فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻منو نزنید!
🔰 درباره اینکه انتقادات ایشون وارد هست یا نیست، بحثی ندارم اما تاکیدات چندباره ایشون درباره اینکه منو نزنید و امثال این تعبیر، جای تامل داره! گویا هر کسی انتقاد مشفقانه و مصلحانه میخواد بکنه منتظر یک ضربه باید باشد!
(درباره حسینیه معلی)
#انتقاد
#فیلم
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
🔰 کتابی برای شروع فلسفه مشایی
این کتاب در ۵ بخش و ۱۶ فصل تدوین شده و بر خلاف سایر کتب رایج فلسفی صدرایی مشتمل بر حکمت عملی نیز هست.
۱. کلیات:
فلسفه مشا، فیلسوفان مشایی
علوم و اقسام آن
معرفت شناسی
۲. هستی شناسی و امور عامه
وجود و ماهیت
جوهر و عرض
مواد ثلاث
علت و معلول
تقدم و تاخر، حدوث و قدم
۳. خداشناسی
اثبات وجود خدا
اوصاف خدا
نظریه فیض و نظام آفرینش
۴. انسان شناسی
چیستی نفس
اقسام نفس و قوای آن
احکام و ویژگی های نفس
۵. حکمت عملی
اخلاق
فلسفه سیاسی
#معرفی_کتاب
#فلسفه
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
پیشنهاد صدانت برای سیر مطالعاتی فلسفه غرب.pdf
1.08M
پیشنهاد صدانت برای سیر مطالعاتی فلسفه غرب.pdf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ما از چه چیزی دفاع میکنیم؟ و به چه چیزی/کسانی انتقاد داریم؟
🔻 آیا ما مدافع صدر تا ذیل هستیم؟
🔻 آیا رأی دادن با منتقد بودن قابل جمع است؟
+ در قدم اول باید بین (مبانی، اهداف، ارزشهای نظام اسلامی) و (کارگزاران و مجریان نظام اسلامی) تفکیک قائل شویم؛ انتقاد امثال بنده (که مبانی و اهداف را قبول دارم) از عوامل نظام و تصمیمات و عملکرد آنها هرگز به معنای انتقاد از نظام اسلامی نیست.
+ ولایت فقیه از جمله مبانی نظام اسلامی هست اما ولی فقیه کارگزار نظام اسلامی هست.
#سیاست
#حکومت_اسلامی
#فیلم
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حجت الاسلام قنبریان: یک گروه چون راهی برای اعتراض باز نگذاشتیم، با رای ندادن می خواهند اعتراض کنند
▫️ آبان ٩٨ رخ می دهد می گوییم می خواهیم مکان هایی را برای تجمعات ساماندهی کنیم،تمام که می شود این حرف ها کنار می رود. اتفاقات ١۴٠١ رخ می دهد، دوباره در این مورد حرف می زنیم. باز تمام که می شود همه چیز را فراموش می کنیم. اصل ٢٧ قانون اساسی تا چه زمانی می خواهد معطل بماند؟
🔹در درون کشور عده ای منتقدند، عده ای معترض اند اما این ها برانداز نیستند. چون راهی برای اعتراض باز نگذاشتیم، با رای ندادن می خواهند اعتراض کنند.
در همین زمینه در #صدای_حوزه بخوانید:
➕ تأکید رئیس جمهور بر لزوم وجود مراکزی برای اعتراض
➕ آشیانه اعتراض از دید اصلاح طلب ها
➕ لزوم ایجاد بستر مناسب برای اعتراضات بدون خروج لشکر تراکتوری
➕ دختر معترض جوان انقلابی و نسلی که حوصله گفتار درمانی ندارد!
➕ مسیر اعتراض کجاست؟!
➕آیا مسیری برای اعتراض وجود ندارد؟!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
یکی نوشته بود:
زشتی دنیا به خاطر وجود آدم های بد نیست،
به خاطر سکوت آدم های خوبه
#حکمت
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
مکتب خانه
🔻منو نزنید! 🔰 درباره اینکه انتقادات ایشون وارد هست یا نیست، بحثی ندارم اما تاکیدات چندباره ایشون
🔎حسینیه معلّی و دلالت های دهگانه در یک تحلیل فرهنگی_اجتماعی
▫️این بررسی با نگاه بر نکات مثبت و وجوه راهبردی و اضلاع مهمی است که در این برنامه به بار نشسته و مدعی است که علی رغم برخی ضعفهای فرمی یا محتوایی یا اجرایی، بایستی دلالت های چنین برنامه ای را برداشت کرده و در موقعیت ها و فرم های متنوعی مدلسازی نمود تا مخاطب را در نسبت با دین و #دینداری، آگاهتر و مشتاقتر نمود.
1⃣ ترکیب شادی و معنویت: شاید یکی از شبهات یا ذهنیات نسبت به دین و مناسک دینی، درونگرایی و برجسته کردن گریه ها و گرایش به غم و غصه بود که این برنامه با این #ذهنیت_رسوب_یافته به تقابل جدی پرداخت و ترکیب نو و لازمی را به جامعه ارائه داد که طبیعتا در تنظیم سرعت و کیفیت و برد بیشتر به مشورت نیاز دارد.
2⃣ شور مرکب با شعور: انتقال معرفت دینی و معرفی کتاب و رد و بدل اطلاعات مذهبی و اجتماعی و سیاسی و احترام به والدین و ادب برخورد با مردم و خانواده در حد و مدیوم یک برنامه رسانهای هم در نوع خودش جالب بود که گاها با روایت خوانی میثم مطیعی و خاطره گویی سیدمجید بنی فاطمه و تکمله های نجم الدین شریعتی صورت میگرفت. در برنامه های شاد معمولا عنصر #توان_بخشی_معرفتی مغفول واقع می شود که در این برنامه دقت خوبی شده بود اما اینکه چه چیزی، را چه کسی، در چه زمانی و با چه بیانی ارائه میداد هم محل تاملات بیشتری است.
3⃣ صمیمیت و اخوت: در عصر فناوری و تفردیافتگی و #انبوه_تنها(Lonely Crowd) به تعبیر رایزمن، این احساس اخوت و صمیمیتی که از طرف داوران نسبت به همدیگر یا مجریان و حتی مهمانان و تماشاگران به تصویر کشیده شد، فرامتن معنوی_ارتباطی قشنگ و بجایی در سطح افکارعمومی برجای میگذارد.
4⃣ توجه ویژه به نوجوان: در پیچیدگی های دنیای مدرن و بحبوحه پیدایش نسلی نو که به #بومیان_عصردیجیتال یا نسل نت و زِد، مشهور شده اند، جای خالی فاکتور ارزشمندی بنام "توجه" و تعریف نقش برای انتقال ۱.هویت، ۲.جهت و ۳.معنا موج میزند که در این برنامه در حد قابل قبولی به این مساله دقت شده بود که البته به ارتقاء ایده ها و فرم ها باید توجه ویژه داشت و یک افق بالاتری را برای چنین برنامه هایی به ثمر رساند.
5⃣ احترام به بانوان: شاید در تم شاد مذهبی با لوای هیات، تعریف نقش برای بانوان یک #ریسک تلقی شود. این برنامه در حد دعوت و نقش دهی به تعدادی از تیم های اجرای بانو و اختصاص یک سمت کامل از تصویر برای بانوان با حفظ عدالت در تصویر و انتخاب زاویه دوربین نه دور نه نزدیک(مدیوم شات)، بنظر کار سختی را با نمره نسبتا خوبی به انجام رساند که البته جای اندیشه ورزی و تامل کیفی بیشتری دارد.
6⃣ توجه به آیین ها و سنت ها: در واقع با اصالت دادن و برجسته کردن آیین ها و سنت های محلی، #گفتمان_مدرن را در ساحت جامعه سازی یکدست، تک سایز، فاقد تفاوت و خلاقیت و البته قابل پیش بینی تحت عنوان پرطمطراق شهروند خوب و مدرن به نقد کشید.
7⃣ پُررنگ سازی وحدت اجتماعی: دعوت از اقصی نقاط کشور با زبان ها و آیین های مختلف و همچنین بها بخشی به اجرای اهل سنت با تم ترکمن یا بلوچ یا کرد و تشویق بی نظیر حضار و شوخی و صمیمیت و تبادل هدیه با ذاکرین جلسه، دلالت یکپارچگی اجتماعی را به مخاطب منتقل میکرد.
8⃣ امتداد و برد بینالمللی: دعوت از شیخ جلیل القدر نیجریه ابراهیم زکزاکی و بسیاری از شرکت کنندگان مسلمان از کشورهای همسایه و حتی آفریقا و نفس انتخاب نزار القطری در ردیف داوران برنامه، حکایت از یک نگاه فراگیر منطقه ای و بین المللی حاکم بر برنامه داشت که نکته لطیف راهبردی داشت.
9⃣ احترام صریح به ولایت و رهبرانقلاب: شکستن مارپیچ سکوت با زبان شعر و اجرا در قاب رسانه ملی از باب ابراز علاقه و محبت به رهبری هم قابل توجه بود. احترام و قداست یک راهبر فراموقعیت در قالب خاطره یا نقل قولی جالب یا حکم فقهی ویژه و متناسب از ایشان و ابراز احساسات حضار و مجریان و ایجاد فضای تولی هم جای تقدیر داشت. البته وجه هنری، غیرمستقیم گویی، ایده ناظر، جذابیت داستانی، موقعیت شناسی راوی ها، وزن محتواها و توجه به ظرافتهایی که مخاطب به اصطلاح خاکستری را هم با ماجرا همراه کند، بایستی تقویت شود.
🔟 احترام به پیشکسوت ها و پدرهای جامعه: در قسمت های مختلف شاهد این اتفاق مبارک بودیم که یک دلالت راهبردی جدی دارد. تعارف که نداریم در عصر اطلاعات و جهان مدرن، نسبت ها بهم ریخته و سکوها و مرجعیتهای فکری و معنوی و تربیتی جامعه دستخوش تغییر و تکثر و تحقیر شده است. اساسا عصر مدرن، دوره عبور از پدرها و پدری هاست و یک ولنگاری و مصرفزدگی بدون_کنترل و نظارت را دنبال میکند تا به یک مدیریت استاندارد جهانی با وساطتهای برساخته رسانه زده و بدون وساطت عناصر سنتی فرهنگ و لایه های مداخله گری چون خانواده و رهبران فکری و تربیتی ختم شود.
#حسینیه_معلّی
✍علیرضامحمدلو
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم با عشق به سیدعلی خامنهای🌹
🎥اجرای زیبای "غلامرضا صنعتگر" در وصف رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#فیلم
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 فیلمبرداری درست از جمعیت زیاد اینطوریه!
❗️ اینهمه سایت و کانال و صداسیما و... همشون یه میکروفون گرفتن آقا نظرتو بگو!
نمیخوام نظرشو بگه!
که چی بشه خب میگه به عشق امام زمان اومدم، چه نکتهای داره این!
جمعیتو بگیرید که بشه روش حرف زد!
@HozeTwit
مکتب خانه
یکی نوشته بود: زشتی دنیا به خاطر وجود آدم های بد نیست، به خاطر سکوت آدم های خوبه #حکمت 📣 کانال مک
#سیاست
#سیاسی
یکی نوشته بود:
زشتی دنیا به خاطر وجود آدم های بد نیست،
به خاطر سکوت آدم های خوبه
#حکمت
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
آیت الله جوادی آملی .mp3
9.79M
📚«مردم نه استقلال داشتند چون استعمارزده بودند، نه آزادی داشتند چون استبدادزده بودند، نه سهمی از رأی داشتند چون گرفتار سلطنت موروثی بودند... برای اينكه همه اين رذایل تلخ برود و فضايل شيرين بيايد...يك حرف مستدل منطقی نفوذناپذير میخواهد و آن اسلام بود؛ اين اسلام آمد...
🎙 آیت الله #جوادی_آملی
#اعتقادات
🌸مرکز پاسخـ۱۸۰۲ـگویی
✍ پاسخگویآنلاینبهسوالاتشرعی👇
@Pasokhgoo_1802
مکتب خانه
🔻 ما از چه چیزی دفاع میکنیم؟ و به چه چیزی/کسانی انتقاد داریم؟ 🔻 آیا ما مدافع صدر تا ذیل هستیم؟ 🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 همه مسئولیم؛ نباید بگذاریم نظام اسلامی را بد نام کنند.
🔻انتقاد از افراد، تضعیف نظام نیست، تقویت نظام است...
#حکومت_اسلامی
#سیاست
#انتقاد
#فیلم
#کلیپ
#استاد_مصباح
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
یک گزاره مشهور درباره تقابل ایران و آمریکا...
#تفکر_انتقادی
#منطق_کاربردی
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
نقد بنده به این گزاره مشهور
آیا دوستان پاسخی دارند؟
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 همون افرادی که میگفتن رییس مجلس لاریجانی و نمیذاره مجلس جلو بره، الان میگن مجلس انقلابیه، اما رئیسش ضدانقلاب و روحانی دومه!!!
❗️ روحانی زخمبستری را با کسی مقایسه میکنند که نصف مسجدهای تهران را در نماز صبحش رفته و اولین کسی بود که نشون داد شهرداری دست حزبالله باشه کل تهران را عوض میکنه!
کسی که هیئتهای تهران را زنده کرد، به گواه حاجیزاده کنار طهرانی مقدم موشکی ایران را پایهگذاری کرد!
❌ حالا الان میگویند چرا جای ایشون فلانی نیست که کل کارنامهاش مخالفت با برجامه! (که هر حزباللهی باهاش مخالف بود)
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اونایی که رأی دادید بزنید قدش❤️
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
🔸 مرحوم #بروجردی روی کتب اربعه خیلی عنایت داشتند ، می فرمودند مؤلّفين این کتب به صرف این که یک روایت در یک جایی آمده اعتماد نمی کردند ، بلکه اجازه روایت داشتند و پیش مشایخ و اساتیدشان این روایات را خوانده بودند. مثلا شیخ طوسی سند دارد تا کتاب بزنطی ، علاوه بر این که جامع بزنطی نزد او بوده ولی تنها به آن اعتماد نمی کرده بلکه شیخ این روایات را مثلا پیش شیخمفيد خوانده ، مفید هم پیش ابن قولويه خوانده به همین شکل تا می رسد به خود بزنطی.
🔹 بعد ایشان می گفتند در کتب اربعه قضیه به این شکل بوده ، ولی در غیر کتب اربعه اجازه روایت به این شکل نبوده ، لذا به کتب اربعه خیلی اعتماد داشتند .
🔸 اما بعضی از کتاب ها نظیر «محاسن برقی» و «جعفریات» را خیلی قبول نداشتند و می گفتند مثلا یک کتاب از هند آورده اند به نام "جعفریات" ، ما چه می دانیم که این همان جعفریاتی است که از ائمه (علیهم السلام) رسیده . ایشان در فقه به این کتاب ها اعتماد نمی کردند و میفرمودند: به عنوان تأیید بد نیست!
📚خاطرات آیت الله منتظری ج 1 ص 129
#حدیث
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
از ما گفتن بود.
امروز صبح قبل از درس آیت الله سیدجواد علوی بروجردی، در حرم حضرت معصومه چند کلمه گفتگو با مسئول دفتر آقای خامنهای در قم داشتم در باره بازداشت آقای محمدتقی اکبر نژاد_ روحانی و استاد منتقد حوزوی _ توسط اطلاعات سپاه.
در ابتدا به آقای محمدی عراقی گفتم: بازداشت یک منتقد منطقی و مودب برای همه ضرر دارد و در رسانههای مجازی و سر زبانها میگویند نظام تحمل نقد رهبر را ندارد و این استاد را به دلیل انتقاد از حاکمیت و رهبر آن بازداشت کردهاند.
گفت: اینکه میگویید مودب و بدون خشونت و تندی حرفهای خود را زده درست است و اگر از او با فحاشی وارد میشد حرفهایش بی اثر بود.
گفتم: پس مشکل چیست چرا بازداشت شد؟
گفت: مدتها بود با وی مدارا میشد و از بازداشت او ابا داشتند. چند بار با وی صحبت شده و تعهد داده که ادامه ندهد ولی به تعهد عمل نکرده است.
گفتم: یعنی تعهد داده دیگر حرف نزند؟ مگر نمیفرمائید آرام و بدون توهین نقد میکند؟!
گفت: درست است ولی با همین آرامش و بدون توهین نظام را از ریشه تضعیف کرده و میزند. و البته این احتمال داده شده که ممکن است کسانی از خارج به وی خط میدهند.
گفتم: اینها گزارشاتی است که ظابطین میدهند نباید به این گزارشات بسنده کرد و اگر شما مستقلا بررسی کنید به واقعیت نزدیکتر خواهید شد. من چونکه با این قضایا از نزدیک سروکار داشتم با اطلاع عرض میکنم و خواهش دارم خودتان بررسی کنید.
گفت: ما که خیلی کارهای نیستیم و دخیل نبودیم.
گفتم: در هر صورت بازداشت، کار را مشکلتر میکند. بهجای بازداشت با ایشان مناظره ترتیب دهید و آنوقت افکار عمومی را به قضاوت بخوانید.
صادقانه گفت: با برخی صحبت کردیم که مناظره کنند اما زیر بار نرفتند. در مواردی هم که مناظره انجام شده طرف مقابل آقای اکبرنژاد موفق نبوده است.
گفتم؛ مناظره با آقای رهدار در خبرگزاری حوزه را میفرمائید؟ انصافا آقای رهدار ضعیف بود و آقای اکبر نژاد قوی ظاهر شد.
آقای محمدی عراقی حرفم را تصدیق کرد و من گفتم: شما که موسسه زیاد دارید مثل موسسه آقای مصباح یزدی(پدر خانم آقای محمدی عراقی) و این همه هزینه میکنید برای تربیت نیرو، از همین مسیر وارد شده و به جای بازداشت راه گفتگو را باز کنید.( یادم رفت بگویم مگر آقای خامنهای بر کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه دستور نداد؟)
در پایان پرسیدم: کلیپی که از خانم ایشان در فضای مجازی پخش شده و از آقای خامنهای درخواست رسیدگی به پرونده آقای اکبر زاده را دارد ملاحظه کردید؟
گفت: بله دیدم.
گفتم: بغض او و مظلومیت او انسان را متاثر میکند(این را من خوب میفهمم زیرا لمس کردهام طی چندین بازداشت) و شهادت میدهم که این روشها موجب ایجاد بحران و رنجش خواهد شد و با نگاه امنیتی به یک استاد منتقد، هیچ گرهای باز نخواهد شد.
وقت خداحافظی از صبر و تواضع آقای محمدی تشکر کردم و نگرانی خود از وضعیت موجود را در جمله آخر بیان کردم و هنگامی که به مسجد اعظم برای حضور در درس استاد آمدم احساس سبکی کردم زیرا علاوه بر انجام وظیفه دینی و انسانی یعنی دفاع از استاد بازداشت شده؛ حجت تمام است و روزی که فرا خواهد رسید، نخواهند گفت کاش گفته بودید!
(۱۲ اسفند ۴۰۲)
T.me/lotfi_mojtaba
مجتبی لطفی
مکتب خانه
از ما گفتن بود. امروز صبح قبل از درس آیت الله سیدجواد علوی بروجردی، در حرم حضرت معصومه چند کلمه گفت
دو پینوشت
🔻 عرض بنده فقط ناظر به ظلمی هست که داره میشه و رفتار غلط دادگاه و نیروهای امنیتی و الا اصلا ناظر به جهات علمی آقای اکبرنژاد اساسا حرفی نزدم چون سطح مطالب ایشون رو فاقد نقد می دونم.
🔻 واقعا به حال برخی ها باید زار زار گریه کرد! خودم یک هزارم این درد را کشیده ام واقعا هیچ کس به کتفش هم نیست که چه ظلمی رخ می دهد!
عده ای معتقدند ...
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
مکتب خانه
دو پینوشت 🔻 عرض بنده فقط ناظر به ظلمی هست که داره میشه و رفتار غلط دادگاه و نیروهای امنیتی و الا ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 درس یا عبرت!؟
نتیجه: همخودی و هم غیر خودی دارند ریشه به تیشه انقلاب و اسلام می زنند! و ناامیدی از درون سیستم در حال پمپاژ شدن است نه از خارج!
#انتقاد
#حکومت_اسلامی
#فیلم
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
#مهدکودکی به نام #مجلس_انقلابی
🔻 لا اقل پرستیژ و ابهت و ظواهر رو حفظ کنید! عین مجالس اوایل انقلاب که با وجود شهادت جمعی از نمایندگان باز هم تشکیل جلسه می دادند، مثل مجلسی که رئیس جمهور استیضاح می کرد!
#طنز
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane