eitaa logo
اصول عملیه و استصحاب ۱
6 دنبال‌کننده
69 عکس
0 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول عملیه و استصحاب ۱
#اجماع + نظر مصنف
بعضی از علماء دلیل حجیت استصحاب را اجماع دانسته اند (صاحب مبادی "علامه" فرمودند : استصحاب حجت است زیرا فقها اجماع دارند بر اینکه هرگاه حکمی حاصل گردد و سپس شک شود که ایا چیزی موجب زوال آن حکم شده یا نه واجب است به بقاء آنچه قبلا بوده حکم شود) لکن به عقیده ی مصنف تحصیل اجماع در مسأله ی استصحاب مشکل است چرا که در استصحاب اختلاف زیادی وجود دارد. مگر آنکه خصوص مراد، اجماع في الجمله یعنی به صورت موجبه ی جزئیه در مقابل سالبه ی کلیه باشد، یعنی در بعضی حالات خاص همه ی علماء استصحاب را حجت میدانند مثلاً در جائی که مکلف یقین به طهارت دارد و بعد در حدوث حدث یا خبث شک کرد همه ی علماء از زمان شیخ طوسی تا الآن قائل به آثار طهارت سابق هستند.
دلیل چهارم اخبار : ۱. صحیحه اول زراره : قال زراره قلت له الرجل ینام و هو علی وضوء ایجوب الخفقه و الخفقتان علیه الوضوء قال یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب و الاذن فاذا نامت العین.... توضیح سوال اول در روایت https://eitaa.com/esteshab/69 توضیح سوال دوم در روایت اول زراره https://eitaa.com/esteshab/71 نحوه دلالت خود روایت بر استصحاب https://eitaa.com/esteshab/72 وارده به روایت: اشکال اول شیخ انصاری و جواب مصنف https://eitaa.com/esteshab/73 اشکال دوم به همراه جواب +اشکال سوم https://eitaa.com/esteshab/74 /_____<<__________________________//____ ۲. صحیحه دوم زراره در مورد خون https://eitaa.com/esteshab/75 خلاصه https://eitaa.com/esteshab/79 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/80 /_____<<__________________________//_ ۳. صحیحه سوم زراره https://eitaa.com/esteshab/81 👈نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/82 👈تامل و اشکال شیخ انصاری و نظر مرحوم مظفر https://eitaa.com/esteshab/83 خلاصه آن در کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/86 /_____<<__________________________//____ ۴. روایت محمد بن مسلم https://eitaa.com/esteshab/88 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/90 اقوال در مورد این روایت https://eitaa.com/esteshab/91 /_____<<__________________________//____ ۵. مکاتبه و نامه علی بن محمد القاسانی https://eitaa.com/esteshab/93 استدلال شیخ انصاری ایراد صاحب کفایه به شیخ انصاری https://eitaa.com/esteshab/94 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/97 /_____<<__________________________//____ مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار ) + التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه https://eitaa.com/esteshab/98 التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع ( مقصود از مقتضی و مانع) https://eitaa.com/esteshab/99 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/104 مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
مطلب اول : مصنف می گوید این حدیث مضمر است زیرا نامی از امامی که از ایشان سوال شده در روایت ذکر نشده است انصاری می گوید اضمار ضرری نمی زند زیرا زراره از غیر امام حدیثی نقل نمی کند بخصوص با چنین بیان و مثل چنین حکمی و بر اساس کتاب فوائد علامه طباطبایی مقصود امام باقر است
توضیح سوال اول در روایت اول زراره
نحوه دلالت حدیث اول زراره بر استصحاب
مناقشه و ایراد اول شیخ انصاری به روایت اول زراره: ال در الیقین ال جنس است + جواب مصنف
اشکال دوم و جواب اشکال سوم
صحیحه زراره الثانیه : اصاب ثوبی دم