رضا می گفت مگر خدا عرب هست که ما باید روزی 5 نوبت با او عربی صحبت کنیم ؟! روزه هم نمی گرفت و می گفت انسان هر وقت گشنه می شود باید غذا بخورد والا دچار مریضی خواهد شد! رضا می گفت اسلام دین و آیین عربهای بیابانگرد است و قبل از اینکه عربها خداشناس شوند، ایرانی ها خداشناس بوده و پیامبر خودشان را داشته اند. اگر چه در این ایام مستخدمین دولت اکثراً روزه می گرفتند، ولی شب نشینی و بیداری تا صبح و مجالس قمار به راه بود. در کوچه و بازار هم کسی سیگار نمی کشید و روزه خور علنی دیده نمی شد اجمالاً شهر منظره ماه رمضان داشت. البته دیگر در مسجدها قالیچه های جانماز اعیان و اشراف پهن نمی شد زیرا متوجه شده بودند رضا برخلاف قاجارها میل دارد ایران را به درجه ممالک پیشرفته اروپایی برساند و بساط این گونه تظاهرات مذهبی را جمع آوری نماید. برخلاف اعیان و اشراف و کسبه و تجار و مردم معمولی و طبقات عوام مساجد را پر می کردند. بعدها که حکومت قدرت و قوام زیادتری پیدا کرد اظهار داشت که می خواهد جلوی این آخوند بازی ها را بگیرد. در اینجا رضا سیاست مخصوصی را به کار بست و دستور داد تا توپ افطار و سحر را بی ترتیب و نامنظم درکنند! بی ترتیبی در ساعات توپ افطار و سحر به این صورت بود که توپ افطار را نیم ساعت بعد از مغرب و توپ سحر را یکی دو ساعت جلوتر از طلوع فجر می انداختند و با این یک تیر دو نشانه زدند! اولاً عامه را که ساعت نداشتند به واسطه درازی ساعات روزه از روزه داری بری می کردند و ثانیاً اشخاص ساعت دار را که بدون توپ هم می توانستند موقع خوردن و نخوردن را تشخیص بدهند به توپ افطار و سحر بی اعتماد می ساختند تا جایی که اکثراً خواستار آن شدند شلیک توپها متوقف و توپها جمع آوری شوند!
📚منبع: خاطرات تاجالملوک (چاپ دوم، تهران، نشر به آفرین، 1380)
صفحه 241
#تاریخ_پهلوی
کی باورش میشد
از پاریس تا تلآویو
شلوغ شده و
ملت ریختن توی خیابونا
براندازها الان کجان؟🤨
🌹اَللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ اَلثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ، وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ.
🌹بار خدایا مدح تو را با حمد و ستایش آغاز می کنم؛ و تویی که بر من منت گذاشته راه درست را برایم مشخص کردی.
دیشب که ما در خواب ناز بودیم، فرانسه عجب ترقه بازی بوده هااااااا
سلام بر مهد دموکراسی 😐🤨
🧐هیچ کس فکر نمی کرد که روزی یک باریکه کوچکی مثل این قسمت که رضا پالانی به آتاتورک شوهر داد به این میزان اهمیت پیدا کند.
🔴رضا خان اگر این باریکه به ظاهر ناچیز (آرارات) را به ترکیه نمیداد هیچ راه ارتباطی زمینی بین ترکیه و آذربایجان وجود نمیداشت، از طرفی یه مرز مهم بین ایران و ارمنستان از بین نمیرفت، مرزی که مسیر ورود ما رو به اروپا بود.
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
فریب بزرگ - پروفسور درخشان 1.mp3
38.6M
📌فریب بزرگ
✅پرفسور مسعود درخشان
دیشب این صوت را گوش دادم
پیشنهاد میدم شما هم گوش کنید
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
نجفی.mp3
16.78M
✅ جریانشناسی تاریخ و اندیشه معاصر
👤 دکتر موسی نجفی؛پژوهشگر حوزه تاریخ
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
1_3123990927.pdf
2.85M
#معرفی_کتاب
📌کتاب دولتهای #شیعه در تاریخ
نویسنده:
محمد جواد مغنیه
ترجمه محمد بحرینی
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیش از ده بار تا الان این صحبت ها را گوش دادم...
واقعا عالیه
نمازجمعه بدون نهی از منکر مثل نمازشب خوندن در حالت جنابته
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
حجت الاسلام مؤمنی:
رهاشدگی حجاب و عفاف به دوقطبی شدن جامعه می انجامد / نیاز فوری به جهاد تبیین و اجرای قانون عفاف و حجاب
حجت الاسلام محسن مؤمنی
حوزه/ فعال فرهنگی و رسانهای کشور گفت: آنچه از وضعیت کنونی حجاب و عفاف و حیا در جامعه خصوصاً در ایام عید نوروز، مشاهده میشود نوعی رهاشدگی ماجرا و سپردن آن به خود مردم است که اگر چنین شود، باید کم کم شاهد درگیریهای فیزیکی بین مردم باشیم و این یعنی تشدید دو قطبی در جامعه، همان چیزی که مقام معظم رهبری بارها در مورد آن تذکر دادهاند و با آن مخالف هستند
https://hawzahnews.com/xc9Tt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آن_روی_سکه
تصاویر تکان دهنده از اعتراضات فرانسه
تصاویری که من و شما نباید ببینیم
1_1536342411.pdf
438.4K
متن كامل رنجنامه سید احمد خمینی خطاب به منتظری
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
کتاب دوقرن سکوت
چاپ سی و هفتم، چاپ ۱۴۰۱
#بدون_شرح!
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
چقدر سر کلاس های جریان شناسی به این کتاب تاختم🧐
نگو چاپ سی و هفتم هم رو کرده
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
دیدگاه شهید مطهری در مورد کتاب دوقرن سکوت
هرچند شهید مطهری کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را در جواب کتاب دو قرن سکوت نوشت ولی در آنجا نامی از کتاب نمی برد و فقط تز آن را نقد می کند.
همچنین پس از آن هم زرین کوب از نظر اولیه خود بازگشت و در سال 1348 کتاب کارنامه اسلام را نوشت.
حال معلوم نیست با چه اهدافی کتابی چنان سیاه و انحرافی که حتی نویسندهاش هم از آن عدول کرده، برخی در صدد بازنشرش هستند.
برای مشاهده نقدهای شهید مطهری بر کتاب دو قرن سکوت بنگرید به اینجا:
https://b2n.ir/z25666
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
بمناسبت سالگرد برکناری منتظری از قائم مقامی رهبری👇
بیاعتنایی آقای منتظری به فرمان امام و عتاب آیتالله خامنهای به وی
آیت الله خامنه ای خطاب به منتظری:
امام دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید!
آقای منتظری شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟
⭕️بعد از اعتصاب آقای منتظری در حمایت از مهدی هاشمی در سال ۶۵، جلسهای در حضور امام تشکیل شد برای بررسی این موضوع و احیانا پایان اعتصاب.
در این جلسه آقای منتظری به توصیههای پدرانه امام اهمیتی نداد و بر موضع غلط خود پافشاری نمود.
مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای در آن جلسه در دفاع از امام، سخنان صریحی بیان فرمود که در ادامه از زبان خود ایشان روایت میشود:
▫️در آن جلسه [بررسی اعتصاب آقای منتظری در سال ۶۵] امام به ایشان اصرار میکردند که شما این کار را نکنید. لحن امام در آن جلسه خیلی لحن ملایم و مهربانانهای بود. لحن آقای منتظری تند و ستیزهگرانه بود. من یادم نمیرود، امام آن شب بیحال هم بودند، همین طور یک وری به بالشی تکیه داده بودند. آقای منتظری هم طرف چپ ایشان با یک فاصلهای نشسته بود.
▫️من هم تقریباً رو بروی ایشان بودم و دوستان هم نشسته بودند. امام میگفتند نه، مصلحت نیست، کارهایتان را شروع کنید، ادامه بدهید، ایشان هم قرص و محکم میگفت نه. هِی امام استدلال میکردند، وجهی ذکر میکردند، ایشان با یک لحن تندی جواب میداد. این حالت طول کشید. شاید مثلاً ده بیست دقیقه یا بیشتر همین طور هِی امام یک چیزی میگفتند، خیلی با حلم.
▫️ماها هم تعجّب میکردیم و واقعاً از امام مستَبعَد بود که در مقابل ناسازگاری یک نفر این مقدار حلم به خرج بدهد و ملایمت کند و او با جوابهای تندی چیزهایی بگوید. من حوصلهام سر رفت. یک مقداری گذشت، به امام گفتم: «آقا! اجازه میدهید من یک کلمه بگویم؟» ایشان مثل اینکه همچین یک نفس راحتی کشیدند.
▫️ رو کردم به آقای منتظری، گفتم: «آقای منتظری! شما با چه کسی داری حرف میزنی؟ ایشان مگر ولیامر من و شما نیستند؟ ایشان دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید. شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟»
▫️ آقای منتظری ماند. خیلی تند شدم به ایشان. گفتم: «شما مثل اینکه نمیدانید با چه کسی دارید حرف میزنید. امام دارد به شما اصرار میکند، با ملایمت میگوید، دستور میدهد به شما، چندین بار تا حالا در خلال صحبت دستور دادند؛ شما همین طور هِی میگویید نه، نه. خب پس دستور ولی فقیه کجاست؟ شما چرا برخلاف مبانی خودت حرف میزنی؟»
▫️ ایشان ساکت شد؛ هیچی نگفت آقای منتظری. بعد چند لحظهای گذشت و امام گفتند: «خب من میروم دیگر.» پا شدند رفتند.
▫️ماها افتادیم دور و بر آقای منتظری و با ایشان بحثکردن و ایشان واقعاً هیچ جواب هم نداشت یعنی آقای منتظری هیچ منطق قابل قبولی بر این اصرار نداشت.
▫️گفتیم خب اتفاقی نیفتاده، یک نفری است که متّهم به یک امری است و او را بازداشت کردهاند فقط اشکال کار این است که او با شما ارتباط دارد. آیا این موجب میشود که اگر کسی اتّهام پیدا کرد، تعقیب نشود؟ خب محاکمه میکنند. در محاکمه معلوم میشود مجرم است یا مجرم نیست.
▫️واقعاً ایشان هیچ حرف منطقیای که بگوید، نداشت!
▫️خب خود ایشان از این حرفها دم میزد که باید فرقی نباشد، از این شعارها در بیانات ایشان گاهی دیده میشد. در اینجا ایشان درست نقطهی مقابل این قرار گرفته بود.
https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=45771
https://www.aparat.com/v/zdKew
#مستند
🔻مستند «قائم مقام» را امروز حتما ببینید
حتمااااا
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
♨️ سه موج روشنفکری حوزوی
✴️ جریان روشنفکری حوزوی سه موج را تاکنون طی کرده است:
1️⃣ هضم در بدنه حوزه
در دهه 60، انجمن سیاسی دفترتبلیغات اسلامی در قم شروع به کار کرده و افرادی همچون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محسن کدیور و مصطفی محقق داماد در آن شروع به فعالیت کردند. طلیعه نظریات روشنفکرانه و مدرن این افراد باعث شد تا قاطبه حوزه نسبت به آنان واکنش نشان داده و آنها را از خود برانند. داغترین محوری که این عده درباره آن به بحث و جدل میپرداختند، امکان قرائتهای مختلف با روش هرمنوتیکی از قرآن و روایات بود که مخالفین زیادی را علیه آنان به صف کرد.
2️⃣ ورود به دانشگاهها
از دهه هفتاد با تاسیس دانشگاه مفید توسط آیتالله موسوی اردبیلی و همچنین تحت تاثیر حملات حوزویان علیه جماعت روشنفکر، هجرتی اجباری برای روشنفکران حوزوی به وقوع پیوست. آنها از بدنه حوزه به دانشگاهها رفته و اینبار در قامت اساتید دانشگاه به نشر افکار روشنفکرانه خود پرداختند. حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاههای کشور طی دو دهه 70 و 80 به صورت جدی قابل رصد است. از این جمله میتوان به چند دانشگاه شاخص اشاره کرد:
🔶 دانشگاه مفید قم: این دانشگاه که موطن حلقههای اولیه روشنفکری در فضای سنتی شهر قم است، از همان ابتدا با هدف آشتیدادن دین و مدرنیته پا به عرصه فعالیت نهاد و اساتید زیادی را در دل خود جای داد. به جرات میتوان مرحوم داوود فیرحی را از جمله اساتیدی دانست که در این دانشگاه فعالیت داشته و به عنوان یک روشنفکر حوزوی، تمام تلاش خود را در جهت تجددخواهی دینی و مدرنسازی فقه شیعی به کار بست.
🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب قم: دانشگاه ادیان که امروز زیر نظر سید ابوالحسن نواب اداره میشود، از ابتدای دهه 70 و با عنوان موسسات مختلف آغاز به کار کرده و سعی کرده تا مبانی ادیان و مذاهب مختلف را به جماعت مشتاق در مباحث دینی معرفی نماید. به طور کلی میتوان هدف از فعالیت این دانشگاه در زمان حال را نشر 3 مبنای کلی عُرفیسازی دین و اجتهاد، معنویتگرایی درونی و برجستهسازی عرفان در مقابل فقه در بین جماعت طلاب و دانشجو دانست که آقایان محمدسروش محلاتی، حمیدرضا شریعتمداری و مهراب صادقنیا مروجین آن هستند.
🔶 دانشگاه دارالحدیث قم: دانشگاه دارالحدیث که از دهه 80 تاسیس و توسط آقای محمدی ریشهری اداره میشود، یکی از مراکزی است که زمزمههای روشنفکری زیادی در زمینههای مختلفی کلامی و اعتقادی از آن برمیخیزد. یکی از مهمترین روشنفکران حوزوی یعنی آقای مهدی مهریزی در این مرکز فعالیت دارد که منظومه فکری خود را بر مساله برتری اخلاق بر دین پای نهاده است. ایشان در تلاش است تا با برجستهسازی مولفههای اخلاقی، در واقع از دین انسانیت و مشترک بین تمام انسانها سخن بگوید.
🔷 دانشگاه تربیت مدرس تهران: دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مراکز روشنفکرپروری است که اساتید حوزوی زیادی را در درون خود هضم کرده است. ابوالفضل شکوری از جمله روحانیونی است که در این دانشگاه فعالیت داشته و پروژه فکری خود را در مسیر جداسازی مقولههایی مثل عدالت و سیاست از دین قرار دادهاند.
3️⃣ تاسیس موسسات خصوصی
حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاهها اگرچه که قدری از بار فشار حوزه بر آنان کم میکرد، ولی از طرف دیگر تسلط و نظارت فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی بر خروجی دانشگاهها نیز، محدودیتهایی را به اینان در مقام عمل تحمیل میکرد. از این رو در دهه اخیر روشنفکران حوزوی از محیط های دانشگاهی نیز گذر کرده و با تاسیس موسسات خصوصی، به نشر افکار خود پرداختهاند. برخی از مهمترین موسسات این جریان عبارتند از:
🔷 موسسه مفتاح کرامت قم به مدیریت سید ضیاء مرتضوی با تشکیل کارگروه فقهی، در مورد مسائل مختلف فقهی بحث کرده و از اساتید مختلف جهت بررسی آنها استمداد میطلبد. آقایان سید جواد ورعی و محمدرضا غفوریان از جمله روحانیون روشنفکری هستند که در کنار خود آقای مرتضوی در این موسسه، مقوله پراگماتیست را در جایگاه مسائل دینی دنبال میکنند. به نظر اینان دین خوب دینی است که در ساحت اجتماعی و فردی انسانی مفید بوده و کارایی داشته باشد.
🔶موسسه فهیم اصفهان یکی دیگر از موسسات جدیدالحدوثی است که ابتدا کار خود را از اصفهان آغاز کرده و امروز در قم دنبال میکند. آقای کاظم قاضیزاده رئیس این موسسه و مهمترین نظریهپرداز آن است. ایشان پروژه فکری خود و مسیر فعالیت این پروژه را بر محور عنصر تساهل و تسامح در زمینههای مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرار داده و به دنبال آن است تا روحیه تساهلی را در بین حوزویان و دینداران جا بیندازد.
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
1.95M
🔻توضیحاتی پیرامون نسبت حوزههای علمیه و جریانهای روشنفکری
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd