eitaa logo
مکتب خانه
317 دنبال‌کننده
781 عکس
324 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 صراط مستقیم 🔻صراط مستقیم وجودی 1. براساس مباحث قوس صعود و نزول در عرفان اسلامی، همه راهها به خداوند ختم می شود و همه موجودات به سوی حرکت می کنند. 2. آیه 56 سوره هود دلیل بر بحث صراط مستقیم وجودی است. 3. حرکت در صراط مستقیم وجودی حالت قهری دارد. 4. صراط مستقیم وجودی مقابل ندارد و راههای کج و انحرافی بی معناست و همه در صراط مستقیم هستند چون همه به سوی خدا در حال حرکتند و در نهایت نیز به او می رسند. 5. واژه الامور (جمع محلی به الف و لام) در آیه 53 سوره شورا دلیل بر مطلب سابق است. 6. صراط مستقیم وجودی مسئله دین و سعادت را تأمين نمی کند چون موجودات در رفتن‌ها و ملاقات‌ها با خداوند متفاوت است. 7. موجوداتی که در صراط مستقیم وجودی به سوی خداوند حرکت می کنند گوناگون هستند؛ برخی با اسمای جلالی و قهری خداوند که به صورت جهنم تجلی کرده، ملاقات می کنند و برخی با اسمای جمالی و رحمتی خداوند که مظهر آن بهشت است. 💎 منبع: آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی، ص 353 تا 355 @esra_rasane
🔻فصل اول؛ مزاج و موالید سه‌گانه 🔅 مقدمه اولین بحث از مباحث «نفس‌شناسی فلسفی» مربوط به طبیعیاتِ نفس است؛ نوعِ ورود و خروجی که ... 🔅 جسم؛ نقطه آغاز طبیعت جهانِ طبیعی و جسمانی متشکّل از جسم است؛ اختلافی در طول تاریخ به‌تدریج ... جلسه 5 @esra_rasane
ما را رها کنید در این رنج بی‏حساب با قلب پاره پاره و با سینه‏ ای کباب عمری گذشت در غم هجران روی دوست مرغم درون آتش، و ماهی برون آب حالی، نشد نصیبم از این رنج و زندگی پیری رسید غرق بطالت، پس از شباب از درس و بحث مدرسه ام حاصلی نشد کی می‏توان رسید به دریا از این سراب هرچه فراگرفتم و هرچه ورق زدم چیزی نبود غیر حجابی پس از حجاب هان ای عزیز، فصل جوانی بهوش باش در پیری، از تو هیچ نیاید به غیر خواب این جاهلان که دعوی ارشاد می کنند در خرقه شان به غیر منم تحفه‏ای میاب ما عیب و نقص خویش، و کمال و جمال غیر پنهان نموده ایم، چو پیری پس خضاب دم در نی‏آر و دفتر بیهوده پاره کن تا کی کلام بیهده گفتار ناصواب
👓 رئیس شورای عالی حوزه: طلبه‌ها انگیزه کافی برای تبلیغ و آموزش ندارند 🔹رئیس شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه مدیریت حوزه باید رو به جلو باشد، گفت: امروز مشکل ما این است که طلبه ها انگیزه کافی برای تبلیغ و آموزش ندارند و باید مسئولیت جدید را برای طلاب انجام دهیم. 📌 آقای حسینی بوشهری ابتدای ورودشان به عنوان مسئول حوزه، چندین دوره رئیس طلاب بودند. و از آنجایی که شان مجمع بیشتر گری است، ایشان همان روحیه مطالبه گری را تا امروز نیز حفظ کرده‌اند. و اکنون از طلاب مطالبه درس خواندن جدی و ناامید نشدن دارند. بنده به عنوان یک طلبه کوچک سعی می‌کنم خوب درس بخوانم تا مسئولین شورای عالی از بنده و امثال من راضی باشند. اگر بازهم احساس کردید که ما خوب درس نمی‌خوانیم کنید تا اصلاح شویم. باتشکر. @HozeTwit
تقریرات درس استاد وکیلی؛ دوره برهان؛ ناقص.pdf
1.13M
دوره تربیت استاد معارف کاربردی برهان مشتمل بر مباحث راهنماشناسی، اسلام شناسی، معاد شناسی ... 🔻در دست تکمیل....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔲 چارچوب زندگی صادق ❓پایه‌های زندگی چیست؟ ✳️ امام‌صادق(ع) پاسخ می‌دهد: 1⃣ تلاش خستگی‌ناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت 2⃣ حیای الهی؛ عامل خودمهارگری 3⃣ آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی 4⃣ کسب آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی ❓ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ ✅ فَقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛ - عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. از امام صادق(ع) پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته‏ اى؟ فرمودند: بر چهار اصل: ۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى ‏دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم ۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛ ۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‏ خورد پس آرام گرفتم؛ ۴-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. 📘 بحارالأنوار: جلد ۷۵، صفحه ۲۲۸
❇️گزارشی کوتاه از جلسه‌ای متخلقانه و عالمانه 🔹دیروز، روز شهادت امام صادق (سلام الله علیه) (۲۶/ ۲/ ۱۴۰۲)در محضر برخی از اساتید و طلاب، در منزل حاج آقای فربهی (زیدعزه) جلسه‌ای با عنوان «جبر و اختیار» تشکیل شد. خاستگاه تشکیل این جلسه، بازگشت میکرد به سخنان استاد شهیدی(دام ظله) که در درس اصول فرموده بودند: قاعده «الشیء مالم یجب لم یوجد» منتهی به جبر فلسفی میشود. واکنش آقای فربهی به این بیان این بود که، این قاعده نیاز به توضیح دارد و منافاتی با اختیار انسان ندارد. براساس همین واکنش، جلسه مذکور در منزل ایشان تشکیل شد تا منتهی به روضه و ذکر مصیبت گشته و سفره اطعامی هم پهن گردد. 1⃣نکته اول؛ مهمترین ویژگی جلسه دیروز، تخلق حاکم بر جلسه بود. از ابتدا تا انتهای بحث، بدون هیچ تعصبی، بدون واکنش حق بجانبی از ناحیه موافقین و مخالفین، در فرآیندی پژوهشی و فکری، فقط و فقط حل مسئله مطمح نظر حاضرین بود. و البته، اخلاق جناب آقای فربهی نیز در این میان ستودنی بود. با اینکه، بنده و برخی دیگر، به عنوان منتقد نسبت به تبیین ایشان مواجهه‌ انتقادی داشتیم، اما این مواجهه هیچ تلاطمی و هیجانی در ایشان ایجاد نکرده و مانع از برقراری گفتگوی عالمانه نگشت. 2⃣نکته دوم؛ بحث درباره قاعده «الشیء ما لم یجب لم یوجد»، در فراز و فرودهایی واقع شد. ماحصل بیان ایشان چنین شد که؛ آن ضرورتها و ایجابهای پیشینی و سابقی که فاعل مختار ایجاد میکند، با نظر به اینکه، دارای منشأ انتزاع است، او میتواند با برداشتن آن منشأ انتزاع، ایجاب و ضرورت را هم بردارد، لیکن با تحفظ بر همان ضرورت و ایجاب، نمیتوان از ارتفاع ایجاب سخن گفت؛ چون مستلزم تناقض است. عمده اشکالی که در این ناحیه طرح شد این بود که: اولاً: چه وجه فلسفی برای ضرورت طرح مرحله «ایجاب سابق» وجود دارد؟ فاعل مختار در حالت تسویه ای که نسبت به فعل دارد میتواند آن را ایجاد نماید، چه توضیح فلسفی وجود دارد که حتماً ایجاب سابق باشد؟ ثانیاً: اگر این مرحله، صرفاً تحلیلی بوده و دارای اثر واقعی نیست که نیست، اما اگر مرحله ای واقعی است، آیا فاعل مختار میتواند میان دو مرحله ایجاب و ایجاد، فاصله بیاندازد؟ به این صورت که، بعد از ضرورت بخشی، قبل از ایجاد، آن ضرورت را بردارد؟ ثالثاً: حتی اگر بگوییم که، خود فاعل مختار ایجاب بخشی و ضرورت دهی میکند، اما آن فعلی که ناشی از این ایجاب و ضرورت است، قطعاً به عنوان «فعل اختیاری» نمی توان از آن تعبیر کرد؛ چون بالضروره و باید محقق شود. 3⃣نکته سوم؛ بحث دومی که انجام شد، درباره قاعده ضرورت علیتی بود که از آن به قاعده «عندیت» تعبیر میکردند. به این بیان که، هرگاه علت به تمامیت رسید، باید و بالضروره معلول ایجاد گردد. مهمترین نقطه بحث برانگیز در این قاعده، رابطه میان فاعل مختار با فعل «اراده» است، آیا در این رابطه هم چنین رابطه ضروری وجود دارد؟ مهمترین اشکالی که در این بحث مطرح شد این بود: اگر، در نفس صدور اراده از ناحیه فاعل مختار، صفت ذاتی اختیار او به همراه سایر شرایط زمینه صدور اراده هستند، دو پرسش مطرح میشود: اولاً: آیا آن شرایط، واقعیاً اثرگذار در صدور اراده از انسان هستند یا خیر؟ یا اینکه، صدور اراده از انسان - چه به فعل تعلق بگیرد چه به ترک- فقط و فقط وابسته به صفت ذاتی اختیار انسان است؟ ثانیاً: اگر آن شرایط، و اقعیاً اثرگذار باشند، آیا این نتیجه پذیرفته میشود که؛ اگر تمام شرایط فراهم شد، باید و بالضروره، از ناحیه اختیار انسان، صدور ا راده صورت بگیرد و انسان نمیتواند اراده نداشته باشد؟ پرواضح است که، اگر صدور اراده از انسان، وابستگی به شرایط داشته باشد و هنگامی که آن شرایط آماده شد، بالضروره و باید، از ناحیه انسان و از آن صفت ذاتی اختیار، فعل اراده صادر شود، پس جبر ارادی واقع شده است و بود و نبود آن صفت ذاتی، علی السویه است. و اگر گفته شود که، شرایط دیگر، تأثیری واقعی در صدور اراده از ناحیه قدرت اختیاری انسان ندارند و صدور اراده تنها وابسته به صفت ذاتی اختیار دارد، قطعاً اراده انسان، علی الاختیار صادر شده است و فعل اختیاری هم معنا می یابد. ✅باز هم متذکر میشوم؛ بیش از ابهامات و ایرادات علمی که در جلسه طرح شد، باب گفتگویی که به واسطه عدم تعصب طرفین مفتوح گشت، بسیار ارزشمند و جای شکر فراوان دارد. الحمدلله. https://eitaa.com/monir_ol_din
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ رَبِّ أَدْخِلْنِي فِي لُجَّهِ بَحْرِ أَحَدِيَّتِكَ وَ طَمْطَامِ يَمِّ وَحْدَانِيَّتِكَ به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهرباني اش هميشگي است پروردگارا مرا در ژرفاي درياي يگانگي ات، و در ميان اقيانوس يكتايي ات وارد ساز، فرازی از دعای