eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 3⃣ _🎵 مقام راست (رست) 1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت 🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور https://eitaa.com/eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 3⃣ _🎵 مقام راست (رست) 1-
🎼🎵 ❇️آموزش مقام رست در تلاوت قرآن🔰🔰🔰 1 - معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمه‌ای تازی است. به معنای مستقیم این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته می‌شود. 2 - گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عده‌ای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطا این مقام به عنوان اولین و اصلی‌ترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار داده‌اند و لقب «اب النغمات یا پدر نغمات» و در پاره‌ای از موارد نام «ملک‌النغمات» را به خود گرفته است. عده‌ای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) می‌دانند و می‌گویند. رست ناله‌ای انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است این مقام پس از بیات از جمله وسیع‌ترین و گسترده‌ترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نموده‌اند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. نغمه‌ی رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های هفتگانه و اصلی مطرح است. 3 - کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقام‌های زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «اذا طال لیلک فالرست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است. همچنین حالت وقار متانت و بیانگری در آن مشاهده می‌گردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است . این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکم و تاکید و القاء امر را متصور می‌گرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت می‌گردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد. 4- موضوع آیات : این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی، نبوت ، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 5 - تاثیرات : از جمله تاثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخه‌های آن نیز تاثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسان‌های حقیقت‌جو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد می‌کند. 6 - جایگاه اجرا : این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سه‌گاه ارائه می‌گردد ولی با توانمندی که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجرا می‌باشد. 7 - گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : برخی از نغمات فرعی در این مقام عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» را می‌توان نام برد. 8 - قاریان برتر : از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند می‌توان راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، رفعت، حصان، شعشاعی، صیاد و متولی عبدالعال را نام برد. https://eitaa.com/eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5783061807799208180.mp3
8.39M
جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع) )🌴و قرائت دعای عظیم کمیل ... با صدای مهدی سماواتی اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تلاوت فوق العاده زیبا و دلنشین استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد (رحمة الله علیه) 💠 سوره مبارکه جمعه 🔰 بشنوید و منتشر کنید . . .
4_5956228322168932702.mp3
9.2M
؛ در_دعای_ندبه_بشناسیم🌹🌿 🔊 صوت زیبای ترجمه دعای ندبه @eshragholqoran 🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم { اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لولیک الفَرَجَ}
AUD-20210831-WA0013.aac
3.38M
🌴صلواه ابوالحسن ضراب اصفهانی برشکوه و جلالت آقا امام عجل الله.. 💎 @eshragholqoran 💎🌷💎🌷💎🌷💎🌷💎
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🔰 #إِنَّا_نَخَافُ_مِن_رَّبِّنَا_يَوْمًا_عَبُوسًا_قَمْطَرِيرًا ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هر
❇️ تجزیه حروف در علم تجوید : {ایه ۱۰ سوره انسان} 👇👇 إِنَّا=همانا ما / إِن= نَا= ادغام متماثلین همراه با سیر غنّه /الف : متکلم/نقش فاعلی در صیغه ۱۴ فعل ماضی نَخَافُ=نَ حرف غنّوی / صیغه۱۴فعل ماضی / خَافُ = ریشه خَوف =بخاطر فتحه خَ حرف واو قلب به الف شده /خ حرفی حلقی (ادنی الحلق) پایین ترین قسمت به دهان و در هنگام تلفظ ایجاد خراش می کند که اگر دقت نشود متمایل به صدای ح خواهد شد آسیب تجویدی ❌ مِن رَّبِّنَا : مِن = هر دو حرف غنّوی که در اینجا نون ساکن نسبت به میم ساکنه از غنّه قوی تری برخوردار است🌷🍃 و مِن رَّ [ن ر] رسیده که تنها غنّه ن ساکن حفظ و در راء بدون سیر تلفظ می شود ادغام ن در راء = ادغام بلا غنّة) محل تولید راء بالای چین و شکن لثه بالا در سخت کام و در اینجا حرف راء است/ 🔺مِن رَّبِّنَا دقت هم راء بخاطر نون مشدد شد و هم حرف بعدی (حرف ب متماثلَین ) ب یک حرف شفوی ( با گرایش لبها به هم می چسبده (گیرش و رفع گیرش) ازهم جدا می شوند و تلفظ /نَا= ما /الف طابع حرف ماقبل و اینجا الف ترقیق تلفظ می گردد 🔻 يَوْمًا يَوْ= صفت لین دارد💤یعنی حرفی به نرمی و آرام آرام دقت شود فتحه یَ متمایل به ضمّه نشود آسیب تجوید❌ يَوْمًا =تنوینها صداهای ناشناخته و و در آخر بعضی اسمها می آیند و تنها صدای نون را می شنویم (در هنگام اجرای تمام قوانینی که برای حرف ن مظهر در نظر گرفته می شود برای تنوینها هم در نظر گرفته می شود و هیچ فرقی نیست ) اینجا يَوْمًا : تنوین نصب ---ً--- به حرف عین رسیده است عَین یک حرف حلقی است در وسط الحلق به حالت صدای کشدار تولید و نیز نزد (بدون سیر و بدون مکث و بدون قلقله تنوین اجرا می گردد عَ ) عَبُوسًا /بُو ضمّه و واو مدی هم تلفظ می شود وتنها در میزان کشش تفاوت دارند[ کمیّت] دارند🍃/ سًا سین نیز در مرز بین لثه و سخت کام تولید می شود صفت استعفال دارد و حرفی است سًا مجدد --ً--- به حرف قاف رسیده : عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا # قاف یک حرف لهوی و در مرز دهان و حلق با برخورد نوک زبان کوچک به ریشه زبان بزرگ که کمی به سمت سخت کام آمده تولید می شود از حروف و حرفی است و تنوین نصب نزد قاف نیز می باشد [ این اخفا به میزان ۲ حرکت غنّه صدای نون تنوین اخفا و تلفظ می شود] دقت کافی شود . 🔻قَمْطَرِيرًا = قَمْ حرف میم حرفی ّ غنّوی (یعنی صوت ان از خیشوم =بینی با حفظ سیر و نزد حرف طاء می باشد ] ( این اظها میم باید بدون سیر و عدم مکث و عدم قلقله اجرا گردد) طَ = قویترین حرف عرب حرفی ( که از ربرخورد نوک زبان با چین و شکن لثه ے بالا و نیز بالا آمدن ریشه زبان به سمت سخت کام و نیز گود شدن وسط زبان به سمت کف دهان ایجاد یک حالت منطبق شدن با سقف دهان که حالتی گنبدی شکل دارد را ایجاد می کند ) تولید و حرفی #. جهری و درشت و پر حجم و مفخم است و در این حرف طَ در چهارمین مرحله است / رِي ،، حرف راء نیز ترقیق با سایش هوا و حرف ی از نزدیک شدن و چسبیدن وسط زبان به وسط سخت کام تولید می شود و هر دو حرف از حروف جهری و با ارتعاش تارهای صوتی همراه هستند / قَمْطَرِيرًا = رًا حرف راء و چنانکه قبلً گفته شد در اینجا بخاطر آمدن الف بعد از تنوین نصب روی راء بالاترین حالت تفخیم حرف راء حس می شود (قبلاً گفته ایم حرف راء دو وجهی است (هم راء تفخیم داریم و هم راء ترقیق) حالا که مفخم است حرف الف از حروف هست ؛ تفخیم راء نباید باعث درشتی الف شود نکته ے ظریفی در تلفظ است دقت شود .🌷🍃 🔰⚜🔰 {۱۰} https://eitaa.com/eshragholqoran ❇️ اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ترتیل سوره مبارک ملک یا تبارک ** 🎼 قاری استاد : شهریار پرهیزگار ♦️و چه زیباست بزرگواران که در پستهای تجویدی همراهی می فرمایند تلفظ مخارج حروف و احکام و وقف و ابتدارا دراین تلاوت متنی و تصویری زیبا هم مدّ نظر بلند خود داشته باشند .. . https://eitaa.com/eshragholqoran
4_894327098582237786.amr
5.52M
قرائت مجلسی استاد سید متولی عبدالعال سوره های شوری از آیه 1تا15 حشر از آیه 18 تا 22 ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
4_396596098996645119.mp3
417.8K
پژوهشی ' را همراه باصوت 🔊 استاد صدیق منشاوی. .. ✅ @eshragholqoran 🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا