eitaa logo
عـشـق سـیـسـتـو
1.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
14 فایل
اینجا هم از سیستان می گوییم، از سرزمین اولین ها و تمدن هفت هزار ساله 🆔 @ESHGHE30STO کانال عشق سیستو دارای مجوز رسمی و کد شامد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط با ما @ESHGHESISTO
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مجسمه نبرد رستم و اژدها 🔹ساخته دست جوان برومند سیستانی محمد سالاری فارغ‌التحصیل هنر و مجسمه، که این مجسمه بعلت عدم توجه و استقبال مسئولین سالهاست که خاک می خورد ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹جوانان سیستان را حمایت کنید 🌹 @ESHGHE30STO 🔹از ساخته های نخبگان خود، از المان ها و مجسمه هایشان برای زیبایی شهرمان استفاده کنیم 🔹سیستان سرزمین رستم و شاهنامه، خواستگاه افسانه وافتخار و عشق و غیرت و زابل شهری که تمام افتخار شاهنامه وپهلوانش از او برمیخیزد ، گذشته پر افتخاری که فردوسی پاکنهاد اوج شور و عشق و زیبایی آهنگ زبان پارسی را از قلب او مینوازد امروز تنگ و تاریک و غریب در بینامی و بدحالی بیتاب است. 🔹 شهر و شهروندی که هویت پر افتخار خود را در زیر خاکستر خشکسالی و بی مهری مهتران گم کرده است امروز بیش از هر چیز تشنه بیداری است. 🔹فرزندان سیستان بزرگ باید بدانند ،که بوده اند؟ و که هستند 🔸تاریخ پر افتخار سیستان نباید تنها در چند همایش به نام سیستان و به کام مرکز نشینان خلاصه شود. 🔹هویتهای فرهنگی ما نباید تنها چند عکس وفایل در آرشیو فلان اداره ویا کتابچه ای در کنج گنجه باشد. 🔸فرزندان سیستان نیاز به دیدن افتخارات خود در سرزمین خود ،خیابان و شهر خود دارند ،سیستان نیاز به هویت بصری دارد .آنچه امروز در فرهنگ یک شهر تاریخی و پرافتخار نقش اساسی ایفا میکند برجسته کردن نمادهای فرهنگی و هنری و علمی و بومی آن شهر در قالب آثار میدانی و قابل لمس است . 🔹در این روزگار سیستان باید خود افتخارات خود را به خود و دیگران یاد آور شود. دل دور نشینان از چندین فرسخی برای روح و شعور فرزندان ما نخواهد تپید 🔹از این رو هنرمند جوان سیستانی آقای محمد سالاری در سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد هویت بصری و اجرای طرح هفتخوان شاهنامه در هفت میدان شهر زابل و منطقه سیستان اقدام به ساخت خوان اول یعنی نبرد رستم و اژدها نموده است. 🔸این مجسمه که حدود۶ متر ارتفاع دارد و پس از پیشرفت ۳۰ درصدبدلیل عدم توجه و استقبال مسئولین گذشته حدود۱۰ سال است که در کنج انباری خاک میخورد. 🔹امید است که شهروندان و مسئولین عزیز سیستانی با نگاهی ویژه به طرح وایده این جوان موفق سیستانی و با عنایت به هدف و شعار ایشان، یعنی احیای هویت های فرهنگی در قالب آثار باخلق هویت بصری از اثر و ایده فاخر این هنرمند حمایت کنند. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹عروسی در سیستان شب حنا بندان درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» ✅ @ESHGHE30STO
🔹عروسی در سیستان 🔹تر کردن حنا برای اجرای مراسم حنابندان درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔺🔻مراسم عروسی در سیستان 🌹 @ESHGHE30STO 🔹🔻شب حنابندان که در اصطلاح محلی به آن «سرشویی» گفته می شود، مقدار زیادی حنا خیسانده و آماده می شود و برای اطلاع اقوام و همسایگان مقداری از آن به در خانه آنها برده و توزیع می شود. افراد در خانه داماد جمع می شوند و سینی حنا رابا هدایایی که از قبل خریداری شده را در سینی ها گذاشته و روی سر چندنفر از افراد قرار می دهند و به سوی خانه عروس حرکت می کنند و با زدن دایره ، کف و شادی ابیات زیر را می خوانند:👇 🌹 @ESHGHE30STO 🔵امشب حنا می بنده / به دست و پا می بنده / اگر حنا نباشه آب طلا می بنده / حنا حنا می بنده به دست و پا می بنده / حنای زابل جانه فامیل شاه (داماد) می بنده/ حنا حنایه، حنا چه خوش نمایه / دست عروس نبندین، تا مادرش بیایه. 🌹 @ESHGHE30STO 🔺🔻سپس طبق یک سنت قدیمی در خانه عروس را می بندند و اقوام عروس پشت در می ایستند و ابیاتی را در دو طرف در هر دو خانواده می خوانند که سمبلیک است و بیانگر نزاعی ظاهری بین داماد و مادر زن است که نمی خواهد دخترش را از خود دور کند و به خانه شوهر بفرستد: 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه حنا میاره ور شما 🔹اقوام عروس: حنای شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه ساعت می آره ور شما 🔹اقوام عروس: ساعت شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO 🔹اقوام داماد: در واکنه در واکنه دستمال میاره ور شما 🔹اقوام عروس: دستمال شما مال شما ما زن نداریم ور شما 🌹 @ESHGHE30STO تا این که می رسه به… 🔹در واکنه در واکنه داماد میاره ور شما… 🔺🔻که به احترام نام داماد و نه به جهت هدایا در را باز می کنند و اقوام داماد با حالت هجوم و تصرف خانه عروس که حالت سمبلیک و شادی آفرین دارد وارد خانه عروس می شوند 🔹🔺مرسوم است که با گفتن قرآن میاره ور شما به احترام قرآن خانواده عروس درب منزل یا خانه را باز می کنند ،و با گفتن قرآن میاره ور شما درب خانه باز می شود.همه وارد خانه شده و طی مراسمی با شکوه و زدن دایره و خواندن مجدد ابیات شعر کهن حنا حنا،دست و پای عروس را حنا می بستند و هم اکنون هم به شیوه ای با شکوه و شادی آفرین و بسیار زیبا به این طریق که در آغاز شب،عروس و داماد را،در جمع مدعوین خویشاوند و نزدیک تر به دو خانواده ی عروس و داماد ، بر تخت یا مبلی می نشانند و شخصی که مَحْرم هردو یعنی عروس و داماد است،به ترتیب کف دوپا و کف دو دست عروس و داماد را حنا می بندد ، یا اینکه مرد جوانی دست و پای داماد را حنا می زند و بانویی هم دست و پای عروس را ،و همزمان،حاضران با شادی و هلهله،در حالی که ترانه های سنتی و با توان و اراده خویش ، پول یا جواهری در بساط حنا بندان می ریزد و این دومین هم یاری دوستان و اقوام است، 🔺🔻در این شب طی برگزاری مجلس عروسی عروس وداماد. 🔹از ترانه های سنّتی ای که در مراسم حنا بندان در سیستان خوانده می شود، ترانۀ«امشو انا می بنده (امشب حنا می بندند، یا می بندیم) است وترانۀ « ای آغا میرزابیک» که همزمان با حنا بستن به دست و پای عروس و داماد، به وسیلۀ خوانندۀ دایره زنی که صداهای جمعیّت هم صدایش را همراهی می کند، خوانده می شود. از ابیات معروف ترانۀ«امشوانا می بنده»این است که می خوانند: 🔵امشو انا می بنده در دست وپا می بنده انای خوب زابله(حنای خوب زابل را) ور دست شا(داماد) می بنده(به دست داماد می بندند، یا می بندیم) اگه انا نباشه(اگر حنا نباشد) خشک از تلا می بنده(با طلا ی خالص می بندند، یا می بندیم) یعنی اگر حنا پیدا نشود، دست وپای عروس وداماد مان را با طلا آذین می بندیم. 🔻ودر ترانه ای که« واگفتش»(ترجیعش)، «ای آغا میرزا بیک» است، از جمله می خوانند: 🔺امشو چه شووه؟ شو وه انا بندونه+ ای آغا میرزابیک (امشب چه شب است؟ شب حنا بندان است+ ای آغامیرزا بیک) 🔻دوماد ما مثلِ شیره در میدونه+ ای آغا میرزا بیک (داماد ما مثل شیری در میدان است+ای آغامیرزابیک) 🔹در مجالس امروزی تر، از حنای بی رنگ در حنابستن استفاده می کنند. مراسم حنا بندان که در آن از مدعّوین با شام وشیرینی هم پذیرایی می شود، اغلب از مراسم اصلی عروسی هم گرم ترو شادتر برگزار می شود وتا پاسی از شب واغلب تا نیمه های شب وبرای میهمانان خودی ترتا صبح هم ادامه می یابد. 🔻🔺اخیراً این مراسم به ضرورت زمانی و گنجایش محدود خانه ها، بسته به تعداد میهمانان، در باغ وباغات اجرا می شود. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
06 Emshab Hana Mibandam.mp3
1.98M
🎼 امشب حـنـا می بنده 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عروسی در سیستان 🔻اجرای نمادین مراسم حنابندان در عروسی های سیستانی ها درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🔹آیین زِند 🔹🔻مراسم عروسی در سیستان 🔹🔻رسم سرتراشک در مراسم عروسی سیستانی ها این رسم امروزه کامل فراموش شده،و کمتر اجرا می شود 🔺🔺این رسم کهن و دیرینه و بسیار زیبا در غروب روزی که شبش مراسم عروسی است، داماد را بر صندلی یا تختی می نشاندند و با مراسم ویژه ای سر وصورتش رااصلاح می کردند. 🔻مراسم«سر تراشک» هم این بود که همزمان با اصلاح سر وصورت شاه داماد، دهل و سرنا نواز، یا دایره زن، ابیات ترانۀ«سرتراشک» را می خواند و می خوانَند و حاضران در مراسم هم ، آن ترانه را با او دم می گرفتند و می گیرند. ضمن این که در این مورد هم حاضران در مراسم، فراخورتوان مادّی خویش، مبلغی پول در بساط استاد سلمانی یا آرایشگر می انداختند. این پول که اندک هم نبود، دستمزد آرایشگر بود. 🔻🔺 تا ده هشتاد و بیشتر در مراسم شهری، مراسم«سرتراشک» نمادین اجرا می شود و اگر پولی هم انداخته شود، گاه که مبلغ زیادی باشد، به عروس وداماد هدیه می شود و، این سومین مورد از همیاری خویشاوندان در مراسم عروسی می باشد وکم وبیش، هست. در همین جا بگوییم که همزمان با همۀ کارهایی که برای داماد اجرا می شد ومی شود، کارهای تزیینی و آرایشی عروس خانم هم، در خلوت، به وسیلۀ بانوان به تفصیل پی گرفته می شد و می شود. 🔹وامّا برای مراسم«سر تراشک» هم ترانه های ویژه ای می خوانند که در گونۀ قدیمی ترش، خواننده رباعیآتی را می خواند که حاضران در همکاری با او، پس از خواندن هر مصراع آن رباعی، دسته جمعی 🔻می خوانند:«سرتراشک، مبارک باشه»(سر تراشون، مبارک باشد). از ابیات معروف ترانۀ قدیمی «سرتراشک» این هاست که می گوید: 🔺خوانند:بالا نروی که با گلزار منه(آن بالا بالا ها نروی که آنجا گلزار من است). 🔻هم خوانان: سرتراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: اُ پوته سفی که می بینی یار منه(آن شال سفیدی که می بینی، یار من است) 🔻هم خوانان: سر تراشک مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: اُ پوته سفی که سد وسی ساله شی یه(آن شال سفید که صد وسی ساله شود) 🔻هم خوانان: سر تراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔺خواننده: شاید که نسیب مِه نِه بیچاره شی یه( شاید نصیب و بهرۀ منِ بی چاره شود) 🔻هم خوانان: سر تراشک، مبارک باشه(سر تراشون، مبارک باشد) 🔵🔵 این ابیات را نیزدر مراسم سرتراشک می خوانند،که سیتک آن را در پایان این مطلب در کانال قرار می دهم، 🔵اونجه که سر متراشیده پرنه خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده شلوار خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده چادر خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده نقل و نبات مپاشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵اونجه که سر متراشیده سائت خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده چوری (النگو)خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده دسمال خوب می بخشیده 🔴سرتراشک مبارک باشه 🔵 اونجه که سر متراشیده باسکت خوب می بخشیده و الی آخر و ابیات قدیمی تر نیز در سیتک سرتراشک خوانده می شود در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
کانال عشق سیستو(2)(1).mp3
2.46M
🎼ای آقا میرزا بیک 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
سرتراشك.mp3
2.1M
🎼 سرتراشک 🎤خواننده🔹حبیب الله قادر آتشگر 🎻نوازنده غیچک🔹حبیب الله قادر آتشگر در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عروسی در سیستان 🔹اجرای نمادین 🔹 مراسم سرتراشک برگرفته از سریال پوست پیاز ابروی باز درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
@ESHGHE30STO،(1).mp3
5.86M
🎼 موکه مه کنجکه تونو 🎤خواننده🔹 بانو ثمین قربانی 🎧تنظیم کننده🔹صادق سرحدی بانوثمین قربانی ایرانی ترک زبان میباشندکه این اثر را اجرا،ولی به نام شکیلا معروف شده بود ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔻مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان 🔺🔹 🌹 @ESHGHE30STO 🔹آیین زِند 🔹🔻مراسم عروسی در سیستان 🔻🔺 «شا ره رو او برده» 🔹🔻در پایان مراسم«سر تراشک»، داماد را به حمام می برند و آن هم مراسم و ترانه های ویژۀ خود را داشت. به حمام بردن داماد و استحمام او را«شا ره رو او برده» می گفتند. 🔻رواَوبردۀ ru ow bardā (روی آب بردن) 🔺یا شا ره رو اَو برده šâ ra ru ow bardā (شاه(داماد) را روی آب بردن) 🔻🔺پس از اصلاح سر وصورت شاه داماد، در مراسم«سرتراشک»، داماد را بر اسبی می نشاندند و به حمّام می برند. در طول این مسیر هم دهل وسرنا آهنگ های ویژه ای می نواخت که ازآن جمله بود آهنگ «شا بالای کو اسپ می تازه، شا پایین کو اجله می سازه šâ bâΙâ e kō āsp mē tâza .šâ pain e kō ejΙa mē sâza» 🔻(شاه(داماد) زمانی درکوه اسب می تازد. شاه(داماد)زمانی هم پایین کوه حجله می بندد) 🔺از این ترانه فقط آهنگش و همین دو بند سخن منظومی که آورده شد، باقی مانده است. هنگامی که داماد را سوار بر اسب به حمّام می بردند و هنگامی هم که از حمّام بر می گرداندند، پسر بچّه ای را جلوی او بر زین اسب سوار می کردند، به این نیّت که فرزند اوّل او پسرباشد یا این که بیشترین فرزندان او پسر باشند. 🔹🔻پس از استحمام هم لباس های نویی تن داماد می کردند وهمزمان با پوشاندن هر قطعه از لباس، پوشانندۀ لباس بلند می گفت که مثلاً:«پیرن نو رسیده»(پیراهن نو رسیده است) و حاضران با شادی وهلهله، دسته جمعی، دست می زدند. پس از این مراسم، داماد را به خانۀ عروس یا محل برگزاری مراسم عروسی می برند. 🔹🔺ارُسی arose (عروسی) (مراسم جشن عروسی) 🔹🔻مراسم عروسی در مجلس بانوان همراه بود وهست با شادی و رقص ونقل وشیرینی و دیدار از نزدیک از عروس خانم، امّا همزمان در جمع مردان شیرینی صرف می شد و دهل وسرنا هم در محوطۀ بازی، بیرون از منزل مردانه نواخته می شد و می شود و شرکت کنندگان در بزم دهل و سرنا، همۀ اهالی شهر یا آبادی بودند وهستند. این شرکت کنندگان، به میل وارادۀ خویش، تا پایان مراسم به رقص های دسته جمعی سیستانی، از جمله رقص چوب یا «چوبازی čow bâzi»می پرداختند و می پردازند. 🔹🔻همچنین در عروسی ها جوانان کشتی محلّی سیستانی می گرفتند وتفنگ میزدند. نسل پیش ازمن نقل می کنند که درعروسی ها اسب می تازانده اند وبوده اند سوارکارانی که هنگامی که اسب به سرعت تاخت می کرده است، در همان حال از صدر زین برزمین خم می شده، کلاهی را که می انداخته اند، از روی زمین برمی داشته اند. همچنین سوارکاران در حال تاخت نشانه هایی را به تیر می زده اند. در مجلس مردانه افراد طبق قرارداد ننوشته ای که با صاحب مجلس داشتند ودارند، مبلغی به عنوان کمکی به او اهدا می کنند. این هم یکی از موارد همیاری در عروسی بود و اکنون هم هست. 🔻🔺در پایان مجلس عروسی، پدر عروس یا بزرگ ترش می آید دست عروس راگرفته، اورا از تخت یا صندلی بلند می کند، پیشانی اش را می بوسد و با دادن هدیه ای، دستش را در دست داماد می گذارد و روانۀ خانۀ بختش می کند، امّا نه به همین سادگی که گفته شد، چراکه همزمان با بلند کردن عروس و آغاز گام برداشتنش برای ترک خانۀ پدری، گروهی از خانوادۀ عروس ترانۀ«ای بِسته بِسته بِسته ē beste beste beste (آهای! بایستید! بایستید! بایستید!)» را می خواندند ومی خوانند. ابیات این ترانه می گوید: 🔻« آهای بایستید بایستید بایستید که چیزی یا کاری به یادمان آمد» و به این گونه می خواهند غیر مسقیم رفتن عروس را به تأخیر بیندازند یا وانمود کنند که به بهانه های گوناگون از رفتن عروس از خانۀ پدرش دلگیرند. 🔹ترانۀ بسیارمعروف وبسیار سوزناک «موکه مه کنجه که تونو mōka me kenjā ke tono (مادر من دخترک تو هستم)» هم ویژۀ همین لحظه از مراسم عروسی سیستانی است. 🔺 این ترانه زبان حال عروس خانم با مادرش است که عروس مرتّب به مادرش می گوید که مگذار مرا ببرند و مادر هم متقابلاً از سرنوشتی می نالد که باعث جدایی او و دخترش می شود. با تشکر از استاد جواد محمدی خمک سکایی سیستانی درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
کانال عشق سیستو،.mp3
8.17M
🎼 موکه مه کنجکه تو نو 🎤خواننده🔹محسن ذوالفقاری ✍بازسرایی شعر🔹استادمحمدی خمک سکایی سیستانی 🎧تنظیم کننده🔹احمدگلیانی ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔸مراسم كلنگ زنى اولين نيروگاه خورشيدى شناور بر روى آبهاى چاه نيمه فردا ٢٤ ارديبهشت باحضور دكتر ستارى معاون فن آورى رئيس جمهور مكان: چاه نيمه سوم در کانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🌹 @ESHGHE30STO 🔹آیین زِند مراسم عروسی در سیستان 🔹🔺گرابردن grâ bardā 🔹🔻«گرا» از خانوادۀ گرایش پارسی دری است و در سیستانی وقتی بخواهندبه کسی بگویند:«از این جا بگذر» میگویند:«از این جا گراشو» و «گرابرده» یعنی عروس خانم را خرامان خرامان به حجله بردن و آن چنین است که شرکت کنندگان درمراسم،هر قدم عروس رابه سوی حجله به مبلغی و یا با هدیه ای میخرند که او در قبال آن مبلغ یا هدیه، گام بردارد. 🔻 شیوۀ این کار چنین است که عروس خانم در نزدیکیهای حجله یا خانۀ آینده اش پیاده می شود و دوش به دوش داماد می ایستد.در این موقع کسی از بزرگان قدم پیش میگذارد و ضمن اهدای هدیه یا مبلغی،از عروس خانم خواهش میکند به احترام او قدمی به سوی حجله وزندگی مشترک بر دارد.هدیه یا مبلغ مورد نظر را کسی که از پیش برای این کار مشخّص شده است میگیرد و بلند میگوید که عروس خانم، به احترام اهدا کننده گامی به پیش نهد و او هم چنین میکند وباز نفرات بعدی و بعدی می آیند وبه نوبت گامهای عروس خانم را، گام به گام میخرند و به این ترتیب، عروس خانم آخرین گام ها را برداشته به خانۀ بخت می رود.مبلغ یا هدیه ای را که برای خریدگامهای عروس می دهند 🔹🔺«پوورداری pow vār dâri» می گویندو این هم مرحله ای دیگر بودو هست،درهمیاری خویشان ونزدیکان برای آغاز زندگی نوین زوجی جوان. همۀ مراسم« گرابرده» و« پو ورداری» با خواندن ترانه هایی همراه است که معروف ترین شان ترانۀ پارسی«دل به مهر حیدر» است،قصیدۀ کوتاهی که با دایره و در نعت و ستایش دوازده امام خوانده میشود. 🔹🔺ترانۀ«اروس از آلم بالا میایه arōs az âlam e bâlâ meyâya »(عروس از آن بالا بالا ها میآید) هم از دیگر ترانه های مخصوص مراسم« گرابرده» بود ه است. وخونه کردۀ va xōna kardā(به حجله بردن) پس ازختم مراسم «گرا برده» بانوان محترم دو خانواده،عروس و دامادرا به حجله برده، برتختی می نشاندند و تور یا چادر عروس را در برابرداماد از صورتش بر میداشتندو مدّتی به دایره نوازی وترانه خوانی میگذراندند،آنگاه حجله را برای عروس وداماد خلوت میکردند. 🔹🔺از ترانه های معروفی که برای عروس وداماد در حجله میخواندند،ترانه یا غزل پارسی«تعال الله چه دولت دارم امشب–که آمددر برم دلدارم امشب» بود. زفاف عروس ودامادو اعلام باکره بودن عروس خانم هم،باصدای تفنگی که به این مناسبت از پشت بام نواخته میشد،اعلام میشد. با تشکر از استاد جواد محمدی خمک سکایی سیستانی درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
غلامعلی_رئیس_الذاکرین_نوگل_عروس_محلی_سیس.mp3
2.33M
🎼 نو گل عروس 🎤خواننده🔹غلامعلی رئیس الذاکرین درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅«عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺مرگ و زِند در آیین و رسم و رسومات سیستان🔻🔹 🌹 @ESHGHE30STO 🔹آیین زِند مراسم عروسی در سیستان 🔹🔺زفاف عروس و داماد 🔹🔻زفاف عروس و داماد و اعلام باکره بودن عروس خانم هم، با صدای تفنگی که به این مناسبت از پشت بام نواخته میشد،اعلام میشد. 🔹🔺دو ل در اجله dōl e dar ejla 🔹🔻صبح فردای شب زفاف یا شب اوّل به حجله رفتن عروس و داماد هم،دهل و سرنا نواز، بر در حجله رفته، «دوله در اجله dōl e dar e ejla» می زدند واین آهنگها که ویژۀ شادی عروس و داماد بود،ختم مراسم عروسی هم بود.در پایان مراسم نواختن«دوله در اجله» نوازندنگان،افزون بر دست مزدشان،انعام ویژه ای هم ازخانوادۀ دامادمیگرفتند 🔹🔺شا گردی šâ gārdi 🔹🔺شاه گردی ،به تازه داماد در سیستان فقط «شا»(شاه) میگفتند و هنوز هم میگویند. 🔻«شا»یا داماد،تا سه روز از حجله بیرون نمی آمد.پس از سه روز که از حجله بیرون می آمد،از آغاز صبح مراسم «شاگردی» را به جا می آوردکه درآن،همراه جوانانی ازخانوادۀ خودش به بازدید تک تک بزرگتران ونزدیکانی میرفت که درمراسم عروسی او شرکت کرده بوده اند.در این مراسم هم، از هرخانواده ای که داماد بازدید میکرد،آن خانواده در هنگام خداحافظی هدیه ای حق القدم به او پیش کش میکردند.این هدیه بدون استثنا چیزی از لوازم خانه بود،مثل کاسه، بشقاب، قاشق چنگال ، لوازم چای خوری ، دیگ و قابلمه و امثال آن.این هم گونۀ دیگری از همیاری نزدیکان به دختر و پسر جوان برای آغاز زندگیشان بود. 🔹🔻پو وا کنی Pow vâ koni (پاگشا) گفتیم که داماد پس از سه روز از حجله بیرون می آمد وبا «شاگردی» رفت و آمدهای پس از همسردار شدنش را آغاز میکرد،ولی عروس خانم نه ،، او درحجله بود تاطیّ مراسمی والدینش او و داماد و خانوادۀ داماد را به شام یا نهار ویا به هردو و برای چند روزدعوت کنند و به این ترتیب پایشان را به رفت و آمد فامیلی و اجتماعی باز کنند، برخی خانواده ها هم مراسم«پو واکنی» را با بردن عروس و داماد به یکی از زیارتگاهها،آغاز میکردند پس ازمراسم«پوواکنی» خویشاوندان عروس و داماد،به نوبت عروس و داماد و خانواده های شان را به شام و نهار دعوت میکردند @ESHGHE30STO 🔺در مراسم «پو وا کنی» هم خانوادۀ عروس، به زوج جوان هدیه ای پیش کش می کردند. 🔹🔺وا تلبُنی vâ tlabon i 🔹🔻باز طلبیدن 🔹🔺«پو واکنی» که پیش از این گفته شد، مراسم پایان حجله و آغاز رفت و آمد های خانوادگی بود، امّا دوباره و به فاصله ای اندک طولانی تر، باز خانوادۀ عروس، از عروس و داماد و خانواده و نزدیکانش دعوت مفصّلی به عمل می آورد، دعوتی که در واقع آغاز رفت و آمد های گسترده تر و اجتماعی زوج جوان بود. این دعوت اگر از شهری به شهری بود برای چندین روز بود. 🔻پس از مراسم «واتلبنی» زندگی معمولی زوج جوان آغاز می شد و ایّام ویژۀ عروسی اندک اندک به پایان می رسید. 🔺با تشکر از استادجواد محمّدی خمک سکایی سیستانی🙏 در کانال عشق سیستو عضو ✅ «عشق سیستو» http://eitaa.com/joinchat/3058761731Cf798aa2743
Fariborz_Azad_Dokhtare_Sistoni_فریبرز(1).mp3
3.19M
🎼 دختر سیستونی 🎤خواننده 🔹 فریبرز آزاد ✍شعر و آهنگ 🔹احمد آزاد 🎧تنظیم و تدوین🔹فریبرز آزاد ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 دختر سیستونی 🎤خواننده 🔹 فریبرز آزاد ✍شعر و آهنگ 🔹احمد آزاد 🎧تنظیم و تدوین🔹فریبرز آزاد ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺حلول ماه مبارک🔺🔹 رمضان بر عموم مسلمانان جهان مبارکباد 🌹 @ESHGHE30STO 🔴 بار دیگر مومنان خود را مهیا می کنند هر سحر با لطف خالق دیده را وا می کنند 🔵 واندرین آغاز ماه بندگی با شور و شوق خویش را آماده بهر قرب الله می کنند 🔴 می شود بیدار اینک دیده و دلهای پاک در مه خوب خدا دل را مصفا می کنند 🔵 در سحرگاهان به عشق خالق یکتای خویش گرد خان پاک آن بخشنده محوا می کنند 🔴 بار دیگر با نماز و روزه و ذکر و دعا درد و رنج روح و جسم خود مداوا می کنند 🔵 عاشقانه در ره خالق همی خدمت به خلق با دلی پاک و زلال و چشم بینا می کنند 🔴 نزد این خوبان جهان بی ارزش و فانی بود با کم این عالم فانی مدارا می کنند 🔵 جمله می دانند اینک عمر ما خواهد گذشت رو به درگاه الهی فکر فردا می کنند ✍ حسین محمودی درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
اصلاح روش‌های حمل و نقل کالاهای صادراتی از مرزهای سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال بیشتر عباس نورزائی ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺮزي ﺑﻪ واﺳﻄﻪ‌ی دوري از ﻣﺮﻛﺰ، اﻧﺰواي ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ، ﺗﻔﺎوت‌‌هاي ﻓﺎﺣﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧﻮرداري از رﻓﺎه و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻤﺪه‌‌ی ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ دارﻧﺪ، ﻛﻪ این ﺗﻔﺎوت‌ها در استان سیتان و بلوچستان، عمدتاً ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﮔﺴﺴﺖ اﻳﻦ دو ﻧﺎﺣﻴﻪ و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ راﺑﻄﻪ‌ی اﺳﺘﺜﻤﺎري ﺑﻪ نفع مرکز می‌باشد. ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎي ﻣﺮزي ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﻫﺮم‌ﻫﺎي ﻣﻬﻢ در اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﻣﻄﺮح ﺑﻮده و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب اﺷﺘﻐﺎل در ﻣﺤﻞ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﺎزارﭼﻪ‌ﻫﺎ و ﺟﻤﻊ‌آوري و ﻫﺪاﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎي راﻛﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻛﺎﻫﺶ روﻧﺪ ﻗﺎﭼﺎق ﻛﺎﻻ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ‌ی اﻗﺘﺼﺎدي ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮزي و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻳﺤﺘﺎج ﺿﺮوري ﻣﺮزﻧﺸﻴﻨﺎن، از دﻳﮕﺮ ﻣﺰاﻳﺎي اﺣﺪاث ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎ می‌باشد. بازارچه‌ی مرزی میلک در سال 1395 سهمی معادل 3/21 درصد از ﺻﺎدرات ﮐﺎﻻ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻣﯿﻮن از ﻣﺮزﻫﺎي ﺟﺎده‌اي کشور را به خود اختصاص داده است. از سویی برابر اعلام مدیرکل راﻫﺪاري و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺟﺎده اي استان سیستان و بلوچستان، روزانه بین 500 تا 600 دستگاه کامیون‌ صادراتی و ترانزیتی در پایانه‌ی مرزی میلک تردد می‌کنند. تردد روزانه‌ی این میزان کامیون در جاده‌هایی که دارای سطح استانداردی برای میزان تردد و ترافیکی کم‌تر از آن است، مزاحمت‌ها و خطرات عمده‌ای را در پی دارد. در این میان روش‌های حمل و نقل کالا و ترانزیت آن از مبادی بندرعباس، چابهار و کارخانجات داخلی کشور، به‌گونه‌ای است که کامیون‌های افغانی، مستقیماً همه‌ی مسیر را از مبدأ افغانستان به بندر مربوطه در ایران یا کارخانه‌های مبدأ بارگیری سیر می‌کنند. با اصلاح این روش می‌توان برای نزدیک به 1000 نفر اشتغال آفرید. چگونه؟ اگر کامیون‌های افغانی،اجازه‌ی ورود به کشورمان را پیدا نکنند و حمل بار از مبادی بارگیری ایران، توسط کامیون‌های جای‌گزین ایرانی، تا مرز میلک صورت گیرد، در این صورت بار برای قریب به 500 کامیون ایرانی فراهم می‌شود که با احتساب اشتغال یک راننده و یک کمک‌راننده، جمعاً اشتغالی برابر با 1000 نفر ایجاد می‌شود. این روی‌کرد و اصلاح روش، مزایایی را در پی دارد: - زمینه‌ی ورود قاچاق موادمخدر، اسلحه و کالای قاچاق توسط کامیون‌های افغانی، از بین می‌رود. - ناهنجاری‌های اجتماعی در اثر ورود رانندگان افغانی‌ کاهش می‌یابد. - تصادفات و حوادث رانندگی که بیش‌تر به دلیل ضعف آموزش رانندگان افغانی در جاده‌ها به وقوع می‌پیوندد، کاهش می‌یابد. امیدواریم سیاست‌گذاران و واضعان مقررات حمل و نقل کشور به این مهم، توجه‌ جدی بنمایند و از فرصت‌سوزی اشتغال مردم مرزنشین استان، هرچه سریع‌تر جلوگیری نمایند. درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹ناخدای تکاور دریایی محمد قلجایی فرد فرزند سیستان 🔹ناگفته های جنگ و فتح خرمشهر را از زبان قهرمان سیستانی در کانال عشق سیستو دنبال کنید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹🔺به بهانه آزاد سازی خرمشهر 🌹 @ESHGHE30STO 🔹ناگفته های جنگ از زبان قهرمان سیستانی، ناخدا محمد قلجایی فرد از تکاوران دلاور ارتش جمهوری اسلامی 🌹 @ESHGHE30STO 🔹کشورم را دوست دارم ناخدای سیستانی ما از جنگهای تن به تن خرمشهر حضور داشته تا پایان جنگ. 🌹 @ESHGHE30STO 🔹 « محمد قلجایی فرد» هفت سال وهشت ماه سابقه جبهه دارد. آن دو ماه هم درگیر مداوای مجروحیتش بوده. 🔹داغ فراغ یاران بسیاری را در سینه دارد وذهن وهوش فوق العاده اش تمام ظلم های بعثی های خارجی وخائنین داخلی را بخوبی بیاد می آورد، همانگونه که رشادتهای تکاوران دریایی ونام تک تک آنها را ، چه زنده وچه شهید. 🔹هر چند از اینکه او و امثال او در پیچ وخم زمانه فراموش شده اند می نالد وهرچند از بیکاری فرزندانش در رنج است اما هنوز هم سراسر وجودش غرق عشق به ایران است وبرای آن بازهم حاضر است جان دهد. 🔹سرتیپ قلجایی فرد فرزند سیستان اما سالهاست که داماد وساکن گیلان است، او یک سیستانی است و بالاتر یک ایرانی. 🔹بیش از پنج ساعت مهمانش بودیم و او از آن دوران پر شکوه ، خاطره ها گفت. در خلال مصاحبه چندین بار حلقه چشمانش پر اشک شد و عکسهای نایاب وارزشمندی از شهدای تکاور دریایی را نشانمان داد. 🔹متن مصاحبه را از زبان این پیشکسوت دلاور ارتش می خوانید 🔺متولد زابل ، ساکن گیلان 🔹 محمد قلجایی فرد هستم، متولد ١٣٣۴/٣/١در شهرستان زابل، دارای سه فرزند پسر که فرزند دوم و سومم در رشته حسابداری و پسر اولم در رشته شیلات فارغ التحصیل شده اند. 🔹 شصت وشش درصدجانباز می باشم که به مدت  هفت سال و یک ماه و بیست ودو روز درمنطقه جنگی بودم که در سال١٣٨٢پس از٣٠سال بازنشسته ارتش شدم .دوران ابتدایی را در زابل و از اول راهنمایی تا سال دوم نظری در زاهدان درس خواندم.پس از آن به دلیل علاقه وارد ارتش شدم.درتاریخ١٣۵٢/٧/١۵به عنوان اولین دوره آموزش کماندویی ایران وارد منجیل شدم.قبل از دوره آموزشی ما شهید مختاری ،آقایان ثمری ،مهرجو ،صیاد کامل، ناخدا دهقان ، بنی هاشمی و رحتمی و... (هم اکنون بازنشسته ارتشند)در تاریخ ١٣۵١/١٠/١۵ اولین دوره راهنما کماندویی را در ایران آموزش دیدند و به عنوان مربیان ما بودند.من پس از٣۶ هفته آموزش مقدماتی در منجیل جهت گذراندن دوره تخصصی مربی گری به فراگیری آموزش پرداختم و در سال١٣۵۴ به مدت١٣ماه در تهران به فراگیری آموزش زبان انگلیسی پرداختم.سپس جهت گذراندن دوره ممتاز کماندویی به مدت۶ماه به همراه سه تن از دوستان به لیورپول انگلیس رفتم .در آنجا دوره آموزشی بسیارضعیفی برگزار شدبه طوری که بدترین نیروی آموزشی کماندویی ما جز بهترین نیروهای آنها به حساب می آمد.به دلیل غیر عادی بودن آموزش با آنها درگیر شدیم و با زیر سوال بردن دوره  از ادامه آموزش محروم و اخراج شدیم. 🔺🔻ضعف انگلیسی ها 🔹جهت روشن شدن مطلب خاطره ای از انگلیسی ها به یاد دارم که می گویم.در پاییز سال١٣۵٣پس از اتمام دوره به همراه هنرآموزان،مربیان وتعدادی از کماندوهای ناظر انگلیسی به قله دماوند رفتیم.جهت استراحت در بارگاه دوم لحظاتی ماندیم که انگلیسی ها از فرط خستگی و آلوده بودن فضای کوهستان به گوگرد با وجود داشتن جثه های بزرگ و تنومند به خواب رفتند.اما ما با وجود سرد بودن هوا به بالای قله رفتیم و این درحالی بود که قمقمه های آبی که به همراه داشتیم یخ بسته بود البته این را هم اضافه کنم که انگلیسی ها بسیار مدعی،تنبل و مغرورند و تنها تبلیغات گسترده آنها را بزرگ جلوه داده است.بچه های ما دوره های آموزشی خوبی را در ایران طی کرده بودند.به خاطر همین تحمل آن دوره های پیش پا افتاده برایشان ملالت آور بود. 🔺🔻تنبیه به خاطر برخورد با انگلیسی ها 🔹پس از بازگشت به ایران در پادگان منجیل بودم که نامه ای به دست فرمانده پادگان رسید،مبنی بر درگیری مادر دوره های آموزشی انگلیس که به خاطر همین موضوع جهت تنبیه من را به بوشهر فرستادند و درجه نظامی را از من گرفتنداین برایم بسیار سخت و طاقت فرسا بود،چرا که من رشته تخصصی ام دادن آموزش به دیگران بود،وقتی وارد بوشهر شدم، فرمانده تکاوران بوشهر که خود از شاگردان من بود و با توجه به شناخت و علاقه ام، مرادرکنارستواندوم حبیب الله سیاری(هم اکنون فرمانده نیروی دریایی ارتش می باشند)به عنوان مسئول آموزش عملیات قرار داد. من قبل از اعزام به انگلیس در سن٢١سالگی با دختری گیلانی ازدواج کرده بودم که پس از منتقل شدن به بوشهر،خانواده ام را با سختترین شرایط زندگی به آنجا بردم. 🔺🔻عدم درگیری کماندوها با مردم 🔹در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز هیچ یک از نیروهای کماندویی در درگیری با مردم به پا نخاستند،چون از اهداف نیروهای کماندو این است که به مقابله با دشمنان خارجی به پا خیزند،در٢٣بهمن ماه نیز از آنجا که ساواکیها و نیروهای گارد شاهنشاهی در حال درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO
🔹یادداشت استاد غلامرضا عمرانی: ما را چه افتاده‌است که از گربه هم می‌ترسیم؟ 🌹 @ESHGHE30STO یادمان بماند که از این گربه‌ها بسیار در راهند؛ پس بیائید گربه‌ها را انکار نکنیم؛ به جای انکار، به فلسفه‌ی وجودی آن‌ها بیندیشیم که چرا دارند یکی یکی از پس دیوار خانه‌مان سرک می‌کشند. این گربه و گربه‌های کمین‌کرده‌ی دیگری که برای این کار طرّاحی شده‌اند، دارند با چشم باز ما را می‌آزمایند؛ میزان تحمّلمان را می‌سنجند؛ میزان ایستادگی‌مان را می‌سنجند؛ توان دست و پنجه نرم کردنمان با مشکلات را می‌سنجند؛ توان نوزائیمان را می‌سنجند؛ ما زیر سایه‌ی این ترس تاریخی داریم بر فاجعه‌ی همه‌گیری که وجب به وجب پیش می‌آید و دارد بر ما استیلا می‌یابد و ما را در آن گناهی و پناهی نیست، سرپوش می‌گذاریم. آنان که در درازای تاریخ ما را از این «گربه»های رنگ‌وارنگ می‌ترسانند، از این کار هدف‌ها دارند و دو راه عمده پیش پای ما باز می‌کنند: _راه کم ضرر نخست: شما از آن‌ها نیستید؛ هویتتان را که به‌سادگی با یک گربه خدشه‌دار می‌توان کرد، کنار بگذارید و خودتان را لابه‌لای فرهنگی دیگر، قومیتی دیگر، شهر و روستائی دیگر و اگر بتوانید سرزمینی دورتر گم‌وگور ‌کنید و شناس‌نامه‌ی تازه‌ای برای خودتان بسازید؛ به راحتی از همه‌ی مسئولیت‌هائی که تاریخ و فرهنگ سرزمینتان بر دوشتان گذاشته، بگریزید و آن را فدای «خود»ی بکنید که با هویتی جعلی برایش شناس‌نامه‌ی جعلی خواهیدگرفت. _راه دوّم: همین جا بمانید؛ ولی در لاک خویش بخزید؛ صدایتان را پائین بیاورید؛ با «آب شور و بط کور»تان کنار بیائید و از ترس گربه‌ای دیگر دم برنیاورید و بکوشید صدایتان از «پنگ و درگه» خانه‌تان تجاوز نکند ؛ به‌ویژه اکنون که پاس‌داری از این تنگه‌ی احد را نیز بر شرح وظایفتان نوشته‌اند؛ و «رستم» نیز که فقط «یلی بود در سیستان»! یعقوب هم از شوخی‌های تاریخ بوده‌است؛ این شوخی را باور نکنید و این افسانه را نیز که استقلال هر سرزمینی در جهان بر دو پایه‌ی استقلال زبان و استقلال خاک استوار است و این هر دو را یعقوب به ایران هدیه کرد و بر سری سرمشق آزادگان دیگر تاریخ نیز شد، حاصل شوخ‌طبعی‌های نویسندگان بدانید؛ باور نکنید؛ از این افسانه‌ها تبرا بجوئید؛ که اگر باور کردید، باز گربه‌ای دیگر سر راهتان می‌گذاریم! مبادا که «مطالبات»تان را، مطالبات برحقّتان را بجوئید و پای حرفتان مردانه بایستید. **** امّا از من می‌شنوید، این‌ها نه راه ماست و نه شیوه‌ی رویاروئی ما؛ گربه‌ها بسیارند؛ و بسیار از اینان در راهند؛ شیر باشیم تا ما را به گربه‌ای و از گربه‌ای نترسانند؛ ما فقط یک راه پیشِ رو داریم؛ سنگ پرت کردن و ناسزا گفتن در شأن ما نیست؛ به جای ترسیدن از این گربه و گربه‌های دیگری که در راهند، بنیه‌ی فرهنگیمان، اندیشه‌ی آزادگیمان و صلابت اراده‌مان را فربه سازیم و صدای فریاد خروشان این فرهنگ و اندیشه‌ را به گوش جهانیان برسانیم. ✍غلامرضا عمرانی درکانال عشق سیستو عضو شوید ✅ «عشق سیستو» 🌹 @ESHGHE30STO