت تاخت می کرده است، در همان حال از صدر زین برزمین خم می شده، کلاهی را که می انداخته اند، از روی زمین برمی داشته اند. همچنین سوارکاران در حال تاخت نشانه هایی را به تیر می زده اند. در مجلس مردانه افراد طبق قرارداد ننوشته ای که با صاحب مجلس داشتند ودارند، مبلغی به عنوان کمکی به او اهدا می کنند. این هم یکی از موارد همیاری در عروسی بود و اکنون هم هست. 🔻🔺در پایان مجلس عروسی، پدر عروس یا بزرگ ترش می آید دست عروس راگرفته، اورا از تخت یا صندلی بلند می کند، پیشانی اش را می بوسد و با دادن هدیه ای، دستش را در دست داماد می گذارد و روانۀ خانۀ بختش می کند، امّا نه به همین سادگی که گفته شد، چراکه همزمان با بلند کردن عروس و آغاز گام برداشتنش برای ترک خانۀ پدری، گروهی از خانوادۀ عروس ترانۀ«ای بِسته بِسته بِسته ē beste beste beste (آهای! بایستید! بایستید! بایستید!)» را می خواندند ومی خوانند. ابیات این ترانه می گوید: 🔻« آهای بایستید بایستید بایستید که چیزی یا کاری به یادمان آمد» و به این گونه می خواهند غیر مسقیم رفتن عروس را به تأخیر بیندازند یا وانمود کنند که به بهانه های گوناگون از رفتن عروس از خانۀ پدرش دلگیرند. 🔹ترانۀ بسیارمعروف وبسیار سوزناک «موکه مه کنجه که تونو mōka me kenjā ke tono (مادر من دخترک تو هستم)» هم ویژۀ همین لحظه از مراسم عروسی سیستانی است. 🔺 این ترانه زبان حال عروس خانم با مادرش است که عروس مرتّب به مادرش می گوید که مگذار مرا ببرند و مادر هم متقابلاً از سرنوشتی می نالد که باعث جدایی او و دخترش می شود. با تشکر از استاد جواد محمدی خمک سکایی سیستانی درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO