eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
در شقاوت و جهنمی شدن اشخاص معلوم می‌شود چنانچه در آیات 175 تا 179 سوره اعراف بر غفلت به عنوان صفت اصلی اهل جهنم تاکید شده است: «و اتْل‌ علیْهمْ‌ نبأ الّذی آتیْناه‌ آیاتنا فانْسلخ‌ منْها فأتْبعه‌ الشّیْطان‌ فکان‌ من‌ الْغاوین‌ و لوْ شئْنا لرفعْناه‌ بها و لکنّه‌ أخْلد إلى الْأرْض‌ و اتّبع‌ هواه‌ فمثله‌ کمثل‌ الْکلْب‌ إنْ‌ تحْملْ‌ علیْه‌ یلْهثْ‌ أوْ تتْرکْه‌ یلْهثْ‌ ذلک‌ مثل‌ الْقوْم‌ الّذین‌ کذّبوا بآیاتنا فاقْصص‌ الْقصص‌ لعلّهمْ‌ یتفکّرون‌ ساء مثلاً الْقوْم‌ الّذین‌ کذّبوا بآیاتنا و أنْفسهمْ‌ کانوا یظْلمون‌ منْ‌ یهْد اللّه‌ فهو الْمهْتدی و منْ‌ یضْللْ‌ فأولئک‌ هم‌ الْخاسرون‌ و لقدْ ذرأْنا لجهنّم‌ کثیراً من‌ الْجنّ‌ و الْإنْس‌ لهمْ‌ قلوبٌ‌ لا یفْقهون‌ بها و لهمْ‌ أعْینٌ‌ لا یبْصرون‌ بها و لهمْ‌ آذانٌ‌ لا یسْمعون‌ بها أولئک‌ کالْأنْعام‌ بلْ‌ همْ‌ أضلّ‌ أولئک‌ هم‌ الْغافلون»
یک سوال اساسی: مهم‌ترین عامل سقوط یک انسان چیست؟! گناه؟! دنیاگرایی؟! شیطان؟! نفس اماره؟ انسان‌های ظالم؟ سیستم ظالم؟ طاغوت؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل سقوط و بدبختی بشر، غفلت است؛ اما چرا؟! غفلت از چه چیزی؟! انسان در سه حیطه و نسبت به سه چیز دچار غفلت می‌شود و همین سه غفلت هر یک به‌گونه‌ای زمینه اصلی بدبختی او می‌شود: 1. غفلت از توبه و رحمت خدا انسان گناه‌کار اگر از رحمت واسعه الهی و فرصت توبه غافل نشود، می‌تواند از آسیبی که به خود وارد کرده است، رهاشده و پروسه جبران را شروع کند اما غفلت و عدم توجه به فرصت توبه، او را به قنوط و یاس از روح‌الله می‌رساند. آیه 53 سوره زمر را می توان امیدبخش ترین آیه قرآن معرفی نمود: «قلْ‌ یا عبادی‌ الّذین‌ أسْرفوا على‌ أنْفسهمْ‌ لا تقْنطوا منْ‌ رحْمة‌ اللّه‌ إنّ‌ اللّه‌ یغْفر الذّنوب‌ جمیعاً إنّه‌ هو الْغفور الرّحیم» در این آیه ضمن دعوت به ناامید نشدن از رحمت الهی، علت این دعوت، صفت غفران الهی معرفی شده است که زمینه توبه را برای بنده فراهم می کند. در آیه 78 سوره یوسف نیز بین کفر (شقاوت اصلی انسان) و ناامیدی از رحمت الهی پیوند تساوی برقرار شده و چنین آمده است: «یا بنیّ‌ اذْهبوا فتحسّسوا منْ‌ یوسف‌ و أخیه‌ و لا تیْأسوا منْ‌ روْح‌ اللّه‌ إنّه‌ لا ییْأس‌ منْ‌ روْح‌ اللّه‌ إلاّ الْقوْم‌ الْکافرون» 2. غفلت از نعمت‌های خدا نوع انسانها غرق در نعمت‌های الهی هستند؛ نعمت سلامت، امنیت و خانواده سه نعمت عمومی است که غالب انسان‌های اطرافمان از آن‌ها برخوردار هستند و شکر همین نعمت‌ها بنا بر قواعد قرآنی باعث رشد، ازدیاد و پیشرفت می‌شود چنانچه در بخش اول آیه 7 سوره ابراهیم آمده است: «و إذْ تأذّن‌ ربّکمْ‌ لئنْ‌ شکرْتمْ‌ لأزیدنّکمْ‌» اما انسان از این نعمت‌ها غافل می‌شود و به‌جای نعمت‌های فراوان، متوجه غم‌ها، گرفتارهای و کمبودها می‌شود. عوامل بیرونی و درونی اعم از رسانه، نیروهای اغواگر و شرور نیز تلاش می‌کنند به کمبودها و نداری‌ها ضریب بدهند و آن‌ها را بزرگ کنند چنانچه در آیه 268 سوره بقره در مقایسه عملکرد شیاطین و خداوند متعال آمده است: «الشّیْطان‌ یعدکم‌ الْفقْر و یأْمرکمْ‌ بالْفحْشاء و اللّه‌ یعدکمْ‌ مغْفرةً‌ منْه‌ و فضْلاً» همچنین خداوند متعال ضمن تشریح اوضاع مومنین در جنگ احد در آیات 172 تا 175 سوره آل عمران، درباره عملکرد شیطان نسبت به اولیای خودش می فرماید: «الّذین‌ اسْتجابوا للّه‌ و الرّسول‌ منْ‌ بعْد ما أصابهم‌ الْقرْح‌ للّذین‌ أحْسنوا منْهمْ‌ و اتّقوْا أجْرٌ عظیمٌ‌ الّذین‌ قال‌ لهم‌ النّاس‌ إنّ‌ النّاس‌ قدْ جمعوا لکمْ‌ فاخْشوْهمْ‌ فزادهمْ‌ إیماناً و قالوا حسْبنا اللّه‌ و نعْم‌ الْوکیل‌ فانْقلبوا بنعْمةٍ‌ من‌ اللّه‌ و فضْلٍ‌ لمْ‌ یمْسسْهمْ‌ سوءٌ و اتّبعوا رضْوان‌ اللّه‌ و اللّه‌ ذو فضْلٍ‌ عظیمٍ‌ إنّما ذلکم‌ الشّیْطان‌ یخوّف‌ أوْلیاءه‌ فلا تخافوهمْ‌ و خافون‌ إنْ‌ کنْتمْ‌ مؤْمنین» وقتی انسان از نعمت‌ها غافل شود به صورت طبیعی نمی‌تواند به وظیفه شکر در قبال آن‌ها هم عمل کند و دچار مضمون بخش دوم آیه 7 سوره ابراهیم می شود که می فرماید: «و لئنْ‌ کفرْتمْ‌ إنّ‌ عذابی لشدید». 3. غفلت از هدف، مسیر و جایگاه انسان ماهیت دنیا غفلت زا هست، دنیا و لذات دنیوی و حتی مصائب دنیوی، نگاه انسان را از موقت و ناپایدار بودن دنیا دور کرده و او را دچار خطای محاسباتی می‌کند لذا حقیقت انسانی و سعادت او در محدوده ملکی و دنیوی تعریف می‌شود و از حیات و سعادت حقیقی غافل می‌شود چنانچه در آیات ابتدایی سوره روم آمده است: «غلبت‌ الرّوم‌ فی أدْنى الْأرْض‌ و همْ‌ منْ‌ بعْد غلبهمْ‌ سیغْلبون‌ فی بضْع‌ سنین‌ للّه‌ الْأمْر منْ‌ قبْل‌ و منْ‌ بعْد و یوْمئذٍ یفْرح‌ الْمؤْمنون‌ بنصْر اللّه‌ ینْصر منْ‌ یشاء و هو الْعزیز الرّحیم‌ وعْد اللّه‌ لا یخْلف‌ اللّه‌ وعْده‌ و لکنّ‌ أکْثر النّاس‌ لا یعْلمون‌؛ یعْلمون‌ ظاهراً من‌ الْحیاة‌ الدّنْیا و همْ‌ عن‌ الْآخرة‌ همْ‌ غافلون» و در آیه 64 سوره عنکبوت نیز آمده است: «و ما هذه‌ الْحیاة‌ الدّنْیا إلاّ لهْوٌ و لعبٌ‌ و إنّ‌ الدّار الْآخرة‌ لهی‌ الْحیوان‌ لوْ کانوا یعْلمون» و روشن است که وقتی از سعادت حقیقی غفلت شود هرگز نمی‌توان به سمت آن حرکت کرد همچنانکه در آیات 106 تا 109 سوره نحل در توصیف کافران بر غفلت آنها از زندگی اخروی و سعادت حقیقی تاکیده شده است: « منْ‌ کفر باللّه‌ منْ‌ بعْد إیمانه‌ إلاّ منْ‌ أکْره‌ و قلْبه‌ مطْمئنٌّ‌ بالْإیمان‌ و لکنْ‌ منْ‌ شرح‌ بالْکفْر صدْراً فعلیْهمْ‌ غضبٌ‌ من‌ اللّه‌ و لهمْ‌ عذابٌ‌ عظیمٌ‌ ذلک‌ بأنّهم‌ اسْتحبّوا الْحیاة‌ الدّنْیا على الْآخرة‌ و أنّ‌ اللّه‌ لا یهْدی الْقوْم‌ الْکافرین‌ أولئک‌ الّذین‌ طبع‌ اللّه‌ على‌ قلوبهمْ‌ و سمْعهمْ‌ و أبْصارهمْ‌ و أولئک‌ هم‌ الْغافلون‌ لا جرم‌ أنّهمْ‌ فی الْآخرة‌ هم‌ الْخاسرون» با این توضیحات، تأثیر غفلت و زمینه سازی آن
🔅 از منظر قرآن کریم، زن میتواند الگوی جامعه اسلامی باشد. 🔰 گزارش تفصیلی کارگاه بررسی جایگاه زن در جهان معاصر 💢 در دومین جسله از جلسات هم اندیشی کارکنان دانشگاه صنعتی ارومیه، به بررسی موضوع زن در چهار محور (زن از نظر اسلام، زن در جهان غرب، زن قبل از انقلاب اسلامی، زن بعد از انقلاب اسلامی) پرداخته شد. 💢 برای دسترسی به این گزارش و مطالعه متن کامل آن از لینک زیر استفاده نمایید: uut.nahad.ir/Zoyoq 🆔 صفحات مجازی دفتر نهاد‌؛ کلیک کنید 👈 ایتا | روبیکا | روبینو | سروش | آپارات | سایت اصلی
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 دانلود رایگان کتاب "پرسمان کارآمدی نظام اسلامی" این کتاب، سه بخش عمده دارد که شامل سؤالات مربوط به حکومت اسلامی، ولایت فقیه و کارآمدی نظام اسلامی است و سعی شده پربسامدترین سؤالات با زبانی ساده پاسخ داده شود. 📎 علاقه مندان جهت دانلود رایگان این کتاب، اینجا را کلیک نمایند. @HawzahNews| حوزه‌نیوز
منشور روحانیت.pdf
13.62M
(پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره به طلاب و روحانیان)، سوم اسفند ۱۳۶۷ 🔹رهبر انقلاب: "منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید" (۹۸/۲/۱) 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
🔰 نویسندگی و ادبیات 🔻 سیر نویسندگی: کلمه ---- جمله --- بند و پاراگراف --- مقاله 🔻 مراحل نگارش و نویسندگی 1. آشنایی و تسلط بر دستور زبان 2. ویراستاری 3. پاراگراف نویسی 4. مقاله‌نویسی (پاراگراف‌های متعدد مرتبط حول یک موضوع و سؤال) 5. نگارش خلاق داستانی و غیرداستانی 💢 ویراستاری دارای سه حیطه است: 1. صوری (ظاهر متن) 2. ادبی 3. محتوایی (ارزیابی محتوا به‌عنوان واسطه‌ای بین نویسنده و مخاطب) 🔰 نکاتی‌ درباره ویرایش صوری 1. نیم‌فاصله: می‌رود، نوشته‌ام، هستی‌شناسی، ساده‌انگارانه 🔻 روش نيم‌فاصله: کنترل+شيفت+2 🔻 نیم‌فاصله در جایی استفاده می‌شود که دو کلمه ازنظر معنایی یک کلمه محسوب شوند. 2. رسم‌الخط: همه باید یکدست بنویسند و رسم‌الخط باید واحد باشد و مرجع دراین‌باره فرهنگستان است. 🔻 دو سایت مفید: سایت واژه‌یاب (https://www.vajehyab.com/) 🔻 سایت فرهنگ املایی ویراستاران (https://emla.virastaran.net/) 3. تنوین و همزه میانی حتماً باید در نگارش آورده شوند. 4. تشدید و حرکات در نگارش لازم نیست مگر در مواردی که منجر به بدخوانی و کج‌فهمی بشود. 5. «ها» جمع به‌صورت چسبان نوشته نمی‌شوند. کتابها ---- کتاب‌ها 🔻 روش جمع بستن در زبان فارسی: استفاده از «ان» و «ها» در آخر کلمه «ی» بعد از «ه» آخر، به‌صورت «ی» کوچک بر روی «ه» استفاده شود. (مدرسهٔ بزرگ) 6. شکسته گویی درست است اما شکسته‌نویسی درست نویست. 7. از این سه فعل نباید استفاده کرد: می‌باشد، می‌نماید، می‌گردد 8. عبارات عربی به‌صورت نیم‌فاصله نوشته شوند: الحمد‌لله ، واجب‌الوجود اسامی کتاب‌های عربی باید با فاصله کامل نوشته شوند. 9. متن باید بدون غلط املایی باشد؛ از نرم افزار ویراست یار استفاده شود. 🔰 نشانه های نگارشی؛ علائم سجاوندی 1. نقطه: پایان جملات و پایان پانوشتها 2. نقطه کاما: بین دو جمله ای که از نظر ساختاری کامل و مستقل هستند ولی در معنا به یکدیگر وابسته هستند؛ اگر در ابتدای جمله دوم یکی از کلمات زیر بیاید باید از نقطه ویرگول استفاده شود: مثلاً – برای نمونه – زیرا – چرا که – چون – از این رو – بنابراین – لذا – در نتیجه - اما – البته – چنان که – همان طور که 🔻 مثال: باران بارید؛ اما به سفر رفتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جامعه‌شناسی مقاومت
طبقه ممتازه جدید.mp3
1.67M
طبقه مرفه بی‌درد جدید. کسانی هستند که تلاش می‌کنند و حقیقتاً در صدد این هستند که  در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و زرنگی‌ها و دست‌وپاداری‌ها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفته‌اند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقه‌ای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بی‌درد - درست کنند. نظام اسلامی، با مرفّهان بی‌درد و معارض و مخل، آن‌طور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک  طلوع کند! مگر این شدنی است!؟ اگر چه و متعلّق به است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، کارهاست. ما را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، ، ، - را برای قسط و عدل می‌خواهیم. در محیط قسط و عدل است که انسان‌ها می‌توانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است. چطور می‌شود به این قضیه بی‌اعتنایی کرد؟ اگر جهت‌گیرىِ در کشور ضعیف شود، هر کاری در کشور انجام گیرد، به زیان طبقات ضعیف و عامّه مردم و به سود یک عدّه معدود زرنگ‌ها و گردن‌کلفت‌ها و دست‌وپادارها و قانون‌دان‌های قانون‌شکن که راه‌های قانون را بلدند و قانون‌شکنی را هم میدانند، تمام خواهد شد. ؛ ۲۵ تیر ۱۳۷۶ علوم اجتماعی اسلامی @Isocials