فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آن_روی_سکه
تصاویر تکان دهنده از اعتراضات فرانسه
تصاویری که من و شما نباید ببینیم
1_1536342411.pdf
438.4K
متن كامل رنجنامه سید احمد خمینی خطاب به منتظری
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
کتاب دوقرن سکوت
چاپ سی و هفتم، چاپ ۱۴۰۱
#بدون_شرح!
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
چقدر سر کلاس های جریان شناسی به این کتاب تاختم🧐
نگو چاپ سی و هفتم هم رو کرده
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
دیدگاه شهید مطهری در مورد کتاب دوقرن سکوت
هرچند شهید مطهری کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را در جواب کتاب دو قرن سکوت نوشت ولی در آنجا نامی از کتاب نمی برد و فقط تز آن را نقد می کند.
همچنین پس از آن هم زرین کوب از نظر اولیه خود بازگشت و در سال 1348 کتاب کارنامه اسلام را نوشت.
حال معلوم نیست با چه اهدافی کتابی چنان سیاه و انحرافی که حتی نویسندهاش هم از آن عدول کرده، برخی در صدد بازنشرش هستند.
برای مشاهده نقدهای شهید مطهری بر کتاب دو قرن سکوت بنگرید به اینجا:
https://b2n.ir/z25666
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
بمناسبت سالگرد برکناری منتظری از قائم مقامی رهبری👇
بیاعتنایی آقای منتظری به فرمان امام و عتاب آیتالله خامنهای به وی
آیت الله خامنه ای خطاب به منتظری:
امام دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید!
آقای منتظری شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟
⭕️بعد از اعتصاب آقای منتظری در حمایت از مهدی هاشمی در سال ۶۵، جلسهای در حضور امام تشکیل شد برای بررسی این موضوع و احیانا پایان اعتصاب.
در این جلسه آقای منتظری به توصیههای پدرانه امام اهمیتی نداد و بر موضع غلط خود پافشاری نمود.
مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای در آن جلسه در دفاع از امام، سخنان صریحی بیان فرمود که در ادامه از زبان خود ایشان روایت میشود:
▫️در آن جلسه [بررسی اعتصاب آقای منتظری در سال ۶۵] امام به ایشان اصرار میکردند که شما این کار را نکنید. لحن امام در آن جلسه خیلی لحن ملایم و مهربانانهای بود. لحن آقای منتظری تند و ستیزهگرانه بود. من یادم نمیرود، امام آن شب بیحال هم بودند، همین طور یک وری به بالشی تکیه داده بودند. آقای منتظری هم طرف چپ ایشان با یک فاصلهای نشسته بود.
▫️من هم تقریباً رو بروی ایشان بودم و دوستان هم نشسته بودند. امام میگفتند نه، مصلحت نیست، کارهایتان را شروع کنید، ادامه بدهید، ایشان هم قرص و محکم میگفت نه. هِی امام استدلال میکردند، وجهی ذکر میکردند، ایشان با یک لحن تندی جواب میداد. این حالت طول کشید. شاید مثلاً ده بیست دقیقه یا بیشتر همین طور هِی امام یک چیزی میگفتند، خیلی با حلم.
▫️ماها هم تعجّب میکردیم و واقعاً از امام مستَبعَد بود که در مقابل ناسازگاری یک نفر این مقدار حلم به خرج بدهد و ملایمت کند و او با جوابهای تندی چیزهایی بگوید. من حوصلهام سر رفت. یک مقداری گذشت، به امام گفتم: «آقا! اجازه میدهید من یک کلمه بگویم؟» ایشان مثل اینکه همچین یک نفس راحتی کشیدند.
▫️ رو کردم به آقای منتظری، گفتم: «آقای منتظری! شما با چه کسی داری حرف میزنی؟ ایشان مگر ولیامر من و شما نیستند؟ ایشان دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید. شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟»
▫️ آقای منتظری ماند. خیلی تند شدم به ایشان. گفتم: «شما مثل اینکه نمیدانید با چه کسی دارید حرف میزنید. امام دارد به شما اصرار میکند، با ملایمت میگوید، دستور میدهد به شما، چندین بار تا حالا در خلال صحبت دستور دادند؛ شما همین طور هِی میگویید نه، نه. خب پس دستور ولی فقیه کجاست؟ شما چرا برخلاف مبانی خودت حرف میزنی؟»
▫️ ایشان ساکت شد؛ هیچی نگفت آقای منتظری. بعد چند لحظهای گذشت و امام گفتند: «خب من میروم دیگر.» پا شدند رفتند.
▫️ماها افتادیم دور و بر آقای منتظری و با ایشان بحثکردن و ایشان واقعاً هیچ جواب هم نداشت یعنی آقای منتظری هیچ منطق قابل قبولی بر این اصرار نداشت.
▫️گفتیم خب اتفاقی نیفتاده، یک نفری است که متّهم به یک امری است و او را بازداشت کردهاند فقط اشکال کار این است که او با شما ارتباط دارد. آیا این موجب میشود که اگر کسی اتّهام پیدا کرد، تعقیب نشود؟ خب محاکمه میکنند. در محاکمه معلوم میشود مجرم است یا مجرم نیست.
▫️واقعاً ایشان هیچ حرف منطقیای که بگوید، نداشت!
▫️خب خود ایشان از این حرفها دم میزد که باید فرقی نباشد، از این شعارها در بیانات ایشان گاهی دیده میشد. در اینجا ایشان درست نقطهی مقابل این قرار گرفته بود.
https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=45771
https://www.aparat.com/v/zdKew
#مستند
🔻مستند «قائم مقام» را امروز حتما ببینید
حتمااااا
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
♨️ سه موج روشنفکری حوزوی
✴️ جریان روشنفکری حوزوی سه موج را تاکنون طی کرده است:
1️⃣ هضم در بدنه حوزه
در دهه 60، انجمن سیاسی دفترتبلیغات اسلامی در قم شروع به کار کرده و افرادی همچون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محسن کدیور و مصطفی محقق داماد در آن شروع به فعالیت کردند. طلیعه نظریات روشنفکرانه و مدرن این افراد باعث شد تا قاطبه حوزه نسبت به آنان واکنش نشان داده و آنها را از خود برانند. داغترین محوری که این عده درباره آن به بحث و جدل میپرداختند، امکان قرائتهای مختلف با روش هرمنوتیکی از قرآن و روایات بود که مخالفین زیادی را علیه آنان به صف کرد.
2️⃣ ورود به دانشگاهها
از دهه هفتاد با تاسیس دانشگاه مفید توسط آیتالله موسوی اردبیلی و همچنین تحت تاثیر حملات حوزویان علیه جماعت روشنفکر، هجرتی اجباری برای روشنفکران حوزوی به وقوع پیوست. آنها از بدنه حوزه به دانشگاهها رفته و اینبار در قامت اساتید دانشگاه به نشر افکار روشنفکرانه خود پرداختند. حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاههای کشور طی دو دهه 70 و 80 به صورت جدی قابل رصد است. از این جمله میتوان به چند دانشگاه شاخص اشاره کرد:
🔶 دانشگاه مفید قم: این دانشگاه که موطن حلقههای اولیه روشنفکری در فضای سنتی شهر قم است، از همان ابتدا با هدف آشتیدادن دین و مدرنیته پا به عرصه فعالیت نهاد و اساتید زیادی را در دل خود جای داد. به جرات میتوان مرحوم داوود فیرحی را از جمله اساتیدی دانست که در این دانشگاه فعالیت داشته و به عنوان یک روشنفکر حوزوی، تمام تلاش خود را در جهت تجددخواهی دینی و مدرنسازی فقه شیعی به کار بست.
🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب قم: دانشگاه ادیان که امروز زیر نظر سید ابوالحسن نواب اداره میشود، از ابتدای دهه 70 و با عنوان موسسات مختلف آغاز به کار کرده و سعی کرده تا مبانی ادیان و مذاهب مختلف را به جماعت مشتاق در مباحث دینی معرفی نماید. به طور کلی میتوان هدف از فعالیت این دانشگاه در زمان حال را نشر 3 مبنای کلی عُرفیسازی دین و اجتهاد، معنویتگرایی درونی و برجستهسازی عرفان در مقابل فقه در بین جماعت طلاب و دانشجو دانست که آقایان محمدسروش محلاتی، حمیدرضا شریعتمداری و مهراب صادقنیا مروجین آن هستند.
🔶 دانشگاه دارالحدیث قم: دانشگاه دارالحدیث که از دهه 80 تاسیس و توسط آقای محمدی ریشهری اداره میشود، یکی از مراکزی است که زمزمههای روشنفکری زیادی در زمینههای مختلفی کلامی و اعتقادی از آن برمیخیزد. یکی از مهمترین روشنفکران حوزوی یعنی آقای مهدی مهریزی در این مرکز فعالیت دارد که منظومه فکری خود را بر مساله برتری اخلاق بر دین پای نهاده است. ایشان در تلاش است تا با برجستهسازی مولفههای اخلاقی، در واقع از دین انسانیت و مشترک بین تمام انسانها سخن بگوید.
🔷 دانشگاه تربیت مدرس تهران: دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مراکز روشنفکرپروری است که اساتید حوزوی زیادی را در درون خود هضم کرده است. ابوالفضل شکوری از جمله روحانیونی است که در این دانشگاه فعالیت داشته و پروژه فکری خود را در مسیر جداسازی مقولههایی مثل عدالت و سیاست از دین قرار دادهاند.
3️⃣ تاسیس موسسات خصوصی
حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاهها اگرچه که قدری از بار فشار حوزه بر آنان کم میکرد، ولی از طرف دیگر تسلط و نظارت فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی بر خروجی دانشگاهها نیز، محدودیتهایی را به اینان در مقام عمل تحمیل میکرد. از این رو در دهه اخیر روشنفکران حوزوی از محیط های دانشگاهی نیز گذر کرده و با تاسیس موسسات خصوصی، به نشر افکار خود پرداختهاند. برخی از مهمترین موسسات این جریان عبارتند از:
🔷 موسسه مفتاح کرامت قم به مدیریت سید ضیاء مرتضوی با تشکیل کارگروه فقهی، در مورد مسائل مختلف فقهی بحث کرده و از اساتید مختلف جهت بررسی آنها استمداد میطلبد. آقایان سید جواد ورعی و محمدرضا غفوریان از جمله روحانیون روشنفکری هستند که در کنار خود آقای مرتضوی در این موسسه، مقوله پراگماتیست را در جایگاه مسائل دینی دنبال میکنند. به نظر اینان دین خوب دینی است که در ساحت اجتماعی و فردی انسانی مفید بوده و کارایی داشته باشد.
🔶موسسه فهیم اصفهان یکی دیگر از موسسات جدیدالحدوثی است که ابتدا کار خود را از اصفهان آغاز کرده و امروز در قم دنبال میکند. آقای کاظم قاضیزاده رئیس این موسسه و مهمترین نظریهپرداز آن است. ایشان پروژه فکری خود و مسیر فعالیت این پروژه را بر محور عنصر تساهل و تسامح در زمینههای مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرار داده و به دنبال آن است تا روحیه تساهلی را در بین حوزویان و دینداران جا بیندازد.
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
1.95M
🔻توضیحاتی پیرامون نسبت حوزههای علمیه و جریانهای روشنفکری
#اسلام_سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
امشب براندازها فراخوان دادن
اینجا نه هاااا
تلاویو
https://virasty.com/momeni1366/1679950387784902398
این نقد رو بخونید
منم چند تا نکته درباره این فیلم دارم که امروز مینویسم
فرصتی شد تا در ایام عید، مینی سریال سقوط را ببینم.
حیف که سوژه هایی به این خوبی را به راحتی می سوزونیم و از دست میدیم.
ضعف جدی این سریال، در بخش فیلم نامه است و پرش های ناگهانی که از صحنه ای به صحنه ای دیگه داره و اصلا معلوم نیست چه اتفاقی داره میفته.
میشد این 9 قسمت را تا 20 قسمت ادامه داد و جزییات بیشتری رو به تصویر کشید
حتی میشد چند داستان موازی در کنار داستان اصلی سریال آورد و از این طریق جذابیت سریال رو بالاتر برد
یکی از تفاوت های سینمای هالیود با ما اینه که یه سوژه به ظاهر کوچیک رو مدام داستان پردازی میکنند و مخاطب رو درگیر جزییات میکنند
و این طوری مخاطب رو حتی تا 100 قسمت با خودشون همراه میکنن
اما نمی دونم چرا فیلم سازهای ما اینکار رو نمیکنن.
مثلا در همین سریال سقوط میشد روی شخصیت ژاکان و نحوه پیوستنش به داعش و تغییرات فکری او کلی مانور داد
یا روی شخصیت دیاکو که یه افسر اطلاعاتیه
تنها داستانی که در کنار داستان اصلی آورد، رفتن آیسان داخل خونه ابوخالد بود، همین
در حالی که میتونست فیلم رو همون جا تموم کنه اما ادامه داد و همین باعث شد تا فیلم جذاب تر بشه
در بعضی فیلم های هالیود چندین خط تعلیق تا انتهای فیلم، ذهن مخاطب رو درگیر میکنه و باعث همراهی مخاطب میشه
اما در این سریال فقط یه خط تعلیق و چالش ذهنی برای مخاطب وجود داره، اون هم فرار آیسان از موصل هست.
این نکات به معنای نادیده گرفتن زحمات عوامل نیست و همین که جرأت کردن درباره پدیده تروریسم فیلم بسازن، یه کار مهمه.
این را هم یکی از اعضای کانال فرستادن:
سریال سقوط رو دیدم و بیشتر یاد فیلمهای ضعیف جنایی افتادم تا یک فیلم که نشان دهنده قوت و ضعف جهان بینی و ایدئولوژی و هماوردی جبهه حق و باطل. هیچ عبرتی و درسی درش وجود نداشت. اینکه چرا داعش موفق به جذب جوانان و صد البته خطرپذیری اونها علیرغم پوچی در مبانی اعتقادی حاکم بر داعش میشه.
از جهان بینی و اخلاق و معنویت حاکم بر جبهه حق و مدافعین حرم هیچ هیچ نشانی نبود.
نیروی اطلاعاتی و ضدجاسوسی ایرانی فرقی با نیروی اطلاعاتی آمریکایی نداشت و...
این متن را واقعا آقای رائفی پور نوشته؟
اگه ایشون نوشته که نشان از سطحی نگریه
یه سوال👇
چرا دقیقا در سالروز نامه حضرت امام درباره عزل منتظری، رائفی پور و پورمسعود به بهانه کتاب رجبعلی خیاط، چهره آیتالله ریشهری رو تخریب کردن؟
مگه ریشهری نبود که سر ماجرای منتظری، محکم وایساد؟
پس این تخریب ها چیه علیه ایشون؟
در ویراستی هم ما رو دنبال کنید👇
https://virasty.com/momeni1366/1680034492678296785
در ویراستی هم ما رو دنبال کنید 👇
https://virasty.com/momeni1366/1680033996389416792
«اللهم اشغل الظالمین بالظالمین»
دعوای لفظی بایدن و نتانیاهو
بایدن در واکنش به بحران در سرزمینهای اشغالی گفته: امیدواریم که نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی عقبنشینی کند. ما هم در آینده نزدیک دعوتی از نتانیاهو برای سفر به کاخ سفید نخواهیم کرد.
نتانیاهو هم که از این حرفها عصبانی شده و برایش رنگ و بوی تهدید و فشار داشته، در پاسخ گفته: اسرائیل تصمیماتش را بر اساس فشارها از خارج نمیگیرد.
https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
درباره این پست برخی دوستان پیام دادن و توضیحات بیشتری خواستن
انشالله در قالب یک صوت توضیحاتی رو خدمتتون ارائه میدم