اصول عملیه و استصحاب ۱
#اشکال و #دلیل کسانی که می گویند اگر مراد از استصحاب معنای ابقاء باشد صحیح نیست آن را #حجت بخوانیم،چ
مراد از ابقاء قاعده ی شرعی ای است که در مقام ،عمل جعل شده؛ بنابراین مراد از ابقاء، ابقاء عملی مکلّف الزام شرعی نیست پس میتوان این قاعده را به حجیت توصیف نمود لكن نه به معنای حجت در باب امارات بلکه به معنای لغوی ،حجت چرا که قاعده ی ،عمل دلیل بر چیزی و مثبت چیزی نمی باشد. (عمل چیزی را ثابت نمیکند. از آن جهت که مکلّف در هنگام جهل به واقع اگر طبق استصحاب عمل کند معذور است و اگر به آن عمل نکند و در مخالفت با واقع بیفتد میتوان با استصحاب علیه او احتجاج کرد، میتوان استصحاب را حجت به معنای لغوى (ما يحتج به على الخصم) دانست کذلک باقی اصول عملیه را میتوان
حجت به معنای لغوی دانست.
فرق احکام تکلفیه با اصول عملیه :
اصول عملیه را می توان حجت به معنای لغوی دانست اما احکام تکلیفی را به هیچ وجه حتی لغوی نمی توان حجت نامید.
البته باید این حجیت از ناحیه ی شارع به اصول عملیه عطاء شود و الا اگر مجعولیت قاعده از ناحیه شارع اثبات نشود نمی توان آن را #قاعده نامید چه برسد حجت.
. حال که ثابت شد استصحاب را میتوان حجّت لغوی دانست نیازی به تأویل وجود ندارد زیرا موصوف به حجیت در تأویلات علماء با توجه به اختلاف مبانی یکی از امور سه گانه ی زیر است:
۱ ـ یقین سابق: به اعتبار اینکه این ،یقین منجز حکم از ناحیه ی عقل و منجز بقاء حکم به جعل شارع است.
۲ ـ ظن لاحق به بقاء: بنابر اینکه حجیت استصحاب از جانب حکم عقل باشد.
۳ - صرف بودن سابق در نظر عقلاء وجود در زمان ،سابق حجّت بر وجوب ظاهری در زمان لاحق است وقتی ما به این سه تأویل دست می زنیم که نتوانیم استصحاب را به حجیت توصیف کنیم و حال آنکه روشن شد توصیف استصحاب به معنای لغوی صحیح است حجّت خود استصحاب است نه یقین سابق و نه ظن پس به بقاء و نه صرف بودن در سابق
موضوع مقصد
https://eitaa.com/esteshab/3
/_____<<__________________________//____
موضوع اصول چهارگانه
https://eitaa.com/esteshab/4
/_____<<__________________________//____
حصر استقرایی
https://eitaa.com/esteshab/6
/_____<<__________________________//____
مجاری و موارد اصول عملیه (حالت سابقه دارد یا ندارد ، لحاظ شده یا نشده شک حاصل برای مکلف دو نوع است )
استصحاب ، برائت ، احتیاط ، تخییر
https://eitaa.com/esteshab/7
/_____<<__________________________//____
تقسیم بندی شک به اعتبار حکم مأخوذ فیه علی نحوین
https://eitaa.com/esteshab/8
/_____<<__________________________//____
تقسیم شک ( در یک چیز ) به اعتبار متعلقه ای الشیء المشکوک فیه علی نحوین ( گاهی متعلق موضوع خارجی و گاهی حکمی کلی )
https://eitaa.com/esteshab/9
/_____<<__________________________//____
شبهه ای که در این مقصد مورد بحث است
https://eitaa.com/esteshab/10
/_____<<__________________________//____
تعریف لغوی استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/15
تعریف کامل استصحاب لغوی و اصطلاحی
https://eitaa.com/esteshab/17
/_____<<__________________________//____
مراد از ابقاء
https://eitaa.com/esteshab/19
/_____<<__________________________//____
اشکال به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب :
اشکال اول
https://eitaa.com/esteshab/20
اشکال دوم
https://eitaa.com/esteshab/21
متن عربی اشکال
https://eitaa.com/esteshab/23
متن ترجمه اشکال
https://eitaa.com/esteshab/24
/_____<<__________________________//____
مقومات استصحاب (عکس کلی )
https://eitaa.com/esteshab/26
۱. یقین به حالت سابق
https://eitaa.com/esteshab/27
۲. شک در بقاء متیقن
https://eitaa.com/esteshab/28
۳. اجتماع یقین و شک در زمان واحد
https://eitaa.com/esteshab/29
۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک
+ لازمه وحدت زمان یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/32
(تفاوت قاعده ساری "یقین" با استصحاب ، به همراه مثال برای قاعده یقین "ساری"
https://eitaa.com/esteshab/33 )
۵. وحدت متعلق یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/34
+فرق استصحاب با قاعده مقتضی و مانع
https://eitaa.com/esteshab/35
۶. تقدم و سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک
به همراه مثال برای استصحاب قهقرایی
https://eitaa.com/esteshab/37
۷. فعلیت داشتن شک و یقین
https://eitaa.com/esteshab/38
+قاعده فراغ و شک تقدیری
https://eitaa.com/esteshab/39
مثال برای شک تقدیری و قاعده فراغ
https://eitaa.com/esteshab/41
/_____<<__________________________//____
اشکال حجت گفتن استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/42
+عکس
https://eitaa.com/esteshab/43
/_____<<__________________________//____
فرق احکام تکلیفیه با اصول عملیه
https://eitaa.com/esteshab/44
/_____<<__________________________//____
هل الاستصحاب اماره او اصل
https://eitaa.com/esteshab/47
/_____<<__________________________//____
اقوال در مورد حجیت استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/48
/_____<<__________________________//____
حجیت در تأویلات علماء با توجه به اختلاف مبانی یکی از امور سه گانه ی زیر است:
https://eitaa.com/esteshab/45
لینک های توضیحات اصول عملیه
از اصول عملیه تا استصحاب اصل است
(موضوع مقصد ، اقسام اصول العملیه ، مجاری اصول عملیه ، تقسیمات شک ، تعریف استصحاب ، مقومات استصحاب ، معنی حجیت استصحاب ، اقوال در حجیت استصحاب )
https://eitaa.com/esteshab/55
ادله الاستصحاب:
دلیل اول : بناء العقلاء
اثبات دلیل بنای عقلا
https://eitaa.com/esteshab/58
+اشکالات وارده بر مقدمه اول و دوم و جواب آنها
https://eitaa.com/esteshab/59
( دو اشکال مرحوم آخوند به مقدمه دوم + جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/60
/_____<<__________________________//____
دلیل دوم : حکم العقل
https://eitaa.com/esteshab/63
مراد علما در عبارت شارع بر طبق حکم عقل بر رجحان بقاء حکم می کند
https://eitaa.com/esteshab/64
/_____<<__________________________//____
دلیل سوم : الاجماع
https://eitaa.com/esteshab/65
/_____<<__________________________//____
دلیل چهارم: الاخبار
https://eitaa.com/esteshab/67
/_____<<__________________________//____
مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار )
https://eitaa.com/esteshab/98
التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه
التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع
المقصود من المقتضی و المانع
مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
دلیل بنای عقلا بر حجیت استصحاب ( اثبات ):
#مقدمه اول:
عقلا با وجود اختلاف در سلیقه ها و روشهای عملی و قراردادهای خود در جایی که یقین به مسئله ای دارند و بعد دچار شک میشوند به حالت سابق تمسک کرده و آن را مبنای رفتار خود قرار میدهند.
#مقدمه دوم :
شارع از عقلا و بلکه رئیس آنان است؛ از این رو اگر در مسئله ای ماننــد
تمسک به حالت سابقه مانعی از اتحاد او با عقلا وجود ندارد در این صورت یا باید با آنان هم مسلک باشد و یا آنان را به گونه ای ردع و منع کند و شیوه ویژه ای را بیان نماید.
#نتیجه:
چون در مسئله تمسک به حالت سابقه نه منعی از سوی شارع، رسیده و نه شيوه جدیدی تبیین شده، معلوم میشود شارع نیز این مسلک را می پذیرد.