موضوع مقصد
https://eitaa.com/esteshab/3
/_____<<__________________________//____
موضوع اصول چهارگانه
https://eitaa.com/esteshab/4
/_____<<__________________________//____
حصر استقرایی
https://eitaa.com/esteshab/6
/_____<<__________________________//____
مجاری و موارد اصول عملیه (حالت سابقه دارد یا ندارد ، لحاظ شده یا نشده شک حاصل برای مکلف دو نوع است )
استصحاب ، برائت ، احتیاط ، تخییر
https://eitaa.com/esteshab/7
/_____<<__________________________//____
تقسیم بندی شک به اعتبار حکم مأخوذ فیه علی نحوین
https://eitaa.com/esteshab/8
/_____<<__________________________//____
تقسیم شک ( در یک چیز ) به اعتبار متعلقه ای الشیء المشکوک فیه علی نحوین ( گاهی متعلق موضوع خارجی و گاهی حکمی کلی )
https://eitaa.com/esteshab/9
/_____<<__________________________//____
شبهه ای که در این مقصد مورد بحث است
https://eitaa.com/esteshab/10
/_____<<__________________________//____
تعریف لغوی استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/15
تعریف کامل استصحاب لغوی و اصطلاحی
https://eitaa.com/esteshab/17
/_____<<__________________________//____
مراد از ابقاء
https://eitaa.com/esteshab/19
/_____<<__________________________//____
اشکال به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب :
اشکال اول
https://eitaa.com/esteshab/20
اشکال دوم
https://eitaa.com/esteshab/21
متن عربی اشکال
https://eitaa.com/esteshab/23
متن ترجمه اشکال
https://eitaa.com/esteshab/24
/_____<<__________________________//____
مقومات استصحاب (عکس کلی )
https://eitaa.com/esteshab/26
۱. یقین به حالت سابق
https://eitaa.com/esteshab/27
۲. شک در بقاء متیقن
https://eitaa.com/esteshab/28
۳. اجتماع یقین و شک در زمان واحد
https://eitaa.com/esteshab/29
۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک
+ لازمه وحدت زمان یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/32
(تفاوت قاعده ساری "یقین" با استصحاب ، به همراه مثال برای قاعده یقین "ساری"
https://eitaa.com/esteshab/33 )
۵. وحدت متعلق یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/34
+فرق استصحاب با قاعده مقتضی و مانع
https://eitaa.com/esteshab/35
۶. تقدم و سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک
به همراه مثال برای استصحاب قهقرایی
https://eitaa.com/esteshab/37
۷. فعلیت داشتن شک و یقین
https://eitaa.com/esteshab/38
+قاعده فراغ و شک تقدیری
https://eitaa.com/esteshab/39
مثال برای شک تقدیری و قاعده فراغ
https://eitaa.com/esteshab/41
/_____<<__________________________//____
اشکال حجت گفتن استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/42
+عکس
https://eitaa.com/esteshab/43
/_____<<__________________________//____
فرق احکام تکلیفیه با اصول عملیه
https://eitaa.com/esteshab/44
/_____<<__________________________//____
هل الاستصحاب اماره او اصل
https://eitaa.com/esteshab/47
/_____<<__________________________//____
اقوال در مورد حجیت استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/48
/_____<<__________________________//____
حجیت در تأویلات علماء با توجه به اختلاف مبانی یکی از امور سه گانه ی زیر است:
https://eitaa.com/esteshab/45
ادله الاستصحاب:
دلیل اول : بناء العقلاء
اثبات دلیل بنای عقلا
https://eitaa.com/esteshab/58
+اشکالات وارده بر مقدمه اول و دوم و جواب آنها
https://eitaa.com/esteshab/59
( دو اشکال مرحوم آخوند به مقدمه دوم + جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/60
/_____<<__________________________//____
دلیل دوم : حکم العقل
https://eitaa.com/esteshab/63
مراد علما در عبارت شارع بر طبق حکم عقل بر رجحان بقاء حکم می کند
https://eitaa.com/esteshab/64
/_____<<__________________________//____
دلیل سوم : الاجماع
https://eitaa.com/esteshab/65
/_____<<__________________________//____
دلیل چهارم: الاخبار
https://eitaa.com/esteshab/67
یا
https://eitaa.com/esteshab/110
یا
https://eitaa.com/esteshab/133
/_____<<__________________________//____
دلیل چهارم اخبار :
۱. صحیحه اول زراره :
قال زراره قلت له الرجل ینام و هو علی وضوء ایجوب الخفقه و الخفقتان علیه الوضوء قال یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب و الاذن فاذا نامت العین....
توضیح سوال اول در روایت
https://eitaa.com/esteshab/69
توضیح سوال دوم در روایت اول زراره
https://eitaa.com/esteshab/71
نحوه دلالت خود روایت بر استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/72
#اشکالات وارده به روایت:
اشکال اول شیخ انصاری و جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/73
اشکال دوم به همراه جواب
+اشکال سوم
https://eitaa.com/esteshab/74
/_____<<__________________________//____
۲. صحیحه دوم زراره
در مورد خون
https://eitaa.com/esteshab/75
خلاصه
https://eitaa.com/esteshab/79
نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/80
/_____<<__________________________//_
۳. صحیحه سوم زراره
در نماز رکعت چهارم یا دوم
https://eitaa.com/esteshab/81
👈نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/82
👈تامل و اشکال شیخ انصاری
و نظر مرحوم مظفر
https://eitaa.com/esteshab/83
خلاصه آن در کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/86
/_____<<__________________________//____
۴. روایت محمد بن مسلم
https://eitaa.com/esteshab/88
نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/90
اقوال در مورد این روایت
https://eitaa.com/esteshab/91
/_____<<__________________________//____
۵. مکاتبه و نامه علی بن محمد القاسانی
https://eitaa.com/esteshab/93
استدلال شیخ انصاری
ایراد صاحب کفایه به شیخ انصاری
https://eitaa.com/esteshab/94
کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/97
/_____<<__________________________//____
مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار )
+ التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه
https://eitaa.com/esteshab/98
التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع ( مقصود از مقتضی و مانع)
https://eitaa.com/esteshab/99
کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/104
مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل