eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ مُقصِر کیست ؟! 🔹جابر بن یزید جعفی میگوید عرض کردم: یابن رسول الله مُقصِر کیست؟!! 🔻امام سجاد علیه السلام فرمود: کسانی که در معرفت ائمه کوتاهی دارند و در معرفت آنچه خدا بر آنها از امر و روح خود واجب گردانده است. عرض کردم: معرفت روح خدا چیست؟ فرمود: اینکه بداند خداوند به هر کسی که این روح را بخشیده ، امر خود را نیز به او تفویض کرده است! 🔸و به اذن خدا «خلق» میکند و زنده می‌کند و به ضمائر خبر میدهد و از گذشته و آینده تا روز قیامت اطلاع دارد، چون آن روح از امراللَّه است، هر کسی که خدا به این روح مخصوصش گرداند، «کامل»است و نقصانی ندارد؛ «هر چه» بخواهد به «اذن خدا» انجام می‌دهد. در یک لحظه از مشرق به مغرب می‌رود؛ به آسمان بالا می‌رود و به زمین فرود می‌آید و «هرچه اراده کند و بخواهد» انجام می‌دهد. 📚بحار الأنوار ، ج۲۶، ص۱۴ 📚المناقب، ص۱۲۷ 📚الهداية الكبرى، ص۲۳۱ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹مرحوم در باب اهل البیت علیهم السلام در امور آفرینش می‌فرماید: ✍️در اینجا اسراری برای ائمه علیهم السلام است که غیر از شیعه[بنده‌ای که خداوند قلبش را برای پذیرش ایمان آزموده است] کسی توان قبول(تحمل) آن را ندارد ، مانند حجت خدا بودن ائمه بر تمامی مخلوقات از انس و جن و ملائکه و حیوانات و گیاهان و معادن ، و ذکر کردیم که خداوند بر مخلوقاتش با ائمه علیهم السلام محتج شد ، پس تمام مراتب خلق از روزی دادن و میراندن و زنده کردن بدستان آنها 👈به اذن الله👉 می‌باشد. دیدگاه علمای موافق: ➖دیدگاه مرحوم شیخ محمد باقر علم الهدی ➖دیدگاه مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی(۱) (۲) ➖دیدگاه سید نعمت الله جزائری ➖دیدگاه مرحوم سید محمد هادی میلانی‌ ➖دیدگاه سید علی حسینی میلانی ➖دیدگاه شیخ جواد کربلایی 📓الأنوار الساطعة في شرح الزيارة الجامعة، ج۳، ص۳۳۸ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه سیدمحمدصادق دربارۀ اهل بیت علیهم السلام در امور آفرینش 🔹ایشان پس از ذکر معانی مختلف ولایت، می‌نویسد: ✍️ امر عالم در دستان رسول الله و ائمه طاهرین علیهم السلام است، و در تمام امور سلطنت تامه دارند هر طور بخواهد ايجاد يا اعدام و تمام عالم طبیعت مطیع آنهاست نه به طور استقلالى. بلكه در طول قدرت و سلطنت خدا ؛ يعنى خداوند آنها را قادر كرده ... و اگر کسی اشکال بگیرد و بگوید: اين شرک است! 👈در جواب می‌گوییم: ما به طور استقلالى قائل نیستیم ، بلكه خداوند ايشان را مالک و قادر گردانیده همانطور كه ما در كارهاى اختیارى قادريم.. ✍️واما شبهة استلزام ذلك للشرك، فهي تندفع بانا لا ندعي ثبوت ذلك لهم بالإستقلال، بل ان الله تبارك وتعالى ملكهم واقدرهم كما ملكنا واقدرنا على الأفعال الإختيارية. دیدگاه علمای موافق: ➖دیدگاه مرحوم شیخ محمد باقر علم الهدی ➖دیدگاه مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی(۱) (۲) ➖دیدگاه سید نعمت الله جزائری ➖دیدگاه مرحوم سید محمد هادی میلانی‌ ➖دیدگاه سید علی حسینی میلانی ➖دیدگاه شیخ جواد کربلایی ➖ دیدگاه سید محمد صادق روحانی 📕فقه الصادق، جلد ۱۶ ، صفحه ۱۵۵ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🎙#صوت | بحثی مهم پیرامون #وساطت اهل البیت علیهم السلام در امور خلق و رزق و نقد غلات و اهل تقصیر ( #م
نقد مقصره8.mp3
31.06M
🎙 | بحثی مهم پیرامون اهل البیت علیهم السلام در امور خلق و رزق و نقد غلات و اهل تقصیر ( ) 🔖جلسه پنجم .. 📣 تبیین و رفع شبهات وارده بر آیه: - قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ «ص/۷۵» جلسات: ➖جلسه اول ➖جلسه دوم ➖جلسه سوم ➖جلسه چهارم ➖جلسه پنجم Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه مرحوم دربارۀ اهل بیت علیهم السلام در امور آفرینش ✍️وجه دوم: در واگذارى امور خلق به پیامبر و ائمه طاهرين علیهم السلام چند صورت دارد: بعضى صحیح و بعضى باطل است ، اما تفويض در خلق ، ايجاد ، ربوبیت ، رزق ، میراندن ، زنده كردن و غیره اينها از افعال ، بعض غلات ثابت دانستند ، اگر مرادشان اين باشد ، جمیع اين كارها به ارده و اختیار اهل بیت علیهم السلام، چنان چه ظاهر كلامشان چنین است، اين كفر صحیح است، كه ادله عقلى ونقلى برآن دلالت دارد.. 👈ولی اگر مرادشان اين است كه خداوند اين كارها در كنار اراده اهل بیت انجام مى‌دهد مثل شق القمر ، زنده كردن مردگان ، تبديل عصا به اژدها و غیره از اين معجزات ، كه فاعل حقیقى خداوند باشد جز اينكه در كنار اراده و مشیت اهل بیت است ، در اين صورت استعمال اين موارد براى اهل بیت علیهم السلام جايز است و هیچ منع عقلى ندارد و چه اشكالى دارد كه خداوند اهل بیت را خلق كند و كامل كند و الهام كند به آنها ، آنچه كه صلاح نظام عالم است، بعد خلق كند هر چیزى را به قدرتش در كنار اراده و مشیت اهل بیت. دیدگاه علمای موافق: ➖دیدگاه مرحوم شیخ محمد باقر علم الهدی ➖دیدگاه مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی(۱) (۲) ➖دیدگاه سید نعمت الله جزائری ➖دیدگاه مرحوم سید محمد هادی میلانی‌ ➖دیدگاه سید علی حسینی میلانی ➖دیدگاه شیخ جواد کربلایی ➖ دیدگاه سید محمد صادق روحانی ➖دیدگاه مرحوم حبیب الله خوئی 📓منهاج البراعة، ج‏۴، ص۳۶۲و۳۶۴ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹گنبدی که ما در آن زندگی می‌کنیم.. ✍🏻ابو حمزه ثمالی گويد: شبی نزد امام باقر علیه السلام بودم، حضرت نگاهی به آسمان کرد و به من فرمود: ای ابا حمزه، این گنبد پدر ما آدم است. و خدای عز و جل جز این گند سی‌ونُه (۳۹) گنبد دیگر دارد. که در (هر یک از) آن‌ها آفریده‌هایی هستند که (به اندازۀ) یک چشم بر هم زدن، نافرمانی خداوند را نکرده‌اند. 📘الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏۸، ص۲۳۱، ح۳۰۰ 📗ترجمه روضة کافي مترجم سید هاشم محلاتی، ج۲، ص۳۶ 📝مرحوم مجلسی می‌نویسد: مقصود از گنبد در این حدیث: آسمانی است که بر فراز سرما دیده می‌‏شود که این آسمان مربوط به این آدم و عالم است. 🔗مطالب مرتبط: این ها افسانه و خارج از تخیل نیستند مرآة العقول،ج۲۶،ص۱۶۷ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹دیدگاه آقای در باب اهل البیت علیهم السلام در امور آفرینش ✍️ایشان پس از رد و ابطال تفویض مستحیل( استقلالی) که آن را تفویض باطل ومحال می‌شمارد، نوع دیگری از تفویض را به صورت غیر استقلالی و به اذن خداوند مطرح میکند و می‌نویسد: ‏بندگان خاص خداوند و ملائکۀ مجرده قادرند به افعال عظیمه احیا‌‎ ‌‏و اماته و رزق و ایجاد و اعدام. و همان طور که جناب ملک الموت‌‎ ‌‏موکل به اماته است ، و جناب‌‎ ‌‏اسرافیل موکل به احیاست ، و از‌‎ ‌‏قبیل تفویض باطل هم نیست .. و نباید آن را‌‎ ‌‏باطل شمرد. و تفویض امر عباد به روحانیت کامله ای که مشیتش‌‎ ‌‏فانی در مشیت حق و اراده اش ظل ارادۀ حق است، و اراده نکند‌‎ ‌‏مگر آنچه را حق اراده کند و حرکتی نکند مگر آنچه که مطابق نظام‌‎ ‌‏اصلح است، چه در خلق و ایجاد وچه در تشریع و تربیت، مانع‌‎ ‌‏ندارد بلکه حق است. و این حقیقتاً تفویض نیست. و بالجمله، تفویض به معنای دوم، در تمام امور جایز‌‎ ‌‏است؛ بلکه نظام عالم درست نشود مگر با ترتیب اسباب و‌‎ ‌‏مسببات: ‌‏ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها. دیدگاه علمای موافق: ➖دیدگاه مرحوم شیخ محمد باقر علم الهدی ➖دیدگاه مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی(۱) (۲) ➖دیدگاه سید نعمت الله جزائری ➖دیدگاه مرحوم سید محمد هادی میلانی‌ ➖دیدگاه سید علی حسینی میلانی ➖دیدگاه شیخ جواد کربلایی ➖ دیدگاه سید محمد صادق روحانی ➖دیدگاه مرحوم حبیب الله خوئی ➖ دیدگاه آقای روح الله خمینی 📗عدل الهی از دیدگاه امام خمینی، ص۱۷و۱۸ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه مرحوم دربارۀ اهل بیت علیهم السلام در امور آفرینش ✍️استفاده می‌شود از بعضی از روایات و خطبه‌های رسیده از اهل بیت علیهم السلام اینکه خداوند سبحان واگذار کرده به اهل بیت علیهم السلام تمام شئون ربوبیت را در خلق و رزق و احیاء . 👈و به طور کلی اهل بیت علیهم السلام دارای ربوبیت فعلی، بلکه خود ربوبیت در مقام فعل هستند، چون اهل بیت خود مشیت و محل مشیت خداوند هستند، همانطور که از حضرت حجت روایت شده است: «قلب‌های ظرف‌های مشیت خداوند است، پس زمانی که خداوند بخواهد ما می‌خواهیم و ما نمی‌خواهیم جز آن چنان که خداوند بخواهد». 👈پس در مقام فعل، وصف و موصوف متحد می‌شوند و [ ای ] این را بفهم. دیدگاه علمای موافق: ➖دیدگاه مرحوم شیخ محمد باقر علم الهدی ➖دیدگاه مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی(۱) (۲) ➖دیدگاه سید نعمت الله جزائری ➖دیدگاه مرحوم سید محمد هادی میلانی‌ ➖دیدگاه سید علی حسینی میلانی ➖دیدگاه شیخ جواد کربلایی ➖ دیدگاه سید محمد صادق روحانی ➖دیدگاه مرحوم حبیب الله خوئی ➖ دیدگاه آقای روح الله خمینی ➖ دیدگاه مرحوم سید حسین بروجردی 📕تفسير الصّراط المستقيم، ج۳، ص۳۷۳و۳۷۴ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂