#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان:
✅جلسۀ دهم :
#نسبت_لحن_با_صوت👇
✍نسبت لحن با صوت همچون نسبت راکب با مرکب است. یعنی صوت، در حکم مرکب و لحن، در حکم راکب است و اصل در هنر قرائت، صوت است. زیرا همانطور که اگر مرکب راهرو و تعلیم دیده نباشد راکب رابه مقصد نخواهد رساند، صوت نیز اگر آماده و تربیت شده نباشد، مانع ظهور زیبایی لحن می شود. در واقع لحن بخشی از صوت است و شایسته تر این بود که بحث مربوط به لحن را در فصل پیشین مطرح می کردیم، ولی به جهت سهولت در تعلیم، آن را در فصلی جداگانه و مبسوط مطرح می کنیم. صوت و لحن چنان عاشقانه جذب یکدیگر شده و در هم فانی گشته اند که تفکیکشان امر مشکلی است، از اینروست که در روایات ،بیشتر به صوت اشاره شده است تا به لحن. زیرا آنچه به گوش می رسد و از دستگاه تکلم خارج می شود، صوت است و البته این صوت هر هنگام که ظهور می کند، آهنگی با خود دارد. بنابراین باز هم تأکید می کنیم ؛
✍که قاریان قرآن باید اهتمام و سعی فراوانی جهت پرورش صوتشان مبذول دارند و در حد توانشان تمرین نمایند تا این نعمت الهی را از قوه و استعداد به فعل و کمال برسانند تا به زیباترین وجه که شایسته قرآن کریم است از آن استفاده کنند و بدانند که یادگیری الحان و مقامات هنر قرائت، بسیار ساده تر و ممکن تر از پرورش صوت است؛ پس آنرا جدی بگیرند و همیشه برای تکمیل و رشد آن بکوشند.
🔰تعریف لحن :
🔊آهنگ و آواز را لحن گویند. منظور از لحن در هنر قرائت، آهنگ صوت است. لحن در هنر قرائت فقط باید مقامات و نغمات عربی باشد و استفاده از الحان غیرعربی و یا عربی غیرقرآنی به هر نیتی که باشد خلاف است.
✍لازم به ذکر است که اداء حروف و کلمات قرآن نیز باید با لحن عربی باشد، زیرا فرموده است:
« اَعْرِبِ الْقُرآنَ فَانَّه عَرَبیّ » و این قسمت از لحن مربوط به علم تجوید است.
✅جلسه یازدهم :
در موسیقی قرائت قرآن، هفت مقام یا نغمه کلی وجود دارد که عبارتند از:
#بیات، رست، سگاه (سیکاه)، حجاز، صبا، چهارگاه (جهارکاه)، نهاوند (نهوند).
هر یک از این مقامات گوشه های متعدد و فراوانی دارند.. .
❇️درباره این مقامات بطور مبسوط توضیحات لازم را ارائه می دهیم و آیات شریفه قرآن را که در این #مقامات تلاوت شده اند، بررسی می کنیم،
✍اما در ارتباط با گوشه های مقامات، به این علت که بحثی ظریف و بسیار فنی می باشد و فایده زیادی برای قاریان مبتدی ندارد و چه بسا موجب #سردرگمی آنها شود، در جلد دوم کتاب«هنر قرائت» مفصلاً بحث خواهیم کرد.
✍نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که علت تفاوت مقامات و گوشه های آنها و این که هر مقام آهنگ خاصی دارد، تفاوت در گامهای صوتی، پرده های صوتی، تحریرها و ... می باشد که می توان این تفاوتها را عامل تشکیل هر مقام دانست.🌿🌸🌿
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
🌙شبتان سراسر ارامش و امنیت باد
4_5794303309170869587.mp3
7.28M
🌈قرایت سوره واقعه
🔊قاری حاجی محمد جواد پناهی ..
💎🌈 @eshragholqoran
#یَا_قَاضِیُ_حَاجَات
با سلام و تحیت روز اول ماه جمادی الاول بخیر و سعادتمندی باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉فراز تصویری بسیار زیبا
📖آیات ۳۸تا۴۱، سوره مبارکه احزاب
🗣استاد دکتر مرحوم فرج الله شاذلی
-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
🔰 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘فراز زیبا و دلنشین
🌹با صدای جناب آقای حسین طاهری عضو محترم کانال تلاوتهای جاویدان از قاریان نوجوان و خوشخوان شهرستان شهریار، استان تهران
✔️سوره: سباء، آیه۳۸
-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘-⚘
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 #زیارت_عاشورا
🌈علی فانی. ..
روز اول ماه قمری جمادی الاول و تقارون با روز دوشنبه و روز زیارتی حسنین علیه السلام رسولله صلواة الله. .. ملتمسبن دعا را در نظر داشته باشیم #ان_شاءالله.. .
🤲 @eshragholqoran
🔰 صفحه #126_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
1_1342643495.mp3
2.65M
اذان مغرب به افق تهران
موئذن استاد رحیم خاکی
این اذان در برگاه ملکوتی حضرت رصا علیه السلام در مقام عجم می باشد
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان:
✅جلسۀ دوازدهم: گامهای لحنی👇👇
هر یک از مقامات، سه گام یا مرحله مختلف دارد که عبارتند از:«قرار»، «جواب» و «جواب الجواب» که به ترتیب آهنگ اول هر مقام را قرار، آهنگ دوم را جواب و آهنگ سوم را جواب الجواب گویند. این سه بخش از هر مقام را اساتید فن وضع کرده اند و به صورت سماعی است نه قیاسی.
لازم به تذکر است که این سه گام، ربطی به سه گام صوتی (پائین، توسط ، اوج) ندارد. یعنی برخلاف شیوه متداولی که جواب الجواب یک مقام را با گام اوج صوتی می خوانند، هرگز چنین تطابقی لازم الاجرا نیست و می توان گام جواب الجواب یک مقام را با گام صوتی پائین خواند.
متاسفانه در مسابقات قرائت قرآن، رعایت این تطابق لحاظ می گردد که زیربنای علمی ندارد. آری، طبع انسان این چنین تطابقی را می پسندد و تا جایی که مانعی وجود ندارد، خوبست این انطباق رعایت شود. (مثلاً اگر قرار یک مقام با گام صوتی اوج خوانده شود، برای شخص خوش ذوق بی معنی و قبیح است!) ولی باید توجه داشت که رعایت این انطباق مبنای علمی ندارد.
در صورت رعایت این انطباق باید دقت داشت، قرار هر مقام با گام پائین یا توسط و جواب و جواب الجواب آن با گام توسط و اوج خوانده شود تا به این وسیله تلاوت قرآن با زیباترین سبک تلاوت، از نظر گامهای صوتی، یعنی سبکی که مبنای صوتی آن بر توسط است، اجرا شود. بنابراین سبک، به جز ابتدای قرائت، همیشه قرار مقامات با گام توسط خوانده می شود و جواب و جواب الجواب آن با گام توسط و اوج (به شرط رعایت ارتباط معنوی صوت و لحن با آیات)، اما در قرائتی که مبنای صوتی آن گام اوج است معمولاً قرار یک دستگاه با گام اوج خوانده می شود و همانطور که قبلاً اشاره شد چنین تلاوتی دلنشین و مطبوع نخواهد بود. پس باید از آن پرهیز کرد و راه احتراز از آن چنین است که گامها و پرده های صوتی در اثر تمرین و ممارست برای قاری قرآن ملکه شوند تا به راحتی آنها را تشخیص دهد و در حین تلاوت، گام صوتی خویش را گم نکند. زیرا مشکل عمده برخی از قراء، همین گم کردن پرده های صوتی است. بدین معنا که در حین تلاوت با کوچکترین اشتباهی از پرده ای منتقل به پرده های بالاتر یا پائین تر از آن شده و گام صوتی خویش را از دست داده و به اصطلاح خارج می شوند و تا آخر تلاوت نیز آنرا پیدا نکرده و در نتیجه تلاوت زیبایی ارائه نمی دهند. 🌿🌸🌿
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
🌙شبتان سراسر امنیت و اسایش باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ
🔹درود خدا بر تو باد یا ابا عبدالله.
🔹السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ
🔹سلام بر تو اى حجت خدا و فرزند حجت خدا
#حدیث :
🖊امام حسين عليه السلام :
🔹إنّ أوصَلَ الناسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ .
🔹قوى ترين كَس در صله رحم كسى است كه با خويشاوند بريده از خود پيوند برقرار كند .
📕بحار الأنوار : 74/400/41
🌈تا طلول فجرصادق همراه با ملائک. .
🕌 @eshragholqoran
🔰 صفحه #127_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
🔰واکنشهای دانشجویی نوعی پرسشگری خاموش است
🔹حجتالاسلام حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: واکنشهای دانشجویان نسبت به عملکردهای افراطیون نوعی پرسشگری مخفی و پنهان است.
🔹پرسشگری، رویکرد جدیدی است که دانشجو و قشر فرهیخته درباره اسلام دارد و این ما هستیم که باید خودمان را تغییر بدهیم و حوزه علمیه باید با شرایط جدید تطابق پیدا کند تا بتواند پاسخگوی پرسشهای علمی و دینی قشر فرهیخته دانشجو باشد.
#روز_16_اذر_روز_عدالتخواهی_و_استکبارستیزی_برهمه_رهپویان_دانش_وبینش_علم_معرفت_مبارک_باشد. ..🌿🌹🌿
🔰 @eshragholqoran✒️
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان
✅جلسۀ سیزدهم: #روش_تعلیم_مقامات
✍ برای تعلیم مقامات و نغمات، رسم بر این بوده است که قسمتی از قرائت یک قاری در فلان مقام انتخاب شده و به عنوان «معرف» آن مقام مشخص می شده است. این روش اگر چه تا حدودی مثمرثمر می باشد، ولی محذورات بسیاری در پی دارد که قاریان و اساتید شاید متوجه آنها نباشند.
❇️بدیهی است برای یادگیری هر مقام باید آنرا مرتباً خواند و تکرار کرد تا در حافظه ثبت شده بتوان در تلاوت از آن استفاده کرد. اگر معرف مقامات، آیه شریفه ای از قرآن کریم باشد. این موانع ایجاد می شود: اولاً، تلاوت قرآن عبادت است و باید با نیت صحیح باشد و اگر به قصد تمرین انجام شود مسلماً عبادتی صورت نگرفته و صاحب قرآن راضی نخواهد بود (مثل اینکه کسی برای خواندن نماز به قصد خنک شدن، وضو بگیرد و یا مسلمانی برای صحت مزاج، روزه بگیرد). ثانیاً، تلاوت قرآن باید با تدبر باشد و تا آنجا که می دانیم در این نوع از تلاوت که برای تمرین و یادگیری مقامات است، هرگز تدبر صورت نمی گیرد (متاسفانه در اکثر تلاوتهای قراء جهان اسلام، این تدبر بسیار کمرنگ است) ثالثاً، در هر مکان و هر زمانی نمی توان قرآن تلاوت کرد.
پس باید روشی را انتخاب نمود که هیچ محدودیتی نداشته باشد و عظمت و احترام قرآن حفظ شود و به ساحت مقدس قرآن کریم، جسارتی نشود؛ یعنی؛ در هر مکان و زمان و حالتی، حتی در مکانها و زمانهایی که تلاوت قرآن منع شده است، بتوان از آن استفاده کرد. این روش چنین است که از اوزان اشعار عربی استفاده نموده،
✍برخی از آنها را انتخاب کرده به عنوان «معرف» یک مقام در نظر می گیریم و با آن تمرین می کنیم. حسن این روش در به دست آوردن تسلط کامل بر نغمات است. بدین ترتیب که قاری قرآن زمانی که معرف یک مقام را بشناسد، هر آیه ای که در آن مقام تلاوت گردد سریعاً انطباق داده و درک خواهد کرد؛ برخلاف روش قبلی که این چنین تسلطی را به قاری نمی دهد. ❇️ در واقع این معرفها مانند نتهای موسیقی هستند و همانطور که یک موسیقدان با نواخته شدن آهنگی بلافاصله نت آن در ذهنش نقش می بندد، قاری قرآن نیز با شنیدن آیات شریفه قرآن، معرف مقامات آنها در دستگاه حافظه اش نقش خواهد بست. بنابراین قاریان قرآن ابتدا باید این معرفها و نتها را حفظ کنند و با تمرین و کوشش بسیار بر آنها تسلط پیدا نمایند، بدون اینکه به قصد تمرین برای یادگیری مقامات، آیه ای را تلاوت
✍نمایند. این روش علاوه بر کارآئی بیشتر، موجب نورانیت قاری قرآن شده و نیز رشد بیشتر و زیبایی افزونتر تلاوت وی را به ارمغان می آورد، زیرا شأن قرآن را حفظ نموده است و احترام لازمه آنرا بجا آورده است. معرفها عبارتند از:
✅معرف مقام #بیات :
قرار: مفاعیلن، مفاعیلن، فعولن.
جواب: مفاعیلن، مفاعلتن، فعولن.
جواب الجواب: مفاعل، مفاعیل، فعولن.
✅معرف مقام #رست :
قرار: فاعلاتن، فاعلن، فاعلاتن.
جواب: فاعلتن، فاعلن، فاعلان.
جواب الجواب: فاعلاتن، فعلن، فعلاتن.
✅معرف مقام #سگاه :
قرار: مفاعلن، مفتعلن، مفاعلن.
جواب: متفاعلن، متفاعلن.
جواب الجواب: متفاعلن، متفاعلن، فعلاتن.
✅معرف مقام #چهارگاه :
قرار: مستفعلن، متفاعلن، مستفعلن.
جواب: مستفعلن، فاعلن، مستفعلن.
جواب الجواب: مستفعلن، فعلن، مستفعلن، فعلن.
✅معرف مقام #صبا :
جواب: مفتعلن، مفتلعن، مفتعلن، مفتعل.
قرار: مفاعلتن، مفاعلتن، فعول.
جواب الجواب: مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن.
✅معرف مقام #حجاز :
قرار: فعول، مفاعیلن، فعولن، فعولن.
جواب: مفاعیل، فعولن، مفاعلن.
جواب الجواب: فعول، مفاعیلن، فعولن، مفاعیلن.
✅ معرف مقام #نهاوند :
قرار: متفاعلن، فعلاتن.
جواب: فاعلاتن، فاعلن، فعلان.
جواب الجواب: فعلاتن، فاعلن، فعلان.
پس از آشنایی با مَعَرّفِ مقامات و تسلط بر آنها می توان با اطمینان و اراده و تفکر، مقامات و نغمات را در تلاوت قرآن به کار برد. 🌈
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
#این_بحث_ادامه_دارد.