مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
📝 اجحاف "#غیر_رسمی" به نظام و رهبری| #مرتضی_کیا
🔹اساسا همانقدر که گره زدن همه مشکلات کشور به شخص رهبری خیلی سادهانگارانه است(همان رویهای که در عدالتخوهان به اصطلاحِ خودشان غیرسیستمی و روحانیون سادهدلی مثل آقای منتظری و امجد شاهد هستیم)؛ ترسیم تصویری قهرمانگونه و نجاتبخش از رهبری و سرنوشتساز جلوه دادن اخمها و لبخندهای رهبر در مسائل مملکتی نیز ناشی از عدم فهم پیچیدگیهای وضعیت«حکمرانی» در کشور است.
🔸اینجانب این تحلیل برخی از برادران بنده -که بعضا از عوامل تولید "غیر رسمی" هستند- مبنی بر اینکه فکر میکنند بعد از چند دهه و با در دست داشتن کلیه تریبونهای رسمی و "غیر رسمی" هنوز ابعادی از سیره زندگی رهبری نظام برای مردم مخفی مانده است و چنانچه پیام رهبری به مردم ایران و جهان منتقل شود مشکل گشای گرهها و بحرانهای مختلف خواهد بود را درک نمیکنم...
🔹نخیر دوستان! بنظرم اتفاقا این گزارشهای #غیررسمی نه محبوبیت رهبری را نزد افکار عمومی بیشتر میکند و نه کمتر.
🔸مساله امروز کشور مشی شخصی و ساده زیستی و عدالت فردی و نشستهای صمیمی رهبر با اقشار مختلف نیست، بلکه امروز تکلیف نظام با «عدالت اجتماعی» و مساله مالکیت ابزار تولید و حدگذاری بر مصرف ثروت و خیلی چیزهای اساسی دیگر هنوز که هنوز است مشخص نیست!
🔹بگذارید آب پاکی را روی دستتان بریزم! عزیزان مشکل نه از انتخاب است، و نه از انقلاب.
🔸ما با یک کلاف سردرگم: یک:نظری؛ دو:برنامهای؛ و سه: اجرایی در حکمرانی مواجه هستیم.
🔹ما در موقعیتی هستیم که در آن نه پروژه رهبر جلو میرود، نه پروژه دولت غربگرا، نه دولتسایه جلیلی، نه پروژه تحول علومانسانی حدادعادل، نه عدالتخوهی عدالتخوهان، نه خصوصیسازی تکنوکراتها، نه جامعه مدنی خاتمی.
🔸و... اگر همدلانه روایت هریک از طرفین را دنبال کرده باشید، همه روایتها یک دال مرکزی دارند و آن وجود نیروهای متعارض و خنثی کنندهای است که همه را کلافه و زمینگیر کردهاست.
🔹و شناخت و تحلیل آن اولا در بضاعت بنده نیست و ثانیا در این فرصت مختصر ممکن نیست. لکن شاید بتوان ذیل اصطلاح «خردحکمرانی» جستجو کرد.
https://t.me/maktubaat/22555
هدایت شده از تحلیل سیاسی و جنگ نرم
🔴هفت نکته در مورد اطالهی رسیدگی به پرونده #هفت_تپه:
1⃣ پروندههای بزرگ نیازمند زمان کافی برای بررسی همهی ابعاد مسأله هستند. درست، اما آیا زمان دوسه ساله برای بستن پروندهی هفتتپه کافی نیست؟!
2⃣ اطالهی دادرسی، مسائل را مشمول مرور زمان کرده و متغیرهای جدیدتری به معادله اضافه میکند تا حل آن دشوارتر شود. متغیرهای جدید لزوما در متن پرونده نیستند و ممکن است فرامتنهای تأثیرگذاری از جنس حاشیه باشند.
3⃣ زمان در حل پروندههای قضایی موضوعیت دارد. نوشدارو قبل از مرگ سهراب مفید است. وقتی بیتالمال بر باد میرود، زندگی کارگران ویران میشود، افکار عمومی هاج و واج میماند، رسانههای معاند ماهیگیری میکنند و... گذر زمان برای صدور رأی، سم است.
4⃣ در گذر زمان، مراجع تصمیمگیری برای پرونده و اثرگذاری بر آن متعدد میشوند؛ قوهی قضائیه، سازمان خصوصیسازی، دیوان محاسبات، مجلس شورای اسلامی، هیأت داوری و... آشپز که چند تا شود، غذا یا شور میشود یا بینمک!
5⃣ کشدار شدن پروندههای بزرگ، امکان سیاسیکاری و لابیگری را افزایش میدهد. متهمی که با قید وثیقه آزاد است، بیکار نمینشیند و برای تأثیرگذاری بر جریان دادرسی عادلانه، هر آنچه بتواند میکند.
6⃣ پروندههای بزرگی که به واسطهی طولانی شدن دادرسی، اخبار آن بر سر زبانها میافتد و در رسانهها دست به دست میشود، افکار عمومی را تشنهی احکام سنگین میکند و هرگونه حکم ضعیف یا متوسط - حتی اگر عین عدالت باشد - به منزلهی ماستمالی کردن موضوع و سر و ته پرونده را با سلام و صلوات به هم آوردن است.
7⃣ اطالهی دادرسی گاهی معلول بازیگری منصبداران پشتپردهای است که پایشان در پرونده گیر است. زمان میخرند تا از این دولت به آن دولت و از این قوه به آن قوه فرجی شود. اقتدار دستگاه قضا در رسیدگی سریع و صریح به پروندههای گلدرشت است که میتواند سرمایهی اجتماعی را افزایش دهد.
✍#زهرا_محسنی_فر
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
هدایت شده از اصالت اندیشه
مادر شهید کاوه: شبی از شبهای تحصیل، نشسته بود در اتاقش به انجام تکالیف. رفتم برای شام صدایش کنم. گفت: «گیر کردهام در حل ۲ تا مسئله ریاضی. معلم، توپ چهلتکه جایزه گذاشته برایش. اگر اجازه بدهی، تا این ۲ مسئله را حل نکنم شام بیشام!» بیخیالش شدم تا به درسش برسد.
یک ساعت بعد، دوباره رفتم اتاقش. دیدم هنوز مشغول است. صدایش کردم؛ متوجه نشد! گرم کاری میشد، چنان دل میداد که تا تکانش نمیدادی، ملتفت سر و صدای اطرافیان نمیشد. دوباره یک ساعت بعد صدایش کردم، افاقه نکرد. نیم ساعت بعد به حاج آقا گفتم: «شما برو صدایش کن بلکه آمد شامش را خورد!» حاجی نرفته برگشت و دیدم با یک پتو دارد میرود اتاق محمود!
صبح برای نماز از خواب بلندش کردم؛ «شام که نخوردی! لااقل بگو بدانم مسئلهها را حل کردی یا نه؟» خندید و گفت: «حل کردم، آن هم چه جور! برای هر ۲ مسئله، از ۳ طریق به جواب رسیدم!» محمود عاشق فوتبال بود. توپ چهلتکه هم خیلی دوست داشت! ظهر از مدرسه برگشت خانه. گفتم: «پس جایزهات کو؟» از جواب طفره رفت! تا اینجا را حالا شما داشته باشید.
۴۰ روز، فوق فوقش ۵۰ روز از شهادت محمود گذشته بود که زنگ خانه به صدا در آمد. حاجی رفت در را باز کرد. عاقله مردی پشت در بود؛ «من دبیر ریاضی محمود بودم. کلی هم گشتم تا خانه شما را پیدا کنم». حاجی دعوتش کرد بیاید تو، «نه» آورد؛ «قصد مزاحمت ندارم!» و بعد ادامه داد؛ «من سه سال دبیر ریاضی محمودتان بودم. این را سال آخر فهمیدم که محمود، مسائل ریاضی را خودش حل میکرد اما صبح، زودتر میآمد کلاس، حل مسئله را هر بار به یکی از دانشآموزان که عمدتا هم از قشر پایین بودند یاد میداد و جایزه هم اغلب به همان دانشآموز میرسید، چون محمود از چند راه به جواب میرسید. من به طریقی سال سومی که دبیر ریاضی محمود بودم متوجه ماجرا شدم. از قبل هم البته برایم بسیار عجیب بود؛ «چرا محمود که همیشه ریاضی را ۲۰ میگیرد، هیچ وقت برنده این جوایز نمیشود؟!» کشیدمش کنار؛ «امروز از فلانی شنیدم این مسئله را تو حل کردهای!» اول بنا کرد طفره رفتن، بعد قبول کرد!
«چرا؟»
جواب داد: «همین فلانی، اولا یک مسئله ریاضی را یاد گرفته از چند راه حل کند. این کار بدی است آقا معلم؟ ثانیا جایزه کتانی بود و من خودم کتانی دارم. آیا بهتر نبود این کتانی برسد دست این دوستمان که کتانیاش از چند جا پاره شده؟» من آنجا فهمیدم چه روح بلندی دارد این محمود شما. خواستم موضوع را با مدیر مدرسه درمیان بگذارم تا از کاوه، سر صف صبحگاه، تقدیر شود. قسمم داد؛ «اگر برای کس دیگری این موضوع را لو بدهید، دیگر این مدرسه نمیآیم»
#شهید_محمود_کاوه
#درس_اخلاق
@hadihoseiniasl
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
@ebteda_ir
🔺دربارهی تحجر، به بهانهی غیررسمی
مواجههی متحجرانه با امام(ره) و رهبر انقلاب، از موانع اصلی پویایی در جبههی انقلاب است.
یکی از نشانههای این تحجر، بیاعتنایی به فهم منطقِ اندیشهی امام و رهبری و توقف در تجلیلهای ظاهری از ایشان است.
فهم منطقِ اندیشهی رهبری در حوزههای فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، افراد را از گرفتار شدن در دام جمود و رکود و انفعال در امان نگه میدارد و نمیگذارد سیاهیلشگرِ قبایل سیاسی و عملهی واپسگرایان شوند.
این منطق چیست که اینقدر مهم است؟ شاید برخی عناصرِ این منطق، از این قرار باشد:
- فهمِ فرهنگی
- ارزشِ گفتگو
- وسعت نظر
- سعهی صدر
- قدرِ هنر و هنرمند
- ارزشِ دانش
و...
نتیجهی انتشارِ محصولاتی مانند #غیر_رسمی، باید اصلاحِ فهمِ متحجرانه از منظومهی نظری و عملی رهبری باشد. اما اغلب واکنشهای پس از انتشار مستند، همچنان مبتنی بر تمجید از فضائل رهبریست تا فهم منطقِ مواضع رهبری. و این وضعیت، مطلوبِ جریان قدرتمندِ تحجر است.
اقرار به فضیلتهای دیرین و مشهود رهبری و امتناع از همراهی با منطق اندیشهی ایشان، تداوم و تقویت رویکرد متحجرانه است.
مسئله این نیست که عدهای، با فضائل فردی و اجتماعی رهبر انقلاب آشنا نیستند؛ مسئله این است که منصوبان و منسوبان انقلاب، حلول این فضیلتها در خود را، تکلیف نمیدانند و ترجیح میدهند به تمجید از رهبری، بسنده کنند.
مکتب خانه
📝 اجحاف "#غیر_رسمی" به نظام و رهبری| #مرتضی_کیا 🔹اساسا همانقدر که گره زدن همه مشکلات کشور به شخص ر
⭕️چرا "غیر رسمی"؟ "نمک روی زخم" بهتر نبود؟
✍ #حسین_شهبازی_زاده
🔹این یکی مطلب کیا، از قبلی حتی هنوز هم شاهکارتر است.
این جمله درخشان مطلبش را با هم بخوانیم: "ما در موقعیتی هستیم که در آن نه پروژه رهبر جلو میرود، نه پروژه دولت غربگرا، نه دولتسایه جلیلی، نه پروژه تحول علومانسانی حدادعادل، نه عدالتخواهی عدالتخواهان، نه خصوصیسازی تکنوکراتها، نه جامعه مدنی خاتمی."
🔹زرنگ بازی را ملاحظه میفرمایید؟ آمده همه _از رهبری تا بقال سر کوچه ما_ را یک کاسه کرده و بدون اشاره به امکانات متفاوت و اختیارات گوناگون دسته جاتی که نام میبرد(که البته بسیاری را تعمدا حذف و انکار هم کرده) و تاثیرات مختلفشان بر انسداد و وضعیت موجود، فقط میگوید طرح هیچ کدام جلو نمیرود. همین. عاملش چیست؟ یک چیز انتزاعی بیرونیِ هپروتی که فقط جناب کیا خبر دارد و فعلا هم نمیخواهد آدرسش را به ما بدهد. فقط بدانید یک عاملی در بیرون از این دایره هست. کیا میگوید هست؛ شما هم بگویید هست.
🔹نخیر دوست زرنگ من! بر خلاف تقریر غمّازانه جنابعالی، از این خبرها نیست.
اگر ما هم میتوانستیم یک مستند در مورد کسانی که صرفا بابت نقد به رهبری یا مخالفت با رهبری سال ها رنج و حبس و مصیبت را متحمل شده اند بسازیم، آن وقت مشخص میشد دلیل این انسداد و گرفتگی و منقبض بودن شرایط کجاست؟ آن وقت جنابعالی این طور رندانه نمیتوانستی تقصیرها و مسئولیت های حاکم مطلق العنان را ضمن یکی کردن وضعیتش با فلان فعال دستخالی مقهور و محکوم، رقیق کنی.
بسیاری گشایش ها و طرح ها اگر پیش نمیروند دلیلش همان چیزی است که در مستند اشمئزاز برانگیز "غیر رسمی" زور زده بودند پنهان کنند.
🔹وقتی یک نفر فراتر از تمامی قوانین بایستد و دهه های متمادی کلیه امکانات کشور را بدون کوچکترین حسابکشی و نظارتی ذیل قدرتش دپو کند و به موازات نهادهای رسمی، ده ها نهاد غیر رسمی افتتاح کند و از قانون نویسی(شوراهای عالی و در آخرین مورد، شورای عالی سران قوا) و اجرا(ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و...) و قضاوت، بدون کوچکترین معارضی ایده هایش را جلو ببرد و مخالفان و منتقدانش به طور مستمر منکوب و سرکوب و حذف و نابود بگردند، معلوم است که بقیه طرح ها به محاق خواهند رفت و او، خودش خواهد ماند و مشتی بادمجان دور قابچین کوتوله که روی زخم ها با رپورتاژهای سخیفی مثل "غیر رسمی" نمک میپاشند.
🔹بقیه طرح ها ناموجود و ناکارآمد نیستند؛ فقط امکان طرح و بسطشان در یک محیط تک قرائتی، قدسیت زده، بسته و امنیتی ناممکن است. اساسا بخشی از پروژه مسلط، حذف مابقی پروژه هاست.
@adalat_khaneh
مکتب خانه
⭕️چرا "غیر رسمی"؟ "نمک روی زخم" بهتر نبود؟ ✍ #حسین_شهبازی_زاده 🔹این یکی مطلب کیا، از قبلی حتی هنو
✅جانا سخن از زبان ما می گویی✅
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 نظرسنجی مؤسسه استاتیس درباره محبوبیت شخصیت های سياسي کشور؛ آبان۹۹
✅ با اینکه شخصیت سياسي محبوب بنده آقای دکتر جلیلی هستند ولی با این اوصاف به نظر می رسد سرمایهگذاری روی ایشان بیفایده باشد!
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
✅ قدردانی از ۹دی این است که ما دیگر اجازه ندهیم دوقطبیهای ناصحیح در جامعه پدید بیاید
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان:
🔸 اختلاف نظر بین جریانهای متعدد برای جامعه، خیلی خوب است ولی دوقطبی کردن جامعه و بعد این دو قطب را به سختی به جان یکدیگر انداختن، کار بسیار غلطی است. ریشۀ فتنه به زمانی برمیگردد که یکسری از رسانهها موتور جنگ روانی را در عرصۀ سیاسی روشن کردند؛ با این جهتگیری که «ما» در مقابل «آنها» قرار داریم. و در آن شرایط، خودبهخود بسیاری از نیروهای فعال جامعه بدون اینکه خودشان بخواهند، در یک گروه خاصی تعریف شدند. یعنی به صورت دستبسته با یک دیکتاتوری رسانهای به آنها تحمیل کردند که «شما اصولگرا هستند و ما یک گروه دیگری هستیم -به نام- اصلاحطلب و ما با همدیگر دشمن هستیم!» در حالی که تمام این دستهبندیها واقعاً دروغ بود.
🔹 هیچوقت این دستهبندی اصلاحطلب و اصولگرا، دستهبندی صحیح و صادقانهای نبوده است. ولی این دستهبندی توسط یک باند رسانهای ماهر در جنگ روانی، به صورتی انجام گرفت که به همۀ افراد جامعه بهویژه فعالین فرهنگی، سیاسی و معنوی جامعه تحمیل شد. و بعد هم بین این دو دسته، دشمنی ایجاد شد؛ دشمنیهایی که واقعاً دستساز بود. بنده ریشۀ فتنه را در اینجا میدانم.
🔸 اگر کسی به شما گفت: «شما حزبالهی هستید و ما غیر از شما هستیم» شما نپذیرید و به او ثابت کنید که او در تصور خودش دربارۀ این تفاوت دارد اشتباه میکند. به او ثابت کنید که هم او دارای برخی از ویژگیهای حزباللهی است و هم شما در خیلی از ویژگیها ضعف دارید. مگر حزبالهی کیست؟! چرا باید یک تصور باطلی دربارۀ حزبالهی پیدا کند و بعد هم یک تصور باطلی دربارۀ اختلاف نظر پیدا کند؟ باید این سوء تفاهمها را برطرف کنیم. بنده معتقدم که حتی برای بسیاری از ضدانقلابها هم سوء تفاهم ایجاد کردهاند.
🔹 ۹دی پایانی بر دوقطبی کردن ناصحیح جامعه بود و قدردانی از ۹دی این است که ما دیگر اجازه ندهیم دوقطبیهای ناصحیح در جامعه پدید بیاید.
🆔@tahavol_howze
#استاد_پناهیان
هدایت شده از البیان
✅ترویج حکمت اسلامی
💠 یک کاری که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛
♻️شبیه آن کاری که #ویل_دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کردهاید.
👈🏻«لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده.
💢این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛
مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛
هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن.
👈🏻 اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.
✅فرض کنید این کار دربارهی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛
ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد.
🔺اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید.
🔹اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#فلسفه_تطبیقی
#ترویج_حکمت
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#امتداد_حکمت
@albayann
مکتب خانه
♦️دشمنشاد♦️ (چرا حاکمان وقوع اشتباهات کوچک را هم نمیپذیرند؟) ▪️یکی از دوستان تعریف میکرد که چند
🔶 کیفرخواست کسانی که در سانحه هواپیمای اوکراینی قصور داشتهاند صادر میشود
🔹سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت بر اساس اطلاعات دریافت شده، رسیدگی کیفری به پرونده افرادی که در ایجاد این سانحه قصور داشتهاند نیز پایان یافته است و کمتر از یک ماه دیگر کیفرخواست این افراد صادر خواهد شد.
🔹وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سرعت در رسیدگی به همه ابعاد این سانحه هوایی در مقایسه با سوانح مشابه در جهان، با فاصله زیاد یک رکورد بیسابقهای بر جای گذاشته است/ فارس
❇️
مکتب خانه
🔶 کیفرخواست کسانی که در سانحه هواپیمای اوکراینی قصور داشتهاند صادر میشود 🔹سعید خطیبزاده، سخنگوی
📝 خانواده جانباختگان تشییع شهید سلیمانی را در یابید
#محمد_رحمانی
🔸 این روزها رسانه های رسمی از سردار سلیمانی میگویند. شهادت سردار در عراق با دخالت مستقیم امریکایی ها صورت گرفت. بدیهی است رسانه رسمی متمرکز به این موضوع شوند و پوستر و فیلم بسازند. خصوصا که حماسه تشییع میلیونی سردار آن داغ را تبدیل به حماسه ای وحدت آفرین کرد.
🔹رسانه های دشمن یا برخی از مردم ناراضی هم روی سقوط هواپیمای اکراینی متمرکز شده اند. اگرچه مسئولین ایرانی اعلام کردند نفری ۱۵۰ هزار دلار به خانواده بازماندگان پرداخت می کند.
🔸اما هیچ کس از فاجعه کشته شدن مردم کرمان در حین تشیع هیچ نمی گوید، نه رسانه های رسمی_نه رسانه هایی که شهدای تشیع تنورشان را داغ نمی کند! حتی آمار دقیقی هم ارائه نشد.
🔹اینجا نه عملیات دولت خارجی بود و نه اتفاق و خطای انسانی در یک لحظه. چندین روز بین شهادت تا رسیدن پیکر شهدا به کرمان فاصله بود. تشیع میلیونی هم هویدا بود، اما چه شد تا به روایت ایرنا پلاس ۷۸ نفر در اثر سو مدیریت جان سپردند.
🔸مقصرین این حادثه چه فرد یا نهاد یا مجموعه ای بودند و چه برخوردی با مدیران نالایق شد؟
🔹 این روزها هیچ کس به داغ مردم کرمان نمی پردازد. نمی دانم چقدر غرامت به خانواده های آنان پرداخت شد که بعید بدانم نفری ۱۵۰ هزار دلار باشد! از اینکه کام تان را تلخ کردم پوزش می طلبم، داغِ این فاجعه در قلب هنوز هم سرد نشده است..
🔻فیلم زیر توضیحی درباره جزییات شهادت ۲ خواهر با ۲ دختر بچه در مراسم تشییع سردار سلیمانی است.
instagram.com/tv/CJdTOAoh10r
@maktubat
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 «خدایا به تو چسبیدم! » مبادا سقوط کنم! در غفلت در گناه...
💬 آیت الله مصباح یزدی شفاه الله
@HozeTwit
✅ بيم و اميد
بعد از باز شدن بخش هايي از حرم مطهر، و وارد شدن به قسمت نمازگزاران، در جنب مسجد اصلی اعظم که در حال تعمیر است، به طور اتفاقي، دو طلبه را ديدم که مشغول مباحثه کتاب جامع المقدمات بودند. واقعا تحسين برانگيز بود. خدايشان جزا دهد خير الجزاء.
اما اندکي نگذشت که بیم تنبلی وزید. شنيدم برخي از طلبه ها از اينکه استادشان، از تصميم اشتباه خود به دليل گزارش يکي از افراد کلاس به مديريت، برگشته است و مي خواهد تمام متن لمعه را تدريس کند، شديداً گلايه مند شده اند که: این چه وضعی است؟!!
به نظر می رسد، چنين طلابي، بايد یک تجديد نظر اساسي در خود بکنند. اگر واقعا احساس مي کنند، خوب درس خواندن، تلف وقت است، توصيه بزرگان اين است که نگاه خود را تغيير دهند و نان دين نخورند و حرمت دين، نشکنند.
اگر نه، از حوزه خارج شوند و علاقه اصلي خود را پيگيري کنند تا بتوانند خدمتي به مردم کنند. تند تند درس خواندن و جهيدن، فقط خيانت به دين است. باور کنیم که امام زمان علیه السلام فقط در حوزه پیدا نمی شود. یک کلیدساز که وظیفه خود را درست انجام می دهد از یک طلبه که دائم تنبلی می کند، به امامش نزدیک تر است.
بارها بزرگان گفته اند، گول شماره پايه را نخوريم. خوش به حال آن طلبه اي که به جاي تمرکز بر شماره پايه، به فکر رضايت امام زمان خود باشد. مطالعه ناقص، بدون مباحثه، تند تند رفتن، چه فايده اي دارد؟
به کجا چنين شتابان؟
به قول يکي از دوستان، شما گمان نکنيد، اون بالا بالاها خبري است. بريد اونجا، تازه مي فهميد بايد اول مطالب قبلي رو خوب و کامل مي فهميديد. بعدش پشيمان مي شويد و به عيان مشاهده مي کنيد که دستتان خالي است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
#معرفی_کتاب #عرفان_نظری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: از مهمترین شرح های فصوص الحکم ابن عربی، می توان به شرح قیصری اشاره کرد که به دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه های علمیه، کتابِ درسیِ عرفانِ نظری شد. از ویژگی های این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید. به هر روی درکِ متنِ فخیمِ فصوص و فهمِ ظرافت هایِ شرحِ قیصری برای هر طلبه ی عرفان آسان به نظر نمی رسد.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که بر مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری تسلط دارند، به تعلیمِ شرحِ قیصریِ فصوص در سایه نظر به دیگر شرح ها و کتابهای عرفانی و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه پرداخته اند. این نکته توجه پذیر است که به دلیل اُلفت قیصری و دیگر شارحان فصوص به حکمت مشائی نتوانسته اند آن گونه که درخور مطلب است به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این رو معظم له با تسلطی که بر مبانی حکمت متعالیه داشته اند، به فراخور بحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص برخی نکات ارزشمند را یادآوری کرده اند. بنابراین نباید درس گفتارهای استاد را صرف تبیین و روشن سازی شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی دانست، بلکه ظرافت های نگاه حکیمانه ایشان در میان مطلب هویداست. از مجموعه این درس گفتارها، جلد اول تحریر شرح فصول الحکم با عنوان «عقلانیت شهود» آماده شده است که به محضر طالبان عرفان نظری تقدیم می گردد.
مکتب خانه
#معرفی_کتاب #عرفان_نظری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: از مهمترین شرح های فصوص ال
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود ؛ تحریر فصول الحکم قیصری» فرصت علم و علمی را مغتنم شمرده و از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطورهای فصوص الحکم جناب محیالدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است.
پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود.
مکتب خانه
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند و ملکوتی عالم انقلابی فیلسوف خبیر و فقیه مجاهد، حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی و عموم مسلمین جهان تسلیت می گوییم.
#آیت_الله_مصباح_یزدی
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر
13 دی ماه 1398
12 دی ماه 1399
مکتب خانه
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی عالم انقلابی فیلسوف خبیر و فقیه مجاهد، حضرت آیت الله
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادب و تواضع حکیم قرآنی و فقیه انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی در محضر فقیه متضلع حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 طلاب مثل آیت الله #جوادی درس بخوانند!
تواضع بی نظیر علامه مصباح در تعریف از هم حجره و رفیق قدیمی خود:
🔹 هنوز هم امثال مرحوم اصفهانى، بزرگان و شخصيتهايى در حوزه هستند كه بعضى از آنها را من خودم از نزديك شاهد برخى حالات و تلاشهايشان بودهام.
‼️ از جمله مىتوانم به حضرت آيت الله جوادى آملى ـ حفظهم الله تعالى ـ از اساتيد بزرگوار فعلى در حوزه علميه قم اشاره كنم.
بنده با ايشان سالها در مدرسه حجتيه بودم. ايشان هر شب پس از نماز مغرب و عشا، به جز چند دقيقهاى كه براى شام و اندكى استراحت صرف مىكردند، بقيه را تا نزديكىهاى #نيمه_شب مشغول مطالعه بودند. روزها هم من هيچ وقت ايشان را بيكار نديدم و مدام يا تدريس داشتند، يا مطالعه مىكردند، يا مشغول درس و مباحثه بودند، و خلاصه من به خاطر نمىآورم كه يك بار ديده باشم ايشان در مدرسه نيم ساعت #بيكار نشسته باشند.
‼️ من آن روزها هم مثل الآن #تنبل بودم!!
وبه حال ايشان غبطه مىخوردم ولى ايشان ـ ماشاءالله ـ بسيار موفق بودند.
آن روزها طلبههاى درسخوان امثال حضرت آيت الله جوادى آملى كم نبودند، اما متأسفانه امروزه ظاهراً اينطور نيست.
💬 مرحوم علامه مصباح یزدی رحمه الله
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 انتشار نخستین بار؛ دیدار و گفتگوی شهید حاج قاسم سلیمانی با مرحوم علامه مصباح یزدی
🔹 دعای علامه مصباح برای حاج قاسم
🌐 بیداری ملت
@HozeTwit