eitaa logo
اصول عملیه و استصحاب ۱
6 دنبال‌کننده
69 عکس
0 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دلیل چهارم اخبار : ۱. صحیحه اول زراره : قال زراره قلت له الرجل ینام و هو علی وضوء ایجوب الخفقه و الخفقتان علیه الوضوء قال یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب و الاذن فاذا نامت العین.... توضیح سوال اول در روایت https://eitaa.com/esteshab/69 توضیح سوال دوم در روایت اول زراره https://eitaa.com/esteshab/71 نحوه دلالت خود روایت بر استصحاب https://eitaa.com/esteshab/72 وارده به روایت: اشکال اول شیخ انصاری و جواب مصنف https://eitaa.com/esteshab/73 اشکال دوم به همراه جواب +اشکال سوم https://eitaa.com/esteshab/74 /_____<<__________________________//____ ۲. صحیحه دوم زراره در مورد خون https://eitaa.com/esteshab/75 خلاصه https://eitaa.com/esteshab/79 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/80 /_____<<__________________________//_ ۳. صحیحه سوم زراره https://eitaa.com/esteshab/81 👈نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/82 👈تامل و اشکال شیخ انصاری و نظر مرحوم مظفر https://eitaa.com/esteshab/83 خلاصه آن در کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/86 /_____<<__________________________//____ ۴. روایت محمد بن مسلم https://eitaa.com/esteshab/88 نحوه استدلال https://eitaa.com/esteshab/90 اقوال در مورد این روایت https://eitaa.com/esteshab/91 /_____<<__________________________//____ ۵. مکاتبه و نامه علی بن محمد القاسانی https://eitaa.com/esteshab/93 استدلال شیخ انصاری ایراد صاحب کفایه به شیخ انصاری https://eitaa.com/esteshab/94 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/97 /_____<<__________________________//____ مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار ) + التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه https://eitaa.com/esteshab/98 التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع ( مقصود از مقتضی و مانع) https://eitaa.com/esteshab/99 کتاب تلخیص https://eitaa.com/esteshab/104 مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
تعریف استصحاب کلی و اقسام آن
جریان داشتن استصحاب در قسم اول و قسم دوم
موانع جریان استصحاب در قسم دوم
مانع دوم جریان استصحاب در قسم دوم
نظر مصنف : در استصحاب قسم اول هم استصحاب وجود فرد جاری می شود و هم استصحاب کلی و اختلافی نیست در استصحاب قسم دوم فقط کلی جاری می شود لذا در مثال مزبور نمی توان قرآن را مس کند و استصحاب فرد جاری نمی شود و لذا واجب نیست آثار جنابت را رعایت کند مثل عدم ورود به مسجد شاهد مثال رطوبتی خارج شده که مردد بین بول و منی پس به حدوث کلی جنابت علم دارد در اینجا شک دارد آیا کلی حدث باقی است یا خیر در استصحاب قسم سوم مطلقا جاری نمی شود
جریان استصحاب در قسم سوم
قول حق و نظر مصنف و دلیل آن
مورد استثنا در قسم سوم
معیار استحصاب قسم دوم و استصحاب فرد مردد چیست