مجموعه آثار #استاد_عبودیت
#معرفی_کتاب
1. حکمت صدرایی به روایت #علامه_طباطبایی ؛ شرح نهایه الحکمه، مرحله پنجم، ششم و هفتم تاکنون به چاپ رسیده است. (در دوران کنونی که هراس می رود که ارتباط نسل کنونی با میراث حکمی گذشته قطع شود، تالیف کتاب برای درک حکمت متعالیه بدون خواندن اسفار ضروری است، یعنی باید کتابی طراحی کنیم که بدون اسفار، درک حکمت متعالیه انجام شود.)
2. درآمدی به نظام حکمت صدرایی مشتمل بر سه جلد (هستی شناسی، جهان شناسی، معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی)
3. نظام حکمت صدرایی، جلد دوم، تشکیک
4. خطوط کلی حکمت متعالیه؛ تلخیصی از مجلدات درآمدی به نظام حکمت صدرایی
5. خداشناسی؛ از مجموعه کتب طرح ولایت
6. فلسفه مقدماتی؛ برگرفته از آثار #استاد_مطهری (متن این کتاب، جز در مواردی اندک شمار، که در پاتوشت بدان اشاره شده، تقریر استاد شهید مرتضی مطهری(ره) است؛ با این تفاوت که عبارات از سبک گفتاری به نوشتاری تبدیل، و موارد تکراری ملال آور حذف گردیده، و در مواردی نیز در تقدم و تاخر مطالب تصرف شده است. افزون بر این، تبویب و تنظیم مباحث از گردآورنده است.)
7. درآمدی بر فلسفه اسلامی (این کتاب از سلسله مباحث اندیشه های بنیادین است که با هدف آشنایی اجمالی با فلسفه اسلامی بر مبنای آرای ابن سینا و ملاصدرا نگارش یافته است. کتاب دارای یک مدخل و پنج بخش است.)
هدایت شده از احمد فربهی
چند نکته دربارهی پیام آقای جعفریان
1) دغدغهی آقای مصباح، فقط شریعتی و سروش نبود، این نوعی گزارش ناقص از دغدغههای آقای مصباحاست؛دغدغهی آقای مصباح؛ «شریعتی»، «سروش»، «خاتمی» و «دولت روحانی»، و از سوی دیگر، «کمونیستها» و «سکولارها» بود؛ دغدغهی آقای مصباح، مبارزه با نمودهای نفیدین؛ چه در قالب «تحریف»، چه «انحراف»، چه «انکار» و چه «نفاق و التقاط» بود؛ کتابهای ایشان موجود است میتوانید ببینید.
2) دغدغهی ایشان نسبت به اینافراد و مکاتب هم یکی نبود؛ روزی آقای مصباح را بین راه دیدم خدمت ایشان عرض کردم؛ شما آقای سروش را همانند آقای شریعتی میدانید؟ ایشان گفتند: هرگز این دو را یکی نمیدانم!؛ آقای شریعتی انسان دینداری بود که برداشتهای غلطی از دین داشت اما آقای سروش، برخی از بنیادهای دین را انکار کرده!
برای آقای مصباح، دغدغهی شریعتی، «تحریفِ دین»، دغدغهی سروش «انکار دین»، دغدغهی خاتمی «بهحاشیهبردن دین» و دغدغهی دولت روحانی «تمسخر دین» بود.
3) عیب آقای مصباح آن بود که بزرگان قوم را با شمشیرِ رسایش میزد از اینرو برخی از دشمنیهای با ایشان، از قبیل احقاد بدری و خیبریاند.
4) عنوان فیلسوف برای آقای مصباح افتخار نبود و لذا با مکتب تفکیک و مخالفان فلسفه، درگیری نداشت زیرا اگرچه نظرات آنها را قبول نداشت اما چون سخن آنها را «نفیدین» نمیدانست، فعالیت آنها نیز برای او دغدغه نبود؛ آقای مصباح همچنانکه شعار «جانها فدای دین» سر میداد، خودش، عمر و اعتبارش را فدای دین میکرد و لاغیر.
خدا به همهی ما صداقت، اخلاص و خدمتگزاری به دین، عنایت کند.
https://eitaa.com/farbeh
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 شهید متعالی و سهگانه دنیا، آخرت و توحید
3️⃣ قسمت سوم
◾️حالا شهید متعالی چه سطح و مستوایی را پر میکند؟
▪️شهید متعالی در اصلاح دنیا برای خود مرز نمیشناسد. بیمرز است و کارش اقدام اصلاحگرانه.
▪️شهید متعالی اصرار آگاهانه به اصلاح دارد حتی تا فداشدن!
▪️شهید متعالی دلسوزیاش ناب است. دغدغه مستضعفین را دارد. خاطراتی که از شهید سلیمانی در اینباره نقل شده است را ببینید. نمیخوابد چون به فکر فلان مستضعف عراقی و سوری است.
▪️شهید متعالی ابد ویژه را میبیند که همان اکرام و لبخند خداست.
▪️شهید متعالی مخلصانه عمل میکند. حرف از خودش نمیزند. خودش را سرباز میداند!
شهید متعالی عاشقانه عمل میکند؛ بیسر و پا شدن و محو شدن در دل شهادت نسبت به حق را میطلبد. میگوید: ای مرگ زیبای من... !
▪️چنین شهیدی به وجه خدا نظر میکند و احساس خشنودی حق را میبیند و تازه الآن است که جزء شهداء میشود. آگاه به امت میشود و اصلاحگری شهید در همین دنیا هم ادامه مییابد.
▪️هر کس منطق شهادت را در خودش پرورش ندهد ضرر کرده است.
#نشست_تخصصی
#شهید_سلیمانی
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔶 نماینده مجلس: دست دلهدزدها را قطع کنید تا جرم کم شود
🔸ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس: متاسفانه این روزها شاهد افزایش ارتکاب سرقت در سطح جامعه هستیم و در این مورد دله دزدیها بیشتر شدهاند.
🔸بسیاری از کارخانجات در پی اعمال تحریمها و شیوع کرونا تعطیل شده و در پی آن تعداد زیادی از افراد بیکار شدهاند.
🔸عدم برخورد قاطع با سارقان از دیگر دلایل افزایش این جرم در سطح جامعه است، کما اینکه سارقان را دستگیر میکنند، اما برخورد لازم با این مجرمان صورت نمیگیرد.
🔸استکبار جهانی در این زمینه، ایران را زیر ذرهبین قرار داده و حتی اجرای احکام اسلامی را زیرسوال میبرد اما حکم قطع دست باید برای سارقان اجرا شود تا این مجرمان دست از شرارت بردارند/خانه ملت
مکتب خانه
🔶 نماینده مجلس: دست دلهدزدها را قطع کنید تا جرم کم شود 🔸ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس: م
چون عقل در مملکت تن حاکم نباشد، آن تن دائم در عذاب است...
خدا به همه ما عقل و فهم متین عنایت کنه تا دچار این چنین خزعبل گویی ها نشویم...
خود این سید قبول دارد که اقتصاد مملکت به فنا رفته و این امر موجب رواج سرقتهای خرد شده ولی به جای اصلاح ریشه و سرچشمه مشکلات و اولویت قرار دادن این امر به معلولها می پردازد...
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مکتب خانه
#یادداشت_ویژه_تحول ⬅️ مصباح، چراغی که خاموش نمی شود. 🔻یکی از علائم عدم فرهیختگی یک ملت عدم شناخت
💠 از وجود چنین مؤسسهای بسیار خوشحال شدم
به مناسبت درگذشت عالم گرانقدر حضرت آیتالله مصباح یزدی رحمهاللهمرحوم آیتالله مصباح یزدی از نخستین کسانی بود که کتاب «فلسفتنا» نوشتۀ شهید سید محمدباقر صدر را در حوزه تدریس کرد. وی در مؤسسه «در راه حق» نیز به تدریس «فلسفتنا» و «اقتصادنا»ی شهید صدر ادامه داد. یکی از دلایل اهتمام مرحوم آیتالله مصباح یزدی به تدریس این کتاب، شیوۀ پرداخت نوِ #شهید_صدر به فلسفه بود. ایشا
ن درباره این شیوه که آن را بیسابقه میداند، میگوید: #شهید_صدر در ابتدای کتاب فلسفتنا مقدمهای بیان میکند که خود این مقدمه ممتاز و دارای فوایدی است. ایشان در این مقدمه رابطۀ بین مسائل فلسفی و مسائل اجتماعی را روشن کرده است. معمولاً مسائل فلسفی بهعنوان سلسلهمباحث ذهنی خشک تلقی میشود که ارتباطی با مسائل زندگی ندارد و از این لحاظ بهشدت به آن حمله میشود. اما #شهید_صدر در این مقدمه این را روشن میکنند که اصلاً مهمترین مسئلۀ اجتماعی ما متوقف است به حل مسائل فلسفی و تا این مسائل فلسفی حل نشود، نمیتوانیم مسائل اجتماعیمان را حل کنیم؛ حل صحیح مسائل اجتماعی مبتنی است بر حل مسائل فلسفی. این خود مقدمۀ نویی است که ما در کتابهای فلسفی کمتر با آن مواجه هستیم. اغلب کتابهای فلسفی متعرض این مسئله نمیشوند و در جاهای دیگر نیز کسی ازفلسفه دفاعی نمیکند؛ لذا باید این مقدمه را غنیمت شمرد. (صوت جلسه نخست از درس فلسفتنا، آرشیو پژوهشگاه) #شهید_صدر نیز پیگیر فعالیتهای موسسۀ «در راه حق» بود و از وجود چنین موسسهای ابراز خرسندی میکرد؛ او در نامه به یکی از شاگردانش چنین میگوید: از مطالبی هم که درباره مؤسسه «در راه حق» گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشهبیدارش حفظ کند. درحقیقت ما به اینطور مراکز خیلی نیاز داریم. من از مدتها پیش به این فکر میکردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دستاندرکاران مؤسسه ابلاغ کنید. (شهید الامة و شاهدها، ج١، ص٣٢٠) مرحوم آیتالله مصباح یزدی از اعضای هیئتمؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بود.
ریشه در خاک
تو از این دشتِ خشکِ تشنه روزی کوچ خواهی کرد و
اشکِ من تو را بدرود خواهد گفت.
نگاهت تلخ و افسردهست.
دلت را خار خار ناامیدی سخت آزردهست.
غم این نابسامانی همه توش و توانت را زتن بُردهست!
تو با خون و عرق، این جنگل پژمرده را رنگ و رمق دادی.
تو با دست تهی با آن همه طوفانِ بنیانکن در افتادی.
تو را کوچیدن از این خاک، دل بر کندن از جان است!
تو را با برگبرگِ این چمن پیوندِ پنهان است.
تو را این ابر ظلمتگستر بیرحم بیباران،
تو را این خشکسالیهای پی در پی،
تو را از نیمه ره بر گشتن یاران،
تو را تزویر غمخواران،
ز پا افکند!
تو را هنگامۀ شوم شغالان،
بانگ بیتعطیل زاغان،
در ستوه آورد.
تو با پیشانی پاک نجیبِ خویش،
که از آن سویِ گندمزار،
طلوع با شکوهش خوشتر از صد تاج خورشید است؛
تو با آن گونههای سوخته از آفتابِ دشت،
تو با آن چهرۀ افروخته از آتش غیرت،
ـ که در چشمان من والاتر از صد جام جمشید است،
تو با چشمانِ غمباری،
ـ که روزی چشمۀ جوشان شادی بود و، ـ
اینک حسرت و افسوس، بر آن
سایه افکندهست خواهی رفت.
و اشکِ من تو را بدروردخواهد گفت!
من اینجا ریشه در خاکم.
من اینجا عاشق این خاکِ از آلودگی پاکم.
من اینجا تا نفس باقیست میمانم.
من از اینجا چه میخواهم، نمیدانم!
امید روشنایی گرچه در این تیره گیها نیست،
من اینجا باز در این دشتِ خشکِ تشنه میرانم.
من اینجا روزی آخر از دل این خاک، با دستِ تهی
گُل بر میافشانم.
من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه، چون خورشید.
سرود فتح میخوانم،
و میدانم
تو روزی باز خواهی گشت!
1353
#فریدون_مشیری
از مجموعۀ «تازهها»