📸 سخنگوی دولت باز هم بین دانشجویان معترض و عصبانی و بعضا بیادب رفت، حرف زد، حرف شنید، فحش خورد و عصبانی نشد. آن هم در بحرانیترین روزهای دهه اخیر در دانشگاه.
⬅️ راستش در قیاس با دویست سیصد نماینده مجلس و دهها دولتمرد باید بگیم «یکی مرد جنگی به از صدهزار»! امیدوارم دولت همین روند رو در تعامل با دانشجویان ادامه بده.
#حجاب #ایران
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
🔰 اهمیت کتاب اصول فلسفه از دیدگاه آیت الله #جوادی_آملی (حفظه الله)
🎙 آیت الله جوادی آملی:
درست است که مرحوم علامه طباطبایی اسفار، منظومه و شفا را تدریس کرد؛ اما شهید مطهری (که حشر ایشان و دیگر شهدا با انبیای الهی باشد) شاگرد اصول فلسفه است و رشدش را از این کتاب دارد. آثار منظومه و ... کمتر در آثار شهید مطهری هست. آنکه میتواند بهروز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و بلاغت به این معنا که بهمقتضای زمان سخن بگوید، شاگرد اصول فلسفه است.
متأسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه شناخته شده و نه در قم، نه درجاهای دیگر، این کتاب تدریس و پژوهش نشده است، از همین رو، شاگردانی چون شهید مطهری هم کمتر تربیت میشود.
خدا ایشان را قرین رحمت کند! روزی به من فرمود که 200 جلد از کتابهای غربی تهیه کردم و منبعد از تحریر اقلیدس، ثاوذوسوس را میخواستم بخوانم که ایشان نسخه خطیاش را داشتند؛ هنگام گرفتن آن کتاب به من فرمود که چون تعهد کردم کتابی را به کسی ندهم، مگر اینکه رسید بگیرم، شما رسیدی بنویسید و پیش خودتان باشد، تا من به عهدم عمل کنم، زیرا از متن کتاب گرفتند و پس ندادند؛ ما هم به گفته ایشان عمل کردیم. نوشته شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه تقریرات درس مرحوم علامه طباطبایی است. این، تفکر و وظیفه ایشان بود و به رسالتشان خوب عمل کردند. در بحبوحه حرفهای کمونیستی و در دههای که پسر پهلوی روی کارآمد، فضای سیاسی و کمونیستها آزاد بودند، ما در مدرسه مروی درس میخواندیم و مراسم سالگرد لنین یا استالین در میدان توپخانه (امام خمینی کنونی) علنی و رسمی بود، آن روز ایشان آمد و فرمود که یکی از کمونیستهای قَدَر آمده و در کتاب ستان، هشت ساعت باهم مذاکره کردیم و فردا او در خیابان یکی از همفکرانش را دید و گفت که طباطبایی مرا موحّد کرد.
اصول فلسفه، که تقریباً 60 سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. آری! شهید مطهری کارهای فراوان انجام داده؛ اما قسمت مهمش در همین کتاب است. اسفار و مانند آن، پشت پرده کمک کردهاند؛ ولی کتابی که علنی با مسائل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. درست است که امیر مومنان فرمود:إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ
و آن ذوات قدسی معصوم، قطب هستند؛ ولی عالمان هم شاگردان ایشان اند و باید این پرچم را حفظ کنند؛ در آن قسمتها فرمود: کُلَّما غابَ نَجمٌ طَلَعَ نَجمٌ آخر و اکنون هم همین طور است، چنآنکه ذات اقدس اله می فرماید: ما ننسخ من آیة او ننسها نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا
فیض الهی هست، پس باید این دین را آزاد کرد. ظهور داعش و مانند آن، مطابق هیچ معیار عقلی نیست، بلکه بر اثر اسارت دین است. وقتی عقل، حسن و قبح را ادراک نکند و گزاره آن به دست دیگران باشد، اینطور میشود.
منبع: خبرنامه حکمت اسلامی شماره 36
#فلسفه #اصول_فلسفه #در_محضر_علامه
📌 امام حسن مجتبی(ع)
💢 النّعمةُ مِحتَةٌُ فَإن شُكِرَتْ كانت نِعمةً و إن كُفِرتْ صارَت نِقمةً.
⭕️ نعمتهای خداوند یک آزمون است اگر #شكر و #حق آن ادا شود برای انسان #نعمت و اگر #ناسپاسی كرد برایش #نقمت و #عذاب خواهد بود.
⭕️ بحار، ج ٧٨، ص ١١٣
🔻عَنْ اَبی عَبْدِاللّهِ الصّادِقِ علیهالسلام قالَ:
اِنَّ اللّهَ عَـزَّوَجَلَّ اَنْعَـمَ عَـلی قَوْمٍ بِالْمَواهِبِ فَلَمْ یشْکرُوا فَصارَتْ عَلَیهِمْ وَبالاً وَابْتَلی قَـوْما بِالْمَـصائِبِ فَصَبَـرُوا فَصارَتْ عَـلَیهِمْ نِعْـمَةً.
♦️امام صادق علیهالسلام فرمود: خداونـد به گـروهی نـعمت داد و آنها سـپاسگزاری نـکردند، پس نعمتها تبـدیل به بـلا شد، و گـروهی را گرفـتار کـرد و آنها صبـر کردنـد، پس گرفتاریهای آنـان تـبدیل بـه نـعمت شد.
📚 بحارالأنوار، ج 71
#حدیث
#حدیث_روز
🆔 Eitaa.com/esra_rasane
10.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عدالتخواهی چیست؟!
صادق شهبازی خوب و دقیق توضیح می دهد!
✅ قال الإمام الصادق عليه السلام:
إنّ إسماعيلَ كانَ رَسولاً نَبيّا ، سُلِّطَ علَيهِ قَومُهُ فقَشَروا جِلدَةَ وَجهِهِ وفَروَةَ رأسِهِ ، فأتاهُ رَسولٌ مِن رَبِّ العالَمينَ، فقالَ لَهُ : ربُّكَ يُقرِئُكَ السّلامَ ويقولُ : قَد رأيتُ ما صُنِعَ بكَ وقد أمَرَني بطاعَتِكَ فمُرْني بما شِئتَ ، فقالَ : يكونُ لِي بالحُسَينِ بنِ عليٍّ عليهماالسلام اُسوَةٌ .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
اسماعيل، فرستاده اى پيامبر بود. قومش بر او مسلّط شدند و پوست سر و صورتش را كندند. پس ، فرشته اى از جانب پروردگار جهانيان آمد و گفت: پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى گويد: آنچه را با تو شد ديدم. خداوند به من دستور داده كه از تو اطاعت كنم. پس هر دستورى مى خواهى به من بده. او گفت : حسين بن على عليها السلام مقتداى من است.
علل الشرائع : 78/3
#حدیث_روز
#اهل_بیت (علیهم السلام)
🆔 Eitaa.com/esra_rasane
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_جوادی_آملی
🔻حکمت نظری به علوم می گوید...
🔻ماسوی الله چگونه آیت الهی است؟!
🔻 حکمای مشا می گویند تسلسل باطل است و سرسلسله خدا هست...
🔻 حرف حکمت متعالیه این است که جهان غیر از خدا...
🆔 Eitaa.com/esra_rasane
#کلام_استاد
❇️مقایسه میان کار حضرت ابراهیم(ع) و رسول اکرم(ص) و کار کوروش
🔹در تاریخ مینویسند که کوروش وقتی که وارد بابِل شد با این که خودش دین دیگری داشت ولی مردم را در دینشان آزاد گذاشت. در معیار غربی کوروش یک مرد آزادیخواه است، یا عدهای میگویند ببینید ما چه ملتی هستیم! ما در دو هزار و پانصد سال پیش اعلامیه حقوق بشر را امضا کردیم. کوروش وقتی که وارد بابِل شد، با این که خودش بتپرست نبود و تابع مثلا دین زردشت بود، معذلک گفت تمام معابد بتپرستی که در اینجا هست محترم است. پس ما ملتی هستیم طرفدار آزادی عقیده.
🔹ولی ابراهیم خلیل(ع) چه کرد؟ آیا ابراهیم خلیل(ع) به این عقیده، که اینها عقیده نیست زنجیر است- قرآن اسم آن چیزی را که اروپایی میگوید بشر را باید در آن آزاد گذاشت، زنجیر میگذارد- به این زنجیرهایی که عادات سخیف بشر به دست و پای او بسته است احترام گزارد؟ خیر، بلکه رفت بتها را در خلوتی شکست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، اول این فکر را در مردم القاء کرد- عملاً یا قولاً- که این بت بزرگتر کوچکترها را زده، کشته و خرد کرده است، و کاری کرد که همین امر منشأ تفکر در مردم بشود، به خود باز آیند، به تعبیر قرآن: فَرَجَعوا الی انْفُسِهِمْ یعنی به خود باز آمدند. ابراهیم آنها را به خودآگاهی رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فکر کردند. این را میگویند عمل انسانی. با معیارهای غربی کار ابراهیم خلیل(ع) بر ضد اصول آزادی و دموکراسی بوده، چرا؟ زیرا میگویند تو چکار داری، هر کار دلشان بخواهد انجام میدهند. اما با منطق واقع و حقیقت، ابراهیم(ع) به این وسیله غل و زنجیرها را از گردن یک ملت باز کرد و رهایشان کرد. کار صحیح کار ابراهیم(ع) است که خودش [در جامعهاش] تنها کسی است که یک فکر آزاد دارد و تمام مردم را در زنجیر عقاید سخیف و تقلیدی که کوچکترین مایهای از فکر ندارد گرفتار میبیند.
🔹همین طور رسول اکرم(ص). آیا رسول اکرم(ص) وقتی که وارد مکه شد همان کاری را کرد که کوروش کرد که من چکار دارم، هر کسی هر کار میخواهد بکند؟ آیا در باره مردمی که قرنها در زنجیر این بتها قرار گرفتهاند گفت چون عقیده دارند و عقیده آزاد است، چون خودشان انتخاب کردهاند، میل خودشان بوده و به میل خود به این بتخانهها میروند پس اینها آزادند؟! یا نه، این بتها را خرد کرد و دور ریخت و با این وسیله این مردم را آزاد کرد یعنی فکر اسیر و انسانیتِ اسیر حیوانیت اینها را آزاد کرد و رهایی داد. عمل صحیح عمل خاتمالانبیاء(ص) است؛ سالهای متمادی با عقیده بتپرستی مبارزه کرد تا فکر مردم را آزاد کند. اگر عرب جاهلیت هزار سال دیگر هم میماند همان بت را پرستش میکرد (همانطوری که حتی در ملتهای متمدن مثل ژاپن هنوز بتپرستی وجود دارد) و یک قدم به سوی ترقی و تکامل برنمیداشت. اما پیغمبر(ص) آمد این زنجیر اعتقادی را از دست و پای آنها باز کرد و فکرشان را آزاد نمود: وَ یضَعُ عَنْهُمْ اصْرَهُمْ وَ الْاغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیهِمْ؛ میگوید شکر این را بکنید که خدا به وسیله این پیغمبر این بارهای گران یعنی خرافهها را از دوش شما برداشت، این زنجیرهایی را که خودتان به دست و پای خودتان بسته بودید برداشت.
🔹بنابراین آزادی و دموکراسی بر اساس آنچه که تکامل انسانی انسان ایجاب میکند حق انسان بما هو انسان است، حقِ ناشی از استعدادهای انسانی انسان است نه حق ناشی از میل و تمایل افراد. یک نوجوان را در نظر بگیرید که مریض است. سلامت و رشد آینده این نوجوان یک چیز اقتضا میکند: خوردن دواهایی، رعایت کردن رژیمی، محروم شدن از برخی خوراکها. ولی میل او ممکن است بر ضد این باشد. آیا آنچه که مبنای رشد بدنی این نوجوان است میل اوست یا استعداد واقعی بدنی او؟
🔹پس مفهوم آزادی و دموکراسی در اسلام و در غرب متفاوت است. دموکراسی در اسلام یعنی انسانیتِ رهاشده و دموکراسی در غرب یعنی حیوانیتِ رها شده. بنابراین بسیار تفاوت است میان آزادی تفکر و آزادی عقیده. اگر اعتقادی بر مبنای تفکر باشد، عقیدهای داشته باشیم که ریشه آن تفکر است، اسلام چنین عقیدهای را میپذیرد، غیر از این عقیده را اساسا قبول ندارد. آزادی این عقیده آزادی فکر است. اما عقایدی که بر مبناهای وراثتی و تقلیدی و از روی جهالت، به خاطر فکر نکردن و تسلیم شدن در مقابل عوامل ضد فکر در انسان پیدا شده است، اینها را هرگز اسلام به نام آزادی عقیده نمیپذیرد.
📚آینده انقلاب اسلامی ایران، صفحه271-302
╭───────────
🆔@shahidmotaharihowzeh
╰───────────
https://www.mehrnews.com/news/3853181/%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B0%D9%87%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شماره هجده فصلنامه صدرا، علیرضا قائمی نیا سردبیر فصلنامه ذهن در یادداشتی با عنوان علم شناختی (۱) در این فصلنامه آورده است.
#مقاله
#استاد_قائمی_نیا
#فلسفه_ذهن
#علوم_شناختی
#فلسفه_مضاف
🆔 Eitaa.com/esra_rasane
🌀درسگفتار دوره حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی
🎙استاد عبدالرسول عبودیت
📥لینک جلسات دوره
🔻کانال فلسفه و عرفان 🔻
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌹 این صادق الوعدها!
• کسی با اسماعیل(ع) وعده ای کرد. تاریخِ وفا هم معلوم نکرد؛ اسماعیل(ع) یک سال بر وعده ماند و "صادق الوعد" لقب گرفت(۵۴/مریم)
همین اسماعیل است که با شکنجه و کندن پوستش به شهادت رسید*.
• بیغوله نشین ها و کوخ نشین ها، صادق الوعدهای انقلاب اسلامی اند. نه یک سال که چند دهه است، منتظر تحقق وعده عدالت و رفع تبعیض، بر عهد خود با امام و انقلاب مانده اند!
• از قضا کشته و شکنجه هم می شوند؛ اما -بخاطر نجابتشان- نه پی احقاق حق خود، بلکه باز هم پی انجام تکلیفِ حفظ نظام!
• جبران خون این اسماعیل ها، صادق الوعدیِ نظام نیست؟! جبران عقب ماندگی در عدالت و...؟!
* ر.ک: علل الشرایع ج۱ص۷۷و۷۸/المیزان ج۱۴ص۶۳
#شهید_سید_روح_الله_عجمیان
#کوخ_نشینها
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian