موضوع مقصد
https://eitaa.com/esteshab/3
/_____<<__________________________//____
موضوع اصول چهارگانه
https://eitaa.com/esteshab/4
/_____<<__________________________//____
حصر استقرایی
https://eitaa.com/esteshab/6
/_____<<__________________________//____
مجاری و موارد اصول عملیه (حالت سابقه دارد یا ندارد ، لحاظ شده یا نشده شک حاصل برای مکلف دو نوع است )
استصحاب ، برائت ، احتیاط ، تخییر
https://eitaa.com/esteshab/7
/_____<<__________________________//____
تقسیم بندی شک به اعتبار حکم مأخوذ فیه علی نحوین
https://eitaa.com/esteshab/8
/_____<<__________________________//____
تقسیم شک ( در یک چیز ) به اعتبار متعلقه ای الشیء المشکوک فیه علی نحوین ( گاهی متعلق موضوع خارجی و گاهی حکمی کلی )
https://eitaa.com/esteshab/9
/_____<<__________________________//____
شبهه ای که در این مقصد مورد بحث است
https://eitaa.com/esteshab/10
/_____<<__________________________//____
تعریف لغوی استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/15
تعریف کامل استصحاب لغوی و اصطلاحی
https://eitaa.com/esteshab/17
/_____<<__________________________//____
مراد از ابقاء
https://eitaa.com/esteshab/19
/_____<<__________________________//____
اشکال به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب :
اشکال اول
https://eitaa.com/esteshab/20
اشکال دوم
https://eitaa.com/esteshab/21
متن عربی اشکال
https://eitaa.com/esteshab/23
متن ترجمه اشکال
https://eitaa.com/esteshab/24
/_____<<__________________________//____
مقومات استصحاب (عکس کلی )
https://eitaa.com/esteshab/26
۱. یقین به حالت سابق
https://eitaa.com/esteshab/27
۲. شک در بقاء متیقن
https://eitaa.com/esteshab/28
۳. اجتماع یقین و شک در زمان واحد
https://eitaa.com/esteshab/29
۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک
+ لازمه وحدت زمان یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/32
(تفاوت قاعده ساری "یقین" با استصحاب ، به همراه مثال برای قاعده یقین "ساری"
https://eitaa.com/esteshab/33 )
۵. وحدت متعلق یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/34
+فرق استصحاب با قاعده مقتضی و مانع
https://eitaa.com/esteshab/35
۶. تقدم و سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک
به همراه مثال برای استصحاب قهقرایی
https://eitaa.com/esteshab/37
۷. فعلیت داشتن شک و یقین
https://eitaa.com/esteshab/38
+قاعده فراغ و شک تقدیری
https://eitaa.com/esteshab/39
مثال برای شک تقدیری و قاعده فراغ
https://eitaa.com/esteshab/41
/_____<<__________________________//____
اشکال حجت گفتن استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/42
+عکس
https://eitaa.com/esteshab/43
/_____<<__________________________//____
فرق احکام تکلیفیه با اصول عملیه
https://eitaa.com/esteshab/44
/_____<<__________________________//____
هل الاستصحاب اماره او اصل
https://eitaa.com/esteshab/47
/_____<<__________________________//____
اقوال در مورد حجیت استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/48
/_____<<__________________________//____
حجیت در تأویلات علماء با توجه به اختلاف مبانی یکی از امور سه گانه ی زیر است:
https://eitaa.com/esteshab/45
لینک های توضیحات اصول عملیه
از اصول عملیه تا استصحاب اصل است
(موضوع مقصد ، اقسام اصول العملیه ، مجاری اصول عملیه ، تقسیمات شک ، تعریف استصحاب ، مقومات استصحاب ، معنی حجیت استصحاب ، اقوال در حجیت استصحاب )
https://eitaa.com/esteshab/55
ادله الاستصحاب:
دلیل اول : بناء العقلاء
اثبات دلیل بنای عقلا
https://eitaa.com/esteshab/58
+اشکالات وارده بر مقدمه اول و دوم و جواب آنها
https://eitaa.com/esteshab/59
( دو اشکال مرحوم آخوند به مقدمه دوم + جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/60
/_____<<__________________________//____
دلیل دوم : حکم العقل
https://eitaa.com/esteshab/63
مراد علما در عبارت شارع بر طبق حکم عقل بر رجحان بقاء حکم می کند
https://eitaa.com/esteshab/64
/_____<<__________________________//____
دلیل سوم : الاجماع
https://eitaa.com/esteshab/65
/_____<<__________________________//____
دلیل چهارم: الاخبار
https://eitaa.com/esteshab/67
/_____<<__________________________//____
مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار )
https://eitaa.com/esteshab/98
التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه
التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع
المقصود من المقتضی و المانع
مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
دلیل بنای عقلا بر حجیت استصحاب ( اثبات ):
#مقدمه اول:
عقلا با وجود اختلاف در سلیقه ها و روشهای عملی و قراردادهای خود در جایی که یقین به مسئله ای دارند و بعد دچار شک میشوند به حالت سابق تمسک کرده و آن را مبنای رفتار خود قرار میدهند.
#مقدمه دوم :
شارع از عقلا و بلکه رئیس آنان است؛ از این رو اگر در مسئله ای ماننــد
تمسک به حالت سابقه مانعی از اتحاد او با عقلا وجود ندارد در این صورت یا باید با آنان هم مسلک باشد و یا آنان را به گونه ای ردع و منع کند و شیوه ویژه ای را بیان نماید.
#نتیجه:
چون در مسئله تمسک به حالت سابقه نه منعی از سوی شارع، رسیده و نه شيوه جدیدی تبیین شده، معلوم میشود شارع نیز این مسلک را می پذیرد.
اصول عملیه و استصحاب ۱
دلیل بنای عقلا بر حجیت استصحاب ( اثبات ): #مقدمه اول: عقلا با وجود اختلاف در سلیقه ها و روشهای عم
۴۱۸- اشکالات وارد بر دلیل بنای عقلا را همراه بررسی مصنف بیان نمایید:
#اشکال نائینی بر مقدمه اول
مرحوم نائینی فرمود:
بنای عقلا در استصحاب، تنها در مورد «شک در رافع»، ثابت
است. آنان در مورد شک در مقتضی به حالت سابق تمسک نمی کنند.
#نظر مصنف :
بعید نیست این تفصیل درست باشد بلکه همین قدر احتمال بدهیم این بنای عقلا اختصاص به مورد شک در رافع دارد استدلال بـه بنـای
عقلا صحیح نخواهد بود.
#اشکال صاحب کفایه بر مقدمه دوم :
در صورتی از این بنای عقلا حکم شارع استفاده میشود که بدانیـم شـارع ایـن بـنـا را قبول داشته و امضا کرده است اما طبق آیات و روایات مانع از پیروی ظن، می توان گفت شارع، این بنا را نمی پذیرد. •
#پاسخ مصنف:
برای کشف امضای ،شارع نیاز به دلیل جداگانه نیست و نهی
در آیات و روایات مربوط به اثبات احکام واقعی از طریق ظن است.
اصول عملیه و استصحاب ۱
#اجماع + نظر مصنف
بعضی از علماء دلیل حجیت استصحاب را اجماع دانسته اند (صاحب مبادی "علامه" فرمودند : استصحاب حجت است زیرا فقها اجماع دارند بر اینکه هرگاه حکمی حاصل گردد و سپس شک شود که ایا چیزی موجب زوال آن حکم شده یا نه واجب است به بقاء آنچه قبلا بوده حکم شود)
لکن به عقیده ی مصنف تحصیل اجماع در مسأله ی استصحاب مشکل است چرا که در استصحاب اختلاف زیادی وجود دارد. مگر آنکه
خصوص
مراد، اجماع في الجمله یعنی به صورت موجبه ی جزئیه در مقابل سالبه ی کلیه باشد، یعنی در بعضی حالات خاص همه ی علماء استصحاب را حجت میدانند مثلاً در جائی که مکلف یقین به طهارت دارد و
بعد در حدوث حدث یا خبث شک کرد همه ی علماء از زمان شیخ طوسی تا الآن قائل به آثار طهارت
سابق هستند.