eitaa logo
مکتب خانه
319 دنبال‌کننده
781 عکس
323 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ضرورت علوم عقلی برای طلاب ▪️وبینار ضرورت علوم عقلی برای طلاب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد به دعوت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برادران استان ایلام برگزار می‌گردد. ⏱ زمان: دوشنبه ۲۲ دی‌ماه ساعت ۱۹ 🏷 شما عزیزان می‌توانید این وبینار را از طریق آدرس ذیل مشاهده نمایید؛ https://www.hozehilam1.ir/ch/pajohesh 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
موسسه انتشارات حوزه های علمیه (نسخه آزمایشی) https://nashrehowzeh.ir/
👈 امروز در عالم مكتب‌های الحادى متعددى وجود دارد، فقط منحصر به مكتب ماركسيسم يا ماترياليسم نيست. بسيارى از مكتب‌ها و فلسفه ها الحاديند منكر دين هستند يا در مسائل اعتقادى شبهاتى دارند. 🔔 امروز اينگونه مكاتب در دنيا بسيار رواج پيدا كرده است و نمى توان بدانها با «اصالة البرائة»، «استصحاب قهقرايى» و «تمسّك به عام در شبهه مصداقيّه» و امثال آن پاسخ داد. 📚 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ 🆔@tahavol_howze
🎙| مصاحبه ای قدیمی و ناب با آیت الله مصباح یزدی در این مصاحبه، آیت الله مصباح یزدی به بیان نکاتی بسیار قابل استفاده پیرامون فعالیت های علمی و فرهنگی و همچنین نگاه های فلسفی خود پرداخته اند. نکته ای که برای بنده جالب بود، توضیحات ایشان در مورد کتاب آموزش فلسفه و نگاه متفاوت ایشان به مسئله وجود ذهنی بود. کسانی که دروس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی را استماع کرده اند، مؤیدات زیادی در این مصاحبه می یابند. 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/62 @almorsalaat
آن‌چه آقای مصباح از خود بر جای گذاشت 1) یک روز ایشان گفتند: «حوزه‌‌‌های علمیه با علوم انسانی آشنا نبودند از این‌رو همّتمان را قرار دادیم تا این علوم را وارد حوزه کنیم» با تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسه‌ی امام خمینی، در همه‌ی رشته‌های علوم انسانی، فارغ‌التحصیلان و صاحب‌نظرانی توانمند تربیت کرد. 2) آقای مصباح همیشه می‌گفتند؛ هر کسی در هر شاخه‌ای که می‌خواهد تخصص پیدا کند، باید یک دوره‌ تفسیر موضوعیِ قرآن بخواند، تا نگاهی نظام‌مند به اسلام داشته، و روح کلی معارف قرآن، بر پژوهش‌ها و اندیشه‌های او حاکم باشد؛ یک دوره تفسیر موضوعی تدریس کرده و متن همان تدریس‌ها امروزه تبدیل به دوره‌ی معارف قرآن شده و به دانش‌پژوهان تدریس می‌شود. 3) ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت می‌گفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکت‌تر و مهم‌تر از این طرح انجام نداده‌ام»؛ آقای مصباح در هر دوره‌، بیش از دویست استاد، در قالب هفتصد اعزام، با چند هزار مخاطبِ دانشجو، به دانشگاه‌ها می‌فرستاد و کلاس‌هایی با محوریت اندیشه‌‌های زیربنایی، برگزار می‌کرد؛ بیش از بیست دوره از این طرح اجرا شده و هم‌چنان‌ ادامه دارد؛ 4) آقای مصباح در اوائل دوره‌ی اصلاحات که به طور جدی وارد فضای سیاسی شدند یک روز در سخنرانی‌شان فرمودند: «مقام‌معظم رهبری توصیه کردند‌، که در این راه، بی‌همرهی همراهان وارد نشوم»، از این‌رو جریان قدرتمندی در فضای سیاسی برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی تربیت کرد که همیشه حاضر در صحنه‌اند. ادامه دارد...
CamScanner ۰۱-۱۳-۲۰۲۱ ۱۳.۰۳.pdf
4.07M
طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی" گفتاری منشر نشده از آیت الله در فروردین 1362 موضوع: گزارش فعالیت های بسیارگسترده و عمیق از "طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی" و پاسخ علمی، اخلاقی و غیر مستقیم به بسیاری از شبهات و تهمت ها منبعی بسیار غنی درباره شناخت عمیق آیت الله مصباح از تحول بنیادین علوم انسانی و مراحل مختلف تحول علوم انسانی این متن به خوبی نادرستی برخی از خاطرات غلط، خیالی و سطحی از اندیشه عمیق آیت الله مصباح یزدی در مواجهه بنیادین و اساسی با علوم انسانی در دهه 60 را نشان می دهد. آیت الله خامنه ای: 🔹مسبوقید که در یک مجموعه‌ای با کمک اساتید دانشگاه جمع شدند تا کارهایی را در زمینه‌ی علوم انسانی ریشه گرفته در باورها و مبانی اسلامی تهیه کنند؛ منتها کارهای ابتدایی و اولی بود. اگر آن اهمیت و آن تلاش در طول این بیست و چند سال ادامه پیدا می‌کرد، ما امروز از این جهت وضع بهتری داشتیم؛ اما ادامه پیدا نکرد. بیانات در دیدار با شورای بررسی کتب علوم انسانی- ۸۵/۱۱/۲ @usul121
آن‌چه آقای مصباح از خود بر جای گذاشت (2) 5- آقای مصباح تازه از سفر واتیکان برگشته بود، در یک سخنرانی عمومی، می‌گفت: «پس از دیدار و گفتگو با پاپ، برای بدرقه تا کنار ماشین آمد، درِ ماشین را باز کرد و پس از این‌که من سوار شدم، درِ ماشین را بست و از پنجره‌ی ماشین رو به من کرد و گفت: وقتی به ایران برگشتید اسلام‌شناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با معارف اسلام آشنا شویم!»؛ آقای مصباح برگشت و امروز پس از گذشت چند سال، اسلام‌شناسانی به اقصا نقاط جهان فرستاد، یکی از اساتید می‌گفت: «در ایتالیا خانمی جلویم را گرفت و پرسید؛ این آقای مصباح کیست که هر جا می‌رویم مینیاتوری از ایشان را مشاهده می‌کنیم؟!» بدون شک سخن آن خانم از نگاه خودش بوده و الا فضلائی که در کشورهای دیگر حضور دارند هر کدامشان، متفکری توانمند هستند. 6) آقای مصباح بارها می‌گفتند؛ باید برای گسترش اخلاق در حوزه فکری کرد، ایشان مرکزی آموزشی‌پژوهشی در زمینه‌ی اخلاق تأسیس کردند که آثار این جریان و تربیت‌یافتگان آن مشهود است، این‌ها کارهایی است که آقای مصباح بر جای گذاشت و آن‌ها را تبدیل به جریان‌های ماندگار کرد؛ بیش از صد جلد کتاب نیز تا کنون از او منتشر شده‌است.
بسم الله 🔵کلمه ذلیل چنانکه ارباب دانش لغت نیز تصریح کرده‌اند، کلمه «ذلیل» در زبان عربی هر گاه با مفاهیم ممتدی که دارای طول و بلندی هستند، همنشین شود به معنای «قصیر» (کوتاه) به کار میرود. برای مثال به نیزه‌ی کوتاه میگویند: «رمحٌ ذلیلٌ»، و به دیوار کم‌ارتفاع میگویند: «حائطٌ ذلیل» و به اتاق کم‌ارتفاع می‌گویند: «بیتٌ ذلیل». در نهج البلاغه آمده است: اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهِ ای بندگان خدا بدانید که تقوی قلعه‌اي بلند و گناه قلعه‌ای کوتاه است که نه می‌تواند جلوی حوادث را بگیرد و نه میتواند کسی را که به آن پناه آورده، حفظ کند. متاسفانه بسیاری از مترجمان بدون توجه به (collocation) و بدون تحقیق لغوی کافی، سعی کرده‌اند همان معنای عزت و ذلت را در ترجمه خود ذکر کنند! 👇نمونه‌ای از ترجمه‌های غیردقیق:👇 بندگان خدا بدانيد كه پرهيزكارى، سراىِ استوارِ "ارجمندى" و گناه كارى، سراىِ "خواري" است، 😯 ،‌ شماره 36 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
ضرورت علوم عقلی برای طلاب.mp3
30.03M
🔰 ضرورت علوم عقلی برای طلاب ▪️صوت وبینار ضرورت علوم عقلی برای طلاب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد که به دعوت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برادران استان ایلام برگزار گردید. ⏱زمان: ۷۷ دقیقه 💿حجم فایل: ۲۸ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🚨 هفت آسیب رایج در فعالان فرهنگی! خیلی وقت است که با گروه‌های مختلف مردمی که به اسم شناخته می شوند می نشینم. چند نکته برایم خیلی عجیب است که در اکثر آنان مشهود است : 1. لایه در کارشان خیلی ضعیف است یا اصلا نیست و عملگرایانه به همه چیز می نگرند حال آنکه است که جهت گیری کار را مشخص می کند و کار بدون عمق چه بسا که به تقویت تجدد یا تحجر کمک کند ولو فاعل آن نداند! 2. در بسیاری امور وارد شده اند که کافی از آن عرصه ندارند و عجیب تر اینکه احساس نیاز به دانش بیشتر را نیز حس نمی کنند. واقعا جالب است که مدتها در کاری بوده اند ولی به ابعاد آن اصلا اشراف ندارند! این یعنی احتمالا حاکمیت نوعی ! 3. از روش‌های تحقق، اطلاع کافی ندارند و مسیر رسیدن به اهداف شان، خیلی بسیط و بدون پیچیدگی و نوآوری است. فرایندهایی که گاها بدون آنها هدفی محقق نمی شود را که اصلا نمی بینند و جزئی نگری حاکم است. 4. در مقام عملی هم بشدت ضعف مدیریتی مشهود است. گاهی ایده ها هم خوب بوده ولی در دل کار به همین دلیل چیزی بیرون نیامده است. مساله نیروها، زمان صحیح واسپاری کار به آنها، ایجاد زمینه تجربه‌اندوزی تدریجی نیرو و... که در باید توسط مدیر مجموعه مد نظر باشد هم نوعا وجود ندارد. 5. شیوه دور هم جمع شدن که کاری سخت است را نیاموخته اند و بلافاصله پس از یک ، می خواهند وارد اقدامات عملی جمعی میدانی شوند بدون آنکه به لوازم تشکیل یک توجه داشته باشند. 6. برنامه ریزی را از ارایه ایده شروع می کنند قبل از آنکه مراحل دقیق عرصه و تحلیل و بررسی آن و راهکارهای محتمل و از همه مهمتر نسبت آن راهکارها با جمع خودشان را بسنجند! 7. کارهای بزرگ و صوري را بر کارهای کوچک ولی ترجیح می دهند! همه به دنبال همه کار هستند و کسی به دنبال محدودسازی و معین سازی اقدامات خود نیست. 📍 @komeilialireza