eitaa logo
استنطاق
130 دنبال‌کننده
77 عکس
38 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج‌البلاغه و خطبه فدکیه.mp3
7.87M
مقایسه حکمت۲۵۲ نهج‌البلاغه با متن مشابه در خطبه فدکیه درباره حکمت واجبات دینی ۱۵آذر ۱۴۰۲ @rezakarimi @estentagh
۱۵ آذر ۱۴۰۳
تعبیر خانه عنکبوت هم ظاهراً و هم باطناً معنادار است. در ظاهر اين خانه ضعیف‌ترین ساختمان را دارد که به سادگی از بین می‌رود و در باطن هم رفتار عنکبوت با اعضای خانواده سست کننده حقیقت خانه یعنی خانواده است. نوشته بالا برگرفته از سخنرانی آقای رائفی‌پور این نکات را اشاره می‌کند ولی معنای کلمه اوهن را بی‌دلیل تغییر داده است و نيز سخن او را می‌توان به آیات و روایات مستند کرد. در قرآن بیت معنایی عمیق‌تر از چاردیواری دارد و در روایات عنکبوت زنی است که به همسر خود خیانت می‌کند. @estentagh
۲۷ آذر ۱۴۰۳
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب در دیدار بانوان با استناد به آیه: وَ لَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَیهِنّ‌، گفت: حقوق زن و مرد در خانواده یکسان است. ایشان ادامه آیه را نخواند: وَ لِلرِّجٰالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ (بقره٢٢٨). چرا؟ در قرآن بین تفضیل و ترفیع درجه تفاوت است. ترفیع درجه در دنیا برای تسخیر دنیوی است. فضیلت بین مردان و زنان متقابل و دوطرفه است.  راز اینکه چطور علی‌رغم حقوق مساوی زن و مرد و مثلیت له و علیه زنان، برای مردان درجه‌ای بر زنان قرار داده شده، این است که درجه همان وظیفه تسخیر، قوامیت و انفاق و عیال‌واری است. وظیفه‌ای که تکلیف است نه حق و لزوما خیر نیست مگر اینکه به رحمت پروردگار منجر شود. رهبر انقلاب پس از بیان آن آیه اضافه کردند که:" البتّه  از لحاظ عاطفی در داخل خانه، به زن مثل گل باید نگاه کرد و مراقبت کرد؛ اَلمَراَةَ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة". ریحانه بودن زن یعنی قهرمانه (کارگر) نبودن او. ریحانگی زن موجب قوام بودن مرد بر او می‌شود و این درجه مرد بر زن غیر از فضیلت اوست. این جمله تکمیلی در کلام رهبر که با البته شروع می‌شود را می‌توان معادل همان درجه در آیه ۲۲۸ بقرة دانست که ظاهراً خوانده نشد. پاسخ تفصیلی @estentagh
۱ دی ۱۴۰۳
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
عهدنامه مالک اشتر.mp3
11.02M
چهار هدف حکومت سیری در قسمت‌اول ۲۸آذر ۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
۲ دی ۱۴۰۳
نامه۵۳-۲.mp3
11.34M
اوامر امام به والی-۱ سیری در قسمت‌دوم ۱۱دی ۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
۱۲ دی
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیگ بنگ مانند فرضیه داروین نظری جنجالی است که بعضی تصور می‌کنند با آن نیازی به اعتقاد به خالقیت خداوند نیست. اما بعضی گفته‌اند آیات دخان و رتق و فتق مرتبط هستند. برای اینکه این شواهد به بیگ بنگ ربط داده شوند نیاز است کلمات قرآنی حدیثی آب و هوا به کلمات کلیدی فرضیه (ماده و انرژی) تطبیق داده شود. اگر این تطبیق رد شود، اثبات ارتباط بیگ بنگ با قرآن هم دشوار است. طبق این فرضیه جهان قبل از آغاز در نقطه‏اى بسيار فشرده متمركز بوده است. اين نقطه كوچك و بى‏نهايت چگال و مركب از ماده- انرژى منفجر شد و و تمام اجزاء جهان امروز از بيرون ريخته‏اند. در مورد معناى «رتق» و «فتق» (پيوستگى و جدائى) آسمانها و زمين كه در آيه۳۰ انبياء آمده مفسران حداقل دو احتمال را مطرح كرده‏اند که یک احتمال به آغاز جهان مربوط است. نظریات مفسرین در این مورد مختلف است و هر دو معنا شواهد قرآنی و حدیثی دارد و می‌توان هر دو را دو لایه آیه دانست. تطبیق نظریات علمی به شرط مهیمن بودن، نشانه مصدق بودن قرآن است. البته صرفاً بیان شباهتهای کلی، تطبیقی عجولانه، سطحی و ناکارآمد است. از نشانه‌های تطبیق کامل این است که نظریات را ارتقاء می‌دهد و ناگفته‌ها یا نگرش ظاهری را اصلاح می کند. مطهری می‌گفت فرضیه داروین منافاتی با اثبات خالقیت خداوند ندارد بلکه خلقت تدریجی داروین از خلقت دفعی سخت‌تر است. همین را در مورد بیگ‌بنگ هم می‌توان گفت یعنی بر فرض صحت ادعا، فتق و انفجار دفعی منافاتی با خالقیت خداوند ندارد چون خداوند آن را به خود و اسبابش نسبت داده است و ابا می کند از اینکه کارها را جز از طریق اسباب خود انجام دهد. متن کامل @estentagh
۷ بهمن
عهدنامه۳.mp3
7.95M
اوامر امام به والی-۲ سیری در قسمت‌سوم ۱۰بهمن ۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
۱۲ بهمن
عهدنامه۴.mp3
7.03M
اوامر امام به والی-۳ سیری در قسمت‌چهارم ۱۷بهمن ۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
۱۸ بهمن