eitaa logo
اصول عملیه و استصحاب ۱
6 دنبال‌کننده
69 عکس
0 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب تلخیص
نظر مصنف درباره علت عدم جاری شدن استصحاب فرد مردد: چون رکن اول که یقین سابق باشد موجود نیست برخی گفته اند چون رکن دوم یعنی شک در بقاء وجود ندارد
به نظر ظاهری استصحاب فرد مردد از قسم کلی قسم دوم است
جواب محققین و مصنف کسانی که قائل به این هستند استصحاب فرد مردد از نوع قسم دوم است
نظر مشهور استصحاب کلی قسم دوم جاری است اما فرد مردد جاری نیست + علت عدم جریان استصحاب فرد مردد
نظر مصنف در مورد علت عدم جریان استصحاب فرد مردد و شبهه عبائیه
موضوع مقصد https://eitaa.com/esteshab/3 /_____<<__________________________//____ موضوع اصول چهارگانه https://eitaa.com/esteshab/4 /_____<<__________________________//____ حصر استقرایی https://eitaa.com/esteshab/6 /_____<<__________________________//____ مجاری و موارد اصول عملیه (حالت سابقه دارد یا ندارد ، لحاظ شده یا نشده شک حاصل برای مکلف دو نوع است ) استصحاب ، برائت ، احتیاط ، تخییر https://eitaa.com/esteshab/7 /_____<<__________________________//____ تقسیم بندی شک به اعتبار حکم مأخوذ فیه علی نحوین https://eitaa.com/esteshab/8 /_____<<__________________________//____ تقسیم شک ( در یک چیز ) به اعتبار متعلقه ای الشیء المشکوک فیه علی نحوین ( گاهی متعلق موضوع خارجی و گاهی حکمی کلی ) https://eitaa.com/esteshab/9 /_____<<__________________________//____ شبهه ای که در این مقصد مورد بحث است https://eitaa.com/esteshab/10 /_____<<__________________________//____ تعریف لغوی استصحاب https://eitaa.com/esteshab/15 تعریف کامل استصحاب لغوی و اصطلاحی https://eitaa.com/esteshab/17 /_____<<__________________________//____ مراد از ابقاء https://eitaa.com/esteshab/19 /_____<<__________________________//____ اشکال به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب : اشکال اول https://eitaa.com/esteshab/20 اشکال دوم https://eitaa.com/esteshab/21 متن عربی اشکال https://eitaa.com/esteshab/23 متن ترجمه اشکال https://eitaa.com/esteshab/24 /_____<<__________________________//____ مقومات استصحاب (عکس کلی ) https://eitaa.com/esteshab/26 ۱. یقین به حالت سابق https://eitaa.com/esteshab/27 ۲. شک در بقاء متیقن https://eitaa.com/esteshab/28 ۳. اجتماع یقین و شک در زمان واحد https://eitaa.com/esteshab/29 ۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک + لازمه وحدت زمان یقین و شک https://eitaa.com/esteshab/32 (تفاوت قاعده ساری "یقین" با استصحاب ، به همراه مثال برای قاعده یقین "ساری" https://eitaa.com/esteshab/33 ) ۵. وحدت متعلق یقین و شک https://eitaa.com/esteshab/34 +فرق استصحاب با قاعده مقتضی و مانع https://eitaa.com/esteshab/35 ۶. تقدم و سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک به همراه مثال برای استصحاب قهقرایی https://eitaa.com/esteshab/37 ۷. فعلیت داشتن شک و یقین https://eitaa.com/esteshab/38 +قاعده فراغ و شک تقدیری https://eitaa.com/esteshab/39 مثال برای شک تقدیری و قاعده فراغ https://eitaa.com/esteshab/41 /_____<<__________________________//____ اشکال حجت گفتن استصحاب https://eitaa.com/esteshab/42 +عکس https://eitaa.com/esteshab/43 /_____<<__________________________//____ فرق احکام تکلیفیه با اصول عملیه https://eitaa.com/esteshab/44 /_____<<__________________________//____ هل الاستصحاب اماره او اصل https://eitaa.com/esteshab/47 /_____<<__________________________//____ اقوال در مورد حجیت استصحاب https://eitaa.com/esteshab/48 /_____<<__________________________//____ حجیت در تأویلات علماء با توجه به اختلاف مبانی یکی از امور سه گانه ی زیر است: https://eitaa.com/esteshab/45
ادله الاستصحاب: دلیل اول : بناء العقلاء اثبات دلیل بنای عقلا https://eitaa.com/esteshab/58 +اشکالات وارده بر مقدمه اول و دوم و جواب آنها https://eitaa.com/esteshab/59 ( دو اشکال مرحوم آخوند به مقدمه دوم + جواب مصنف https://eitaa.com/esteshab/60 /_____<<__________________________//____ دلیل دوم : حکم العقل https://eitaa.com/esteshab/63 مراد علما در عبارت شارع بر طبق حکم عقل بر رجحان بقاء حکم می کند https://eitaa.com/esteshab/64 /_____<<__________________________//____ دلیل سوم : الاجماع https://eitaa.com/esteshab/65 /_____<<__________________________//____ دلیل چهارم: الاخبار https://eitaa.com/esteshab/67 یا https://eitaa.com/esteshab/110 یا https://eitaa.com/esteshab/133 /_____<<__________________________//____
دلیل چهارم اخبار : ۱. صحیحه اول زراره : قال زراره قلت له الرجل ینام و هو علی وضوء ایجوب الخفقه و الخفقتان علیه الوضوء قال یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب و الاذن فاذا نامت العین.... توضیح سوال اول در روایت https://eitaa.com/esteshab/69 توضیح سوال دوم در روایت اول زراره https://eitaa.com/esteshab/71 نحوه دلالت خود روایت بر استصحاب https://eitaa.com/esteshab/72 وارده به روایت: اشکال اول شیخ انصاری و جواب مصنف https://eitaa.com/esteshab/73 اشکال دوم به همراه جواب +اشکال سوم https://eitaa.com/esteshab/74 /_____<<__________________________//____ ۲. صحیحه دوم زراره در مورد خون https://eitaa.com/esteshab/75 خلاصه https://eitaa.com/esteshab/79 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/80 /_____<<__________________________//_ ۳. صحیحه سوم زراره در نماز رکعت چهارم یا دوم https://eitaa.com/esteshab/81 👈نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/82 👈تامل و اشکال شیخ انصاری و نظر مرحوم مظفر https://eitaa.com/esteshab/83 خلاصه آن در کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/86 /_____<<__________________________//____ ۴. روایت محمد بن مسلم https://eitaa.com/esteshab/88 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/90 اقوال در مورد این روایت https://eitaa.com/esteshab/91 /_____<<__________________________//____ ۵. مکاتبه و نامه علی بن محمد القاسانی https://eitaa.com/esteshab/93 استدلال شیخ انصاری ایراد صاحب کفایه به شیخ انصاری https://eitaa.com/esteshab/94 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/97 /_____<<__________________________//____ مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار ) + التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه https://eitaa.com/esteshab/98 التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع ( مقصود از مقتضی و مانع) https://eitaa.com/esteshab/99 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/104 مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
استصحاب کلی ۱. تعریف استصحاب کلی و اقسام آن https://eitaa.com/esteshab/111 ۲.نظر مصنف در مورد جریان و عدم جریان استصحاب در سه قسم https://eitaa.com/esteshab/115 ۳.موانع جریان در قسم دوم مانع اول https://eitaa.com/esteshab/113 مانع دوم https://eitaa.com/esteshab/114 ۴. دلیل عدم جاری شدن در قسم سوم https://eitaa.com/esteshab/116 ۵.اقوال در موردجریان در استصحاب قسم سوم و سر اختلاف علما در جریان آن +وحدت نوعی https://eitaa.com/esteshab/118 ۶.قول (نظر مصنف) در استصحاب قسم سوم https://eitaa.com/esteshab/119 ۷. مورد استثنا در قسم سوم https://eitaa.com/esteshab/120 ۸. معیار استحصاب قسم دوم و استصحاب فرد مردد چیست https://eitaa.com/esteshab/121 ۹. شبهه عبائیه یا فرد مردد https://eitaa.com/esteshab/122 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/125 نظر مصنف درباره علت عدم جاری شدن استصحاب فرد مردد: https://eitaa.com/esteshab/126 ۱۰. جواب محققین و مصنف کسانی که قائل به این هستند استصحاب فرد مردد از نوع قسم دوم است https://eitaa.com/esteshab/128 ۱۱.نظر مصنف در مورد علت عدم جریان استصحاب فرد مردد و شبهه عبائیه https://eitaa.com/esteshab/130 ۱۲.نظر مشهور استصحاب کلی قسم دوم جاری است اما فرد مردد جاری نیست + علت عدم جریان استصحاب فرد مردد https://eitaa.com/esteshab/129